joi, 20 ianuarie 2022

ALIANTA FAMILIILOR - ROSS DOUTHAT: DESPRE DURERE SI SUFERINTA (II)

 



ROSS DOUTHAT: DESPRE DURERE SI SUFERINTA (II)

Ianuarie 20, 2022

 

Continuam astazi a doua parte a recenziei cartii lui Ross Douthat, The Deep Places, care ar putea fi tradusă în limba română ca “Adâncurile”. [Vă oferim o recenzie în engleză: https://www.nytimes.com/.../the-deep-places-ross-douthat...

 

Durerile lui Douthat din ultimii 5 ani i-au făcut bine, zice el. I-au perfectat personalitatea. I-au modelat cariera. I-au plasat înainte ochilor adevăratele priorități ale vieții. La 42 de ani, câți are acum, Douthat este un om de succes incontestabil. A fost un om de succes de mai mulți ani, educându-se în școlile prestigioase ale Americii, iar apoi ajungând jurnalist și editorialist pentru New York Times.

 

A scris mai multe cărți care au fost bine primite și vândute în multe exemplare. A influențat și încă influențează gândirea unei mulțimi de oameni. E conservator, creștin, participant fidel la liturghiile săptămânale catolice, și din tinerețe merge la “confession” cu strictețe și regularitate. Fidel soției și copiilor lui. Fidel lui Dumnezeu și tradiției catolice. Scriitor cu o peniță ascuțită.

 

Ultima lui carte, the Decadent Society / Societatea decadentă, am recenzat-o acum doi ani în limba română. Este o carte în care face o analiză profundă și critică a declinului moral al Occidentului, dar și al creștinismului. În final, Societatea decadentă propune creștinismul ca unica alternativă viabilă pentru salvarea umanității.

 

Un Naaman al zilelor noastre

 

Om de succes, Douthat călătorea uimitor de mult în toată lumea, la diferite conferințe pentru a ține prelegeri în marile universități ale lumii, la conferințe internaționale. Era invidia multor jurnaliști.  Viața lui se mișca într-un ritm rapid. Călătorea, spune el, la marile “Babiloane / Babylons” ale lumii contemporane. Își făcea simțită prezența. Și totuși, acest tânăr intelectual, creștin, care a cunoscut o ascensiune rapidă în viața profesională, trece, la anii de mijloc ai vieții prin încercările și durerile lui Iov. Singurul lucru care nu i-a fost luat a fost familia.

 

În anii durerii i s-au născut 2 copii, iar căsătoria i s-a întărit. Dar a intrat și în datorii financiare mari pentru a-și putea întreține familia și acoperi multele cheltuieli medicale. Ascensiunea acestui creștin într-un fel neprihănit, descendent al unor generații de oameni temători de Dumnezeu, a fost stopată brusc în 2016, când s-a îmbolnăvit de Lyme disease. Metaforic, el definește boala Lyme ca pe o boală care nu te ucide, dar care te face să dorești să mori din cauza durerilor. (“Lyme doesn’t kill you. It just makes you wish that you were dead / Boala Lyme nu te ucide. Doar te face să-ți dorești sa fi mort ...”) (Pagina 191)

 

Suferința și auto-analiza: Ross Douthat se dezvăluie

 

În anii durerii Douthat și-a făcut o auto-analiză la niveluri multiple, inclusiv la nivel spiritual. Și-a dat seama în anii durerii că era un creștin mai mult de tip intelectual și mai puțin un creștin care își trăia viața prin credință. “I was religious in an intellectual sense / am fost religios dintr-o perspectivă intelectuală” scrie el. (Pagina 25)

 

Declinul sănătății i-a fost “speep / vertiginos”. Era frustrat că medicii nu îi puteau diagnostica boala. Unii medici îi spuneau că boala lui este mintală ori generată de factorii psihici. Alții îi spuneau că suferă de o boală care nu există: “you have an illness that does not exist”. (Pagina 50) Fără posibilitatea de a i se face o diagnoză corectă a bolii, Douthat începe o lungă bătălie împotriva durerii și manifestărilor ei. Se străduiește să ducă o viață normală. Ia medicamente, în primul rând antibiotice, și refuză să se gândească la durerea zilnică din trup.

 

Concluzii si lectii ale durerii

 

În timp, Douthat ajunge la concluzia, interesantă și relevantă pentru fiecare dintre noi, că “the idea of illness as an education / boala este o formă de educație...” (Pagina 95) Apreciază că părinții lui i-au pus în minte noțiunea credinței ca virtute creștină care, zice el, i-a fost un suport în tipul bolii. (“Because I retained faith as an adult, I had that belief as a support structure, a bulwark against dispair / pentru că mi-am păstrat credința până în anii vieții de adult, aveam credința ca sprijin, o garanție împotriva disperării ...”) (Pagina 95)

 

Douthat asemuiește suferința prin boală unui câmp de bătălie. O bătălie împotriva sistemului imun, o “invazie / invasion” a unor agenți străini care invadează corpul uman. Pentru combaterea “invadatorilor” e nevoie, scrie el, de implicarea tuturor dimensiunilor ființei umane, trup, minte, suflet, dietă, exercițiu.

 

O altă lecție pe care Douthat o învață este că pe perioada bolii credința în Dumnezeu se intensifică. (“... what I learned from my illness is that chronic suffering can make belief in a providential God ... feel essential to your survival ... / ce am învățat din boala mea a fost că suferința cronică poate să-ți transforme credința într-un Dumnezeu providențial în ceva esențial pentru supraviețuire...) (Pagina 97) Credința și nădejdea în vremea durerii și bolii, adaugă el “is tremendously helpful to maintaining simple sanity and basic hope ... sunt foarte folositoare pentru a-ți menține sănătatea și nădejdea ...) (Pagina 97)

 

Interesante sunt comentariile următoare ale lui Dauthat în care combate cu pasiune ateismul și noțiunea că Dumnezeu nu este relevant în vremea durerii așa cum afirmă unii. “Religion, scrie Douthat .. is useful for anyone dealing with severe weakness ... religia este folositoare fiecărei persoane care se confruntă cu slăbire severă ...”)

 

Propulsat de credința pe vremea durerii, Douthat și-a folosit anii durerii pentru a-și educa familia și copiii și mai intens în valorile creștine. (Pagina 99) Își dă seama și mai mult în anii dureri că vocația vieții lui este să trăiască pentru alții, nu pentru el. (“You have to live for others... / trebuie să trăiești pentru alții ...) (Pagina 171)

 

Înarmat cu acest mod de gândire, începe să confrunte durerea mai bine, mai ușor și să-și cunoască familia și copiii mai îndeaproape.

 

Concluziile finale ale lui Douthat sunt simple și apar pe ultimele pagini ale cărții: “The purpose of the illness in your life has to involve finding something – finding strength in learning how to endure, finding virtue in how to live for others, finding some hidden truth in unraveling the mystery of what actually ails you. And not to yield is often the hardest task of all ... / Scopul durerii în viața ta trebuie să implice o descoperire anumită – să descoperi puterea să poți îndura, să găsești virtutea de a-ți trăi viața pentru alții, aflarea unui adevăr ascuns care să-ți descopere misterul cauzei bolii și durerilor. Dar a nu te lăsa este unul dintre cele mai dificile lucruri ... (Pagina 196)

 

In final, sfatul lui Duthat pentru cei suferinzi este lecția ultimă pe care și-a însușit-o el: “I have fought, and fought, and fought. And I am still alive ... M-am luptat, m-am luptat și m-am luptat. Și încă sunt în viață ...” (Pagina 197)

 

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

 

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

 

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA

Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti

Tel. 0741.103.025 Fax 0318.153.082

www.alianta-familiilor.ro







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu