EMINESCU
Treptat ies la iveală legături pe
care anevoie le-am fi descoperit din frânturile de informaţii oficiale, ori
oficioase ale vremii. Glasul său, unic în concertul politicianismului vremii,
trebuia să fie stins. Supăra mult adevărul său, al căutătorului de Absolut!
Căci pentru el, nu exista adevărul de conjunctură al partidelor, ci doar
adevărul naţiei româneşti pentru care a trăit şi pentru care a fost sacrificat,
cu tăcuta complicitate a unor personaje malefice.
Zoe Dumitrescu Buşulenga
Istoria oficială a vieţii lui Mihai
Eminescu a impus un şablon convenabil. Conform acestuia, Eminescu ar fi fost o
fiinţă labilă, neadaptată, pierdută în lumea sa de poet şi ar fi murit nebun,
bolnav de sifilis şi alcoolic.
Istoria sa reală este însă cu totul alta.
Eminescu a fost de fapt un om puternic, de o luciditate excepţională, bine
ancorat în realitatea socială şi mai ales politică a vremurilor zbuciumate în
care a trăit, un militant activ pentru drepturile românilor din Ardeal şi
pentru unitatea naţională, un ziarist de excepţie, un vizionar, un reformator.
Eminescu a fost declarat nebun şi internat
la psihiatrie într-un moment în care guvernul României urmărea să încheie un
pact umilitor cu Austro-Ungaria, prin care renunţa la preten��iile
asupra Ardealului şi se angaja să îi anihileze pe
toţi cei catalogaţi drept „naţionalişti”. Mulţi au renunţat la valorile şi
principiile lor pentru a fi scoşi de pe lista proscrişilor.
Eminescu nu a acceptat să facă niciun fel
de compromisuri, şi de aceea era cel mai periculos dintre ei. El deranja nu
doar prin ceea ce scria, ci mai ales prin faptul că plănuia să pună bazele
unei organizaţii independente, aflate în afara controlului francmasoneriei, de
trezire şi promovare a spiritului românesc şi de refacere a Daciei mari.
„Mai potoliţi-l pe Eminescu!”
„Mai potoliţi-l pe Eminescu!”Acesta este
mesajul pe care francmasonul şi junimistul P. P. Carp îl transmitea de la Viena
mentorului Junimii, francmasonul şi parlamentarul Titu Maiorescu. Comanda va
fi executată întocmai de cei din ţară pe 23 iunie 1883. Eminescu avea 33 de
ani.
Carp se afla la Viena pentru a stabili
ultimele detalii ale unui acord secret cu Tripla Alianţă (Austro-Ungaria,
Germania şi Italia), care de altfel a şi fost încheiat pe 18 (30) octombrie
1883. Reputatul eminescolog, profesorul Nae Georgescu, lămureşte în ce
context a avut loc internarea forţată a lui Eminescu. „Ce voia acest
tratat?”, scrie Nae Georgescu.
„În primul rând, ca România să se
orienteze politic spre Austro-Ungaria. Cu alte cuvinte, România nu mai putea
să-şi revendice Ardealul. Acest tratat muta lupta ardelenilor în Ardeal.
Bucureştiul era de zece ani dominat cultural de ardeleni, care ridicau puternic
vocea pentru eliberarea Ardealului, pentru drepturile românilor care erau
asupriţi. Or, tratatul le interzice brusc să protesteze în Bucureşti pentru
eliberarea Ardealului. Ioan Slavici este nevoit să fugă din Bucureşti în
1883. Întemeiază Tribuna în 1884. În jurul ei se organizează primele lupte
pentru Ardeal. Condiţia semnării tratatului era deci amorţirea vocii pentru
Ardeal în Bucureşti. «Directiva de sus» s-a reverberat în diferite moduri la
nivel cultural. Declararea nebuniei lui Mihai Eminescu este unul dintre ele.”
Într-adevăr, 28 iunie 1883 este o zi în
care se petrec mai multe evenimente importante. Austro-Ungaria rupe relaţiile
diplomatice cu România timp de 48 de ore. Cancelarul Germaniei, Otto von
Bismark, îi trimite regelui Carol I o telegramă prin care ameninţă România cu
războiul. La Bucureşti au loc descinderi şi percheziţii simultane la sediile
mai multor organizaţii care luptau pentru Ardeal, printre care şi Societatea
Carpaţii, în care activa Eminescu.
Este închis ziarul L’Independance Roumaine
şi directorul acestuia, Emil Galli, este expulzat din ţară . La fel şi Zamfir
C. Arbore. Societatea Carpaţii este pur şi simplu desfiinţată, în urma unui
raport al baronului von Mayr, agent al serviciilor secrete austro-ungare.
Intimidaţi de aceste măsuri, o parte din militanţii pentru Ardeal se dezic de
ideile lor şi îşi trădează confraţii, pentru a-şi salva propria piele. Printre
ei se află Simţion şi Chibici, preşedinţii Societăţii Carpaţii, Ocăşeanu şi
Siderescu, membri în conducerea aceleaşi societăţi, Grigore Ventura, ziarist la
L’Independance Roumaine, acelaşi pe care Caragiale îl ridiculizase în
personajul Rică Venturiano. În semn de obedienţă, toţi aceştia se vor
implica plini de zel în acţiunea de internare forţată a lui Eminescu.
De ce era atât de incomod Eminescu?
Privită în acest context, nebunia lui
Eminescu, ca şi detaliile internării sale, capătă o nouă dimensiune. Nu mai
poate fi vorba de un accident sau de o coincidenţă, ci de executarea comenzii
trasate de la Viena : „Mai potoliţi-l pe Eminescu!”
În perioada care va urma se fac eforturi
importante pentru a convinge Tripla Alianţă că situaţia din România este sub
control. Regina Elisabeta, Regele Carol I, primul-ministru Brătianu, P. P. Carp
şi Titu Maiorescu merg în Germania pentru a calma spiritele. Ministrul de
externe, D. A. Sturdza, ministrul C. Stătescu şi Petre Grădişteanu merg la
Viena, unde Grădişteanu îşi cere personal scuze pentru organizarea
sărbătorii de la Iaşi, unde fusese dezvelită statuia lui Ştefan cel Mare şi fusese
citită poezia manifest a lui Eminescu, Doina.
Judecând după măsurile luate împotriva
lui, Eminescu era cel mai incomod. Spre deosebire de ceilalţi, el nu
putea fi convins cu niciun chip să renunţe la ideile şi principiile sale.
Eminescu era membru activ în mai multe organizaţii care luptau pentru
drepturile românilor din Ardeal: Românismul (care respingea chiar aducerea lui
Carol I ca rege), Orientul, România Jună, Societatea Carpaţii, din care făcea
parte şi Slavici. Cu astfel de preocupări, nu este de mirare că era constant
urmărit atât de poliţia şi serviciile secrete româneşti, cât şi de cele
austro-ungare. În anturajul său erau infiltraţi mai mulţi informatori,
printre care se număra şi Ocăşanu de la Societatea Carpaţii.
La 7 iunie 1882, baronul Von Mayr îi
trimitea contelui Kalnoky, ministrul Casei Imperiale austro-ungare, o notă
informativă în care arăta: „Societatea Carpaţii a ţinut în 4 ale lunii în curs,
o întrunire publică cu un sens secret. Dintr-o sursă sigură, am fost informat
despre această întrunire [n.n după toate probabilităţile sursa era chiar Titu
Maiorescu]. S-a stabilit că lupta împotriva Austro-Ungariei să fie continuată.
Eminescu, redactor principal la Timpul, a făcut propunerea ca studenţii
transilvăneni de naţionalitate română, care frecventează instituţiile de
învăţământ din România pentru a se instrui, să fie puşi să acţioneze în
timpul vacanţei în locurile natale pentru a orienta opinia publică în direcţia
unei Dacii Mari.”
Această notă a dus în final la
desfiinţarea Societăţii Carpaţi.
Activitatea sa ca jurnalist îl făcea cu
atât mai periculos, cu cât avea şi pârghiile necesare pentru a acţiona: ideile
sale erau exprimate în mod magistral într-un ziar, Timpul, pe care îl
transformase în cotidian naţional.În această publicaţie demascase corupţia
politicienilor români şi grasele comisioane pe care aceştia le încasaseră
din concesionarea căilor ferate. Scrisese despre condiţionările umilitoare
impuse României de puterile europene, în schimbul recunoaşterii
Independenţei. În 1880 declanşase o incitantă campanie de presă privind
„chestiunea dunăreană”, problemă sensibilă pentru marile puteri europene.
Participase activ la Iaşi la inaugurarea statuii lui Ştefan cel Mare şi citise
acolo în faţa mulţumii poezia manifest Doina.
Acest eveniment naţional deranjase foarte
mult puterile occidentale. În sfârşit, chiar în dimineaţa zilei în care avea
să fie dus cu forţa la balamuc, apăruse în Timpul un alt articol. Intitulat
„Pentru libertatea presei şi a jurnalistului”, acesta era un protest la
adresa încălcării dreptului la liberă exprimare şi demasca măsurile represive
luate de guvernul Brătianu împotriva jurnalistului Emil Galli.
Titu Maiorescu pregătise internarea lui
Eminescu încă de la primele ore ale dimineţii
Varianta cea mai des vehiculată despre
cele petrecute pe 28 iunie 1883 este următoarea: În dimineaţa acelei zile,
Eminescu s-ar fi trezit cu noaptea în cap şi lovit de nebunie ar fi început să
se certe cu soţia lui Slavici, la care locuia în gazdă, Ecaterina Szöke
Magyarosy. Aceasta îi trimite la orele şase dimineaţa un bilet lui Maiorescu,
cerându-i să o scape de Eminescu.
Maiorescu ia o măsură de excepţie –
în loc să meargă direct la Slavici acasă, pentru a o salva pe soţia acestuia de
„nebun”, se duce împreună cu Constantin Simţion, preşedintele Societăţii
Carpaţi, la spitalul doctorului Şuţu şi, pentru suma de 300 de lei,
aranjează internarea imediată a lui Eminescu. A doua ciudăţenie, Maiorescu,
bazându-se exclusiv pe spusele acestei femei, cere direct internarea, şi nu
examinarea lui Eminescu de către doctorul Şuţu, aşa cum ar fi fost firesc.
Întors acasă, se pomeneşte însă cu
Eminescu, care avea cu el un exemplar din ziarul Timpul, în care tocmai îi apăruse
articolul despre Emile Galli. Maiorescu nu-l întreabă nimic despre incidentul
de dimineaţă cu doamna Slavici (presupunând că acesta ar fi avut într-adevăr
loc). Îl trimite însă la sediul Societăţii Carpaţi, unde Poliţia făcea
percheziţie, pentru a se întâlni chipurile cu Simţion, complicele său la
internare.
„Numai, de s-ar face asta fără greutate”
scrie Maiorescu în jurnalul său în dimineaţa zilei de 28 iunie 1883, după ce
petrecuse o noapte de nesomn, sub apăsarea a ceea ce ştia că va face a doua zi.
Nu se va face însă „fără greutate”, aşa cum îşi dorea Maiorescu, căci Eminescu
îşi schimbă traseul. Nu se duce la Societatea Carpaţii, unde totul s-ar fi
făcut fără martori, ci la Capşa. La acea vreme Capşa nu era doar un local de
lux, ci şi sediul Ambasadei SUA şi reşedinţa mai multor ambasadori occidentali.
Eminescu se duce la Capşa în speranţa de a semnala abuzurile guvernului acestor
diplomaţi şi în special ambasadorului SUA, Eugene Schuyler, pe care îl cunoştea
personal şi care era un fervent ap��rător
al drepturilor omului. Orchestratorii
monstruosului complot sunt nevoiţi să îşi schimbe planul.
Scena cu pistolul relatată de Grigore
Ventura – o nouă înscenare
La Capşa, Eminescu este abordat de Grigore
Ventura. Aici, conform declaraţiilor lui Ventura, Eminescu ar fi început să
ţină un discurs „politico-socialo-naţional” înfierbântat, ar fi scos un pistol,
ar fi ameninţat-o pe soţia patronului şi ar fi strigat „la toate aceste nu-i
decât un leac. Să îl împuşc pe rege!”. Semne clare de nebunie! Ventura, în loc
să îl calmeze, îi ţine isonul şi îi propune să meargă împreună la palatul
Cotroceni. Ajunşi acolo află că Regele nu este în Bucureşti. Pe drumul de
întoarcere, Ventura îl duce pe Eminescu la băile publice Mitraşevski, îl
lasă într-una din camere şi apoi alertează Poliţia că un nebun s-a închis în
baia publică. Îi cheamă la faţa locului pe alţi doi membri ai Societăţii
Carpaţi, Siderescu şi Ocăşanu. Ca un făcut, cei doi au cu ei o cămaşă de
forţă. Intră în baie, îl imobilizează pe Eminescu şi spre orele 19 îl duc
la stabilimentul Şuţu, unde avea deja rezervat un loc de cu noaptea în cap.
Scena cu pistolul de la Capşa şi
declaraţia lui Eminescu că îl va omorî pe Rege sunt piesele de rezistenţă ale
tezei nebuniei sale. Ele sunt relatate însă doar
de o singură persoană, Grigore Ventura, care va povesti acest episod în
stânga şi dreapta, dar va ezita să scrie totuşi despre el, deşi era ziarist.
Scena va fi consemnată de-abia în octombrie 1911 de Al. Ciurcu într-un articol
apărut în Adevărul, „Eminescu, din amintirile mele”.
Povestea lui Grigore Ventura nu stă însă
deloc în picioare din mai multe motive. În
primul rând, Ventura susţine că a asistat la toate evenimentele din acea zi.
Fiind principalul martor, ar fi trebuit să apară în procesul verbal încheiat de
Poliţie, ori numele său nu apare deloc.Ventura susţine că el este cel care a
alertat Poliţia, ori în procesul verbal este consemnat că poliţia a fost
sesizată de domnii Ocăşeanu şi Siderescu. Aceştia dau însă detalii pe care
nu aveau cum să le cunoască, întrucât nu fuseseră prezenţi la faţa locului.
Ceea ce arată că cineva îi informase. Acesta nu poate fi decât Ventura,
care a avut rolul de a-l intercepta pe Eminescu şi a face în aşa fel încât
acesta să poată fi luat pe sus dintr-un loc izolat şi dus la psihiatrie, în
condiţiile în care primul plan imaginat de Maiorescu căzuse. Ventura a imaginat
apoi şi a răspândit povestea cu pistolul pentru a crea impresia că Eminescu era
nebun şi a justifica astfel internarea.
Advertisement
Cel��lalt
martor al acestei scene, doamna Vautier, soţia
patronului de la Capşa, despre care Ventura spune că a fost persoana ameninţată
cu pistolul de Eminescu, nu menţionează în memoriile sale publicate la Paris
în 1909, absolut nimic despre această scenă, care, dacă ar fi avut loc, ar
fi trebuit să o fi marcat profund. Eminescu declară că vrea să îl împuşte pe
Rege, ori era puţin probabil ca el, în calitate de ziarist să nu ştie că Regele
era plecat de câteva zile la Sinaia.
În procesul verbal întocmit de Poliţie nu
se aminteşte nimic de vreo armă, ci doar că „Eminescu a venit singur la Băile
Mitraşevschi, şi fiind atins de alienaţie mintală s-a încuiat singur pe
dinăuntru şi a refuzat să deschidă”. La locul faptei ajung, Simţion, Siderescu
si Ocăşeanu de la Societatea Carpaţii, care aveau încă de dimineaţă misiune de
la Maiorescu să îl ducă la casa de nebuni a doctorului Şuţu. Aceştia intră
în baia unde Eminescu se află în apă, dezbrăcat. Eminescu le cere să iasă. Îl
imobilizează şi îi pun cămaşa de forţă. Între timp Poliţia îi perchiziţionează
locuinţa, îi ridică bunurile, îi umblă prin hârtii şi manuscrise, sperând să
descopere ceva compromiţător. Totul se petrece cu complicitatea soţiei lui Slavici.
Poliţia nu va deschide o anchetă, aşa cum proceda de obicei şi cerea legea.
Omiterea lui Ventura din procesul verbal al Poliţiei nu este întâmplătoare.
Varianta că Eminescu a venit singur şi s-a închis în baie era mai credibilă
pentru teza nebuniei, decât cea în care era adus de Ventura şi care ar fi putut
atrage suspiciuni.
Omorât lent prin otrăvire cu mercur
De la Băile Mitraşevschi Eminescu este dus
direct în stabilimentul doctorului Şuţu, unde tratamentul aplicat îl
transformă într-o legumă. Niciun alt bolnav nu mai este acceptat pentru
internare în acea perioadă, chipurile pentru a nu-i deranja liniştea lui
Eminescu,
Fiica lui Titu Maiorescu, Livia, îi scrie
lui I.. E. Torouţiu despre modul în care era tratat Eminescu la Şuţu în
următorii termeni: „Aş vrea să vă spun că toţi domnii care cercetează mintea
lui Eminescu au un mare cusur: ils cherchent midi à 14 heures” (caută miezul
zilei la ora 14).
În noiembrie 1883, la insistenţele unor
prieteni, printre care Emilia Humpel, Eminescu este transferat într-un
sanatoriu din Viena. Titu Maiorescu, care ştia cel mai bine că Eminescu nu este
nebun şi medicii din Viena îşi vor da uşor seama de aceasta, se opune la
început vehement. În cele din urmă cedează, gândindu-se că este mult mai
important să îl ţină pe Eminescu departe de ţară.
Eminescu ştia foarte bine ce i se
înscenase şi odată reîntors în ţară a făcut chiar eforturi pentru o campanie
de presă în favoarea sa. Privit însă ca un nebun, nimeni nu i-a acordat dreptul
la replică. Într-o scrisoare adresată în ianuarie 1887 lui Gheorghe Panu el
scrie: „S-a răspândit prin ziare ştirea că aş fi grav bolnav. Toate aceste
zvonuri, lipsite de orice fundament, sunt răspândite poate cu rea credinţă,
încât şi dl. C. Mille, într-unul din articolele sale, a găsit motiv de-a vorbi
de boala mea pretinsă. Te rog a spune tuturor că se află în deplină eroare şi
că afară de suferinţa mea de picioare, nu am absolut nimic .. Un mic dementi
(dezminţire) în organul (ziarul) dumitale n-ar strica..”
Timp de mai bine de o lună, medicii
austrieci nu reuşesc să îşi dea seama deloc de ce boală suferă Eminescu. În
decembrie, îl declară sănătos şi recomandă externarea.
Nimeni nu are însă interesul să îl readucă în ţară , cu atât mai puţin
Maiorescu. Medicul austriac, Obersteiner, îi cere în repetate rânduri să îl
scoată pe Eminescu din spital, unde nu-şi are locul printre bolnavii psihic. Fişele
de observaţie medicală din timpul şederii în sanatoriul austriac dispar într-un
mod misterios, pentru a nu distruge mitul nebuniei lui Eminescu.
Tot Maiorescu aranjează ca Eminescu să
plece în Italia, sub atenta supraveghere a unui om de încredere, chipurile
„pentru a se reface”. La întoarcerea din
Italia, Eminescu vrea să vină la Bucureşti, dar Maiorescu face tot posibilul să
îl ţină departe de capitală. Toate munca sa, cărţile, notele de lectură,
manuscrisele se află la Bucureşti, la Maiorescu… Prin intermediul diverşilor
prieteni, Eminescu îi cere în mod repetat acestuia să îi înapoieze „lada cu
cărţi”, fără de care ar fi trebuit să îşi reia toată munca de la zero. Maiorescu
este de neînduplecat.
Cum nu se cuminţeşte, este trimis tot
cu forţa la ospiciul de pe lângă Mânăstirea Neamţ. Eminescu, pe deplin
lucid, i se plânge lui Gheorghe Bojeicu de la Cernăuţi, că a fost „internat ca
alineat, deşi nu fusese”. Este sechestrat la Neamţ din noiembrie 1886 până în
aprilie 1887. Gardienii aruncă pe el găleţi de apă rece şi îl bat cu funia
udă pentru a-l „calma”. Încearcă să fugă de mai multe ori şi în cele din urmă
reuşeşte să obţină o mutare la Iaşi, sub îngrijirea doctorului Iszac.
Acesta este cel care îi va pune un
diagnostic abracadabrant, preluat apoi de istorie: „sifilis congenital matern
cu paralizie generală progresivă”. Diagnosticul
conţinea însă un mesaj important: Eminescu trebuia să fie paralizat, Eminescu
trebuia să fie anihilat, trebuia oprit din a mai publica în ziarele vremii.
Asasinarea civilă a lui Eminescu din 1883 va fi completată de experimentele
doctorului Iszac, care visa să scrie o lucrare despre cazul Eminescu, cu care
să intre în analele medicinii. Contrar tuturor preceptelor medicale ale
vremii, care arătau că mercurul este toxic şi total contraindicat în tratarea
sifilisului, doctorul Iszac îi va administra doze uriaşe de mercur, de 4 până
la 7 grame.
Un alt psihiatru din Bucureşti, Panait
Zosin, care nu îl consultase vreodată pe Eminescu şi cunoştea cazul doar din
corespondenţa cu sora lui, Harieta, preia diagnosticul lui Iszac şi chiar îl
completează cu următoarele reflecţii: „ca psihopat ereditar, el ar fi petrecut
încă nopţi albe, ar fi făcut orgii, ar fi mistuit narcotice şi excitante (n.n.
în condiţiile în care se ştie că Eminescu era un adversar declarat al narcoticelor).
Un psihopat alcoolic şi sifilitic, el a ajuns să aibe perioade de furie, de
inconştienţă, de prozaică întunecare a activităţii psihice.. ”
De-abia în 1888, Veronica Micle reuşeşte
să îl smulgă din mâinile doctorului Iszac şi să îl aducă în sfârşit la Bucureşti.
Aici reîncepe să publice şi, în urma unui articol
împotriva guvernului, apărut în România liberă, este internat cu forţa tot la
dr… Şuţu, unde va şi muri.
La moartea sa, produsă din câte s-a spus,
de o lovitură la cap cu o piatră, celebrul doctor G.
Marinescu nu realizează după autopsie, analiza microscopică a creierului, care
ar fi dovedit că Eminescu nu suferea de sifilis. După o examinare
superficială, aruncă pur şi simplu la gunoi creierul lui Eminescu, pe motiv că
intrase în putrefacţie. Este totuşi nevoit să consemneze că a fost frapat de
mărimea acestui creier. Pe actul său de deces, nu apare semnătura niciunui
prieten sau membru al familiei, ci doar amprentele digitale a doi martori
analfabeţi din personalul spitalului.
Sursa:
MARIAN ILIE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu