Alexandru
Sojenitîn - Arhipelagul Gulag (2)
Prof.
dr. Gheorghe Constantin Nistoroiu, Cavaler de Clio
10
Octombrie 2022
„Sfântă, o Mamă/ ’n satul ei plânge./
Vede, năframă,/ Cerul cum strânge/ Lacrimi de sânge” (Constantin Aurel
Dragodan, Itinerare în lanţuri).
Alexandr Soljeniţîn din punct de vedere
literar nu este doar o evocare sau o rememorare, ci un pisc, o esență, o reînviere
a geniului creator, o înălțare dincolo
de vibrantul său mesaj, depăşind spaţiul şi timpul istoriei. Personalitatea
scriitorului Alexandr Soljeniţîn, conturată în lucrarea Arhipelagul Gulag
rămâne covârşitoare întrucât este primul sovietic redevenit rus, primul
comunist redevenit creştin ortodox, care face o radiografie completă a
Holocaustului Roșu – sovietic, iniţiat, organizat şi propăvăduit de proletarii
– Călăi ai omenirii, Vladimir Ilici
Ulianov Lenin şi Iosiv Vissarionovici Djugaşvili Stalin.
Imediat după revoluţia din octombrie 1917,
ce a împroşcat Rusia cu ură şi sânge, Lenin a sărbătorit tot prin sânge
înfiinţarea C.E.K.A. (Всероссийская Чрезвычайная Комиссия), - instituţia
crimei, oferind-o unuia dintre cei mai mari criminali ai Istoriei, Felix
Dzerjinski, pe care scriitorul Maxim Gorki, în cromatica sa proletară de
„realism-socialist”, s-a grăbit să-l numească „un om de o mare
bunătate”(diavolul nu poate fi bun! n.a.). (Johann Urwich, „Strigătul Golgotei
răsăritene”, Verlag Kommittee der Gefangenen Nationem Munchen 1986)
Chiar, dacă C.E.K.A. şi-a schimbat masca
tiraniei sub alte înfăţişări precum G.P.U., N.K.V.D., K.G.B., crimele pe
teritoriul U.R.S.S.-ului, au fost la fel de multe şi la fel de pline de sânge,
orchestrate şi dirijate după diferite criterii anume: „categorii etnice şi
sociale din care făceau parte victimile, învinuirile prin care se căuta
justificarea omorurilor, metodele de exterminare folosite şi, în sfârşit,
locurile în care s-a efectuat, cu predilecţie, «lichidarea» victimelor”.
Principalele perioade de exterminare au
fost:
- Teroarea roşie (1918-1920).
- Războiul civil (1918-1922).
- Perioada intermediară.
- Colectivizarea forţată (1922-1935,
cuprinzând şi înfometarea forţată 1932-1933).
- «Marea teroare», cu vârful maxim în anii
1937-1938.
- Războiul al doilea mondial.
- Perioada posbelică până la moartea lui
Stalin.
- Războiul din Afganistan.
- Perioada până la căderea imperiului
sovietic” (Dr. Florin Mătrescu, Holocaustul Roșu, vol. 1, Bucureşti-2008,
p.79-80).
Aşadar, toamna anului 1918 a venit peste
Rusia sovietică federativă, destul de încrâncenată, destul de bolşevizată,
destul de însângerată, destul de înleninată.
La 5 Septembrie a fost promulgat Decretul
„Совет народных комиссаров” (S.N.K.) - Consiliul comisarilor poporului, privind
„tetoarea roșie”, semnat de Petrovski, Kurski şi V. Bonci-Bruevici, care, în
prim plan, indica execuţiile în masă prin împuşcare, iar în plan secund,
lagărele de concentrare. Împuşcarea putea avea loc oriunde, iar ţinta putea fi
oricine. Lagărele de concentrare sau de muncă, respectiv de exterminare, au
fost temelia pe care s-a zidit edificiul comunist supranumit Gulagul, alias,
„Holocaustul Roşu”.
Lenin rămâne în Istorie ca primul
„părinte-proletar” al Gulagului sovietic prin construirea primului „lagăr de
concentrare”, care a profanat Insula-Mănăstire Solovki. Prin urmare, locaţiile
pentru lagărele de concentare au avut o adeziune unanimă: fostele mănăstiri.
Potrivit unor surse ŢGAOR, Republica Sovietică Federativă Socialistă Rusă
(R.S.F.S.R.), în anul 1920 existau 84 de lagăre în 43 de gubernii. (ŢGAOR,
fondul 393, registrul 13, dosarul 1 v, fila 111)
Solo0vki - insulă - mănăstire - lagăr
Insula Mare Solovki părea o îngemănare de
cer şi pământ cu nopţi polare şi zile boreale, de îngeri şi oameni, de albastru
şi verde, de strălucire şi fascinaţie, de linişte sihastră şi ţipăt de
albatroşi, de insuliţe cu cele două sute de bălţi cu peşte, de codrii seculari
şi păsărele măiastre, de comuniune între monahi şi mireni, de armonia naturii
cu vieţuitoarele ei faimoase, cocoşi săbatici, iepuri şi reni, fără fiare de
pradă.
„Pe marea albă, unde vreme de jumătate de
an nopţile sunt albe, Insula Mare Solovki îşi înalţă din ape bisericile albe,
împresurate de zidurile de piatră ale Kremlinului, roşii-ruginii din pricina
lichenilor aclimatizaţi aici, iar pescăruşii alb-cenuşii planează necontenit,
cloncănind deasupra Kremlinului. Gheţarii se apropiau şi se îndepărtau,
blocurile eratice de granit se îngrămădeau în jurul lacurilor; lacurile
îngheţau în gerul nopţilor de iarnă, marea vuia răscolită de vânt,
acoperindu-se cu sloiuri, iar uneori cu întinderi compacte de gheaţă: aurorele
boreale acopereau jumătate de cer; şi din nou se făcea ziuă, şi din nou vremea
se încălzea; brazii creşteau; îngroşându-şi trunchiurile; păsările cloncăneau
şi ţipau, renii tineri răgeau - planeta se rotea cu întreaga ei istorie
mondială, împăraţii se înălţau şi se prăbuşeau, dar aici tot nu exista fiare
prădalnice şi nici oameni” (Alexandr Soljeniţîn, Arhipelagul Gulag, vol. II,
trad. Ion Covaci, Ed. Univers, Bucureşti - 2008, p. 21).
În urmă cu mai bine de o jumătate de
mileniu călugării Savvati şi Zosima poposind în acest ostrov sfânt, fără
animale de pradă şi fără oameni pradă răului au pus temelie Mănăstirii Solovki
unde se vor naşte celebrele catedrale Uspenski şi Preobrajenski, biserica
Useknovenie, pe colina Sekimaia, alături de alte 20 de biserici, 20 de capele,
schiturile Golgofski, Troiţki, Savvatievski, Muksalmski precum şi o puzderie de
refugii pustnice pentru asceţi.
Obştea mănăstirii ajutată de ţăranii
pravoslavnici au legat insulele prin canale, aducând apa din lacuri la
mănăstire prin apeducte de lemn, au ridicat diguri din blocuri de piatră, au
cultivat pământul, au crescut animale, au încropit grădini de legume, au
ridicat mori pentru cereale, propriile joagăre, au înlesnit pescuitul, au
lucrat ceramica în ateliere proprii, au înfiinţat fierării şi turnătorii,
ateliere de pielărie, de legătorie de cărţi, propria căruţărie, o centrală
electrică şi o garnizoană militară pentru apărare Cetăţii sihastre de
nepoftiţi.
„Insula e situată la graniţa Marelui Imperiu,
aşadar, va avea de luptat cu suedezii, cu danezii, cu englezii, aşadar, trebuie
durată o cetate cu ziduri de opt metri grosime şi cu opt turnuri, şi în ziduri
trebuie tăiate metereze înguste, iar în clopotniţa bisericii trebuie instalat
un post de observaţie. Şi într-adevăr, mănăstirea a trebuit să-i înfrunte pe
englezi în 1808 şi 1854 - şi a rezistat; în lupta cu nikonienii, din 1667,
Kremlinul a fost predat unui boier de la curtea ţarului de către monahul
Teoctist, care a deschis o intrare secretă” (op. cit., p. 22-23).
Cetatea, la nevoie oferea şi spaţiu
penitenciar pentru ereticii eclesiastici şi politici. În acele ziduri temute
s-au aflat nobilul căzut în dizgraţie Averki Ivanovoci Paliţîn, devenit monahul
Avraam (+1626), Pavel Isakovici Hannibal fratele mamei lui Puşkin, deportat
între anii 1827-1832, Kalnişevski, ultimul hatman al oastei zaporojene,
eliberat după o lungă detenţie când a atins venerabila vârstă de peste 100 de
ani. Pentru Insula Solovki izvoarele documentare atestă existenţa încă din anul
1718 şi a unei închisori de stat, care şi-a încetat existenţa în 1903. (A.S.
Prugavin, Monastîrskie tiurmî v borbe s sektantstvom, Ed. Posrednik, pp. 78-81)
Lagărul Solovki
Prima ghiulea de tun care a lovit
Mănăstirea Solovki a fost Ivanov histrionul – bacilul antireligios, fost
posluşnic pe lângă arhiepiscopul de Novgorod, arestat pentru traficul cu odoare
bisericeşti oferite suedezilor, iar după ce a fost deportat pe Insulă a devenit
un aprig sectar, apoi un zelos colaborator al ISC (Secţia de anchetă şi
informaţii), emiţând zvonul ticălos că monahii au îngropate multe comori.
Astfel, mănăstirea a fost incendiată, arsă din temelii în 25 Mai 1923, pentru a
se acoperi dispariţia odoarelor de cult din aur şi argint, iar odată cu ele şi
registrele de evidenţă.
Vina a fost pusă evident, pe seama
monahilor, care sub toate formele trebuiau să fie acuzaţi din senin, alungaţi
şi deportaţi aşa cum prevedea doctrina liberalo-atee. „Monahi de optzeci şi
chiar de o sută de ani i-au implorat în genunchi să-i lase să moară pe
«pământul sfânt», dar, cu inflexibilitatea proletară, au fost alungaţi cu
toţii, în afară de cei indispensabili: artele pescăreşti şi specialiştii
zootehnişti... Dangătul clopotelor a amuţit, s-au stins candelele şi lumânările
cât statul de om, din biserici nu mai răzbătea zvonul liturghiilor şi al
slujbelor nocturne, nu se mai murmura zi şi noapte psaltirea, iconostasele au
fost dărâmate...” (Arhipelagul...vol. II, p. 25).
Peste ruinele fumegânde ale Mănăstirii
ortodoxe din Marea Insulă Solovki, organismele, respectiv organele represive
ale Călăului Stalin, au rânduit lagărul terorii în care au aruncat vechea
aristocraţie, o legiune de preoţi între care şi Părintele profesor Pavel
Alexandrovici Florenski (1882-1943), filosof, savant, ajutat să moară în lagăr,
militari de carieră, plus elita spirituală de monahi, filosofi, teologi, poeţi,
savanţi, ingineri, artişti, actori, profesori, studenţi, liceeni.
Din prosperele aşezăminte sfinte,
adevărate oaze paradisiace, bolşevicii le-au prefăcut în lagăre-gubernii ale
Infernului, în care au înghesuit sute de monahi şi mii de deţinuţi politici,
strivindu-i prin condiţiile diabolice, represive. La schitul Golgofsko –
Raspiatski de pe Anzer tratamentul sărmanilor pătimitori se facea prin
suprimare.
„Acolo, în capela Golgofskaia, zac, murind
curând de inaniţie ori din pricina tratamentului dur, clerici ajunşi numai
piele şi os, sifilitici, bătrâni invalizi şi tineri... La rugămintea
muribunzilor doctorul le face deţinuţilor fără speranţă, injecţii cu stricnină.
Iarna, leşuri hirsute, numai în rufăria de corp, zac în biserică îndelung. Apoi
sunt duse în pridvor şi sprijinite de perete, iar când sunt scoase afară, sunt
împinse de-a dura de pe colina Golgofskaia” (ibid., p. 40).
Colina respectivă şi schitul ei au o
istorie aparte şi minunată, prin tradiţia care s-a transmis posterităţii, dar
şi prin manuscrisul din secolul al XVIII-lea, ce se păstrează în Biblioteca
Publică de Stat, fondul Solovki. „La 18 Iunie 1712, ieromonahului Iov i s-ar fi
arătat, la poalele acestei coline, într-o noapte de veghe şi rugăciune, Maica
Domnului «în cerească slavă» şi i-ar fi spus: „Această colină se va numi de
acum înainte Golgofskaia, şi pe ea se vor înălţa o biserică şi schitul
Raspiatski. Şi ninsă va fi ea de suferinţă fără număr” (profeţia Fecioarei despre lagăr). (idem.)
Sistemul comunisto-bolşevic fondat pe
doctrina diabolică atee, cea fără Dumnezeu, a scornit în minţile întunecate ale
torţionarilor ideologi şi executanţi, tot felul de metode de suprimare, fizică,
psihică, morală, religioasă, astfel că până şi pe marele Întunecat în toată
satanizarea sa l-au pus în dilemă, surprinzându-l. La Krasnaia Gora-Karelia, în
Decembrie 1928, deţinuţii politici care nu şi-au îndeplinit norma la tăiatul arborilor
au fost lăsaţi noaptea în pădure, din care 150 au murit degeraţi, iar lângă
cătunul Kut, pe traiectul Kem-Uhta, pentru aceeaşi neîndeplinire a normei 100
de deţinuţi au ars de vii în focul aţâţat pentru ei în pădure (Revista
„Insulele Solovki”, 1930, Nr. 2-3, pp. 56-57).
Reuşind printr-un miracol să evadeze de pe
Insula – lagăr Solovki, I.D. Bessonov, a scris renumita lucrare, „Cele 26 de
închisori ale mele şi cum am evadat de pe Solovki”, carte, care a stupefiat
Europa, venind însă în contradicţie cu paradisul de pe Solovki, propagat de
gazeta germană „Rote-Fahne”(Drapelul roşu), organ al partidului comunist german
în anii ’20. Consternate autorităţile de vârf sovietice l-au trimis pe marele
umanist Maxim Gorki la faţa locului, să „dreagă busuiocul”, dezminţind
mistificările apărute în străinătate. Zvonul sosirii marelui proletar,
slugarnicul condeier al cultului personalităţii a sosit înaintea sa, răspândind
emoţii pe traseu, pe mare şi pe uscat, dar mai ales în lagăr peste autorităţile
care s-au pus pe truda lor balşoie.
Au rărit taberele de muncă, trimiţând pe
cele ferfeliţe, oase, oscioare şi zdrenţe în zonele îndepărtate. Bolnavii de la
infirmerie au fost externaţi, apoi au împins un bulevard din trunchiuri de brad
până la colonia de copii, bine îmbrăcaţi, educaţi, dar timpul nu le-a mai
îngăduit să se ocupe şi de tranzitul din Kem, pe Insula Popilor, unde se afla
un lot de deţinuţi politici doar în cămaşe şi izmene ori în saci, care încărcau
vaporul „Gleb Boki”, când a apărut suita propagandistului Gorki, ce urma să se îmbarce
pe acelaşi vapor.
Stupefiate autorităţile au intrat în
fibrilaţie. Unde să-i ascundă pe aceşti nenorociţi pe insula aceea golaşe care
nu mai avea nici un tufiş, nici măcar un boschet, iar suita socialistului se
afla la mai puţin de 300 de metri. Totuşi salvarea a venit de la un dispecer,
care a răcnit ca un leu. „Lasă lucrul! Adunarea! Mişcă! Şi mai strâns! Toată
lumea se aşează pe pământ! Rămâneţi aşa!” - şi se aruncă peste ei o foaie de
cort. „Primul care mişcă e un om mort!”. Şi fostul docher urcă pe scară, admiră
de pe punte peisajul - mai era un ceas până la plecare - şi nu vede nimic...”
(ibid., p. 47).
Episodul sosirii lui Maxim - Minus Gorki
pe Insula – lagăr Solovki s-a petrecut în data de 20 Iunie 1929. El înfoiat ca
un curcan, rânjea lângă noră-sa înfăşată toată numai în piele extrafină de
culoare neagră, chipiu, scurtă, pantaloni, cisme înalte, încadraţi de ofiţeri
GPU. Toate persoanele se postârnesc, el nici nu-i observă. Toate uşile se
deschid, el nu intră pe nici una. Ţinuta medicilor, surorilor, infirmierelor în
halatele albe imaculate este profanată de umbra lui. Cekiştii din „Upravlenie
severnîh - soloveţkin USLON) lagherei osobogo naznaceniia (Administraţia
lagărelor cu destinaţie specială - Solovki) din Nord, l-au invitat în celule,
carcere, unde nu era înghesuială, nici mutilaţi, nici prost îmbăcaţi, nici
protestatari, din contră, păreau bine dispuşi, captaţi de ştirile din ziare,
chit că le citeau cu fundul în sus. Reuşită totală!
A urmat apoi colonia de copii, educată
după metoda Makarenko, pepiniera comunistă, ce părea destul de îngrijită.
Fiecare cu pătuţul, salteaua, cerceafurile albe şi perna sa. Lipseau
noptierele, veiozele de perete, ibricul şi ceştile de ceai. Toată lumea părea
în extaz... Dar, a venit agonia. Un băieţandru de 14 ani, needucat, grăieşte:
„Ascultă Gorki! Tot ce vezi nu-i adevărat. Vrei să afli adevărul? (Ah, băiete,
ce-ţi veni să umbreşti prosperitatea abia aşezată a patriarhului literar? Palat
la Moscova, o proprietate în Podmoskovie...) Tuturor li se ordonă să iasă – şi
copiilor, şi chiar însoţitorilor de la GPU
Direcţia politică de stat, şi, vreme de un ceas şi jumătate, băiatul îi
povesteşte totul, de-a fir-a-păr, acelui lungan bătrân. Gorki iese din baracă
având ochii înlăcrimaţi. (lacrimi de crocodil bănuiesc -! n.a.) I se pun la
dispoziţie o caleaşcă pentru a merge să ia masa la vila şefului de lagăr”
(ibid., p. 48).
Însoţitoarea damesă, care cocheta un pic
cu condeiul, în ţinută de GPU, a croşetat vizita lui Gorki pe Insula Solovki.
„...Toţi urcăm pe colina Sekira. Extraordinară vedere spre lac. Apa - de un
albastru închis şi rece, de jur împrejur - pădurea, o pădure ce pare vrăjită
(se pare că nu era cea în care au murit de ger ori de foc deţinuţii care nu
şi-au împlinit norma n.a.): când urcă soarele şi lumina se schimbă, vârfurile
brazilor scânteiază, iar lacul cristalin pare cuprins de flăcări. Pace şi
ameţitoare frumuseţe.” (M. Gorki i sîn (M. Gorki şi fiul), Ed. Nauka (Ştiinţă),
1971, p. 276)
În „Cartea de impresii”, îndurerat, cu
lacrimile şiroaie, chipurile, după convorbirea cu băiatul acela curajos, din 22
Iunie, Gorki şi-a dat „arama pe faţă”, văzând lucrurile soviete prin ochelarii
proletari cu reflexe funebre de roşu şi negru: „Nu sunt în stare să exprim în
câteva cuvinte ceea ce simt. (o prefăcătorie perversă care l-ar fi făcut pe
celebrul Mefisto să se încline. n.a.). Nu vreau - şi ar fi chiar ruşinos (!) -
să emit elogii stereotipe la adresa uimitoarei energii a unor oameni care,
rămânând vigilenţi şi neobosiţi străjeri ai revoluţiei, ştiu, totodată, să fie
extraordinar de curajoşi făuritori de civilizaţie” (Revista „Insulele Solovki”,
1929, Nr. 7, p. 3).
Fără cuvinte!
Pe 23 Iunie 1929, sufletologul scrib,
prostslăvitul Maxim Gorki s-a îmbarcat. Nu s-a desprins bine vaporul de mal şi
bravul băiat care a mărturisit a fost împuşcat.
„Şi, muribund, a binecuvântat (Arhipelagul
Gulag)
Comportarea jalnică a lui Gorki după
întoarcerea din Italia şi până la moarte eu o puneam pe seama rătăcirilor lui
şi a slăbiciunii de minte. Dar corespondenţa anilor ’20, publicată recent,
incită la o explicaţie de mult mai joasă condiţie: interesul. Ajuns la
Sorrento, Gorki a fost uimit nevăzând în jurul lui nici un fel de glorie
mondială, iar mai apoi – nici bani (or, numai servitorii lui alcătuiau o veritabilă
curte). Era clar că pentru a obţine bani şi pentru a-şi revigora gloria trebuia
să se întoarcă în Uniune, acceptând toate condiţiile. Aşa a ajuns prizonier
voluntar al lui Iagoda. Iar Stalin a încercat să-l ucidă din exces de prudenţă:
Gorki ar fi proslăvit cu aceeaşi seninătate şi anul ’37.” (ibid., p. 49) - Stih
din celebrul roman în versuri Evgheni Oneghin al marelui poet Al. Serghei
Puşkin.
S-a făcut totuşi din partea forurilor
superioare şi o anchetă serioasă, dar de represalii, concluzionând că vinovaţi
de toate cele... petrecute pe insulă sunt albgardiştii, aristocraţii şi
studenţii. S-au grăbit arestările. În prima fază s-a căzut de acord pe cifra de
300 de victime. În noaptea de 14/ 15 Octombrie 1929 au început execuţiile.
Grupuri-grupuri au fost conduse pe ultimul drum la cimitir. „Şi fiecare grup
era însoţit de urletul dejnădăjduit al câinelui Black, legat pe undeva, care,
sărmanul, credea că tocmai în grupul acela îl duc pe stăpânul lui, Bagratuni.
După urletele câinelui se numărau grupurile în companii, căci din pricina
vântului puternic, împuşcăturile se auzeau mai prost. Aceste urlete i-au
înverşunat pe călăi într-atât, încât a doua zi a fost împuşcat Black şi apoi
toţi câinii din cauza lui Black... Toată luna octombrie şi o parte din noiembrie
au fost aduse, pentru execuţii, grupuri suplimentare de pe continent” (ibid.,
p. 50).
Câinii - aceste fenomene minunate, atât de
fidele şi de familiare Omului dacoromân cu sufletul frumos, răspândiţi în
întreaga Istorie naţională şi universală, dar parcă mult mai frumoşi, mult mai
faimoşi, mult mai ageri, mult mai înţelepţi, mult mai răbdători, mult mai
aprigi cu duşmanul stăpânului-prieten, mult mai omenoşi şi mult mai aristocraţi
decât confraţii lor de pe alte meleaguri îndepărtate.
Câinii - fiind una din naturile de animale
cele mai sensibile, cele mai inteligente se ataşează de Omul curat sufleteşte
până la sacrificiu. Ei sunt pasionaţi de muzică, joacă, mângâiere, veghe,
luptă, plimbare, natură, pădure, stână, munte, mănăstire, curte, casă, apă, soare,
de pământ, poate chiar şi de cer. (cei care latră la lună...).Unii dintre ei,
cei mai norocoşi şi-au păstrat graţie creştinilor-prieteni Îngerul păzitor,
alţii prin sminteala stăpânilor mişei şi l-au pierdut.
Câinii - au un instinct care deseori se
apropie de intuiţia omului credincios, împrumutând din caracterul sacru al
stăpânilor-prieteni ori din cel rău al stăpânilor.
Oamenii superiori, adevăraţii creştini îi
tratează ca pe nişte prieteni. De aici, pleacă fidelitatea aceasta care urcă
grăbit spre absolut. Ceilalţi indivizi, stăpâni ori călăi îi tratează
sclavagist ca pe nişte animale şi în acord cu firea lor, patrupedele îşi pierd
însuşirea naturală, ajungând maidanezi, haimanale, potăi ori javre.
În anul 1930, numărul deţinuţilor pe
Insula - lagăr Solovki atinsese cifra de 50 000, plus 30 000 la Kem. Aşadar,
pentru tragerea de noapte în poligonul morţii erau destule ţinte vii, chiar
dacă foarte multe se aflau în stare deja frântă, muribundă. Pe Insulă Malîi
Zaiaţki, cea mai mică din arhipelagul Solovki, au fost aduşi şi nişte zeloşi
ortodocşi, gruparea fidelă Patriarhului Tihon, în frunte cu starostele lor, un
venerabil cumpătat de 80 de ani, cu părul şi barba albă, care refuzau orice act
ori semnătură cerută de sovietici. Autorităţile erau dispuse să le ofere hrană
pe două luni de zile în urma semnării de primire într-un borderou. Monahii au
refuzat. Dar, şi autorităţile au refuzat să le dea hrană. „După două luni
(exact după două luni, căci trebuia să li se propună să semneze pentru
următoarele două) temnicerii au debarcat pe Malîi Zaiaţki, unde au găsit doar
leşuri ciugulite de păsări. Toţi erau acolo, nimeni nu evadase” (ibid., p. 51).
Cimitirul deportaţilor executaţi în acele
nopţi de toamnă însângerată a fost ulterior defrişat, prelucrat, netezit pentru
teren de construcţii. „În vara lui 1975, s-a săpat aici o groapă de fundaţie
pentru locuinţe, şi excavatorul scotea din pământ numai oase” (idem.)
Marele scriitor Alexandr Soljeniţîn în
lagărul suferinței unde şi-a premenit sufletul creştin a sculptat litera pentru
a o face iconostas cuvântului scris! „Sufletul tău, arid odinioară, se irigă
prin suferinţă... Pe paiele putrede ale puşcăriei, am simţit în lăuntrul meu
prima tresărire a binelui. Atunci mi-am înţeles şi sufletul şi menirea” (ibid.,
p. 476,479).
În cerdacul sufletului său, des prigonit
şi permanent persecutat, rugăciunea şi nădejdea ancorării în Dumnezeu, i-au
pogorât harul revelaţiei, de a mărturisi prin scris adebărul în toată splendoarea
suferinţei Sale în sinistrul Arhipelag.
Din Corola destinelor confraţilor
menţionaţi în celebra sa Carte, desprindem sublima culoare şi suava mireasmă a
unei biografii Anna Petrovna Skripnikova.
Anna Petrovna s-a născut în sărăcia unui
simplu muncitor din Myikop, în anul 1896. A fost înzestrată însă de Creator cu
spirit precoce şi cu un trup svelt. Pe când era în clasa a treia gimnazială a
rugat profesoara să-i îngăduie obţinerea scrierilor lui Dostoievski şi ale lui
Dobroliubov (1836-1861), critic literar radical, unul dintre părinţii
spirituali ai mişcării revoluţionare ruse, de la biblioteca şcolii.
- Nu e cam devreme pentru tine?, a
întrebat profesoara.
- „Bine, dacă nu vreţi, o să le iau de la
biblioteca orăşenească! - a răspuns
eleva.
După ce la 13 ani a încetat să mai creadă
în Dumnezeu, „emancipându-se”, îi citea cu febrilitate pe Părinţii Bisericii
Ortodoxe, doar pentru a-l contrazice categoric pe preot la orele de religie,
satisfăcându-şi total colegii. Dar, ulterior asceza, cumpătarea, morala,
faptele bune, iubirea, sacrificiul şi spiritul călugărilor aveau să rodească în
fiinţa ei, alegându-i model şi principiu de viaţă adevărată: „mai bine să mori
decât să îngădui să ţi se frângă statura spirituală!” (ibid., p. 512).
Pentru elocinţa sa atee, regimul ţarist
i-a acordat medalia de aur, care a încurajat-o să plece la Moscova,
înscriindu-se în 1917, la Facultatea de Filosofie-Psihologie, primind de la
Duma de stat o bursă meritorie pentru perseverenţa ei materialistă.
Deşi, ateismul o îmbrăţişase puternic,
sufletul i se zbuciuma lăuntric arzând văpaie. „... neclintit, între roze de
foc,/ Altarul viu al Creaţiei fumegă”. S-a apropiat de Giordano Bruno şi de
poetul clasic rus Tiutcev (1803-1873). Îşi schimba însă credinţele mai repede
decât toaletele. Ca socialistă convinsă accepta jertfele asumate prin fostele
răscoale şi războiul civil desfăşurat, dar în ruptul capului nu îngăduia
teroarea roşie a democraţiei proletare. La finele anului 1918, a fost nevoită
să abandoneze facultatea, revenind la Maikop, unde se înfiinţase un „Institut
de învăţământ popular”, destinat tinerilor şi adulţilor, unde s-a angajat ca
suplinitoare la catedra de filosofie, logică şi psihologie.
Albii ţarişti de la Maikop îşi numărau
însă ultimile zile. Un general neinspirat a încercat s-o convingă să fugă cu
el. Tânăra l-a avertizat politicos.
- Generale, sună sfârşitul paradei. Ia-o
la sănătoasa, până nu vin să te aresteze.
Mai târziu, la o serată a corpului
didactic al Institutului, un coleg de istorie a toastat aprig pentru glorioasa
Armată Roşie.
- Pentru nimic în lume!, a sărit ca arsă,
Anna. Colegii, care-i cunoşteau vederile de stânga au rămas stupefiaţi.
- Asta pentru că... în pofida eternelor
stele, ... execuţiile se vor înmulţi pe zi ce trece”, le-a răspuns ea profetic.
La scurt timp în Maikop au intrat roşii
revoluţionari. La câteva zile intelectualii urbei au fost convocaţi la o
adunare, unde scena a fost reprezentată de Losev, şeful Secţiei speciale a
Armatei a 5-a, care s-a înnodat în iţele discursului, încâlcindu-se în
obscenităţi şi bădărănii la adresa „putredei intelighentie”.
- Aşa, va să zică! Staţi cu fundul în două
luntre? Aţi aşteptat să vă chem eu? De ce n-aţi venit singuri? Înfierbântat de
aburii impertinenţei şi-a scos autoritatea, adică, pistolul şi agitându-l a
urlat:
- Toată cultura voastră e putredă. O vom
face praf şi pulbere şi vom construi alta, nouă. Iar pe aceia dintre voi care
vor încerca să ne împiedice, îi vom lichida fără cruţare!”.
- Cine doreşte să se înscrie la cuvânt?”
În sală s-a aşternut o tăcere de mormânt.
Nimeni n-a aplaudat. Nimeni n-a ridicat mâna la început. Losev jubila. Dar, Anna s-a ridicat în
picioare, ridicând mâna. „Eu!”
- Tu? Bine, poftim pe scenă!”
Tânăra profesoară de 25 de ani, cu trup
falnic şi chip îmbujorat, înzestrată cu codiţe blonde, lungi până la genunchi,
dar prinse acum în coroană pe cap şi cu pas greu, apăsat a urcat pe scenă,
grăind puternic cu glas de bariton.
- Am ascultat discursul dumitale de
ignorant. Ne-aţi convocat aici fără să ne preveniţi că suntem chemaţi la
înmormântarea marii culturi ruse. Aşteptam un mesager al culturii, şi am dat
peste un gropar. Mai bine ne-ai fi înecat într-un potop de înjurături spurcate
decât să spui ceea ce ai spus! Trebuie să înţelegem că vorbeşti în numele
puterii sovietice?
- Da, a răspuns Losev, încă fudul, deşi
vizibil descumpănit.
- Ei bine, dacă puterea sovietică va avea
drept exponenţi nişte bandiţi ca dumneata, n-o să facă prea mulţi purici!
Sala a izbucnit în aplauze îndelungi şi
puternice... A ieşit triumfătoare. Acasă o aşteptau deja cekiştii. A fost dusă
la înterogatoriu, care era bârlogul şi biroul lui Losev. Acesta a întâmpinat-o
aşezat pe pat, în pantaloni şi cămaşa descheiată, tocmai se scărpina pe pieptul
păros. Anna i-a cerut escortei: „Du-mă îndărăt!”
O Săptămână de patimi, a aşteptat
sentinţa. Comunitatea de vârf a oraşului depusese însă o petiţie de graţiere.
De data asta Losev părea mai indulgent:
- Multe oraşe am cucerit, dar n-am mai
întâlnit o smintită ca tine. Oraşul e în stare de asediu, toată puterea e în
mâinile mele şi tu mă faci gropar al culturii ruse. În regulă, amândoi ne-am
înfierbântat prea tare... Retrage-ţi cuvintele „bandit” şi „huligan”.
- Nu! E ceea ce gândesc şi acum despre
dumneata.
- De dimineaţa până seara, a răbufnit
bestia*, o mulţime de oameni mă asaltează, intervenind în favoarea ta. Ca să nu
stric luna de miere a puterii sovietice, mă văd silit să-ţi dau drumul”...
(idem., p. 513-516) În anul 1922, în Crimeea, Losev a fost împuşcat pentru viol
şi banditism.
Anna a fost eliberată, dar în anul 1922,
C.E.K.A. a arestat-o. Aşa şi-a început periplul penitenciar urmat de şirul de
eliberări şi arestări. A urcat până la 5 condamnări, neocolind nici Lagărele
Speciale. A formulat în vremea Călăului Stalin, 3 petiţii către ONU, care au
ajuns însă în mâna lungă a Cekăi. O comisie de cekişti, la lagărul de la
Dubrovlag a interogat-o ca pe vremea binefăcătoarei Inchiziţii catolice:
- Cum îndrăzneşti să scrii la ONU?
- Nici Codul Penal, nici Regulamentul
Lagărelor, nici Constituţia nu-mi interzic acest lucru, a răspuns Anna, dârză
şi impunătoare, continuând:
- Nu vă bucuraţi prea tare. Mai devreme
sau mai târziu, toţi agenţii teroarei staliniste vor trebui, obligatoriu, să
răspundă în faţa poporului” (idem., p. 516).
Anna a mai primit 3 ani de lagăr,
continuând să scrie în cei 7 ani, până în 1959, peste 80 de plângeri la
diferite instanţe, reuşind revizuirea condamnărilor din 1927 şi 1952. După 1959
a fost eliberată, consacrându-şi peniţa în favoarea prietenilor rămaşi în
închisori, în lagăre, în deportări. Unii au fost eliberaţi, iar mulţi
reabilitaţi.
Admiraţia autorului transmisă
posterităţii: „Dacă toţi ar fi manifestat măcar pe sfert intransigenţa
Skripnikovei, alta ar fi fost soarta Rusiei.”
Alături de marele autor, transmit peste
timp, acum şi deplina mea admiraţie!
Aurora Graţiei Supreme
„Oare când am tocat şi-am risipit fără
folos/ Seminţele binelui, azvârlindu-le-n hău?/ Căci, tânăr, şi eu mi-am purtat
pasul pios/ Pe sub arcadele templului Tău.// Trufaşă, aţâţată din pagini de
carte,/ Mintea mea pipăia absolutul,/ Toate tainele lumii păreau dezlegate,/
Destinul părea maleabil ca lutul.// Sângele-n fierbere... Dulci năluciri
vaporoase/ Dansând dinainte-mi în calp curcubeu.../ Demn, fără larmă, se
spulberase/ Cetatea credinţei în sufletul meu.// Dar, acum, când o taină m-a
smuls nefiinţei,/ Ridicându-mă din colbul cernit,/ Eu, ud cu lacrima
recunoştinţei/ Cărarea ce mi-ai hărăzit.// Acum ştiu că nu eu, rătăcind prin
dileme,/ Mi-am scris itinerarul cel viu,/ Ci Aurora Graţiei Supreme,/ Ce mi s-a
arătat într-un târziu.// Acum, drămui apa vieţii ca pe mied,/ Umil între
sclipiri diamantine,/ Şi, o, Domn Slăvit al Lumii, iarăşi cred:/ Tu, şi când
Te-am trădat, ai fost cu mine!” (Alexandr Soljeniţîn, gânduri rânduite de pe
perna de la spital internat pentru o tumoare malignă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu