Constantin
C. Giurescu - istoric, om politic și de stat
Prof.
dr. Gheorghe Dumitraşcu
05
Februarie 2023
Constantin C. Giurescu (n. 26 octombrie,
1901, Focșani - 13 noiembrie, 1977, București), prin erudiţia documentată şi
sinteza evoluţiei istoriei româneşti, are locul stabilit în galeria marilor
istorici din cultura naţională[1]. Prin tot ceea ce a înfăptuit, s-a recomandat
ca o puternică personalitate care a scris o adevărată bibliotecă, cu o tematică
stufoasă, cu ramificații în multiple şi diverse domenii de activitate umană. A
dat specialității sale o imensă şi valoroasă contribuţie, bibliografia operei sale
însumând peste 350 de titluri de volume şi studii, la care se adaugă numeroase
recenzii şi articole de popularizare. Dar mai important este faptul că
istoricul C.C. Giurescu, prin cercetările sale descoperă şi pune în lumină
ineditul informaţiilor sale ce provin atât din surse interne, cât şi din
arhivele şi bibliotecile din străinătate.
Unele dintre cărţile sale pot fi cunoscute
de orice istoric străin, fiind gândite şi concepute pentru a fi folositoare
oamenilor în limba cărora au fost realizate, precum şi ştiinţei de peste
hotare. Aria extinsă a informaţiilor enciclopedice şi gradul ridicat de
profesionalism s-au impus cu prilejul colaborării la lucrări cu circulaţie
externă[2], astfel că multe din lucrările sale au fost publicate la nivelul
exigenţelor europene, în limbi de circulație mondială[3]. Constantin C.
Giurescu este recunoscut ca istoric critic care, împreună cu apreciaţi
cercetători, a promovat o direcţie echilibrată în interpretarea istoriei,
dovedind pasiune pentru idei înnoitoare cu largi deschideri către
universalitate. În diverse manifestări şi în scrisul său se constată, în unele
cazuri, concesii făcute momentului politic interbelic. Vocația politică
fiindu-i trecătoare, a preferat catedra universitară şi a dat specialităţii
sale o intensă şi valoroasă contribuţie.
Drumul vieții
Profesorul Constantin C. Giurescu a urmat
cursurile primare liceale și studiile universitare la București. În timpul
liceului a cunoscut frământările şi greutăţile Primului Război Mondial. La
interval de numai doi ani (1918, 1920), şi-a pierdut ambii părinţi.
În perioada cursurilor universitare
(Facultatea de Filologie şi Litere, secţia istorie-geografie) a fost îndrumat
de Vasile Pârvan, Dimitrie Onciul, Simion Mehedinți şi Demostene Russo și tot
atunci a remarcat complexa personalitate a profesorului ·de istorie universală
Nicolae Iorga. A reuşit performanţa încheierii studiilor în trei ani în loc de
patru, primind la examenul de licenţă calificativul „magna cum laude” (1922). Din curiozitate şi cu titlul de experienţă,
el audia prelegerile cunoscuţilor profesori C. Rădulescu-Motru, Ovidiu
Densuşianu, M. Dragomirescu şi I. Rădulescu Pogoneanu, în cadrul Seminarului
Pedagogic Universitar „Titu Maiorescu” din București.
Timp de doi ani (1923-1925) urmează specializarea
cu bursă la Şcoala Română din Franţa (Fontanay aux Roses) înființată şi condusă
de Nicolae Iorga. A participat la prelegeri, s-a documentat în biblioteci şi
arhive publicând rezultatul cercetărilor sale. Întors în ţară, îşi susţine
doctoratul în faţa unei comisii celebre formată din: V. Pârvan, D. Russo, P.
Cancel şi decanul facultății, Charles Drouhet şi primeşte titlul ştiinţific de
doctor în filosofie şi litere, cu menţiunea Magna cum laude (1928). Pentru a
reliefa importanţa ideilor expuse şi argumentate, reproducem un fragment din
raportul tezei sale de doctorat întocmit de savantul N. Iorga: „Lucrarea pe
care C.C. Giurescu o prezintă ca teză de doctorat, e un studiu care face cea
mai mare onoare autorului şi promite ştiinţei noastre istorice un maestru.
Perfect informat, de o critică
pătrunzătoare, pe cât de cumpănită, pe atât de plină de o curtoazie pe care o
întâlnim rareori în cele dintâi scrieri ale tinerilor, el cercetează tot
materialul documentar şi dă adeseori rezultate care se pot considera
definitive[4].
La scurt timp, a susținut examenul şi a
fost aprobat ca docent în istoria românilor,
apoi s-a prezentat la concursul pentru catedra de specialitate, fiind
cel mai tânăr între profesorii universitari (avea, în martie 1927, douăzeci şi
cinci de ani şi patru luni). Formaţia de
istoric a lui Constantin C. Giurescu s-a cristalizat în vremea studenţiei, la
specializarea din Franţa, prin studii individuale în biblioteci, muzee,
şantiere arheologice şi arhive. Totodată, tânărul istoric îmbrăţişează o
concepție nouă în viziunea istorică, cu spiritul ei polemic folosit de noua
„şcoală civică” împotriva „şcolii romantice”. În această direcţie, în 1941, a
fondat Institutul de Istorie Naţională din cadrul Universităţii București.
Demersurile critice asupra fenomenului
istoric au determinat împliniri semnificative în istoriografia interbelică iar
polemica ştiinţifică Iorga-Giurescu s-a finalizat la fiecare, prin publicarea
sintezelor de istorie naţională citite cu interes și astăzi, în ciuda infomaţiilor
bibliografice depăşite. Chiar dacă viziunea asupra istoriei se schimbă în
operele pleiadei istmicilor interbelici, deosebiri esenţiale în concepţii, n-au
existat. Încurajat de profesori ‒
conducători de reviste (Iorga şi Mehedinţi) ‒, a cunoscut revelaţia primelor
investigaţii publicate în „Revista istorică” şi „Convorbiri literare”. Alte
studii au fost tipărite în timpul specializării la Şcoala românească din
Franţa. Statura sa intelectuală s-a completat într-un număr de ani, concomitent
cu predarea integrală a istoriei naţionale. La cursuri, indică izvoare
documentare, iar în cadrul seminariilor, insistă asupra metodelor de cercetare
şi interpretare.
De la mentorii săi împrumutase exigenţă şi
înţelegere pentru desfăşurarea activităţilor cu tineretul studios. Respingerea
sa ca membru corespondent al Academiei române (1933) l-a implicat şi mai mult
în viaţa social-politică. A publicat primul volum din Istoria românilor (1935).
Cu prospeţimea culturii umaniste şi optimismul caracteristic maturităţii
creatoare, a primit aprecieri şi critici venite din medii diferite (istorici şi
gazetari). Autorul ţinuse seama numai de criticile obiective. De atunci şi până
astăzi, întreaga sinteză, cu unele imperfecţiuni inerente oricărei lucrări de
interpretări istorice, rămâne în stima posteriţii prin bogăţia materialului şi
originalitatea concluziilor[5].
Contribuții remarcabile la scrierea
„Istoriei Românilor”
Remarcabilă este contibuţia la îmbogățirea
circulației cunoştinţelor în gândirea istorică, a problematicii omului
contemporan, în special în viaţa rurală, din care s-a născut civilizația
urbană. A pătruns în specificul vieţii agrare pornind de la legăturile cauzale
între aspiraţiile şi realităţile concrete, cuprinzând străvechile îndeletniciri
şi împliniri gospodăreşti, transmise urmaşilor prin metode şi procedee simple
şi convingătoare, reflectate în volumele: Contribuţii la istoria ştiinţei şi
tehnicii româneşti în secolul XV - începutul secolului al XIX-lea, Bucureşti,
Editura Ştiinţifică, 1973, Târguri sau oraşe şi cetăţi moldovene în secolul al
X-lea până la mijlocul secolului al XVI-lea, București, Editura Enciclopedică,
1997. Alcătuite riguros, pe bază de izvoare istorice, lucrările menţionate
crează, prin conţinutul lor atmosfera etnografică surprinsă prin construcţii,
exploatarea subsolului, vechi meşteşuguri, lucrări hidrotehnice şi începuturile
cartografiei.
Constantin C. Giurescu, prin natura
preocupărilor sale şi trăind în mediul didactic, s-a remarcat prin contribuţii
originale la formarea şi perfectionarea literaturii didactice cu profil
istoric, colaborând şi la o serie de manuale şcolare cu un astfel de conţinut.
Pe baza experienţei sale la catedră, în lecţia introductivă a istoriei pentru
clasa a Vlll-a, dă o definiţie scurtă şi cuprinzătoare a obiectului predat:
„Istoria este disciplina care studiază metodic, expune obiectiv şi
lămureşte cauzal dezvoltarea întregii
omeniri. Din pricină că faptele istorice nu se repetă niciodată întocmai,
istoria nu poate ajunge la legi, aşa cum se întâmplă în ştiinţele fizice,
matematice etc. Ea are însă un scop comun cu acestea: aflarea adevărului, care
trebuie să fie preocuparea de căpetenie a istoricului”[6].
nteresantă este şi corelaţia conceptuală
şi documentară dintre naţional şi universal privind periodizarea istoriei, cât
şi plasarea istoriei românilor în contextul evoluţiei civilizaţiei europene.
Totodată, el insista asupra valorii metodice şi pedagogice a manualelor
şcolare, sesizând interesul pentru expunerea clară, convingătoare şi atractivă.
Eliminând amănuntele de prisos, se adresa elevilor simplu, inteligent şi
argumentat evitând laconismul sec, urmărind înţelegerea globală a conţinutului
istoric din fiecare capitol. Evidenţiind rolul marilor personalităţi în
istorie, prezentate selectiv şi cu discernământ, el proiectează oameni şi fapte
memorabile din istoria românilor şi mesajele acestora aduse în
contemporaneitate pentru învăţătură[7].
Fiind adeptul perfecţionării ciclice a
manualelor şcolare, profesorul C.C. Giurescu a insistat ca la realizarea
acestora să existe echilibru între tradiţie şi inovație, între clasic şi
modern. Interesante sunt preocupările prof. Constantin C. Giurescu privind
evoluţia şi dezvoltarea învăţământului în toate zonele ţării, reuşind să
particularizeze acest domeniu prin iniţiativele proprii ale unor învătători şi
profesori, iniţiative care au contribuit la progresul didactic.
Astfel, în urmă cu 50 de ani, la 6 februarie
1966, marele istoric răspunde în termeni elogioşi unui colectiv de tineri
profesori din Râmnicu Vâlcea, între care se găseau Constantin Manole,
Costea Marinoiu, Gheorghe Dumitraşcu,
Vasile Nistor, Dragoş Sterian ş.a., îndemnându-i să cerceteze cu rigoare
documentele locale de arhivă pentru a elabora un studiu privind începuturile
învăţământului în judeţul Vâlcea”, necesar şi pentru întocmirea primului volum
al Istoriei învăţământului din România[8].
Cercetând în profunzime istoria
învăţământului ca parte componentă a istoriei naţionale, C.C. Giurescu a
redactat capitole privind formarea şi dezvoltarea cunoştinţelor de carte,
redactare începută în vechi timpuri şi continuată până în a doua jumătate a
secolului al XX-lea[9].
Politica și istoria
În perioada interbelică, majoritatea
istoricilor de prestigiu înţelegeau să facă şi din politică o sursă de
cunoaştere a problematicii omului contemporan, practicând și prin această
modalitate, cunoaşterea istoriei sociale. Astfel, socotind politicul, în general,
ca pe un produs caracteristic în dezvoltarea social-culturală, profesorul
Constantin Giurescu a fost adeptul doctrinei Partidului Naţional Liberal. A
făcut parte din guvernele conduse de C. Argetoianu şi Gh. Tătărescu
(1939-1940), s-a ocupat de organizarea Frontului Renaşterii Naţionale, ulterior
a condus Ministerul Propagandei Naţionale, iar în ultima formulă guvernamentală
a reprezentat Ministerul Cultelor şi Artelor.
Această juxtapunere a celor două situaţii,
de om de ştiinţă şi om politic, dezvăluie cum uneori discursul istoric nu se
poate sincroniza cu cel politic, iar profesorul Constantin Giurescu nu poate fi
desprins de epoca în care a trăit, cu evoluţii sinuoase şi contradictorii. După
anul 1944, în condiţii de extremă duritate, au fost interzise conferinţe,
cursuri universitare, renumita sinteză de Istorie naţională, manuale şcolare,
toate semnate de istoricul C.C. Giurescu.
Apreciatul profesor a fost suspendat de la
Facultatea de istorie, unde predase fără întrerupere timp de 20 de ani. Transferat
(iulie 1948) cercetător ştiinţific la Institutul de Istorie al Academiei R.P.R.
la 6 mai 1950, a fost arestat și dus la Sighet), iar după „eliberarea” sa a
urmat un domiciliu obligatoriu la Măzăreni - Brăila (iulie - noiembrie 1955)
unde va scrie despre detenţia politică la care fusese supus fără să fie
condamnat de instanţa judecătorească. Reintegrat în viaţa socială, profesorul
C.C. Giurescu, fiind profesor consultant la Facultatea de istorie a
Universităţii din București, a continuat să redacteze lucrări şi studii
monografice ce relevă semnificaţii importante privind interpretarea
evenimentelor istorice. Academicianul Constantin C. Giurescu sa stins din
viaţă brusc, la masa de lucru, în noiembrie 1977, la București[10].
De menţionat că în scrierile sale se
relevă speranţa dar şi credinţa că perspectivele postbelice vor favoriza
călăuzirea societăţii româneşti spre dreptate şi democraţia de tip tradiţional.
Nutrea convingerea că activismul cultural şi nu numai el, poate depăşi marea
criză din istoria contemporană, socialismul totalitarist.
Apărut cu titlul: Un erudit istoric și
pedagog, Acad. Constantin C. Giurescu (26 octombrie 1901 - 13 noiembrie 1977),
în: „Forum V”, nr. 3-4 (36-37)/ trim III-IV/2015.
----------------------------------------
[1]
Constantin C. Giurescu, Amintiri, I, București, Editura SportTurism, 1976 şi
Editura All Educational, 2000 (ediţie îngrijită de Dinu C. Giurescu).
[2]
Istoria românilor, în: „Enciclopedia României”, I, București, 1938; Istoria
României în date, București, 1972, 1974, 1976. Anii de aparițe indică numărnl
ediţiilor.
[3]
Transilvania. Schiță istorică.
Bucureşti, 1943, 1944; Transilvania în istoria poporului român,
Bucureşti, 1967, 1968, 1969, 1970. Formarea poporului român şi a limbii române,
București, 1971, 1972, 1973. Formarea statului român, București, 1971, 1975,
1980, Scurtă isrorie a românilor, op.cit., 1976, 1979 ş.a.
[4]
Constantin C. Giurescu, Amintiri, I, București, Editura SportTurism, 1976, p.
196.
[5]
Cele cinci volume au cunoscut mai multe ediții: Constantin C. Giurescu, Istoria
românilor, 3 volume, Editura All Educational, București. 2000, Colecția
Cărți fundmentale ale culturii române,
ediţie îngrijită de Dinu C. Giurescu.
[6]
Constantin C. Giurescu, Istoria românilor penrru clasa a VIII-a secundară,
Bucureşti, Editura Cugetarea Georgescu-Delafras, 1939, p. 7.
[7]
Constantin C. Giurescu, Dinu C. Giurescu, Scurtă istorie a românilor pentru
tineret îndeosebi, București, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1977.
[8]
Scrisoarea adresată prof. Gh. Dumitraşcu referitor la colectivul de tineri
profesori care îşi propuseseră să cerceteze documentele de arhivă privind
istoria învăţământului din judeţul Vâlcea. Se află în „Documente de arhivă
personală”.
[9]
Colectiv. lstoria învăţământului din România. Compendiu, București, Editura
Didactică şi Pedagogică, 1971, Cuvânt înainte de Constantin C. Giurescu.
[10]
Paul Grigoriu, In memoriam - Constantin C. Giurescu. Repere biografice, domenii
de manifestare, în: „Studii şi articole de istorie”, nr. LXVI, București, 2002,
Editura Publistar, pp. 165-180; Constantin C. Giurescu, Amintiri, I, București,
Editura Sport-Turism, 1976 şi Editura All Educational, 2000 (ediţie îngrijită
de Dinu C. Giurescu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu