Petre Ţuţea savuros: “Mor de dragul lui Nicolae Ceaușescu
ăsta! Îmi vine să-l pup de drag ce-mi e!"
Se pupă cu toți negroteii ăia șefi de
stat şi face rost de valută să nu mai depindem de muscali !”
Regretatul
profesor Petre Anghel ne-a lăsat la îndemână, graţie internetului, o colecţie
impresionantă de eseuri despre lumea românească trecută, o lume culturală de o
valoare uluitoare, încurajată, paradoxal, de dictatură, o lume astăzi aproape
pe cale de extincţie, dacă nu chiar dispărută total. În această peşteră plină
de comori, găzduită de Poezie.ro, se află şi un eseu despre marele român Petre
Ţuţea. Îl reproducem de Sf. Nicolae, în memoria bătrânului anticomunist, de la
a cărui plecare s-au împlinit zilele acestea 24 de ani, dar şi a primului
preşedinte al României, Nicolae Ceauşescu, ciuruit în urmă cu 26 de ani, în
ziua Crăciunului, când, la 200 de ani de la revoluţia franceză, în România,
chipurile, avea loc “revoluţia română”.
In prim plan, Prof. Ilie Badescu,
Petre Anghel si Larry Watts la Institutul de Sociologie al Academiei Romane
Filosoful Petre Tutea, dar nu in
carti
de Petre Anghel
Sunt oameni
care emană energii și pe lângă care nu poți trece fără să te simți curentat.
Procesul poate avea loc și de la distanță sau chiar prin intermediul peliculei,
cazul unor actori de film care umplu scena, deși nu apar în prim-plan). Petre
Țuțea facea parte dintre ei. Ajutat de un trup masiv, de o voce puternică, de
privirea pătrunzătoare și de un tremor al capului oblige interlocutorul să
observe că în raza vizuală a intrat cineva făcut dintr-un aluat special, în
care pe lângă carne și oase, Geniul creator a suflat și duh.
Auzisem de
el înainte de a-l cunoaște, șușotindu-se, mai în glumă, mai în serios, că
printre pământenii respiratori de ceață comunistă ar exista ”un Socrate roman”,
apreciat chiar de Emil Cioran și de Mircea Eliade (ultiimi doi fiind pentru
studenții generației mele ceva ce nu se există, ca în anecdota ardeleanului
care a văzut girafa la grădina zoologică).
La începutul
anilor 70, în redacția revistei ”Tribuna României”, unde mă transferasem de la
revista Flacăra ca să scap de indicațiile prețioase ale lui Adrian Păunescu,
devenit ziarist agitat și propagandist după un excellent debut în poezie), a
apărut un bătrân impunător, sprijinându-și parcă mâinile puternce în șapca
ponosită pe care o mototolea calm. Biroul în care intrase era dotat generos cu
mobilă stil, greoaie, cred Bidermaer. A cerut să vorbească cu redactorul șef
Paul Anghel (coincidență de nume, nu eram rude), pe un ton de de voievod:
poruncea. A înaintând târșindu-și picioarele obosite încălțate în niște pantofi
și mai obosiți. După ce a intrat la șef, m-am uitat în jur, am privit-o pe
secretară și am încercat să mă dumiresc dacă văzusem sau nu vreun profet evreu,
vreun senator roman, cronicar român din evul mediu întârziat sau un pustnic din
Țara de dincolo de negură (expresie fericită a unui mare prozator). N-am apucat
să mă dumiresc, ușa s-a deschis, Paul Anghel a dat cu ochii de mine și m-a
invitat în birou. M-a prezentat oaspetelui, apoi mi-a făcut semn discre să-l
scap de musafirul neanunțat. Domnule Țuțea, a zis, îmi pare tare rău ca nu
putem sta de vorbă acum, dar mergeți cu prietenul meu (nu eram prieteni) și mâncați
o ciorba caldă undeva, că vremea frumoasă…
Petre Țuțea
și ciorba era o apropiere care m-a șocat, pe vremea aceea credeam, în
naivitatea mea, că gânditorii nu mănâncă, oricum nu ciorbă… Dar am mâncat
ciorbă, la un restaurant dintr-un intrând care pornea din Calea Victoriei. Până
atunci însă, aveam să tremur de câteva ori, luat de furtunile tunetului din
voce lui Petre Țuțea, care, abia ieșit în stradă, începuse discursul. Despre
ce? Despre români, ruși, comuniști, trădători, lichele, neisprăviți, pușcării,
marea închisoare a spiritului care este țara noastră și, imediat, despre
politica dezastruoasă a marilor puteri ale gogoloiului pământesc!
Toate bune
și frumoase, numai că noi treceam prin fața ambasadelor de pe Bulevardul Dacia,
cu milițieni la poartă, în uniform, și cu trecători cu ochi albaștri și costume
de culoarea gri-petrol (mai exista industrie petrolieră națională, încă n-o
vânduse Dinu Patriciu cazacilor, sau ce-or fi).
Care era
stilul lui Petre Țuțea? Direct, clar, scurt și cuprinzător, ca un ordin de
front. Pornea într-o direcție și ajungea în alta. Prima propoziție părea un
mare adevăr, iar următoarea o aberație. Sau invers. Abia după vreo zece fraze
începeau să se lege și să pricepi cam care ar fi concluzia. Între timp, el
schimbase unghiul de vedere și intrai în ceață, deși totul păruse de o logică
impecabilă. Din pricina asta, dar și din alte pricini, mulți o luau razna când
povesteau despre ce vorbiseră ei cu Țuțea (o prostie, cu Țuțea nu se vorbea,
vorbea el, tu doar trebuia să asculți, dacă voiai să te alegi cu ceva, să-l
contrazici oricum nu se putea, fiindcă nu-ți dădea mâna, adică nu te ajutau
cunoștințele): reținuseră numai o parte, cea care le convenise lor sau doar ce
pricepuseră. Marin Preda, de pildă, un lucid de felul lui, venind odată vorba
de poetul Gheorghe Pituț, pe care îl lăudasem pentru nu știu ce, mi-a retezat-o
scurt: ”lasă-mă, monșer, cu pădurosu ăsta de Pituț că nu are multă minte”. Am
încercat să-i îndulcesc opinia, la care Preda:” Păi cum, monșer, vine Pituț la
mine, eu îl întreb ce mai e nou, iar el îmi spune că dacă vrem să facem ceva în
cultură trebuie să-l ascultăm pe Țuțea! Cum să-l ascultăm pe Țuțea, s-a mirat
Preda, Țuțea o dată ridică în cer comuniștii, altădată dă cu ei de pământ, iar
Pituț îmi spune mie că Țuțea e salvarea Românie!”
Cam așa era
Țuțea. Pe lângă noi a trecut o mașină cu număr de înmatriculare mic. Țuțea s-a
oprit, s-a uita după ea, apoi zice, cât îl ținea gura, și-l ținea:
– Mor de
dragul lui Niculae Ceaușescu ăsta! Îmi vine să-l pup de drag ce-mi e (e bine,
gândesc eu, vorbește să-l audă milițienii). Se duce prin toate țările, se pupă
cu toți negroteii ăia șefi de stat prin Africa și le bagă pe gât produsele
românești, face rost de valută, să nu mai depindă de muscali.
– Da, murmur
eu.
– Când am
ieșit din pușcărie, i-am trimis un memoriu în 64 de puncte, în care i-am
explicat, pe limba lui de prost, să înțelegă și el, principiile de guvernare
ale unui stat național. Le-a priceput. Le aplică punct cu punct. Face el ce nu
am reușit să facem noi, legionarii!
Încerc să-i
sugerez un alt subiect de discuție.
– Am auzit,
zic, că ați făcut cerere să intrați în Uniunea Scriitorilor. V-au primit?
– Nu, zice
el indiferent, apoi închide ochii, îi tremură puțin capul, și prinde subiectul.
Continuă calm. Nu voiam să intru, a insistat Fănuș Neagu. Ce să caut eu acolo,
eu sunt scriitor? Nu sunt (râde). Am fost înalt funcționar public al statului
roman! (subliniază fiecare silabă, vrea să-mi intre bine în cap, asta ar fi cam
ajunctul faraonului Tutancamon). Eu am în lucru un tratat de metafizică, în
care voi demonstra eul absolut, inconfundabil cu omul slugă al lui Marx și-l
voi pune la colț pe Voltaire și pe iluminiști, care au fost niște răzvrătiți nu
împotriva bisericii, cum credeau ei, ci împotriva lui Dumnezeu, Spiritul
Ab-solut!… Coboară cu picioarele pe pământ: Fănuș mi-a băgat prostia asta în
cap, că dacă intru în Uniune voi avea pensie mai mare, nu 600 de lei ca acum,
eu care am fost… S-a opus Mcovescu. Nu sunt supărat pe el. El a fost de mic
communist, iar eu de dreapta, trebuia să-i stârpim de-atunci, nu să-i lăsăm să
bolșevizeze Ro-mâ-nia! Când am să-l întâlnesc pe Macovescu, am să-i spun (intra
în literatura științifico-fantastică, nu avea unde să-l întâlnească pe G.
Macovescu, dar nu avea importanță): Mă , Mac, am auzit că nu ai vrut să mă
primești în Uniunea Scriitorilor. Să știi că ai făcut o mare prostie.
Macovescule, eu și cu tine ar trebui să ne susținem unul pe altul, că nici tu
nici eu nu suntem scriitori!
Într-o
seara, eram la masa scriitorilor cu soția și apare și domnul Țuțea. Îl invit,
se ajează pe scaun, aruncă o privire în jur, accepta să mănânce și să be ce
comandasem și noi: doi crenvuști și o stică de bere. După un minut începe
elogiul poporului roman și aprecieri la adresa politicii de natalitate a
partidului. Soția mea (poeta Eugenia Miulescu), nu-l cunoaște bine și are chef
de conversații, vrea să … nuanțeze:
– Nu e
normal, domnule Țuțea, zice ea, să fie obligate femeile să facă mulți copii,
din moment ce nu avem cum să-i creștem ca lumea…
– Trebuie să
ajungem ra-pid, dar ra-pid, la o populație de 40 de milioane de locuitori, să
luăm controlul în Balcani, să fim statul cel mai puternic din Estul Europei și
să fim o stavilă de netrecut în expansiunea rusească. Această ciumă trebuie
stârpită, fiindcă unde se culcă vaca bolșevică, trei sute de ani nu mai crește
iarbă!
Poeta nu are
cunoștințe de geopolitică, știe doar că e nevoie de hrană ca să crești copiii.
– Și e greu
să crești un copil? se miră sincer Țuțea.
– E greu, o
țărancă de la colectiv primește un kg. de grâu la ziua de muncă…
– Doamnă,
i-o retează Țuțea, în Elveția, o vacă primește 200 de kg. de boabe pe zi, dar
n-are conștiință națională!… Femeia româncă nu are nicio suferință în postura
ei de mamă: atinci când simte că e grea, pentru ea e floare la ureche, fiindcă
are sentimental că poartă în pântec un zeu!
Ne mai
întâlnim încă o dată și încă o dată. De sute de ori. Subiectul este același:
destinul poporului roman în context planetar. Ajunge la afirmația:
"Întrucât
toate popoarele au îmbătrânit, unele fiindcă nu și-au cunoscut rolul în
istorie, altele că și-au consumat energia, iar unele dintre el s-au dedat
civilizației stomacului, singurul popor care va dăinui în eternitate este
poporul roman!”
– Domnule
Petre Țuțea, reușesc eu să-l întrerup, vă rog frumos, mai găsiți un popor, că
ne plictisim numai noi între noi…
– N-am cum,
zice el, nu pot să renunț, e limpede ca lumina zilei. Doar poporul roman e
etern.
– Nu vă
cred, zic eu pe un ton neutru.
– Nu mă
crezi? - e miră el. Cum de nu-ți dai seama de etenitatea poporului roman? Toate
popoarele se schibă, numai noi suntem proști ca piatra. Pământul se
dezintegrează, de piatră nu se prinde nimic, pot să vină puhoaiele, apare
Soarele și piatra e uscată, rămâne tot cum a fost! Râde în hohote. Îi place de
nu mai poate că i-a ieșit afirmația cu eternitatea.
Un astfel de
om a fost ținut în închisoare. Până în 1989 a trăit dintr-o pensie de mizerie,
de fapt ajutor din partea Fondului literar al Uniunii Scriitorilor. După 1989,
televiziunea s-a năpustit pe el. Dădea bine pe sticlă. Nu mai era Petre Țuțea
cel adevărat. Era doar o umbră. Dar umbra vârfului Omul poate declanșa furtuni
în depresiunea Carpaților sau poate aduce răcoare zilelor fierbinți din câmpia
Dunării.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu