SCAUNELE
Om Gupta – George Anca
– Puși Dinulescu – Florentin Streche – Drăgulănescu Nicolae – Șerban Foarță,
Octavian Soviany, Gheorghe Neagu – Adrian Bucurescu – Alda Zaira – Daniel
Vorona – Liliana Popa – Nicolae Grigore Mărășanu – Corina Dașoveanu – Alexia
Ema Ema – Flori Bălănescu – Anatol Covalli – Scotnotis Luminița – Isabela
Nicoară – Vladimir Robu – Gabriela Feceoru – Any Tudoran – Ottilia Ardeleanu –
Răzvan Bucuroiu
Third Int. Ramayana
Conference
For your
security we disabled links in this email. If you believe it is safe to use,
mark this message as not spam.
Dear All:
I am sending
this test mail to all those who have submitted their papers/abstracts for the
Third Int. Ramayana Conference to be organized at Gujarat Vidyapith on 21-22
December 2019.
http://ramacharit.org/irc3/ is the
conference website.
For
accommodation options, please visit http://ramacharit.org/irc3/accommodation.asp.
I am now in
India and can be reached on 95868 37151
Should you
have any question, please send me an email or give me a call.
If you have
not yet registered for the conference, please do so as soon as possible so we
start working on the conference detailed schedule.
With warm
regards,
Om Gupta
PS: If your plans have changed and you are unable
to attend the conference, please advise us immediately. Thank you.
BIBLIOTECA PEDAGOGICĂ
NAŢIONALĂ “I.C. PETRESCU”
Str. Zalomit, 12, Bucureşti, tel/fax:
021 311 03 23
Către
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
În atenţia
Doamnei Gabriella Pasztor, Secretar de Stat
Stimată
Doamnă Secretar de Stat,
Pentru efectuarea operaţiunilor
financiar-contabile curente ale Bibliotecii Pedagogice Naţionale “I.C.
Petrescu”, vă rugăm să aprobaţi un post de contabil, sau plata unei firme de
prestări servicii în domeniu. Facem această solicitare în legătură cu
desfacerea contractului de muncă al doamnei Gabriela Rusu, contabil şef,
propusă (pentru a treia oară) în Consiluil de administraţie al bibliotecii.
După cum ştiţi, ultimul audit din
partea MECT a recomandat restructurarea serviciului financiar-contabil al BPN.
Direcţia Buget-Contabilitate din MECT ne-a răspuns că, având personalitate
juridică, Biblioteca ar fi cea care să ia decizia respectivă. Fostul ministru,
domnul Mihai Hărdău, ne-a recomandat să “o dăm afară” pe doamna contabil şef,
informat fiind, nu de noi, asupra prestării necorespunzătoare, conflictuale,
destructive a doamnei Rusu.
Psihoza incertitudinii unui nou sediu
al bibliotecii a fost exacerbată de agresiuni psihice şi verbale ale doamnei
Rusu, către director, angajaţi, utilizatori, organe de control, ca să nu mai
vorbim de totala indisciplină, lipsă de la program, lipsă de comunicare şi
informare asupra cheltuielilor bugetare, directorul fiind obligat să semneze
fără a primi documentaţia cerută, dar nici permiţându-şi să oprească
funcţionarea instituţiei (altfel, sugerată de sanepid), tocmai în contextul
“personalităţii juridice”. Nimeni, cu două-trei excepţii confirmând gravitatea
situaţiei, nu mai rezistă acestor represiuni maladive, o doamnă şef de serviciu
s-a pensionat anticipat, din această cauză, alta intenţionează să o facă, deşi
am propus-o către D-stră să fie delegată ca director general, până la ocuparea
acestui post, în legătură cu pensionarea pe care v-am solicitat-o din acelaşi
motiv, cunoscut de toată lumea.
În realitate, ne aflăm într-o
situaţie excepţională, iar cel mai periculos aspect al ei – o spun ca director
al instituţiei de peste 20 de ani – este prezenţa în continuare a unui angajat
conflictual şi incopetent, cu maxime capacităţi destructive. Cel mai dureros
este să vezi – propagată şi prin expertă
manipulare – profanarea muncii unor bibliotecari de o viaţă, neajutoraţi
în faţa atâtor ieşiri elucubrante. Nici terfelirea mea nu mai este suportabilă.
Pe lângă servirea informativ-educaţională a cadrelor didactice din România,
prin programele şi publicaţiile pedagogice şi culturale Biblioteca, sub
managementul meu, a intrat în atenţia naţională şi internaţională, în ziarul
România liberă, de exemplu, scriindu-se că este “cea mai intelectuală bibliotecă
din Bucureşti”.
Mi-am permis exprimarea parţial
neadministrativă de mai sus, ca argument, în atmosferă, că Biblioteca
Pedagogică Naţională “I. C. Petrescu” chiar are nevoie să fie salvată. Sub
astfel de tratament, nu mai întrebăm, împreună cu binevoitorii, cine mai are
nevoie de biblioteca însăşi.
Cu aleasă stimă,
Director general
George
Anca
Puși Dinulescu
Scaunele
Ionescu se
considera un descendent al lui Caragiale. Însă nu toţi descendenţii, după opinia
mea, dar şi după crasa realitate, au exact ce le trebuie. Unii pot avea un
cromozon în plus. Şi atunci e nenorocire! Sindromul Down e gata!
Aşa se
întâmplă şi cu Scaunele lui Ionescu. Poate o fi pornit de la Conu Leonida...
Dar e Conul Leonida cu un cromozon în plus. Asta e!
Ştiţi ce-ar
fi spus Caragiae despre el, despre Ionescu?
— Un
moftangiu, monşer!...
— Bine! o să
spuneţi voi, dar asta spunea şi despre Kant!
— M-aţi
înnebunit cu cultura voastră! recunosc eu, dar, hai, să vă spun ce vreau!
Aseară n-am
eu ce face şi mă duc, iar, la teatru. Joacă Scaunele lui Ionescu.
Sigur că
nici regizorul nu poate face nimic. Auzi ce spune Felix Alexa! Că asta e cea
mai metafizică piesă a lui Ionescu! Mai metafizică decât dracu nu poate fi,
oricum!
Dar ce
plictiseală, ce deja vu împuţit, deşi, desigur, mă aşteptam...
Când am
citit prima oară o piesă de Ionescu, l-am crezut genial! Pe urmă, m-am lămurit.
Nu era decât un lipici pentru snobi, care să se tăvălească-n el ca muştele-n
miere! Şi vezi atâţia snobi înghiţiţi de mierea asta mortală a lui!
Mă uitam la
scena aia superbă de la Grădina Icoanei, construită de Liviu Ciulei, ce
minunate spectacole s-au făcut şi se mai pot face acolo!
Aseară
vedeam un mare actor, pe Răzvan Vasilescu, pus să tragă la un ham, în care
teribilul actor nu făcea decât să se irosească. Era ca şi cum ai înhăna un
bidiviu de rasă pură la o teleguţă jalnică de om sărac. Avea noroc, însă, Oana
Pellea, o actriţă foarte bună şi ea, că juca faţă de asemenea regal partener...
dar, din păcate, dacă piesă nu e, nimic nu e.
Degeaba un
mare actor, degeaba o scenă construită de un mare arhuitect, totul
cufundându-se în seara trecută într-o plictiseală de moarte.
Că somnul raţiunii
naşte monştri a mai spus-o şi altul, mult mai cunoscut decât mine. Are rost s-o
repet şi eu?
Iar apropo
de Caragiale şi Kant nu vă daţi seama că Nenea Iancu a spus chestia aia la
mişto?
Dar cred că
despre Ionescu n-ar mai fi spus la mişto ce cred eu c-ar fi spus...
Florentin Streche
Eliade, profanat
In acest
mini-eseu imi propun sa dezvolt modul in care Mircea Eliade a fost „profanat”
de contemporani si, mai ales de posteritate in ceea ce priveste anii
legionarismului de esenta national-ortodoxa din Romania. Accentul principal
este pus pe scrisoarea deschisa de insusi Eliade care s-a exprimat cu
obiectivitate in aceasta problema.
Mircea
Eliade realizeaza in cadrul generatiei ’27 un adevarat cadru cultural si
intelectual ce va genera in istoria Romaniei, chiar in formele sale disidente
sau restranse, acte de rezistenta ultetrioare. Comunizarea Romaniei, mai ales
dupa abdicarea Regelui din 30 decembrie 1947, va conduce la reprimarea acestui
elan si vis cultural din spatiul romanesc. Din acest motiv, s-a pus adesea
intrebarea daca Eliade poate fi acuzat de legionarism si antisemitism pe baza
articolelor scrise in anii ’30, in care isi exprima preferinta pentru o miscare
politica, devenita temporar ideologie extremista, ce a condus ulterior la defaimarea
intelectualilor generatiei sale. Oare cat de obiective si contextual
indreptatite sunt atacurile de “profanare” post-festum, in public, a lui
Eliade, de catre contemporani si viitorime ?
Este bine
stiut ca, inca din anii '60, Mircea Eliade fusese invitat de prietenul sau,
Gershom Scholem, la Universitatea Ebraica din Ierusalim, pentru a sustine o
conferinta in fata studentilor si profesorilor israelieni. Eliade a acceptat
intital invitatia, pregatindu-se pentru conferinta, cu o prezentare despre "Dumnezeu,
credinte si mituri biblice". Eliade si-a cumparat biletul de avion si se
pregatea sa zboare la Ierusalim, cand un grup de intelectuali israelieni, fosti
militanti ai organizatiilor sioniste din Romania, au creat un curent de
opozitie in presa locala, amintind de trecutul sau "legionar si
nazist". Se spune ca ei au solicitat ca Mircea Eliade sa faca un gest de
“auto-culpabilizare” si de auto-profanare: sa treaca cu masina peste trupurile
lor, intinse pe pavajul din fata intrarii in Universitatea Ebraica, ca sa
ajunga sa conferentieze.
Ulterior,
anul 1972 a însemnat începutul unei lungi perioade de acuze şi izolare a
istoricului religiilor. Acuzele la adresa lui Eliade au fost initiate in
Israel, cand a fost publicat, in revista Toladot, in buletinul in limba
romana al Institului dr. J. Niemirower, un text acuzator in
studiul profesorului de
la Universitatea din
Ierusalim, Gershon Scholem, intitulat “On Sin
and Punishment. Some
Remarks concerning Biblical
and Rabbinical Ettics”. Printre altele se afirmau de catre
autor, preluandu-se citate din “jurnalul” lui Mihai Sebastian : “Mircea Eliade
a făcut parte din Garda de fier, organizaţie extremistă-antisemită [...] Mircea
Eliade a dat crimelor acoperirea sa filosofică. El a fost incontestabil şeful
spiritual al generaţiei sale”.
Descumpanit
de jurnalul lui Sebastian, Gershom Scholem i-a solicitat lui Eliade un raspuns
la aceste atacuri publice, cu efecte grave asupra imaginii si perceptiei sale
biografice. La 23 iulie 1972, Eliade a raspuns. Redau in randurile de mai jos
dreptul la replica al lui Eliade, fapt ce poate fi inscris in sensul unei
adevarate confesiuni mantuitoare - „dixi et salvavi animam meam".
Draga
colega,
Sunt profund
mahnit sa vad ca stima si prietenia pe care mi le-ati aratat va provoaca azi
neplaceri si tin, inainte de toate, sa va exprim regretele mele. Lectura
fragmentelor din Jurnalul lui Mihail Sebastian m-a mahnit profund, caci
Sebastian era unul din cei mai buni prieteni ai mei, iar "raceala"
care a marcat ultimii ani ai prieteniei noastre era consecinta unei suparatoare
neintelegeri. Sunt in parte raspunzator de aceasta neintelegere. Tocmai de
aceea, moartea tragica a lui Sebastian, in primavara anului 1945, a constituit
pentru mine un soc aproape traumatic, caci ultima posibilitate de a lamuri
neintelegerea a disparut. Sunt prea obosit (stiti ca am avut o criza de
pericardita) pentru a va povesti amanuntit circumstantele care au subminat
progresiv prietenia noastra, prietenie al carei ecou va putea fi resimtit in
Jurnalul integral al lui Sebastian si in acelasi timp intr-al meu, atunci cand
va fi publicat. Voi nota, pe scurt, elementele esentiale...
Nu imi
amintesc sa fi scris o singura pagina de doctrina sau de propaganda legionare.
Dar Sebastian citeaza (pagina 24, coloana 1) cateva randuri dintr-un text
aparut in cotidianul Garzii de Fier, Buna Vestire (14 decembrie 1937) si
intitulat "De ce cred in victoria miscarii legionare". Nu am
colaborat niciodata la acest ziar. Totusi, acest text exista, pentru ca
Sebastian il citeaza. Probabil era raspunsul, oral, la o ancheta, raspuns
"editat" de redactor. Mi-e imposibil sa precizez mai mult. In epoca
insa, colaboram la multe saptamanale importante, in care as fi putut expune in
voie asemenea idei. De ce n-am facut-o?
Cu toate
acestea, de multa vreme a fost acreditata legenda ca eram unul dintre
"doctrinarii" Garzii de Fier. Daca aceasta poveste n-ar fi atat de
neplacuta, as putea sublinia extravaganta cazului meu: unicul
"doctrinar" caruia nu i se cunoaste nici o carte, nici o brosura,
nici un articol, nici un discurs care sa se refere la partidul politic al carui
ideolog este considerat! Mai multe fapte au contribuit la constituirea acestei
legende:
a) printre
prietenii comuni pe care ii aveam, Sebastian si eu, exista un anumit numar care
erau legionari;
b) ziarul
"Cuvantul", la care Sebastian a fost redactor pana la interzicerea
aparitiei lui de catre regele Carol, in 1934, devenise un organ prolegionar,
iar la reaparitie, in septembrie 1941, era chiar considerat organul Garzii de
Fier. In acea vreme, ma gaseam la Londra si nu am trimis nici un articol;
c) in fine,
si mai ales, eram Sebastian si cu mine, elevii si fidelii admiratori ai
profesorului Nae Ionescu, directorul ziarului "Cuvantul".
Mi-ar trebui
pagini si pagini pentru a va prezenta figura complexa a acestui filozof
pasionat de problemele religioase, dar si de probleme politice, si care a fost
succesiv cel mai eficace suporter al lui Iuliu Maniu si al partidului sau
national - taranesc, apoi prietenul si consilierul intim al regelui Carol, iar
in final redutabilul sau critic, ceea ce l-a apropiat de Germania si de Garda
de Fier. Nae Ionescu a fost adorat si defaimat cu o egala fervoare, si chiar si
azi, la treizeci si doi de ani de la moarte, numele sau continua sa provoace o
furtuna de ura sau de exaltare. La fel ca mine si ca multi alti prieteni si
elevi, Sebastian nu s-a indepartat de Nae Ionescu atunci cand acesta a devenit
ideologul Garzii de Fier. Aceasta fidelitate i-a cauzat un numar mare de
neplaceri, mai cu seama dupa ce si-a publicat romanul "De doua mii de
ani", cu o prefata de Nae Ionescu. Aceasta lunga prefata era socotita o
justificare a antisemitismului, iar Sebastian a fost violent atacat de presa de
centru si stanga, in asa masura, incat a trebuit sa scrie, ca sa se apere, o
carticica intitulata "Cum am devenit huligan". Am fost printre rarii
autori care, in doua ample articole publicate in revista "Vremea", nu
numai ca i-am luat apararea lui Sebastian, dar am criticat aceasta prefata,
aratand ca argumentele lui Nae Ionescu nu se pot justifica teologic, asa cum
gandea el. La randul meu, am fost salbatic atacat de presa de dreapta. In
emotionanta dedicatie pe care Sebastian a scris-o pe exemplarul daruit mie din
"Cum am devenit huligan", ma numea "singurul sau punct de
sprijin in timpul furtunii". Atunci, cand Jurnalul lui Sebastian va fi
publicat integral, se va gasi probabil o pagina datata 15 martie 1940, care ne
va descrie pe amandoi, in lacrimi, la capataiul lui Nae Ionescu, care tocmai
murise... N-am fost niciodata antisemit.
Este
adevarat ca, in anii 1938 - 1940, am constatat de multe ori, Sebastian si cu
mine, cat de diferite ne erau orientarile politice, caci eram "de
dreapta", ma situam in traditia "nationalista" a lui Eminescu,
Maiorescu, Iorga.
Cu toate
acestea, prietenia noastra s-a mentinut. De-abia acum, citindu-i fragmente din
Jurnal, imi dau seama cat suferea in urma acestor discutii. Este adevarat, de
asemenea, ca in cele cateva zile petrecute la Bucuresti, in august 1942, n-am
cautat sa-l vad, dar pentru cu totul alte motive decat cele invocate la pagina
26, ca, "fiind diplomat, cunosteam soarta care se pregatea evreilor".
N-as fi incercat niciodata sa raspund acestei insulte, daca D-voastra, draga
colega, n-ati fi citit-o. Fapt este ca am venit la Bucuresti in urma unei lungi
intrevederi cu Salazar, despre care nu pot inca sa dau detalii, dar despre care
se va putea citi in Jurnalul meu. Cerusem o audienta la seful partidului
national-taranesc, Iuliu Maniu (atunci in opozitie), dar, indreptandu-ma spre
locuinta sa, am remarcat ca eram urmarit de un agent al politiei secrete, si a
trebuit sa fac mai multe ocoluri; am sosit, asadar, cu intarziere si Maniu
plecase, astfel ca n-am putut sa vorbesc decat cu secretarul sau particular. In
timpul celor cateva zile petrecute la Bucuresti, am fost permanent
supravegheat, motiv pentru care nu l-am cautat nici pe Sebastian, nici pe
Rosetti, nici pe alti prieteni si colegi, caci i-as fi putut compromite.
(Politia secreta, informata de SS, stia ca "deschideri" pentru un
armistitiu aveau loc, sau se pregateau, la Lisabona, Stockholm si Ankara)...
Nu-mi voi
ierta niciodata prudenta exagerata, dictata de frica de atotputernica politie
secreta. Era ultima oara cand mai puteam discuta cu prietenii, de atunci
aproape toti morti: ultima oara cand puteam sa vorbesc cu Sebastian si sa-i
explic "pozitia" mea. Speram insa ca, odata razboiul terminat, ne vom
relua relatiile. Vai! un absurd accident i-a pus capat vietii in primavara anului
1945, in ajunul plecarii sale la Paris, unde tocmai fusese numit consilier
cultural, si in momentul in care eu insumi ma pregateam sa ma duc acolo. Dupa
moartea sa n-am incetat sa ma simt vinovat din cauza stangaciei mele tragic
agravate de nenorocire.
Alegand exilul, stiam ca neintelegerile create
de fidelitatea mea fata de Nae Ionescu vor fi interpretate cu rea-vointa. Cu
atat mai mult cu cat colaboram la numeroase publicatii ale emigratiei romanesti
- dar niciodata la cele ale legionarilor (Tara si exilul, Stindardul etc. ), in
care dealtminteri am fost totdeauna atacat si insultat. Majoritatea articolelor
publicate dupa 1947 in presa exilului prezinta probleme culturale si insista
asupra necesitatii libertatii culturii. Rarele texte
"politice" imi exprima convingerile si sperantele actuale, in primul
rand necesitatea unei Federatii a statelor Europei Orientale.
Draga
colega, nu stiu daca am reusit sa va risipesc indoielile, dar sper cel putin ca
intelegeti acum sursa numeroaselor neintelegeri care m-au facut sa sufar. Stiu,
de asemenea, ca adevarul intreg nu va fi cunoscut decat dupa publicarea
integrala a Jurnalului si autobiografiei mele, adica dupa moartea mea. Aceasta
certitudine ma ajuta sa-mi traiesc in pace si cu seninatate ultimii ani de
viata care mi-au fost acordati. Nu-mi fac nici o iluzie asupra operei mele de
savant si de scriitor. Dar nu ma indoiesc ca lucrarile si articolele publicate
inainte si dupa 1940 exprima gandirea si experientele unui om care seamana mai
mult cu cel pe care credeti ca il cunoasteti decat cu cel prezentat in textul
pe care mi l-ati comunicat.
Cu
sentimentele mele cele mai sincere, Mircea
Eliade".
Dupa cum
reiese din epistolarul de mai sus, Eliade aminteste de celebrul episod al
publicarii, in 1934, a romanului „De doua mii de ani”, de catre Mihail
Sebastian, pseudonim al lui Iosif Hechter. In prefata romanului, Nae Ionescu,
mentorul lui Mihai Sebastian, justifica in mod violent suferintele evreilor si
antisemitismul religios rezultat in urma rastignirii lui Christos. Argumentul
ionescian era, deci, congruent cu spiritul Garzii de Fier, sustinuta cu
fervoare de articolele din Gandirea si Cuvantul (1933). In acest sens, Eliade
nu a ezitat sa ia partea lui Mihail Sebastian, criticandu-si chiar mentorul
intelectual, pe Nae Ionescu.
In Romania
post ’89, atacurile profanatoare asupra lui Eliade au continuat din aceeasi
perspectiva a ignorantei si abordarii monofatetate. Norman Manea a avut în
România, din păcate pentru o mai buna intelegere a problemei, o receptare
monofaţetată. De pilda, in articolul „Felix culpa“, publicat initial în Statele
Unite în 1991, Norman Manea face o trecere în revistă a „dosarului” Eliade şi a
„moştenirii“ acestuia. Este de amintit, totusi, ca revista 22, care preluase în
1992 textul tradus în limba română, a făcut un pas înapoi, publicînd imediat un
text elogios la adresa lui Eliade. O atitudine relativ mai bine incadrata in
context a avut-o recent istoricul Florin Turcanu in cartea "Mircea Eliade.
Prizonierul istoriei", unde se
afirma, pe drept, ca Eliade nu era antisemit, fapt ce corespunde si imaginii
liberale si cosmopolite pe care si-a creat-o in Statele Unite.
De fapt,
afinitatea lui Eliade pentru dreapta romaneasca din anii 1930 a fost
recunoscuta si asumata de Eliade insusi, insa era mai mult o adeziune decat o
apartenenta, sub influenta parca prea integratoare si covarsitoare a
profesorului Nae Ionescu, ideolog al Garzii de Fier. Este de notorietate faptul
ca Eliade a negat colaborarea directa cu legionarii, sustinand ca a fost
eliberat din lagarul de Miercurea-Ciud, unde a fost inchis timp de mai multe
luni, alaturi de Nae Ionescu, in 1938, deoarece autoritatile si-au dat seama ca
facusera o greseala.
In
concluzie, Eliade ramane, chiar si dupa atatia ani, “profanat” de insasi
teroarea istoriei, concept pe care l-a teoretizat de atatea ori in volumele
sale. Eliade ar trebui revendicat strict in latura sa post-istorica, cea
adevarata, caci el nu a participat la cufundarea in teroare si in mimetismul
ideologiei iluzorii, de sorginte national-ortodoxa din anii ’30. Oglinda sa
adevarata, imaginea sa sacra ramane
creatia literara, stiintifica si mesajul pentru intelegerea naturii umane in
toata complexitatea sa, in lumni si umbra salvatoare.
Dragulanescu Nicolae
CE NE-ASTEAPTA IN
URMATORII 40 DE ANI
Alvin Toffler şi-a
anunţat predicţiile
Alvin
Toffler, născut în 1928, este una dintre cele mai influente voci din domeniul
afacerilor şi din cel intelectual. Odată cu publicarea primei sale lucrări,
"Şocul viitorului", Toffler a creat o nouă disciplină, futurologia,
bazată pe studiul schimbării şi pe impactul pe care aceasta îl are asupra
afacerilor şi culturii. Graţie lui Toffler, futurologia este considerată în
prezent ştiinţa care defineşte forţele şi tendinţele care modelează viitorul în
economia actuală, bazată pe informaţii.
Printre
celelalte volume publicate de Alvin Toffler, devenite bestseller la scurt timp
după publicare, se numără "Al Treilea Val", "Război şi
antirăzboi", "Puterea în mişcare" şi, recent, "Crearea unei
noi civilizaţii".
Pe parcursul
următorilor 40 de ani, femeile vor dispune de o putere de decizie fără
precedent, migraţia musulmană către Occident se va amplifica, iar mersul la
birou nu va mai fi de actualitate, susţine scriitorul şi futurologul american
Alvin Toffler.
Africa de
Sud va beneficia de o creştere economică susţinută, în timp ce Orientul
Apropiat va deveni "un amestec de religii, mişcări religioase şi
etnii", se afirmă în studiul realizat de Toffler Associates, un cabinet de
consultanţă înfiinţat de scriitorul şi futurologul american de succes Alvin
Toffler, autorul celebrului roman "Şocul viitorului", publicat în
1970.
În acelaşi
an, Alvin Toffler a declarat că ştiinţa şi tehnologia se vor dezvolta într-un
ritm atât de rapid, încât cei mai mulţi oameni nu vor putea să
"digere" acest aflux de informaţii şi vor fi tentaţi să se
"deconecteze" de la acest ritm de viaţă mult prea trepidant.
Multe dintre
previziunile sale, referitoare la rapiditatea transmiterii de informaţii,
acceptarea mariajelor homosexuale şi accelerarea ritmului de producere a
catastrofelor ecologice, s-au adeverit în anii care au urmat.
Pentru
următoarele patru decenii, Alvin Toffler afirmă că un număr tot mai mare de
oameni îşi vor cultiva propriile legume şi îşi vor produce singuri alimentele,
pentru a depinde tot mai puţin de marii producători şi distribuitori din
industria alimentară.
Internetul
de mare viteză va deveni o veritabilă normă în domeniu, iar videoconferinţele,
devenite deja o practică curentă în zilele noastre, le vor permite angajaţilor
din viitor să nu mai meargă la birou şi să lucreze din orice colţ din lume.
Doar câteva
ţări vor mai fi considerate în viitor "state poliţieneşti" - în
principal Coreea de Nord şi Iran.
China îşi va
consolida statutul de putere economică majoră, se va alia cu Brazilia şi cu
India pentru a influenţa ratele de schimb ale monedelor, dar şi cu Venezuela şi
cu câteva state africane pentru a-şi asigura necesarul energetic.
Statele
Unite ale Americii vor depinde de China pentru a se aproviziona cu şapte metale
rare, indispensabile pentru fabricarea unor bunuri de larg consum, dar şi a
unor dispozitive şi produse specifice, precum radarele, armamentul,
instalaţiile eoliene şi automobilele hibride.
Dezvoltarea
unor forme alternative de energie va creea "perdanţi într-o lume
post-hidrocarburi", precum Arabia Saudită, Iran, Irak, câteva state din
zona Golfului Persic, dar şi Rusia şi Venezuela.
Creştinismul
se va extinde în ţările din emisfera sudică, iar musulmanii vor emigra în număr
mare către ţările din Occident.
Schimbările
climatice vor genera o serie de conflicte, iar topirea gheţarilor va conduce la
descoperirea unor noi zăcăminte minerale şi petroliere. Creşterea nivelului
apelor mărilor şi oceanelor va provoca o deplasare masivă a populaţiei din
zonele de coastă.
Fenomenul de
îmbătrânire a populaţiei va conduce la creşterea de patru ori pe plan mondial a
cheltuielilor totale cu pensiile şi cu îngrijirile acordate persoanelor în
vârstă, iar sistemul american al asigurărilor de sănătate va înceta să existe
în forma sa actuală.
La rândul
lor, femeile vor ocupa tot mai multe posturi importante, procentul femeilor
aflate în posturi de conducere urmând să atingă un nivel de neimaginat în urmă
cu câţiva ani.
Rapiditatea
cu care vor fi transmise informaţiile va determina omenirea să intre în era
"petabyte-ului", o unitate de măsură de stocare şi de putere
informatică superioară deja mult uzitatului gigabyte; un HDD de 2000 PB permite
stocarea culturii intregii omeniri de când există ea şi până azi.
Politica de
cluster va continua şi se va impune, urmând ca în perioada următoare să existe
grupuri de firme şi nu concerne mari ca în momentul de faţă.
Sursa de
energie a viitorului va fi formată din:
- captarea
şi înmagazinarea energiei solare;
- utilizarea
fisiunii nucleare;
- utilizarea
energiei libere;
- utilizarea
energiei vidului;
- utilizarea
energiei magneto-gravitaţionale;
şi va
determina un nou tip de civilizaţie, cu alte caracteristici decât cea actuală,
definită drept civilizaţie a hidrocarburilor .
Şerban Foarţă
ORA H
sau Memorialul
cvasi-pangramatic al primei vizite
a autorului (A. D.
MCMLXXIII) la Ionathan X Uranus,
alias Părintele M.
Avramescu din Jimbolia
Hartularul
huzurea-n hrisoave, haidoma hârciogului hapsân. Fără habar de hrean, hrib sau
hamei, de holdele de hrişcă fără haturi sau de horticultura hidrofilă,
herboriza hortensii de hârtie, heliofobice & havaìi. Hăt-departe de
hebdomadare (pe care hartularul harnic le-ar hi hrănit cu hronici, ba chiar cu
holorime), hiberna,-n halatu-i hârbuit, într-un habitaclu de hârţoage.
Haidamacii
Hadesului hâd, herţogii hârdăului hulpàv, histrionii hrubelor, hicleni, nu-l
hărţuiau cu hapca sau harponul, nici nu-l hăituiau cu vreun harapnic, necum
să-l hărtănească, hain, cu herăstrăul; ci-l hrăneau, hoţeşte, cu himera (sau
halviţa) hedonismului hârtiei, – hăul căreia, hârşâitor, se holba halucinant,
hipnotizându-l…
„Haide-n
Hatzfeld”, hotărî un havăr al hartularului hârşit în habitudini (sau
hobbyceiuri) hârtioase, dintr-o horrorvacui hilară, dar hirească la un
holoparazit… „Haidem la hierofantul harismatic.”
„Haida-de!”
hulise hartularul, – hadăugând „Helbet! Halal să-ţi hie…” Şi, cu haboca,
haida-hai la Hatzfeld.
Halta
Hatzfeld e-n hespericul hotar al hărţii haşurate homocentric. În holul haltei –
hăndrălăi hotarnici, hotărâţi să-i hăcuie pe hoţii hoinărind, prin haltă, de
haram.
„Halt!”,
hămăise o huidumă de hotnog, hojbăindu-le, după hârtii, prin haine,
hartularului & havărului său (hăbăuci, acum, ca nişte haplea). Hârşnindu-le
ca un halap habotnic, hotnogul se hlizea la ele, haios, dar fără haz, nici har.
Îi hărăzi,
în hine, unui honved cu harţag şi hiperharnaşat, – cu care, hăis-cea, nu
haihui, pe hudiţele hopuroase, până la hardughia cu hibiscuşi, cu hiacinţi şi
hasmaţuchi, a hierofantului din Hatzfeld.
Care, cu
humoru-i habitual, îi hiritisi pentru huzurul de-a hi hălăduit,
(Hatz)feldaus-feldein, sub hàripă de heruvim în hreamăt, haidoma harpei
humerale de hulub.
Octavian Soviany
din volumul 3 al
tetralogiei "lelian", care se apropie şi el de sfârşit
Se apropiau
sărbătorile de iarnă, iar Thérèse începuse să-mi vorbească deja despre
planurile sale de Crăciun. O ascultam cu gândul în altă parte, pentru că mintea
mea, atunci când nu era bântuită de amintirea încă atât de dragă a lui Maxime,
era preocupată acum din ce în ce mai mult, după atâtea luni în care nu
scrisesem nimic sau aproape nimic care să mă mulţumească, de acea comedioară de
care mă apucasem mai curând din dorinţa de a-mi găsi o ocupaţie şi de a-mi
dovedi mie însumi că pot fi un autor de piese cu nimic mai prejos de Coppée.
Dar după câteva pagini, am descoperit că îmi revenise pofta de scris, versurile
îmi veneau pe buze spontan, aveau prospeţime şi graţie, dar (lucru nou pentru
mine, care nu mai trecusem niciodată printr-o asemenea experienţă) ceea ce mi
se părea încă şi mai fascinant era faptul că personajele, care la început aveau
aerul fantomatic al umbrelor proiectate de o lanternă magică, începeau să
capete de la o filă la alta chipuri de oameni în carne şi oase, cărora mi se
părea uneori că le simt căldura şi respiraţia.
Hotărâsem
să-mi intitulez piesa, pe care o socoteam o replică glumeaţă la Love’s Labour’s
Lost, Uşuraticele cazne ale iubirii, şi să-i dau pe deasupra, aşa cum
procedasem şi în Cythera, ceva din aerul pânzelor lui Watteau, care ascund, sub
aerul lor exuberant şi frivol, o tristeţe atât de cumplită. Fantezia mea lucra
cu febrilitate. Era suficient să închid ochii ca să mă mut cu închipuirea
într-o superbă grădină din timpul Regenţei, să mă plimb pe aleile străjuite de
arbori bătrâni, în umbra cărora apărea din când în când bronzul înverzit de
vreme sau marmura melancolică a vreunei statui, să ascult tânguirea
clipocitoare a fântânilor cu bazinul mânjit de petele negriciose ale timpului,
să respir cu aviditate parfumul florilor rare, sau să trag cu coada ochiului la
gleznele delicate ale vreunei cochete, ce se iveau, într-o străfulgerare ce
dura doar o clipă, de sub tivul rochiei uşoare de muselină.
În grădina mea totul
era frumos pentru că totul era efemer.
Îndrăzneam
să mă apropii în vârful picioarelor de adunarea pestriţă şi gălăgioasă a
libertinilor şi a libertinelor, îi priveam cum dansează cu acea graţie stranie,
dusă până la limita desăvârşirii, pe care n-am văzut-o în viaţa reală decât la
marionetele păpuşarilor şi care avea ceva neomenesc şi aproape îngrozitor. Ciuleam
urechea la conversaţiile lor, purtate în limba strălucitoare şi plină de farmec
de acum aproape trei sute de ani, căreia noi, cei din ziua de astăzi i-am
pierdut meşteşugul, înlocuind-o, dintr-o nemărginită stupiditate, cu idiomul
anost al gazetelor. Le ascultam replicile sclipitoare, în care cinismul cel mai
epicureu se împletea cu fineţea, iar pasiunea şi ironia, râsul făţiş şi
lacrimile ascunse formau un încântător amalgam, pe care pana mea încerca din
răsputeri să-l aducă la viaţă.
Totul era
amuzant pentru libertinii din grădina mea, pentru că totul era cu desăvârşire
lipsit de noimă, iar cel mai tare râdeau de ei înşişi.
Gheorghe Neagu
Gheorghe
Andrei NEAGU CUIUL Verdele pădurii era spart de conturul unui sat ce părea să
se ruşineze când îşi întindea trupul caselor printre arborii răzleţiţi. De fapt
prima casă a fost un canton silvic, unde un pădurar şi-a făcut şi un grajd,
apoi o casă pentru feciorul lui şi iarăşi un grajd. Apă au găsit repede, săpând
o fântână la vreo doi metri adâncime. Groapa de gunoi nu era făcută în jurul
acareturilor. De regulă pădurarul şi feciorul îşi căra bălegarul şi-l
împrăştiau undeva la capătul celălalt al pădurii. Înhămau calul la o căruţă
şi-şi cărau gunoaiele undeva într-o groapă ce fusese cândva o tranşee sau un adăpost
mai mare în timpul războiului. Că aşa se spunea. Războiul fusese şi pe acolo.
Apoi nişte neamuri l-au înduplecat cu rugăminţi peste rugăminţi, să-şi facă şi
ele case prin vecinătatea sa. - Că n-o să stricăm nimic, ziceau ele. El le-a
crezut, ba chiar a schiţat şi un fel de uliţă ce urma să se înfiripe odată cu
venirea lor. Mai rău era cu WC-urile, care nu trebuiau să fie mai adânci de un
metru în ruptul capului. Iar când, în crucea satului se ivi şi Ralea, satul
părea să se fi născut acolo odată cu pădurea. Fagii rari acopereau casele până
la streaşină. Vara n-a reuşit să-i înfierbânte acoperişurile niciodată. Umbra
fagilor era cârpită uneori de trunchiul zvelt al molidului sau de silueta
impresionantă a vreunui stejar singuratic. Când s-au trezit autorităţile că sub
nasul lor crescuse un sat, n-au mai avut ce face. În cele câteva zeci de case,
sălăşluiau aproape două sute de suflete. Numai iarna fumurile de pe coşuri se
puteau zări până departe. Vara, coroanele arborilor acopereau până şi drumurile
ce unea satul cu centrul comunal. Drumul era încă de pe vremea cantonului
singuratec. Când Ralea şi-a terminat de construit căsuţa lui cu două dormitoare
şi o cameră de curat, n-a mai putut de bucurie. A chemat preotul din sat să-i
sfinţească bârlogul. - Beţi, mâncaţi şi vă veseliţi, spunea el din când în când
vecinilor. I se părea că aceea era cu adevărat sfinţirea casei. Parohul şedea
în capul mesei, înfulecând pe tăcute, tot ce-i pusese Ralea dinainte. Bărbaţii,
în majoritate bărboşi şi cu părul lăsat pe spate până la umeri, arătau ca nişte
zdrahoni gata să înghită şi masa, nu numai bucatele de pe ea. - Ce bine ar fi
fost dacă aveam şi un lăutar, zise unul dintre comeseni, muşcând dintr-o
ciozvârtă. - Dar cu un cântăreţ nu v-aţi simţi bine, întrebă popa cu ochii
mijind cu subînţeles. - Ba cum să nu taică părinte, încuviinţă cu entuziasm
Ralea. În sat se ştia că taica părintele îşi punea din când în când acordeonul
pe burta mare. Prelatul atâta aşteptă. Se repezi în curtea casei, scotocind în
caleaşca veche şi ponosită, după ceva ce părea să slujească dorinţei
comesenilor. O armonică cu burduful scorojit se ivi în mâinile lui plinuţe.
Reveni la masă, trăgând uşor de pereţii despărţitori ai burdufului. Curând
melodiile au început să curgă. Bărbaţii îşi luară femeile de braţ la dans.
Părea că atâta au aşteptat. Dansul se înfiripă cât ai clipi. Când preotul
obosi, petrecăreţii ar mai fi vrut. - Gata, vă ajunge! Şi aşa am făcut-o pentru
sufletul vostru, că în pustietatea asta nu aveaţi cum să vă veseliţi, le zise prelatul,
punându-şi acordeonul la picioare. Se aşezară la mese îmbujoraţi, gata să se
apuce de noi năzdrăvănii, vorbeau tare mângâindu-şi din când în când bărbile.
Curând se retraseră la casele lor. Unii lucrau la oraş, alţii la pădure, pentru
că pădurarul avea nevoie de ei să scoată uscăturile şi tot ceea ce considera el
că trebuie scos prin metoda grădinăritului cum zicea el că scrie la carte. De
câte ori se întorcea de la muncă, Ralea îşi lua copilul din tindă şi-l ridica
în sus, aruncându-l uşor, cât să atingă plafonul din lemn geluit ce urma să fie
vopsit odată şi odată. Numai că banii şi timpul nu se opriseră prin preajma lui
Ralea să-l facă să-şi cumpere vopsea. Las’că nici cu timpul nu stătea prea
bine. Dacă ar fi cumpărat vopseaua, ar fi trebuit s-o lase în cutii, până când
şi-ar fi găsit timp să vopsească. Avea totuşi un avantaj. Mirosul de brad se
înstăpânise în toată casa. De cum intra în tindă, ăla micu’ i se arunca la
picioare. Creştetul i se înălţase până aproape de buric. Ralea se apleca, îl lua
de subţiori şi-l arunca în sus până aproape de tavan. - Tâta-mare, tâta mare,
zicea el bucurându-se de bucuria copilului. Râsul ştrengarului îi arunca
poverile adunate peste sufletul lui. Madam Ralea se uita la bucuria copilului
şi la bucuria soţului, de parcă la asta se aştepta. Ştia că după aceea avea să
se aşeze la masă, unde nu era voie să se vorbească, pentru că puteai să te
îneci. - Doamne îţi mulţumim pentru bucatele alese, spunea stăpânul casei
făcând o cruce mare. Ceilalţi îl imitau. Chiar şi copilul care nu înţelegea
prea bine de ce trebuie să facă asta. Şi asta zi, după zi. Ralea simţea
trecerea timpului după greutatea copilului. De fapt, apucarea lui în braţe era
şi un fel de a se convinge că băiatul „i se împlinea”. În seara aceasta se întoarse
ca de obicei, pe-nserat. Se şterse pe picioare pe preşul de la intrare, dacă
n-ar fi făcut-o, femeia l-ar fi bodogănit. Iar în tindă îşi pregăti braţele
pentru copil. Îl aruncă în sus, ca de obicei. Era tot mai greu. Copilul scoase
un urlet. Din creştetul capului începu să ţâşnească un şuvoi de sânge. - Ce-ai
făcut? strigă mama cuprinsă de spaimă. - Am uitat să-ţi spun, se desprinsese o
bârnă şi am luat un chiron rămas de la construcţia casei. L-am bătut, dar nu
mi-am dat seama că a rămas atât de mult în afară, zise ea pe nerăsuflate,
holbându-se cu faţa desfigurată de durere la trupul copilului, ce se topea în
tinda unde de atâtea ori domnise bucuria. Ralea îşi privi braţele cu neputinţă.
Dacă ar fi folosit la ceva, le-ar fi tăiat cu securea. Sângele şiroia învăluind
capul într-o basma roşie. Apoi năboia peste degetele lui Ralea, oprindu-se la
subţiorile bărbatului. Copilul, moale ca o cârpă, era doar o sursă de sânge. -
Cheamă salvarea! Sună la 112, răcni bărbatul cu ochii îngroziţi. O privi cum îi
tremura telefonul în mâini. Nici n-a avut putere să asculte ce vorbea.
Înţepenise. - Am sunat şi la procuratură, zise femeia rămânând nemişcată lângă
bărbatul cu copilul în braţe. O linişte apăsătoare se lăsă asupra lor. Copilul
încetase să se mai mişte. Ralea îşi lăsă braţele în jos nedumerit. Când îl lăsă
din braţe, copilul căzu pe duşumea. Sângele se întindea pe sub trupul lui,
într-o baltă din ce în ce mai lată. Când îşi ridică privirile spre tavan, Ralea
dădu cu ochii de un cui mare ce apăruse de nicăieri. I se muiară picioarele.
Căzu în genunchi. - Doamne, cu ce ţi-am greşit? murmura el din când în când.
Sângele copilului îi ajunse până sub genunchi. Femeia îi puse copilului o
cârpă, încercând să oprească hemoragia. Gaura nu se vedea. Pielea spartă în dreptul
găurii a pâlpâit o vreme, lăsând sângele să ţâşnească nestăvilit. Când a venit
salvarea, doctorii l-au declarat decedat. - Nu se mai poate face nimic. Veniţi
la morgă să ridicaţi trupul, îi spuse asistenta de sub masca de tifon ce sta să
cadă, uitându-se la procurorul ce făcea tot felul de poze. Plecă doar când
acesta îi dădu voie. - Gata, poţi pleca. Eu rămân să le mai iau declaraţii.
Vreau şi un raport de la voi, le preciză el ritos aşezându-se pe un scaun.
Fotografiase cuiul din toate unghiurile posibile. I se părea că totul era în
zadar. ------------------------------------------ Gheorghe Andrei NEAGU
Focșani, 25 noiembrie 2019
Adrian Bucurescu
C
E R U L
Se spune că, la începutul lumii, Soarele
şi Luna mergeau prin văzduh, deoarece Împăratul Lumii încă nu făcuse Cerul.
Oboseau numai în aer, iar pe Pământ nu se puteau odihni, fiindcă ar fi ars
totul în jurul lor. Atunci s-au rugat Domnului Sfânt să le facă un pod deasupra
Pământului, ca să aibă şi ei unde pune piciorul şi, din când în când să se
odihnească. Atunci, Dumnezeu le-a făgăduit că le va clădi Cerul, în care să
locuiască şi ei, şi îngerii şi sfinţii, şi să nu se mai amestece cu pământenii.
De altfel, Atotputernicul văzuse că oamenii, dedându-se cu îngerii şi cu
sfinţii, începusertă să nu-i mai cinstească, ba chiar, uneori, să se şi certe
cu ei, nemaidându-le nici măcar bineţe când îi întâlneau.
Tare mult s-au bucurat îngerii şi sfinţii
că Dumnezeu le împlineşte dorinţa, şi s-au legat că ei vor construi Cerul, dar
să-i ajute şi oamenii curaţi, ţinând post toată vremea, pentru că atunci când
mănâncă oamenii carne, sfinţii slăbesc. Atunci, Cel-de-Sus le-a dat îngerilor
şi sfinţilor aripi, ca să se poată duce la Rohmani, sub Pământ, sub fundul
Mării, şi să aducă de acolo piatră şi mai scumpă decât cea care se găseşte pe
coclaurile noastre. Şi au adus îngerii şi sfinţii multă piatră de acolo,
străvezie ca sticla şi albastră ca floarea cicorii, şi au făcut din ea Cerul,
ca o boltă deasupra Pământului, şi i-au pus stâlpi, tot din piatră scumpă.
Părerile asupra numărului de stâlpi diferă. Astfel, într-un colind din
Ciuguzel, judeţul Alba, se spune:
De când Domnul S-a născut
Şi Pământul l-a făcut
Şi Ceriul l-a ridicat,
În trei stâlpi l-a răzimat...
Într-un alt colind se spune:
Când Dumnezeu S-a născut
Şi Pământul l-a făcut,
Pe patru stâlpi l-a răzimat -
Patru stâlpi de argint;
Mai frumos l-a-mpodobit
Tot cu stele mărunţele,
Mai pe sus cu mai mărele,
Soarele cu razele,
Luna cu luminele..
Când totul a fost gata, Soarele şi Luna
s-au suit pe Cer. Zice-se că "şi-acum li-e mai uşor, căci merg ca pe
podele, iar noi numai ca prin fereastră îi videm. De aceea, Soarele nici nu mai
frige aşa tare, căci înainte tare ardea". Unii spun că ar fi mai multe
Ceruri, şapte sau nouă, în care ar fi rânduit Dumnezeu locul sfinţilor, după
rangul fiecăruia. În primul Cer stau numai Sfântul Soare şi Sfânta Lună.
Într-al nouălea Cer locuiesc Dumnezeu şi cei care-I sunt cei mai apropiaţi.
Acolo este Raiul, şi când i se deschide poarta, se vede o lumină nemaipomenită
şi se zăresc mese întinse.Cerurile nu se deschid decât la cele mai mari
sărbători, de Crăciun, de Anul Nou, de Bobotează, de Paşte, de Sânziene etc.
Însă numai cei mai curaţi oameni pot vedea această minune.
Potrivit unei credinţe larg răspândite,
odată cu deschiderea Cerului, la Anul Nou, vorbesc vitele, pe care le aud tot
numai cei care văd şi Cerul deschis.În acea noapte, cei mai ascultaţi sunt
boii, fiindcă se spune că ei prevestesc relele care ar putea veni peste
stăpânul lor, în cursul anului.
În Cer, un an este cât o zi. Când pe
Pământ este miezul nopţii, toacă îngerii în Cer şi cântă şi dănţuiesc în jurul
lui Dumnezeu. Acolo, sus, locuiesc şi Fetele Cerului. Desigur, ele sunt
vindecătoare, ca în acest descântec de brâncă sau de orbalţ, din Moldova:
- Voi, trei fete mari,
Din Cer făcute,
Din Cer crescute,
Cu trei seceri de oţel făcute,
Cu poalele rădicate,
Cu mânile suflecate,
Unde vă duceţi,
Unde mergeţi?
- Ne ducem să secerăm
Dealurile, văile, grânele, oarzele,
fâneţele.
- Nu vă duceţi să seceraţi
Dealurile, văile, grânele, oarzele,
fâneţele,
Vă duceţi la N.
Şi seceraţi orbalţul,
Din rădăcina dinţilor,
Din auzul urechilor,
Din vederile ochilor;
Peste Marea Neagră îl daţi,
Unde cocoş negru nu cântă,
Câine negru nu bate!
Acolo să cheie, să răscheie,
Şi N. să rămâie luminat, curat,
Cum Dumnezeu l-a lăsat!
Cele Trei Fete Cereşti, numite pe alocuri
şi Trisfetitele, apar deseori în iconografia geto-dacică, ele fiind
Artemis-Diana şi cele două surori de lapte ale Sale.
Iată şi o inscripţie dacică, descoperită
la Potaissa-Turda: I MAI MAS I THIER E FAR LOAN. Traducerea: Ai mei strămoşi în
Cer să fie primiţi! Cf. rom. ai mei; moş; tărie; Cer; e; a fi, fire; a lua.
Alda Zaira
Poezii aproape uitate, de spus insa
intr-o seara de noiembrie, in casa la caldurica, pe afara vantul dezmätat: A
venit un lup din crâng
Şi-alerga prin sat să fure
Şi să ducă în pădure
Pe copiii care plâng.
Şi-a venit la noi la poartă
Şi-am ieşit eu c-o nuia:
„Lup flămând cu trei cojoace,
Hai la maica să te joace” –
Eu chemam pe lup încoace,
El fugea-ncotro vedea.
Ieri pe drum un om sărac
Întreba pe la vecine:
– „Poartă-se copiii bine?
Dacă nu, să-i vâr în sac!”
Şi-a venit la noi la poartă
Şi-am ieşit eu şi i-am spus:
– „Puiul meu e bun şi tace
Nu ţi-l dau, şi du-te-n pace!
Eşti sărac dar n-am ce-ţi face!
Du-te, du-te!” şi s-a dus.
Şi-a venit un negustor
Plin de bani, cu vâlvă mare,
Cumpăra copii pe care
Nu-i iubeşte mama lor.
Şi-a venit la noi la poartă
Şi-am ieşit şi l-am certat:
– „N-ai nici tu, nici împăratul
Bani să-mi cumpere băiatul!
Pleacă-n sat, că-i mare satul,
Pleacă, pleacă!” şi-a plecat. George
Cosbuc
Daniel Vorona
îmbrăcată în psalmi în cântare
duhovnicească tu mă alungi în anotimpul în
care molia îşi rupe gura prin orgi și
ascensoare prin coliere demență și ură
.
vino să te călăresc un copil de aramă
trage după el
de păr o icoană decolorată ceilalți
martori sunt morți
.
să nu-mi mulțumești învață-mă
să te urăsc și să nu îți pară rău
.
am ajuns o rablă
vopsesc avioane
.
un milion de ani nu am avut nevoie de
tată și de mamă un câine fără studii
fără doctorat se uită la mine cu
coada
ochiului cum mă urc pe masa de
operație spunându-și
ăsta nu îmi dă nimic ---- va trebui
să fug pe acoperișul
spitalului trebuie să apuc
dansatoarea
aceasta care are sângele oxidat de
mijloc să trântesc lemnul cu fața în jos
*
trebuia să acceptăm antininsoarea
iată-mă copil în patul tău mă joc cu țâțele tale de ce nu ești cercetătoare
dulce ca pâinea caldă de ce nu mă stimulezi?
.
(după ce ne botezăm te invit să citim
-- fără mănuși
în mâini --- din saadi din macedonski
și din ronsard)
.
refren: trăiască falșii ulceroși și
falșii canceroși care
umblă noaptea învălmășiți și cu fața
în sus prin parc
.
--- am uitat aurora de
la lingură
am uitat și eclipsa ---
și nu mă interesează
originea ta imposibilă
.
dați-mi doamnă și mie o jumătate de
pinguin dacă te las gravidă cumpără-mi
o față de masă desenează-mi un
trandafir sălbatic și o vadră sau două de vin
Liliana Popa
Stîâpul curbat de lângă casă
de ce îţi risipeşti iubirea
la naştere, trei stropi de rouă ai
primit.
cuvinte negăsite de găsit
de limpezit sau de murit.
de ce îţi risipeşti iubirea
rouate stihuri au îmbrăcat
și stălpul curbat de lângă casă
într-o cascadă fără de păcat
ofranda ta, cu vorbă aleasă.
stâlpul meu are frunze de acant
de bronz, de marmură, de piatră,
ce înfloreşte, rug îndrăgostit
ca patimile dintr-o șatră
*
nu mai răsfoi amintiri
vălul de mireasă
cîntă și acum prin pădure
cînd ceață, cînd ecou
departe de mîna ce l-a furat.
se întristase și îngerul.
degeaba umbli cu hangerul
ascuns sub cămașă
eu port în buzunare tot basmele
copilăriei
logodite cu visele de acum.
sufletul meu are alte culori
iar ție nu ți-a plăcut
nici măcar Botticelli.
Nicolae Grigore
Marasanu
Călătorie în memoria Leviathan
1.
Te voi purta într-o călătorie,
în memoria Leviathan,
zise Leviathanul;
spune, ce vezi cu ochii tăi verzi?
Văd ochiul orbitor al Leviathanului
afluind viermişorii ce ies din oul
memoriei,
înotând spre o zare a gloriei!
Sunt gândurile, zise Leviathanul.
Văd, văd gândurile, strig chitului
zburător,
ard în concentrice fără-de-forme,
şerpi lungi, târâtoare anghile
vor să-mi pătrundă-n pupile!
Altele leapădă lipicioase, lungi zale
şi vor să le cânt osanale!
2.
Apoi am pătruns pe sub bolţi în
mirificul Labirint.
Mă preumblam cu Tezeu prin Corint
şi mă rugam de Ariadna să-mi ofere un
fir,
pe care în urma mea să-l desfir,
să ştiu la întoarcere pe unde s-apuc,
să nu rătăcesc în labirintul
poemului, de năluc!
Ostenit de atât alergat,
Leviathanul din nou m-a-ntrebat:
Ce mai vezi, om miop, prin lentilele
tale?
Văd sub un tuf de hiacint,
şapte iele, scăldându-se goale,
şi îmi cer să le cânt osanale!
Sunt ideile, zise Leviathanul de sub
mine,
pe crupa căruia mă simţeam tot mai
bine.
Văd, văd ideile, i-am strigat -
fetuşi în placente de foc,
în flacără nemistuitoare,
în fără-de-cuvinte ard şi lacome sorb
gândurile ieşite din oul memoriei
arzătoare.
Sunt cuvintele!,
Sunt cuvintele!, repetă Umbra
purtătoare,
gâfâind sub povara trupului meu,
îngreunat de toate-văzutele.
Văd, văd cuvintele vorbitoare!,
în cercuri concentrice le văd
zburând,
cuvântând ceea ce nu a fost cuvântat
nici în gând!
Sunt cenuşile, strigă Leviathanul din
nou,
cu glas prefăcut în ecou.
Oarecum speriat,
oarecum circumscris,
ca în vis,
când eşti înconjurat de ceata tâlhară
ce-ţi smulge pormoneul pentru o para
chioară,
cu care o zi abia de supravieţuieşti.
Dar Leviathanul,
din neamul năzdrăvanilor peşti,
mă-ntreabă din nou: La ce mai
priveşti?
Văd, văd cenuşile!, îi răspund,
în timp ce ne mai hodinim pe un
prund.
Văd, da, văd, cenuşi zburătoare,
zboară în stoluri, cântă în cor,
păsări de foc ieşite din pala focului
orbitor!
3.
Am cârmit apoi spre Calea Lactee,
pe drum neumblat de bărbat, de femeie
şi, drămuindu-şi rostirea,
Leviathanul îmi zise:
Ai cunoscut ce omul cunoaşte cu
privirea în vise;
de-acum înante,
vei cunoaşte ce poţi cunoaşte cu
auzul.
Şi am auzit şapte guri ale focului
bubuind ca obuzul,
vuind, mistuind,
vorbind îndeele cu slove de foc.
Şi cuvintele celor şapte guri ale
focului
se prelingeau de pe buzele mele,
ca untdelemnul se prelingeau de pe
buzele mele,
de pe buzele poetului cuvântător!
Şi m-am cutremurat,
văzând că toate ale logosului din
mine izvorau:
gând,
idée,
cuvânt,
cenuşi vorbitoare,
ca zăpada pură acoperea putreziciunea
cărnii,
îmbrăcându-mă într-o hlamidă
mistuitoare.
Şi ajungând pe-ale timpului terase,
mănoase,
am înţeles că e vremea să împing
barcazul în mare.
Să arunc năvoadele,
să aştept împăcat izbăvitul
Leviathan,
astfel cum logosul meu îl crease!
*
Cu iarba la temelia lumii să vii
Laolaltă cu iarba la temelia lumii să
vii,
după o mare luptă.
Să laşi armele celor ce rănile ţi-au
jinduit,
şi în paturi de spice să adormi
până la cântecul sturzului:
Calde şi moi aceste cuiburi!
Şi eterne !
Poţi asculta clinchetul apelor ce se
depărtează,
după ecoul lor ai să alergi
până la umbra malului cu anemone.
Acolo, dacă întinzi mâna,
cu îndurarea lui de câine blând
fluviul ţi-o spală, te înrobeşte.
Culcat pe ţărm, în necuprinsul dig,
eşti centrul unui cosmos pur, fragil.
Auzi cum mori de fum îţi toacă
pieptul
şi-ncepi uşor, temut, să-ţi pipăi
umbra...
Corina Dașoveanu
ci rănile mele
vor mai putea aminti de mine
vreodată,
sunt un decupaj
dintr-o lume cu infarctul vopsit
de-a lungul sângelui.
acum voi deschide semnul frigului,
voi trece cu bocancii maturității
prin ierni,
întrebându-te
de ce nu mai miros zăpezile a atunci,
a atunciul acela când ni se odihneau
îngerii de atâta joacă
sau de atâta iubire
în palme.
ții minte cum aruncam unul în altul
cu toate ideile,
cu doar cele două inimi,
apoi cu ochi,
cu săruturi rotunde ca niște bulgări?
acum ne adunăm sângele de pe jos,
ne lipim plasturi
pe răni de zăpadă
sau pe un ce ar fi putut fi.
doamne,
cu cât de frumoasă iarnă ne-am
iubit...
Octavian Soviany
Westbahnhof. Viena
Eşti într-un vagon
ce goneşte
dinspre budapesta spre györ.
Aici te gândeşti toată noaptea
la bolile grave de sânge
ale celor care nu mai au
nici familie,nici adresă.
În timp ce o fată
cu bărbia în formă de inimă
mănâncă nişte cireşe în faţa ta
şi aruncă sâmburii pe
fereastră cu
nonşalanţă.
Când cobori în westbahnhof
porţi în jurul gâtului
un colier din sâmburi
de cireşe uscaţi, miroşi a alcool
şi tragi de burduful unei armonici
care se încăpăţânează să cânte,
spre stupefacţia oamenilor de bine,
kalinka la nesfârşit.
Ce-şi mai bate joc viaţa
câteodată de noi!
În loc să scrii cărţi
puteai să fii şi tu, acolo.
un onest
fabricant de mezeluri!
Alexia Ema Ema
akèdia – le demon d’après-midi
deformările vadului de culori
unii pictori capătă pașapoarte-n
transcendență
trec dincolo de rame fără grabă își
lasă pânzele
dincoace în vestiar iar în sertar
noile idei sub lacăt
proiecte nemaivăzute putrezesc după
cifrul de la seif
condamnați pe viață să vadă și să
mângâie cu totul altceva
paletele mânjite le crapă-n mâini
sub tălpi încinse de alt jar în care
vor picta
halate băsci glugi mantii cămăși
gulere scrobite
li se transformă pe dată în scufii de
elfi hobiți gnomi ștrumfi
în corolele cu rouă și în alte
detalii
dintr-un tablou încă nevăzut
își revarsă negre lila verzi turcoaz
talentele prin câte-un colț
de-atelier înjghebat în văzduh
metalele se îndoaie
prind circular părul fin de
veveriță-al pensulelor
de parcă orice pată de vopsea
s-ar desprinde dintr-un coc fragil al
muzei
nu-i va întărâta nimic în veci
pe vameșii psihicului labil genial
și pe monștrii oameni obișnuiți ai
lumii-abandonate de acești artiști halucinanți
iar aparatele nu vor mai țiui ci doar
se vor strica deodată
când vadul de dincolo al altei arte
se va deforma se va desprinde
de tot de noi ceilalți
vadul neajuns va pleca
către cel de-al șaptelea/al optulea
continent
în care orice curent oceanic sau
marin dispare lăsând în loc o pastă grea
nosferatule de lângă noi
nosferatu' de după-amiază dorit de
toți netoții este diavolul familiar actorul îndrăgit sau clona noastră cea mai
scumpă oglindirea în nimicuri și închipuiri fantoșă sexuală năzuroasă principiu
atotstăpânitor ce ne transformă și ne scindează nu se lasă până nu ne găurește
ca pe merele bătute căzute dintr-un pom paradisiac rămas gol
diavolul obștesc
cu o legiune întreagă a ispitelor
n-avea alt “infim” rol
decât să ne-amărască viața
prin șiretlicuri impecabile
scornite fără greșeală –
somnolență acedie și lașitate
cel mai tare
splendidul demon
de după-amiază
este puternic mirositor ca o...
garofiță
așa de-atrăgător că face să
înflorească
la poarta fiecăruia
neglijența oboseala sfârșeala și
altele
mare-i grădina sa
diavolul acesta ne invocă pe noi ne
cheamă ca pe muze ori menestreli să-l înconjurăm și să-i încurajăm sabatul
trist să ne pretindem diferiți mai zăpăciți și prostituați decât sclipirea
paietelor ieftine în cel mai afund întuneric
diavolule special mai puturos ca
înflorirea garofiței noastre de sunt soft tu fă-mă strong de sunt lax tu fă-mă
praștie să cad sub masă în tot locul mă-nsoțește și pe bune mă păzește!
Streche Nicolae
Florentin
Relație pasageră - Tina Turner
"O șansă dintr-un milion,
știi clipa când ai depășit măsura !
O ocheadă întâmplătoare,
nimeni nu trebuie să citească printre
rânduri.
În sudul Franței era primăvară,
sentimente alese prind viată,
dragostea plutește în aer, așa se
spune,
iubirea s-ar putea împlini într-o
cafenea din zare.
Iubirea-i o bucată de tort,
iar a face dragoste este tot ce
trebuie să degusti,
Inima-i pe muchie de cuțit
când începi să simți eternitatea
într-un sărut,
dar trebuie să-ți amintești
că n-are sens să te refugiezi,
ai propriul rol în jocurile iubirii,
și ai putea fi cel lăsat în umbră,
dacă cineva se joacă cu inima ta.
Și mult prea repede, vă iubiți pentru
ultima oară,
nimeni nu trebuie să vă spună ce
simțiți,
este doar o amintire împărtășită de
doi oameni,
sub pecetea unei „relații pasagere”
Flori Bălănescu
noiembrie
în cartierul din marginea capitalei
zilele pot mirosi
atât de puternic a roșcove sălbatice,
pași nepăsători
le strivesc pe asfalt nu le știu
gustul de miere tăioasă
din după-amiezile toamnelor în
marginea lumii
vacile pasc liniștite, le priește
noiembrie blând
bucata de pâine, cocoloșul de brânză,
cartea de istorie
gutuia, creionul și caietul, sticla
cu apă din desagă
(frumos croită de mama dintr-o rochie
veche)
alături, biciul improvizat cu care
mân vitele
ochii lor mari, albaștri, umezi,
recunoscători
bucuria cerului înfiorat de ciori,
prietenele mele
aburul pământului topindu-se în
orizontul căii ferate
Anatol Covalli
Ce se întâmplă?
*
Ce se întâmplă cu noi de o vreme?
Ne-am resemnat să murim în infern?
Nu ne mai pasă că patria geme
sub frigul urii ce pare etern?
*
De ce ne rod numai pofte meschine?
Sânge ne curge în vene sau mâl?
Nu ne-nspăimântă deloc că-n destine
zilnic se năruie un cernobâl?
*
Unde ne sunt bărbăţia, curajul?
Laşi ne-am născut şi tot laşi să
murim?
De ce mereu ne-nspăimântă tangajul
sumbrei corăbii pe care plutim?
*
Cum de speranţele umblă în zdrenţe
şi noi alături de ele stupizi
printre obstacole şi violenţe
ce ne transformă în bieţi indivizi ?
Scotnotis Luminita
...şi-napoia mea devine fiinţă
mă cutremură zilele în care
visele se împletesc din sarea
înfernului
au conotaţii dăunătoare de amănunte
severe
şi nu întâmplător
deasupra soarelui cu dinţi
se nasc oarbe speranţe
cum nu mi-e necaz să aştept
până când se adună coşmarul
să-mi dea un sărut de ziuă bună
plutesc în nebunia dăruirii
fără umbră
să-mi încalţ urma cu înţelesuri
ruinate
de imensitatea trădării
că-n robia formei
în care zac
şi-napoia mea devine fiinţă
un azi mi-a înţepenit din smulgerea
privirii
cu chipul potrivit în mâine
turnate fanteziile-mi în cuvinte
îmi vor însufleţi eternitate
pentru că sunt o clipă ieşită din
starea ei de tăcere
să-şi umple inima de viaţa în doi
monotonie velină
pentru întreţinerea sacrului foc
mă cutremură şi semnele lăsate
în noduri amare pe sufletul poeţilor
dar cine mai caută chei
pentru ai elibera
din lanţurile chinuitore ale
răstignitului adevăr
când toate se petrec
într-o sferă aurită de autografe
veninoase
şi carnea valorilor
dezlipită de oase
pentru lupii măreţiilor închipuite
cade ca hrană
în singurătatea înaltă a cerului meu
iernile au ochii albaştri
primăverile trupuri de nisip mişcător
verile şi toamnele-s de piatră
şi-i o durere în care zace iubirea-mi
de om coaptă
mă cutremură zilele în care
visele se împletesc din sarea
înfernului
şi-n paradis nu se doarme
ca să se nască vise
Isabela Nicoara
Lunca Florii
Pe când i se spunea încă Nană
era înaltă și mlădioasă
mai amară decât pelinul
mai tăioasă decât o sabie
lumea zice că nu-i frumoasă
că ar avea privirea prea aspră
și ochii intunecați de fluturi negri
dar toți întorceau capul să o mai
privească o dată
înfiorați de plăcere atunci când
trecea
toți așteptau să-i culeagă graiul bob
cu bob chiar din gură
povestea cununa neveștejită împletită
pe frunte
și a zis Dumnezeu
De va amăgi cineva vreodată o stea
nelogodită
să o înzestreze și să o ia de soție
Și câteodată se mâhnea singură
In cuibul ei prins de hornul dorului
amețită de necuprinsuri
simțind cum toate se sfarmă în jur
pasăre roșiuță ce nu-și află perechea
nu se cuvine să răscolim țărâna
să-i căutam trupul împărțit în zeci
de semințe
Dar a zis Dumnezeu
Să facem după chipul ei toate florile
câmpului
și pe cele ale pădurilor ca să să
stăpânească cerurile și pământul
Cinstită să-i fie nunta
Vladimir Robu
Tânăra copilă
Aprinde focul Tată, în vatra noastră
chilă
Aprinde, că se duce o tânără copilă
Din curtea noastră goală, sculptată-n
fier și humă
Într-o năframă veche, cu zâmbetul de
mumă!
Sub jugul vremii pale, cu frunzele-n
rugină
Ea mută universul în fluturi de făină
Prin vântul nebunatic, trăsnit cu
fulgi de gheață
Își scutură perdeaua, de miere și
dulceață.
Ce pașnică credință, se îneacă-ntr-o
privire
În urmă-i plâng cocorii, cu sunete de
lire
Mă urc pe dealul neted, s-o strig, să
se întoarcă
Dar ce folos că marea, prin valuri o
încearcă!
Nu-ți e destul furtună, cât vin ai
smuls din vie?
Sau tu, uscată vreme, câți stropi de
pe hârtie?
Mai lasă-mi frunza pală, pe pomii mei
din vale
E-așa de greu amurgul, când bate
fulgii-n cale!
Copilă în lumină, cu părul blond ca
ceara
M-ai stinge-n mine dorul, când se
revarsă seara
M-ai voi răbda o iarnă, de foame și
de sete
Numai să-ți țes amorul, cu frunzele-n
buchete!
Gabriela Feceoru
mama m-a crescut ca pe un soldat
probabil că am căutat
și eu la rândul meu un soldat care să
reziste vântului ancorelor care
nu stau fixate. asta până când am
înțeles că ancorele stau bine fixate
numai în încheieturile mele
am fost ca o umbrelă cu tije de oțel
n-am apucat să
mă frâng. m-am ridicat deasupra ca acoperișul
unei clădiri și când a fost frig m-am
prefăcut că
sunt plăpumioară ne-am învelit cu
mine noi și tot restul.
aveam un bebeluș trup alb ca trupul
meu și ca trupul lui
ne-ncrucișam destinele în corpul meu
și-n laptele pe care el
încă îl poftea. stăteam îndoită ca un
strugure când nici nu-i
copt nici n-ar vrea să se coacă nici
n-ar vrea să fie mâncat.
ți se făceau dinții amari numai când
mă vedeai – porumbel
călător cu picioarele umflate și
ochii vineții. pleoapele
căzute într-o cutie de păstrat
mirodenii. mă uitam într-o faptă
a noastră câtă necugetare și câtă
plecare. făceam cu mâinile
din mașini. când ieșeam eu altă
femeie îmi lua locul. dacă am creat
atâta artă atâția ani la rând dacă
s-a zis așa când aveam brațele pline
de porumbi gata de pus la fiert.
mâncam toți împreună ca și cum
nimic nu s-ar fi întâmplat ca și cum
o femeie nu rămânea de acuma
să ducă singură creștere de copil și
ridicare de casă și mâinile ei nu
stăteau niciodată. din pământ de-oi
ridica și-oi face-o cum tot
din pământ copilul mi l-am născut.
era să mă simt vinovată că nu am
avut forța să-l nasc. că doctorul
și-a folosit forța și foarfecele să-l
ridice. că un bărbat în mine l-a pus
și tot un bărbat din mine l-a tras.
ce mai putință să am să-l ridic așa
cum eram cu pleoapele căzute
surprinzător. nopțile-mi plănuiesc
fuga mereu nopțile mele nu mai e
cine să mai pună să scoată din mine
copii. că ce-am învățat eu
din toată școala asta – asta. să mai
aducem niște pământ dacă vrem să
ridicăm și o bucătărie. bucuriile
mele și necazurile mele se împart
la doi pentru totdeauna. „vreau să
moară tata dacă nu vine la mine”
de altfel e un copil pașnic. dar și
copiii pașnici gândesc.
pe a cui viață e recomandat să o
refaci?
Any Tudoran
m-am născut de ziua morților
într-o toamnă..
lumânările ardeau pe înserat
în dealul cimitirului catolic
când popa unguresc și-a deschis larg
roba
ca aripile negre ale liliacului
mama a simțit că e'' timpul ''
contactul terestru a venit brusc
m-am trezit pe jos
din brațele bunicii ațipită
o vreme am plâns de parcă mă durea
pământul
la încheieturile picioarelor
nu aveam obiceiul să întreb prea
multe
îmi plăcea experimentul
așa se face că într-o zi
m-am hotărât să prind cerul
descoperind o altă lume dincolo de
sat
uimirea a venit mai târziu
când am realizat că în familia
noastră
erau doar femei
așa am aflat că bunicul a fost
împuscat
nu ca o victimă eroică
pur și simplu a dezertat
dintr-un război care simțea că nu-i
aparține
tata era un tânăr rebel agățat cu
disperare
de o adolescență regresivă
pe care a reușit să mi-o transmită
parțial genetic
amintirile prinse-n pioneze stau
înșirate
pe un perete al inimii
ordonate ca într-un calendar cu nume
datini și sfinți
unde din când în când mai aprind o
lumânare
pentru ziua morților sau ziua mea nu
mai contează
oricum e o lume pe care o port în
mine
Ottilia Ardeleanu
cine să fie pe cale de dispariție
ador pădurea peste drum de ochii mei
îmi dă viață
observ un lup în curte
nu știu cine l-a dat afară din pădure
de câteva nopți mă păzește
să nu mă atace alte jivine
sau să mă sfârtece
când va prinde momentul
ochii sticloși ca două lămpi de
grădină
îngropate din greșeală aproape
trec prin mine steaua polară și sosia
ei
mă opresc în prag să-l înfrunt direct
cu senzorii mei de control
după dârele de salivă pot să-mi dau
seama
ce colți are
nu urlă
o vrea să ne împrietenim
m-am pomenit și cu dihorul
o vulpe și-o cucuvea
s-au instalat ca la pensiune
în curtea mea cu gazon
să bage spaima în păsările de la care
împrumut zborul
de fiecare zi
acum nu sunt sigură dacă lupul e
lupul
nici pentru sălbăticiunile celelalte
nu bag mâna-n foc
pădurea nici pe-atât nu mai știu a
cui e
posibil ca nici ograda
să nu mai fie a mea
Razvan Bucuroiu
Am citit pe
pagina lui Mihai Gheorghiu, apoi pe cea a Corinei Săcrieru că a avut loc
lansarea cărții despre Referendumul pentru familie, volum care a adunat mai
multe texte semnate de intelectuali creștini ai momentului. Nu sunt prezent în
volumul colectiv din motive personale, strict subiective, care nu au legătură
cu cei care au contribuit la acest tom, însă postez textul care a apărut cu
ceva vreme în urmă în “Lumea Credinței“, știind că nu va mai apărea în Cartea
Referendumului. Pentru cine are răbdare să citească, iată poziția mea:
Referendumul, o linie sau un început?
Momentul
Referendumului pentru Familie era îndelung așteptat, cel puțin de către cei
care au semnat Petiția către Parlament, la inițiativa Coaliției pentru Familie.
Era o dorință legitimă – și este, în continuare! – de a încerca o corecție a
derapajelor și experimentelor sociale care se îndreaptă vertiginos, de cel
puțin două decenii, înspre punerea în discuție și remodelarea unui mod de viață
care este de când „e omul om”. Ingineriile sociale, ca extract al noilor
ideologii, împing umanitatea cu celeritate spre un balamuc extins. Amestecul
firilor și al duhurilor bazat doar pe extras de gândire orizontalizată nu poate
crea decât haos, abuz și barbarie. Iar finalul acestui joc periculos cu mințile
oamenilor mă tem că va fi unul violent. Este un ceas de cumpănă prin care trece
umanitatea și pe care majoritatea contemporanilor noștri nici măcar nu îl
percep ca atare...
Așadar,
reacția celor care încă mai au un Dumnezeu a fost perfect întemeiată: stabilim,
prin mijloace exclusiv democratice, dacă vrem așa sau altfel. Nu se poate însă
„nici așa, nici altminteri”, că nu e piesă de teatru... Și nici umor nu mai
avem pe marginea subiectelor care îi privesc direct pe copiii noștri. Așa s-a
ajuns aici...
Vinovații fără vină
Mulți au
căutat, după “război“, vinovații de serviciu. Fără să fiu patetic sau fără să
generalizez alandala, spun că „de vină” este chiar mersul abulic al lumii, pe
care și noi îl întreținem la rându-ne. Creștinii lui pește sleit au
problematizat mai ceva ca filosofii în Areopag, și-au dat cu părerea la greu
(poate numai despre sexul îngerilor n-au vorbit în acele zile), s-au certat
între ei, au aruncat maldăre de cuvinte în mediul virtual, când chestiunea era
foarte simplă: te cheamă Biserica să faci un lucru (simplu!), te duci! Am
preferat să ne reglăm conturile personale în vendete fără miză și fără final,
când chestiunea era mult mai clară: mergem, votăm și gata. Bref, este un eșec
colectiv, neasumat, pus acum sub preș de laicatul gânditor și grăitor. Că
oamenii simpli, creștinii de toată mâna, nici măcar nu au înțeles despre ce a
fost vorba, ce vuiet le-a trecut prin bătătură la început de octombrie, taman
când e vremea tulburelului.
În plus,
unii preoți au mers pe non-combat. Motivul: existența unor garnituri, a unor
echipe de zvoneri & răspândaci care au înveninat atmosfera în parohii, au
asmuțit oamenii, au intimidat clerul cu vocalizele lor vizionar-apocaliptice.
Ba că „întrebarea nu e bine pusă”, ba că „e referendumul lui Dragnea, să scape
el de pușcărie”, ba că „PSD-ul poate schimba orice în Constituție pe votul
nostru”, ba că „rușii sunt în spate ca să destabilizeze România”, ba că
„urmează un iminent RO-exit” și multe alte asemenea năstrușnicii. Care însă au
prins la populație, pe un teren de totală neîncredere față de politicienii
români. Acești troli în carne și oase, combinați cu hateri 3 D, au reușit
printr-o campanie negativă, agresivă și profund necinstită pe fond să arunce în
derizoriu ceea ce unii preoți și ierarhi spuneau oamenilor. Vedeți cum minciuna
prinde mai bine și mai ușor decât adevărul? Iar asta ce înseamnă? Că oamenii
obișnuiți nu prea mai au discernământ! Le-a fost bruiat radarul bunei-cuviințe,
al percepției corecte a situației, a mizei puse în joc.
Iar dacă ar
mai fi să căutăm „vinovați”, aceștia pot fi ușor identificați în studiourile
TV, la posturile de radio, în presa de zi cu zi. Însă bătălia s-a tranșat, în
mare parte, pe net. Acolo s-a „lucrat” cel mai bine, sub acoperire și eficient
– cu costuri moderate. Iar în pandant, lipsa de eficiență a presei bisericești,
care nu-și poate dovedi utilitatea și forța de impact media exact în momentele
cruciale, de criză – vezi „cazul Colectiv”, disputele despre Catedrala
Națională, predarea religiei în școli etc. Când tu chiar trebuie să contezi,
când fiecare gram e important în balanța deciziei opiniei publice, presa
bisericească a fost în ațipire, cu câteva excepții. Cel puțin rotativa din Deal
dormea dusă, iar Lumina părea stinsă.
Biserica, țapul ispășitor al lumii
fără Dumnezeu
Unii au
arătat chiar cu degetul, explicit, către Biserica Ortodoxă... Cu ce putea greși
Biserica? Biserica suntem noi, chiar dacă în ultimii ani asistăm la o
clericalizare a discursului și prezenței instituției în spațiul public. E ușor,
după războiul pierdut, să aruncăm pisica în ograda instituției, să dăm vina
(imaginară sau nu) pe cler, pe ierarhi, pe școlile de teologie care nu au
produs mai nimic în schimbul de idei, pe cinul monahal (deși au coborât
călugări venerabili din chinoviile lor îndepărtate să meargă la vot), pe presa
religioasă tributară unui format osificat tip „dare se seamă”, „agendă de
lucru”, „vizită pastorală” etc. Nu, refuz să văd situația numai în această
cheie, ci mai degrabă prefer să văd propriile-mi greșeli de ziarist, propriile
ezitări, propriile neputințe de a găsi calea directă spre inima oamenilor.
Oamenii primesc ceea ce tu le dai, iar dacă oferta ta este meschină, limitată,
nepotrivită, oare e vina celorlalți?
Relația Stat-Biserică pe viitor
Nu vor fi
schimbări majore în această relație prea curând, însă ceva tot trebuie să se
întâmple. Dacă știm cu precizie cine este și ce este Biserica Ortodoxă Română,
de multe ori nu știm cine este și ce este Statul român. Această uriașă
organizație numită Stat, cel puțin în România, pare un duh al nimănui și al
tuturor, are geometrie variabilă pe marile teme, vădește o conduită
ciclotimică, este când agresiv, strivindu-și subiecții, când absent, lăsând
cetățenii să plutească în derivă, în voia soartei. Are dărnicii punctuale,
devine zgârcit când nu trebuie sau risipitor, cel mai adesea. În plus,
monopolizează defectuos temele importante, referendare, de strategie macro sau
de politici culturale/identitare. Și da, ombilicul financiar Stat – Biserică se
va subția gradual. De aceea este important ca Biserica să-și calibreze realist
efortul material propriu și, în paralel, să creeze o rețea de sponsori, ctitori
și binefăcători pentru care să existe programe speciale de comunicare și de
captatio. A fi confundat sau asociat în imaginarul colectiv cu Statul și
politicile sale haotice, în acest marasm politic și de neîncredere generalizată
– alimentată masiv dintr-un „ordin pe unitate”, este o eroare care trebuie
corectată. Less is more, în acest caz.
Biserica și campaniile cu țintă
morală
Este foarte
normal ca Biserica să se implice în orice tip de campanie care țintește sus,
care vizează valorile morale și sănătatea sufletească a poporului
dreptcredincios. Cu toții cerem o implicare mai pronunțată a Bisericii în
societate, dorim să vedem o agendă publică care să-i cuprindă și pe creștini,
vrem ca glasul lui Dumnezeu să se facă auzit până la marginile sufletești ale
neamului românesc, oriunde acesta s-ar afla. Ar fi frumos, nu? Și atunci?
Biserica te cheamă la îndumnezeire, la lepădarea neputințelor și a patimilor cu
scopul dobândirii Raiului. Apoi, Liturghia însăși este, pe undeva, o campanie!
Cu plan, cu strategie, cu resurse, cu oameni implicați, cu victorii și eșecuri.
O campanie care are minimum 52 de episoade pe an, derulată în 17.000 de
locașuri simultan. Și care angrenează milioane de oameni, de fiecare dată.
Problema este că acești oameni, clar îmbisericiți, cu viață duhovnicească, sunt
„doar” doar milioane, mai mult sau mai puțin. Iar când vine vorba despre un vot
masiv, de o consultare referendară, acest bazin de votanți onești nu ajunge
pentru a schimba ceva. E mult și, cu toate astea, e puțin pentru un referendum
la scară națională. Dar măcar acum ne-am ales cu un recensământ pe bune, cu
întrebarea pusă corect, și am aflat răspunsul: ne putem baza cam pe patru
milioane de creștini ortodocși în România și diaspora. Iar mie mi se pare că,
date fiind condițiile accelerate de secularizare și ținând cont de ofensiva
ateismului explicit, cifra asta e tocmai bună! De aici se poate construi – sau
dărâma! – ceva. Un lucru însă solicit, ca act de necesară sinceritate: cu
ocazia viitorului recensământ, cei chestionați să se gândească bine cum răspund
la întrebarea: ce religie aveți? Că de credință, s-a văzut...
Mentalul unei Biserici câștigătoare
mai trebuie... ajustat
Orice eșec
doare. Însă hai să vedem partea bună a lucrurilor: dacă nu avea loc acest
referendum, noi eram în aceeași stare hipnotică, în aceeași reverie în abur de
tămâie, în aceeași visare la statistici care nu există. Contemplam din pridvor
imaginea cutărui hram sau sfințire, cu zecile sau chiar sutele de mii de
creștini, ne mângâiam bărbile și ziceam: „Ce credință au oamenii ăștia, uite-i
câți sunt!” Da, numai că oamenii ăștia exprimă un număr, punctual, la un anumit
eveniment care ține de tradiție, de obișnuință, de legile nescrise ale unei
comunități sau alteia. A-i scoate din acest tipar și a-i muta, in corpore, la
urnele de vot înseamnă mult mai mult. Înseamnă influență socială de profunzime,
extra-amvon; amvon la poalele căruia ai publicul tău „captiv” și unde oamenii
vin să-și revendice dreptul la cuminecare. Trei pași făcuți în afara potecii
care duce direct la Sfintele Taine echivalează cu zborul pe Lună. Ce arată
asta? Că Biserica are influență numai în cadrul bine circumscris al altarului.
Însă pe stradă, la piață, în supermarket, la teatru sau în școli Biserica
pălește, devine o cantitate neglijabilă, o umbră. De ce?
Patriarhul și schimbarea
Așadar, să
vedem lucrurile cu luciditate și în desfășurare. Nici un stop-cadru, contemplat
prea mult, nu-ți mai indică nimic precis, dimpotrivă. Filmul este în derulare,
iar sfârșitul lui e încă departe. Despre partea plină tocmai ce am vorbit,
măcar știm pe cine ne putem baza, știm câte parale facem. Și facem, e clar.
Însă pentru a umple tot paharul, restul de apă vie ar putea veni tocmai de
acolo de unde te aștepți cel mai puțin: de la ierarhia bisericească. Sunt
persoane în Sfântul Sinod care înțeleg pe deplin provocările vremurilor și care
au voința de a le face față. Sunt arhierei care, luând pulsul comunităților lor
pe viu, demonstrează că au forța de a opera schimbări de paradigmă în relația
cu „exteriorul”, cu viul vieții. De la ei așteptăm semnalul schimbării, în
sensul accentuării împreunei-lucrări: cler și laicat, fiecare cu harismele lui
specifice. Iar cel pe care mă bizui cel mai mult este, nu știu dacă vă vine să
credeți, chiar Părintele Patriarh. În 11 ani de patriarhat a generat cele mai
importante acțiuni ale Bisericii în plan văzut așa cum n-au fost, adunate, în
zeci de ani. Omul acesta drapat în alb a făcut tot: catedrală, trust de presă,
edituri, pelerinaje, biserici în diaspora, case de bătrâni, cămine de copii,
clinici, nenumărate locașuri restaurate. Acum a venit rândul unei lucrări
tainice, de adâncime. Nu mai are ce arăta sau demonstra, ca instituție, pe
orizontala lumii. A venit vremea ctitoririi sufletelor, numai și numai a lor.
Crizele și Pronia
Slavă
Domnului că mai există și crize! Criza este o „restartare”, o ieșire din
torpoare, din comoditate, din lenea minții, din inacțiune. Mai mare criză ca
între Apostolii și ucenicii Mântuitorului aflați în Ierusalim, după Răstignire,
ce vrem? Cel care înviase morți murise. Iar ceata Lui de apropiați era în
pericol de moarte, la rându-i. Și cum s-a schimbat situația, după Învierea și
arătarea Domnului? Dar după Pogorârea Duhului Sfânt? Și peste noi s-a pogorât
acum, cu rumoare multă, „duhul statisticii”, al numerelor exacte. Iar de aici
trebuie să căutăm numerele mari, mulțimile chiar.
Ortodoxia nu
poate fi, real, în criză. Oamenii ei, desigur! Ca oameni, botezați în rit
ortodox, greșim, intrăm în criză. O criză de încredere în propriile noastre
puteri, mai întâi de toate. Dar nu suntem singuri, că dacă am fi fost așa,
Ortodoxia nu ar mai fi existat pe fața pământului... Lecția/soluția e simplă:
mânecile suflecate, orgoliile puse între paranteze măcar o vreme, laicatul
angajat cu timp și fără timp în lucrarea pastoral-misionară a Bisericii. Nu
(mai) ajunge predica de la amvon, trebuie mers direct între oameni. Sunt bune
Facebook și Instagram, însă credința presupune amușinare directă, atmosferă
personală respirată, presupune faptă comună, mișcare în sincron pe culoarele
legii hristice. Volumetria, prezența faptică, palparea, priza directă – astea
sunt formele de agregare ale veacului XXI, în ceea ce privește credința.
Paradoxal, nu? Tocmai în secolul prezenței digitale ubicue... Desigur, nu
suntem în postura lui Badea Cârțan, să mutăm cărțile peste munți în cârcă, însă
reverența aceasta de a sta printre oamenii reali devine obligatorie!
Și dacă Referendumul ar fi trecut?
Victoria ar
fi fost o victorie de etapă, dar una calpă. Căci s-a arătat care sunt
adevărații influenceri (scuzați barbarismul) ai lumii românești de azi. Mai
devreme sau mai târziu, tot în acest punct am fi ajuns. Numai că ar fi fost o
cădere de la o și mai mare înălțime, și atunci ar fi durut îngrozitor... E bine
că s-a devoalat acum starea numerică în care ne aflăm, dar s-a arătat cu
precizie și care sunt cei care pot influența agenda publică și, implicit, viața
românilor. Cine sunt ei? Moraliștii nimicului, soboare ale întunericului,
maimuțoii noilor ideologii. Toți potrivnici pe față (de-acum) ai Răstignitului.
Și, ca un liant subteran, influența serviciilor mai mult sau mai puțin secrete,
aflate ele însele în conflict ideologic, de opțiune naționalistă sau
globalistă.
Laicatul, această fată bătrână a
Bisericii
Pentru
laicat, acest eșec a fost o măsură a lucrurilor, un normativ atitudinal la
care, sau de la care, trebuie să ne raportăm. Un duș rece al cifrelor, dar
creștinismul nu se întemeiază pe cifre, nu ține de procente. Însă într-un
sistem cartezian-matematic, ca cel democratic, cifra spune de multe ori totul.
Laicatul trebuie să-și dezvolte structuri reale de comunicare și de acțiune –
vezi Opus Dei –, care să graviteze în jurul Bisericii, desigur, dar care să nu
fie sub directa ei baghetă și control. Cu alte cuvinte, libertatea trebuie
asumată atât de laicat, cât și de ierarhie ca fiind creuzetul unde barbotează
idei și energii noi.
Nu am
pierdut acum mare lucru, dar pierderea care e la orizontul apropiat vizează
încrederea în propriile noastre forțe. Aici trebuie să fim atenți, căci
defetismul duhovnicesc este moartea sufletului și a oricărei comunități. Pe de
altă parte, noi, laicii, operăm numai cu vorbe, concepte, idei. Singurii care
mișcă suflete, care sunt păstorii adevărați, sunt tot preoții. Cu un popor
cuminecat de cler și luminat de laicatul cultivat se pot muta munții.
Altminteri, ceva va scăpa tot timpul: ori cădem în superstiție și rătăcire, în
fundamentalisme și barbarie, ori devenim prea lacși, prea dilematici, prea
fanfaroni. Taina bine administrată și trăită se poate plia perfect pe o minte
luminată de cultură; și invers: un intelectual își poate extrage seva ființei
din Duhul Sfânt, dacă are nițică smerenie și dacă sare în ajutorul preotului de
câte ori este chemat. Aș merge și mai departe zicând că, dacă aș fi în locul
ierarhilor, aș hirotoni diaconi pe capete dintre intelectualii vădit
credincioși, atașați Bisericii. S-ar crea astfel un corp de elită, cu libertate
de exprimare, dar în limita canonică și dogmatică a Predaniei ortodoxe. Să ne
imaginăm: 100 de diaconi-academicieni/artiști/scriitori/filosofi/jurnaliști
care slujesc și predică, duminică de duminică, în toată România! Cu o asemenea
falangă cred că nimic nu ne-ar mai sta împotrivă...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu