marți, 3 decembrie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....!




SIMTUL VAZULUI
Sfantul Nectarie al Eghinei


             Vederea este simtul cel mai nobil si desavârsit dintre toate cele cinci simturi exterioare; aceasta nu contribuie doar la conservarea vietii trupesti, ci slujeste omului cu precadere în privinta nevoilor sale spirituale. Diferenta existenta între foloasele aduse sufletului si cele aduse trupului este atât de mare pe cât de mare e diferenta între nevoile duhului si cele ale carnii, precum si aceea dintre arte si stiinte si nevoile vietii cotidiene. Artele frumoase se datoreaza ochiului. Dupa cum ne arata Istoria antropologiei, prin intermediul vederii omul este introdus în lumea frumusetii spirituale si materiale, a gratiei, ordinii, armoniei, stralucirii, maretiei, sublimului si miracolelor; ea strabate înaltimile, distantele si, ramânând nemiscata, contempla, ca de pe un tron înalt si maret, întreaga lume. Îsi încordeaza ochii si patrunde în universul microscopic si plin de mistere al creatiilor invizibile; si de acolo, înaltându-se mai presus de ceruri, intra în universurile infinite ale titanilor, ale pietrelor de temelie a întregii creatii si cutreiera în universuri invizibile asemenea unui locuitor al înaltului care paseste deasupra cerurilor. Cu adevarat, cât de minunata e vederea!

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 100



ARTA MARTURISITOARE
Mitropolitul Ilarion Alfeiev


           Cultura poate fi purtatoare de evlavie crestina. În Rusia, în anii sovietici, când literatura religioasa era inaccesibila, oamenii au învatat despre Dumnezeu din lucrarile clasicilor rusi. Era cu neputinta sa cumperi sau sa gasesti la biblioteca scrierile Sfântului Isaac Sirul, însa am avut acces la scrierile staretului Zosima din Fratii Karamazov, care au fost inspirate de lucrarile Sfântului Isaac. Literatura, arta si muzica rusa din secolul al XIX-lea, desi seculare în forma, au pastrat o legatura launtrica profunda cu temeliile lor religioase originare. Iar de-a lungul perioadei sovietice, cultura rusa din secolul al XIX-lea a îndeplinit misiunea care, în împrejurari normale, ar fi fost lucrarea Bisericii.

         Acum, ca prigonirea religioasa a luat sfârsit, Biserica a intrat în arena libertatii: nu sunt piedici în calea misiunii ei. Între Biserica si cultura era un zid, construit artificial în vremurile sovietice. Dar acum nu mai este asa. Slujitorii Bisericii sunt liberi sa conlucreze îndeaproape cu oamenii din lumea artelor si a culturii pentru a lumina lumea. Biserica, arta si cultura sunt împreuna-partase la un câmp misionar comun si împreuna iau asupra-le sarcina comuna de a raspândi luminare.

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 16-17




POTIRUL
Sfantul Teofan Zavoratul


              Iata paharul Înfricosatului Tau Sânge, plin de lumina si de viata. Daruieste-ne pricepere si luminare, ca sa ne apropiem de el cu dragoste si cu sfintenia credintei, si sa ne fie nu spre osânda, ci spre iertarea pacatelor.


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 208




VERGILE PEDEPSELOR
Sfantul Teofan Zavoratul



Tu nu Te tulburi când Te superi si nu Te mânii când pedepsesti. Daca Te-ai mânia când pedepsesti, lumea nu Ti-ar putea îndura mânia.

Loviturile Tale sunt pline de dragoste; pedeapsa Ta arde cu focul îndurarilor Tale; Iubitor fiind, nu urmaresti decât binele chiar si atunci când bati.

Vergile pedepselor Tale sunt taiate din pomul milostivirii Tale: când se ating de cineva, toate loviturile sunt aducatoare de mare bine.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 191




Un om al străzii sfânt




În plimbarea pe care o făceam, privirea mea străbătea mulțimea și fixa pe unii în mod insistent, chiar deranjant. După câțiva metri, deși căutam altceva, am întâlnit o privire care îmi vorbea parcă fără cuvinte, dar care m-a umplut de remușcări…

În timp ce eu țineam în mână o plăcintă cu brânză și o sticlă cu apă, cu aer nepăsător și rece, acela, flămând și istovit, aștepta nu plăcinta cu brânză, ci sfârșitul său, care nu mai venea… L-am privit din nou și i-am oferit plăcinta împreună cu sticla cu apă. Le-a luat în mână, dar nu a mâncat.

– O țigară ai să-mi dai?

– Nu fumez, i-am spus, dar îndată am alergat la chioșcul de alături și i-am cumpărat un pachet.

I l-am oferit zâmbind și neavând ce altceva să-i ofer, a început „oferta” lui.

– Țigara mă ucide, pe când plăcinta amână întâlnirea cu iadul pentru mai târziu.

L-am privit în tăcere și nemișcat, arătându-i interesul care cerea ca el să continue…

– Nu mă ia, prietene, Maica Domnului, ci mă lasă aici să mă chinuiesc… Să-mi văd patria cum se distruge și eu să nu pot să o ajut… Copiii și tinerii cum se pierd în deznădejde, fără niciun ideal sau plan de viitor și eu să mă topesc… Să-i văd pe bolnavi neajutorați și pe bătrânei marginalizați și aruncați prin azile, iar inima mea să se facă neagră de supărare… Hristos este mereu lângă mine și cu cât Îl rog să mă ia împreună cu El, mă lasă să dorm și vine din nou când mă trezesc… Nu am altă companie, dar nici nemulțumire… Oricând Îl strig, aleargă îndată să mă asculte… Dacă vei cere de la prim-ministru o audiență, nu-l vei vedea niciodată. Dar Stăpânul întregii lumi vine îndată…

În clipa aceea lăcrimează și se oprește din vorbit, pentru a privi în altă parte. M-am așezat lângă el și așteptam să continue… Dar era atât de cald lângă el, în ciuda frigului care era afară, de ai fi zis că avea o sobă lângă el.

În clipa aceea mă privește și-mi zâmbește.

– Soba este dar de la Hristos, îmi spune el, ca să nu-ți spun că noaptea mă și dezvelesc.

Când am văzut că mi-a citit gândul, m-am făcut palid la față. Mi-am dat seama că nu era un om de rând…

– Dreptatea lui Dumnezeu, îmi spune el, este mai mare decât îți poți închipui… Dacă săvârșești ucidere, îngăduința omenească a tribunalului poate să te scoată din temniță mai devreme cu câțiva ani, pe când pentru aceeași fărădelege îți spun că vei merge veșnic în iad… Este cu putință ca omul să fie mai iertător decât Dumnezeu? Dacă te pocăiești de faptele care te îngreuiază, vei fi iertat îndată de către Hristos. De aceea să nu fii atât de aspru cu tine însuți. Dă-i sufletului tău prilejul de a se îndrepta și nu rămâne înlănțuit în legi și rânduieli. Să-ți faci rugăciunea ta întotdeauna și să nu te lași lipsit de binecuvântarea lui Hristos.

– Vreau să te rogi pentru mine, i-am spus eu.

– Dacă eu mănânc plăcinta, tu te saturi? Să te rogi lui Hristos așa cum fac și eu și să ai credință!

Când m-am ridicat, acela a luat plăcinta și zâmbindu-mi, mi-a spus:

– Prietenul meu te va ajuta să găsești ceea ce cauți.

Niciodată nu m-aș fi așteptat ca cumpărând un pachet de țigări și o plăcintă, să primesc ca răsplată înțelepciunea unui om al străzii necunoscut, să primesc în dar „scanarea” neliniștilor mele și încredințarea că Prietenul Hristos mi le va spulbera.


Oamenii lui Dumnezeu sunt printre noi și cine are ochii deschiși, poate să vadă voia Sa, dar și harul Său, cel care transformă un om al străzii într-un înțelept, un necunoscut într-un prieten și un om într-un frate!


GRADINA
Sfantul Inochentie al Odessei


Aruncati-va privirile asupra orisicarei gradini veti voi: într-însa, cu sosirea primaverii, totul s-a înnoit, înfloreste si miroase frumos; iar unele ramuri si unii arbori care în timpul iernii nu si-au pastrat viata launtrica, acum sunt goi, uscati, morti si întuneca cu prezenta lor stralucirea celorlalti arbori. Primavara a adus viata, îmbracaminte noua si podoabe pentru toata împaratia plantelor. Unele ramân însa tot în golatatea si urâciunea cea de iarna. Pentru ce? Pentru ca întru ele s-a stins viata launtrica, s-a pierdut putinta de a primi hrana, de a respira aer si a-si pune în miscare sevele lor. Iata, deci, icoana adevarata a omului pacatos, care ne arata cum va fi acesta în ziua Învierii obstesti! Si el, în mijlocul schimbarii si prefacerilor necontenite ale materiei, va ramâne întreg, deoarece firea omeneasca este nepieritoare si nemuritoare. Însa pacatosul va fi asemenea arborelui uscat sau mort. Când, pe pamântul cel nou, sub noul cer, totul va învia si se va lumina, el se va arata mort cu duhul, urât cu trupul si va avea soarta arborelui uscat. Nici un gradinar nu sufera multa vreme ca gradina sa sa fie slutita – primavara mai ales – de pomii cei uscati, apoi cu atât mai vârtos Gradinarul cel ceresc nu va îngadui ca pacatosii prin prezenta lor sa stâlceasca Raiul desfatarii celei vesnice! Si El va porunci sa se adune pomii si ramurile uscate si sa fie aruncate în focul cel vesnic. Zicem vesnic, caci sub cerul cel nou si pe pamântul cel nou toate vor fi vesnice.



Cum si prin ce putem înlatura de la noi aceasta grozava soarta? Vadit lucru, ca nu prin curatia si sfintenia noastra, caci unde este omul care sa nu greseasca? Atunci prin ce? Prin credinta în Domnul nostru Iisus Hristos, prin ale Carui daruri se acopera toate nedreptatile noastre si prin al Carui Sânge se spala toate pacatele noastre! Prin cainta sincera pentru pacatele noastre, unita cu parasirea tuturor deprinderilor noastre rele si a tuturor faptelor întunericului! Prin rasplatirea dupa putinta a nelegiuirilor si strâmbatatilor noastre cu fapte bune izvorâte din dragoste si smerenie! Iata drumul ce duce la pamântul cel nou si sub cerul cel nou! Alt drum nu mai este si nici nu poate sa mai fie.

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 60-621111



HRANA SI RUGACIUNEA
Sfantul Sofronie Saharov


         Atunci când mâncam trebuie sa ne si rugam. Toate mâncarurile au înlauntrul lor puterea ziditoare a lui Dumnezeu. Astfel, cu rugaciunea, apropiem materia hranitoare si asta ne ajuta.

          Mâncarea da energie trupului, avem nevoie de ea pentru a putea sa lucram si pentru a avea putere de rugaciune. Pentru cei ce se roaga, puterea mâncarii se preface în putere duhovniceasca. Cei ce se roaga putin sufera de faptul ca puterea si energia mâncarii se transforma cel mai mult în patimi si lacomie. În situatii din acestea e nevoie de post.

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 307.



LATURI SI LANTURI
Sfantul Teofan Zavoratul


Naravurile cele rele ma înfasoara ca niste laturi, si eu ma bucur ca sunt legat. Ma cufund în adâncul raului, si aceasta ma veseleste. Vrajmasul înnoieste zi de zi legaturile mele, caci vede cât ma bucur de felurimea acestora.

Tocmai lucrul acesta este vrednic de plâns si de tânguire, tocmai aici este rusinea si ocara: ca sunt legat de propriile mele voi. Si mai cumplit este ca ma leg singur cu legaturile pe care mi le da chiar vrajmasul si omor cu patimile, care pe el îl bucura.

Stiind, totusi, cât sunt de îngrozitoare aceste lanturi, cu osârdie le ascund de toti privitorii sub o înfatisare frumoasa. La aratare sunt îmbracat cu haina cucerniciei, dar sufletul mi-e legat cu gândurile spurcate. Înaintea celorlalti sunt evlavios, iar pe dinlauntru sunt plin de toata netrebnicia.

Constiinta ma pâraste pentru aceasta, si as vrea cumva sa scap din lanturile mele, si zi de zi ma tângui si suspin, dar ma tot încurc în aceleasi curse.


Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 24-25




VEGETATIA
Sfantul Ioan din Kronstadt



            În existenta lumii vegetale gasim o dovada palpabila a omniprezentei lui Dumnezeu si a lucrarii Sale proniatoare. Exista oare vreun loc pe pamânt în care vegetatia sa nu-si faca simtita prezenta? Ea acopera câmpiile, se catara pe povârnisurile inaccesibile ale muntilor de piatra, razbeste în pustiuri, sloboade radacini în apa si printre ape, pe ostroave nelocuite. Si cine o creste si o împodobeste în cele mai frumoase si mai felurite forme si culori? Domnul Dumnezeu. Domnul astfel o îmbraca. Dar daca Domnul îmbraca astfel, cu atâta grija, firul de iarba, parasi-ne-va oare pe noi? Fie si o singura clipa; îl va uita, oare, Dumnezeu pe om? „Iar daca iarba câmpului, care astazi este si mâine se arunca în cuptor, Dumnezeu astfel o îmbraca, oare nu cu mult mai mult pe voi, putin credinciosilor?” (Matei 6, 30; Cf. Luca 12, 28). Daca Dumnezeu da viata în fiece clipa firului ierbii si nu-l lasa sa moara, înceta-va, oare, sa-mi dea viata mie? Nu. Daca firul ierbii este îmbracat si mentinut în viata de Domnul, în mine Domnul vietuieste mereu, ca într-un templu, daca nu-L îndepartez de bunavoie prin pacatele mele. „Nu stiti oare ca voi sunteti templu al lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste în voi?” (1 Corinteni 3, 16). În ceea ce priveste templul, ia aminte ca apostolul spune despre crestin ca este templu fiindca în el viaza Duhul lui Dumnezeu. Deci în templele (bisericile) crestine vietuieste neîncetat Dumnezeu. Biserica este sfânta. Sa ne apropiem de ea cu evlavie. Credinciosii care vin sa se roage în biserica înaintea Domnului îsi simt inima plina de sfintenie.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 443-444



JUDECAREA UNUI VINOVAT
Sfantul Tihon din Zadonsk


           Vezi ca se savârseste o judecata, iar în fata ei sta cel vinovat, care, fiind vadit, se cutremura de frica si se umple de rusine; aude osânda pentru încalcarea legii, este lipsit de cinste si de avutie, este scos din rândurile oamenilor celor buni si cinstiti, fiind socotit raufacator si netrebnic; apoi este dus în temnita cu rusine si îsi primeste pedeapsa dupa lege. De la aceasta judecata, sa se întoarne prin credinta duhul tau spre Înfricosata Judecata a întregii lumi, unde Însusi Dumnezeu este Judecatorul Care cerceteaza inimile noastre. Înfatiseaza-ti în mintea ca la acea Judecata pacatosii stau despartiti de ceata celor drepti; stau într-o negraita rusine si frica, într-un cutremur de nespus; sunt vaditi de calcarea Legii lui Dumnezeu, sunt vaditi în fata lumii întregi, înaintea Îngerilor si a oamenilor; îsi vad pacatele, pe care le-au savârsit cu cuvântul, cu fapta sau cu gândul cel ascuns si care sunt descoperite spre a fi cunoscute de toata lumea; îsi vad pedeapsa ce li s-a gatit dupa ale lor fapte. Iar pe cei care aici au fost defaimati, certati, batjocoriti, prigoniti, napastuiti si calcati în picioare ca niste gunoaie, acolo se vor afla stând întru slava si întru bucurie mare. Vor vedea cei nedrepti mânia Dreptului Judecator, vor auzi mustrarea si rânduirea Lui înspaimântatoare: „Duceti-va de la Mine, blestematilor, în focul vesnic, care este gatit diavolului si îngerilor lui. Ca am flamânzit si nu Mi-ati dat sa manânc” si asa mai departe (Matei 25, 41-42). În cele din urma, cu o nemaipomenita rusine, frica si mâhnire, cu plânsete, tânguiri si urlete de deznadejde, cei nedrepti vor fi târâti de îngerii cei rai si zavorâti în temnite, „unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge” (Marcu 9, 48). Aceasta întâmplare si cugetarea asupra ei sa te învete a-ti plânge pacatele si a cauta de pe acum milostivirea Judecatorului, pentru ca sa nu fii rusinat atunci în vazul întregii lumi, sa nu te umpli de ocara si sa nu auzi acea mustrare si porunca înfricosatoare.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 66



CHEIA MANTUIRII
Parintele Rafail Noica


           Zice Mântuitorul: „Fericiti cei milostivi, ca aceia se vor milui”. Fiindca spunem noi, în Tatal Nostru: „Si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri”. Si iata ca, daca noi nu putem sa nu pacatuim, daca noi nu putem sa nu fim copii ai iadului, Dumnezeu ne-a pus o cheie mica si usor de mânuit, pentru a ne mântui. Ca Mântuitorul spune: „Daca voi iertati pacatele semenilor, si Tatal vostru va ierta voua; dar daca voi nu iertati, nici Tatal vostru nu va ierta voua”. Si iata cum putem sa facem ca pacatele de neiertat sa se ierte noua.


Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 83



Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu