joi, 20 mai 2021

Valeriu Lupu - Vindecarea – între terapia medicală și terapia spirituală

 



Vindecarea – între terapia medicală și terapia spirituală

 

”Scopul final al medicinei nu este numai să vindece și să prevină bolile, ci încă să-i

perfecționeze pe oameni și să-i facă mai

fericiți, făcându-i mai buni.

                                    Hipocrate

 

          Intrducere; Vindecarea este înțeleasă ca un proces complex de revenire la normalitate a organismului în urma unei agresiuni fizice, chimice sau biologice care a indus o stare de boală2. Nu vom înțelege vindecarea înafara obiectului ei, adică a înlăturării stării de boală ca problemă fundamentală, practică și teoretică a patologiei și care a preocupat știința medicală în toate epocile istoriei umanității. Așa de pildă, Hipocrate definea boala (dyscrasis) ca o tulburare a armoniei și echilibrului funcțional a unor organe și umori generate de forțe antagonice, în contrast cu ceea ce însemna starea de sănătate (eucrasis), în care aceste forțe și umori se află în stare de armonie și echilibru6.

Oricât de complexă și sofisticată ar fi definiția bolii în zilele noastre, trebuie să recunoaștem că se rezumă la disfuncția unui organ, aparat sau sistem, generată de un factor patogen, cu consecințe directe asupra organului respectiv, dar și cu consecințe de ordin general, asupra întregului organism. Această disfuncție va influența la modul negativ starea de bine; fizică, psihică și socială, prin care definim astăzi sănătatea. Nu trebuie pierdut din vedere faptul că în evoluția oricărui proces patologic, care stă la baza stării de boală, există cel puțin trei elemente fundamentale care definesc această stare; 1. agentul patogen (fizic, chimic sau biologic) care induce direct starea de suferință; 2. reacția de răspuns a organismului cu mecanismele sale specifice și nespecifice și 3. percepția somatopsihică a suferinței, fiecare dintre ele având rolul său bine determinat. Dacă primele două aspecte țin de resortul cunoașterii științifice și posibilitățile științei medicale în măsură să realizeze vindecarea trupească (somatică), cel de al treilea aspect necesită o abordare specială, pentru că vindecarea sufletească nu se obține pe aceleași căi fiind vorba aici de percepție, sensibilitate, trăire, asumare, înțelegere, acceptare, elemente aparținând de fapt psihismului individual11.

Toate acestea țin până la urmă de intensitatea agresiunii agentului patologic (patogenitate), capacitatea adaptativă și de răspuns a organismului și percepția suferinței la nivel integrativ, neuropsihic. Revenirea organismului la starea de armonie sau echilibru funcțional, adică la starea de sănătate, se realizează prin procesul de vindecare, proces cel puțin la fel de complex ca și cel care generează boala2. În urma acestui proces, vindecarea poate fi completă, - adică acel ”restitutio ad integrum” pe care orice pacient sau medic și-l dorește; incompletă - prin prezența unor sechele (consecințe) cu caracter organic sau funcțional (vindecare cu defect), sau persistența unor simptome în cadrul cronicizării bolii (patologie cronică).

          Vindecarea trupească - din perspectivă medicală

                                                            ”Dumnezeu v-a vindecat cu mâinile mele,

                                                            Acestuia să vă rugați întotdeauna”

                                                                                    Sfântul Luca al Crimeei

Modalitatea de vindecare va fi influențată de aceiași factori care influențează și starea de boală (agresiune, răspuns și percepție) fie în crizis (vindecare rapidă) fie în lizis (vindecare lentă) dar cu aceiași finalitate3.  Cronicizarea bolii, adică persistența suferinței la un nivel minimal sau moderat, apare atunci când agresivitatea agentului patogen a fost moderată, sau răspunsul organismului a fost unul insuficient sau neadecvat. Importantă în expresia clinică și evoluția bolii este capacitatea adaptativă a organismului, la nivel funcțional și reactiv, înainte de a ajunge la stadiul lezional3,14. Procesul de vindecare, în condițiile unui organism anterior sănătos, începe imediat după agresiune, primul moment marcându-l manifestările adaptative și sfârșește cu convalescența, etapă în care vindecarea se desăvârșește.

În derularea procesului de vindecare se recunosc astăzi mai multe mecanisme, fiecare dintre ele percepute ca modalități de menținere și refacere a structurii și funcției țesuturilor lezate2,3.

Primul mecanism este dominat de efortul de eliminare și neutralizare a agentului patogen prin reacția inflamatorie care astăzi depășește în complexitate ceea ce clasic însemna; rubor, calor, tumor, dolor, și funcția laesa (congestie, căldură locală, tumefiere, durere, și afectarea funcției), pentru că în intimitatea reacției inflamatorii acționează o cascadă de factori proinflamatori și antiinflamatori (citochine) ca parte a activității sistemului reticulohistiocitar macrofagic4. Din acțiunea lor, mai mult sau mai puțin intensă, va rezulta magnitudinea procesului inflamator, uneori disproporționată față de intensitatea agresiunii, ceea ce va influența decisiv tabloul clinic al bolii și evoluția bolii. Atunci când răspunsul inflamator (sau imunologic) este unul violent, disproporționat în raport cu agresiunea factorului patogen, organismul poate cădea victimă propriei sale reacții. În condițiile unei reacții proporționale însă, prin acest mecanism se poate reuși limitarea acțiunii și chiar eliminarea agentului cauzal cu mijloacele proprii ale organismului3.

Al doilea mecanism constă în compensarea organului sau funcției lezate prin reacție neuroendocrină, care va conduce, fie la hiperfuncția organului pereche sau țesutului restant (neafectat), fie prin modificarea unor parametri funcționali ai altor organe în cadrul răspunsului general al organismului (tahipnee, tahicardie, febră etc).

Al treilea mecanism privește procesul de reparare a țesuturilor lezate în cadrul agresiunii patogene sau reacției inflamatorii. Începe spontan, la nivelul  structurilor lezate, prin procesul de multiplicare celulară specifică organului în cauză, sau prin cicatrizare, care înseamnă înlocuirea cu țesut conjunctiv (colagen) a țesuturilor total compromise ca structură și funcționalitate. Rezultatul acestui proces este, fie refacerea potențialului funcțional al organului în cauză, fie limitarea sau amputarea funcțională ca o consecință a bolii. Potențialul de regenerare ține de particularitățile organismului în cauză, de vârsta biologică a bolnavului și condițiile în care se realizează vindecarea14.

În cadrul aceluiași proces adaptativ și reparator, se înscrie și reacția imunologică nespecifică a organismului prin barierele naturale (fizice, chimice și umorale), dar și specifică, prin formarea de anticorpi specifici, care poate fi una de memorie - dacă organismul s-a mai întâlnit cu agentul patogen (virus, bacterie, parazit sau toxină) prin boală sau vaccinare, sau prin inițierea producției de anticorpi, ca o experiență imunologică nouă - dacă este la primul contact cu agentul patogen4.

Printre mecanismele de protecție și adaptare există și așa zisa inhibiție de protecție, prin care organismul își conservă capacitățile vitale prin reducerea la minim a activităților metabolice și funcționale12. În bună parte acest mecanism ține de percepția bolii la nivelul sistemului nervos central, prin cele două elemente fundamentale ale activității acestuia; excitația - implicată în provocarea, menținerea sau accelerarea unei activități și inhibiția - implicată în diminuarea, întârzierea sau anularea aceleiași activități. În cadrul bolii excitația poate varia ca intensitate, generată de durere și impotență funcțională și poate ea însăși genera inhibiția de protecție care interesează atât celula nervoasă supusă unui efort supraliminal, cât și celulele organelor efectoare; motorii, secretorii, endocrine, în cadrul sistemului integrat neuroendocrin17.

De reținut și faptul că între aceste două stări (excitație și inhibiție) se poate realiza o inducție reciprocă al cărei rezultat, integrat la nivelul neocortexului, realizează percepția procesului patologic, percepție care va determina comportamentul omului în suferință. Procesul de vindecare poate fi întârziat sau chiar compromis, iar boala se poate agrava atunci când percepția bolii capătă dimensiuni catastrofice, sau dimpotrivă, poate favoriza vindecarea atunci când boala este abordată cu detașare, ca o chestiune firească pe parcursul vieții unui om9. Limitarea activității prin inhibiție (de protecție sau inducție reciprocă), favorizează procesul de vindecare, stimulându-l și grăbindu-l în derularea sa. Se adaugă acestui aspect și astenia generată de boală.

Toate aceste mecanisme au resorturile lor naturale, derulându-se ca un dat natural, a cărui evoluție ține de particularitățile individului, agentului patogen și a mediului în care individul trăiește, mai ales când mediul și modul de viață devine el însuși un factor negativ în evoluția bolii7.

Știința medicală, prin acțiunile terapeutice posibile astăzi grație progreselor în domeniul cunoașterii, oferă posibilitatea  prevenției bolilor, temperării manifestărilor clinice și potențării evoluției îmbolnăvirilor spre vindecare. Mijloacele prin care medicina operează sunt; directe - precum intervenția chirurgicală (incizia, excizia și protezarea), manevre și dispozitive medicale, sau prin mijloace  indirecte - precum medicamentele, vaccinurile și mijloacele de sanogeneză (asanarea nediului de viață).

          Vindecarea sufletească, spirituală sau duhovnicească

                        ”Credincioșii nu neagă niciodată datele științifice, dar consideră

 că deasupra lor stăpânește o putere superioară – Dumnezeu”

                                                            Sfântul Luca al Crimeei

Latura spirituală în abordarea bolilor a fost o realitate în practica medicală din toate timpurile8. Scientismul secolului al XX-lea a creat și întreținut iluzia că latura spirituală ar putea fi eludată, ceea ce pare o tendință abandonată în zilele noastre, dacă luăm în considerare și abordarea psihologică. În acest context, vindecarea sufletească pare să-și recapete locul ei consacrat istoric în toate zonele culturale ale umanității. În fapt, abordarea spirituală, indiferent de formă, se adresează psihicului omului în suferință, folosind fie pârghia religioasă - conform unui ritual duhovnicesc care își are consacrarea istorică în canoanele biblice16, sau prin mijloace psihoterapeutice - după proceduri în bună parte empirice, bazate mai mult pe speculații.

De reținut este și faptul că abordarea ritualică a bolii este chiar mai veche decât medicina, practicarea vindecării la începuturi fiind făcută de către vraci, vrăjitori și șamani. Însăși practicarea medicinei, din momentul în care a început să se afirme și până în secolul al XVI-lea, se făcea după anumite ritualuri, invocarea divinității fiind constantă. Medicii practicanți nu aveau voie să se căsătorească, purtau o costumație specială și aveau un statut privilegiat în societate6.

Din antichitate și până în Evul Mediu târziu, credința religioasă era considerată ca cel mai puternic medicament. Însăși boala era considerată ca o pedeapsă de sorginte divină, îndreptată împotriva păcatelor omenești. Era în același timp o jertfă, un sacrificiu personal pe calea dobândirii iertării și a unor virtuți purificatoare5. La iudei, de pildă, vindecarea bolii era considerată ca o refacere a comuniunii cu Dumnezeu.

Un adevărat progres spiritual s-a produs atunci când suferința bolnavului a fost asumată și asimilată patimilor lui Iisus Hristos pe calea Golgotei. De aici curajul și nădejdea creștinului în vindecare, pentru că pe parcursul bolii nu este singur în suferință, ci alături de Acel care a pătimit pentru salvarea umanității10.

Așadar, conceptul vindecării sufletești a precedat vindecării trupești, iar astăzi însoțește, sau ar trebui să însoțească, vindecarea trupească ca o realitate consacrată în timp, cel puțin sub aspectul sprijinului moral într-un moment de cumpănă din viața fiecăruia1. Mai mult, vindecarea sufletească trebuie avută în vedere și prin prisma faptului că suferința sufletească este provocată și augmentată de cea trupească, iar în viziunea creștină vindecarea sufletului, prin mijloace specifice ritualului creștin, este semn de apropiere de Creator, legătura cu păcatul urmând astfel a fi înlăturată.

Cel mai adesea, deznădejdea și lipsa de speranță încearcă sufletul în condiții de boală. Or, înlăturarea acestei stări nu poate fi decât de resortul vindecării sufletești, care la rândul ei nu poate fi înțeleasă fără credință și smerenie. Smerenia însemnând deopotrivă, acceptare, asumare, practicarea isihasmului (rugăciunii) și comportament adecvat. Într-o lucrare anterioară întitulată ”Vindecarea prin credință” (în Medicii și Biserica – Ed. Renașterea, Cluj Napoca, 2019) arătam că aceste aspecte privesc sfera emoțional afectivă și conduc la ceea ce înseamnă; dorință fierbinte, așteptare răbdătoare și trăire în ascultare, elemente ce aștern drumul către vindecarea sufletească care, la rândul ei, poate iniția sau grăbi vindecarea suferinței trupului.

Biserica vine în sprijinul suferindului, așa cum a făcut-o de la întemeierea sa, nu numai prin înființarea primelor așezăminte spitalicești și sprijinirea actului medical, ci și printr-un ritual special, perceput în practica creștină ca una din cele șapte taine8. Este vorba de taina Sfântului Maslu  care, practicat cu convingere și credință, poate face minuni în sensul aneliorării suferinței și grăbirii vindecării trupești. ”Rugăciunea este unul din cele mai bune medicamente care vindecă bolile sufletului și pe cele ale trupului. Este dovedit științific că oamenii care se roagă reușesc să treacă altfel prin încercările la care îl supune boala sufletească sau trupească” mărturisea părintele Ignatie (Episcopul Hușilor) la oficierea Sfântului Maslu la Spitalul Murgeni din 20 martie 2018.

Scopul principal al ritualului ce însoțește această taină este restaurarea omului în integralitatea lui, a omului întreg, trup și suflet, de readucerea lui la starea de sănătate fizică și la o relație normală cu semenii săi și cu Dumnezeu. Este misiunea taumaturgică a slujitorului altarului, după modelul lui Iisus Hristos și apostolilor săi, prin care ”harul tămăduirii” coboară asupra celui în suferință, aducându-i alinare și nădejde. ”Dumnezeu și credința în El dau liniște și echilibru în momentele de încercare. Doar credința smerită face minuni” mărturisește părintele Ignatie – episcopul Hușilor, la capătul unei încercări13. Pentru că nu minunea face credința, ci  credința face minuni. Minunea poate doar să confirme și să convingă ceea ce poate face credința.

Din cele șapte rugăciuni care însoțesc ritualul, două sunt esențiale; cea de sfințire a untdelemnului și cea de ungere a bolnavului. Rostite cu evlavie și acceptate cu smerenie ele își ating scopul propus, anume acela de a păzi viața bolnavului, de a-i ușura suferința, de a ajuta la întărirea și vindecarea trupului prin acea ”tărie duhovnicească” pe care o conferă omului în suferință, prin primenirea făpturii și învierea în Hristos10.

          Indiferent de boală, de context epidemiologic, de realități conjuncturale, sprijinul spiritual, duhovnicesc, trebuie încurajat, pentru că istoria i-a validat valoarea sa practică și umană. De altfel, așa cum creștinismul și îndeosebi ortodoxia, nu a respins niciodată știința medicală, ba chiar a încurajat-o și susținut-o, nici știința medicală nu poate și nu trebuie să respingă latura spirituală, atâta timp cât acceptă ca realitate dualitatea existențială, trup și suflet15.

Creștinismul și-a dovedit eficiența sa taumaturgică prin minunile săvârșite de Întemeietorul și discipolii săi, prin acceptarea și conlucrarea cu medicul, consolidată de-a lungul timpului în relația pacient-medic-preot8. Însuși Iisus Hristos este considerat doctorul trupului și al sufletului, iar minunile Sale, ale apostolilor și sfinților, sunt mărturii ale însușirii acestui statut, de doctori a-i sufletului, pentru toți cei care slujesc altarul. ”Inima preotului este o inimă deosebită, care trebuie să strălucească mereu de credința în Iisus Hristos”  afirma cu convingere Sfântul Ierarh Luca al Crimeei, de aici și harul tămăduirii în misiunea sa18.

Este un fapt îmbucurător să constatăm astăzi că latura spirituală în abordarea terapeutică și-a recăpătat locul cuvenit. Mărturie este faptul că s-a ajuns, în perioada postdecembristă, ca în fiecare spital să existe un loc de rugăciune.  Biserică, capelă de incintă, sau măcar un paraclis, deservite de un preot capelan încadrat în structura de personal al spitalului, oferă astfel și asistență religioasă, deopotrivă, pacienților și personalului medical. Nu puține sunt spitalele care poartă nume de sfinți, sau secții de spital care afișează la loc vizibil sintagma ”Nihil sine Deo” (nimic fără Dumnezeu), ceea ce dovedește că în spațiul medico-sanitar evlavia este o prezență activă. Este o dovadă a însușirii faptului că ”restaurarea omului întreg” nu se poate face decât într-un asemenea context, în care vindecarea sufletească și trupească se armonizează spre binele semenilor noștri aflați în suferință.

 Pentru că până la urmă, așa cum mărturisea medicul chirurg, profesorul, ierarhul și mărturisitorul Sfântul Luca al Crimeei; ”prin credința în Dumnezeu viața noastră capătă sens, scop, sprijin, iar sufletul este plin de o comoară neprețuită”

 


                              Bibliografie:

 

1.Buta Gelu Mircea, Buta Liliana – Metafizică și Medicină în Al IX-lea Congres SRIM, Ed. PIM, Iași, pg 319;

2. ””” – Boala, Vindecarea, Moartea. http://www.cluj.ro;

3.Cerhan N.C. Ward A.P. Gilroy W.D. – Fundamentals of inflammation, Cambridge University Press, New York, 2010;

4.Constantinescu I, Moise A – Imunologie, Ed. Univ. Carol Davila, Buc. 2019;

5..Eliade Mircea – Istoria religiilor, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Buc. 1986;

6.Iftimovici R – Istoria universală a medicinei şi farmacieiEd. Academiei Române, 2010;

7.Lupu Valeriu – Paulescu - între ştiinţa vieţii şi metafizica existenţei, Ed. Pim, Iaşi, 2016;

8.Lupu Valeriu – Relația Biserică-Spital în istoria asistenței medicale, în Medicină și sănătate, Ed. PIM, Iași, 2014;

9.Miu Nicolae – Teologia bolii, în Medicii şi Biserica, Ed. Renaşterea, Cluj Napoca, 2010, vol VIII, 60-66;

10.Pașca Dorina Maria, Teofil Tia – Credință întru vindecare sau vindecare întru credință, Ed. Renașterea, Cluj Napoca, 2015;

11.Paulescu C.Nicolae - Spitalul, Society of Orthodox Studies, Ed. Spoudon, Thessalonica – Greece, 2006;

12.Pedersen A Cort – Neurobiologic aspect of Behavior, in Human Behavior, Ed. J B Lippincot Co, Philadelphia, 1990;

13.PS Ignatie – citat din comunicat de presă, Episcopia Hușilor, 23 sept. 2020;

14.Raven H.P., Johnson B. G. - Biology, Ed. Times Mirror/Mosby College Publishing, St. Louis, 1989;

15.Sf. Luca al Crimeei – Predici, Ed. Sophia, Buc. 2010;

16.Stăniloaie D – Spiritualitate ortodoxă, Ed. Institutului Biblic, Buc. 1992;

17.Stoudemire Alan – Human Behavior, Ed J B Lippincott Co, 1990,  pg 241-306;

18.Zărnescu Florin – Episcopul doctor Sf. Luca al Crimeei-

https://www.youtube.comveth?v_127

 

Valeriu Lupu – doctor în științe medicale








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu