SECULARISMUL ACUZA CRESTINII DE
RASISM
20 mai 2021
Pandemia a
intors lumea pe dos. Iar uciderea lui George Floyd, barbat de culoare, in
Minneapolis de catre un politist alb in mai 2020, a incendiat America si, in
mai mica masura si Occidentul. Subiectele nonstop si zilnice ale anilor 2020 si
2021 au fost pandemia si rasismul. Batalia impotriva rasismul, insa, a fost
transformata si intr-o arma de lupta impotriva crestinilor. Incepind din vara
lui 2021 voci tot mai stridente s-au lansat critic la adresa crestinilor din
America acuzindu-i de rasism. Dispute aparent interminabile s-au iscat intre
crestinii de culoare si ceilalti, primii acuzindu-i pe ceilalti de rasism. S-a
lansat deasemenea si o intreaga miscare intelectuala care acuza crestinismul in
general de rasism, inclusiv crestinii din primul veac al crestinismului,
teologia crestina, arta si literatura crestina, filosofia crestina, si chiar
Sfintele Scripturi.
Una din
cartile cele mai vitrioloce a fost recent publicata si ea propune asa numita
"teorie critică a rasei".
Cartea se lanseaza in mod furibund in primul rind impotriva crestinilor
neo-protestanti.
Va oferim o
recenzie tradusa in romaneste de parintele Emil Ember (AFR Baia Mare). Multumim
patintelui Ember pentru traducerea excelenta si prompta.
Introducere
Teoria
critică a rasei este cea mai discutată și dezbătută teorie academică din
America de astăzi. Susținătorii săi consideră că este un instrument de
înțelegere a răspândirii rasismului sistemic încă de la înființarea țării.
Opozanții săi au numit-o un cadru marxist care predispune la rasism și îi
învață pe oameni să se judece reciproc pe baza culorii pielii.
O instituție
care a fost afectată în mod deosebit de răspândirea teoriei critice a rasei
este evanghelismul american. O carte recentă, intitulată „Liniile greșelii”
(Fault Lines), a dr. Voddie Baucham jr., pastor și decan la Universitatea
Creștină Africană, abordează direct mișcarea dreptății sociale și modul în care
aceasta amenință unitatea credincioșilor creștini.
Termenul
„evanghelic” este adesea folosit în contextul politicii pentru a-i descrie pe
credincioșii practicanți albi care susțin valorile conservatoare și au
afinități republicane. Îl folosesc aici pentru a mă referi la bisericile
creștine protestante, pastori, laici și organizații care cred în autoritatea,
infailibilitatea, ineranța și suficiența Bibliei. Acestea includ oameni de
toate culorile și originile etnice care cred că învierea lui Isus a fost un
eveniment istoric real, nu doar o metaforă pentru a trăi o viață mai bună sau o
afirmație dogmatică învechită.
Această distincție
este importantă, deoarece mulți oameni care mărturisesc că sunt creștini au o
viziune complet diferită asupra Bibliei. Pentru ei, Isus a fost un revoluționar
care a ajuns să răzbune sistemele nedrepte de opresiune. Ei văd îmbrățișarea
teoriei critice a rasei ca un pas pozitiv în căutarea dreptății rasiale și a
reconcilierii în America.
O Noua aparitie editoriala: Fault
Lines
„Liniile greșelii” (Fault Lines) explică
ascendența dreptății sociale critice în fiecare aspect al politicii și culturii
americane. Baucham definește dreptatea socială critică ca punctul de vedere
potrivit căruia lumea este împărțită între grupuri opresoare (de exemplu,
albii, bărbații, heterosexualii, cisgenerii – opuși transgender-ilor) și
oprimate (de exemplu, negrii, femeile, homosexualii, transgenderii).
Această
înțelegere a societății se află în centrul dezbaterilor culturale și politice
despre rasism, sexism, homofobie, transfobie, xenofobie și islamofobie. De
asemenea, informează limbajul anti-rasismului, intersecționalității și
privilegiului de a fi alb, care este omniprezent în viața americană. O viziune
critică asupra dreptății sociale privind lumea nu este doar un set de credințe.
Este un mod de a vedea lumea, care este construit pe presupuneri despre,
printre altele, umanitate, autoritate, rău și dreptate. Teoriile prezentate de
Baucham în „Liniile greșelii” (Fault Lines) pot fi considerate ca un zid de
piatră susținut de un arc. Dreptatea socială critică este teoria-cheie, care
ține bolta la un loc, iar teoria critică a rasei este cheia-bolții, care stă
deasupra zidului.
Zidul în
sine este construit pe patru pietre de temelie: teoria conflictului lui Karl
Marx, teoria hegemoniei culturale a lui Antonio Gramsci, teoria critică a
Școlii din Frankfurt și studiile juridice critice ale lui Derrick Bell. Aceste
teorii, dintre care unele datează de mai bine de 150 de ani, descriu societatea
ca pe o luptă între clasele sociale care concurează pentru resurse finite.
Clasa dominantă folosește politica, legea și cultura pentru a impune societății
norme care să mențină status quo-ul și să perpetueze inechitățile sociale.
Credința creștină este construită pe un fundament diferit. Biblia afirmă că
Isus este piatra de temelie principală a bisericii, colecția credincioșilor autentici
din trecut, prezent și viitor, care sunt descriși ca un templu sfânt pentru
Domnul.
Viziunea crestina asupra societatii
O viziune
creștină asupra lumii folosește Scriptura ca bază pentru adevărul moral
absolut, precum și standardul potrivit căruia sunt definite binele, răul,
echitatea și dreptatea. Teoria critică a rasei vede opresiunea bazată pe
culoarea pielii ca fiind principala problemă a societății și transformarea
structurilor și sistemelor ca soluții. Scripturile, în schimb, văd păcatul drept
principala problemă a umanității și credința în Isus Hristos ca singură
soluție. Tensiunea dintre aceste două concepții despre lume concurente este o
temă centrală a cărții.
Această
evoluție este o sursă de mare frustrare pentru americanii care își iubesc țara
și sunt descumpăniți de concetățenii lor care o consideră ca sursă de mare rău.
„Liniile greșelii” (Fault Lines) arată clar că o soartă mai rea îi așteaptă pe
creștinii care încearcă să își amestece credința cu ceea ce Baucham vede ca
fiind noua religie a anti-rasismului.
Dacă
anti-racismul este o nouă religie, Dr. Ibram X. Kendi este preotul ei
principal. În timp ce Biblia afirmă că păcatul are ca efect moartea și viața se
găsește în Hristos, Kendi susține că rasismul este moarte și anti-rasismul este
viață. „Liniile greșelii” (Fault Lines) prezintă povestea originii
anti-rasismului - „în prima zi, oamenii albi au creat albul” - și socotește
rasismul drept păcatul originar al credinței.
Baucham
oferă, de asemenea, exemple de „datorii” pe care anti-rasismul le pretinde de
la adepții săi. De exemplu, se pretinde de la creștinii albi să își examinează
viețile, precum și pe cele ale strămoșilor lor, pentru a determina modul în
care au perpetuat sau au beneficiat de sistemele rasiste.
Anti-rasismul: o noua religie
Baucham
atrage apoi atenția asupra noului canon al cărților și al altor mijloace de
informare pe care creștinii le folosesc pentru a trata științele sociale ca lentile
prin care să citească și să înțeleagă Biblia. Această abordare subminează atât
autoritatea Scripturii de a se interpreta, cât și suficiența acesteia pentru a
aborda toate problemele legate de doctrina și practica creștină.
Aceasta este
natura războiului, potrivit căruia Baucham crede că dreptatea socială critică
îl duce împotriva bisericii. Noul Testament este plin de avertismente către
biserica primară pentru a se feri de învățăturile false, înșelătoare, deoarece
respingerea aplicării clare a scripturilor, chiar și cu privire la problema
rasei, poate determina orice credincios să abandoneze siguranța unei structuri
a cărei temelie nu poate fi zdruncinată. pentru una care nu poate rezista
testului timpului.
Pentru o
scurtă perioadă de timp, familia mea a participat la biserica condusă de
Thabiti Anyabwile, unul dintre pastorii citați ca fiind în partea opusă liniei
critice a dreptății sociale critice. L-am găsit ca fiind un pastor amabil, care
avea grijă de membrii săi. Apoi am văzut un tweet de la Anyabwile apărând un
teolog pe nume Ekemini Uwan care se afla în mijlocul unei controverse majore în
biserica evanghelică pentru că a spus unei audiențe în mare parte albe, pline
de femei creștine, că trebuie să se îndepărteze de „cei albi”, despre care a afirmat
că sunt fundamental marcați de furt, sclavie și genocid. Nu sunt pastor, dar
îmi cunosc Biblia suficient de bine pentru a înțelege că niciun grup de oameni,
indiferent de culoarea pielii, etnie sau naționalitate, nu au monopolul asupra
unui anumit tip de păcat.
Câțiva ani
mai târziu și Anyabwile va susține în mod deschis că apartenența la rasa albă
îi face pe anumiți creștini incapabili să citească Biblia, iar rezistența la
acte de reparație poate fi legată din nou de povestea lui Cain și Abel și a oamenilor,
care suscită îngrijorări reale cu privire la starea familiei de culoare. sau la
victimizarea criminalilor negri, pentru că nu vor să susțină mișcarea Viețile
celor de culoare merită.
Evanghelia: O Fundație Fermă
Nu
împărtășesc acest punct de vedere personal pentru a fi plin de ură sau
divizator, ci pentru a ilustra că viziunea asupra lumii reprezentată de
dreptatea socială critică are colonizarea în centrul său. Se preocupă doar de
puterea de a exploata teritoriul și nu am vrut să-mi las familia să cadă
victimă atenției neîncetate asupra culorii pielii care a capturat mintea prea
multor creștini de astăzi.
„Liniile
greșelii” (Fault Lines) arată că armele de care au nevoie creștinii pentru
această bătălie ideologică sunt spirituale, nu fizice. Creștinii ar trebui să
fie un exemplu strălucitor pentru restul lumii, care pare să aibă unitate între
etnie, trib și națiune.
Îl cinstim
pe Dumnezeu atunci când recunoaștem că toți membrii rasei umane au demnitate și
valoare egale. Îl dezonorăm când atribuim anumite păcate oamenilor pe baza
strămoșilor și îi maltratăm pe alții din cauza culorii pielii lor.
Păcatul
rasismului, fie că este exprimat prin ură etnică sau parțialitate, este o
problemă a inimii umane. Soluția sa este Evanghelia lui Iisus Hristos, nu opera
anti-rasismului.
NOTA:
Recenzia in engleza si integrala poate fi citita aici:
Why
Christianity And Critical Race Theory Cannot Coexist
ALIANTA
FAMILIILOR DIN ROMANIA
Str.
Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti
Tel.
0741.103.025 Fax 0318.153.082
www.alianta-familiilor.ro
office@alianta-familiilor.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu