Aureola Marelui Voievod MIRCEA
cel BĂTRÂN
(partea a II-a)
„Statura lui Mircea e de
mijloc,
chipul blând şi
voios, ochii mari
şi albaştri,
părul castaniu blond
şi buclat.”(Grigore Alexandrescu)
Sfârşitul secolului al XIV-lea aduce cu el marea primejdie musulmană,
valuri migratoare ale potopului asiatic care a spart zăgazurile imperiului
milenar bizantin. În mai puţin de-o jumătate de secol peninsula balcanică era
strivită, inundată de turci.
În vreme ce Apusul presupus
creştin scăpăta sub asfinţitul grandomaniei sale, a titlurilor nobiliare, sub
faldul şi foşnetul de mătase al cuceririlor de curtezane, sub vraja cornului de
vânătoare şi a hăitaşilor seniorilor sub oblăduirea pontifului Romei, Răsăritul
creştin se ştrangula prin agonia propriilor sale dezbinări frăţeşti.
Dincolo de această Apocalipsă
apuseană, dar şi răsăriteană, fiindcă din marea împărăţie bizantină, frântă
rămăsese doar capitala Constantinopol, a binevoit Bunul Dumnezeu să răsară
pentru Ţările Valahe, Voievodul Soare - Mircea
cel Mare.
Fulgerul Baiazid se
carbonizase după colosala biruinţă a lui Mircea
de la Rovine, dar şi Biruitorului i se înfige un jungher în coaste prin fiul
său Vlad şi ceata de boieri netrebnici şi vicleni care au uzurpat tronul
marelui Voievod.
În Bizanţ, împăratul Manuil al
II-lea striga în disperare ajutorul creştinilor, reînviind pentru o clipă
vremea cruciadelor. Fascinaţia de odinioară îi îmbărbătează pe seniorii
Apusului, care pun în faţă nu cavalerismul, ci folosul material, răspunzând
chemării.
Cruciada de la Nicopole – 26
Septembrie 1396
Sigismund ajungând împărat a
organizat o Cruciada antiotomană. Regele Franţei Carol al VI-lea i-a dăruit un
număr însemnat de cavaleri pentru cruciadă. În prima fază cu sprijin maghiar
doar simbolic şi cu ajutor de la emirul Anatoliei, Mircea a ocupat cetatea
Nicopole – Turnu-Măgurele, ridicată de împăratul trac bizantin Heraclius
(610-641), în anul 629. Invidios pe succesul lui Mircea, Sigismund şi-a dorit
doar pentru el victoria, comiţând greşeală după greşeală. A dat o fugă până
acasă, la soţia bolnavă, lăsându-l pe Mircea descoperit şi oferindu-l astfel
ţintă turcilor.
Cruciaţii în mare parte erau
cavaleri italieni, englezi, francezi şi germani înveşmântaţi în armură destul
de grea, între care marele maestru al Ioaniţilor Philbert de Noailles, Contele
de Eu, Jean de Nevers, mareşalul Boucicault şi alţii de aceeaşi talie, unul mai
orgolios decât altul. Comanda cruciaţilor i-a aparţinut fiului ducelui de
Burgundia, cel mai bogat senior al epocii din întregul Occident. Numărul creştinilor-cruciaţi era de circa 60 000,
dar Elita lor era fisurată de orgoliu, fiindcă viaţa de huzur, de saloane, de
orgii le-a amputat renumele de cavaleri – seniori medievali.
Sigismund s-a întors în tabără
pentru a da ordine şi a-şi adjudeca eventual biruinţa.
Cruciaţii n-au ascultat sfatul
lui Mircea, de a nu începe atacul frontal. Când oastea turcă în jur de
60 000 de ieniceri înainta prudent, apropiindu-se, cavalerii-cruciaţi erau în plină ofensivă bachică, iar lângă
băutură au savurat indisciplina şi lipsa de gândire tactico-strategică în faţa
unui inamic destul de puternic, atacând frontal.
„A fost un dezastru cumplit pentru cavaleri, fiindcă turcii aşezaseră
ţăruşi în pământ, pedestraşii trăgeau cu săgeţile sau intrau printre picioarele
cailor şi tăiau caii sub genunchi, iar abia pe urmă, din trei părţi, au apărut
stoluri-stoluri de călăreţi. În urma înfrângerii catastrofale, mii de cavaleri
au fost luaţi prizonieri. Unii au fost ucişi chiar în seara bătăliei, sultanul
răzbunând omorârea de către cruciaţi, în ajun, a unor turci prinşi la Rusciuc.
Captivii cei mai de vază au fost păstraţi pentru a fi răscumpăraţi cu bani
grei.” (Neagu Djuvara, O Scurtă
Istorie a Românilor povestită celor tineri. Ed. Humanitas, Bucureşti, 2007,
p. 89-90)
Orgoliul seniorilor - cruciaţi
amestecat cu deşertăciunea omenească au precipitat deznodământul fatal al
Cruciadei. Mircea şi Sigismund, rămaşi în rezervă au urmărit de pe o colină
dezastrul cruciaţilor apuseni care a fost pe măsura orgoliului lor. Însuşi Sigismund
a scăpat cu viaţă graţie salvatorului său Comitele de Zollern, unul dintre
întemeietorii Casei de (tristă amintire n.a.) Hohenzollern.
Armurile lor erau atât de
grele, de cca. 60 de kg., încât păreau nişte care blindate. Urcatul pe cai,
care şi ei erau în armuri se făcea cu o macara anume. Turcii şi-au fixat
primele două linii de paradă, ispitind cavaleria franceză să înainteze, care
s-a trezit în faţa unui platou de scuturi şi spade al ienicerilor de elită. Au
forţat însă, retragerea în grabă, dar caii în fugă copleşiţi sub povara grea
s-au prăbuşit, lăsându-şi călăreţii destul de vulnerabili. „Atunci interveni cavaleria uşoară, care nu i-a mai lăsat să se ridice
pentru a se putea apăra, ucigându-i ca pe vitele din abatoare, în timp ce
masele luptătorilor de elită, răspândite pe flancuri, au început să secere
oştenii din oastea germană, distrugându-i în cea mai mare parte.” (Dan
Lucinescu, Sfârşit întunecat de Ev.
Căderea Imperiului Bizantin, Ed. Siaj, 2012, p. 72)
Întors din Cruciadă, Mircea a
găsit tronul ocupat de fiul Vlad, sprijinit de poloni. L-a prins pe Vlad şi l-a
trimis plocon lui Sigismund, dar a reuşit să fugă la Constantinopol.
Însoţit de brava sa armată,
Mircea cel Mare a pătruns în Moldova anului 1400, înlocuindu-l pe nevolnicul
fiu al lui Roman I, Iuga al II-lea, cu vrednicul şi bravul Alexandru cel Bun, alt fiu al lui Roman I.
Baiazid însă nu s-a bucurat
din plin de victorie, fiindcă l-a tulburat invazia mongolă în Asia a lui Timur
Lenk, iar în urma bătăliei din 12 Iulie 1402 de la Angora, sultanul a fost luat
prizonier, închis într-o cuşcă de fier şi purtat spre batjocură din loc în loc.
Domnia lui Mircea cel Bătrân şi-a întins Mare
hotarele Ţării Româneşti până la Marea Neagră, cu toate cetăţile ei,
intitulându-se după har, merit şi autoritate: „Eu, cel în Hristos bine
credinciosul şi de Hristos iubitorul, Io Mircea mare voievod şi domn, stăpînind
şi domnind peste toată Ţara Ungrovlahiei şi a părţilor de peste munţi, încă şi
spre Părţile Tătăreşti, şi Herţeg al Amlaşului şi al Făgăraşului şi domn al
Banatului Severinului şi de amîndouă părţile peste toată Podunavia, încă şi
pînă la Marea cea Mare şi stăpânitor al cetăţii Dîrstorului...”
Faima aceasta a făcut din Mircea cel Mare, primul Voievod care a
dorit realizarea visului de unire al tuturor românilor. A arbitrat alegerea de
sultan din fiii lui Baiazid. Dacă nu trădau sârbii şi bizantinii Muza
protejatul lui Mircea rămânea pe tron.
Mircea cel Mare a fost un foarte bun organizator şi restaurator privind
clasele sociale, armata, drumurile, oraşele, satele, viaţa economică, cultura
şi biserica.
În plan religios Domnul valah a
fost ucenicul marelui ctitor – monah Nicodim de la Tismana, „sfetnicul lui Mircea întru cele
dumnezeeşti”. (P.P. Panaitescu, Mircea
cel Bătrân, Bucureşti, 1944, p. 143)
Ca discipol al marelui călugăr,
Mircea a fost un mare Domnitor, un iscusit diplomat, un mare ctitor de ţară
românească, precum şi un ilustru ziditor de cultură şi lăcaşuri de cult,
facilitând legături spirituale ale ierarhilor munteni cu cei din Ardeal ori
tipărituri bisericeşti la Govora, Rîmnic, Dealu-Târgovişte, Argeş, Cîmpulung, Bucureşti
sau ctitorii şi danii la Muntele Athos. (Prof. Gh. Moisescu, Problema Muntelui Athos, în „Ortodoxia”, Anul V, nr. 2, Buc. 1953,
p. 241, 253, 257)
Ctitoriile lui Mircea cel
Bătrân s-au realizat prin înălţarea sfintelor mănăstiri Cozia (Călimăneşti),
Brădet (Argeş), Glavacioc (Găeşti); prin îmbunătăţirea celor existente:
Cotmeana (Argeş), Snagov (Codrul Vlăsiei), Strugalea (Vlaşca), Dealu
(Târgovişte) sau înzestrarea unor biserici de mir ori a mănăstirilor noi,
precum cea de la Bolintin, ctitoria fostului său logofăt Filos, călugărit
Filotei sau Vişina, ctitoria ucenicului lui Nicodim, Dionisie.
Mircea cel Mare a colaborat cu
mitropolitul său Antim Critopulos, cu care a întâmpinat moaştele Sfintei
Muceniţe Filofteia din Pamfilia-Asia Mică, aşezate la Tîrnovo şi cinstite de
marele ţar valah al bulgarilor Ioniţă
Asan, peregrinând la Vidin în anul 1393 şi apoi venind în Valahia munteană,
ţara aleasă de Sfânta în anul 1396, pentru Curtea de Argeş a Mitropoliei.
Cu binecuvântarea
mitropolitului Atanasie şi a marelui Nicodim, Mircea a ridicat mănăstire Cozia,
unul dintre cele mai importante lăcaşuri sfinte ale Ţării Româneşti.
COZIA – străvechi leagăn
voievodal
Mănăstirea COZIA – străvechea moştenire strămoşească este una dintre
cele mai râvnite Perle ale arhitecturii bisericeşti autohtone, ca patrimoniu
valah de eternitate.
„Ca la trei ore departe de Rîmnic, pe un braţ de pământ ce din poalele
Carpaţilor se întinde deasupra Oltului, este zidită Cozia... Numele fondatorului deşteaptă nişte suveniri măreţe,
nutrite încă de sgomotul valurilor, care udă înaltele ziduri şi se închină
ţărânei eroilor. De cealaltă parte a râului, un şir de munţi acoperiţi cu
arbori, formează mânăstirii o statornică barieră, care apără despre răsărit şi
opreşte razele soarelui de a turbura făr timp repausul părinţilor.” (Clasici
Români - Grigore Alexandrescu, Cozia
în Poezii şi Proză, Cugetarea-Georgescu Delafras, p. 266)
„Aşa a dorit Domnia mea spre
Sfînta şi începătoarea de viaţă Treime, al cărei hram este zidit de singur
domnia mea în locul ce se zice Nucet pe Olt, adică Cozia...” (Hrisovul din 20 Mai 1388, în Acad. R.P.R.,
D.I.R. Ţara Românească, Bucucureşti,
1953, p. 53)
„Am
ridicat această mînăstire, cu ajutorul Sfintei Troiţe (Treimi), am săvârşit şi am tîrnosit şi am reparat
şi, în scurt timp, am dăruit puţin obroc din casa mea pentru hrana călugărilor
ce se află în mai înainte zisa mînăstire făcută de mine.” (Aşa grăia şi Hrisovul din 8 Ianuarie 1407, în
A.S.B., Condica Mînăstirii Cozia, nr.712,
f.243-247)
În cea dintâi intrare a bisericii Mănăstirii Cozia te întâmpină două
mari pietre. Pe prima abia se pot descifra câteva cuvinte şi numele Mircea. De pe cealaltă grăiesc aceste
cuvinte despre familia Domnului Mihai Viteazul: „Aici odihneşte Maica Teofana călugăriţa cu fie-sa Doamna Florica şi
fiul său Nicolae Vodă, leat 1625”.
Primul stareţ al mănăstirii a fost ucenicul Avvei Nicodim, ieromonahul
Chir Gavriil.
În Lavra mănăstirii Cozia s-au
smerit mii de călugări, au luminat zeci de cărturari, precum Filotei
imnograful, Isaia copiistul, Mardarie pisarul, Ştefan grămăticul, Ghenadie
cărturarul, Antim cosmograful, Grigorie ierograful, Onufrei istoriograful, Sofronie
ierograful, s-au desprins ierarhi de seamă, ca mitropoliţii Iosif, Macarie,
Ilarion, Efrem, Eftimie, Mihail I, Ignatie Sîrbul, Teodosie, Varlaam, Nifon,
Efrem Enăcescu, Firmilian, Nicolae Colan, Emilian Antal sau episcopii Dionisie,
Ştefan, Clement, Grigore Socoteanu, Iosif Argeşeanul, Dionisie Cratianul, Antim
Angelescu.
(D.I.R., Veacul XIII, XIV, XV,
Ţara Românească, Bucureşti, 1953, p. 54-55; Pr. dr. Nicolae Şerbănescu, Mitropoliţii Ungrovlahiei, în B.O.R., nr. 710, 1959; Pr. Emil Nedelescu, Egumenii Mînăstirii Cozia în sec. XIV-XVII, M.O.,
nr. 3-10, 1963)
Lavra Cozia – necropola voievodală a/ va excela vreme de secole
prin tot ceea ce arta, creştinismul, cultura religioasă se întrepătrund, dar şi
prin şcolile de pictură, sculptură, de cântăreţi sau varianta modernă mireană.
De asemenea i-au purtat preţuirea şi venerarea numeroşi patriarhi ecumenici sau
ai marilor Biserici orientale.
Neamul – Naţiunea – Poporul
– Focul ortodox al Vetrei străbune ating apogeul naturii divino-spirituale
prin jertfa mamelor, dascălilor, poeţilor, scriitorilor, filosofilor,
teologilor, călugărilor, monahiilor, eroilor, martirilor, mărturisitorilor,
sfinţilor, geniilor, profeţilor pe care i-au născut şi prin creaţiile lor minunate
ce nasc nemurirea.
Faima moştenirii noastre
legendare, a lui Mircea cel Mare, dar şi strălucirea Mănăstirii Cozia l-au
inspirat pe marele poet valah muntean Grigore
Alexandrescu, care i-a onorat pe Volney, Lamartine, Victor Hugo, Shakespeare,
Lordul Byron, Alecsandri, Bolintineanu, Coşbuc, Eminescu să evoce trecutul
măreţ al Strămoşilor noştri, imortalizând amplitudinea sufletească a
dacoromânilor în admirabilele versuri patriotice, ce înfloresc Corola poeziei
Umbra lui Mircea la Cozia.
UMBRA LUI MIRCEA LA COZIA
„Ale turnurilor umbre peste unde
stau culcate;
Către ţărmul din potrivă se
întind se prelungesc,
Şi-ale valurilor mîndre
generaţii spumegate
Zidul vechi al mînăstirii în
cadenţă îl izbesc.
Dintr-o peşteră din rîpă, noaptea
iese, mă’mpresoară:
De pe muche, de pe stâncă,
chipuri negre se cobor;
Muşchiul zidului se mişcă...
p’ntre iarbă se strecoară
O suflare, care trece ca prin
vine un fior.
Este ora nălucirii: un mormânt
se desveleşte,
O fantomă ’ncoronată din el iese...
o zăresc...:
Iese..., vine către ţărmuri...
stă... în preajma ei priveşte;
Râul înapoi se trage..., munţii
vârful îşi clătesc.
Ascultaţi...! marea fantomă face
semn... dă o poruncă...
Oştiri, taberi fără număr
împrejuru-i înviez...
Glasul ei se ’ntinde, creşte,
repetat din stâncă ’n stâncă,
Transilvania l-aude, ungurii se
înarmez.
Oltule, care-ai fost martor vitejiilor trecute
Şi puternici legioane p’a ta
margine-ai privit,
Virtuţi mari, fapte cumplite,
îţi sînt ţie cunoscute,
Cine oar’ poate să fie omul care
te-a îngrozit?
Este el, cum îl arată sabia lui
şi armura,
Cavaler de al credinţei, sau al
Tibrului stăpân,
Traian, glorie a Romei ce se
luptă cu natura?
Decebal al Daciei, sau e Mircea
cel Bătrân?
„Mircea!” îmi răspunde dealul; „Mircea!” Oltul repetează;
Acest sunet, acest nume,
valurile îl primesc,
Unul altuia îi spune, Dunărea se
’nştiinţează,
Ş’ale ei spumate unde către Mare
o pornesc.
Sărutare, umbră veche! priimeşte
închinăciune
Dela fii ai României, care tu o
ai cinstit.
Noi venim mirarea noastră la mormântu-ţi
a depune;
Veacurile ce ’nghit neamuri al
tău nume l-au hrăpit.
Râvna-ţi fu neobosită, îndelung’
a ta silinţă:
Până l’ adânci bătrâneţe pe
Români îmbărbătaşi;
Însă, vai! n’a iertat soarta să
’ncununi a ta dorinţă,
Şi-al tău nume moştenire
libertăţii să îl laşi.
Dar cu slabele-ţi mijloace
faptele-ţi sînt de mirare:
Pricina, nu rezultatul, laude
ţi-a câştigat;
Întreprinderea-ţi fu dreaptă, a fost
nobilă şi mare;
De aceea al tău nume va fi scump
şi nepătat.
În acel locaş de piatră, drum ce
duce la vecie,
Unde tu te gândeşti, poate, la
norodul ce-ai iubit,
Câtă ai simţit plăcere când a
lui Mihai soţie
A venit să-ţi povestească fapte
ce l-au strălucit!
Noi citim luptele voastre, cum
privim vechea armură
Ce un uriaş odată în războaie a
purtat;
Greutatea ei ne-apasă, trece
slaba-ne măsură,
Ne ’ndoim dac’aşa oameni întru
adevăr au stat.
Au trecut timpii aceia, timpi de
fapte strălucite,
Însă triste şi amare; legi,
năravuri se ’ndulcesc;
Prin ştiinţe şi prin arte,
naţiile înfrăţite
În gândire şi în pace drumul
gloriei găsesc.”
(Grigore Alexandrescu, ... Poezii şi Proză, op. cit.)
Un consătean de-al meu din Bîrsoiu-Vîlcea aflat în primul prag al
tinereţii, Doinel Zamfirescu şi-a pregătit terenul la vizita lui Nicolae Ceauşescu, care l-a cinstit pe Marele Mircea la Mănăstirea Cozia în
1978, recitând impecabil geniala poezie, care l-a încântat pe patriotul
conducător, facilitându-i astfel drumul către actorie.
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
2 Ianuarie 2022
+ Sf. Cuv. Serafim de Sarov
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu