vineri, 6 mai 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....! 6/05/2022 - 13/05/2022

 



Olimpicii români

 

 

….Tuturor ne place să privim întrecerile sportive, să aflăm de rezultatele de la concursurile olimpice la diferite discipline ale științei, dar puțini ne dăm seama cu adevărat ce înseamnă să ajungi un campion olimpic. Copiii aceia nu au copilărie. Anii de început ai vieții lor sunt sacrificați pentru antrenamente, pentru pregătiri. Am putea spune că ei au o viață de pustnic. De cele mai multe ori sunt departe de familie, în cantonamente, în turneuri,  la concursuri. Depun un efort supraomenesc pentru vârsta lor, iar laurii îi plătesc cu truda și cu sângele lor. Ei sunt de admirat, fiindcă au un ideal, pentru care sunt în stare să lupte cu toate puterile lor trupești și sufletești. Olimpiadele sunt simbolul înțelegerii și păcii între popoare, speranța omenirii de mai bine.

 

Am avut prilejul să aflu amănunte din viața unei mari campioane din anii trecuți: Lavinia Miloșovici. Era din satul Ieșelnița, de lângă Orșova. Preotul Sever Negrescu îmi povestea, că de câte ori revenea în sat, Lavinia se ducea și la biserică și acolo îngenunchea în fața icoanei și se ruga îndelung. Alteori, ieșea cu ea pe malul Dunării și acolo purtau discuții pe teme teologice de o profunzime impresionantă. Lavinia era un om religios și punea toate reușitele sale în seama ajutorului dat de Dumnezeu.   

 

Eram profesor la un liceu din Severin. Era la sfârșitul semestrului I. La cancelarie am fost anunțați că s-a întors din Franța, dintr-un prelungit cantonament, o elevă a școlii, vicecampioană europeană la judo(lupte). Trebuia să-și încheie situația școlară, fiindcă urma să se transfere la o școală din București. Făcea parte dintr-o clasă la care predam și eu. Când m-am dus la oră, s-a ridicat dintr-o bancă o tânără mult mai dezvoltată fizic decât ceilalți elevi. Nu o cunoșteam. S-a apropiat de catedră și s-a recomandat. Era vicecampioana cu pricina. Avea o mulțime de absențe, dar le motivase. Mi-a spus cu multă modestie și respect:

 

,,- Părinte, m-am uitat peste manualul de Religie și peste notițele pe care le-ați dat dumneavoastră colegilor mei. Nu cred că pot să mi le însușesc în cele câteva zile, pe care le am la dispoziție. Am insistat pe celelalte discipline. Vă spun însă că eu sunt un om religios. Nu este zi în care să nu-mi fac rugăciune și de mai multe ori; nu este concurs înainte de care să nu mă rog, să merg la biserică și să-L implor pe Dumnezeu să mă ajute. Îl chem pe Dumnezeu întotdeauna cu mine. Nu știu dacă Lui îi place sportul practicat de mine, dar nu mă simt niciodată singură. Îl simt și pe El cu mine!”

 

Am rugat-o să rostească 1-2 rugăciuni. S-a întors spre răsărit, s-a închinat cuviincios și a rostit câteva rugăciuni cu o evlavie pe care rar mi-a fost dat s-o sesizez la altcineva. Ceilalți elevi erau curioși să vadă ce notă îi dau, dacă o trec. Le-am spus:

 

,, - Dragii mei! Religia are două laturi: una teoretică și alta practică. De la începutul anului până acum, noi am făcut Religie teoretică. După ce ne însușim cunoștințele necesare, vom trece la partea a doua, partea practică și atunci vom învăța cum să intrăm în relație personală cu Dumnezeu. Colega voastră este deja la faza practică. Ea nu știe teorie cât știți voi, dar trăiește religia. Când omul îl poartă pe Dumnezeu în sufletul lui, Îi împlinește voia, nu-I calcă poruncile, se străduiește să-I fie pe plac, se spune că practică Religia. Rugăciunea unui astfel de creștin este mult mai evlavioasă, mult mai fierbinte, mai stăruitoare și ea ajunge până la Dumnezeu. Partea teoretică o știu și dracii. Și ei cunosc teologie, dar nu trăiesc teologia, așa cum poate s-o facă omul, fiecare dintre noi! Colega voastră, în câteva cuvinte, ne-a demonstrat că gândește și trăiește creștinește. Aceasta este, de fapt, ținta la care trebuie să ajungă cel ce studiază Religia în școală și în viață!”

 

I-am dat o notă bună acelei sportive și întotdeauna îmi amintesc de dânsa, când văd concursuri internaționale, campioni olimpici. Copiii aceștia merită tot respectul!

 

(Olimpicii români, în ,,Scrisoare pastorală”- 234, an.  X(2012), p.  1; în ,,Națiunea”, București, an.  II(2012), 18 aug., ediție on-line(http://www. ziarulnatiunea. ro); în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2015, vol.  VI, pp.  560 – 562).

 

  

PAGUBA SI CAPITAL

Parintele Arsenie Boca

 

 

Preotia Bisericii urmareste ca nici unul din fiii Tatalui sa nu se învrajbeasca în sine însusi, sau sa se rupa din obste si din duhul dragostei lui Hristos. Caci El e Cel ce uneste obstea laolalta, deci nimeni nu se mântuieste razletindu-se de Biserica, oricât ar crede ca într-însul salasluieste Duhul lui Hristos.

 

Preotii au grija de-a îndupleca pe oameni în vremea rânduita întoarcerii, ca sa nu cada din milostivire sub strivirea dreptatii. Lor li s-a dat marele dar sa ierte în numele lui Dumnezeu. Mare, covârsitor de mare dar! Oare de ce nu-l pricep oamenii?

 

Multa paguba face un preot în averea de pacate a oamenilor, stergându-le cu darul datoriile agonisite diavolului, capitalizate în om.

 

 

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 134-135.

 

 

 

GLASUL TAINIC

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Poate dispune, omul, de bogatie, de ranguri, poate dispune, omul, de toate cele materiale, dar totusi nu-i multumit. În adâncul fiintei lui, aude o voce: „Unde esti? Unde esti?” O voce tainica, misterioasa se adreseaza omului, fapturii lui, din inima lui urca spre ratiune, apoi îl face pe om sa gândeasca: cine suntem, unde ma aflu, ai cui suntem, de ce eu nu sunt linistit, de ce oare eu nu sunt multumit, oricâte bunatati am eu – nu sunt multumit, oricâte haine frumoase am – vreau altele si mai frumoase, oricâte lucruri mi se împlinesc pe acest pamânt – nu ma simt împlinit! Vreau altceva, sunt mereu nemultumit, mereu însetat, duc mereu dorul dupa ceva care nu exista! Dorul acesta, nostalgia aceasta care exista în sufletul omului este dovada categorica a existentei, a Celui ce exista, a lui Dumnezeu. Daca n-ar exista, daca ar fi pustiu în spatiu, univers, nimeni n-ar purta setea aceasta.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 27



Oaia lui Dumnezeu

 

 

La Sfodea trăia o familie de oameni  simpli, dar foarte deosebiţi între ei. Maria era o femeie credincioasă, care nu lipsea niciodată de la biserică în duminici şi sărbători, indiferent dacă era slujba la Sfodea sau la Balta. Ea se angajase să asigure prescurile necesare pentru Sfânta Liturghie şi părintele se îngrijea ca la câteva luni să-i dea câte un sac de făină pentru aceasta. Maria îşi făcea cu regularitate rugăciunile, ţinea posturile cu sfinţenie şi ducea o viaţă de adevărată femeie creştină. Ion era mai lumesc. ,,Uita” întotdeauna că este zi de post sau sărbătoare, ,,uita” întotdeauna că este slujbă la biserică, la mânie înjura şi drăcuia de trosneau încheieturile cerului; era unul din obişnuiţii cârciumii şi, din când în când, mai sărea şi gardurile.

 

Într-o sâmbătă seara au venit copiii cu vitele de la câmp, dar, ajunşi acasă, au observat că le lipseşte o oaie. Imediat Ion a dat alarma. A mobilizat pe toţi ai casei, a chemat vecinii şi alţi vreo câţiva şi au plecat după oaie. Maria i-a spus:

 

,,- Ioane, eu nu pot să merg! Mâine este slujbă la Balta şi eu trebuie să fac prescurile. Altcineva nu le face şi eu nu-l pot lăsa pe părintele fără prescuri şi să nu poată face slujbă! Eu zic să nu te alarmezi, că are Dumnezeu grijă şi de oaia noastră!”

 

Atât i-a trebuit lui Ion. O  rafală de înjurături a lansat asupra femeii sale şi a plecat după ceilalţi. Au căutat până târziu în noapte, dar n-au găsit-o.

 

Dimineaţa, Maria a plecat dis-de-dimineaţă spre biserica de la Balta cu cele cinci prescuri într-un coşuleţ de nuiele, iar Ion a plecat aiurea să caute oaia cu copiii. N-a uitat însă ca să mai sloboadă încă o rafală de înjurături la adresa soţiei. Pe la prânzul cel bun, Maria s-a întors de la biserică şi a pus masa. A venit şi Ion din pădure cu o falcă în cer şi cu alta în pământ, supărat şi obosit şi iarăşi a luat-o la înjurături pe Maria. Ea tăcea şi-şi vedea liniştită de treabă. Când el s-a mai potolit, i-a spus iarăşi:

 

,,- Lasă, Ioane, că ne dă Dumnezeu oaia înapoi! Ştie El unde este oaia noastră!”

 

Lui Ion îi venea să înnebunească,  auzind-o cu câtă linişte şi siguranţă vorbeşte. Destul umblase el şi nu găsise oaia, nici vie, nici moartă.

 

După ce au mâncat, Ion s-a culcat. Maria a luat-o prin grădină, fără să ştie nici ea încotro vrea să meargă. La un moment dat a auzit o oaie zbierând înfundat. S-a uitat în toate părţile şi a priceput. Într-un colţ al grădinii era  groapa în care astâmpăraseră var pentru casă. Varniţa rămăsese o groapă uitată, peste care crescuseră rugii an de an. Oaia ajunsese acolo, mâncase frunze de rugi şi la un moment dat căzuse în groapă. Cu cât încercase să scape din capcană, cu atât de înfăşurase în rugi. Maria a văzut-o, a zâmbit fericită, s-a închinat şi în sinea ei I-a mulţumit lui Dumnezeu, apoi s-a dus acasă. L-a trezit pe Ion şi i-a spus:

 

,,- Ioane, du-te şi ia oaia din varniţă! Ţi-am spus eu că ne-o dă Dumnezeu înapoi, nu ne lasă El să avem pagubă! Apoi, Ioane, de acu’ să n-o mai dai răului, că asta-i oaia lui Dumnezeu, să ştii!”

 

Peste tot căutase Ion, numai în varniţă nu. A plecat ruşinat şi poate a înţeles şi el că nimic nu trebuie să facă fără Dumnezeu.

 

 (Oaia lui Dumnezeu, în ,,Scrisoare pastorală”, an. VII(2009), nr. 159, pp. 4-5; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  IV, 2011, pp.  435 – 437; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  V, 2012, pp.  15 – 16; în vol.  Pr.  Stelian Zoican, Pr.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Oameni, fapte, întâmplări, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2015, pp.  154-155).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

CUVANTUL CREATOR

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Si în gura noastra cuvântul este creator, formând sunete articulate; o data cu cuvântul iese duhul viu al omului, care nu se desparte de gând si de cuvânt. Dupa cum vedeti, cuvântul prin însasi natura sa este creator chiar si în noi. Atunci de ce mai suntem neîncrezatori si sceptici fata de forta creatoare a cuvântului? De pilda, când ne rugam, de ce nu suntem convinsi ca aceasta slujire prin cuvânt ne aduce negresit milostivirea Stapânului? Fiindca cuvântul îsi creeaza mereu trup siesi. Sunetele distincte, vorbele puse pe hârtie, cartile nu sunt oare carnea în care s-a îmbracat cuvântul? Dar noi n-am tinut seama de aceasta, am ajuns sa credem ca este ceva ce nu merita o prea mare atentie. Nu numai firea dumnezeiasca este creatoare, ci, prin darul dumnezeiesc, si firea creaturilor Sale însufletite, cu calauzirea lui Dumnezeu, Care a spus: „Cresteti si va înmultiti” (Facerea 1, 28). Sub puterea lui Dumnezeu, sufletele creaturilor însufletite îsi cresc lorusi trupuri. Astfel, oamenii prin puterea pe care le-a dat-o Dumnezeu cresc si se înmultesc pe pamânt pâna în ziua de astazi. Oamenii si animalele îsi fac cele de trebuinta vietii, dar mai ales omul, creatura prin excelenta nascocitoare, care uimeste prin creativitatea sa infinita în toate domeniile. Deoarece Dumnezeu-Cuvântul este Creatorul omniprezent, faptele Sale sunt raspândite pretutindeni, desi nu la nesfârsit; creeaza, face si, daca este de trebuinta, preface.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 436

 

 

 

VINDECAREA SUFLETEASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un om neputincios, care voieste sa se vindece, îi marturiseste si îi arata doctorului boala sa si-l roaga staruitor sa îl tamaduiasca. Aceasta întâmplare te învata ca, de vreme ce voim si noi sa ne vindecam de neputinta noastra sufleteasca, trebuie sa o marturisim cu toata inima si sa I-o înfatisam lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Tamaduitorul sufletelor si al trupurilor noastre, si cu smerenie sa-L rugam sa ne ajute. Caci toti suntem neputinciosi, saraci si pacatosi din fire. Citim în Sfânta Evanghelie ca orbii, mutii, surzii si leprosii veneau la Hristos si, aratându-I betesugurile lor, cu smerenie si cu credinta Îi cereau milostivirea si se tamaduiau.

 

Noi suntem orbi din nastere, suntem nevazatori întru cele dumnezeiesti si duhovnicesti si întru cele care-i sunt sufletului spre mântuire si de aceea trebuie sa ne rugam Lui împreuna cu cei orbi: „Doamne, sa se deschida ochii nostri” (Matei 20, 33).

 

Noi suntem surzi din fire întru auzirea cuvântului lui Dumnezeu si a sfintelor Sale porunci, si de aceea trebuie sa-I cerem Lui acele urechi despre care El ne zice: „Cine are urechi de auzit sa auda!” (Matei 13, 9).

 

Noi suntem gângavi si muti din fire întru chemarea, preaslavirea, lauda si cântarea Sfântului Sau Nume si de aceea trebuie sa suspinam catre El ca sa ne dezlege limba si buzele si sa ne rugam Lui: „Doamne, învata-ne sa ne rugam” (Luca 11, 1).

 

Noi suntem spurcati din fire cu lepra cea fara de tamaduire a pacatului si de aceea trebuie sa ne înaltam glasurile noastre din adâncurile inimii si sa graim catre El dimpreuna cu leprosii: „Iisuse, Învatatorule, miluieste-ne!” (Luca 17, 13).

 

Suntem slabanogi si nu putem sa ne ridicam si sa venim la El si de aceea trebuie sa ne rugam Lui sa-si tinda spre noi mâna Sa atotputernica si sa ne ridice din patul cel de moarte al pacatului.

 

Trupul nostru înrait se îndraceste si de aceea ni se cuvine sa strigam împreuna cu femeia cananeanca: „Miluieste-ma, Doamne, Fiul lui David!”, sa repetam necontenit rugamintea noastra: „Doamne, ajuta-ma!” si, cugetând despre noi însine, sa nu ne socotim fii vrednici de Împaratie, ci „câini” care „manânca din farâmiturile ce cad de la masa stapânilor lor” (Matei 15, 22-27). Dupa cum ne marturiseste Evanghelia, saracii au dobândit atunci milostivirea si vindecarea de la Tamaduitorul Hristos. Si noi le vom primi daca le vom cere de la Dânsul cu credinta, marturisindu-ne betesugurile noastre. Caci El pentru aceea a si venit în lume, ca sa tamaduiasca neputintele noastre si sa îndeparteze de la noi pacatul si sa ne daruiasca fericirea.

 

De vreme ce El a vindecat trupurile stricacioase si pieritoare ale celor ce s-au rugat Lui, cu atât mai mult va tamadui sufletele, care sunt nemuritoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 99



Vestitoarele Învierii

 

 

Femeile mironosițe au fost cele dintâi care au aflat de Învierea Mântuitorului Iisus Hristos. În Sfintele Evanghelii, cea dintâi menționată între aceste femei este Maria Magdalena, ,,cea din care Iisus scosese șapte diavoli”, adică avusese șapte patimi sau vicii. Unul dintre aceste vicii știm precis că fusese desfrâul.

 

Femeile mironosițe au dus vestea Învierii la Sfinții Apostoli, care ședeau ascunși în case, cu ușile încuiate, așteptând dintr-un moment în altul să fie și ei arestați, judecați și condamnați, ca și Învățătorul lor.

 

Femeile mironosițe răspândesc vestea Învierii și în Ierusalim. Ele treceau neobservate. Nimeni nu le băga în seamă, nimeni nu le interzicea să se deplaseze prin oraș, iar cele spuse de ele erau socotite de către autorități ,,taclale ”.

 

Nu era întâmplătoare prezența femeilor dis-de-dimineață la mormântul Mântuitorului; nu era întâmplător faptul că ele deveneau cele dintâi vestitoare ale Învierii. Lucrarea lor se înscria în planul divin al mântuirii neamului omenesc.

 

Ca să înțelegem mai bine importanța acestui fapt, să ne amintim că în vremea Mântuitorului, în Imperiul Roman cât și la celelalte popoare, femeia era o prezență ascunsă în spatele bărbatului. Nu avea același statut cu sclavul, dar avea dreptul să se manifeste într-un cerc foarte restrâns. Ea era cea care asigura perpetuarea speciei, adică aducerea pe lume a pruncilor; ea era cea care trebuia să crească și să educe copiii, cea care asigura menajul familiei, cea care oferea plăceri bărbatului. Nu avea dreptul la învățătură, nu avea dreptul să ocupe funcții în stat. Era socotită o ființă inferioară în raport cu bărbatul.

 

Creștinismul revoluționează mentalitatea vremii în multe privințe, dar în special în ceea ce privește importanța femeii și egalitatea cu bărbatul.

 

Noul Testament ne descoperă pe Sfânta Fecioară Maria, din care se întrupează mai presus de înțelegerea minții noastre însuși Fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul lumii. Ea este mereu alături de Domnul Iisus, de la Naștere până la Înălțare, se bucură de bucuriile Lui, se întristează de necazurile Lui și are inima zdrobită, când îi vede suferințele și moartea. În activitatea pământească a Mântuitorului apar multe femei. Unele se roagă pentru vindecarea propriilor boli, altele pentru vindecarea celor dragi ai lor, unele îi ung picioarele cu mir de mare preț și I le șterg cu părul capului lor, altele discută cu Iisus lucruri de teologie profundă. Mântuitorul are grijă de fiecare dată să le dovedească Sfinților Apostoli și celor prezenți că aceste femei sunt capabile să înțeleagă adevăruri profunde, că sunt în stare să gândească rapid și să dea răspunsuri geniale, că au credință puternică, sentimente și trăiri superioare.

 

Noul Testament și întreagă istoria creștinismului reabilitează pe deplin femeile și le pun pe picior de egalitate cu bărbații. Nu se exagera, ci doar se redescoperea un adevăr pe care-l vedeau mulți, dar nu puteau să-l afirme. Istoria a dovedit  cu prisosință adevărul învățăturii mesianice. Mii de femei au fost în stare să sufere chinuri pentru credința lor și învățătura Mântuitorului. Unele au fost bătute sălbatec, altele aruncate în temnițe, altele condamnate la moarte. Numai Dumnezeu știe numărul femeilor care s-au jertfit pentru Hristos, care au devenit astfel sfinte. Numai Dumnezeu știe numărul și numele celor care s-au îngrijit să dea o educație aleasă copiilor lor, făcând din casa și din familia lor adevărate crescătorii de sfinți. Numai Dumnezeu știe pe cele care s-au făcut luntre și punte să nu li se destrame familiile, pe cele care au dus crucea văduviei cu cinste și demnitate, pe cele care au adus pe lume copii și i-au socotit ca pe un dar divin. Dumnezeu știe pe cele care au contribuit cu mai mult sau mai puțin la construirea de biserici, școli, spitale, așezăminte culturale și sociale, pe cele care au contribuit la menținerea păcii în lume. Dumnezeu știe pe cele care și-au topit tinerețea și viața la locul de muncă, trudind din greu să-și hrănească familia, să aducă un plus de bine în lume. Numai Dumnezeu știe câtă greutate au avut lacrimile mamelor aflate la căpătâiul copiilor lor suferinzi, muribunzi sau morți, lacrimile mamelor, soțiilor, surorilor, fiicelor și iubitelor celor plecați pe front pentru apărarea Patriei.  Numai Dumnezeu știe câtă putere are credința, nădejdea și dragostea celor care se roagă pentru binele familiilor lor, pentru reușita în viață a copiilor lor, pentru îndepărtarea patimilor de tot felul din viața celor dragi ai lor.

 

În semn de respect față de femeia creștină dintotdeauna, Biserica a rânduit ca a treia Duminică după Paști să fie dedicată în întregime femeilor mironosițe și prin aceasta femeii creștine în general.

 

Chiar și numai atât dovedește superioritatea învățăturii creștine.

 

(Vestitoarele Învierii, în ,,Scrisoare pastorală”, an. XXI(2021), nr. 445, pp. 1-2).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

INJURATURA

Parintele Arsenie Boca

 

 

Asa sunt gândurile de hula: rabufniri de pacura în raza de soare.

 

Faptul dragostei trupesti lasa o puternica impresie în toata pivnita fiintei, în acea zona de noua zecimi a subconstientului. Aici, fapta, rezumata în simbol, se sedimenteaza ca un conflict cu constiinta. Cenzura morala astupa un depozit de dinamita, dupa ce n-a reusit sa-l refuze. O înjuratura de Dumnezeu e explozia acestui depozit. Iata de ce, când înjura barbatii folosesc cuvântul – ce nu se scrie – al iubirii trupesti. Partea de înjosire si pacat a acestei iubiri pe care o simt în trupul lor, le izbucneste din subconstient si, cu ea, izbesc furios cenzura morala si idealul de dragoste – pe Dumnezeul celui pe care-l înjura. O înjuratura e un moment de îndracire a mâniei, o clipa de întunecare a mintii – asa plateste cenzura constiintei negrija de mai înainte.

 

Înjuraturile dovedesc, prin urmare, ca aceasta iubire între trupuri a fost închisa într-un blestem, într-o rusine si într-o necesitate. Totul, schematizat în simboluri, coboara în întunericul subconstientului. Când deci pe unii cu cenzura slaba – întelegeti genetic slabiciunea aceasta – îi scoate din sarite vreo împrejurare oarecare, afluxul de sânge si fiere la creier face de li se întuneca orice constiinta si încep rafalele înjuraturii.

 

Unii înjura pe Dumnezeu pe fata. Altii îl înjura când se roaga. Situatia îngrozeste pe cei ce patimesc neputinta asta. Ea vine, din cât se poate vedea, din poveri ereditare, din fapte consumate, din auzire, din suprapuneri de imagini, si anume, peste cele cuvioase, cele necuvioase, stârnite de hormoni, sau, în sfârsit prin mecanismul de contrast.

 

Înjuraturile au aceeasi obârsie ca hulele; numai ca unele sunt învoite de minte, celelalte cenzurate. De aceea vinovatia celor de pe urma e neasemanat mai mica. Hulele dovedesc o vinovatie mai veche nu una de acum. Ele sunt o pedeapsa, însa nu duc la nebunie, cum se tem cei mai multi. Înjuratura însa îl dovedeste pe respectivul ca, cel putin în momentul acela, e un iresponsabil, deci dezechilibrat în structura genetica, în mediul umoral, în serviciul de cenzura si în sistemul nervos. Temnita îi deschide portile si-l va lua în brate, de nu va fi cu luare-aminte. Mai bine o rugaciune pentru cel care înjura decât observatie.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca, un mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 107-108

 

 

POEZIA

Prof. Zoe Dumitrescu-Bușulenga

 

 

...Pentru mine, marea poezie a fost intotdeauna baia de frumusete in care m-am cufundat cand am avut nevoie de intrarea in alta dimensiune. Poezia tine, dupa parerea mea, de partea cea mai ascunsa, cea mai intima a fiintei noastre. Poezia echivaleaza aproape cu o rugaciune. In poezie te cufunzi pentru a te intoarce cu frumusete. In rugaciune intri pentru a te integra absolutului.



O nuntă de pomină

 

 

Domnișoara Grigorița a murit în urmă cu câțiva ani. S-a stins după o grea suferință fizică, tăcută, modestă și sfioasă, așa cum trăise de fapt.

 

,,Celebritatea” se datorează unei drame, care i-a marcat viața.

 

Era prin anii '50, când ,,frații eliberatori” ne estorcau nu numai economia națională, ci ne profanau însăși ființa neamului, datinile și fecioarele. Domnișoara Grigorița a fost una dintre nenumăratele victime ale acelei perioade. Se trăgea dintr-o familie de oameni harnici și înstăriți, cu mult prestigiu în localitate. Frumoasă și deșteaptă, domnișoara Grigorița a fost dată la școală la oraș.  Avea un vis al ei, acela de-a ajunge artistă. A terminat liceul la Severin, a plecat la București, a reușit la examenele ce-i ședeau în față, spre mândria întregii familii. Nu oricine își putea da copilul la școli înalte, așa că părinții s-au făcut luntre și punte și, în ciuda cotelor și impozitelor imense  care-i striveau, i-au asigurat fetei cele necesare, ca să-și poată urma școala.

 

Într-o zi,  Grigorița a trimis o scrisoare acasă. Printre altele, spunea părinților: ,,Vă rog, pregătiți cele necesare pentru nunta mea. Pe data de….. mă voi cununa la biserica din sat. Mă mărit cu un ofițer rus!” Mai dădea și alte amănunte nesemnificative în scrisoare.

 

Părinții au cântărit situația și s-au bucurat. Nu era rău! A fi avut la vremea aceea un ofițer rus în familia ta însemna, nici mai mult nici mai puțin,  să scapi de teama dislocării în Bărăgan, arestului și hărțuielilor. Sigur, erau și inconveniente, dar gândul că vor avea un ginere ofițer i-a amețit pe bieții oameni.

 

Zis și făcut! Trebuiau să pregătească nuntă mare, nuntă cum nu se mai pomenise în sat. Și au pregătit-o.  Mai aveau resurse suficiente pentru un asemenea eveniment. Au tocmit lăutari, au invitat neamuri de departe și de aproape.

 

În săptămâna nunții se uitau mereu în calea mirilor. N-au apărut luni, n-au apărut marți, dar poate vor veni miercuri, își ziceau ai casei. N-au venit joi, n-au venit vineri, dar cu siguranță că sosesc în sâmbăta nunții. Armata era armată, școala era școală!

 

Au tăiat vite, au gătit, au copt pâine, au venit lăutarii. Doar mirii nu apăreau. S-a petrecut mult sâmbătă noapte în casa domnișoarei Grigorița. Abia așteptau toți să vadă cum va arăta mirele.

 

Duminică dimineața, fratele miresei a urcat lăutarii pe o polată. Vrea să cânte acolo, să se audă până departe, iar când apare mirele să sune trompetele. Dar mirii nu mai apăreau! A venit prânzul, a terminat părintele slujba la biserică și a rămas să aștepte nunta. Au început să vină musafirii, după obicei, numai mirii nu. S-au dus chiar cu trăsurile la gară, la Severin, și au așteptat câteva trenuri.  Zadarnic. Mirii n-au venit nici atunci, în ziua nunții, nici după aceea.

 

Petrecerea a continuat la casa Grigoriței până duminică târziu, ba chiar și luni, și marți, dar fără ginere și fără mireasă.  A fost o nuntă de pomină, singura de acest fel de care se știe în împrejurimi.

 

Peste câțiva ani a  venit domnișoara Grigorița acasă. Era tristă, dezamăgită, dezorientată. A trăit retrasă, până la sfârșitul vieții, crescând copiii fraților și ai nepoților. Eram elev și îmi amintesc că ne-a spus profesorul de limba română, licențiat în filologie:

 

,,- Eu n-am citit atâtea cărți câte a citit femeia aceasta!”

 

Se referea la domnișoara Grigorița, care tocmai trecea pe lângă curtea școlii.

 

O înălțare și o cădere, un destin frânt, ca atâtea altele de la vremea aceea!

 

(O nuntă de pomină, în ,, Datina", Tr.  Severin, an.  VI(1994), nr.  1049(19 -20 mart.), pp. 2-3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  193-195; în vol.  Inima mamei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  86-87).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

IDEILE

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Ideile se disting ca sensibile si abstracte, în acord cu obiectele din care sunt deduse; de asemenea, acestea se împart în: teoretice, morale si sentimentale; din ideile abstracte se nasc: a) ideile teoretice, anume cele despre nemurire, sfintenie, fericire s.a., b) ideile morale, cele ale dreptatii, virtutii, evlaviei s.a., c) ideile sentimentale, cele ale frumosului, binelui, adevarului, desavârsirii. Omul îsi rânduieste viata, actiunile, faptele în raport cu aceste idei. Acordul cu aceste idei poarta numele de stare ideala si subliniaza faptul ca fiinta care o respecta pe aceasta e spirituala, pe când dezacordul fata de aceasta stare apartine realitatii imediate sau se afla sub imperiul poftei si-l defineste pe adeptul acesteia drept o fiinta materiala; de aceea si faptele si stiintele sunt cu adevarat stiinta si arta când au o dimensiune ideala; daca sunt lipsite de aceasta sunt [pur si simplu niste] experiente si munci pline de cazne, asa cum sunt activitatile animalelor, de exemplu ale castorului, maimutei si ale celorlalte patrupede si pasari, a caror viata se afla sub semnul realitatii imediate, adica supusa poftei si redusa la materialitate si moarte.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 70-71

 

 

NECUVIINTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cine este necuviincios cu oamenii va fi necuviincios si cu Dumnezeu. Respecta în om chipul lui Dumnezeu, maretia si splendoarea sa nepretuita, rabda cât poti de mult greselile si ratacirile omului cazut, pentru ca si Domnul sa ti le rabde pe ale tale. Vrajmasul neamului omenesc si al lui Dumnezeu, nefiind în stare sa-si verse rautatea asupra lui Dumnezeu, cauta cu orice chip sa si-o verse asupra omului – chipul lui Dumnezeu – si, o data cu aceasta, toate gunoaiele sale: întunericul, trufia, invidia, pe care le-ar dori intrate în om. Respecta omul, mântuieste-l, pazeste-te si pe tine însuti, nu te enerva, nu fi rau, pizmas, nu ofensa, nu minti, nu curvi, nu fura...

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 250



Negocierea

 

 

Nu știu exact ce vârstă aveam. Oricum, nu eram la școală. Atunci am avut ocazia să fac prima mea negocierea cu cineva.  Am făcut-o cu mama. De prânz am fost cu dânsa cu vitele pe la Bucium. Tăticu era la cosit pe undeva pe la fermă. La vremea cuvenită am venit cu vitele acasă. Pe drum am găsit un cerc și niște bucăți de fier. Mare bucurie! Aveam cu ce să mă joc, mai ales că jucării propriu-zise nu aveam. Mămica a muls vaca, pe Stela, o vacă albă, bună de lapte, pe care i-o dăduseră părinții de zestre. A făcut apoi mâncare. Între timp, eu mă retrăsesem între polată și cuptor, la rădăcina unui iagud și acolo construiam câte toate din fiarele pe care le adunasem acolo ca o comoară de mare preț.  Eram atât de absorbit de jocul meu, că puteam foarte bine să stau până seara nemâncat. Când totul a fost gata, mămica mi-a spus:

 

,,-Gelule, hai la masă, că-i gata!”

 

,,- Vin acu!” i-am răspuns  eu, continuându-mi jocul.

 

Mama se grăbea. Trebuia să mă culce pe mine și apoi să ducă mâncare lui tăticu la cosit. Între ei relațiile erau tensionate. Bunicul de pe tată avea grijă să alimenteze această stare conflictuală. De câte ori avea prilejul, îi spunea lui tăticu:

 

,,- Vezi, mă, nenorocitule? Dacă ai fi luat-o pe aia, care ți-am spus eu, acu ai fi boier! O luași pe sărăntoaca asta! Acu muncește, fire-al dracului, până oi da cu capul sub tine!”

 

Trei ani cât fusese tăticu în armată, mămica șezuse cu socrii. O trimiteau noaptea cu vitele în Bremăna, o băteau și de multe ori o alungau, să se ducă la tată-său la Colibași,

 

,,- Că nu ești tu de nasul copilului meu!”

 

O scoteau pe poartă cu bocceaua de haine și cu Stela de funie și o ocărau, ori o zburătureau cu pietre. Doar când Lilica lui Titu Bobaru, vecina, își lua inima în dinți și striga în gura mare

 

,,- Lăsați, mă, femeia în pace, fireți-ai dracului de nenorociți!”  atunci se calmau, de teamă să nu audă satul.

 

Cu cât mă striga de mai multe ori, cu atât răbdarea mamei ajungea la limită. Eu continuam să mondănesc acolo sub iagud la ,,jucăriile” mele. Parcă niciodată nu fusesem mai absorbit ca atunci de preocuparea mea. La un moment dat, mama s-a slobozit spre mine. Nu mă bătuseră niciodată, dar le știam de frică. Parcă un arc m-a propulsat, căci am țâșnit dintre fierotenii și pe-aici ți-e drumul. Am reușit să ies pe poartă. Mama după mine! Am coborât pe uliță. Eram desculț și bolocrac, adică numai într-o cămășuță lungă, fără pantaloni. Mi se vedeau doar picioarele cum aleargă. Nu-mi mai era teamă de mărăcini, de cioburi de sticlă. Tot credeam că doar mă sperie așa, puțin. Mama însă era prea supărată.

 

Am luat-o pe Portiță, o altă uliță ce dădea în Vârtoape. Mama  după mine. Era înaltă și mare în pas, dar nici picioarele mele nu se lăsau mai prejos. Scăpărau, nu alta! Atâta cât ieșeau de sub cămașă, păreau o rotiță, care se învârtea la turație maximă. Am trecut pe Vârtoape ca glonțul și am ajuns la Nuci. Aici era un șanț în locul Licurei. Azi e ogaș. Acolo am găsit prilejul să-i arăt ce știu. Săream dintr-o parte în alta ca un ied, o ,,fentam”, cum văzusem că făceau copiii mai mari, când se jucau ,,de-a prinselea” pe drum. Mama obosise, transpirase. Din când în când îmi spunea cu glas rugător:

 

,,- Gelule, stăi numai un pic, să-ți dau o palmă, să mă răcoresc! Nu-ți dau mai mult!”

 

O palmă nu ar fi fost cine știe ce, dar dacă puteam să mă feresc, de ce să nu vrea face-o! Cu cât încercările de a mă prinde dădeau greș și oboseala își spunea cuvântul, mama se ruga de mine tot mai insistent. La un moment dat a izbucnit în plâns, parcă toate necazurile ei se revărsau atunci peste marginile paharului.

 

,,- Gelule, te rog frumos, stăi să-ți dau o palmă, că simt că plesnesc de supărare. Hai, că mâine mă duc la oraș și ți-aduc bomboane!”

 

He - hee! Mărise prețul! Și, totuși, bomboane-bomboane, dar să te lași să-ți dea o palmă, nu era așa simplu. Nu, nu puteam accepta.

 

La un moment dat, mama a renunțat să mă mai fugărească, s-a întors și a plecat plângând spre casă. Îmi părea rău că o făcusem să plângă. O iubeam mult și n-aș fi vrut să se ajungă acolo. Nu puteam înțelege nici eu de ce n-o ascultasem, de ce fugisem atâta. Am luat-o pe potecă după dânsa, m-am apropiat ușor-ușor, fără să mă simtă. Am ajuns-o și am luat-o de mână. Plângea și dânsa, plângeam și eu. Nimeni nu putea să spună cine este învingătorul și cine este învinsul. M-a luat în brațe și m-a sărutat. Mi-a șters lacrimile și mi-a spus:

 

,,- Hai, nu mai plânge! Când mă vezi supărată, nu mai mă necăji și tu, că sunt eu destul de otrăvită! Hai să-ți dau mâncare, că-i târziu! Mă așteaptă și amărâtul ăla, n-o mai putea să tragă cu coasa!”

 

Așa s-a terminat prima mea negociere.

 

(Negocierea, în ,,Scrisoare pastorală”, an. VIII(2020), nr. 193, pp. 4-5; în vol.  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  V, 2012, pp.  561 – 564; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Amintiri din paradis, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2014, pp.  70 – 72; în ,,Datina”, an.  XXVI(2016), nr.  6622(9-10 apr.), p.  4);

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




Răsplata olimpicului

 

 

Eram profesor la Liceul Economic din Tr. Severin. Cea mai bună clasă din școală era clasa a XI-a B, unde era dirigintă regretata Doamnă Prof. Maria Untaru.  Dânsa era profesoară de limba română. Puțini profesori am întâlnit, care să pună atâta suflet în ceea ce făceau în școală. Cercuri literare lunare, uneori bilunare, cărți scrise de elevi, revista de literatură a școlii(,,Mercur”), participări la tot felul de concursuri, unde elevii săi făceau față cu brio, emisiuni la radio și televiziune, colaborări la diferite publicații din țară și multe altele erau doar câteva dintre  laturile unei activități bogate și febrile, pe care o desfășura cu totală dăruire. Aș putea s-o asemăn cu Theodor Costescu, cel despre care Nicolae Iorga spusese cândva:

 

,,-Lăsați-l să intre, că ăsta e în stare să moară pe scările ministerului pentru școală!”

 

Clasa Doamnei Maria Untaru era perla școlii. Parcă erau aleși pe sprânceană, unul și unul, care mai de care. Îți era drag să te duci la clasa respectivă. Ca profesor, simțeai că zburai. Erau copii cu o cultură generală bogată, cu multe cărți citite. Îți adresau întrebări peste întrebări, lecțiile deveneau pe nesimțite adevărate probleme, atât pentru elevi, cât și pentru profesor. Nu știam când trece ora. Fiecare lecție era ca un vis frumos. Aproape fiecare elev din clasa aceea se putea lăuda că publicase ceva, că are manuscrise, că urmase sfaturile și îndrumările Doamnei.

 

A avut loc Olimpiada de Limba Română. Una dintre elevele de la clasa a XI-a B a ajuns în faza finală și a ieșit  a doua pe țară. Era un rezultat amețitor, mai ales că liceul nu avea profil umanist, ci era axat pe discipline exacte, în special pe matematică, economie, afaceri. Doamna Maria Untaru era, într-adevăr, un om fericit. La câteva zile după olimpiadă, a intrat în cancelarie tristă. Pe obraz îi curgeau două fire de lacrimi. S-a așezat lângă mine pe un fotoliu. Eram în relații foarte bune. Participam la cenaclurile literare, la care vorbeam întotdeauna, prezentam diferite cărți, colaboram la revista și cărțile editate de dânsa, făceam schimb de cărți. Mi-a spus plângând:

 

,,- Sunt complet decepționată, părinte! Nu mai găsesc argumente și nici cuvinte să-mi încurajez copiii să învețe. Nadia B. este olimpică. A luat a doua la faza națională și a primit ca premiu… trei sute de mii de lei. O întrebai ce vrea să-și cumpere cu ei. Îmi spuse că vrea să-și cumpere o ramă la ochelari, că de două luni i s-a rupt cea veche și n-a avut bani pentru alta nouă! Să primești pentru un asemenea rezultat bani cât să-ți poți cumpăra o ramă de ochelari, mi se pare strigător la cer!”

 

Sărmana fată! O știam bine. Era orfană de mamă. Tatăl era bețiv. Mai avea doi frați mai mici, cărora ea le era și mamă, făcând tot menajul pentru casă. Era premiantă în clasă. Mă întreb, câte mii de ore de muncă a necesitat un asemenea rezultat pentru copilul acela aproape strivit de truda de zi cu zi. Și totul pentru o ramă de ochelari…!

 

(Răsplata olimpicului, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  IX(2011), nr.  209, pp.  2-3; în ,,Epoca”, 2011, nr.  7(iul.), ediție on-line( http://revista-epoca. com); în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  VI, 2015, pp.  144 – 145;  în ,,Datina”, Tr.  Severin, an.  XXVI(2016), nr.  6660(10 iun.), p.  4).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

Dragoste și dezmăț

Zoe Dumitrescu Busulenga

 

 

...Nu am prejudecati de nici un soi, dar felul in care ne purtam ucide frumusetea. "Trupul este cortul lui Dumnezeu", a spus Pavel. Ce facem noi cu el? Îl expunem, ca pe o bucata oarecare de carne. E cumplit. Cumplit e si ceea ce s-a intamplat cu relatiile dintre femei si barbati. Dupa parerea mea, aici s-a savarsit o crima. Fiorul primei intalniri, dragostea, asteptarea casatoriei, toate astea au disparut. Ce se intampla cu noi? Eram un popor de tarani cu frica lui Dumnezeu. La sat inca s-au mai pastrat bunele obiceiuri. Oamenii nu sunt bantuiti de patima carnii care se expune. Nu se vorbeste urat, si asta e bine. Mantuitorul este in noi, e lumina necreata, si noi il pironim cu fiecare cuvant al nostru, rau sau murdar.

 

 

PANZA DE PAIANJEN

Sfantul Simeon din Dajbabe

 

 

În fata unui stup, paianjenul îsi întinde adesea pânza, în vreme ce în fata faptelor bune, satana întotdeauna pune ispite.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53.



Nostalgii

 

 

Mă duceam în fiecare an la nedeie în satul acela. Aveam rude și prieteni și ziua de nedeie era uneori singura din an în care aveam timp să-i vizitez. Așa am făcut și anul acesta.

Trecând pe drum am văzut o bătrână zbârcită  și  cocârjată, cu o plăsuță într-o mână și un toiegel într-alta. Se oprea la câte o poartă, se uita lung înăuntru, uneori ședea pe câte o bancă, apoi pleca mai departe. Avea o demnitate a ei, pe care o puteai observa cu multă ușurință.

 

O cunoșteam nițel. Știam că nu-i din satul acela. Am intrat în vorbă.  Venise cu noaptea în cap, se dusese mai întâi la cimitir să-și tămâieze morții. Acolo erau părinții, moșii, frații și multe alte rudenii ale sale. Vorbise cu fiecare în parte, le ,,cântase” durerile și le povestise necazurile, într-un cuvânt, se răcorise în adâncul sufletului ei. Plecase apoi pe cărări ocolite, pe văile pe unde copilărise și fetise înainte de a se căsători. Numărase firele de iarbă de pe poteci, frunzele și florile, retrăise în câteva ceasuri mulți ani de tinerețe. Revenise apoi în sat. N-o mai cunoștea nimeni pe bătrână.  Ea se  așezase acolo, la poartă, și plânsese îndelung și iarăși depănase amintiri demult uitate, reînviase zile și clipe fericite, în care viața ei  se legase de casa aceea, de pomi, de garduri, de pietre.

 

Nu mai putea înțelege lumea de acum și nici lumea n-o mai înțelegea pe ea. Plecase din poartă în poartă nu ca să cerșească. Nu-i trebuia nimic, nici de mâncare, nici de băutură, ci doar îi plăcea să retrăiască anii tinereții  ei. La fiecare poartă, la fiecare casă fuseseră cunoscuți de-ai ei de altădată, fiecare avusese povestea vieții lui, pe care bătrâna o dusese ca pe o povară de-a lungul anilor. Nu mai erau oamenii de altădată, nu mai erau obiceiurile de atunci, nici cântecul, nici râsul, nici portul și nici vorba..… Doar aerul, apa, pietrele și lacrimile semnau cu cele de atunci.

 

A plecat bătrâna mai departe, căci dăduse către seară și mai avea încă mult de mers ținea cu tot dinadinsul să petreacă cu fiecare dintre cei ce mai erau doar în sufletul ei, conștientă fiind că după ce avea să se ducă și ea dincolo, uitarea se ca așterne peste lumea ei de altădată.

 

Am privit cu ochii lăcrimați cum se depărta șchiopătând, purtând în cârcă ani și amintiri, ca o zână înlănțuită de vrajă, ca însăși Tradiția.

 

(Nostalgii, în vol.  Chipuri și icoane, Malovăț, Editura Parohiei Malovăț, 1995, pp.  7 – 8; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  64-65).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

INALTAREA CASEI

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Oamenii care-si zidesc viata pe credinta în Hristos ca pe o piatra, sunt numiti în Evanghelie întelepti, iar aceia care si-o zidesc pe nisip, neîntelepti. Zidirea celor întelepti va ramâne în veac, iar zidirea celor neîntelepti se va sfarâma sub suflarea vânturilor si se va prabusi. În vechime au fost oameni lepadati de Dumnezeu, care s-au gândit sa ridice un turn pâna la cer. Ei chiar au început sa zideasca acest turn din caramida, însa Domnul a nemernicit zidirea lor, pentru ca nu avea temelia pe piatra, pe piatra credintei, ci era asezata pe nisipul miscator al necredintei. Altfel vorbind, ea era întemeiata nu pe credinta în Dumnezeu, ci pe credinta în om. O astfel de lucrare s-a surpat atunci si întotdeauna se va surpa, daca nu este începuta în numele adevaratului Dumnezeu si pe temelia credintei întru El. Nisipul, în acest caz, este simbol al netrainiciei, al slabiciunii.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 33

 

 

 

Apostolii Ortodoxiei în Japonia:

un român şi un rus

 

 

Misiunea ortodoxă în Japonia a fost începută în 1871, de arhimandritul rus Nicolae Kasatkin, cel care astăzi e cinstit ca sfânt, şi căruia i s-a alăturat arhi­mandritul român Anatolie Tihai. Cei doi sunt consi­deraţi apostolii ortodoxiei în Japonia, căci evanghelizarea acestui tărâm li se dato­rează. Arhimandritul Anato­lie Tihai s-a născut în 1839, la Noua Suliţă, judeţul Ho­tin. A absolvit Seminarul Teologic din Chişinău şi Academia Teologică din Kiev, s-a călugărit în 1865 şi a fost hirotonit ierodiacon, la Mânăstirea Zografu din Sfântul Munte Athos, unde a vieţuit timp de patru ani, învăţând limba greacă şi pictura bizantină. Din 1872, s-a mutat în Japonia, la invitaţia părintelui Nicolae Kasatkin. A învăţat limba niponă, în care a predicat cu mare talent oratoric şi căl­dură duhovnicească, adu­când la ortodoxie mii de ja­ponezi, şi în care a făcut primele traduceri de texte ortodoxe. Lucrarea misio­nară l-a purtat pe părintele Anatolie la Hakodate, Osa­ka şi Tokio, locuri în care a deţinut diferite demnităţi bi­se­riceşti. S-a întors în Rusia, în 1890, unde a şi murit, trei ani mai târziu.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu