marți, 31 mai 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURA cu GAND de SEARA, DOAR O VORBA... 01/06/2022 - 06/06/2022

 



Nevasta lui Mitică

 

Era după război. Se auzea de colectivizări, dar încă nu se trecuse la operațiile propriu-zise. Mai existau familii destul de bogate, în ciuda cotelor și birurilor de tot felul ce se puneau asupra populației. Mitică era dintr-un sat din Mehedinți, om sărac, cu nevastă și trei copii mici. Tot amânase el armata, dar până la urmă n-a mai avut încotro și s-a dus s-o facă.

A fost repartizat la o unitate în Munții Banatului, destul de izolată. Doar două sau trei sate erau mai apropiate. Acolo se mai duceau soldații, cu învoire, să-și mai cumpere câte ceva de pe la cooperativă, să mai lege prietenie cu câte  o fată sau văduvioară. Mitică era om voinic, puternic, harnic. Nu-i era frică de muncă, ba chiar simțea plăcere să muncească. Mulți dintre oamenii înstăriți din acele sate, care aveau câte o fată sau două, căutau cu orice prilej să pescuiască printre soldați vreunul de ginere în casă. Mitică, fiind și mai în vârstă cu 2-3 ani față de colegii lui, părea un om mult mai serios și demn de încredere. Se țineau fetele scai de dânsul. Nu se grăbea nici el să-și dezvăluie secretele de acasă, mai ales că la fiecare învoire se întorcea la unitate cu brațele pline de bunătăți primite în dar de la ,,prietenele” sale de prin sate.

Dintre toate tinerele care s-au agățat ca scaiul de Mitică, una ținea morțiș să-l oprească, să se mărite cu el și să-l aducă părinților ginere în casă, așa cum își doreau ei atât de mult. Îl chemau în casa lor, îi arătau toate câte aveau, încercau să-l convingă că sunt oameni bogați și că, dacă va lua-o de nevastă pe fiica lor, va fi un om fericit. Îl ospătau cu ce aveau mai bun, îi dădeau pachet la unitate, ba de multe ori venea fata la poarta unității și-i aducea de-ale gurii.

A venit vremea eliberării pentru Mitică. Abia aștepta să  ajungă acasă, la nevastă și copii. Trebuia să se descotorosească însă de bănățeancă. Nu vrea s-o lase plângând. Până la urmă a găsit soluția. I-a spus:

,,- Dacă vrei să te măriți cu mine, trebuie să mă urmezi în Oltenia! Eu aici nu rămân!”

,,- Avem de toate aici, avem o avere, iar eu nu am frați!”

,,- Aici e de muncă! Nu, nu rămân! Dacă mergi cu mine în Oltenia, eu nu te pun să faci nimic!”

,,- Cum nimic?”

,,- Nu te pun să deschizi și nici să închizi poarta!”

,,- Dar cine o deschide și cine o închide?” a întrebat fata.

,,- Nimeni, fiindcă n-am poartă! Am un mărăcine culcat în locul porții și pășim peste el!”

,,- Vai de mine, n-am mai auzit! Dar mă duc și eu cu vitele!”

,,- Nuu, nici vorbă!   Nu te duci, fiindcă eu nu am vite!”

,,- Merg la câmp, la muncă!” s-a grăbit bănățeanca.

,,- Nu, fiindcă nu am pământ!”

,,- Atunci cu ce trăim?”

,,- O să vezi tu! Eu nu te pun nici să gătești, nici să pui masa, ori să speli vasele!”

,,- Cine face toate astea?”

,,- Păi, mergem la muncă la oameni, cu ziua! La prânz, ne așezăm pe iarbă și vine proprietăreasa și ne pune masa. După ce terminăm de mâncat,  noi plecăm la muncă și ea strânge masa, spală vasele! La fel și seara!”

Când a auzit bănățeanca ce perspective ar aștepta-o în Oltenia, i-a trecut cheful de măritiș și dragostea de Mitică. Așa s-au despărțit în bune relații, fiecare ducându-se la ale sale.           

(Nevasta lui Mitică, în ,,Scrisoare pastorală”, an. XXI(2021), nr. 457, pp. 4-5).

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

PORUMBELUL

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

Porumbelul este simbol al Duhului Sfânt. Duhul Sfânt S-a aratat în chip de porumbel. Astfel când Domnul S-a botezat la Iordan, Ioan a „vazut Duhul lui Dumnezeu pogorându-Se ca un porumbel si venind peste El” (Matei 3, 16). Porumbelul, pasare blânda, fara nici un fel de rautate, simbolizeaza Duhul Sfânt, caci porumbelul este una dintre rarele pasari iubitoare de pace. Si, multumita acestor calitati ale sale, el simbolizeaza pe Dumnezeu-Duhul, în care nu aflam nici o rautate.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 45

 

 

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

Domnul poate da trup oricarei „fiinte”, fie ea animal sau planta, întocmai cum am îmbraca noi o haina; ai luat material, l-ai cusut, te-ai îmbracat. „M-ai îmbracat în piele si în carne, m-ai tesut din oase si din vine” (Iov 10, 11). Si cât de divers si de infinit este „materialul” din care Creatorul „coase” îmbracaminte, pe multiple si felurite „croieli”, fapturilor Sale: animale, pasari, pesti, insecte, reptile. Iar pe noi, oamenii, îmbraca-ne-va cândva în lumina si vom straluci ca soarele în Împaratia Sa! „Statut-a împarateasa (...) îmbracata în haina aurita si prea înfrumusetata” (Psalmul 44, 11). „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele” (Matei l3, 43). Acum însa, suntem îmbracati în pamânt, apa, aer , caldura; îmbracamintea noastra aceasta este! Cu câta întelepciune si perfectiune sunt îmbinate aceste stihii în fiinta noastra! Nu ne stingheresc, le suportam usor, spre folosul nostru. O, preaîntelepte si atotputernice Artist! Artist Datator-de-viata, tot ce faci Tu este perfect, fara seaman de frumos, viu! Tu poti da viata si pulberii. O pui în miscare cu puterea Ta!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 160-161



DESLUSIREA BUCURIEI

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Pe lânga anotimpuri noi avem timpurile si avem apoi zilele si noptile. Fiecare cu frumusetea lor. Ne învârtim asa, ca într-o carte, si deslusim numai bucurii. Exact asa ca un tata care îi reprezinta copilului diverse mijloace de a-l distra, de a-i face bucurii. Exact asa face Dumnezeu cu noi si-i pacat ca nu suntem întotdeauna constienti de acest lucru, cum de altfel nici copilul nu este constient de bucuriile pe care i le face tatal sau mama. El crede ca asa trebuie sa fie. Abia atunci când nu mai are cine sa-i faca bucurii, abia atunci începe sa plânga: „Unde-i tata, unde-i mama?” Abia dupa ce tata si mama s-au înstrainat putin.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 24

 

 

 

CAUTAREA ISTOVITOARE

Compozitorul Arvo Part

 

 

Trebuie sa ma redescopar fara încetare. E o cautare a ceea ce poate sa ma hraneasca, uneori istovitoare, caci calea e foarte strâmta. Cu adevarat, mereu trebuie sa ne limitam, sa taiem multe uscaturi, atât înlauntru, cât si în afara de sine. Si aceasta se oglindeste si în muzica. Când nu stiu nimic despre un lucru, trebuie sa tac. Când, în schimb, am aflat ceva, chiar foarte putin, pot sa vorbesc despre aceasta, dar foarte pe scurt, în chipul cel mai direct si mai concentrat cu putinta, cel mai potrivit cu aceasta concentrare în care sunt.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65



Demonizatele

 

 În Sfânta Scriptură, mai ales în Noul Testament, sunt multe locuri în care se vorbește de existența demonizaților. Mântuitorul însuși a vindecat mai multe asemenea cazuri. Sunt relatate în Sfânta Scriptură manifestări ale acestor suferinzi cu lux de amănunte. Au trecut de atunci două mii de ani și demonizații au continuat să-și facă prezența în diferite locuri și timpuri. Medicina, cu toate progresele ei, încă n-a reușit să găsească o rezolvare a acestei maladii. Ba chiar diagnosticarea acestor cazuri este dificilă.

 

Era prin 1993, când au apărut și în părțile noastre asemenea cazuri. Auzisem de a câțiva colegi preoți că au fost în bisericile  pe care le deservesc. Am crezut, de început, că sunt manifestări organizate, regizate din umbră, de sectanți și răuvoitori, menite să tulbure liniștea și ordinea în biserici, să-și bată joc de Sfintele Slujbe. Mulți credincioși cu care am vorbit ulterior aveau aceeași convingere, ba chiar erau ofensați că nu se apelase la poliție pentru a pune ordine.

 

Cu prilejul  hramului de la Mănăstirea Topolnița(29 august), am avut ocazia să văd asemenea cazuri. O tânără de cca. 19-20 de ani era ținută zdravăn de tatăl său și înconjurată de rude apropiate. Tot timpul cât a durat Sfânta Liturghie și parastasul ctitorilor, țipa și urla de undeva de la marginea mulțimii. Nu înțelegeam ce spune. Când a început slujba Sfântului Maslu, părinții au adus-o în față. Sâsâia ca șarpele, lătra precum câinele, răcnea precum leul și afirma prin strigăte stridente, care acopereau stația de amplificare că ,,-Eu sunt dracu!”

 

Dedublarea era totală și nu putea fi vorba de prefăcătorie. Părinții și însoțitorii fetei erau oameni simpli de la țară, zdrobiți de nenorocirea ce-a dat peste fiica lor. Se închinau și se rugau stăruitor pentru sănătatea ei. Erau de admirat pentru credința și speranța ce și-o puneau în ajutorul lui Dumnezeu.

 

Demonizata încerca să lovească pe cei din jur cu mâinile, cu picioarele, să muște. Își întorcea ochii peste cap, se zbătea și se chinuia. Scrâșnea și spumega, răcnea, când auzea rostindu-se cuvântul ,,drac”, ,,diavol” sau ,,demon”, în timpul slujbei.

 

,,- Nu vă atingeți de mine! Vă omor! Vă mănânc pe toți! În iad vă bag”! Vă joc cu copitele!”

 

Multe zicea, dar am reținut câteva aspecte deosebit de interesante. Spunea:

 

,,- V-aș mânca, mă, v-aș mânca pe toți, dar asta nu mă lasă(arăta spre icoana Maicii Domnului-n.n.). Ea se roagă Ăluia și El nu-mi dă voie!... Să nu mă stropiți cu aia(cu aghiasmă – n.n.), că mă arde!... Pleacă de aici cu asta, să n-o văd (s referea la Sfânta Cruce – n.n.)!.... Nu vreau fum de acesta(de tămâie – n. n.). Pute, pentru mine pute! Mie îmi place al de tutun. Ăla-i fumul care-mi place mie!.... veniți la biserică, dar câți dintre voi credeți? Puteți să-mi spuneți? Veniți la biserică și pe urmă vă duceți la vrăjitori. Vrăjitorile sunt ale mele, mă! Eu nu vă las să veniți la biserică. Încălzesc patul să dormiți, vă dau de lucru până trece slujba…. Ha, ha, ha…..! Pe voi vă știu unde stați, că toți mă chemați să-mi dați câte ceva, că toți ziceți mereu: ,,fire-a dracului de găină, de oaie, de muiere!”  Ha, ha, ha, pe toți vă iau la mine în rai!.... La popa din Vierșani nu mai mă duc. Ăla se roagă mult pentru noi. Șase ore s-a rugat. Da-l omor! Îl spânzur, că mi-a făcut mare rău!... Pocăiții(sectanții – n.n.) sunt ai mei, ai mei sunt, nu vă legați de ei….!

 

Numai surd să fi fost, ca să nu crezi că era lucrare diavolească. Spre sfârșitul slujbei, fata s-a liniștit și a început  și ea să se închine, ba chiar s-a lăsat miruită cu untdelemn sfințit de la Sfântul Maslu. Mântuitorul a spus ucenicilor Săi, când L-au întrebat de ce ei n-au putut să vindece niște demonizați: ,,- Pentru necredința voastră! Acest neam de diavoli  se scoate numai cu post și cu rugăciune!” Așadar, medicamentul pentru boală ne-a fost descoperit. Rămâne să încercăm să-l folosim.

 

…. Nu am trăit niciodată momente de mai mare intensitate în cei aproape douăzeci de ani de preoție cât aveam atunci. Cazul respectiv a fost primul de acest fel pentru mine. M-am întors acasă mult mai întărit în credință.

 

*

 

*       *

 

Joi, 14 septembrie, la Înălțarea Sfintei Cruci, au venit și la biserica de la Malovăț. Ca de obicei, erau însoțite și ținute zdravăn. De la poartă au început să țipe. În biserică erau câteva femei. Abia începusem slujba. De la ușă, una dintre tinere a strigat:

 

,,- Unde-ți sunt credincioșii, mă? Ce sărbătoare este astăzi, mă? De ce nu veniră la biserică? Du-te, mă, la piață și la târg să-i vezi acolo. Sunt ai mei, sunt ai mei, de aia nu vin la biserică. Pe toți îi iau cu mine în iad. Am utere mare, mă! Împăratul meu este cel mai puternic!

 

S-au apropiat de ușa altarului. Cea mai tânără era în criză. Moțăia din cap, ca și cum ar fi vrut s mă ia pe coarne. Își întorcea ochii, tropăia, încerca să mă lovească. A trebuit să întrerup slujba. I-am citit Molitvele Sfântului Vasile cel Mare și ale Sfântului Ioan Hrisostom. Striga:

 

,,- Nu mă blestema, mă, nu mă blestema! Ce ai, mă, cu mine, ce-ți făcui?”

 

Am stropit-o din belșug cu aghiasmă. Se zvârcolea și țipa:

 

,,- Mă arde, mă, mă arde! Nu mai arunca de aia, că mă arde! De ce n-au și sectarii de asta, mă?  Fiindcă sunt ai mei, mă, de aia nu au! Ei nu-mi fac rău, mă!”

 

Reacție puternică de respingere a manifestat la apropierea cădelniței și a fumului de tămâie:

 

,,- Pleacă, mă, cu asta de la mine! Pute! Mie-mi place fumul de țigară, ala-mi place mie! Eu am cinci mii de capete, sunt peste tot, sunt cel mai tare!”

 

,,- Minți, i-am spus, ești nimeni! Dumnezeu este cel mai puternic, iar tu ai putere atât cât îți dă vie Domnul Hristos. Tu lucrezi atât cât vrea El și ești venit spre îndreptarea multora. Spune măcar o dată-n viața ta: ți-e teamă de Dumnezeu?”

 

Cu glas spășit a răspuns:

 

,,- Mi-e teamă!”

 

,,- Dar de Maica Domnului ți-e teamă?”

 

,,- Mi-e teamă!”

 

,,- Atunci pleacă din roaba lui Dumnezeu Elena!”

 

,,- Nu plec, mă, o omor, mă, o omor!”

 

,,- N-o vei omorî, fiindcă ne vom ruga pentru ea și se va face sănătoasă! Ea se va căsători, va avea copii, familie!”

 

,,- Ha, ha, ha, vrăjitoarele m-au trimis în ea, mă, s-o omor! Vrăjitoarele sunt ale mele!”

 

Între timp, biserica se umpluse de lume. Vestea se dusese în sat ca fulgerul și lumea venea în fugă de pe toate ulițele. Veneau din curiozitate, îmbrăcați așa cum se găseau pe acasă la ora aceea. Îngenuncheau. Femeile plângeau și se rugau. Pe măsură ce terminam molitvele amintite, tânăra se potolea.

 

,,- Hai, mă, să vedem care pe care! Hai să vede dacă poți tu să te rogi până mă alungi pe mine! Hai să vedem dacă ai răbdare!”

 

Mi-am continuat slujba. Cea mai mare a dat lumânări și prescure la altar și m-a rugat să mă rog pentru ele. Pe la începutul Sfintei Liturghii, cea mică a avut o nouă criză.

 

,,- Tăceți, mă, în biserică! Nu mai vorbiți! Uitați-vă la altar, nu la mine! Nu sunt eu altarul vostru!”

 

Am stropit-o din nou cu aghiasmă.

 

,,- Mai ai, mă, de asta?! Mă arde, mă, mă arde!”

 

,,- Te scald în ea, dacă nu pleci din roaba lui Dumnezeu Elena!”

 

,,- Nu mă chinui, mă, atât, că-ți fac rău! Te dau afară din preoție, mă! Am să-ți fac dușmani câtă frunză și iarbă, ai să vezi tu cât rău sunt în stare să-ți fac! Ce ai, mă, cu mine?”

 

A tăcut până la urmă și mi-am continuat slujba. La Sfânta Evanghelie de la Liturghie am adăugat, la cea rânduită zilei, altele speciale pentru demonizați, așa cum sunt rânduite. În momentul în care începeam câte una din acestea, striga:

 

,,- N-o zice pe aia, mă, n-o zice, că mi-e rău!”

 

Am rostit câteva ectenii speciale pentru astfel de cazuri.

 

La  sfârșitul slujbei au avut amândouă accese foarte violente. Le-am citit mai multe rugăciuni speciale. Toată lumea era îngenuncheată și se ruga. Fetele ședeau trântite la podea și se  zbăteau, ținute fiind de însoțitori. Parcă erau puse la scaunul electric. Am început să zicem  Tatăl nostru în cor. O dată, de două ori, de șapte ori. Niciodată nu s-a făcut la Malovăț o rugăciune cu atâta intensitate. Când am terminat Tatăl nostru a șaptea oară, fetele s-au liniștit ca prin farmec, din obraji le-a dispărut culoarea de vânăt-pământiu și le-a reapărut cea normală și un zâmbet de om epuizat.

 

,,- Bine ați venit, Elena și Emilia!” le-am zis.

 

,,- Vă rugăm să ne iertați, părinte, că nu știm ce-am făcut și ce-am vorbit! Dați-ne voie să spunem și noi o rugăciune!”

 

Le-am permis. Au îngenuncheat. Au spus o rugăciune pe care n-am mai auzit-o până atunci. Am urmărit însă cu atenție. Avea conținut conform cu învățătura noastră creștină ortodoxă. Poate a durat rugăciunea lor un sfert de oră.  Am stat apoi de vorbă cu ele mai bine de o oră. Îmi spuneau:

 

,,- Îi mulțumim lui Dumnezeu, că  ne-a dat această cruce! Numai astfel noi am descoperit credința. Citim Biblia, cărți religioase, postim de trei ori pe săptămână, mergem regulat la biserică, ne rugăm. Când ne vine însă criza, ne ia cu leșin și ne pierdem cunoștința. Nu mai știm ce facem și nici ce zicem. Noi știm că Dumnezeu nu ne va lăsa să fim pierdute, dar așa este voia Lui și cât va vrea El ne vom duce cu bucurie crucea. Când eram în criză, de mai multe ori cel din noi a zis că avem vrăji. Noi nu am fost la vrăjitoare; ne-am dus și ne vom duce la biserică și sperăm că numai cu puterea lui Dumnezeu ne vom face bine!”

 

Intenționau să dea admitere la școli postliceale în toamna aceea, să-și facă un rost în viață. Desigur, nu pot să redau în spațiu restrâns tot ceea ce spuneau atât în timpul crizei, cât și după aceea. Recapitulând, încercăm să răspundem și acelora, care încă se mai îndoiesc de sinceritatea celor două tinere. Sunt din familie de oameni simpli, părinții lor sunt cunoscuți de mulți maloviceni. Ele sunt fete simple de la țară, nicidecum nu sunt artiste de cinema. Nu urmăresc scopuri materiale. Singura lor dorință și a familiei lor este  de a se face sănătoase. Că umblă la biserici și fac ceea ce fac, este explicabil. Care părinte nu ar căuta sănătatea copilului său. Când medicii ridică din umeri neputincioși, nu pleci, oare, până la marginea pământului  cu copilul și te agăți de orice fir de pai, cu speranța că-i vei găsi leacul? Că este lucrarea lui Dumnezeu în lumea aceasta atât de debusolată de la acest sfârșit de veac nu mă îndoiesc.

 

Pentru cel care are credință, am o mie de argumente; pentru cel ce nu crede, n-am niciunul.

 

(Demonizatele, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  VII(1995), nr.  1444(28 sept.), p. 1, 2; nr.  1445(29 sept.), p. 2; în vol.  Chipuri și icoane, Malovăț, Editura Parohiei Malovăț, 1995, pp.  19 – 23; în vol.  Inima mamei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  65-69; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  152-157. La data cânt pregătim de tipar ediția prezentă, a treia, azi, 31 mai 2022, facem precizarea că cele două fete s-au vindecat, și-au definitivat studiile, s-au căsătorit. Nu știu dacă au copii, dar sunt amândouă profesoare, una din ele chiar la liceu).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

PANZA DE PĂIANJEN

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Omule, care nu visezi decât aceasta viata trecatoare si nu te gândesti la viata vesnica si cereasca, cugeta! Ce este aceasta viata trecatoare? Trebuie mereu sa o alimentezi cu combustibil (cu hrana), pentru ca flacara vietii sa continue sa arda, sa nu scada, pentru ca locuinta noastra (trupul) sa ramâna calda, iar viata mereu incerta a trupului nostru sa-si refaca fortele, hranindu-se cu substanta altor fiinte vii, pe care le sacrificam pentru a întretine viata noastra. Într-adevar, omule, ce derizorie pânza de paianjen este viata ta! Îti trebuie, de doua ori pe zi, sa-ti hranesti trupul tau (adica esti obligat, de doua ori pe zi, sa manânci si sa bei), iar noaptea trebuie sa-ti zavorasti sufletul în trup, închizând simturile trupului, cum închizi obloanele unei case, pentru ca sufletul sa nu se raspândeasca în afara, ci sa ramâna înauntru, dând caldura si viata. Ce pânza de paianjen este viata noastra si ce usor este sa o desiri! Fii smerit si plin de veneratie fata de viata vesnica!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 55-56

 

 

 

PUTEREA CARE HRANESTE TOATE

Sfantul Efrem Sirul

 

 

Învata si de la foc cum hraneste aerul toate:

când focul e închis într-un loc lipsit de aer,

flacara lui începe sa pâlpâie, rasuflarea ei slabeste.

Cine a vazut vreodata o mama alaptând toate

din toata fiinta ei? De sânii ei atârna lumea toata,

ea însasi atârnând de Cel ce Singur este puterea care hraneste toate.

Binecuvântat Cel care în Raiul Sau va da bucurie întristarii noastre!

 

Sfantul Efrem Sirul, Imnele Raiului, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2010, p. 83

 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu