Magda Ursache
Listașii
„Ultimul
secret în tragicul răului este libertatea.Nu există
nicio
libertate numai către bine, există doar libertate spre bine
și
spre rău.Libertatea însă înțeleasă ca libertate a voinței însăși
este
atributul fundamental al omului, semnul puterii sale și toto-
dată
condiția de bază a moralului în genere într-însul, a putinței
de a
fi bun sau rău.”
Nicolai Hartmann
Și pe vreme de pace, și pe vreme de război, aparatul de detectat incorecți politic funcționează. Vorba asta, reacționar, hodorogește ca o căruță
goală. Sub flamura lui Eugen Lovinescu (Scriitorul
român e reacționar),afirmație scoasă din context, mari valori sunt
declarate perimate de condeieri plini de ambiții și de ranchiune. Eminescu
zice-se că a blocat –oho!- capitalul, drumul de fier, noul cu majusculă. Pentru
Agîrbiceanu capitalul era un păcat. Și pentru Galaction. Ce personaje a creat
Duiliu Zamfirescu? Provinciali, „țărănizanți”, repulsivi la metropolă. Îngerii
lui V.Voiculescu sunt ținte ușoare pentru cei furioși și atei. Și se merge din
aberație în aberație. Marian Ilie îmi semnalează că un consilier municipal din
Craiova, fost membru USR-PLUS, a găsit cu cale să taie fondurile pentru Festivalul
Mondial de Poezie „Mihai Eminescu”, festival cu participarea poeților din 21 de
țări. Domnul respectiv, Cezar Drăgoescu, nu vrea în ruptul capului un festival
cu numele lui Eminescu. Războiul între partizanii lui Eminescu și partizanii
lui Caragiale consumă încă hârtie multă. Plicticosul Eminescu, etichetat
melancolic, pustiitor, fără soluții, este opus lui Caragiale, cronicar acid,
mereu în vervă, într-un cuvânt terapeut.
Nimic mai fals. Cine a citit Mihai Eminescu, incorect politic de Theodor
Codreanu, a înțeles bine de ce. Nu și campionii „europenității”, vocabula
predilectă a lui Daniel Barbu.
Demascările retrograzilor se fac în vechiul stil proletcultist: cum
apărea ceva în regim de capodoperă,
apărea și vocabula ratat. Bietul Ioanide era roman ratat de G. Călinescu,
Noaptea de sânziene era roman
ratat de Mircea Eliade. Paznicii de atunci ai doctrinei realist-socialiste
(Tertulian,Croh, G. Damian, M. Petroveanu) erau, însă, mai calificați decât domnul
Iulian Bulai, gata să-l trimită în carantină (și-n izoletă chiar) pe Dan Puric.
„Se pregătesc”, așa cum se anunța în ședințele PCR, Florin Zamfirescu, Mircea
Diaconu, iar din ograda literaturii, Sorin Lavric, dar și Miron Manega.
Cu cât ești mai subdezvoltat intelectual, cu atât vrei să pari mai
„progresist”. Ca Bulai, parlamentarul. Or fi fost mai „progresiști” Proust,
Faulkner, Márquez? Cred, ca și Mircea Tomuș, că „progresul” în literatură nu
duce neapărat la superior, la mai bine.
Sadoveanu e iarăși bun de tocat cu toporișca în piețe publice. Au făcut-o
legionarii. Care-i „narativa” lui? E bine-n bălți și-n huci ( de Nada Florilor
se face vorbire). Nopțile de sânziene
? Păi vine inginerul din Franța să aducă tehnică nouă pentru exploatarea pădurilor,
iar țăranii (înapoiați) nu vor să le taie. Natura se opune și ea. Franțuzul
pleacă din România și-i lasă în mizeria lor pastorală. Codrul secular care,
tăiat, ar fi adus progres, iese biruitor. Atunci. Acum s-a realizat și raderea
pădurilor, cu folos mare pentru companii austriece.
Listașii atacă. Blasfemiază satul și pe „țărănizanți” ca Marin Preda,
considerat colecționar de potcoave vechi. Cui îi mai pasă de un biet salcâm
tăiat? Ei, uite că Moromeții, proză
cu țărani nu-i perimată. L-au scos oare
din manualul de română? Și ce-or pune-n loc?
Ca pe vremuri proletculte, când Zigu Ornea demasca dur Caracterul reacționar și diversionist
al semănătorismului ( Cercetări
filozofice, 1961), afirmând că
sămănătorismul e „diversiune culturală”, cu „puternice note
naționalist-șovine”, se vorbește și acum de tente xenofobe. Vă amintiți cum
funcționa Poliția Gândirii în 1984,, cartea lui Orwell? „Crimele de gândire”erau pedepsite, iar Ministerul Iubirii tortura
creierul și-l spăla. Mă tem că Poliția Gândirii funcționează și la noi: a opri
părerile alternative, divergente, asta nu-i cenzură? Vom avea curând un
Minister al Adevărului, o platformă a Adevărului, o altă Pravda? Ficțiune
distopică? Ba realitate.
Se merge pe scenariul distragerii atenției: pandemie, război din ce în ce
mai aproape, maladii misterioase, tehnici psyops – manipularea comportamentului
prin operațiuni psihologice, în timp ce „novanții” scriu și scriu. Dacă vrei să
fii politic incorect și blamat ca atare (declarat nul, depășit, etc.),
recunoaște că îți respecți tradiția, rădăcinile, viața de familie creștină, că
ai bun simț și –vai!- că te supui abstinenței postului. Ignori cutuma, viitorul
(îți) sună bine.
Dacă nu ești globalizant, automat nu poți fi globalizat. Mai mult încă, te
trezești pe vreo listă neagră de anti-democrați, anti-europeni, amatori de
dictatură putinistă sau – ferească Domnul!- fasciști ori naziști.Noii listași
sunt la fel de toxici ca proletcultiștii. Toxicitatea și-au păstrat-o.
În perioada de „gropar al burgheziei,
Z.Ornea desființa poporanismul ca „diversiune a burgheziei”, care ar exclude
lupta de clasă. Mai nocive i se păreau altele: „curente ideologice ale burgheziei și
moșierimii, în cazul nostru junimism, semănătorism și gândirism”. Iar nevasta
lui Tertulian, Georgeta Horodincă, semna, consonant, un soi de pamflet: Adio, domnule Maiorescu!
Întreb : la urma urmei, de ce ar fi reacționar- nocive atitudini ca
abordarea trecutului istoric, etnografismul,ortodoxismul generator, luminarea
satului (ce a mai rămas din el)? „Luminătorii satelor” erau învățătorii și
preoții. Iar listașii ricanează : n-avem chef de neo- semănătoriști, ca Mircea Platon. Asta la
vreme de (încă ) pace. La vreme de război, se scot din programa universităților
Tolstoi și Dostoievski, de pe scenele teatrelor Cehov, ceea ce convine anulării culturii.
Postsocialist, s-a practicat cancel culture , ca și cum n-ar fi fost destul proletcultul. S-a dat
ieșire din scena literaturii lui Rebreanu, care scria : „literatura fără țară
nu există.” Și nu-i așa?Ar fi putut fi Dante- danez, Dosto-neamț, Goethe- francez,
Cehov din Soho? Lui Ilf și Petrov nu le-a prea mers America „fără etaje” la inimă. Le dăm exit? Și lui Esenin, pentru că nu ne place Cu satu-n glas?
Un filosof susținea că are 4 (patru) țări. Eu mă mulțumesc cu una. Nominalizantul
și nobelizantul Cărtărescu , într-un interviu cam de prin 2010 luat de Ioana
Pârvulescu, se plângea că nu-i destul de publicat în Franța pentru că vine din „the middle of nowhere.” Din acest „nowhere”
au ieșit Brâncuși, Enescu, Eliade, Cioran...
Sper să nu ne mai apuce ciclic „euromânia” ( patent Luca Pițu) ca să
aruncăm la pubelle cultura română, la
un loc cu istoria. Și câte aberații nu se promovează privind istoria noastră, a
României, considerată de Lucian Boia altfel.
De ce este România altfel clarifică istoricul de
la UB:
- România e stat artificial care
n-ar trebui să existe.
- Românii sunt în retard istoric,
cultural, educațional. Mereu la coada Europei.
- România e neguvernabilă.
- Latinitatea e imaginară.
- Progresul i-l datorăm lui Carol I,
un străin.
De acord, dar Carol I,
înțelept, l-a urmat în multe pe Cuza.
Iar satisfacția unora că n-a fost român e penibilă. Și câți nu-și exprimă satisfacția
că Eminescu n-a fost român, nici Caragiale, nici Steinhardt...Ba au fost cei mai buni
români.
Istorici și publiciști, care nu mai
pridideau să afirme că trecutul eroic e ficționabil, deci nu-i, că valorile
trecutului sunt ficționabile, deci nu-s, au întors foaia vorbind despre moartea
glorioasă a eroilor ucraineni în apărarea pământului. Moartea alor noștri –nu,
iar mormintele, care mai sunt, sunt lipsite de ale laurilor foi. Sunt cam
aceleași voci care blamau rezistența în munți contra sovieticilor, ca
legionară, martirajul în închisorile comuniste, de sorginte legionară, patriotismul
ca vânare de vânt. La o adică (război), greul tot pe Titi Căciulă ( așa cum e
numit în derâdere omul simplu, de la țară) cade. Nu ne bazăm pe pectoralii lui
Bulai și pe bâta lui Drulă, ci pe românii declarați lași, hoți, leneși. Matei
Blănaru are dreptate: clișeele negative despre români sunt „ poate cel mai mare
fake- news din societatea românească”. Și uite că imaginea negativă, pusă în
circulație de Boia – CTP , a prins, deși românii pot fi și harnici, și
religioși, și curajoși.
Pentru cine nu știe, Congresul al IX-lea vorbea de „diversitatea
stilurilor”, devenită posibilă pentru că de la tribună se afirma că „marxismul
e o știință vie”.Ce pleașcă pentru scriitorii nealiniați! Are dreptate Cornel
Ungureanu : atât de blamații Preda , DRP,
Breban, Buzura, Fănuș Neagu, Țoiu au demonstrat, în anii 70 chiar, „îngrozitorul eșec al proiectului comunist”,
uzând de formula „diversitatea stilurilor”. Numai pasivi n-au fost față de
doctrină.Și-i pericol mare pasivitatea asta.
Închei : Cultura cu sens
unic pare a se prăvale din nou peste
noi. Mediocritatea e mereu agresivă , iar vaccin pentru acest virus nu s-a
găsit.Ce-i de făcut? Aceasta e quaestio.
Așa cum am mai spus:
Gândește/ Scrie/Citește și fă ce vrei : ești om liber.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu