Prefata la
cartea, Anotimpul frunzelor de chihlimbar
Poeta
Florica Gh. Ceapoiu îşi asumă o anume de-suetudine pentru opţiunile sale
explicite, pentru for-mele fixe ale vechiului tradiţionalism şi pentru
fina-lizarea moralizantă a poemelor. Dacă ne gândim că autoarea este ingineră,
atunci lucrurile devin expli-cabile prin nesincronizarea firească cu noutăţile
filo-logice. Destui poeţi vin firesc din disciplinele mate-matice şi, uneori,
ajung chiar la mari performanţe – ca să nu amintim de intuiţia genială a lui
Ion Barbu (adică Dan Barbilian) care identifică un înalt punct spiritual, în
care poezia se întâlneşte cu geometria. De altfel, marele matematician-poet sau
poet-mate-matician i-ar fi spus unui tânăr discipol (Tudor Opriş):
„Matematicile sunt inepuizabile rezervoare de poezie, iar marea poezie se construieşte
pe geo-metrismul gândurilor, sentimentelor şi vorbelor”.
Un debut la
maturitate, o adevărată personalitate poetică, d-na Florica Gh. Ceapoiu se
defineşte ca o structură creatoare clasicizantă care se distinge prin
echilibru, plenitudine şi o seninătate olimpiană care, totuşi, paradoxal, pare
atrasă de forme de exprimare moderniste şi exotice care acoperă tentaţia
experi-mentelor insolite.
După 13
volume de poezie (dacă am numărat bine), Anotimpul frunzelor de chihlimbar
aduce elemente de noutate tematică şi, în principal, de sincronizare a
for-mulei expresive cu moduri noi de textualizare.
Într-un
context poetic plin de noutăţi şi inovaţii, au-toarea nu a putut să stea multă
vreme de-o parte şi, cu un instinct tineresc al sincronizării, şi-a însuşit, a
asimi-lat şi şi-a asumat noile exprimări poetice ale textualiză-rii,
autoexprimării şi autoreflexivităţii, trecând de la vechiul său neoclasicism la
noutăţile postmoderniste. Totuşi, poemul titular e o evocare a vechilor trăiri
afec-tive, o imagine a interiorităţii şi a fragilelor adieri su-fleteşti. În
esenţă, autoarea chiar privilegiază o expri-mare bivalentă, în două formule
stilistice perfect diferi-te, care nu sunt antagonice şi nu contrazic
idealurile de puritate şi eflorescenţă morală (Poemul eteric).
Cele două
teme principale ale discursului său li-ric: obsesia cuvântului şi dimensiunea
religioasă, existente şi în volumele sale anterioare, se interfe-rează şi aici
pe aceeaşi dominantă de rafinament şi delicateţe.
Autoarea
şi-a perfecţionat şi concentrat discursul liric, care atinge apogeul
comunicării, de o remarca-bilă acurateţe, cu economie de mijloace, fără nici-un
cuvânt în plus, într-o curgere fluentă, fără podoabe metaforice şi fără
digresiuni stilistice.
Poetul,
cuvântul, poemul sunt elemente constitu-tive ale textului, „personaje” care se
integrează în referenţialitatea discursului care pendulează între persoana
întâia şi a treia. Un element de noutate îmi pare dialogul care se generează
din simultaneitatea prezenţei acestor persoane verbale: „Parcă între două veşnicii,/
poemul tău traversează/ imprevizibile po-duri lăuntrice” (Poduri lăuntrice).
Pe un fundal
difuz, obscurizat, apare imaginea ma-rii metropole, ca un spaţiu al suferinţei
şi ispăşirii păcatului originar al poetului – de a folosi discreţionar
cuvintele în construcţii fragile şi frivole, care pentru ceilalţi rămân simple
instrumente de comunicare.
Autoarea a
ajuns la o împlinire poetică absolut remarcabilă şi chiar la acea rotunjime a
discursului în care poemul alunecă pe el însuşi. Fiecare text pare rezultatul
unei elaborări atente şi îndelungate, încât nici-un cuvânt, ori nici măcar un
punct nu pot fi clintite de la locul lor din arhitectura desăvârşită a
construcţiei.
Odată cu
evoluţia lecturii, se cristalizează şi te-mele distinctive ale unui univers
poetic perfect con-turat. Şi ce descoperim? Descoperim că dominantele şi
sferele de semnificaţie sunt referinţele eterne ale poeziei şi anume:
implicarea în lume, universul ero-tic şi dominanta religioasă, toate exprimate
prin ace-laşi tip de discurs de limpezimea cristalului, coerent şi cursiv,
toate performând comunicarea şi elogiind puterea cuvântului. Sigur, autoarea a
ajuns la deplina maturitate din moment ce poate transmite, într-o perfectă
limpiditate, acest rafinament al simplităţii: „Dincolo de anotimpul iubirii,/
ar fi vrut să fie co-pac,/ să înverzească pentru el/ în fiecare primăvară.// Ar
fi vrut să cânte/ împreună cu privighetoarea,/ legănată pe crucea
înserării,/spre a-i înveseli grădi-na.// Ar fi dorit/ să fie cerul fermecat/
din care cule-gea visuri/ în răsfăţul culorilor târzii.// Dar ce minu-ne!/ i-a
fost dat să fie/ cuvântul/ ce îşi purifica urma,/ca să nu piară/ ultima clipă
decupată/ din gândul său” (Ultima clipă).
În cuprinsul
volumului, puţin anterior poemului citat, se află o extraordinară rugăciune,
Imn Prea-sfintei Fecioare, pe care nu l-am citat datorită di-mensiunilor sale.
După cum se
vede, autoarea alternează motivele dominante, ceea ce poate să însemne că nu
există şi o ierarhie a acestor dominante de semnificaţie. De asemenea,
discursul liric are plenitudine şi limpidita-te, scuturîndu-şi toate podoabele
metaforice. Aproa-pe că nu există comparaţii sau figuri de stil, tocmai pentru
directitudinea şi fluenţa comunicării. Sigur, există un element de noutate şi
de sincronizare tex-tualistă şi postmodernistă, şi anume reflexivitatea actului
poetic, autoreferenţialitatea şi imaginea în oglindă a unui tip de poem care
vorbeşte despre cum se face un poem în timp ce comunică.
Autoarea
marchează mai evident reflecţia despre condiţia poetului într-o lume absurdă şi
depoetizată. Pentru că tot vorbeam despre elementele de noutate care au apărut
în poezia d-nei Florica Gh. Ceapoiu, trebuie neapărat să amintim contururile
unei viziuni morale şi accentele sapienţiale, ca într-o „carte de învăţătură”,
care păstrează şi potenţează o experienţă de viaţă complexă şi diversă.
O astfel de
poezie tămăduitoare, a disponibilităţi-lor imaginative devine un adevărat
balsam pentru cei „vinovaţi” de tristeţe, melancolie, solitudine. Poeta deţine
cel puţin două virtuţi care o ajută să exorcize-ze tot răul din lume:
sensibilitate şi spontaneitate, adică participare afectivă şi disponibilitate
imaginativă. Nu altfel este portretul Poetului său de Ziua cuvintelor (un poem
de mare profunzime şi poate reprezentativ pentru condiţia creatorului în zilele
noastre): „A fost o zi dureroasă,/ în care poetul nu mai era el/ şi nimeni nu-l
mai recunoştea.// Cei pre-zenţi,/ nepăsători,/ se năpusteau/ peste sufletul
său.// Celor absenţi/ le mulţumea în gând/ pentru indife-renţă.// Timpul se
scurgea prea repede,/ clipele lovindu-i timpanele/ cu spusele altora.// Fiecare
ar fi dorit/ să vorbească primul/ şi fără nicio limită.// În spatele cortinei,/
se destrămau prietenii,/ iar singură-tatea/ îi câştiga treptat,/ în aplauze
furtunoase” (Ziua cuvintelor). Unii exegeţi au asociat poezia d-nei Florica Gh.
Ceapoiu cu creaţia lui Nichita Stănescu. Nu cred că se pot risca alte asocieri
în afara semnifi-caţiei textului de mai sus.
În
condiţiile în care poezia contemporană nu a mai trecut de mult printr-o stare
de eflorescenţă, prezenţa unui autor complex, pasionat, delicat şi onest
valorează cât o baie de oxigen. Cu multă luci-ditate şi nu lipsită de sarcasm,
autoarea deplânge pierderea „aurei de simţăminte frumoase, nobile, imaculate”
care i-au marcat vârstele până la maturi-tate: „Pentru durerile pământului,/
ale oamenilor/ şi necuvântătoarelor,/ mă voi emoţiona/ pudic şi gene-ros.// Voi
deplânge/ dispariţia trăirilor interioare,/ care ne-au îmblânzit/ şi umanizat/
în faţa spaimelor întunericului” (Aura de simţăminte).
După câteva
decenii de prezenţă activă în con-certul liric contemporan, după un număr
important de volume în care nu a coborât niciodată sub nive-lul înalt al
valorii estetice, după o recunoaştere unanimă din partea criticii profesioniste
reprezenta-te de cele mai profunde şi subtile condeie, d-na Florica Gh. Ceapoiu
poate fi considerată o persona-litate pronunţată a universului poetic
contemporan, univers care se află într-o scădere marcată faţă chiar de trecutul
său apropiat. Tocmai de aceea, asemenea prezenţe constante, dar discrete, de
poeţi adevăraţi, dedicaţi vocaţiei lor, sunt de toată preţui-rea şi de toată
lauda.
Bucureşti,
27 noiembrie 2015
Aureliu Goci
Starea de
poem
De Florica
Gh. Ceapoiu
Nimeni nu
gândeşte
un poem;
poemul
trăieşte
în fibra
nevăzută
a
sufletului.
Starea de
poem
este starea
de nemoarte
a oricărui
gând:
de nici unde
vine,
în el însuşi
ajunge,
între sine
şi sine
clădindu-se
poemul.
Între
amintirea de ieri
şi neştiutul
de mâine,
îşi
descoperă fiinţa:
urzindu-se
singur,
gândul
călătoreşte,
împărtăşindu-se
altora,
gândul
dăinuie,
în memoria
trecerii
rămânând
poemul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu