STUDIU șocant: Autizarea copilului
prin televizor
de Marius-Teodor Zamfir - Expert
psiholog
În ultimii 5
ani se întâmplă un fenomen îngrijorător. La peste 90% din cazurile de copii cu
vârste cuprinse între 2-3 ani, diagnosticaţi de medicii neuropsihiatrii cu
tulburări din spectrul autist, majoritatea specialiştilor din domeniu, asociază
ca şi factor agravant sau declanşator al acestor tulburări, vizionarea excesivă
a programelor TV sau a altor forme de realitate virtuală (calculator, telefon
mobil, tabletă). Este vorba în special de cazurile în care vizionarea TV
reprezintă în medie peste 4-5 ore/zi, şi în unele situaţii chiar peste 10
ore/zi, la copiii cu vârsta cuprinsă intre 0-2 ani. Dacă aparent 5 ore pe zi de
vizionare ar trebui “să nu fie” un fapt îngrijorător1., în cazul copiilor şi
mai ales al copiilor mici de 0-2 ani, consumul TV este foarte dăunător,
ajungându-se în marea majoritate a cazurilor în care cei mici au fost lăsaţi în
medie peste 5 ore/zi în faţa mediilor virtuale, la diagnostice de întârziere în
dezvoltarea psiho motrica, întârziere în apariţia şi dezvoltarea limbajului,
tulburare de opoziţie şi/sau comportament, şi mai grav de ADHD sau chiar de
autism.
Eu personal
sunt coordonatorul unui centru pentru copii cu autism, lucrez cu copii cu TSA
din anul 2005 şi coordonez echipe de intervenţie terapeutică la domiciliu din
anul 2007. În toată această perioadă am întocmit program de intervenţie şi am
urmărit direct, evoluţia la peste 150 de copii cu autism.
Acum
aproximativ 5 ani de zile am observat o dinamică foarte diferită a ritmului de
recuperare a copiilor cu TSA cu care lucram și care aveau diagnostic și de la
medicul neuropsihiatru de autism. Mai precis aceştia prezentau îmbunătăţiri
spectaculoase (faţă de cazurile anterioare) odată cu începerea programului de
recuperare, pe toate ariile de dezvoltare.
Iniţial am
crezut că datorită experienţei mele acumulate în elaborarea şi implementarea
programelor de intervenţie psiho-comportamentală, au această evoluţie. Chiar în
aceea perioadă am lucrat la o meta-analiză, având ca scop identificarea
potenţialelor cauze ale TSA, concretizată în lucrarea “Efectele civilizaţiei
moderne şi ale mediului inconjurator – cauze ale autismului şi ale tulburărilor
comorbide”, pe care am prezentat-o în Conferinţă Naţională „Omul din spatele
autismului”, 1-2 octombrie 2011 Focşani” şi Conferinţa “Autism, speranţe şi
rezultat”, 14-15 octombrie 2011 Bucureşti. Unul din punctele dezbătute în
această analiză era şi influenţa Tv-ului asupra dezvoltării copilului.
Analizând
mai amănunţit anamnezele am identificat un punct comun al acestor copii care se
recuperau mult mai rapid. Este vorba despre un consum, in medie, de peste 4-5
ore/zi de mediu virtual (TV, tabletă, telefon, etc) în perioada 0-2 ani. Un alt
fapt interesant, este că majoritatea acestor copii, la finalizarea procesului
terapeutic, nu mai prezentau elemente disfuncţionale, pe niciuna din ariile de
dezvoltare, putând fi integraţi în învăţământul de masă, funcţional, şi fără a
avea nevoie de ajutor de specialitate. Un al aspect important, a fost sa observ
evolutia copiilor ai caror parinti au eliminat sau nu mediul virtual, au
inceput sau nu procesul terapeutic de specialitate, fiecare caz cu dinamica si
specificul lui. Am avut chiar cateva cazuri, in care copii care au inceput
terapia intre 1,5 – 2 ani, in 3-4 luni de terapie au “devenit”, copii tipici,
dar numai dacă parintii au ascultat toate recomandarile specialistilor. Dar si
cazuri de copii ai caror părinti nu au inceput terapia si care au prezentat
doar mici imbunătătiri si doar dacă au eliminat consumul de mediu virtual.
Eu personal
în ultimii 5 ani de zile aproape că nu am mai avut copii nou diagnosticaţi,
care să nu prezinte în anamneză acest element (consum excesiv de mediu virtual
în primii 2 ani de viaţă). Fenomenul este uşor de verificat printr-un
chestionar care ar putea fi aplicat în clinicile de psihiatrie infantilă.
Având în
vedere experienţa acumulată în recuperarea copiilor cu autism, există diferenţe
majore între copiii cu autism „clasic” şi copiii autizati prin vizionarea TV
(cu toate că aparent toate evaluările şi testele psihologice iniţiale confirmă
acelaşi diagnostic în ambele cazuri). Acest lucru se evidenţiază în cadrul
procesului de recuperare.
În cazul
autismului clasic, dacă procesul terapeutic începe precoce (la 2-3 ani),
recuperarea se realizează în timp – aproximativ 2-4 ani sau chiar toată viaţa,
cu program de terapie individuală de minim 6-8 ore/zi şi procent de integrare
în învăţământul de masă puţin peste 50%. În multe cazuri, cu toate aceste
intervenţii intensive, copii vor mai prezenta anumite sechele pentru toată
viaţa.
În cazul
copiilor autizati de privitul excesiv la TV, recuperarea se realizează în
aprox. 6-18 luni, cu program de terapie individuală de minim 2-4 ore/zi şi cu
procent de integrare în învăţământul de masă peste 90%. În majoritatea
cazurilor neexistând alte sechele la finalizarea procesului terapeutic, dar
numai dacă procesul terapeutic începe precoce (la 2, maxim 3 ani).
Asta
deoarece, în cazul copiilor cu autism “clasic” afectarea neurologică este gravă
şi presupune o distrugere ireversibilă a anumitor zone ale sistemului
neurologic, mai precis distrugerea legăturilor dintre neuroni (sinapse, axoni,
dentrite). Majoritatea cazurilor sunt datorate intoxicaţiilor cu metale grele
(mercur, aluminiu, plumb) sau de infecţi la nivelul creierului (meningita,
encefalită), toate acestea combinate si cu diverse deficienţe genetice, neurologice,
imunitare.
În cazul
copiilor autizati de privitul la TV este vorba de o nedezvoltare
corespunzătoare a sistemului neurologic, datorită lipsei de stimulare psiho
motrica, senzorială, afectivă si psihosocială. Deci în acest caz nu este vorba
de o distrugere a legăturilor neurologice, ci de inexistenţa lor sau de o
reformatare a acestor legături, datorită unei stimulări necorespunzătoare. În
majoritatea timpului, copilul primeşte doar anumite senzaţii (vizuale sau/şi
auditive) provenite dintr-un mediu virtual, neexistând posibilitatea să
coreleze aceste senzaţii vizuale şi auditive cu celelalte tipuri de senzaţii;
vestibulare2, tactile, de miros, de gust, neputând astfel să se dezvolte
corespunzător. La un astfel de copil, dacă nu se intervine precoce (înainte de
2-3 ani), problemele acestea se vor accentua din ce în ce mai mult, se crează
rupturi între senzaţii şi percepţii, accentuându-se comportamentele din
spectrul autist, recuperarea realizându-se astfel din ce în ce mai greu, şi cu
costuri mai mari.
Televizorul şi undele
cerebrale
Un alt
factor prin care vizionarea TV acţionează asupra dezvoltării copilului mic este
reprezentat de inducerea creierului într-o stare de unde cerebrale alfa. Aceste
unde cerebrale produc următorul fenomen, în momentul vizionarii TV: emisfera
cerebral dreaptă este stimulată maldiv, limitându-şi activitatea la o receptare
intensă, dar pasivă a imaginilor (Buzzell, 1998), activitatea emisferei
cerebrale stângi se diminuează foarte mult (” (Healy, Jane M., 1990),
comunicarea inter emisferică, prin corpul calos, slăbeşte semnificativ
(Scheidler, 1994), iar procesele mentale superioare, care se realizează în
cortexul prefrontal, sunt foarte inhibate (Buzzell, 1998). Creierul trece
într-un ritm predominant de unde cerebrale alfa, activitate electrică ce indică
intrarea într-o stare de semiadormire de tip hipnotic. Pentru copilul mic 0-2
ani, vizionarea TV îndelungată afectează creierul, care se află într-o etapă
foarte importantă de dezvoltare şi structurare, ajungându-se chiar la o anumită
atrofiere corticală ce se manifestă prin dezvoltarea insuficientă a unor arii
neuronale. (“Efectele micului ecran asupra minţii copilului” Virgiliu Gheorghe,
Nicoleta Criveanu, Andrei Dragulinescu – Bucureşti: Prodromos, 2008, p.
114-115).
Acest fapt
amplifică foarte mult primul factor, cel legat de privarea senzorială. Pentru a
înţelege mai bine fenomenul, trebuie menţionat că inteligenţa unei persoane
este stabilită la nivel neurologic de viteza cu care informaţia circulă între
cele două emisfere, prin corpul calos, şi de folosirea într-o proporţie cât mai
mare a ambelor emisfere cerebrale. În condiţiile în care bărbaţii folosesc
preponderent emisfera cerebrală stângă, iar femeile folosesc preponderent
emisfera cerebrală dreaptă.
Emisfera
cerebrală stângă (cea a cărei activitate este diminuată în timpul vizionării
TV), este folosită cu preponderenţă în cazul bărbaţilor, şi este denumită „omul
de ştiinţă”. Din punct de vedere motric coordonează toată partea dreaptă a
corpului, iar din punct de vedere mental este responsabilă cu: logica, analiza,
deducţie, limbajul vorbit3., scriere, stabilirea de reguli, etc. Această
emisferă gândeşte în paşi logici, secvenţial, îşi organizează lucrurile în timp
şi le execută într-o anumită ordine. Îşi foloseşte raţiunea pentru a trage
concluzii pe baza unor date, a unor fapte, şi pe baza unei organizări logice.
Leagă ideile unele de altele, surprinde relaţiile de tip cauză-efect.
Emisfera
cerebrală dreapta, folosită cu preponderenţă de femei, este numită şi
„artistul”. Din punct de vedere motric coordonează toată partea stângă a
corpului, iar din punct de vedere mental este responsabilă cu: limbajul
receptiv, creativitatea, percepţia vizuală, emoţii, simboluri, intuiţie,
curiozitate etc. „Artistul” gândeşte nonverbal, în imagini, sunete, emoţii, recunoaşte
şi modelează forme, plasează elementele într-un context, percepe conexiunile
dintre ele precum şi întregul din care ele fac parte, percepe spaţial, nu are
sensul timpului. Sintetizează, schematizează, vizualizează, creează şi
foloseşte diferite scheme ori modele pentru abordarea realităţii. Foloseşte
analogii şi asocieri de idei, stabileşte legături, înţelege şi foloseşte
metafore. Percepe intonaţiile vocii, ritmicitatea vorbirii şi a muzicii,
tonalităţile, muzica. Are simţul culorilor. Îşi imaginează şi visează. Este
empatică şi intuitivă, pasionată de spiritual şi de mistic.
Se poate
constata cu uşurinţă că imaginea video, care este o imagine în mişcare şi care
nu lasă răgazul necesar reflexiei, incita cu putere imaginaţia şi emoţiile
(care sunt procesate în emisfera cerebrală dreaptă şi care la copilul mic 0-2
ani nu sunt încă dezvoltate), inhibând în acelaşi timp activitatea emisferei
cerebrale stângi.
Cortexul
prefrontal este partea creierului cea mai puternic afectat în urma vizionarii.
Această parte a creierului (numită creierul executiv) răspunde de atenţie,
motivaţie, discernământ, controlul comportamentelor şi al emoţiilor,
planificarea, curiozitatea, prevederea, controlul instinctelor etc
“În cazul
vizionarii TV îndelungate, anumite arii ale emisferei cerebrale stângi, ale
corpului calos şi ale cortexului prefrontal, rămân nedezvoltate sau chiar se
atrofiază în timp pierzându-se posibilitatea dezvoltării ulterioare” (Healy,
Jane M., 1990).
Dependenta de
televiziune
Televizorul crează o
dependentă neurologică acţionând pe două căi principale:
Când ne
uitam la TV, activitatea creierului se mută din emisfera stânga în cea dreaptă.
De fapt, experimentele conduse de cercetătorul Herbert Krugman au arătat că în
timp ce telespectatorii se uită la televizor, emisfera dreaptă este de 2 ori
mai activă decât cea stângă, o anomalie neurologică. Fluxul din stânga către
dreapta produce o creştere a ceea ce este drogul natural al corpului:
endorfinele, care includ beta – endorfine şi enkefaline. Endorfinele sunt
identice din punct de vedere al structurii cu opiul şi derivatele lui (morfină,
codeina, heroina, etc.). Activităţile care eliberează endorfine (numite şi
peptide de tip opiu) sunt uzual formate de comportament (rar le numim
dependenţă). Acestea includ trosnirea degetelor, exerciţiile intense, şi
orgasmul. Narcoticele externe acţionează asupra aceloraşi receptori (receptorii
opioizi) ca şi endorfinele, de aceea este o diferenţă nesemnificativă între
cele două tipuri. De fapt, exerciţiile intense, care produc aşa numita
“runner’s high” – o eliberare de endorfine care se revarsă în organism, pot
cauza o dependenţă ridicată, până la punctul când “dependenţii” oprindu-se
brusc din exerciţii suferă simptomele “retragere a narcoticului”, şi anume
migrene sau dureri de cap. Aceste migrene sunt cauzate de o disfuncţie a
receptorilor opioizi, care sunt obişnuiţi cu afluxul constant de endorfine.
Într-adevăr, până şi telespectatorii ocazionali trec prin simptomele de
“retragere a narcoticului” dacă nu se mai uită la TV pentru o perioadă
prelungită de timp (Wes Moore 2001 “Television. Opium peoples”, The Journal of
Cognitive Liberties, vol 2, p. 59-66)
Privitul
excesiv la televizor poate creşte riscul deficitului de atenţie la copii şi nu
numai. Acest lucru se datorează modificărilor foarte rapide de scene, care se
produc în videoclipurile din ziua de azi. Dacă vom compara un film vechi, cum
ar fi cele din anii ’40-’50 cu filmele moderne, vom observa că, la filmele mai
vechi, schimbarea cadrelor se producea în intervale de timp mult mai lungi.
Schimbările/tăierile
frecvente de scene sunt utilizate pentru că activează aşa-numitul “răspuns
orientativ” care are caracter de dependenţă (Csikszentmihalyi, M. , Kubey, R.,
1981, “Television and the rest of life : A systematic comparison of subjective
experience”, The Public Opinion Quarterly, vol. 45, nr. 3, p. 317-328; –
Reeves, B. , Lang, A. , Kim, E.Y. , Tatar, D. , 1999, “The Effects of screen
size and message content on attention and arousal”, Media Psychology, vol. 1,
p. 49-67). Acesta este un răspuns biologic natural, care atrage în mod automat
atenţia către lucrurile care se schimbă în mediul tău. Cu cât există mai multe
schimbări de scene, cu atât este stârnită mai mult atenţia, iar răspunsul
orientativ este activat mai puternic. Tăierile de scene care se produc mult
prea frecvent pot face un videoclip să fie extrem de dificil de urmărit “în
conţinut”. La un film mai lung, cadrele derulate cu repeziciune nici măcar nu
mai pot fi numărate, din cauza stării hipnotice în care se află creierul, ceea
ce reduce în mod considerabil abilitatea de a gândi logic.
Diferenţierea pe sexe a impactului
televiziunii asupra copilului mic (0-2 ani)
În general
televiziunea acţionează asupra copiilor prin nedezvoltarea corespunzătoare a
sistemului neurologic. Având în vedere că există diferenţe majore între
sistemul neurologic al fetelor şi băieţilor, incidenţa tulburărilor
neurobiologice este foarte diferită pe sexe.
Emisferele
stânga şi dreapta ale creierului sunt legate printr-o serie de nervi care se
numesc corpul calos. Acest “cablu” face ca o parte a creierului să comunice
foarte bine cu cealaltă, permiţând schimbul de informaţii, ca două calculatoare
pe umeri, legate de o interfaţă unică. Ei bine, la femeie, corpul calos este
mai gros decât la bărbat, având cu peste 30% mai multe legături între emisfere
(Roger Gorsky, 1991).
Femeile au
cu 11% mai mulţi neuroni în zona creierului destinată emoţiilor, empatiei şi
memoriei (Louann Brizendine, 2006). Întrucât au şi mai mulţi neuroni-oglindă4,
ele sunt de asemenea mai înclinate spre a observa stările emoţionale ale celor
din jur, putând astfel descifra mult mai devreme limbajul receptiv al
persoanelor din jur. Totodată prezintă şi o capacitate mult mai mare de
imitare, faţă de băieţi. Este cunoscut faptul că această capacitate de imitare
reprezintă de fapt “motorul învăţării” în etapele iniţiale ale dezvoltării
copilului, fiind folosită foarte des chiar şi de către noi, adulţii.
În primii
doi ani de viaţă, emisferele drepte – a mamei şi copilului – sunt deosebit de
active, emisfera dreaptă având un rol foarte important în prelucrarea
comunicării nonverbale, şi în dezvoltarea capacităţii copilului de a procesa
eficient stimulii vizuali de la părinţi, deoarece emisfera dreaptă este
responsabilă de perceperea şi detectarea imaginilor vizuale. Trebuie amintit că
femeile gândesc preponderant cu emisfera dreaptă, fiind astfel mult mai
folosită şi mai dezvoltată decât la băieţi. Maturizarea timpurie a emisferei
drepte pare, de asemenea, să fie implicată în procesul de învăţare emoţională
implicită, care precede dezvoltarea verbala, şi ca atare reprezintă substratul
biologic al inconştientului dinamic (Allan N. Schore, 1994).
Concluzia
este că fetele au o capacitate mult mai mare de receptare şi decodificare a
limbajului, atât receptiv cât şi expresiv, limbaj care apare şi se dezvoltă mai
precoce decât la băieţi, de aceea incidenta pe sexe în cazul tulburărilor
neurobiologice (autism, ADHD) este de 80% la băieţi, si implicit influenţa
televizorului asupra copiilor este mult mai mare asupra băieţilor.
Corelaţii în
istorie cu alte cazuri asemănătoare de deprivare senzorială
Sindromul
instituţionalizării şi autizarea copiilor prin deprivare senzorială
Studierea
particularităţilor comportamentale ale copiilor care au trăit experienţa
instituţionalizării, în special ale copiilor proveniţi din orfelinatele
fostelor tari comuniste a reprezentat una din rarele ocazii permise de
constrângeri de natura etică, de cercetare “în vivo” a efectelor dezvoltării
într-un mediu traumatizant asupra evoluţiei ulterioare a copilului (MacLean,
2003). Din această perspectivă, creşterea într-un mediu instituţional, în
orfelinatele ţărilor fostului lagăr comunist, în unanimitate descrisă ca fiind
o experienţă traumatizantă, caracterizata deopotrivă de privare socio-afectivă
şi de privare cognitiv-senzorială, poate fi privită ca un sumbru experiment, efectuat
la scală socială largă, permis de condiţii socio-politice de regretabila
amintire.
Ca urmare a
faptului că România a fost în anii ’90 una dintre principalele surse pentru
adopţiile internaţionale (Zeanah et al., 2003), în mod particular, copiii proveniţi
din orfelinatele romaneşti sunt regăsiţi drept subiecţi ai studiilor publicate
în literatura de specialitate pe această temă (Carl Stock Kranowitz, 2012,
“Copilul desincronizat sensorial”, p. 73)
Concluzia
unanimă a acestor studii este că dezvoltarea într-un mediu instituţional, prin
privarea senzorial-cognitivă şi socio-afectivă, a afectat profund şi
ireversibil procesul maturizării intelectual afective a copiilor studiaţi. Sunt
identificate şi descrise particularităţi comportamentale ale acestor copii,
care formează un tablou simptomatologic definitoriu pentru ceea ce a fost
denumit ulterior “sindrom postinstituţionalizare” (Kreppner, O’Connor, &
Rutter, 2001) şi care persistă şi după ce copilul a fost adoptat. Sunt
amintite:
– retardul
sever (Rutter, 1998);
– perturbări
de dezvoltare a ataşamentului (Chisholm, 1998; O’Connor & Rutter, 2000;
Rutter, Kreppner, & O’Connor, 2001; Smyke, Dumitrescu, & Zeanah, 2002;
Zeanah, Smyke, & Dumitrescu, 2002);
–
comportament semiautistic (Beckett et al., 2002; Hoksbergen, Rijk, Van Dijkum,
& Ter Laak, 2004; Rutter et al., 1999; Rutter et al., 2001; Zeanah et al.,
2002);
– probleme
de atenţie şi hiperactivitate (Kreppner et al., 2001; O’Connor & Rutter,
2000; Rutter et al., 2001);
– diminuarea
sensibilităţii pentru durere şi comportament autoagresiv (Beckett et al., 2002;
Ellis, Fisher, & Zaharie, 2004);
–
stereotipii motorii şi modalităţi neobişnuite de explorare senzorială
(preferinţa pentru un anumit gen de stimuli)(Beckett et al., 2002; Hoksbergen
et al., 2004);
– probleme
de alimentaţie (Beckett et al., 2002; Fisher, 1997);
–
stereotipii motorii (Fisher, 1997; Marcovitch, 1997), tulburări de somn
(Beckett et al., 2002).
Deşi toate
anomaliile comportamentale anterior menţionate prezintă interes din punct de
vedere al patologiei dezvoltării copilului, ne vom opri în cele ce urmează doar
asupra simptomatologiei autistic-like sau semiautistică a orfanilor români,
semnalată pentru prima oară de Rutter şi colaboratorii în două studii
succesive, publicate în 1999, respectiv 2001.
Aceştia
identifică la copii adoptaţi din orfelinatele româneşti – cu o frecvenţă mult
prea mare pentru a putea fi considerată simplă coincidenţă – un grup de
simptome ce se suprapun în mare parte peste cele cuprinse în criteriile diagnostice
ale patologiei autiste, indicate de DSM-IV (Diagnostical and Statistical Manual
for Mental Disorder, Fourth Edition). Sunt amintite deficienţe ale abilitaţilor
socio-comunicative care determină la rândul lor probleme de integrare socială,
probleme de limbaj şi vorbire, comportament auto agresiv şi agresiv, rigiditate
comportamentală, interese obsesive (Rutter et al., 1999; Rutter et al., 2001).
Este important să menţionăm faptul că acest sindrom comportamental a fost
descris în literatura de specialitate nu doar la copiii care au crescut într-un
mediu instituţional ci şi la cei care au crescut într-un mediu familial
carenţat, caracterizat de lipsa stimulilor socioafectivi (Shin, 1999).
Existenţa unor diferenţe între tabloul simptomatologic al autismului clasic şi
cel caracteristic copiilor mai sus amintiţi i-a făcut însa pe cercetători să
fie reticenţi în a identifica total acest sindrom comportamental cu boala
autistă. Spre deosebire de autismul clasic, pentru sindromul autistic-like
caracteristica nu este izolarea socială autoimpusa (deşi exista importante
probleme de integrare socială şi de comunicare) ci existenta stereotipilor
comportamentale. Interesele neobişnuit de intense pentru un anumit tip de
senzaţie, manierismele motorii, preocupările stranii şi obsesive sunt cele care
predomină în tabloul simptomatologic al sindromului comportamental mai sus
amintit. Mai mult, se pare că această simptomatologie semi autista tinde să se
amelioreze în perioada post-adopţie, vârsta de 4-6 ani fiind în mod particular
hotărâtoare pentru angajarea pe un parcurs favorabil (Rutter et al., 1999;
Zeanah et al., 2003). În pofida diferenţelor mai sus menţionate, existenţa
acestui sindrom autistic-like la copiii care au crescut într-un mediu deviant,
traumatizant ridica o serie de probleme de natură teoretică, în măsură să
nuanţeze discuţia cu privire la rolul factorilor genetici şi ambientali în
etiopatogenia autismului.
Sindromul Mowgli sau
copiii lup
Prin prisma
funcţiilor limbajului dar nu numai, întărim ideea că omul nu trebuie privat de
mediul social şi senzorial, mai ales în primii ani de viaţă, pentru că natura
psihicului uman este dată de natura vieţii de relaţie. Ce s-ar întâmpla dacă
relaţiile fireşti ale omului cu mediul social ar fi întrerupte, suspendate sau
perturbate? Cazul aşa-zişilor copii-lup oferă un răspuns categoric la această
întrebare. Suspendarea relaţiilor dintre psihic şi social, duce la conservarea
structurilor biologice ale omului, în anumite condiţii chiar la dezvoltarea
accentuată a acestora, în timp ce atributele sociale specifice omului nici nu
apar. Iată câteva exemple:
În 1781, un
ţăran român a găsit în pădurile din apropierea Braşovului un tânăr de
aproximativ 23-25 de ani, total sălbăticit, pe care l-a adus în gospodăria să,
încercând să-l “umanizeze”. Timp de mai mulţi ani nu s-au putut obţine decât
câteva performanţe accesibile în general animalelor superioare: să umble
încălţat şi îmbrăcat, să folosească lingură, să aducă apă de la fântână.
Achiziţia limbajului şi a vorbirii i-a fost însă, imposibilă.
În 1799,
nişte vânători găsesc în sudul Franţei, un copil de 11-12 ani, sălbăticit, în
completă stare de animalitate. Munca dusă timp de 3 ani de către un medic
pentru a-l transforma în om a fost zadarnică.
Foarte
cunoscut este şi cazul unui copil de 9 ani descoperit în India, în 1954.
Copilul a primit numele de Ramu (în indiană acest cuvânt înseamnă pui de lup).
Era total animalizat: scotea mugete, fugea în patru labe, îşi arăta dinţii, nu
suportă lumina. Doi psihologi au încercat să-l înveţe să vorbească, dar timp de
14 ani nu au reuşit să-l facă să scoată nici un sunet verbal.
Se înţelege
de la sine, că omul are nevoie de semeni pentru ca, prin imitaţie, să-şi
însuşească achiziţiile limbajului (pe lângă numeroase alte funcţii psihice), să
se dezvolte din punct de vedere psihic, pentru că psihicul este instrumentul
acestor formări.
Concluzii:
Chiar din
primele luni de viaţă, şi nu numai, copii au nevoie de o relaţie foarte
apropiată cu părinţii şi cu ceilalţi membrii ai familiei. Au nevoie de ajutor,
de îngrijire, de ghidare, de suport, de educaţie, nevoi care nu pot fi
suplinite în nici un caz de televizor, calculator, tabletă, telefon, ci numai
de o interacţiune directă a copilului cu persoanele şi obiectele îndrăgite.
Numai astfel se pot dezvolta normal şi natural.
Specialist,
Marius-Teodor
Zamfir
-Expert
psiholog-
Psihologie
clinica si psihologie judiciara
Membru in
Tabloul Expertilor Psihologi
1 În
ultimile statistici privid vizionarea TV, România ocupă unul din locurile
“fruntaşe” din lume în medie cu peste 5 ore/zi.
2 Sistemul
vestibular ne dă de ştire dacă stăm vertical sau nu, şi trimite către sistemul
nervos central mesajele senzoriale, despre echilibru şi mişcare, primite de la
gât, ochi şi corp, ajutând la generarea tonusului muscular, putând astfel să ne
mişcăm suplu şi eficient. Receptorii pentru senzaţiile vestibulare sunt
celulele ciliate din urechea internă.
3 În urmă cu
un secol şi jumătate, fizicianul francez Pierre Paul Broca a descoperit că
pacienţii cărora le-a fost afectat lobul frontal din emisfera cerebrala stangă,
nu puteau să pronunţe mai mult decât câteva cuvinte. Numită ulterior „aria lui
Broca”, această regiune este considerată esenţială pentru vorbire şi pentru
unele aspecte ale înţelegerii limbajului. Mentionam ca aceasta zona din
emisfera cerebrala stanga este foarte afectata de vizionarea TV, rezultand
astfel o grava afectare a limbajului.
4 Pe la
jumătatea anilor ’90, cercetătorii de la Universitatea din Parma studiau pe
maimuțe o zonă din creier numită cortexul motor – adică zona implicată în
programarea acțiunilor simple, cum ar fi prinderea alunelor/bananelor. Într-o
zi, însă, în laborator a intrat un cercetãtor care a început să aranjeze
alunele pentru experiment, apucându-le și mutându-le. În acest timp, maimuța
stătea nemișcatã pe scaunul de experiment, având însă electrozii fixați pe cap.
Spre surprinderea cercetătorului, acești electrozi fixați pe capul maimuței în
zona ‘cortexului motor’ s-au pornit. Dar maimuța nu se mișcase deloc! Deci,
neuronii motori erau implicați și în percepția acțiunilor altora. Astfel au
fost descoperiți așa-numiții ‘neuroni-oglindã’, care sunt esențiali – atât la
maimuțe, dar mai ales la oameni – în învățarea acțiunilor prin imitare, dar și
în înțelegerea acțiunilor altora, prezicerea acțiunilor viitoare, înțelegerea
stărilor emoționale ale altora și empatizarea cu ele. Chiar mai șocant, ne
folosim de acești neuroni-oglindã când judecăm cât de moral este comportamentul
cuiva sau ce abilități are o persoană – de exemplu, cât de virtuoasă este
într-un domeniu.
http://ortodoxinfo.ro/2017/02/17/studiu-socant-autizarea-copilului-prin-televizor/
Sursa: Pr.
Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu