Ceaiul, morcovul și oul
– Ți-am spus
istorioara cu ceaiul, morcovul și oul?
Nepoțica
răspunse că nu.
– Ascultă
așadar! A început bunicul. Odată un om se plângea că avea chinuri multe. L-a
chemat, o stareță înțeleaptă, a pus o oală cu apă la fiert și a aruncat în ea
să fiarbă un morcov și un ou. După ce au fiert bine, a făcut puțin ceai de
munte și l-a întrebat pe om ce vede.
– Un morcov
care s-a muiat de la fiert și un ou tare, a răspuns acela.
– Și ce
miroase? A întrebat stareța.
– Miroase a
ceai de munte.
– Așadar,
necazurile și întristările seamănă cu apa care fierbe. Există oameni care se
simt puternici, dar atunci când îi ajung necazurile, ai zice că se afundă în
apă fiartă, precum morcovul, care se înmoaie și nu mai are putere deloc. Alții
seamănă cu oul. Înlăuntrul lor sunt neputincioși și au doar o coajă pe
dinafară, care-i protejează. Când vin vremuri grele, e ca și cum ar cădea în
apă fiartă precum oul și, precum acesta, devin înlăutrul lor tari. Dar sunt și
alții care seamănă cu ceaiul. Când dau peste suferințe, sunt ca și aceia care
cad în apă fiartă, dar nici nu se întăresc, nici nu se înmoaie. Schimbă doar
apa în ceai de munte, care răspândește mireasmă. Și se bucură de mireasma lor
toți cei care sunt în preajmă. Necazurile și întristările le transformă în
cunoaștere, bunătate și bucurie. Mergi, așadar, cu bine, îi spuse stareța, și
îngrijește-te să fii precum ceaiul.
„Iar femeia să se teamă de bărbat”
Prof.
Psiholog Nina Krîghina, Monahie la Mănăstirea Născătoarei de Dumnezeu „Sporul
Grânelor” din Ekaterinburg
În mijlocul
curentelor potrivnice, familia de astăzi e ca o bărcuță de hârtie pe valurile
mâloase ale unui râu ieșit din matcă. Maica Nina, cu dexteritatea ei
duhovnicească, vine să ne arate din nou cum să facem din bărcuță, avion. Căci
nu amestecându-ne cu cele ale lumii vom răzbi, ci zburând pe deasupra
noroaielor ei – drept țintă având cerul, și drept aripi, dragostea și…
dragostea. (A.S.)
– Maică Nina, în ziua de azi mulți bărbaţi se
întreabă cum să lupte cu manifestările curentului feminist în cadrul familiei:
îşi pot „forma” soţia sau e bine să fie aplicate metode mai „milităreşti”?
– Dacă ne
uităm la familiile de astăzi, observăm că foarte puţine pot fi considerate
familii fericite. O mare parte se destramă prin divorț, iar în altele, chiar
dacă nu se ajunge până la divorţ, soții trăiesc permanent într-o stare de
pre-divorţ.
Una din
marile probleme cu care se confruntă familiile astăzi este atitudinea
autoritară. Ce se întâmplă? Sub influenţa curentului feminist, multe soţii
ajung să fie foarte autoritare, uneori chiar agresive. La rândul lor,
majoritatea bărbaţilor, văzându-se puși într-o astfel de situaţie, devin aspri
și rigizi. Astfel, cei doi soţi încep să dea vina unul pe altul, să ridice
vocile, să se ameninţe, creându-se un cerc vicios din care niciunul nu mai
poate ieşi. Bărbaţii vin la mine şi mă întreabă: „Ce să fac? E vreo ieşire din
situaţia asta? Cum să-mi «formez» soţia? Eu îi zic un cuvânt, şi ea-mi întoarce
trei! Aș vrea o schimbare în familia mea… Ce să fac?”. Ca psiholog, primesc
foarte des astfel de întrebări legate de atitudinea autoritară în familie,
problemă care dă naştere la multă suferinţă în rândul familiilor de azi. Cu
durere văd mulţi bărbaţi care vin la consiliere luptându-se să-şi păstreze
familia, principala lor problemă fiind „soţia-dictator”.
Și atunci
ajungem să ne întrebăm: oare familia a fost dintotdeauna în starea asta? Cum
s-a ajuns aici? Unde s-a greşit? Care e cauza care a dus la situația
dezastruoasă a familiei contemporane?
Legile fizice şi legile duhovniceşti
Am găsit
răspunsul la Cuviosul Paisie Aghioritul, în cartea lui despre viaţa de familie.
Aici, Cuviosul ne spune că există de la Dumnezeu două tipuri de legi: cele
fizice şi cele duhovniceşti. Dacă, de exemplu, arunci o pietricică în aer, ea
va cădea, conform legilor fizicii, chiar dacă tu le ignori. La fel și legile
duhovniceşti – și ele există şi funcţionează, chiar dacă nu vrem să le luăm în
seamă. Şi cu cât le ignorăm mai mult, cu atât ne lovesc mai dureros. Aşadar, ce
legi duhovniceşti încalcă soţii de primesc lovituri atât de puternice?
Dacă
cercetăm Sfânta Scriptură, observăm că la Facere se arată următoarele: „Şi a
zis Domnul Dumnezeu: «Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor
potrivit pentru el»” Facere 2:18. Aşadar, dintru început femeia a fost
concepută de Ziditor ca ajutor al bărbatului. Iar în Epistola către Corinteni,
Sfântul Apostol Pavel spune: „Dar voiesc ca voi să ştiţi că Hristos este capul
oricărui bărbat, iar capul femeii este bărbatul” 1 Corinteni 11:3. Acestea sunt
legi duhovniceşti, şi în ele se află răspunsul la întrebarea cui îi revine
rolul de cap în familie. Capul familiei trebuie să fie bărbatul. Dar femeia?
Femeia trebuie să-i fie ajutor.
De aceea,
femeile ar trebui să fie atente la influenţele curentului de emancipare asupra
purtării lor. Nu-i greșit ca femeia să-și dorească să treacă prin viaţă cu
„capul sus”, cu demnitate. Totuşi, acest lucru nu ar trebui să o îndepărteze de
la menirea ei naturală de ajutor al bărbatului, făcând-o să-şi dorească să
devină cap al familiei sau, cel puţin, pe poziţii egale de cap al familiei,
fără a avea datele firești pentru asumarea acestei poziţii. Astfel, Dumnezeu
l-a creat pe bărbat să fie cap al familiei, înzestrându-l cu logică,
perspicacitate şi înţelepciune. Bărbatul are sânge rece, are capacitatea de-a
lua decizii fără implicare emoţională şi este înzestrat cu o voinţă de fier. El
dispune de tot ce-i trebuie pentru a analiza o situaţie cu calm şi pentru a lua
decizia cea mai bună. Pe de altă parte, femeia are o natură sensibilă şi
delicată. Fiind menită să aducă căldură în căminul familial, să fie mamă şi
soţie, Dumnezeu a înzestrat-o cu o inimă plină de dragoste, cu capacitatea de-a
iubi şi de-a intui lucruri pe care bărbatul nu le percepe. Astfel, vedem cât de
armonios a creat Dumnezeu bărbatul şi femeia ca să fie fericiţi în viaţa de
familie: soţul să fie capul familiei, iar soţia – un bun ajutor.
„Acolo unde e dragoste nu e frică…”
Statistic,
până la Revoluţia bolșevică din 1917, la o sută de căsătorii se înregistrau
doar două divorţuri. Motivul? Copiii erau educaţi pentru viaţa de familie. În
acele vremuri, băieţeii erau pregătiţi să devină capi de familie, fiind
încurajaţi, când făceau ceva bun: „Ai făcut bine, aşa face un viitor cap de
familie!”, sau mustraţi, dacă făceau ceva rău: „Oare aşa ar proceda un viitor
soţ? În nici un caz!”. Părinţii ştiau să-i însufle băiatului lor un
comportament responsabil, de care avea nevoie în viitoarea sa calitate de cap
al familiei. La fel, şi fata era educată de părinţi să devină o bună mamă şi
soţie, dar şi o bună gospodină. Astfel de copii creşteau având conştiinţa
rolului sănătos, nedistorsionat, al fiecărui membru în familie. Așa se face că,
în majoritatea lor, căsătoriile erau armonioase.
Astăzi însă
totul este cu susul în jos: soţiile se urcă imediat pe un piedestal,
asumându-şi rolul de conducător, fără să realizeze că în felul ăsta, în primul
rând, îşi fac singure rău. Având o natură emotivă, sensibilă, femeile ajung
treptat la o stare de nervozitate, de nemulţumire şi de asuprire continuă a
celor din jur, învinuindu-şi neîncetat soţii pentru mersul lucrurilor în
familie.
Adesea,
bărbatul asistă tăcut la astfel de scene, sperând că sunt trecătoare – dar, pe
măsură ce situaţia se agravează, el fie se dă la o parte, fie pune piciorul în
prag şi „dă milităria jos din pod”. Deunăzi a venit la mine un domn care m-a
întrebat cum s-ar fi cuvenit să procedeze. Mi-a spus că este creştin şi soţia
sa, de asemenea, creştină. Când soţia a preluat activ rolul de cap al familiei,
el nu a suportat şi a decis să procedeze exact cum e scris în Biblie: „Femeia
să se teamă de bărbat”. Şi a aplicat milităria! Drept răspuns, soţia l-a
părăsit. Iar el m-a întrebat nedumerit: „De ce m-a părăsit? Doar eu am făcut ce
era scris în Biblie!”.
Răspunsul
este că acest bărbat a înţeles textul biblic după voia lui. Acestor bărbaţi
le-aş aminti cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur: „Acolo unde este dragoste nu
este frică, iar dragostea desăvârşită alungă afară frica”. Pentru că frica
înseamnă chin, durere, suferinţă. Cel ce se teme nu poate avea dragoste. Este
adevărat că Sfântul Apostol Pavel spune ca „femeia să se teamă de bărbat”, dar
oare intră aceasta în contradicţie cu Sfântul Ioan Gură de Aur? Nu! Apostolul
vrea să spună că atât de mult ar trebui o soţie să-şi iubească şi să-şi
aprecieze soţul, încât să se teamă să nu-l întristeze cu ceva. Adică să aibă o
dragoste atât de puternică, încât să-şi dorească să nu-l mâhnească. Deci nu din
frică, ci din dragoste să se teamă.
Cap al familiei sau despot?
Dar pentru
aceasta trebuie ca bărbaţii să ia aminte la ceea ce spune Sfântul Apostol Pavel
în Epistola către Efeseni: „Fiecare aşa să-şi iubească femeia, ca pe sine
însuşi; iar femeia să se teamă de bărbat” Efeseni 5:33. Aşadar, mai întâi
bărbatul să-şi iubească soţia „ca pe sine însuşi”, şi abia apoi să se gândească
la faptul că femeia ar trebui să se teamă de bărbat. Când eram studentă, un
profesor de la Facultatea de Psihologie ne-a explicat versetul acesta,
subliniind că viaţa de familie este un compromis. El ne-a spus că trebuie să
fim conştienţi în primul rând că nu există om perfect. Fiecare dintre noi avem
neajunsuri, dar închidem ochii la ele pentru că ne iubim pe noi înşine şi ne
iertăm. Or, dacă-ţi vei iubi soţia ca pe tine însuţi, atunci îi vei ierta
toate, aşa cum te ierţi şi pe tine. Drept urmare, poţi să fii sigur că se va
aşterne pacea în familia ta.
Bărbaţii ar
trebui să înţeleagă diferenţa dintre a fi un adevărat cap al familiei şi a te
transforma într-un despot faţă de familia ta. Un adevărat cap al familiei este
persoana care îşi asumă responsabilitatea pentru toate şi care, în caz de
nereuşită, se acuză pe sine că nu a făcut tot ce trebuia pentru a lua deciziile
cele mai bune. Despotul este cu totul altceva: nu se consideră responsabil de
nimic, în schimb toţi cei din jur sunt vinovaţi. Din nefericire, în multe
familii bărbatul se poartă ca un despot, considerându-şi soţia nu un ajutor, ci
o roabă. Le-aş spune acestor bărbaţi că Dumnezeu vrea de la ei să fie cap ai
familiei din dragoste, iar nu din frica pe care o trezesc membrilor familiei
faţă de ei. Şi tot aceşti bărbaţi ar trebui să se gândească mai mult dacă nu
cumva starea de irascibilitate a soţiei nu vine cumva din comportamentul lor
autoritar. Desigur, şi doamnele trebuie să ştie că bărbaţii pot deveni tirani
atunci când simt că soţiile lor nu se mai lasă conduse.
„V-aţi arătat unul altuia că vă
iubiţi?”
Care ar fi
ieşirea din situaţia grea despre care vorbeam la început? Să-şi amintească
amândoi soţii că Dumnezeu este dragoste. Atunci când soţul sau soţia încep să
dea vina unul pe altul pentru situaţia tensionată din familie, i-aş întreba:
„În ultimele luni, săptămâni, zile, în ce mod concret v-aţi arătat unul altuia
că vă iubiţi?”. Mai ales femeile, fiind foarte sensibile, au nevoie de dovezi
concrete ale dragostei. Asta nu trebuie să uite soţii.
De multe ori
bărbatul are impresia că manifestarea dragostei lui faţă de soţie constă în
însuşi faptul că s-a căsătorit cu ea, şi asta e suficient. Dar el uită că
femeia are nevoie zi de zi de dragoste, aşa cum floarea are nevoie zilnic să
fie udată – numai atunci va creşte, va înflori şi va rodi. Doar aşa soţia va fi
convinsă că soţul ei o doreşte şi-şi va păstra feminitatea şi sensibilitatea pe
care le avea înainte de-a se căsători.
Dacă nu se
va simţi protejată de soţ ca de un zid de piatră, se va transforma ea însăşi
într-o piatră, şi atunci căminul lor va fi rece ca piatra. Faceţi tot posibilul
ca soţiile voastre să nu se împietrească! Aici răspundem şi la întrebarea de la
început, cum să-ţi «formezi» soţia: o formezi formându-te pe tine însuţi.
Formarea ei ca soţie trece prin filtrul dragostei tale.
În familie
trebuie multă rugăciune ca să fie dragoste şi pace. Am observat că familiile
împlinite – nu desăvârșite, ci împlinite – sunt în special cele care au acelaşi
duhovnic pentru întreaga familie, astfel „colțurile” fiind mai uşor de netezit.
Noi percepem lucrurile în felul nostru propriu, care de multe ori este eronat,
şi numai privirea înţeleaptă a unui duhovnic poate să remedieze problemele care
apar şi să aducă din nou pacea în familie.
Să nu uitaţi
că vieţuirea în familie implică greutăţi: cununa pusă pe capul mirilor la nuntă
simbolizează nu numai curăţia, dragostea şi unirea în faţa lui Dumnezeu, dar şi
mucenicia. Este cununa Mucenicilor.
Din seria de emisiuni radio
„Psihologia
relaţiilor conjugale”
Traducere de Lucia Popa
Articol publicat in
Revista Familia Ortodoxa nr. 90/Iulie 201
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu