CRONICĂ DE
CARTE
de Melania Rusu Caragioiu,
asupra cărții sale,,PE
IGLIȚĂ”, ED. ,,Singur”-Târgoviște, România, 2013
Intotdeauna
când vorbesc despre creația mea mi se pare dificil; întâi pentrucă trebuie să dezvălui mecanismul în care am creat, motivația și apoi să
dezvălui și trăirile interioare care deobicei, la artiști, sunt mai puternice decât redarea lor la lumină
- rândurile scrise - în urma acelei
combustii interioare a efuziunilor sentimentului.
De ce o
carte de sonete ? Pentrucă nimic nu este mai incitant decât strădania de a te
lupta cu tine însuți și a-ti demonstra că ai mai depășit ceea ce
ți se părea o limită într-un domeniu râvnit. Regele poeziei –sonetul- a excelat
sub multe condeie, atingând perfecțiuni de ,,rotunjre”” prozodică și exprimare
de sentimente, deosebite, evocând exemplul
primelor sonete din secolul XIII aparținând lui
Guittone Árezzo, și urmat imediat de Dante Alighieri.
Sonetul a trecut
prin mai multe perioade de înflorire culminând cu epoca Bayron și Shakespeare, amitind neasemuitul Sonet XVIII atăt de tradus
în alte limbi și în română de minți elevate și înfierbântate de arta sonetului .
De aci, în
cazul de față, sau în toate cazurile, poeți de toate taliile scrisului au
practicat incidental și această formă de
poezie, fiecare cu virtuozitatea proprie.
Cartea ,,Pe
igliță” se înscrie în noianul sinuos de
inspiraie și îndemânare a multor ani de
creație, ocupâd doar unele clipe benefice și rare, de a croșeța ,,pe igliță” sonete sau dantelări
de sonete spre a izbuti să redea ideea scontată de autoarea-poet. Și precum unii autori de sonete care și-au permis
licențe de prozodie sau de structură – evaziuni de la canoanele sonetului,
autoarea a izbutit perfect, sau dacă nu, a dantelat ideea spre a reuși o redare
plăcut estetică , foarte apropiată de ,,șablon” și clar inteligibilă, pentru ceeace voia să comunice. În cazurile
dificile găsind scuze, gândind la unii
poeți importanți, care și-au permis licențe grave, aceștia
char mai adăugând încă două versuri, la final, spre a ajunge la capătul ideii transmise prin
sonetul de patrusprezece versuri. Dar i
se poate întâmpla unui poet, ca nevoind cu nici un chip a renunța la acel fascicol de inspirație, totuși frumoș, mai mult poezie în vers clasic decât sonet în forma lui fixă,
să îl accepte chiar și păcătuind prin lungimea versului-numărul de silabe.
În acest
volum nu s-a ajuns la abateri atât de grave, dar cine ,,croșetează”” mai scapă
câte un ochi de pe igliță…
Decî un mobil al alcătuirii sonetelor din acest volum
a fost o dorință dominantă de stabilitate interorizată adâncă, de muncă plină
de râvnă asupra unui vers, ca un refugiu într-o zonă de introspecție, în care munca surșarjează înspirația, impunând
sondarea din starea poetică existentă ca bază. Astfel din când în când
ieșea la lumină câte un sonet și care toate adunându-se au ajuns a alcătui volumul ,, Pe igliță”
Orizontul
muncii și al vieții mele literare nu era facil, dar din când în când o anumită
stare de spirit, de a creea altceva, îmi
impunea aceste momente în care doar ideea și realizarea sonetului mă scoteau
din ritmul zilnic, ca o ieșire a mea în natura cu bolovani, prăpăstii,
suișuri, coborâșuri, care îl incită pe fiecare om intr-un week end, sau un respiro, chiar dacă alege o
zonă… mai de risc…
. Ținând
cont de zisele altor poeți care
recomandă recitirea celor scrise și ,,lustruirea lor” după o anumită perioadă
de timp, iar a îndepărtat ieșirea mai
grabnică a acestui volum, care în momentul publicării cu sonete adunate pe un
mare număr de ani a devenit o antologie.
După acest ,,scurt
istoric” să trecem la substanța
conținutului.. Aci problema este și mai complicată fiindcă stările de spirit ale creației au redat
momente de poezie legate de aumite subiecte. Adunând, după alte criterii ale
alcătuirii, grupaje omogene, a rezultat
o structură pe capitole, fiecare capitol find de sine stătător, dar legat în
coeziuea cărții de stilul și viziunea binelui, totul omogen, plăcut și sugestiv
al întregului volum, autoarea - poetă mânuind cu grijă , diligență și candoare poetizarea subiectelor de inspirație.
Această
carte cuprinde poezii care se înscriu în
canoanele clasice ca sonete, dar și sonete pe care le-aș denumi rebele, fiindcă
nu au cuprins în strânsura prozodică idea voită și care a
fost ajutată printr-o ,,dantelare”, variația numărului de picioare din vers, uneori,
spre a
izbuti să înscrie idea. Dar rezultatul
final al stilulu cald și a încărcăturii poetice de figuri de stil reușite induce
starea de satisfacție, încântare și puternică emoție artistică.
Înainte de a
expune veleitățile sonetelor, aduc
mulțumiri Artistului, Pictorului Ioan Opruț,
unul dintre ei mai talentați și
multilaterali pictori ai paletei de
culori, pentru acceptul său de a ilustra acest volum cu unele din picturile
sale, alese cu grijă și puse alături de poezia
compatibilă ca idee.
Datorită
strădaniei celor doi autori, poetul și pictorul, cartea de o prezentare intrinsecă, picturală și grafică, deosebiteă a fost mult mediatizată, prezentată la Salonul de Carte Montreal
2015, Salonul de carte ,,Gaudeamus”- București,
fiind și în vizorul Ligii Asociației Scriitorilor Români,
Cluj-Napoca, Filiala Timișoara-Banat, a
prietenilor scriitori din Diaspora, reviste din țară și de peste hotare, ocupând
pagni de cronică de carte ale criticilor de literatură dintre care Contantin P. Popescu, Dan Șalapa, poeți,
editori și cititori.
Fiind în
prag de a comanda reeditarea cărții aproape
epuizate, mi s-a sugerat să fac o cronică de autor, vorbind despre starea
poetică manifestată în alcătuirea acestei cărți, o cronică ce va
sta ca prefață la Ediția a II-a
Din cele zece… grupaje - capitole, intitulate sugestiv
după subiectele pe care le conțin,
voi readuce pentru mine și pentru
auditor, cititor, expunerea viziunii lăuntrice a autorului..
Deși separat,
în grupaje intitulate diferit, tematica întregului volum este aspirația spre bine
și împlinire, poeta căutând meșteșugit
soluții în versuri sugestive, plastc
și plăcut alcătuite, găsind o
rezonanță comună cu cititorul în transmiterea sensibilă și insinuantă a ideii
care a stat la baza momentului
de creație
Grupajul ,,ARS
POETICA”, intitulat pretențios frizează
conceptele alcătuirii unei
simbioze poetice dintre inspirație
și posibilitatea redării ei în poezie. Voi fac
o înșiruire a virtuților poeziei trasate
nouă de părintele ,,Artei poetice”, Nicolas Boileau Despréaux. Ca peste tot, dealtfel, în creația poetei
găsim 1), rațiunea – mobilul, 2), o exprimare clară, 3), uneori modernist figurată, dar inteligibilă,
4), exprimată gradual, 5), într-o ordine
riguroasă, 6), reușind efortul spre
esențial 7), în comuncarea artistică a tematicii și 8) a setimentului.
Spre a vedea
aceste elemente aplicate aci, ale creației, s-a ales sonetul ,,O lebădă de smoală” pag. 13.
o lebădă de smoală
Din călimara mea o lebădă de smoală
S-a ridicat în fum de osanale
Şi în planări de aripi triumfale
Urca... sus, sus...,
camera era goală...
Cădea câte o pană
zdrenţuită;
Mă străduiam să prind câte-un crâmpei;
Prin geamul spart intrau şi flori de tei
Şi-un cântec - melopee tânguită.
Atât de greu mă ridicam în timp;
Aş fi dorit şi lebede mai albe
Şi-o muză încadrată într-un nimb.
De-afară invadează pale calde;
În stratosferă s-a produs un schimb:
Prind iambii în cenuşă să se scalde...
Poezia emană
de la autor ca inspirație, se ridică din ea căutând un spațiu gol și disponibil, spre a
se desfășura, intuind efortul spre generalitate. ,, Cădea
câte o pană zdrențuită”- o idee. ,,Mă străduiam să prind câte-un crâmpei”- rgoarea
și ordinea. ,,Prin geamul spart intrau
și flori de tei / Și-un cântec, melopeie tânguită” - sensul artistic-support al
esteticului din poezie. ,,Aș fi dorit și
lebede mai albe”-spiritul critic concretizat în
regulele artistice. ,,De-afară
invadează pale calde, / În stratosferă s-a produs u schimb” - direcționarea fluxulu artistic, care de data
aceasta se suprapune direct cu versul respectiv, flux care pornește de la autor spre lume, subliiez ,în afara sa.
Nu
intenționam să deapăn regulele poeziei dar titlul grupajului era pea precis și
înrudit ca să nu amintesc și să-l exemplific , el fiind adecuat la crerea
fiecărei poezii din acest volum.
Mi-a fost de
mare ajutor și forma poeziei ca sonet, care mi-a ordonat din start, ordine,
rigoare, sens, tenta ritmică și
concluzia finală asupra întregei poezii. Acum
la recitirea peziei ,,O lebădă de smoală” ne putem permite să ne cufudăm în farmecul ei, dar și cu o doză de profunzime și intuire a
adevărului cerut de arta poeziei, adevărul atât de evident, care se desprinde chiar
de la prima vedere.
Mergem mai
departe la capitolul doi, grupajul ,,
ZÂMBET” , capitol de destindre, sunete jucăușe, penelări de ușoară ironie învăluită poetic in euforie sau atenuări spre a evita orice
discordanțe.
Exemplific prin sonetul ,, Concert lacustru” pag.22, inspirat din pasiunea unui meloman, de aci, ivirea cuvîntului chei, fiind vorba de chei muzicale.
concert lacustru
Ţâşnesc din nori arome vegetale
Pe care boabele le-ngurgitează
Şi-n plina de rumoare după-amiază
Planează peste lacuri rugi banale
De-un cor întreg de guralive guşi
Şi tonul este dat de vreun solist
Inconştient de harul lui de-artist;
Coriştii scârţâie cu voci ,,de uşi”...
Închid îndată storul de pănuşi,
Să mă cufund în reverii adânci
Cu mlaştini fermecate şi păpuşi.
Pe fondul brotăcesc, fără arcuş,
Un coş de chei în poală poţi să strângi
Şi game ’nalte, cât un derdeluș!
Timişoara, 1990
Cartea se
deschide apoi la grupajul intitulat ,,MAGNETISM”. Lucru știut : magnetism , acea putere de
atracție greu sau niciodată de învins și
care conduce lumea văzută și nevăzută , atracție de la care nu ne putem distrage.
Exemplific prin inefabila
atrcție a iubirii (de
întotdeauna) necodiționată,
electivă și inexplicată. Redau sonetul ,, Atracție felină”, pag. 39.
atracție felină
În noaptea densă, ca un zid înalt,
Doi ochi de fosfor mă țintesc prelung,
Ca niște faruri ce mereu mă împung…
Și cad din zidul nopții cu un salt.
Nu-s ochii de șacali, lunecători
Purtați cu lașitate-n cerc elastic,
Și vocea le-o presimt - un miaun plastic,
Și în pernițe spini sfredelitori.
Ci trag oblonul ca să fiu cu mine;
Culcușul cel rotund e gol
de-aseară!
Să nu mai știu de perfide feline!
Fidel mi-e numai leul de pe scară!
Zgârie ușa… Infidela! Vine
Deschid și o primesc. A
câta oară?
Grupajul următor ,, PE GÂNDURI”, vine să tempereze
puțin exaltarea din volum, de până acuma. Obosit, introvertit, suferind, nemulțumit,
dar toate aceste stări emoționale negative,
se spulberă, la finele tuturor
poeziilor din acest volum, prin voia
poetei-autor, fiindcă ea concepe țelul lumii înonjurătoare, al
omenirii doar ca binele să triumfe, Exemplific prin sonetul ,,Clepsidra”, pag. 59.
clepsidra
Şi pictural, într-un apus
târziu,
Sub norul vioriu -
crepuscular,
Din ornic cad secunde
lapidar,
Silabisind că veacul tău
e viu.
Tot diafan se-aştern pe culmi de zări,
În unghiuri molcome, tăcuţi cocori;
Se strânge tot parfumul înspre flori
Iar ele-l fac căuş de alintări.
Şi în conduri tăcuţi, de catifea
Vin zânele şi gustă din
potir
Şi lasă-n dar: ,,nimic din ce ai vrea...”
Ridici privirea printre gene grele
De-atâtea repetări cu fulgi de nea,
Şi o prefiri... şi-n conturări vin iele...
Timişoara, 1994
Grupajul ,,SORI” se înscrie în linia graduală ascendentă
a celor descrise până acum : artă
poetică, zâmbet, magnetism. În grupajul
,,Sori” ne întâlnim cu arșița soarelui
dădător de viață, de optimim, de
energie, dar și de arsurile inerente și în paralel cu sentimentul dogoritor de
iubire, ilustrat prin poezia ,,Amăgire cu floarea soarelui” , pag. 67. Frumos încondeiată povestea de iubire dintre soare și floarea
soarelui, care mereu își întoarce fața spre el. Se sugerează că din rodul
iubirii lor au rezultat semințele de floarea soarelui. …..
amăgire cu floarea soarelui
Sub pălăriile cu panglici în rozetă,
Își poartă ochii soarele-n amiază;
Fațete brun-smolite radiază,
Stând cocoțate-n lujeri-siluetă.
L-am prins pe soare
trimițând bezele
Din carul plin de foc; plecată slugă
Și maicii lui, mascată sub o glugă,
I-a zis că nu apune fără ele.
Din dragostea de-o vară, efemeră,
Rămas-au flori uscate în mesaje,
Și-un soare diafan în stratosferă…
Cu gâtul întors strâmb sub pălărie,
Talere grele de ulei și vraje,
Se clatină-n potop de seminție…
Dar pentrucă
am amintit și de altă fațetă însorită, prezint
tot din acest grupaj sonetul
intitulat ,,Soare nebun, pag. 71.
soare nebun
Ne suie în creștet soare de caniculă
Și mușcă din bronzul
aspru pe care l-a pus ieri,
Îți face ,,serviciul dorit”, și fără să i-l ceri
Și-i simți picătura de râs în auriculă.
S-a cocoțat înfierbântat, în piscul amiezii;
Te miri cum se ține el înșurubat acolo,
Arogant, dar și condescendent, ca un picolo,
Risipind frișca de nori, de culoarea zăpezii.
Unchiului i-a tăiat
vechea cămașă pe umeri,
A albit coada sapei înnegrită de ploaie
În câteva veri, dacă nu mai stai să le numeri…
A săgetat miezul roșu al rodiei coapte,
A mai irosit trei raze în livada cu meri,
Și răsucește arsa-i mantie în porumbul de lapte
Timișoara, 1985
Poezia
,,Soare nebun”este un pastel în care
soarele prin folosirea figurii se stil personificare pare
să lucreze ca fiind factor neprielnic,
dar reversul transparent al acuzațiilor
aduse lui este o laudă a virtuților lui. Fără prezența
lui nu s-ar fi aflat energia necesară a atâtor benefice înfăptuiri. Acele acuzații reușesc să sublinieze foarte
reușit, bineuvântarea existenței lui deasupra noastră.
Cpitolul ,,STĂRI”, după cum îl pezintă și numele ne dă posibiitatea de
a face în ,,versuri” analiză de stări conflictuale. Nemulțumire, dificultate,
etc, dar, muza poeziei găsește întotdeauna un deznodământ fericit al situației.
Suntem prea mici ca să schimbăm crugul lumii, dar putem să-i atenuăm duritatea
prin puterea voinței noastre, prin puterea psihicului optimist și inteligența
specifică trăitorilor pe acest pământ.
În poezia ,,Sunt iarăși trist” realizată ca o alegorie,
este analizat în câteva versuri, patrusprezece,
cât poate permite un sonet, drama de a fi rejetat, înlăturat, oprimat în traiul
tău, ca să zic așa , de neînțelegerea celor din jur. Subiectul , un căine, aproape ne vorbește despre destinul lui, care poate
semăna cu multe situații, din păcate, aflate în lumea de azi a semenilor noștri, oamenii.
sunt iarăși trist
Sunt iarăşi trist, în traiul meu de câine;
Zăpezile mi-au fost astăzi culcuş,
M-a mârâit un câine jucăuş
Când draga lui stăpână mi-a dat pâine.
N-am un statut în viaţa
mea, prea clar;
Nu-i duc stăpânului
ziarul zilnic,
Primesc picioare-n spate
şi ochi silnic
Şi timpul trece-ncet şi
în zadar...
O, cât aş vrea să am un
lanţ şi-o cuşcă
Şi botniţă! Şi câte-o
ciomăgeală!
Să nu-mi mai strige nimeni: ,,Fugi, că muşcă!”
Să-i văd pe-ai casei lucrând cu migală,
Strigând la mine aspru, după-o duşcă,
Iar eu... să le iert clipa de răceală...
Laval, 2011
Grupajul
,,ZIG-ZAG”, ésté exclusiv un grupaj de
pasteluri. Mici piese picturale, penelate
din culori, stări molcome, pace desftăre vizuală. Am ales un sonet realizat dintr- toană, în
cursul unui voiaj în Turcia la Cornul de aur-Istanbul, reflectând momentul poetic, îmbinarea ditre cer, mare și
sentimentul de liniștire în pacea frumosului, un tablou vorbind șoptit sub
farmecul naturii pe care atunci am găsit-o atât de prielnică reveriei. Este poezia ,,Crepuscul” notată, în 199o.
crepuscul
Ca un vis, printr-ale lumii
Falduri, izvorât din nori,
Cupă, fără ghimpi, din flori.
Plăsmuit din vălul lunii…
Doruri lungi purtând din larg,
Spume-creste, peste plajă,
Fin năvod de alge-mreajă;
Albatros alb, pe catarg…
Oglindiri de smalţ, fugare,
Lunecări aprinse-n zări,
Peste faruri solitare.
Ton de gri-delfin; balaur,
Cu aripi de val răsfrânt,
Pe întinsul Corn de aur…
Istanbul, vara 1990
,,ZĂPEZILE
DE ALTDATĂ” strâng laolaltă, mai personalizat,
după cum sugerează și titlul, mai
înclinat spre romantism, un grupaj de poezii, care dezvăluie faptul că fiecare dintre noi având sipetul său de
amintiri, le păstrăm anume. Am ales
sonetul ,,Cele trei rodii aurite”,
pag.103, o variantă adusă la zi, a unui act de iscusință a lui Făt-Frumos. S-a reușit
o luptă a contrariilor- paralelă -
între armonia plină de sevă a naturii și
însetarea până la epuizare, sau paralela
forță fizică față în față cu fragilitatea, sau
moartea pânditoare și puterea exercitată asupra morții. Toate reușite de
data acesta prin iscusința de gândire salvatoare rapidă, ca o scânteiere de
paloș, a viteazului erou Făt Frumos, ce
știa cum să apere viața visului lui, acea o atăt de fragilă zână. Totul se termină cu
sugerarea unui friumf, preludiu al iubirii
visate.
cele trei rodii aurite
Sub cerul ce se pierde peste mare,
Într-un climat de rodii adumbrite,
Cresc rodieri cu fructe pârguite
Şi cu arome de migdale-amare.
Şi rodiile ce-n basm se răsfaţă,
Puţine - o treime într-un pom,
Cu sângele lor pot clădi un om:
Doar, zânei mici i-au dăruit viaţă...
Şi uite-aşa, viteazul Făt-Frumos,
Cu paloșul a despicat un fruct
Şi moartea a lăsat-o mai prejos!
Din picături de aur şi nectar
Se-adună chihlimbarul onctuos
Şi-o zână din miresme şi... cleştar...
Timişoara, 1981
,,FLOAREA DE
GENUNE” este capitolul închinat
peisajului românesc, cu dorurile, amintirile și speranțele legate de el,
cu poezii de intensitate patriotică, dar nu patriotardă, sugerând atașament și dragoste de țară.
Prezint poezia edificatore, de la pag. 113, ,,Cuib de vulturi”-Sarmizegetusa reggia, evocând vremuri de luptă, de pauză forțată, dar niciodată de înfrângere,
cum am dovedit mereu noi românii.
cuib de vulturi
Sarmizegetusa Reggia
Înviforări, năvalnice puhoaie
Izbeau în zidul frământat cu sânge,
Dar cum lumina firul nu-și îndoaie
Și cum un pumn puterea-n
ghem și-o strânge,
Răspuns-a cremenea la lovitură
Și-n fiecare firicel de piatră
Sălășluind și dragoste și ură
Se apăra o inimă și-o vatră...
Cetatea a rămas ca o
coroană
Încununând nu muntele, ci fruntea;
Dușmanul s-a topit jos,
în bulboană,
În ape negre măcinându-și
luntrea...
De-atuncea noi străjeri
ridică puntea,
Iar voievozii trec -
comete -n goană...
Cartea se
încheie cu grupajul ,,LA VIE
EST BELLE”, titlu care semnalează
optimism, dar și poezie biligvă română-franceză.
Capitolul penelează prin sonetele sale
poezia vieții, poezia asupra căreia, zice poeta, ar trebui să zăbvim mai mult
spre a atenua asprimile deseori
întâlnite.. Este un fel cunoscut de filozofare asupra conservării ființei umane
prinsă în vărtejul atâtor întâmplări nefaste care îi taie unui om calea spre progres și spre fericire. Epicur,
filozoful grec spunea : ,,Sunt
vesel pentrucă râd” . Deci să încerc să văd mai detașat răul din jurul meu. Râsul acesta
oarcum impus, teatral, îmi regenerează
respirația, îmi pune în mișcare centrele adormite și mă înviorează. Ajungând eu
la aceste stări, mintea mea va fi mai clară. De aci ideea de destindere jovială
din poezia ,,Ograda mea frumoasă”, pag. 131 . Acest sonet este ca un corolar =
îndemn la sentimente bune al întregului volum, fiind
acel ,,mereu început” care ne
readuce curajul, bunele idei, bună dispoziție, optimism și ne va apropia mult mai ușor țelul, victoria.
ograda mea
frumoasă
poem bilingv
Mi s-a speriat și somnul
meu cel lin
Și mintea-mi este plină de gângănii,
Vorbirea-mi amintește de-orătănii,
Și nu știu a câta oră cer pelin!
Mă-afund între hățișuri cu dihănii,
Îmbrobonări părelnice îmi vin;
Ca un gândac în noapte n-am alin;
Picioarele îmi fug pe tălpi de sănii…
Paianjene, adună-ți iute rama,
Cu țesătura jumătate roasă,
Din care a rămas în
colțuri trama!
Iar tu, ulcică, prea ești
tămâioasă,
Mâine, poimâine, îți vei da tu seama,
Iluminând ,,ograda mea frumoasă”!
mon bel patio
Mon doux sommeil s’est envolé,
Dans mon cerveau rongent des coquerelles;
J’parle dans mon ton de casserole, et
Je m’abreuve d’une chanterelle...
Je plonge dans les verdures des chênes:
Mes yeux palpitent sous les fantasmes,
J’me sens cafard fixé en plasme;
Aux jambes glissantes je mets des chaînes...
Ô, araignée, ramasse ta toile
Avec la texture déchirée,
Maintenant un misérable voile...
Et toi, mon verre, plus parfumé
Après lendemain, tu comprendras,
Que j’aime mon patio isolé!
Timisoara, 2011
Nu se poate
încheia cronica acestei cărți fără a sublinia frumusețea ei bibliofilă. Ilstrația
color după picturile unui artist laureat, recunoscut, o personalitate marcantă
în lumea artelor, Ioan Opruț. Poeta-autoare realizând prin această carte o antologie din cele mai
frumoase poezii ale celor optsprec zece cărți de poezie publicate. Cartea este într-o prezentare grafică desăvârșită sub
conducerea mâinii Editorului Scriitor, Maestrul
Ștefan Doru Dăncuș. Prefața
cărții îi apartine. Exemplarele sunt tipărite pe hârtie de lux, fiecare pagină
având frontispiciu. Copertele color sunt
laminate, cotorul cărții fiind evidențiat în culoare contrastantă pentru a găsi ușor cartea la raft. Coperta IV
aduce poza autoarei din perioada ailor 1975, cea mai prolifică
literar din perioada de viață a autoarei , când aceasta își ducea
cei patrusprezece ani de bibliotecar 1974-1988, la Biblioteca
județeană din Timișoara. Pe ultima
copertă este imprimat cel mai edificator dintre sonetele sale ,,Clepsidra”, corolar al acestui
volum. Pe ultimele pagini se găsește ,,O prea scurtă fișă de autor, dar care în celelalte cărți ale ei s-a îmbogățit cu alte date, și
alte merite, mai apărând și alte vechi atestări, poeta trăind drama emigrării
în Canada, lăsînd în țară aproape totul, dar mai ales sufletul. La aceste atestări cititorul mai adaugă și cele cunoscte de dânsul. Și ca
o concluzie generală asupra valorii cărții este multa ei mediatizare. Volumul
este recomandat de ,,Grup Media Singur”, din care face parte și Melania
Rusu Caragioiu. Cartea poartă o dedicație închinată poetei, artistei plastice, avocatei
Alexandrina-Adeodata, fiica autoarei. Apoi
spune mult un motto din
cugetările lui C. F. Ramuz Remarquez, prin care se enunță adevărul că poetul este
cel mai singuratic om dintre oameni, dar este și cel mai popular.
Mulțumesc pe
această cale Editorului, Domnul Ștefan Doru Dăncus,
pictorului Master Domnul Ion
Opruț, care s-a întrecut în generozitate dându-mi pentru ilustrare dreptul de reproducere color a șapte din tablourile sale mult apreciate în epoziții naționale și
internaționale, prin care au
colindat. Acest generos pictor-master a
avut gerozitatea, chiar de a-mi dărui unele lucrări, pocedând la fel și cu alții, fapt care în lumea
pictorilor este rar întâlnit și numai pictorii de seamă au practicat această mărinimie , dar, din păcate unii au
valorificat piese din opera lor spre a-și
menține existența, niciodată răsplata nefiid egală cu munca depusă. Dl. Ioan Opruț îmi este cunoscut și ca o persoană polivalentă, campion internațonal
de arte marțiale japoneze, dar și creator de linie de sport interdiscipliar accesibil, după sportul japonez, cu propriile linii de inviorare a vointei și
fizicului. Este scriitor, profesor de arte plastice, multi campion internațional și național canadian
și român de arte marțiale, caligraf,
designer, creator de bon say, profesor și antrenor de Jo Tay Kido, grafician,
om de cultură, om de societate și întrunește și calitatea de a fi
generos.Peste
tot unde a avut vernisaj de expoziții a donat câte un tablou și nu se poate spune că a donat ceece a voit dintre frumoasele tablouri, ci a donat la alegerea oficialității gazde tabloul respectiv din
suita sa de tablouri expuse. Majoritatea tablourilor sale se găsesc și încolecții srăine din străinătate, în
special în țările din Europa și în Canada, unde s-a putut mai ușor deplasa via terestru, cu bogata și frumoasa sa încărcătură de tablouri. Este un ins neobosit
, având aceeași dăruire creatoare dintotdeauna și mai nou inovâd pictura
personală printr-o grafică practicată după intuiția proprie, dânsul realizând
tablouri din mii și milioane de hașuri. Marea, noua sa artă a ascestor tablouri este
că nu se abate de la raportul umbre și lumini, zic la sgestiile și efectul pe care le oferă detaliul. De notat că artistul își desfășoară lucrările
pe suprafețe de mari dimensiuni , de la câțiva metri la 50/50cm.
Subliiez că Master
Ioan Opruț a renunțat la dreptul de autor în ceeace privește cartea ,, Pe
igliță”, dar autoarea socotind că îi va face plăcere o recompensă în
cărți i-a donat jumătate din tirajul,
ediția I.
Domnul Ioan
Opruț vine din plaiurile pline de forță
ancestrală ale Zonei Poiana Mărului, Caraș Severin , aproape de zona bogată în aur vechi pe care natura
l-a transformat în uraniu, și unde doina
bănățeană și verticalitatea oamenilor este proverbială. Vărul său, Dl. Petru Opruț este un cercetător, autor de monografii foarte documentate ale
locului. L-am cunoscut când a venit să ridce acele cărți și a primit cu bucurie și altele, spre mărirea bibliotecii
sale documentare, și a setei sale și a oamenilor locului pentru carte, după cum
vorbesțe istoria literaturii române și bănățene depre creația literară a bănățenilor dintotdeauna, neîncetată nici chiar sub vigilența asupririi austro-ungare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu