sâmbătă, 25 februarie 2017
DRAGOBETE MARGARETE - Colocviile de
Marți, 28 februarie, 2017, 5 pm Calderon 39 (reminder)
DRAGOBETE MARGARETE
PRIMĂRIA SECTORULUI 2
CENTRUL SOCIO CULTURAL „JEAN-LOUIS
CALDERON”
Vă invită
Marți, 28 februarie 2017, orele
17.00, la evenimentul cultural
Colocviile de Marţi -
„CARNAVALUL ESTE ÎN
PUTERE”
Programul cuprinde:
Ø
Recital: Gheorghe Dănilă
Ø
Intervenții:
· Dimitrie Grama: De la Uppsala în Capșa;
· Corneliu Zeana: Genetica Literară;
· Marian Popa: Povestea răzghitului;
· George Anca: Gitagovinda de Jayadeva;
· Viorel Speteanu: Bobâlna 1437.
Ø
Teatru de poezie: Irina Velcescu, Gheorghe Dănilă, Puși Dinulescu, Sorin
Stratilat, Gabriela Tănase, Vali Pena, Ana Calimar, Liliana Popa, Ștefan
Opreanu.
Ø
Din romanțele Ioanei Radu: interpretate de Doina Ghițescu.
Ø
Lansare: Pranb Mukherjee: Rostiri (sub tipar la Bibliotheca).
Coordonator: Dr. George Anca
Emilia Țuțuianu - Interviu cu dna.
Rodica Anca
Emilia
Ţuţuianu: Intervievata mea este distinsa doamnă Rodica Anca, ,,mama”
studenţilor Universităţii din Delhi. Acest apelativ, mărturisesc, mi-a plăcut
foarte mult! Cum s-a ajuns la el? Face parte din ,,Peregrinările Prinţului cel
Trist”?
Rodica Anca:
Vă închipuiți cât am fost de fericită spunându-mi-se „mamă”, în românește,
tocmai în „mata” India, mama mamelor. Foarte simplu, mă priveau și mă respectau
ca pe o mamă. Peregrinările Prințului se
terminaseră, literar, cu mult înainte de India. Dar, cine știe?
E.Ţ.: În
volumul ,,Peregrinările Prinţului cel Trist” v-aţi propus să sondați
inconştientul uman, profunzimea personalităţii, pentru a descifra şi a încerca
rezolvarea acelor stări interioare specific umane. Florin Costinescu le
identifică cu un continent ,,al începutului şi al seninei ascendenţe umane”. Ca
psiholog m-a uimit uşurinţa de-a reda acest cadru al psihicului uman. Arta,
Literatura, dorinţa de Frumos şi experienţele trăite în mijlocul ,,fraţilor” lui
Tagore, v-au dezvoltat un fel de principiu al realităţii. Acest principiu,
împreună cu principiul plăcerii, guvernează scrierile dumneavoastră. Practic,
bucuria, satisfacţia le obţineţi nu prin calea cea mai scurtă, ci prin
acceptarea deturnării, în funcţie de condiţiile impuse de mediul exterior. Ce
rol a avut realitatea românească în devenirea dumneavoastră?
R.A.: Îmi
face plăcere să vă dau dreptate, eu nefiind psiholog, ci artist plastic,
ceramist, poate pierzându-mă, cât conversăm, între „principiul realității” și
cel al „plăcerii”. M-am simțit flatatată de interpretarea d-lui Florin
Costinescu „asupra seninei ascendențe umane” așa cum o identifică în
peregrinările prințului. Nu mai puțin mă onorează „uimirea” dumneavoastră, în fapt eu
lăsându-mă, când am scris, purtată de imaginația în care m-a absorbit subconștientul.
Cum vă spuneam, Prințul - un dicteu
al creierului - este anterior întâlnirii cu „frații” lui Tagore. Da,
peregrinarea imaginară o fi anticipat, poate, pe cea reală, în univeralitatea
Indiei - Bharat. Mulțumesc lui Dumnezeu
pentru prilejul de a mă apropia de Vede, de cultura și viața indiană, de
oamenii trăitori acolo. Bineînțeles, prin studiu și interactivitate cu
gâditori, vecini universitari și necunoacuți
întâlniți întâmplător.
N-am dus-o grozav, doar nici
alocație pentru copil nu mai primeam acasă - ca să cumpărăm biletele de avion
pentru mine și copil, ne-am vândut mașina de cusut și cea de tricotat,
verighetele și câte și mai câte. Nici tropicul nu seamănă cu paralela 45, nici
indienii nu sunt români - excepție, studenții noștri, „copii mei”. Dar, din
punct de vedere al sufletului, una peste alta, călătoria și viața în India au
fost cea mai fericită realizare a vieții mele.
„Realitatea românească” de atunci
ne-a oropsit pe noi ca pe toți românii.
Spiritual, ne-am simțit mai români ca oricând, mai ales că, în Delhi, nu
exista, de exemplu, o biserică ortodoxă și nici filarmonică. Ne erau, însă, în
suflet, ascultând sarong, sitar sau veena, muzica și natya de templu.
Mult după ce ne întorsesem acasă,
prietena mea Esha Beteille mi-a cerut să scriu o carte despre cum am trăit în
vremea lui Ceaușescu, pentru a o publica în editura ei împreună cu Cambridge
University Press (lucrasem împreună cu ea la Oxford University Press - eu am
ilustrat manuale și dicționare pentru copiii din Bhutan). M-am mirat, am scris
(și tradus) Donosteea, fără politică însă - toți eram nimeni - dând-o tot pe
India, presărând și scrisori Delhi-București, de când mă întorsesem singură să
salvez apartamentul din București, scos la licitație. De văitat, la ce să mă
mai fi văitat? S-or fi dus, cu tinerețea noastră, ceaușismele, s-or fi și
întors.
E.Ţ.:
Amprenta destinului nostru poartă de cele mai multe ori reminiscențele
copilăriei. Cum a fost copilăria dumneavoastră?
R.A.: Am
fost un copil orfan de mamă, de la zece ani. M-a crescut sora mamei, care mi-a
fost alături toată viața ei, apucâd să se simtă fericită, scurt timp,
crescându-și nepoata. M-au ținut în viață cărțile citite. După moartea mamei,
la zece ani, am fost la școală în Bărboi-Mehedinți, fericită de Calea Robilor,
păduri, animale, dealuri cu vii și cireși, mai ales oamenii din sat. Nimic mai
frumos.
E.Ţ.:
Dorinţa de-a urma Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu, într-o
perioadă sensibilă a societăţii româneşti, a fost uşoară? Vorbiţi-ne de acea
perioadă, a anului 1965…
R.A.: Sătulă
de activitatea de conțopist, am aruncat hârtiile și creioanele din mână, și am
mers la Institutul „Nicolae Grigorescu”, Facultatea de Arte Decorative.
Absolvisem Școala populară de artă - pictură și desen, tot ca o fugă din
realitate, care m-a ajutat să iau examenul de admitere. 1965? Atmosfera
traiului, peste efectele dictaturilor, era combustionată de tinerețe, de un
succes personal, de studenția care a urmat, și oarecare carieră ceramică.
E.Ţ.: În
volumul Jurnalul de Delhi, faceţi o incursiune în viaţa poporului indian, viaţă
care v-a captivat. Cum aţi trăit acele momente, departe de casă?
R.A.:
Eufemistic spus, dar poporul indian mi-era universitar, povestit de profesori,
studenți, multe tomuri. Chiar, multe, multe limbi, rituri, politici
post-independență ne deveniseră
familiare, ne integrasem. Prieteniile, vecinătățile, empatiile pe viață
ne-au dublat umanitatea. Mi-au rămas nemuritoare Leela, Urmila, Margaret, Esha.
Viața era nouă, cultura era nemărginită, alți oameni, alte obiceiuri, altă
mentalitate. Am învățat continuu devenirea indiană, nu fără a crește și ca
româncă: nu era nimic nereciproc în relațiile noastre. Uneori mi se părea că
prietenele mele se simțeau românce. Urmila Rani Trika este traducătoarea în
sanscrită a Luceafărului eminescian, în prezența noastră. Alexandra-Maria,
fiica noastră, elevă la Shanti Niketan School (unde au învățat și fiii Indirei
Gandhi, aduși de pandit Nehru) a întrecut orice propagandă imaginabilă a
românei, în felul ei de leader.
E.Ţ.: Aveţi
fericirea de-a avea alături un redutabil partener: intelectualul și poetul
George Anca. Cum v-aţi cunoscut?
R.A.: Eram
în vacanță în Bucegi, la Pârâul Rece, ieșisem la o cafea și o țigară pe terasa
cabanei. Și-a apărut domnu', care venea de la Sinaia cu un grup de scriitori
studenți să se producă în fața
eventualilor spectatori. Și neavând el țigări și văzându-mă singură la o masă,
cu pachetul plin, s-a așezat lângă mine și n-a mai plecat până nu le-a fumat pe
toate. Ne-am prezentat, ne-am înțeles ca, în toamnă, când va veni la cursuri,
să mă caute și-om mai vedea. Și de-atunci au trecut peste 50 de ani și tot mai
vedem
E.Ţ.: Cum
vedeți lumea azi? Cum vedeți evoluția în cultură?
R.A.: O văd
cum mă vede ea pe mine, adică prin sită. Cultura? Cam lipsește în perioada
asta. Puțini au rămas preocupați de ea. Pe tineri - nu toți, slavă domnului -
nu-i interesează. Nici nu prea mai au, din copilărie, educația pentru cultură. Copii needucați, adulți bădărani.
E.Ţ.: Ce
hobby-uri aveți? Mai pictați?
R.A.: Poate
cu nepotul de patru ani. Ce să spun, că n-am avut bani de culori? Că i-am dat
pe avioane? Din copilărie, am citit feroce, acum mi-a slăbit vederea, nici
pentru integrame nu mai am răbdare. Totuși, țigări, cafea, Discovery. Plus
acest interviu (la ce mi-o fi trebuind?)
E.Ţ.: Cum
este să trăiești ,,în dodii,,?
R.A.: Ca mai
sus... Dodiile sunt ale lui Creangă, Eminescu, Brâncuși. Cu greu aș mai trăi
fără ele, fără ei. Noroc cu soțul meu, că e dodios de nu se mai poate.
E.Ţ.: Ce
regrete aveți, ce nereușite, neîmpliniri?
R.A.: Multe.
Să nu mai vorbim de ele. Nu m-au terminat încă.
E.Ţ.: Ce
bucurii vă urmăresc, în ce considerați că v-ați împlinit?
R.A.: Multe
m-or fi urmărit. Împliniri - fie-mea și familia noastră, prietenii de-o viață,
care rămân tot mai puțin pe zi ce trece.
E.Ţ.: Care
este diferența de civilizație a femeilor indiene comparativ cu cele din țară?
R.A.: Cred
că nu mai este nicio diferență, își iubesc copiii, familia, prietenii, țara și
zeii lor străvechi (pe care și eu îi mai iubesc).
E.Ţ.: Două
culturi, alte destine. O fascinație a celor iluminați ce au cunoscut India.
R.A.: India,
odată ce-ai cunoscut-o, rămâne un subiect fascinant pentru toată viața.
E.Ţ.: Ce
personalități v-au marcat drumul scrisului sau felul de a vedea viața, ce idoli
ați avut în tinerețe?
R.A.: Am
scris cum am vrut eu, nu ca unul sau ca altul, și n-am avut idoli în afară de
clasici, fie ei români sau străini. Bineînțeles, prin cenacluri am umblat și eu
împreună cu domnu'.
E.Ţ.: Ce
planuri de viitor aveți?
R.A.:
Ehe...La aproape optzeci... întâlnirea cu Dumnezeu.
E.Ţ.: Cum
vedeți conflictul dintre generații?
R.A.: Eu
n-am niciun conflict cu nimeni. Nu mă interesează că se vorbește asurzitor
despre acest conflict.
E.Ţ.: Cum
vedeți acum rolul femeii în societate?
R.A.: Cred
că rolul ei este mare în societate, dar n-o ascultă nimeni.
E.Ţ.: Un
sfat pentru femeia de azi?
R.A.: Să-și
educe copiii, mai ales în primii 7 ani, în spiritul culturii, bunului simț și
iubirii de oameni.
Distinsă
doamnă Rodica Anca, vă mulțumesc mult pentru dialogul nostru și pentru
amabilitatea de a răspunde întrebărilor mele!
TEODOR PÂCĂ
Scurtă despărţire
Vă las în valea acestei stinse
plângeri,
Orice sfârşit vesteşte-un început,-
Mă duc eu primul, sunt mai priceput,
Să pun din vreme şeile pe îngeri.
Zvântaţi cu zâmbet aripile plânse,
V-aştept la grajdurile de zmarald,-
Nu vă grăbiţi, încă-i amiaz şi cald,
Şi eu v-aştept şi chingile sunt
strânse.
Când veţi veni-n amurg sub înserare
Vom călări frumoşi prin elizeu,
În cavalcadă pân-la Dumnezeu,
Descălecând la tronu-i, la picioare.
Ne-om prosterna cu frunţile alese
Pe lespedea de nouri luminată,-
Cel mai voinic din noi va spune:
"Tată,
Ţi s-au întors feciorii cu mirese.
Pe unde ne-ai trimis a fost şi bine
A fost şi rău pe drumul străbătut,
Dar tot ce-ai scris să facem am făcut
Şi nu te-a dat niciunul de ruşine.
Acuma ne-am întors cu toţi, -ne iată
Ce altă slujbă ne aşteaptă, Tată
?"
Zvântaţi cu zâmbet aripile pânse,
V-aştept la grajdurile de zmarald,-
Nu vă grăbiţi, încă-i amiaz şi cald,
Şi eu v-aştept şi chingile sunt
strânse.
DOINA
BORICEANU
DINTR-O ÎNTÂMPLARE
întâmplarea face să îmi fii pe plac,
când treci prin lumea mea împădurită,
că nici nu te zăresc degeaba mă
prefac,
ţin în ferestre crengi şi-un cuib de
rândunică.
te ştiu pe celălalt trotuar... unde e
marea.
mă simt atent, învălurit şi răspicat
privită,
un pescăruş îmi prinde policandru
seara,
şi-n cenuşiu, pe umerii-mi, pădurea
adormită.
marea pare-a traversa strada-n
gânduri abătută
şi-mi umple casa cu vapoare prinse-n
valuri.
iar eu m-am strâmtorat pe-o
zdrenţoasă plută,
cu foşnet frunzos, în pioneze, acopăr
scorburi.
mă întreb starea noastră cât o să ne
coste?
câte inimi înfipte în valuri vor
ajunge stea?
câte frunze vor pleca din trupu-mi
nesusurate
ascete, îngroşând poteca ce ţine-n
braţe mânăstirea.
o, cât te iubesc în astă, astă
seară rece
când soarele se-neacă-n mare şi în
tare umbră,
când copacii în zbor de frunze,
lihniţi de-o dragoste,
iubirea ce nu ştie veştejire vor
mării să-i culeagă.
cum bat din afunduri lăsate mării, a
trezenie,
asurzind pământ şi alte de-ndurat
unele pe-alte,
fugite lumii clopote, atâta de uitate
şi stinghere...
luna vorbită c-un greiere clopotniţa
pădurii se preface.
bat clopotele vechi din zvon de lună
în astă seară
să ne adune sub nuferi crescând prin
întâmplări,
noi ne puem zilele să cânte furişate
împreună,
şi cum răsună vreme, ca nuntă din
poveşti...
MARGARETA
Margareta, fetişcana cât un boţ,
c-o mamă beţivă şi un tată hoţ,
ţine-o floare-n părul creţ...,
alta-n gura-i prea de preţ.
are o bazma cu colţ,
legată elegant de şale,
când se saltă sau se-ndoaie,
dezgoleşte pulpa tare
şi lumina ce-o străbate,
pulpa, că nu mărgele-n frisoane!
face ochi să pâlpâie,
capetele să se-ntoarcă
şi bărbaţii să se bâlbâie,
viaţa-o creşte într-o joacă.
unul o ciupeşte treaz,
altu-i cade la picioare,
beat le prinde în strânsoare
glezne subţirele, dar în dans rebele.
Margareta, fată rea,
râde-n rând cu dragostea
şi când trece cârciuma,
umblă-n soare spre biserica...
Margareta, fată bună,
dă iute de se închină,
şapte braţe o cuprind,
şapte zile o ştiu bine
într-o grea cunoaştere
zvăpăind soroacele
când se ţin ciudoasele
de o nouă dragoste!
creşte pe de rost
în vâltoare de iubire,
are-n drum un adăpost
unde ţine floare de tămâie...
şi într-altă nouă ziuă,
vine c-o basma mai tristă,
atârnată peste gât
unde lunecat sărut
a-nnegrit locul de nea...
c-o mamă beţivă şi un tată hoţ,
ţine-o floare-n părul creţ...,
alta-n gura-i prea de preţ.
are o bazma cu colţ,
legată elegant de şale,
când se saltă sau se-ndoaie,
dezgoleşte pulpa tare
şi lumina ce-o străbate,
pulpa, că nu mărgele-n frisoane!
face ochi să pâlpâie,
capetele să se-ntoarcă
şi bărbaţii să se bâlbâie,
viaţa-o creşte într-o joacă.
unul o ciupeşte treaz,
altu-i cade la picioare,
beat le prinde în strânsoare
glezne subţirele, dar în dans rebele.
Margareta, fată rea,
râde-n rând cu dragostea
şi când trece cârciuma,
umblă-n soare spre biserica...
Margareta, fată bună,
dă iute de se închină,
şapte braţe o cuprind,
şapte zile o ştiu bine
într-o grea cunoaştere
zvăpăind soroacele
când se ţin ciudoasele
de o nouă dragoste!
creşte pe de rost
în vâltoare de iubire,
are-n drum un adăpost
unde ţine floare de tămâie...
şi într-altă nouă ziuă,
vine c-o basma mai tristă,
atârnată peste gât
unde lunecat sărut
a-nnegrit locul de nea...
iar pe sân, răsărită stă mărgea
c-un trifoi de norocire
pentru vama de iubire
ce-o plăteşte-n zi din zile.
nimeni nu îi duce dorul
şi nu-i caută-n privire...
singură păşeşte golul
când golu-i iese-n drum şi-i cere...
Antidemocraţia în America
Traian Ungureanu
Lucifer
însuşi s-ar fi învoit de la serviciu, după o lună atît de istovitoare. Nu
Donald Trump! Marele tartor american continuă, fără pauză de cafea cu sulf sau
sînge de copil, să-şi chinuie
compatrioţii, familia şi planeta.
Deschideţi
ziarul, fereastra sau frigiderul şi veţi afla, neîntîrziat, unul şi acelaşi
lucru.
După exact 31 de zile la Casa Albă, Donald Trump e: omul ruşilor,
rasistul anti-musulman, moartea justiţiei, bătăuşul de Melania, groparul NATO,
pipăitorul fiică-sii, prigonitorul de imigranţi, afemeiatul bălos şi mitocanul bestial.
Dacă mai e loc de ceva, trebuie adăugat că lapidarea canceroasă a Preşedintelui
Trump nu are legătură cu faptele.
Aşadar,
Preşedintele Trump zace în buzunarul în care Vladimir Putin ţine fraierii şi
naivii. Ce spun faptele? Spun că descoperirea scenelor de amor ideologic
Trump-Putin s-a născut abia după după ce Democraţii au pierdut alegerile. Dacă
le-ar fi cîştigat, Putin defila într-o uniformă fără buzunare. Alte fapte,
brusc nebăgate în seamă, ne aduc aminte cît de anti-rusă a fost administraţia
Obama. Cînd a fost să pună piciorul în prag, voinicul Obama a invocat o entorsă
şi s-a făcut nevăzut din Siria. Rezultatul cruciadei anti-ruse călăuzită de
Obama: o jumătate de milion de morţi şi milioanele de refugiaţi pe care Obama
îi plînge, după ce i-a făcut cadou Europei, pe bonuri de cazare semnate Merkel.
Altă zicere globală stabileşte că Trump e anti-musulman. Faptele spun că
interdicţia de intrare în America semnată de Trump viza 7 state musulmane pe
durata a 90 de zile. Cetăţenii altor 43 de state musulmane rămîn liberi să
intre în America. Consecinţele sînt insa clar rasiste.
Aşadar, mare
atenţie la ceai! Dacă treceţi de la trei linguriţe de zahăr la două, se cheamă
că vreţi să nenorociţi copiii cultivatorilor de sfeclă.
Dar legea e
lege şi un judecător a hotărît că interdicţia anunţată de Trump e ilegală. Am
putut afla, astfel, că legea imigraţiei care dă Preşedintelui dreptul să decidă
cine intră şi cine nu intră în America e depăşită. Judecătorul a trecut peste
ea aşa cum treci peste o pravilă de secol XV care trimite vrăjitoarele la rug.
Trump n-a înţeles ce e actul de justiţie şi a îndrăznit să critice dreapta
judecată a judecătorului. Un val de civism s-a înălţat din presă în apărarea
justiţiei. Era normal. În 2010, cînd Preşedintele Obama a bălăcărit Curtea
Supremă, presa şi civismul nu apăruseră încă.
Donald Trump
nu a avut niciodată voie să cîştige alegerile rezervate pe veci sistemului, iar
dacă a făcut-o e bun de plată. Cu funcţia, cu reputaţia şi, dacă va fi nevoie,
cu capul.
Trump e, însă,
o bestie multilaterală. Cîteva sute de imigranţi ilegali, aflaţi deja pe
terirtoriul Statelor Unite, au fost arestaţi şi deportaţi. Abuzul a provocat
demonstraţii turbate. Primari indignaţi şi-au declarat oraşele spaţii-sanctuar
pentru imigranţi. Faptele spun că toţi aceşti eroi ai împotrivirii sînt exemple
în neclintire şi convingeri.
Preşedintele Obama a dispus expulzarea a 60.000 de
ilegali, doar în 2016. Decizia a fost urmată de exact zero demonstraţii şi,
încă mai exact, de zero sanctuare.
Mulţi binevoitori
vor spune că, aidoma medicilor şi dreptăţii, ipocrizia nu are frontiere. Aşa e
dar urgia asmuţită împotriva lui Trump nu e o alunecare nefericită a moralei.
'Programul anti-Trump e un spectacol de presă hrănit de nenumărate „scurgeri” de
informaţii sau poziţii piezişe ale aparatului de stat. Din adîncurile
ministerelor sau de la înălţimea funcţiilor inamovibile, o funcţionărime
harnică şi abilă lucrează la demontarea lui Trump. În fond, Donald Trump nu a
avut niciodată voie să cîştige alegerile rezervate pe veci sistemului, iar dacă
a făcut-o e bun de plată. Cu funcţia, cu reputaţia şi, dacă va fi nevoie, cu
capul.
Contraatacul
obscur pornit din mii de puncte şi prin mii de hîrtii mari sau mici e semnul
unei crize clasice şi, îndeobşte, fatale democraţiei. Ne aflăm, adică, în faţa
unei lovituri de aparat. Americanii îi spun „deep state” (statul permanent) şi
înţeleg prin asta alianţa nevăzută a structurilor fixe ale administraţiei,
convertite la acelaşi crez politic şi transformate în sursă de putere, adică în
instanţa care decide cine trebuie să conducă statul.
În fond,
victoria lui Trump e totuna cu dezvăluirea marelui scandal anti-democratic
american. Cine conduce America? Birocraţia sau alegătorii? Victoria lui Trump a
confirmat principiul suveranităţii: alegătorii fac guvernul. Reacţia la
victoria lui Trumnp spune altceva: guvernul decide ce trebuie să aprobe alegătorii.
Şi, cu asta, democraţia americană se aşează liberă fedeleş, în poziţia care
precede controlul absolut. Sau, cu vorbele rostite, pe patul de moarte, de
Louis XIV, un specialist în autocraţie: „Eu plec, statul rămîne!”. Impasul
american nu e existenţa structurilor de stat. Problema e confiscarea ideologică
a statului. Liberalismul american şi, în genere, occidental au rostit acel
enunţ criminal care pune capăt libertăţii, în numele binelui: noi sîntem
democraţia! De unde, logic, mai departe: ceilalţi nu pot fi decît inamicii
democraţiei.
Democraţia e
un aranjament politic voluntar şi fragil. Un sistem care nu se simte bine, ba
chiar obişnuieşte să se stingă, dacă e atîrnat decorativ de gîtul cuiva şi
medaliază vreun grup distins sau o ideologie superioară. Redusă la persoanele
şi gîndirea unui grup, democraţia se întoarce împotriva ei şi îşi distruge
bazele. În 1835, Alexis de Toqueville, cel mai mare gînditor politic al lumii
moderne, scria Democraţia în America, relatarea filozofică a miracolului democratic
american. După 172 de ani, atît cartea, cît şi ecranizarea ei socială riscă
uitarea.
Şi, ca să nu
lăsăm America singură, trebuie să vorbim de cuprinderea generală a despărţirii
de libertate. Cine nu crede în compasul global al amneziei democratice ar
trebui să ia seama la ritualul funebru abia încheiat săptămîna trecută la
München.
Conferinţa anuală pentru Securitate a adus, iar, în aceeaşi sală
floarea liderilor politici occidentali. Şi, din această sursă credibilă, am
aflat că Occidentul nu mai vrea să se apere. Sau crede că a găsit o formulă de
viaţă care trece, trasă de mari care birocratice, pe deasupra realităţii.
Din acest
moment, Europa de Est rămîne lămurită buştean european. Cine vrea protecţie
trebuie să se agaţe cu dinţii de americani.
Vicepreşedintele
Statelor Unite şi Ministrul american al Apărării au cerut, iar, europenilor să
plătească blestemaţii de 2% din PIB – cotizaţia legală pentru toţi membrii
NATO.
Răspunsul a venit de sus, de dincolo de percepţia elementară a
realităţii. Angela Merkel, lider al unei ţări nevoiaşe care abia se ajunge cu o
turtă de mălai, a explicat august că Germania nu îşi poate permite sporirea
cheltuililor de apărare. Oricum – a explicat Merkel – Germania trimite atîţia
bani, sub formă de ajutor umanitar şi fonduri de dezvoltare. În fond, şi aceşti
bani tot la apărare merg. Cum ar veni, nu mai facem tancuri, pentru că livrăm,
deja, adversarilor noştri flori şi nutella. J.C. Junker a fost şi mai clar: nu
ne supunem dictatelor americane!
Din acest
moment, Europa de Est rămîne lămurită buştean european. Cine vrea protecţie
trebuie să se agaţe cu dinţii de americani. Căci, noua rînduială strategică e
simplă: acolo unde americanii construiesc o bază militară, UE organizează un
seminar.
Acelaşi
curent se ocupă, şi în State Unite şi în Europa de Vest, de buna protecţie a
elitelor politice şi administrative. În America, beneficiarul e aşa numitul
„deep state”. În Europa, beneficiarul are aceaşi funcţie, dar poartă un nume
diferit: consensul centrist, acel acord nescris care uneşte stînga şi dreapta
pe sugativa care zvîntă compromisuri fără sfîrşit.
Istoria
fiind, în mare parte, recapitularea fugii umane de libertate sub diverse
pretexte înălţătoare, ne putem desfăta cu observaţia că trăim în direct
episodul care pregăteşte o nouă variantă a servituţii. Mai avem o şansă şi
numai una. O şansă mică, asediată de o campanie planetară de topit creiere şi
măsluit suflete. Campania care a distrus, pe drum, presa şi pregăteşte, acum,
despărţirea în masă de democraţie. Depindem, adică, de victoria celor ce
încearcă să învingă Antidemocraţia în America.
See THE DONKEY page!
http://georgeanca.blogspot.com.au/2017/02/dragobete-margarete-colocviile-de-marti.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu