DAN PURIC-CINE SUNTEM
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„La noi, la Români, credinţa în Dumnezeu şi în Neam
este strâns împletită, de nedesfăcut. În faţa lui Dumnezeu,
ca
entitate există Neamul şi neamurile nu sunt ce vor ele,
ci ceea ce a rânduit Dumnezeu pentru ele.
Şi dacă conducătorii neamului sunt virtuoşi şi
neclintiţi în credinţă, Dumnezeu înclină balanţa spre ei.”
(Monahul Atanasie Ştefănescu-M-rea
Petru Vodă)
Fibra actoricească a lui Dan Puric se desprinde din trunchiul
viguros al Teatrului Seminar revelat de Ambasadorul Cuvântului plin de har şi
esenţă PETRE ŢUŢEA.
Teatrul Seminar Creştin pe care-l promovează Dan Puric se picură din
Taină şi se resfiră ca într-o mireasmă liturgică, cu evocare simplă şi profundă
a oamenilor şi a lucrurilor ce se răsfrâng asupra vieţii, asupra existenţei,
asupra sensului şi trăirii autentic creştine, pulsând spre o înaltă şcoală
pedagogic-ortodoxă.
Pe scena primitoare a unui astfel de teatru, actorul poartă riscul
succesului fără egal, tronând peste construcţiile obişnuite prin energia şi
zelul care-i dau gândirea, simţirea şi voinţa neobişnuită. Aici, Actorul creştin
operează cu simboluri înveşmântate în haina albă a credinţei sale, grăind
cuvântul în tăcere ca un răspuns plin de surâs al inimii.
Creştinul ortodox stă pe ramura gândului său înmugurind-o prin har în
graiul viu înmiresmat.
Omul însuşi este cuvânt şi
tăcere aşa cum Arhetipul său-Dumnezeu este TĂCERE şi CUVÂNT.
Iată cum ne tâlcuieşte Daniel Turcea, lumina vaselor tăcere şi cuvânt:
„Mă voi folosi de cuvinte ca să
descriu/ ce este mai presus de cuvinte,/ ca să descriu tăcerea care grăieşte,/
ca să descriu desăvârşirea// ca şi cum aş săpa într-o poartă/ valurile mării/
sau chipul vântului,/ dar mă voi folosi de cuvinte/ până unde nu mă vor mai
urma.// Şi aşa cum atunci simţi ca şi un har/ fă-le, dar, Tu, Lumină,/ vase ale
Luminii,/ ca să mă pot apropia.” (Daniel Turcea, Epifania. Ed. Doxologia, Iaşi-2011, p. 127)
După ce ne-a alungat crisparea de pe faţă, după ce a înlăturat din jurul
nostru neliniştele înceţoşate ce ne bântuiau ca nişte fantome englezeşti, după
ce a alungat norii negri de deasupra noastră, precum Mircea cel Bătrân la
Rovine, marele actor Dan Puric, ne-a primenit sufletele cu o lucrare
prelinsă din sufletul lui cald de Copil mare al acestei ţări, care neîncetat se
micşorează, o carte-document ca flacăra unui Rug Aprins ce luminează conştiinţa
curată, înflăcărând inima spre trezvia spirituală pentru a deveni doldora de
Dumnezeu şi de Neam.
CINE SUNTEM-pare un monument ctitorit magistral care suie Neamul Dac
spre menirea sa, spre Catapeteasma albastră a Cerului lui Hristos, al Maicii
Sale şi a tuturor celor Aleşi.
Lucrării-apologetice a Românului Dan
Puric i sunt deschise ferestrele spirituale de către marele Părinte-IUSTIN
PÂRVU, unul dintre Voievozii duhovniciei dacoromâne şi de marele eseist
creştin-ortodox Dan Ciachir.
Cartea nu se împarte pe capitole, după modelul clasic, ci se adună sub
zece peceţi de Aprod, care sunt sublime referiri fulgerate de evenimente
copleşitoare, desprinse din istoria trăită în care se concretizează şi
tragismul nostru naţionalist-creştin aflat în matricea dacică, dar şi ajustat,
promovat şi provocat de ciocoii din lăuntru şi de cei de afară.
Ultimul de veghe, Gheorghe CEAUŞU întreţine
flacăra care menţine focul nestins-al
marelui Om, Actor şi Creştin Dan Puric.
Aşadar, să luăm lumină din Cuvântul fiecăruia:
Urmăriţi-l,
citiţi-l şi-l veţi înţelege-brodează cuvintele în pledoaria sa,
Părintele Iustin:
Ce prezentare să faci unui om care
reuşeşte să trezească conştiinţa unui tineret, să anime un întreg tineret?...
Această artă a Sf. Apostol Pavel, de a te
face tuturor toate, ajută cel mai mult generaţia de azi să se întoarcă la
Hristos...
Dan Puric te ajută să te cunoşti pe tine
însuţi, mai bine decât credeai tu că o poţi face. El scoate la lumină acest
adevăr, prezentat prin filonul lui artistic, prin care ştie să prezinte teoria
şi viaţa creştină...
Văd în această lucrare a lui Dan Puric o
renaştere a duhului lor, o refacere a glasului acestui neam, o conştiinţă care
strigă, din ce în ce mai cu putere, că acest neam nu a murit.
La cuvintele-mărgăritare ale Părintelui Pârvu aş adăuga un zefir:
Urmăriţi-l, citiţi-l şi înţelegându-l îl veţi iubi permanent.
Dan Puric, un apologet ortodox: picură din
bunătatea sa luminoasă Dan Ciachir:
Dan Puric mărturiseşte Biserica în care a
fost botezat, şi o face cu simplitate şi încredere, întrucât credinţa se
asumă...
Or, ca şi iubirea, credinţa se trăieşte-aşa
cum se vede la Dan Puric; se mărturiseşte...
Dan Puric mărturiseşte. O face firesc şi
integral. Şi s-ar putea să facă şcoală, atrăgând prin autencicitatea lui şi
prin inteligenţa sa luminată de Duh. Este un apologet strălucit. Unul de care
comunitatea de credinţă şi iubire a Bisericii noastre avea realmente nevoie.
Măturând poteca sinelui spre Biserică, Dan Puric de fapt netezeşte căile
tinerilor şi ale maturilor spre Calea întru Hristos, înspre viitorul binecuvântat
al tuturor celor merituoşi.
Prin inimoasa lucrare,prin mesaje şi prin apeluri de suflet ni se
transmite sensul nimbat revelator de a fi Români, de a trăi în Pantheonul
tradiţiei naţionalist-creştine, reflectate universal, adică de a fi noi înşine,
ca odinioară, adevăraţii creştini daci întru Hristos.
Exeget
mistic al profunzimii Cuvântului, Dan Puric grăieşte inimilor celor chemaţi,
încântarea unei simfonii a interpretării sensurilor ascetic-spirituale ale
Străbunilor, încununând bucuria auditorilor ori cititorilor cu aura suferinţei
celor mai Aleşi martiri.
Cartea nu este un rechizitoriu retrospectiv al genezei noatre
preistorice, ci Testamentul unui apostolat protodac: SUNTEM CINE SUNTEM!
Dan Puric-Coconul de boier descendent din Coloana infinită a Mocanilor
noştri care, au transhumat dreapta credinţă, hărnicia şi dacoromânismul de la
un capăt la altul al Europei, poartă în suflet apoteoza Domnului TUDOR omenit
de unul dintre străbunii săi.
Ca fiu al Buzăului mai primeşte o licărire din aurele Sfântului Martir
Sava, a preotului Montanus şi a presbiterei sale, un gând aromat din cugetul
străbunicului Constantin Sbiera-unul din fondatorii Academiei Române şi o
binecuvântare aforistică de la un alt străbun Sbiera, care i-a fost dascăl de
română Luceafărului Mihail Eminescu.
Cartea-CINE SUNTEM este un omagiu cordial adus Aleşilor nemuritori ai
tuturor timpurilor din Vatra noastră Dacică, rânduită: Eroică, Martirică, Sfântă
şi Multimilenară.
Sensul vieţii, al morţii şi al suferinţei:
Suferinţa în sens evanghelic, hristic şi apostolic este consubstanţială
cu creştinul ortodox, îndeosebi cu românul ortodox, care devine apoi izvor
nesecat al Dragostei de Dumnezeu şi al Iubirii de Cerul şi Pământul Străbunilor
şi Sfinţilor săi.
Suferinţa creştină îşi are sălaşul în Cerul Suferinţei şi al Jertfei
Mântuitorului nostru Hristos.
Suferinţa ortodoxă susură din cele şapte şipote ale durerii: vrăjmaşul,
ne-oamenii, firea personală pervertită, îngăduinţa lui Dumnezeu spre putinţa maturităţii
jertfei creştinului, suferinţa-smereniei ca sumă a credinţei, suferinţa întru
iubirea pentru semen şi suferinţa Crucii-asumarea Golgotei pentru popor, ca
măsură a jertfei întru Dumnezeu şi Neam.
Suferinţa creştină nu ajunge la disperare, fiind direct proporţională cu
plinirea mângâierii de sus, întărindu-se şi mai mult în credinţă şi nădejde,
traversând piscurile de azur ale lumii spre înălţimile albastre ale cerului
întru biruinţa cerută de Biruitorul Iisus: „În
lume necazuri veţi avea: dar, îndrăzniţi, Eu am biruit lumea!” (Ioan 16,
33)
Suferinţa creştină are un înveliş interior angelic, care se ţese
exterior într-un veşmânt dalb de
vestală, reflectând Dorul după Dumnezeu, după eu-l aproapelui şi al sinelui.
Suferinţa creştină, purifică, înalţă, renaşte, înnobilează sinele,
smerindu-se, pocăindu-se.
Durerea se răsfrânge bio-psihologic şi înrobeşte, profanează, degradează
viaţa individului.
Durerea nerecurgând la pocăinţă provoacă apariţia deznădejdii, a
groazei, a sinuciderii.
Suferinţa creştină prin ruga neîncetată dezmoşteneşte tristeţea durerii
dând viaţă spiritului, dând sens atât vieţii, cât şi morţii care deschide
transcendentul Vieţii veşnice.
În lucrarea sa apologetică, Dan Puric revelează sensul vieţii, al morţii
şi al suferinţei-matricea sufletească a poporului român, momentul istoric,
esenţa creştină de neînfrânt a neamului dacoromân, raportat în toate undele
trăirii sale ortodoxe în erele istorice milenare: Matricea creştină, dezvoltată până în ultima celulă a omului românesc,
nu s-a grăbit să semneze în istorie, ci să asigure dăinuirea. N-a slăbit în timp, ci s-a-ntărit. Puşcăriile comuniste
au fost hârtia de turnesol, care a adus dovada acestei esenţe. Din gena aceasta
ne-am refăcut tot timpul...
Poporul român şi-a definit sensul vieţii, al
morţii şi al suferinţei în planul concret-istoric. Altfel spus: credinţa
creştină pusă la lucru. Momentul este: TEROAREA COMUNISTĂ...
Cred
că perioada comunistă se poate compara cu un copac ce-şi pierde frunzele,
rămânând uscat...
România de azi este copacul uscat, care şi-a
pierdut frunzele. Aceste frunze, în căderea lor la pământ, au şoptit în taină sau
au strigat, neauzite, sensul vieţii, al morţii şi al suferinţei la care au fost
supuse...
Demnitatea
creştină
Crucea hristică a suferinţei, a jertfei şi a învierii este axa
demnităţii creştinului ortodox.
Crucea hristică asumată suferinţei creştine dă măsura demnităţii noastre
ortodoxe.
Crucea hristică este Stâlp şi Temelie Pământului şi în egală măsură
Altar şi Amvon Cerului.
Crucea hristică asumată în suferinţa şi jertfa despre Adevărul revelat
devine consubstanţială cu conştiinţa
hristică prin mărturisire.
Curajul mărturisirii suferinţei, iubirii şi adevărului întru Hristos devine
Scară mistică a demnităţii creştinului ortodox pe care urcă Neamul său în
Cerurile izbăvirii.
Demnitatea creştină este atestatul suprem al curajului şi credinţei
noastre ortodoxe.
Arborele genealogic al demnităţii creştin-ortodoxe este Crucea hristică-Biserica
Ortodoxă, seva divină ce dă vieţii omului, conştiinţa morală întru Viaţa biruitoare.
Demnitatea creştină trebuie să vegheze permanent starea Neamului întru
Hristos.
Demnitatea creştină a Dacoromânului are genetic structura religioasă
ortodoxă.
Numai demnitatea creştină dă măsura naţionalismului ortodox al
dacoromânului.
Numai în demnitatea creştină sălăşluiesc consubstanţial Ortodoxia şi
Naţiunea în chip: neamestecat şi neschimbat,
neîmpărţit şi nedespărţit.
Logosul-Dumnezeu prin înomenirea Sa, deschide larg porţile
demnităţii creştine.
Demnitatea creştină nu este un dat al
omului, ci este harismatică, este o harismă care sparge istoria...Cel mai
ortodox vers care s-a scris vreodată în răsăritul ortodox este: „Nu credeam să învăţ a muri vreodată.”,
de Mihai Eminescu. Acest vers, această atitudine, i-a marcat pe toţi martirii
creştini români din puşcării. Pentru că atitudinea creştină nu înseamnă numai a
trăi, nu e o atitudine numai în faţa vieţii, e şi o atitudine în faţa morţii.
Au învăţat să moară!...Crucea lor s-a numit demnitate creştină.
Cine suntem...
Suntem Rezistenţa prin Religia străbunilor a Suferinţei, a Jertfei, a
Mărturisirii, a Demnităţii şi a Biruinţei Neamului Dacoromân destinat nemuririi
întru Hristos.
Fiinţialitatea şi Existenţa noastră protodacă este un Dar ceresc,
primordial ca o trăire consubstanţială a Adevărului, Binelui, Frumosului,
Dreptăţii în Pantheonul Credinţei ortodoxe şi a curajului dac, ca o conjugare a
acestor virtuţii eroice de sorginte legendară.
Rezistenţa prin Filocalia Suferinţei şi a Jertfei ortodoxe a
dacoromânilor, mi-am asumat-o sofianic ca vocaţie şi misiune, având
binecuvântarea hristică de a trăi sensul creştin autentic românesc, martiriul
retrăit prin mărturia zecilor de mărturisitori ai temnițelor totalitare. Este
cert motivul pentru care mă regăsesc atât de profund în tot ceea ce cred că a
dorit autorul să dăruiască dăltuind măiestria acestui volum prin esenţialitatea
maternităţii marilor Fii ai marelui nostru Neam: Maternitatea firii lui Eminescu faţă de neamul său n-o s-o mai
regăsiţi decât la cei care au fost martirizaţi în închisorile comuniste. Acolo
a fost crucificat poporul lui Eminescu. Căci, în România, există şi o
populaţie, cea descrisă de Caragiale, a lui Mitică. Mitică este identitatea
veşnic versatilă, parazitul de serviciu al neamului românesc. La Mărăşeşti,
Oituz, pe frontul din Răsărit etc. au murit cei din poporul lui Eminescu, în
închisorile comuniste, tot ei; iar astăzi, cei care mai suferă pentru ţara
aceasta provin tot din această sumă
lirică de voievozi, care a fost Eminescu.
Corifeii Românismului creştin-ortodox Dumitru Drăghicescu, Dimitrie
Gusti, Constantin Rădulescu-Motru, Nae Ionescu, Lucian Blaga, Simion Mehedinţi,
Ovidiu Papadima, Mircea Eliade, Constantin Noica, Mircea Vulcănescu, părintele
Dumitru Stăniloae, Trăian Brăileanu, Nicolae Petrescu, Nichifor Crainic, Vasile
Băncilă..., au reuşit să contureze la vremea respectivă
dimensiunile autentice ale acestui neam...
Cine suntem?, confirmă statutul
gneseologic, a identităţii, ca dimensiune anistorică, ca Neam şi Naţiune, ca
memorie, crez, conştiinţă, libertate, credinţă, adevăr, iubire, dăinuire: A asimila identitatea profundă a unui popor
cu cristalizarea ei istorică presupune de la sine un risc amputatoriu. Căci, în
dimensiunea ei profundă, identitatea unui om, ca şi a unui popor, rămâne o
taină. Iar taina, vorba lui Evdokimov, nu se trăieşte, ci te trăieşte.
Conştiinţa dacoromână care a pulsat în inima precreştino-creştină a avut
o dimensiune anistorică. Sacrificiul
generaţiilor, cel străbun, multimilenar care a punctat fiecare epocă istorică
însumându-se jertfei hristice, ne-a înfiiat şi ne-a asumat testamentar ducând
duhul mistic eroic-martiric-mărturisitor mai departe întru biruinţa mântuirii
Neamului: „Duhul acela comun al lor, al
sfinţilor închisorilor, a fost dus mai departe, iar testamentul lor a fost
transmis posterităţii.”(Bogdan Munteanu, Valeriu Gafencu şi Ioan Ianolide-Despre duhul „Sfinţilor Închisorilor”. Ed. Evdokimos-Fundaţia Prof. George
Manu, Bucureşti-2016, p. 9)
Suferinţa creştină a eroilor, martirilor, mărturisitorilor contemporani în
cadrul acelor torturi programate diabolic, inimaginabile, luciferice, permanente
în regimul teroarei reeducării de tip makarenko-apocaliptic a creat omul nou mistic,
creştin-ortodox dându-i o nouă dimensiune martirică, cea a rezistenţei
îndelungate, suprafireşti, nemaiîntâlnite şi neegalate în istoria universală a persecuţiilor
creştin-ortodoxe.
Fiinţialitatea precreştină şi creştină a Neamului nostru protodac s-a
ţesut în porfira Cuvântului dumnezeiesc, dar şi în broderia tăcerii ca taină
divină.
Tocmai această dimensiune, continuă Dan
Puric, a făcut creştinismul să dăinuiască
în istorie. Tăcerea, ca atitudine care
opreşte mersul lumii, face parte din repertoriul tuturor tehnicilor spirituale,
religioase sau filosofice. Cuvântul este suspendat şi, ca urmare, tăcerea
capătă dimensiune de asceză...
Aproape
tot acest traseu l-au făcut întocmai martirii puşcăriilor comuniste. Căci, şi
pentru ei, a fost la început tăcerea. Tăcerea unei Românii în care ei au
crezut, pentru care au luptat, pentru care s-au jertfit şi s-au rugat. Tăcerea
unui popor pe care l-au iubit şi pentru care s-au crucificat. A urmat apoi
tăcerea impusă forţat celor dragi. Tăcerea şi spaima mamei, care nu ştia dacă
îşi va mai vedea vreodată fiul sau fata. Tăcerea cruntă a copilului, care nu
ştia dacă îşi va mai revedea părinţii. Tăcerea soţiei sau a soţului, tăcerea
iubitului sau a iubitei. Tăceri, mii de tăceri, în ore, zile, luni, ani, zeci
de ani. O Românie creştină, frumoasă şi cinstită, ferecată în tăcere. Inima
ţării, îngropată în tăcerea puşcăriilor. Dar
bătăile ei le auzea Dumnezeu.
Tăcerea
creştin ortodoxă, mistică, grăieşte taina limbajului haric, zămislind sensul
firesc şi suprasensul transcedental, eliberând conştiinţa moral-creştină,
spiritul religios, făcânsu-l viu şi creator, făcându-l cuvânt, făcându-l
adevăr, făcându-l iubire, făcându-l fiinţă, făcându-l persoană, înomenind-o şi
îndumnezeiind-o hristic.
Vin apoi umilinţa şi plângerea.
Umilinţa din partea semenului lui, devenit între timp ne-om. Umilinţa din
partea fratelui lui, românul, devenit între timp ne-român. Şi apoi plângerea,
acea plângere cu disperare, acea plângere dincolo de fire, care a secat
lacrimile. Dar Dumnezeu vedea şi le-a făcut din ochi icoane.
Umilinţa provocată de slugile odioase şi tîrâtoare ale răului, acceptată
ca pătimire, jertfă, mărturisire pentru sine şi neam capătă prin ruga permanent
aprinsă a credinciosului şi a confraţilor săi de suferinţă, aureola
smereniei-începutul treptei spirituale care, urcă spre desăvârşirea mistică
creştinul ortodox izbăvitor.
Şi frica;
frica înnebunitoare de orele de anchetă, de acuzele mincinoase şi calomnii, de
turnătoriile celor care cădeau disperaţi, de bătăile şi torturile cumplite. Nu,
aici nu mai era frica de Dumnezeu, aici era frica de omul căzut; şi abia atunci
Dumnezeu şi-a deschis braţele şi i-a primit ca pe nişte copii.
Frica răsfrântă din ură, din
fărădelege, din bestialitate, din neputinţă, din laşitate, din debilitate, din
sminteală, din fariseism, ca sentinţă biologică pronunţată de irozii cruzimii,
dar adusă prin multă răbdare în braţele nădejdii creştine trece şi ea din
planul psihologic sub platoşa metafizică, pregătindu-se astfel pentru urcuşul
mistic.
Acolo, cei care au ajuns acolo, în braţele
Tatălui, au putut învăţa dragostea cea adevărată de Dumnezeu şi aşa s-au
însfinţit cei ce au crezut, puşi fiind în lanţuri, cei ce-au crezut,
batjocoriţi fiind în credinţa lor, cei care, în singurătatea celulei lor, au
crezut în ceea ce o lume întreagă nu mai credea sau era ispitită să nu mai
creadă. Acolo, în braţele lui Dumnezeu, au învăţat limbajului îngerilor. Şi
astfel, într-o noapte, cuvintele durerii lor au trecut nevăzute printre
zidurile reci, printre zăbrele, şi s-au întrupat pe nesimţite în inimile noastre,
fără de veste, ca noi să-i pomenim şi să-i purtăm-cruci vii-în inima noastră:
Ne vom întoarce într-o zi,/ Ne vom întoarce neapărat./ Vor fi apusuri
aurii,/ Cum au mai fost când am plecat.// Ne vom întoarce neapărat,/ Cum apele
se-ntorc în nori,/ Sau cum se-ntoarce tremurat,/ Pierdutul cântec de viori.//
Ne vom întoarce într-o zi,/ Şi cei de azi, cu paşii grei,/ Nu ne-or vedea, nu
ne-or simţi,/ Cum vom pătrunde-ncet în ei.// Ne vom întoarce ca un fum,/ Uşor,
ţinându-ne de mâini,/ Toţi cei de ieri în cei de-acum,/ Cum trec fântânile-n
fântâni.// Cei vechi ne-om strecura, tiptil,/ în toate dragostele noi/ şi-n
cântecul pe care şi-l/ vor spune alţii despre noi.// În zâmbetul ce va miji/
Şi-n orice geamăt viitor,/ Tot noi vom sta, tot noi vom fi,/ Ca o sămânţă-n
taina lor.// Noi, cei pierduţi, re-ntorşi din zări,/ Cu vechiul nostru duh
fecund,/ Ne-napoiem şi-n disperări,/ Şi-n răni ce-n piepturi se ascund.// Şi-n lacrimi
ori în mângâieri,/ Tot noi vom curge zi de zi,/ În tot ce mâine, ca şi ieri,/
Va sângera sau va iubi! (Radu
Gyr)
Suferinţa şi pătimirea creştină contemporană
a poporului dacoromân devin expresia cea mai autentică a Ortodoxiei, ce
presupune o înaltă conştiinţă morală şi o profundă trăire, o comuniune hristică
în Duhul Sfânt, ca cea atinsă de eroii, martirii şi sfinţii veacului XX.
În Ortodoxia Rugului Aprins al prigoanelor, persecuţiilor şi pătimirilor
ateo-bolşevice ale veacului trecut s-a născut o sinteză originală atât în
formă, cât şi în conţinut: trăirea vieţii creştine lăuntrice în adevăratul ei
sens filocalic ce s-a întrupat apoi unei conştiinţe sofianice, purificându-se
şi transfigurându-se astfel, liturgic întru Mântuitorul Hristos.
Creştinismul omului românesc s-a născut
dintr-o lumină aparte. Omenia, ca dat strămoşesc al acestui neam, a fost
aeroportul pe care a aterizat lin credinţa creştină şi din această îmbinare de
rai şi de înger al lui Dumnezeu s-a născut Grădina
Maicii Domnului, numită România.Peste ea a căzut necruţător, nedrept şi
barbar, istoria, iar dincolo de istorie, cu mult în afara ei, comunismul.
Acest comunism este rana neînchisă a
poporului român.
-Părinte Atanasie, care a mai fost sensul
vieţii în puşcărie?
-Să învăţăm să murim, Dan Puric.
Dan Puric, un foc nestins
Flacăra
lăuntrică a focului nestins din sufletul mare cât o Românie al lui Dan Puric
este înteţită de suflarea impetuoasă a lui Gheorghe Ceauşu:
Siluetă pregnantă şi
voce singulară în care se contopesc omul, artistul, gânditorul şi cetăţeanul.
Dan Puric este, la urma urmei, o conştiinţă
înaltă a vremii noastre...
Cine Suntem-este o operă prodigioasă, care dincolo de atestarea noastră
religioasă, monoteist-precreştină şi istorică cu valenţele unei culturi
spirituale majore, contribuie la înlăturarea carapacei egoismului şi
ideologiilor necreştine înfiiate care,
au creat înstrăinarea seculară şi moderno-contemporană dintre noi creştinii,
deschizând astfel calea comuniunii prin credinţă, suferinţă şi jertfă, spre
unitatea în pluralitate, în diversitate a tuturor românilor.
Cine suntem-este structurată ca o lucrare etalon, afiliată
Tradiţiei şi practicii ortodoxe, care sintetizează creştinismul autentic şi
dacismul Românilor-salvator fiinţialităţii religioase a Neamului în orice eră a
prigoanelor şi a persecuţiilor, ştiindu-se că destinul spiritual al
Dacoromânului este un drum de urcuş, de cădere, de suferinţă, dar şi de
biruinţă.
În omogenitatea duhovnicească a dreptei credinţe se reflectă
eterogenitatea structurilor ca forme şi expresii, ce converg spre comuniune,
spre înalta sferă a îndumnezeirii creştinului.
Astfel, înomenirea lui Dumnezeu a condus şi conduce prin har, credinţă
şi jertfă la îndumnezeirea Omului doritor.
Bucuria lecturii fascinează bucuria trăirii.
Flămânziţi şi însetaţi!
Comentarii:
O ZI BUNĂ , IUBITE DOMNULE GHEORGHE NISTOROIU, FIE Ca DOMNUL
SĂ AJUTE NEAMUL ROMÂNESC..
V-am remarcat demult,
mulțumesc pentru Eseu.. Și eu îl iubescpe Dan Puric, dar pe lângă el ne m-ai
trebuie un Bălcescu...
Ultima dată când am vorbit cu el pe o scenă mi-a spus, ”am
mai avea nevoie de unul ca să facem Treimea ” , și să spunem pe aici nu se
trece ”...
Avem nevoie de un
Mare Gînditor Politic și de un Om politic...
Cine suntem ? Ce trebuie să facem în Istorie ca să ne
slavăm ? Problemele acestea le tratez în
„ Psihologie și pedagogia poporului român”, în ”Explicarea poporului român”, în
„Filozofia destinului românesc”, și în „Scrsori literare și pedagogice adresate
romînilor pe drumul salavării poporului romîn”.. Daca intrați pe www.stefandumitrescu.com le
puteți citi ! Spuneți-le și altora, va trebui ca patrioții adevcărați să ne
unim și să slavăm Țara. Separați, dezbinați, nu putem !
Încă o dată vă felicit și vă mulțumesc ! Știu că sunteți
vâlcean de al meu ....
Slăvit să fie Domnul !
Cu prețuire și
prietenie Ștefan Dumitrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu