Secretele Mănăstirii Curtea de Argeş
În interior,
pe lângă zugrăveala executată în ulei de pictorii francezi F. Nicolle, Ch.
Renouard*) și de românul N. Constantinescu din Curtea de Argeș, pe lângă
panourile votive, mormintele ctitorilor și tâmpla făcută din marmură, bronz
aurit și onix, pe lângă icoanele ei lucrate în mozaic, atrage atenția, ca o
excepțională realizare sculpturală, grupul celor 12 coloane, original
ornamentate floral, reprezentând pe cei 12 Sfinți Apostoli; aceste coloane dau
cu adevărat o impresie de viu și mers aievea. Din ancadramentul lor central,
ținând loc de despărțire între partea de la intrare și sanctuarul bisericii,
interiorul acesteia, discret înveșmântat în zugrăveala pictorilor aici
amintiți, apare într-o calmă maiestate, ca un adânc îndemn la reculegere. În pronaos
se află mai multe morminte acoperite cu lespezi de piatră, cea mai valoroasă
din punct de vedere artistic fiind cea a lui Radu de la Afumați (1529), care îl
înfățișează pe viteazul domnitor călare și cu sceptrul în mână.
*) pictorii
francezi F. Nicolle, Ch. Renouard au "luat" vechile fresce şi le-au
dus la... Musée du Louvre, cel mai mare muzeu de istorie și artă din Franța
unde sunt în depozit şi nu la vedere. La vedere - doar la OCAZII!
Cine a fost, de fapt,
meşterul Manole şi de ce a apărut Allah pe cărămida cheii de boltă
Considerată
drept una dintre minunile arhitecturale ale acestei ţări, Mânăstirea Curtea de
Argeş - monument ctitorit de Neagoe Basarab - poartă, dincolo de cunoscuta
legendă a Meşterului Manole, o serie de adevăruri istorice prea puţin
cunoscute.
“Pe Argeş în
gios, / Pe un mal frumos, / Negru-Vodă trece / Cu tovarăşi zece: /Nouă meşteri
mari, / Calfe şi zidari / Şi Manoli - zece, / Care-i şi întrece...” Cine nu
ştie frumoasa baladă a meşterului Manole?! Dar câţi dintre noi ştiu adevărul
din spatele legendei şi cum îşi leagă Manole numele de edificiul ridicat pe
locul fostei Catedrale Mitopolitane, zidită în sec al XV-lea.
“În ziua de
Adormirea Maicii Domnului, în anul 1439, pe locul actualei Mănăstiri, era
sfinţită Catedrala Mitropolitană, în prezenţa ctitorului ei, Vlad Dracul,
domnul Ţării Româneşti. Din nefericire, în anii 1444 şi 1446 au avut loc două
cutremure care au afectat grav această catedrală, magnitudinea celui din 1446
fiind estimată de specialişti la 7,5 grade pe scara Richter (tot atunci a fost
ruinată şi Cetatea lui Negru Vodă de la Căpăţâneni, cunoscuta astăzi drept
Poienari, refăcută mai târziu de fiul lui Vlad Dracul, Vlad Draculea -Ţepeş).
Vlad Dracul nu a apucat să refacă catedrala, fiind asasinat împreună cu fiul
său Mircea, în 1447, de către boierii Dăneşti sprijiniţi de Iancu de
Hunedoara.”, explică istoricul Ştefan Dumitrache, directorul Muzeului Curtea de
Argeş.
Cine este legendarul
Manole
Construcţia
Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui Neagoe Basarab de
a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn. Iar contribuţia
legendarului meşter Manole la ridicarea construcţiei nu e doar folclor. “În
tinereţe, Neagoe Basarab a fost la studii în Italia şi la Constantinopol. La Constantinopol,
sultanul Baiazid al II-lea îi încredinţează administrarea construcţiei unei
moschei, sarcină de care el s-a achitat strălucit. Constructorul-şef al
moscheii este Manoli din Niaesia, care apare, astfel, alăturat de Neagoe
Basarab. Se pare că Manoli era armean, astfel explicându-se anumite elemente de
arhitectură armeană şi georgiană din construcţia Mănăstirii”, explică
directorul Muzeului Curtea de Argeş.
Marmură adusă de la
greci
Din dorinţa
lui Neagoe Basarab, la construirea monumentului s-a folosit, pe lângă calcar de
Albeşti, şi marmură adusă tocmai din arhipeleagul grecesc. Iar realizarea
acestui lucru n-a fost tocmai simplă, mai cu seamă că Insulele se aflau sub
control otoman, iar sultanul interzicea folosirea marmurei în biserici, tocmai pentru
a nu permite lăcaşelor creştine să se ridice la nivelul moscheelor. “Neagoe i-a
scris sultanului Selim să-i aprobe importul de marmură, minţindu-l cu privire
la destinaţia marmurei. Angrenat în campanile antiisiite şi antimameluce din
Orient, sultanul a aprobat importul, deşi a aflat destinaţia reală a marmurei
greceşti”, mai spune directorul Ştefan Dumitrache.
Numele lui Allah pe
cărămida cheii de boltă
Un lucru
greu de acceptat şi încă destul de puţin cunoscut a fost evidenţiat de marele
istoric, arheolog, epigrafist şi folclorist român din secolul XIX, Grigore G.
Tocilescu, care a spus că a identificat pe cărămida cheii de boltă, scris cu
caractere osmane, numele lui Allah (Grigore G. Tocilescu - Biserica Episcopală
a Mănăstirii Curtea de Argeş restaurată în zilele M.S. Regelui Carol I şi
sfinţită din nou în ziua de 12 septembrie 1886). “Din nefericire, nu avem
imagini cu această cărămidă şi, mai ales, nu ştim ce s-a întâmplat cu ea după
reconstruire” mai spune Ştefan Dumitrache .
Prădată şi avariată
În luna
decembrie a anului 1610, când oraşul Curtea de Argeş era cucerit de trupele
tânărului principe transilvan Gabriel Bathory (de 21 de ani), mănăstirea a fost
de-a dreptul devalizată.
“În cele
aproximativ două luni de ocupare a oraşului, Mănăstirea şi bisericile au fost
cumplit jefuite, acoperişul Mănăstirii (din plumb) fiind topit pentru
necesităţile oştirii, ceea ce a dus la degradarea monumentului”
mai spune
profesorul Dumitrache. Edificiul a fost refăcut ulterior de Matei Basarab şi
Şerban Cantacuzino.
Izvorul lui Manole şi
Fântână lui Manole
Înaintea
celebrei fântâni din apropierea mănăstirii, lângă sfântul lăcaş susura un izvor
care astăzi nu mai este şi despre care prea puţină lume ştie. “Izvorul lui
Manole, aflat iniţial în curtea Mânăstrii, a secat, însă din iniţiativa
învăţatului episcop al Argeşului, P.S.Iosif, se construieşte, peste drum de
Mănăstire, o nouă fântână, cunoscută azi sub numele de Fântâna lui Manole”
explică Ştefan Dumitrache.
Mănăstirea,
transformată dintr-o construcţie princiară, într-una regală
Arhitectura
lăcaşului suferă, în decursul timpului, câteva modificări. Francezul Emile
Andre Lecomte de Nouy îşi pune amprenta pe transformarea sa într-o construcţie
regală. “După ce M.S. Regele Carol (pe atunci Principe) vizitează întreagă ţară
călare, allege Podul lui Neag ca loc de trăit, iar Curtea de Argeş drept loc de
murit. În acest scop va ridica, la Podul lui Neag Castelul Peleş, în timp ce la
Curtea de Argeş, decide reconstruirea Mănăstirii Argeşului după metoda lui
Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc. Acesta îl refuză pe rege din motive de vârstă
şi sănătate, dar îl recomandă pe Emile Andre Lecomte de Nouy, discipolul sau.
Acesta va reconstrui Mănăstirea încercând să o transforme dintr-o construcţie
princiară, într-una regală, văzându-se foarte bine această idee la
reconstrucţia modestului aghiazmatar gândit de Neagoe (semn al smereniei şi
umilinţei sale pe care un occidental nu putea să o înţeleagă)”, mai spune
profesorul Dumitrache. Totodată, are loc şi o schimbare a arhitecturii
turlelor, mai scunde şi cu circumferinţă mai mare. Şi tocmai datorită acestui
aspect au putut să reziste la cutremurele ce au urmat.
O nouă frescă
La fel de
puţin se cunoaşte faptul că în cursul reconstrucţiei, pereţii Mănăstirii au
fost demolaţi până aproape de bază. “Fresca ce era nedeteriorată a fost scoasă
de arhitectul francez, noua frescă a Mănăstirii fiind realizată de un grup de
artişti din care făcea parte şi fratele său. Din informaţiile mele mai există
48 de astfel de fresce, 39 la MNAR, 5 la MNIR şi 4 în Muzeul Arhiepiscopiei
Argeşului şi Muscelului (nedeschis publicului larg)” precizează Ştefan
Dumitreache
Vechiul paraclis s-a
năruit odată cu imensa valoare istorică
În curtea
Mănăstirii Argeşului a existat un paraclis - singurul edificiu ridicat de
domnitorii fanarioţi în Curtea de Argeş - care avea o pictură deosebit de
valoroasă. Din păcate, acesta a fost demolat de Lecomte de Nouy, pentru a face
loc parcului destinat familiei regale.
“În parcul
creat, au fost plantate specii rare, găsindu-se şi azi un arbore-lalea
(Liliondendron tulipifera). Până acum trei ani, aici putea fi admirat şi un
arbore de tisa (Taxus baccaata), tăiat, din păcate, deşi este monument al
naturii”, aminteşte directorul Muzeului Curtea de Argeş."
Regele
Carol, acuzat că a deturnat material pentru reşedinţa sa de lângă Mănăstire
În
apropierea Mănăstirii, spre răsărit, avea să se construiască, din ordinul lui
Carol, o frumoasă Reşedinţa Regală, ridicată dintr-o cărămidă specială
vitrifiată, adică arsă până devenea... STICLĂ şi nu mai era supusă la efectele
îngheţ-dezgheț.
”Cărămida
respectivă era folosită, la vremea aceea, la zidirea forturilor Bucureştiului.
În epoca respectivă, presa l-a atacat dur pe M.S. Regele Carol, acuzându-l de
deturnarea materialelor (cărămizii)”, aminteşte Ştefan Dumitrache.
Reşedinţa
Regală ridicată de rege a funcţionat până la abolirea monarhiei, ca instituţie
în subordinea Casei Regale a României. “Această reşedinţă a fost un motiv de
fricţiuni între familia regală şi ierarhii de la Argeş, care revendicau aripa
de nord a construcţiei. Casa Regală n-a acceptat însă acest lucru şi, mai mult,
în 1939 M.S. Regele Carol al II-lea decide închiderea pentru cult a Mânăstirii.
Lăcaşul urma să aibă numai rolul de necropolă regală. Episcopiei i-a fost dat
terenul de la intrarea în curte în scopul construirii unei noi biserici
episcopale, iar pe acest teren se construieşte azi noua Necropolă Regală a
României” mai precizează Ştefan Dumitrache.
Construcţia
Mănăstirii Curtea de Argeş a început în 1514, din dorinţa lui lui Neagoe
Basarab de a zămisli aici un lăcaş de o frumuseţe fără seamăn.
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=a1864a9316&view=lg&msg=15a7ba387534e052
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu