Veste fabuloasa din Banat!
Ce se intampla cu locul
de poveste din cea mai veche gara din Romania?
Decizia luata de
Regionala CFR Timisoara
A fost
construita inaintea celor din Roma, Stockholm, Tokyo sau Los Angeles, intre
anii 1854-1856, este cea mai batrana gara de pe teritoriul actual al Romaniei
si se afla in Banat.
CITESTE SI:
Cat de tare seamana cea mai spectaculoasa cale ferata din Romania, aflata in
Banat, cu Semmeringul din Austria! FOTO!
Vorbim
despre gara din Oravita, unde se gaseste, de asemenea, cel mai vechi depou de
locomotive din tara, ridicat de catre Societatea Privilegiata a Cailor Ferate
de Stat Austrice pentru a asigura remorcarea trenurilor pe linia Oravita –
Bazias.
Cazut prada
degradarii in ultimii ani, depoul va intra in reabilitare.
Reprezentanti
ai Regionalei de Transport Calatori Timisoara s-au intalnit la Oravita cu
reprezentanti ai Primariei pentru a discuta despre starea cladirilor din cea
mai veche gara. Depoul a fost constituit dintr-o hala principala, in anul 1856,
constructia fiind in intregime din lemn. Aceasta a fost distrusa complet de
incendiul din anul 1886.
Ulterior,
intreaga cladire a fost reconstruita din zidarie de caramida, necesitand in
momentul de fata reparatii capitale la acoperis. CFR Calatori are cuprinsa in
bugetul de anul acesta suma necesara refacerii integrale a invelisului remizei.
„Sunt
bucuros de faptul ca cei de la CFR dau importanta uneia dintre cele mai
remarcabile atractii turistice din orasul nostru. Am venit la intalnire
impreuna cu arhitectul aparatului de specialitate din cadrul Primariei pentru a
da o mana de ajutor celor de la CFR si am reusit sa gasim solutii viabile
pentru a incepe cat mai repede posibil reabilitarea remizei de locomotive”, a
declarat pentru Reper24, Dumitru Ursu, primarul Oravitei.
Dupa ce
depoul va fi pus la punct, reprezentantii Regionalei de Transport Calatori
Timisoara si cei ai Primariei din Oravita vor sa infiinteze un muzeu, dat fiind
faptul ca din aceasta gara porneste traseul de vis – Semmeringul Banatean, cea
mai spectaculoasa cale ferata din Romania, care atrage in fiecare an mii de
turisti din toate colturile lumii.
Va
reamintim, la Oravita s-a construit si prima cale ferata de pe teritoriul tarii
noastre: Oravita – Iam – Iasenova – Vracevgai – Bazias, inaugurata pentru
transportul de marfa la 30 august 1854, iar pentru calatori la 1 noiembrie
1856.
Gara Oravita
este si prima gara cu ascensor. Are peronul la primul etaj, acesta fiind cu
mult deasupra nivelului strazii. Pe vremuri, pasagerii si bagajele urcau cu
liftul, din strada pana la peron.
Legatura
Oravitei cu reteaua mondiala de cai ferate s-a facut in 15 iulie 1858, cand
orasul Timisoara a fost legat cu o linie noua Varset – Iasenova. Drumul cu
trenul de la Oravita la Budapesta dura atunci 26 de ore, iar de la Oravita la
Viena 36 de ore, traseul fiind cunoscut sub numele de „lunga linie orientala”.
Printre
personalitatile care au trecut prin gara Oravita se numara trupa de teatru
Pascaly, din care facea parte si Mihai Eminescu, la acea vreme sufleor si
secretar particular al directorului, imparateasa Sissi si regele Carol I al
Romaniei.
Surse foto: banaterra.eu, infocs.ro, oravita-anina.eu
Tag-uri:cfr timisoara oravita,gara
oravita,oravita,reabilitare gara oravita,tren oravita anina,turism
oravita-anina
Cea mai spectaculoasa linie ferata
din Romania, aproape de Timisoara, intra totusi in circuitul turistic? Planuri
noi sunt pentru trenul Oravita – Anina
TIMISOARA.
Nu se mai inchide? Semeringul Banatean, adica cea mai spectaculoasa linie
ferata din Romania, prima linie montana, care leaga Oravita de Anina, in
judetul Caras- Severin, ar putea deveni una turistica.
Fostul
ministru al Turismului, timisoreanca Maria Grapini a declarat pentru
opiniatimisoarei.ro ca, in calitate de ministru, a depus memorii la Ministerul
Transporturilor pentru a transfera acest tronson de cale ferata la Ministerul
Turismului.
Mai mult
decat atat, se doreste prelungirea acestei linii ferate pana in Serbia, la
Varset.
„Prin luna
martie am fost la Varset, in Serbia. Se pune problema sa se repuna linia pana
la Varset. I-am trimis o informare in acest sens la presedintele Consiliului
Judetean Caras- Severin, Sorin Frunzaverde si am depus si doua memorii la
Minsiterul Transporturilor. Dupa cum se stie, la Ministerul Transporturilor se
discuta despre desfiintarea a 700 de kilometri de linie ferata care nu este
profitabila, iar in cei 700 de km se regaseste si tronsonul Oravita- Anina. Nu
voi lasa lucrurile asa, in privinta acestei linii ferate, este un obiectiv
turistic important. Am plecat de la minister, dar asta nu inseamna ca nu
trebuie sa ducem mai departe proiectul. Dupa sarbatori ma voi interesa, din nou
la minister si la Autoritatea Nationala de Turism, sa vad in ce stadiul e
proiectul de transformare in traseu turistic„, a declarat pentru
opiniatimisoarei.ro Maria Grapini.
Fostul
ministru a mai spus ca, deocamdata, in Guvern nu s-a discutat despre
desfiintarea celor 700 de kilometri de linie ferata nerentabili si ca o
analiza in acest sens ar putea avea loc
in perioada imediat urmatoare.
„Trebuie sa
salvam aceasta linie ferata. Altii, am vazut si prin Austria, infiinteaza
astfel de linii ferate turistice, iar noi ne gandim la desfiintare. In zona
aceea mai sunt si alte obiective turistice care merita sa fie promovate
turistic„, a mai spus Maria Grapini.
Linia ferata
Oravita-Anina a fost inaugurata la 15 noiembrie 1863, fiind prima cale ferata
montana si a patra construita de pe teritoriul actual al Romaniei. Pe cei 34 de
kilometri, traseul montan are in componenta 14 tunele si 10 viaducte, iar
diferenta de altitudine intre cele doua orase este de 340 de metri. Tunelele au
fost strapunse cu dalta si cu tarnacopul, intrucat la acea vreme inca nu se
inventase dinamita. Mai multe despre istoria acestei cai ferate aici!
O plimbare
cu trenul intre Oravita – Anina si retur costa 10,4 lei. Elevii, studentii si
pensionarii beneficiaza de reducere 50% din pretul biletului.
De la
Timisoara pana Oravita sunt aproximativ 130 de km, ce pot fi parcursi cu
masina.
Sursa foto: Banatul Montan
http://www.opiniatimisoarei.ro/cea-mai-spectaculoasa-linie-ferata-din-romania-aproape-de-timisoara-intra-totusi-in-circuitul-turistic-planuri-noi-sunt-pentru-trenul-oravita-anina/25/04/2014
Sursa Inf. Mariana Gurza
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu