duminică, 19 februarie 2017

O viziune recentă a unui părinte anonim




Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie (ΙΧ)


Cuvinte și istorisiri ale Starețului Paisie (ΙΧ)
Când ne nevoim să biruim o patimă și nu pleacă, înseamnă că fie avem egoism, fie osândim.
*
Tinerii de astăzi sunt precum mașinile noi, cu uleiurile înghețate.
*
Starețul a spus unui monah athonit: „Departe de mașină, radio și telefon”.
*
Starețul a spus despre doi bătrânei simpli, care nu trăiau prea ascetic, dar nu aveau mângâieri omenești și nici legături cu mirenii: „Aceștia sunt adevărați pustnici”.
*
Fiecare Stareț trebuie să ia aminte pe cine face monah și unele lucruri să le prevină. Unul din zece trebuie iconomisit. Într-o chinovie poate să se facă iconomie chiar și la 2-3 părinți mai slabi sau dificili. Dar într-o obște mică e greu să faci astfel de iconomie.
*
Să ne rugăm precum niște păcătoși, iar nu precum niște niptici.
*
Să învățăm rânduiala Raiului, care este rugăciunea necurmată.
*
Mai întâi omul trebuie să facă mărturisire la duhovnicul său, să se împrietenească cu Dumnezeu și să se pună în rânduială. Și în timpul rugăciunii pe care o face singur trebuie să se mărturisească. Mărturisirea aceasta pe care o face înaintea lui Dumnezeu este alta. Să se smerească înaintea lui Dumnezeu și să spună: „Dumnezeul meu, sunt nemulțumitor, păcătos, fățarnic…” și celelalte. Iar după ce se va pocăi și se va mărturisi înaintea lui Dumnezeu, apoi începe să îndrepte toate patimile și toate neputințele sale duhovnicești. După care va spune: „Dumnezeul meu, cu mine ce se va întâmpla? Dacă nu mă ajuți Tu, nu voi putea face nimic”. Și atunci vine Harul lui Dumnezeu. Va simți o asemenea bucurie înlăuntrul său, o asemenea mângâiere, încât nu-l va lăsa inima să lase rugăciunea.
*
Diavolul a întins trei mreje ca să prindă toată lumea. Pe bogați să-i prindă cu masoneria, pe săraci cu comunismul, iar pe cei care cred cu ecumenismul.
*
Noi să trăim duhovnicește, astfel încât diavolul să nu aibă nicio stăpânire asupra noastră.
*
Adevărata bucurie se naște din durere. Credința noastră se întărește cu încercările.
*
Dacă omul nu se renaște (duhovnicește), este pentru iad.
*
Când ni se face observație, fie de greșim, fie nu, să cerem iertare și în felul acesta ne smerim și primim Har.
*
Astăzi Evanghelia o dau deoparte, fărădelegea o fac lege, păcatul îl fac modă. Lumea se îndreaptă spre distrugere totală, dar ultimul cuvânt îl are Dumnezeu.
*
Când omul are Harul lui Dumnezeu, nu se teme de nimic, de vreme ce Însuși Hristos ne-a dat stăpânire. Chiar și otravă să bea cineva, nu-l vatămă; de va păși peste șerpi și scorpii, nu-l vor vătăma.
*
Nu trebuie să încurcăm mijlocul (pe care-l folosim) cu energia lui Dumnezeu. Uite, era un stareț la Provata și avea război trupesc. Făcea asceză și, ca să se izbăvească, a luat o piatră și își lovea capul cu ea, ca să-l miluiască Dumnezeu. Într-adevăr, Dumnezeu văzând multa lui osteneală, l-a miluit, dar acesta a ajuns la concluzia că lovirea cu piatra în cap îl izbăvește pe om de gândurile viclene. Iar atunci când ucenicii lui aveau gânduri, lua o piatră și îi lovea în cap. Dar deoarece capetele lor erau fragile, din pricina multei loviri, ajungeau niște imbecili. De aceea nu trebuie să confundăm mijlocul pe care-l folosim cu mila lui Dumnezeu.
*
Ceea ce ajută pe ceilalți eficient este pilda vieții noastre creștinești.
*
Din clipa în care omul crede că nu a greșit, face o mare greșeală.
*
Fiecare vede lucrurile potrivit stării sale duhovnicești.
*
Din clipa în care cineva se pune în situația celuilalt (înțelege greutatea prin care trece), atunci să presupunem că îl iubește cu adevărat. Atunci se scoate pe sine (iubirea de sine) din dragostea sa și le rabdă pe toate.
*
Când spunem că ne punem în situația celuilalt, nu înseamnă că îi vom lua locul. Ca să-l înțeleg pe un meșter cât de mult se ostenește, trebuie, oare, să fiu 4-5 ani meșter? Dacă suferi împreună cu cel îndurerat, cu cel bolnav, te pui în locul celuilalt, la slujire, fără să o faci. Văd un copil mic. Trebuie să devin copil mic ca să-l înțeleg? Să te pui în locul lui, să te gândești că este înfășat, strâns legat, și vrea să se scarpine, să se miște, îl doare, plânge, nu poate vorbi. Nu va intra bătrânul în leagăn (și leagăne unde să găsim?), ca să-l înțeleagă pe sărmanul copil.
*
Unii vorbesc, fiindcă au din fire acest dar. Alții au darul de a tăcea. Scopul este ca fiecare să-și sfințească darul său.

Din cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura Evanghelismos, 2016.




O viziune recentă a unui părinte anonim, despre părintele Proclu, cel de curând plecat la cele veșnice.

(aceasta este versiunea revizuită, mai apropiată  de adevărata vedenie trăită de părintele anonim)


Acesta l-ar fi văzut pe părintele Proclu ajungând în Ceruri, dar nu l-a văzut bucurându-se, ci foarte întristat, de cele ce a aflat acolo....

”Și am văzut pe cineva zburând cu ușurință pe deasupra a ceva ce le simțeam ca fiind drept niște pericole, niște capcane. Dar peste toate trecea cu oarecare ușurință! Și traseul era destul de lung cu diverse peisaje .., Abia la capătul traseului am înțeles că cel ce zbura era părintele Proclu. L-am văzut ajungând în fața unei construcții ce-mi părea ca o Instituție mare, cu mai mult etaje și birouri. În care a  intrat,  urcând în zbor de-a lungul treptelor scării, direct la nivelul  trei.
Și în fața intrării acestei instituții, dar și pe scări în sus, era un  rând imens de oameni, pe lângă care părintele a trecut plutind, oprindu-se la etajul trei. Aici era o ușă  deschisă. in deschizătura căreia era proptit un birou, la care un funcționar verifica buletinele celor din rând. Părintele Proclu se uita să vadă ce se întâmplă la acea ușă, la acel birou! Pe acte celor din rând, am văzut tricolorul, semn că erau români! Iar treaba funcționarului o simțeam ca pe o rutină, căci toți aveau acte valabile cu tricolor pe ele. Și aceștia după ce arătau actele, aici la etajul trei, primeau acceptul de se urca mai sus. Unde Părintele nu putea să meargă! Deși nu vedea până sus de tot, știa (și eu deasemeni)  că rândul se înșiră pe scări în sus pe mai multe etaje. Putea doar să privească înspre etajul superior, -al patrulea. Și acolo sus se zărea din când în când o lumină în canatul unei uși când se deschidea pentru cei cărora le venea rândul.
Și privind Părintele Proclu curios la  funcționarul de pe etajul trei , îl întreabă:
-Dar ce-i cu rândul ăsta imens aici?
- Păi, crezi că degeaba stau atâția la rând! Sunt cu probleme, probleme...! spuse funcționarul.
-Cum? Atâția cu probleme? A exclamat părintele Proclu privind puhoiul de oameni ce stau la rând!
 Și copleșit de o durere imensă, conștinetizând acest puhoi de probleme, s-a lăsat ușor pe vine plângând într-un fel atât de intens, de parcă simțeam că mă topesc și eu de plânsul lui, de durerea acelei constatări...Și nu era un plâns, obișnuit ci era ca o rugăciune de foc greu de pus în cuvinte.
Și cu starea asta, încă vie în suflet, am revenit la realitatea lumii noastre, cugetând la cele văzute, auzite și simțite...  Rugăciunea de foc pe care am simțit-o în final, am băgat de seamă că trebuia să fie pecetea încredințării mele că vedenia nu a fost de la diavoli. Căci diavolii nu se pot ruga astfel! 
Iar celelalte nu știu sigur ce poate însemna. Îmi pare că cei care așteptau la rând și aveau chip de oameni,  de fapt erau îngerii păzitori ai românilor, ori chiar sfinții români, căci le-am văzut  tricolorul roșu/galben/albastru pe actul cu care se identificau la etajul trei . Că doar aceștia sunt în Ceruri...
Tare cred că s-a vrut a mi se arăta faptul că noi creștinii români, avem mari probleme sufletești pentru care sfinții noștri, nu huzuresc în Ceruri, ci lucrează, mijlocesc pentru noi...Noi însă ce facem ca să ne îndreptăm problemele...? Că pe părintele Proclu l-am văzut profund îndurerat de starea noastră duhovnicească...! Doamne, nu ne lăsa! ”




Sursa: Alexandru Stanciulescu Barda













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu