Ştefan Dimitriu: RECUPERAREA „VORBIRII DIN GÂND”
Cunoscut şi
apreciat ca romancier (capul său de operă, Veneticii, Editura Vinea, 2002,
roman ajuns la ediția a 3-a), eseist (Himera literaturii, un dialog epistolar
cu Ion Murgeanu, Editura Curtea Veche, 2007), poet (Eu scriu la lumina mâinii
mele, Opera Omnia, TipoMoldova, 2012),
autor de originale dicţionare literare (Calendarul scriitorilor români,
3 volume, TipoMoldova 2014), neobosit truditor pe tărâmul păstrării memoriei
confraţilor scriitori (Odiseea plăcilor memoriale, Editura BMB, 2012, ed.
Eikon, 2016), Ion Lazu ni se arată de câţiva ani încoace şi ca un inspirat şi
prolific autor de jurnale intime. Astfel, în 2013, la Europress, a văzut lumina
tiparului primul său volum de acest gen (Vreme închisă – 1979-1989), ce avea să
se constituie în cap de serie pentru cele apărute în anul 2016 (Ecografia
fantasmei – 1990-1994, şi Omul bun are timp pentru toate – 1995-2000), amândouă
publicate la Editura Semne.
Nu ştim câtă
predestinare, cât calcul, câtă întâmplare au stat la baza alegerii de către Ion
Lazu a profesiei de geolog, dar oricum s-ar prezenta lucrurile în această
privinţă, faptul de a fi fost în cea mai mare parte a vieţii sale un om logodit
cu drumurile lungi, cu mediile diverse de viaţă, cu sălbăticia şi frumuseţile
naturii, cu tainele pietrelor şi-ale erelor geologice, cu neliniştile şi
spaimele singurătăţii, faptul acesta, spuneam, i s-a potrivit de minune firii
sale scormonitoare şi meditative.
Iată-l, de
pildă, pe drumeţul-geolog, poposind din gazdă în gazdă, pe traseul campaniilor
sale exploratorii: „Îndeobşte mi se dă camera unde nu a mai stat nimeni de
mulţi ani. Pustiul suflă dinspre pereţi cu răsuflarea lui de gheaţă, fără
istov. Stau ore întregi sub plapumă până să mă încălzesc cât de cât, şi să pot
adormi. Sau aflu în curând că în patul meu a murit soţul sau bunicul sau
soacra. La începutul carierei, asta mă şoca, dar cu timpul m-am obişnuit, nu
mai dau importanţă”.
Despre munca
sa de cititor în piatră va scrie desigur în rapoartele de teren. Jurnalul stă
în echilibru, pe celălalt taler al existenţei sale. După o zi de muncă, prin
ploaie şi zloată, în camera friguroasă a gazdei, cu degetele abia scoase de sub
plapumă, ca să nu-i îngheţe, îşi întreţine iluzia comunicării cu lumea,
notându-şi în caietul de care nu se desparte niciodată: „Nu am ceea ce se
înţelege prin o viaţă frumoasă. Am viaţa mea, cu care m-am împăcat”. Altădată
îşi numără vârstele: „Am 39 de ani, mă uit deocamdată cu mare atenţie la
oamenii mai în vârstă: să văd ce impresie îmi fac, la prima vedere, ca să
anticipez ce impresie voi face eu însumi peste câţiva ani”. Alteori se gândeşte
la fericire, ca la „ceva de care-ţi aminteşti, ceva la care tânjeşti”. Fericire
legată în primul rând de dragoste, care „e cea mai importantă, însă după
creaţie; în cazul femeilor după procreaţie”. În ceea ce-l priveşte, dragostea
şi căsătoria dintâi, fără rod al pântecului, s-a dus, împreună cu toate
jurnalele de până atunci, „distruse de ea, furioasă de ce-a citit acolo şi a
catalogat drept trădare”.
Lui îi rămân
drumurile concrete prin straturile geologice ale dealurilor şi munţilor pe
care-i colindă şi, desigur, numeroasele caiete în care-şi va scrie şi de aici
înainte însemnările zilnice, de care va avea însă mai multă grijă, să nu se
piardă. Pentru ca, într-o zi, ele să devină ceea ce astăzi au şi devenit:
mărturii de viaţă ale unui om care a ştiut să vadă şi să aştearnă pe hârtie
ceea ce a văzut. Şi care a încercat să transforme în literatură tot ce a
aşternut pe hârtie. Inclusiv acest jurnal de o viaţă. Pentru că, spune Ion
Lazu, „un fel de conştiinţă a mea, mai aprigă – asta mi-e literatura”. Şi
astfel, gândindu-se cum să scrie „o carte mai rotundă, cum se spune, de care să
nu se poată atinge orice nătărău de critic”, nu oboseşte să mediteze la
izvoarele acestui miracol al transpunerii sunetului adevărat al vieţii în
cuvânt: „Ce straniu trebuie să arate, de fapt, cele câteva propoziţii frumoase,
acele cinci-şase exprimări proprii, singurele pe care le nimerim cu adevărat
într-o viaţă întreagă, în care nu am reuşit decât să meliţăm! Şi, când spui una
din acele propoziţii adevărate, nici măcar nu ştii cum de ai reuşit, cum s-a
întâmplat de fapt – atât doar: ştii şi simţi pe loc că miracolul s-a produs”.
Miracolul
acesta se va produce de multe ori în cărţile sale. Şi, înainte de toate, în
aceste însemnări zilnice, în care scriitorul este preocupat nu numai de ce
scrie, ci şi de cum scrie; analizându-şi cu atenţie şi empatie semenii („O uşă
înţepenită la compartiment. O împinge cu greu un cerşetor. Cu sentimentul că şi
asta face parte din ghinionul vieţii sale”) şi, în acelaşi timp, supunându-se
neîncetat pe sine însuşi la un minuţios examen de conştiinţă („marea mea
dexteritate de a prelua suferinţele altora”; „reprezint cazul [desuet] al
omului de bună-credinţă, al modestului binevoitor care le acordă celorlalţi
prioritate”; „visele mele devin tot mai mult ceea ce eu aştept de la ele: un
instrument de lucru”; frumuseţii „nu-i pot face faţă niciodată, mereu sunt
învinsul ei”; „înaintez ca o râmă, înghiţind pământul şi lăsându-l în urmă,
secătuit”; „mă vindec prin scris” etc.).
Din toate
aceste trăiri, Ion Lazu face literatură.
Fie că rămâne la simpla consemnare grăbită a unui gând, întâmplare, fotografie
după natură, amintire sau poveste aflată din gura altcuiva, fie că se lansează
în tratări mai ample care depăşesc rosturile unui jurnal şi care devin în felul
acesta scrieri de sine stătătoare, aşa cum le cunoaştem astăzi din bibliografia
sa de autor. Pentru că, spune scriitorul: „Păstrez, pentru cine ştie ce
inspiraţie fericită, un stilou cu peniţă de aur”. Desigur, un stilou simbolic,
chiar dacă el va fi existând şi în realitate. Dar peniţa aceea de aur face
diferenţa dintre notaţia la zi, jurnalieră, şi sensurile adânci şi grave ale
literaturii, considerată pe drept cuvânt o sărbătoare a spiritului. Deşi,
mărturiseşte autorul, „niciodată literatura mea, prozele, romanele chiar nu
s-au îndepărtat prea tare de materia primă a acestor însemnări făcute sub
impresia emoţiilor de moment”. Ceea ce, după părerea noastră, nu scade din
valoarea literaturii sale, ci – dimpotrivă – sporeşte valoarea însemnărilor
zilnice. Care, prin diversitatea lor, prin rafinamentul observaţiei, ca şi prin
frumuseţea scriiturii, se constituie ele însele într-o valoroasă operă de
creaţie literară.
De remarcat
este faptul că, pe măsură ce-l descoperă ca pe un tovarăş al singurătăţii şi-al
neliniştilor sale, dar şi ca pe un mod de a-şi tezauriza gândurile, ideile,
sugestiile, experienţele, întâmplările proprii sau poveştile altora care i-ar
putea sluji mai târziu ca teme, pretexte, puncte de plecare pentru prozele sau
poemele sale, Ion Lazu încearcă să-şi definească tot mai clar, pentru sine,
însemnătatea şi foloasele acestui jurnal, în care vede în primul rând o „formă
de rezistenţă împotriva uitării”, dar şi „subiectele romanelor pe care nu le
voi scrie niciodată” (și totuși, din mulțimea acestor fapte și gânduri salvate
zilnic de la uitare, se vor naște romanele sale Rămășagul, Capcana de piatră,
Sălbaticul etc.). Important, după cum notează el la un moment dat, i se pare
faptul că, în acest fel, „recuperez pe cât posibil vorbirea din gând, monologul
meu interior, chestiunile la care meditez şi pe care, dintr-un motiv sau altul,
nu ajung să le comunic celor din preajmă”.
Aceste
intenţii fiind clar stabilite, el devine cronicarul sârguincios al clipei, dar
şi cutia de rezonanţă a unor gânduri, teme ori amintiri obsesive şi, în aceeaşi
măsură, ecoul unor evenimente epocale pe care le trăieşte din plin, alături de
contemporanii săi. Astfel, cititorii vor cunoaşte din paginile acestui jurnal
nu numai frământările unui om de condiţie intelectuală superioară, aflat într-o
permanentă confruntare cu ispitele, greutăţile şi capcanele unei vieţi pe cât
de solicitante, pe atât de bogate în semnificaţii, dar şi filmul pe larg al
unei lumi aflate la o răspântie a istoriei, ce va culmina cu prăbuşirea
comunismului şi cu înfăptuirea unui vis ce se va dovedi, în multe privinţe, la
fel de înşelător şi de mincinos.
Aceasta este
de altfel substanţa ultimelor două volume ale jurnalelor publicate până acum,
care cuprind anii ultimului deceniu al secolului şi mileniului trecut. Perioadă
de timp în care entuziasmul de început – al lui şi al celor din jur – se
topeşte treptat, sub impresia tot mai evidentă a faptului că, într-o „lume
agitată, confuză, nemulţumită”, în care, „bolnavi fiind, nici nu vrem să ne
facem bine (...), securitatea e (din
nou) la putere”. Astfel, citind această întinsă secţiune de jurnal a lui Ion
Lazu, în care „România ajunsă pe mâna câtorva e o pradă grasă – fie ca sursă de
materii prime, fie ca piaţă de desfacere” şi unde, cei ce promit ajutoare
dezinteresate „vin (de fapt) să ne colonizeze”, ai impresia că „lumea de amurg
şi viermi” din jurnalele lui Petre Pandrea s-a transformat peste noapte într-o
lume la fel de viermănoasă, de nocivă, de trădătoare a intereselor naţionale,
de potrivnică omului.
Şi totuşi în
această nouă lume cu „politicieni de strânsură”, care au dat ţării „aspectul
jalnic, de cimitir”, şi unde „criza morală de la noi are drept cauză
desconsiderarea omului”, o conştiinţă lucidă şi demnă ca aceea a autorului
acestui jurnal, care continuă să creadă în forţa cuvântului său de a spune pe
nume adevărurilor oricât de dureroase, este un semn sigur de sănătate morală
şi, în acelaşi timp, de speranţă că tot mai mulţi dintre noi ne vom recunoaşte
cu jenă dar şi cu revoltă în oglinda pe care el ne-o pune în faţă.
În revista ARGEȘ (pe luna februarie 2017) a apărut această
cronică la cele două volume de jurnal ale lui Ion Lazu:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu