Cuvinte și istorisiri ale Starețului
Paisie (ΧΙ)
Cuvinte și istorisiri ale Starețului
Paisie (ΧΙ)
Dacă monahul
nu poate să spună „bine mi-a făcut starețul că m-a ocărât, eu sunt de vină”,
cel puțin să spună „mă pune la încercare” și să nu facă pe supăratul și să
spună că „nu mă iubește”.
*
Fratele care
are frământătură bună, gânduri bune, nu poate să pună gândul cel rău. Gândurile
rele vădesc un suflet slab, care are multă împătimire. Este nevoie să-și
recunoască căderea, să se pocăiască și într-o săptămână vor pleca toate.
*
Când cineva
mă ocărăște, iar eu îi dau o palmă, aceasta este o înfruntare lumească. Altul
mai sporit se va stăpâni, ca să nu riposteze. Iar cel desăvârșit, cel
nepătimaș, se bucură când este ocărât.
*
Ticăloșia
ascunde egoism, pentru că cel ticălos este și nemulțumitor. Ticălosul cârtește,
se mânie, este iubitor de sine, are încăpățânare. Cel virtuos de toate se
bucură.
*
Cele mai
bune le oferim întotdeauna lui Dumnezeu.
*
Monahul
primește putere de la Hristos prin rugăciune. Conducătorii însă gândesc lumește
și spun: „Cine ne va ajuta? America sau Rusia?”.
*
Hristos nu
Se gândește la cel care se gândește la sine.
*
Faptul că
cineva își schimbă mereu locul în biserică, vădește că are neliniște lăuntrică.
*
Străpungerea
este schimbarea duhovnicească în vremea rugăciunii. Trebuie să trăiești
prezența lui Dumnezeu. Atunci ești inundat de recunoștință, pentru că toate le
vezi ca pe o binecuvântare a lui Dumnezeu.
*
De multe ori
îndreptățirea noastră le strică pe toate și pleacă Harul lui Dumnezeu. Dacă
monahul nu se îndreptățește pe sine și se smerește, atunci Harul lui Dumnezeu
vine din nou.
*
Odată
spuneam ceva cuiva, și asta destulă vreme, iar acela mi-a spus: „da, dar…”. Ei,
acel dar le-a răsturnat pe toate. Acest dar (îndreptățirea de sine) nu are
deloc sare (har, gust bun). Le strică pe toate.
*
Ca să-l vezi
pe celălalt ca pe un înger, trebuie să devii și tu înger.
*
Cel care
greșește, dar primește observația, primește folos și se îndreaptă. Însă atunci
când se îndreptățește pe sine, cade în înșelare.
*
Să luați
aminte cum vă comportați față de oamenii din lume, deoarece astăzi unii pe
toate le interpretează greșit. Mi-au adus o lanternă cu dinam care se încarcă
singură. O țineam sub pernă. Cineva care a văzut-o, a spus: „Părintele Paisie
are armă”.
*
Când omul
ajunge în stare să se bucure că moare, iubirea de sine a murit.
*
Nevoința
duhovnicească nu cere multe. O fire neputincioasă, care nu poate face multă
nevoință, poate însă să se smerească, să arate dragoste, să ia asupra sa
greșeala celuilalt. Dacă are o boală și o primește cu mulțumire, primește mult
folos și se smerește datorită bolii. Toți au circumstanțe atenuante, în afară
de diavolul, fiindcă toți primim înrâurirea lui. Oamenii duhovnicești ridică
greutatea celuilalt. Aceasta este cea mai mare dragoste, iar nu faptul de a-l
ajuta la slujirea sa. Să ridici ceea ce este mai greu. Este desigur dragoste,
dar se poate să te fure mândria.
*
Nepăsare[1]
înseamnă că lipsește mierea. Înseamnă că monahul nu s-a îndulcit de cele
duhovnicești. Când sufletul nu are dispoziție pentru rugăciune, este trebuință
de silire de sine. Și astfel, încet-încet, vine pofta și sufletul se
îndulcește. Precum un bolnav care mănâncă supe, dulciuri și toate i se par fără
gust, dar se silește pe sine și le mănâncă cu forța. Atunci prinde putere și
starea sănătății lui se îmbunătățește, se deschide pofta de mâncare și simte
gustul mâncării.
*
Atunci când
cineva postește cu smerenie, i se justifică ajutorul dumnezeiesc. Dacă însă va
spune: Prorocul Moise a postit 40 de zile. Acel Sfânt a făcut acea nevoinţă, o
voi face și eu, atunci nu face nimic. Fiindcă se îndepărtează Harul dumnezeiesc
și tot ce face, o face omul, care se mișcă cu egoism. Nevoința trupească ajută
atunci când se face cu mărime de suflet.
*
Când citiți,
să citiți puțin și să aplicați în viața voastră. Nu să citim, să citim, precum
copilul care suge suzeta în loc de sânul mamei. Să nu citim pentru că aceasta
ne aduce o mulțumire în plus. Unii mireni citesc cărți duhovnicești cu orele,
fiindcă simt o plăcere, mai cred pe deasupra că au și o stare duhovnicească
înaltă, că sunt buni. Învață multe, le spun și altora pentru a ieși în evidență
și cred că sunt cineva. Dacă însă merg la mănăstire, nu pot să stea, ci pleacă.
În lume credeau că erau mai buni, deoarece citeau fără să le pună în practică,
mai auzeau și laude pe deasupra. Aici însă sunt ultimii, nimeni nu-i laudă.
Occidentalii au acest duh. Citesc, citesc, și fiecare are părerea lui proprie.
Toți sunt ca niște teologi instruiți și se străduiesc să le tâlcuiască pe
toate.
*
Chinovia
ajută mult să ne vedem pe noi înșine. Fiecare frate este o oglindă pentru noi.
Vezi virtuțile lui (Dumnezeu a dat la toți copiii Săi și câte o virtute, pe
toți i-a îmbrăcat cu câte o virtute) și te străduiești să-l urmezi. Vezi și
neajunsurile lui, te uiți apoi la tine și vezi că același neajuns îl ai și tu,
și încă într-o măsură mai mare. Astfel, te smerești și primești folos.
[1] Joc de
cuvinte. În limba greacă nepăsare=αμελεια (amelia), miere=μελι (meli).
Din cartea
DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura
Evanghelismos, 2016.
Trei
japonezi L-au întâlnit pe Dumnezeu în România
Trei japonezi L-au întâlnit pe
Dumnezeu în România
Tot mai
mulţi străini se convertesc la ortodoxie. Frumuseţea slujbelor şi ardoarea
credinţei le dăruiesc iubirea după care tânjesc. Dacă lucrul acesta pare
firesc, pentru creştini cu religii apropiate, când e vorba de „ortodocşi
japonezi”, transformarea ţine şi de miracol
Trei
japonezi într-o ceainărie din Bucureşti. Chipuri solemne, pictate parcă pe-o
stampă veche. Lipsesc kimonourile. La o privire grăbită, cei trei bărbaţi par
cam de aceeaşi vârstă, undeva pe la mijlocul vieţii. Sunt însoţiţi de un preot
român, cu figură blajină şi zâmbitoare. Invitaţi ai revistei „Formula AS”, au acceptat
să îi povestească reporterului miracolul vieţii lor: trecerea la ortodoxie.
Facem
cunoştinţă. De la stânga la dreapta: Nukina Nobuyuki (42 de ani) – creştinat
Gheorghe -, Ichiro Yuki (45 de ani) – botezat Ioan -, şi Takagi Yasuyuki (63
de ani) – sau fratele Vasile. Cărora li se adaugă duhovnicul lor, Pr.
Cristian Onea, parohul Bisericii „Ceauş Radu” din Bucureşti. Să le ascultăm,
împreună, povestea.
Sensei
Nukina Nobuyuki (Gheorghe)
Născut la
Nagoya, în Japonia, este maestru în Wado-ryu, având centura neagră cu 5 dan.
Wado-ryu înseamnă „Calea armoniei” şi este un stil de karate bazat pe tehnici
de apărare non-violente. Nukina deţine o şcoală de arte marţiale în Bucureşti,
al cărei scop este „perfecţionarea spiritului şi caracterului prin karate”.
A cunoscut-o pe soţia lui, Georgiana, chiar la Nagoya, unde ea venise cu o
bursă pentru a se perfecţiona în karate. S-au îndrăgostit şi au trăit şapte ani
în Japonia.„În acest timp, soţia mă ruga să o însoţesc duminica la biserică,
ea fiind foarte credincioasă. Şi mergeam la o biserică protestantă, aproape
de casa noastră din Nagoya sau, când eram la Tokyo, la catedrala ortodoxă rusă
de acolo. La ortodocşi, mă impresionau slujbele, întotdeauna. La protestanţi
se citea din Biblie, şi comentam textul. Am citit şi eu, integral, Biblia şi
mi-a plăcut. Am considerat că este adevărul în ea, dar nu m-am gândit la
botez. De fiecare dată când ne întorceam de la biserică, simţeam că soţia mea
este şi mai puternică în interior. Avea un echilibru de invidiat. Ştiam că
puterea îi vine de la credinţa ei”, spune Nukina Nobuyuki. Pentru un luptător
ca el, forţa sufletească este esenţială. Într-un târziu a înţeles că puterea
ortodocşilor vine din iubire. „În Japonia, lipsa de iubire îmbolnăveşte
generaţiile tinere de depresie. Boala se tratează, pentru moment, în spitale,
cu medicamente. Dar fundamental se tratează numai prin dragoste, pe care nu o
găseşti nicăieri. În România, dragostea vindecătoare începe la biserică. Vii
la preot şi îţi dă leacul potrivit. Să nu mă înţelegeţi greşit, şi japonezii
iubesc, sunt generoşi, săritori cu semenii lor, dar nu au dragostea
dumnezeiască. Pentru că ei trăiesc într-o comunitate desăvârşită, dar nu şi în
comuniune. Dacă primeşti iubirea lui Dumnezeu, poţi sta în picioare, dacă nu,
nu. Şi tu singur hotărăşti dacă vrei dragostea lui Dumnezeu sau nu”.
Apoi au fost
vacanţele în România, o ţară de care s-a îndrăgostit şi în bisericile căreia a
asistat la multe slujbe, chiar dacă nu înţelegea o boabă din ce cântau
preoţii. În 1999, după atâţia ani de tatonare, a decis să treacă la
ortodoxie, dar nu pentru ca să fie în aceeaşi credinţă cu soţia, ci pentru
că îl descoperise pe Dumnezeu ca iubire. A fost botezat cu numele Gheorghe,
la Catedrala Patriarhală din Bucureşti, de un sobor de preoţi condus de IPS
Teodosie Snagoveanul.
„Când m-am
întors de la botez, aveam o atât de mare energie, încât simţeam că plutesc la
o jumătate de metru deasupra pământului. M-am aşezat în pat şi aveam aceeaşi
senzaţie. Eram cuprins de o lumină şi de o bucurie greu de descris. Dar şi
soţia mea îmi simţea energia atât de mult, încât îi era frică să se atingă de
mine. În acea noapte, am visat că mergeam singur pe stradă, iar pe partea
stângă a străzii trecea un şir de oameni fără cap. Am înţeles că am ales
drumul bun”, mărturiseşte sensei, cu ochii plecaţi, ca şi cum s-ar teme să nu
fie perceput cuvântul lui drept laudă.
Regretul cel
mare al lui Gheorghe e că niciodată, de atunci, nu a mai avut trăirea din ziua
botezului.
„Eram
purificat, toate păcatele făcute până la botez îmi fuseseră spălate. Îmi pare
rău că nu am putut să rămân aşa şi am făcut şi alte greşeli. Acum mă
străduiesc să mă curăţ sufleteşte cât mai mult, pentru a-L primi pe Dumnezeu.
Căci Dumnezeu nu vine nici măcar duminica, la Liturghie, dacă e biserica
murdară, darămite într-un om păcătos”.
Părintele
Cristian Onea întăreşte spusele lui Nukina despre strădania sa de a se
îmbunătăţi duhovniceşte. De şapte ani, japonezul vine la Biserica „Ceauş
Radu” nu doar la Sfânta Liturghie de duminică, ci şi la cele de miercuri
dimineaţa (care încep la ora 5.00) şi, mai recent, şi la cea de vineri. Acum nu
mai poate trăi fără Liturghie.
„L-am
recunoscut de prima dată, când a venit la miruit, după o slujbă. Ne-am
împrietenit, am fost şi colegi la o grădiniţă, unde eu predam religia şi sensei
făcea lecţii de karate. Am mers apoi la sală, la el, la antrenamente, a venit
şi el la biserică, să sfinţesc steagul echipei româneşti pe care o conducea la
campionatul european de karate şi să le fac o rugăciune pentru ajutor de Sus…
Au simţit cu toţii că după această rugăciune au avut rezultate mai bune şi
acum vin de fiecare dată înaintea unui concurs. Mulţi copii români au învăţat
odată cu tehnicile de karate, şi creştinismul de la sensei Nukina”, afirmă
părintele Cristian.
Ocrotitorul
familiei Nobuyuki este Sfântul Gheorghe, căci toţi ai casei îi poartă numele:
pe Nukina îl cheamă Gheorghe, pe soţie Georgiana, pe fiul lor George, şi pe
fiică, Sara Georgiana.
Ichiro Yuki
(Ioan cel ospitalier)
Născut
într-o localitate de lângă Tokyo, Ichiro Yuki şi-a făcut studiile universitare
în Olanda. Acolo a cunoscut-o pe viitoarea lui soţie, Mihaela, o româncă din
Oradea, studentă şi ea. În 2002 s-au căsătorit, iar după un an, şi-au botezat
ortodox fetiţa. Atunci s-a botezat şi el, cu numele de Ioan. A devenit ortodox
în căutarea iubirii, cea mai presus de firea umană. Tânjea după dragostea de
Dumnezeu, deşi nu o conştientiza. Simţea că îi lipseşte ceva, iar soţia sa i-a
deschis ochii. Nu a înţeles de la început cum este acest Dumnezeu care, din
iubire, se răstigneşte pentru om. Cât a stat în Japonia şi cât a mai hălăduit
prin lume, tot încerca, dar nu reuşea să-şi atingă inima de Dumnezeu. Dar,
odată mutat în România, totul a început să se limpezească. În primul rând, cu
frecventarea regulată a bisericii. Sfânta Liturghie este pentru Ioan cu
adevărat momentul întâlnirii cu Dumnezeu. Nu înţelege niciun cuvânt în limba
română, deci nici din slujbă, dar nu are nevoie pentru a simţi prezenţa Duhului
Sfânt. „Pentru mine e o bucurie mare, din momentul în care intru în biserică şi
până la sfârşit. Nu mă mai satur de energia care mă umple acolo.”
A fost un
noroc şi pentru el, şi pentru Gheorghe, să dea peste o femeie credincioasă,
care să-l aducă în Biserică? „Nu e noroc, e voinţa lui Dumnezeu. Doar Dumnezeu
a putut face să se cunoască doi oameni din două culturi total diferite, aflate
la zece mii de kilometri distanţă una de alta, cu religii radical deosebite,
să se iubească şi să ajungă să vadă la fel Adevărul”, spune calm, cu voce
înceată şi cu mâinile adunate spre piept, ca pentru rugăciune. Se sfieşte să
vorbească despre Dumnezeu, pentru că despre El nu se vorbeşte oricum şi în
orice poziţie, ci numai cu mare smerenie, cu frică şi cu dragoste totodată.
La început,
după botez, a mai fost încercat de îndoieli: dacă a greşit, alegând o credinţă
pe care nu o cunoaşte suficient, dacă nu i se potriveşte, dacă astfel şi-a
trădat strămoşii şi va fi pedepsit? Dar repede i s-au spulberat aceste frici,
devenind tot mai senin şi mai iubitor. Iar de când s-a mutat în Bucureşti, unde
şi-a deschis un restaurant cu specific japonez, s-a hotărât să le împărtăşească
şi clienţilor pe care îi simte deschişi bucuria credinţei lui. „Ortodoxia nu se
ţine pentru tine. E o dovadă de iubire să îi arăţi şi altuia care e calea spre
mântuire”, crede Ioan.
Takagi
Yasuyuki (urmaşul Sfântului Vasile)
S-a născut
la Niigata, acum 63 de ani. A venit la Bucureşti în 1996, împreună cu soţia şi
cei trei copii. Şi-a deschis o firmă de imobiliare, mai ales pentru clienţi
japonezi.Trece drept cel mai vechi japonez din România, dar nu de puţine ori a
fost exasperat de ce se întâmplă aici. Cu toate acestea, a rămas. Poate ca
să-şi dovedească sieşi că, prin tenacitate şi pricepere, reuşeşti oriunde.
Copiii s-au întors în Japonia. Soţia a plecat şi ea la ei, la sfârşitul anului
trecut. Poate că i-ar fi urmat şi Takagi Yasuyuki, dacă nu s-ar fi petrecut o
minune cu el. Fiind singur, de sărbători, a întrebat un prieten român cum ar
petrece mai bine aici, într-o perioadă în care lumea românească este cuprinsă
de spiritul sărbătorii. Acela l-a îndemnat să-l însoţească la biserică. Apoi,
pe 23 decembrie, anul trecut, i-a făcut o vizită lui Ichiro Yuki (Ioan), pe
care îl ştia creştin, la restaurant. Au vorbit tot despre Crăciun, ortodoxie şi
mântuire. Mult. La sfârşit, Ichiro i-a spus că încă şi mai multe va afla de la
Nukina Nobuyuki (Gheorghe).
În Ajunul
Crăciunului, au fost la slujbă la Mânăstirea Antim. De la prima Sfântă
Liturghie la care a participat, Takagi a fost cucerit de împărăţia lui
Dumnezeu. Dar s-a temut că e doar o părere şi n-a spus că vrea să se boteze.
Pe 25 decembrie, a participat la Liturghie la părintele Cristian.În noaptea de
Revelion, cei trei japonezi au mers din nou la Liturghie, la biserica „Ceauş
Radu”, iar la agapa care a urmat, Takagi i-a spus părintelui că vrea să se
boteze. „I-am recomandat să mai citească, să mai vină pe la biserică, pentru
a se asigura că asta vrea cu adevărat, dar era foarte hotărât. Atunci, am
acceptat să-l botez. M-a lăsat să-i aleg numele şi, cum eram în noaptea de
Sfântul Vasile, i-am zis că îl va chema Vasile. S-a înveselit tare, pentru că
ştia că Vasile înseamnă bucurie şi că Sfântul Vasile a făcut Vasiliadele, acele
aşezăminte pentru îngrijirea bolnavilor. Iar el, încă înainte de a vrea să se
boteze, luase decizia de a face o clinică de medicină tradiţională japoneză,
bazată pe remedii naturiste şi tehnici alternative. Se bucura, pentru că numele
ales îi confirma că e pe calea bună” – povesteşte părintele Cristian Onea.
Peste câteva zile, Takagi s-a numit Vasile, după Taina Botezului. De atunci
încoace e numai zâmbet. Nici o problemă nu i se mai pare la fel de grea ca
înainte, nimic nu-l mai deranjează, este bucuros că-l are pe Hristos şi nu se
mai teme de nimic. „La botez, m-am născut din nou, cu adevărat. Sunt acum ca
un bebeluş, deci nu-mi mai recunosc nici vârsta din buletin”, adaugă Vasile şi
râde.
Câteva
întrebări
1. Ce vă
place cel mai mult la ortodoxie? Frumuseţea slujbelor, adâncimea credinţei,
prezenţa duhovnicească a preotului?
Gheorghe:
„Esenţial şi cuceritor pentru mine este că ortodoxia se petrece în inimă. Acolo
Îl simţi şi acolo vorbeşti cu Dumnezeu. La Sf. Liturghie primeşti în mod real
energia divină în tine, dacă ai sufletul curat. Lumea ortodoxă este plină de
locuri în care Dumnezeu este prezent în cel mai evident mod, aşa cum, de
exemplu, L-am simţit la Mânăstirea Vatopedu, de pe Sfântul Munte Athos. Şi,
credeţi-mă, nu este doar o vorbă. Puterea prezenţei lui Dumnezeu era atât de
mare, încât nu m-aş fi mirat să-L văd întrupat. Îi voi mulţumi mereu lui
Dumnezeu că există astfel de locuri”.
Ioan: „Îmi
place că oricine poate trăi ortodoxia, chiar de ar fi orb sau surd, fără să
vadă sau fără să audă, dacă e în biserică sau în temniţă… Dumnezeu vine la tot
credinciosul care Îl cheamă. Şi vine cu iubire, iar iubirea se simte dincolo
de cuvinte. Prin rugăciune, atragem energia necreată, care e Duhul Sfânt. Cu
cât suntem mai mulţi în rugăciune, cu atât şi Duhul se simte mai pregnant”.
Vasile:
„Sunt fericit că am descoperit ortodoxia, pentru că mă ajută să vorbesc cu
sufletul meu, în rugăciune, şi să-l curăţ, să-l resetez după fiecare
greşeală, prin spovedanie, pocăinţă şi împărtăşanie.”
2. După
botez, aţi simţit că sunteţi mai aproape de Dumnezeu, că aţi primit mai multă
putere?
Gheorghe:
„Da, cum am mai spus, Îl simt pe Dumnezeu de fiecare dată la Sfânta Liturghie.
Atunci nu mai suntem pe pământ, atunci suntem la cer. Trebuie însă să avem
mare grijă să fim vrednici de asta, ca să nu cădem”.
Ioan: „Am
început să aprofundez iubirea. Asta e marea schimbare a mea. Dacă pare prea
puţin, eu vă spun că este totul”.
Vasile: „De
când m-am botezat, mi s-a deschis o uşă către Dumnezeu: rugăciunea mi-e
ascultată şi primesc răspuns.”
3. Cum
privesc prietenii şi rudele convertirea la ortodoxie?
Gheorghe:
„Unii nu mă întreabă niciodată nimic despre credinţă, considerând că e o
problemă intimă. Alţii au vrut să ştie ce m-a atras la ortodoxie. Dar e
imposibil să explici minunile lui Dumnezeu. Poţi numai să încerci”.
Ioan: „Cred
că le stârnesc curiozitatea, de vreme ce mă ascultă când le vorbesc despre
ortodoxie. Şi nu le trece tuturor pe lângă ureche ce spun”.
Vasile:
„Soţia şi copiii mei sunt cu toţii protestanţi. Am fost şi în bisericile
lor, dar acolo Dumnezeu nu a ajuns niciodată la sufletul meu. Asta le spun
tuturor celor care mă întreabă de ce am devenit ortodox: Dumnezeu e aici!”.
4. Vă
simţiţi integraţi printre credincioşii români? Îi consideraţi drept fraţi în
credinţă?
Gheorghe:
„În România sunt acasă. Simt asta de mulţi ani, chiar dacă predau karate şi
în alte zece ţări europene, dintre care unele cu civilizaţie mare, ca Olanda,
Suedia sau Anglia. Dar nu simt că locul meu e acolo şi caut să fiu cât mai mult
în România şi să fac ceva pentru români. Poate pentru că aici creştinismul e
mai puternic şi sufletele sunt mai apropiate unele de altele”.
Ioan: „Sunt
foarte impresionat de rugăciunea oamenilor, pe care aproape că o simt fizic,
fierbinte, şi care mă ia pe sus. Şi de asta merg la biserică”.
Vasile:
„Trebuie să învăţ româneşte, pentru că vreau să mă apropii cât mai mult de
ceilalţi credincioşi, să ne împărtăşim stările şi gândurile, bucuriile şi
tristeţile”.
Apostolii ortodoxiei în
Japonia: un român şi un rus
Misiunea
ortodoxă în Japonia a fost începută în 1871, de arhimandritul rus Nicolae
Kasatkin, cel care astăzi e cinstit ca sfânt, şi căruia i s-a alăturat
arhimandritul român Anatolie Tihai. Cei doi sunt consideraţi apostolii
ortodoxiei în Japonia, căci evanghelizarea acestui tărâm li se datorează.
Arhimandritul Anatolie Tihai s-a născut în 1839, la Noua Suliţă, judeţul
Hotin. A absolvit Seminarul Teologic din Chişinău şi Academia Teologică din
Kiev, s-a călugărit în 1865 şi a fost hirotonit ierodiacon, la Mânăstirea
Zografu din Sfântul Munte Athos, unde a vieţuit timp de patru ani, învăţând
limba greacă şi pictura bizantină. Din 1872, s-a mutat în Japonia, la invitaţia
părintelui Nicolae Kasatkin. A învăţat limba niponă, în care a predicat cu mare
talent oratoric şi căldură duhovnicească, aducând la ortodoxie mii de
japonezi, şi în care a făcut primele traduceri de texte ortodoxe. Lucrarea
misionară l-a purtat pe părintele Anatolie la Hakodate, Osaka şi Tokio,
locuri în care a deţinut diferite demnităţi bisericeşti. S-a întors în Rusia,
în 1890, unde a şi murit, trei ani mai târziu.
Biserici româneşti în
Japonia
În anul
2008, cu binecuvântarea PF Patriarh Daniel şi a Sfântului Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române, au fost înfiinţate două parohii pentru cei peste 4.000 de
români din Japonia. Prima, cu hramul Sfântul Gheorghe, la Ito-shi, în raza
municipalităţii Tokio, iar a doua, cu hramul Învierea Domnului, la
Nagoya-Osaka. Aşadar, Nukina Nobuyuki (Gheorghe) are acum biserică ortodoxă
şi în oraşul său de baştină.
(Formula As nr. 1153, 12-19 Febr. 2015)
Sursa: claudiutarziu.ro
Pr.
Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu