O carte veche de 1.000 de ani, păstrată la Budapesta, răstoarnă toate teoriile istorice despre cultura strămoşilor noştri
- Scris de Valentin Höniges
Dacii scriau de la dreapta la stânga, iar citirea se făcea de jos în sus.
De la daci nu au rămas izvoare scrise. Prea puţine se ştiau despre
locuitorii zonei carpato-dunărene, după retragerea romanilor. O carte veche de
aproape 1.000 de ani, păstrată la Budapesta, răstoarnă teoriile istoricilor.
Manuscrisul cuprinde primele documente scrise în această perioadă
istorică. A fost scrisă cu caractere dacice, de la dreapta la stânga, şi se
citeşte de jos în sus. Vorbeşte despre despre vlahi şi regatul lor. Mulţi au
încercat să descifreze Codexul Rohonczi, dar n-au putut. Arheologul Viorica
Enachiuc a tradus, în premieră, filele misteriosului manuscris. Dăruită de un
grof În 1982, Viorica Enachiuc a aflat dintr-o revistă publicată în Ungaria de
existenţa în arhivele Academiei Ungare a Codexului Rohonczi. Se spunea că e
redactat într-o limbă necunoscută. A facut rost de o copie. Timp de 20 de ani,
a muncit ca să-i descifreze tainele. Manuscrisul se afla în Arhivele Academiei
de Ştiinţe a Republicii Ungaria. E o carte legată în piele. A fost păstrată în
localitatea Rohonczi până în anul 1907. Groful Batthyany Gusytav a dăruit-o
Academiei de Ştiinţe a Ungariei, în 1838. Nu se ştie prin câte mâini a trecut
de-a lungul secolelor. „Scriere secretă” După Al Doilea Razboi Mondial,
doctorul Vajda Joysef, preot misionar, îi scria cercetătorului Otto Gyurk, în
legatura cu Codexul: „Se găseşte în Arhivele Academiei de Ştiinţe a Ungariei o
carte rară, Codexul Rohonczi. Acest Codex este scris cu o scriere secretă, pe
care nimeni n-a reusit s-o descifreze până acum. Şi eu am Încercat. Literele
sunt asemănătoare scrierii greceşti. M-am gândit că seamănă şi cu literele feniciene,
apoi am încercat pe baza vechii scrieri ungureşti, dar n-a mers. Toate
încercările le-am aruncat în foc”. După ce a studiat Codexul, cercetătorul Otto
Gyurk a publicat, în 1970, o parte din observaţiile sale într-un articol, în
care a încercat să identifice acele semne din manuscris care ar putea semnifica
cifre.
Alfabet dacic cu 150 de caractere
Viorica Enachiuc a descoperit că textele Codexului au fost
redactate în secolele XI si XII, într-o limbă latină vulgară (daco-romana), cu caractere
moştenite de la daci. „Sunt semne care au aparţinut alfabetului dacic, ce
cuprindea aproximativ 150 de caractere, cu legăturile respective. Textele din
Rohonczi au fost redactate în latina
vulgară, dar într-un alfabet dacic, în care dominante sunt străvechile semne
utilizate de indo-europeni în epoca bronzului”, spune aceasta. Solii şi cântece
ale vlahilor Codexul are 448 de pagini, fiecare cu circa 9-14 şiruri. În text
sunt intercalate miniaturi cu scene laice şi religioase. E scris cu cerneală
violet. Cuprinde o culegere de discursuri, solii, cântece şi rugăciuni, care
include 86 de miniaturi. Consemnează înfiinţarea statului centralizat blak
(vlah), sub conducerea domnitorului Vlad, între anii 1064 si 1101. „Sunt
informaţii despre organizarea administrativă şi militară a ţării ce se numea Dacia. Avea hotarele de
la Tisa la Nistru şi mare, de la Dunăre spre
nord până la izvoarele Nistrului. Mitropolia blakilor avea sediul la Ticina –
cetatea din insula Pacuiul lui Soare”, a descoperit Viorica Enachiuc.
„Jurământul tinerilor blaki” Codexul conţine şi versurile unui cântec de luptă,
numit „Jurământul tinerilor blaki”, care a fost tradus în felul următor:
„O viaţă, tăciunele Şarpelui, puternic veghetor,/
Înşelator, să nu primeşti a te uni/
Cu prorocirile Şarpelui, anuale, pentru că lovit/
Vei fi/ Cântecul cetăţii aud îndelung/
Mergeţi vioi, juraţi pe caciulă, pe puternica caciulă!/
Să juri cu maturitate şi cu convingere!/
Să fiu ţie putere vie, trăiesc, în luptă să fiu!/
Alesul jurământ preţuieşte şoimul tău, mergi cu jurământ puternic!”
Notă: Codexul Rohonczi (grafii alternative: Codicele şi Rohonczy
sau Rohonc, în toate combinaţiile) este un document controversat al cărui
sistem de scriere este inedit şi încă nedescifrat în mod convingător. Este
numit după orăşelul Rohonc (Rohoncz e grafia maghiară veche; pe germană
Rechnitz, pe croată Rohunac), aflat astăzi în provincia Burgenland din estul
Austriei. Membra UNESCO Viorica Enachiuc e absolventă a Facultăţii de
Filologie, secţia Română-Istorie, din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan
Cuza” din Iaşi,
promoţia 1963. Lucrarea de licenţă şi-a luat-o în arheologie. E membră UNESCO
din 1983. Mulţi ani a condus şantiere arheologice în Oltenia, Muntenia şi Moldova. A
cercetat scrierile vechi din neoliticul mijlociu şi epoca dacică. Şi-a
prezentat lucrările la conferinţe în ţară şi în străinătate: Austria, Franţa, Germania, Italia, Israel.
Burse de studiu a primit în Italia, pe probleme de arheologie, şi in Danemarca,
unde a studiat scrierea runică. Aceste fapte nu sunt secrete.
Dar mă întreb şi vă întreb: de ce tac autorităţile politice şi
ştiinţifice de la noi? Sau mass media. Pentru că sunt mai importante furturile,
violurile sau accidentele auto sau se „vând” mai bine? Incompetenţi nu sunt.
Sau au primit ordin să tacă?
Dacia
M-am întrebat de multe ori care este motorul schimbărilor pozitive
într-o societate şi trebuie să recunosc că de cele mai multe ori sunt tinerii,
care refuză să accepte un adevăr relativ, mincinos, contestabil. Ei sunt cei ce
nu sunt legaţi de interese politice ori religioase de moment, ei sunt cei ce
caută un adevăr absolut. Deci pe ei îi îndemn să-şi întrebe profesorii de
istorie şi de limba română:
- Cât la sută din Dacia
a fost cucerită de romani? Şi dacă profesorul ştie răspunsul: 14 % din
teritoriul Daciei (care se întindea de la vest la est, de la lacul
Constanţa-Elveţia de azi şi până dincolo de Nipru).
Urmează altă întrebare:
- Câţi ani au ocupat romanii acei 14% din teritoriul Daciei? Şi
dacă profesorul va răspunde: numai 164 ani, atunci puteţi merge la următoarea
întrebare:
- Soldaţii „romani” chiar veneau de la Roma şi chiar erau fluenţi
în limba latină
? Aici le va fi şi mai greu să vă răspundă, căci acei soldaţi „romani” vorbeau
orice limbă numai latina
nu!
Cohortele aflate pe pământul Daciei cuprindeau soldaţi din
diferite părţi ale imperiului roman, uneori foarte îndepărtate. Găsim Britani
din Anglia de azi, Asturi şi Lusitanieni din peninsula Iberică, Bosporeni din
nordul Mării Negre, Antiocheni din regiunile Antiochiei, Ubi de la Rin , din părţile
Coloniei, Batavi de la gurile acestui fluviu, Gali din Galia, Reţi din părţile
Austriei şi Germaniei sudice de azi, Comageni din Siria, până şi Numizi şi
Mauri din nordul Africii (C.C..Giurescu, Istoria Romanilor, I, 1942,p.130).
Şi ultima întrebare:
- Cum a fost posibil ca într-un aşa de scurt interval istoric
TOATĂ populaţia Daciei să-şi uite limba şi să înveţe o limbă nouă, limba latină , de la nişte
soldaţi „romani” care nici ei nu o vorbeau?
Când toate popoarele civilizate din lume iniţiază, desfăşoară şi
promovează valorile istorice care le îndreptăţesc să fie mândre de înaintaşii
lor, găsim opinia unor astfel de „adevăraţi români”, care, nici mai mult, nici
mai puţin, spun despre formarea poporului daco-român: „soldaţii romani au adus
femeile şi fetele dace în paturile lor şi aşa s-au născut generaţii de copii,
care învăţau numai limba latină de la tatăl lor, soldatul „roman”…
Cum or fi venit ele din Moldova de azi, din Basarabia, de pe
Nistru, Bug şi de pe Nipru, acele soţii şi fete de traco-geţi şi carpi, de la
sute şi sute de kilometri depărtare ca să fie „fecundate” de soldaţii „romani”?
După părerea stimabililor, femeile daco-gete erau şi „curve”, ba
chiar şi mute, nefiind în stare să-şi transmită limba strămoşească copiilor
lor! Cât despre noi, urmaşii lor, cum ne-am putea numi altfel decât „copii
din flori” apăruţi dintr-o aventură amoroasă a întregii populaţii feminine daco-gete,
la care masculii autohtoni priveau cu „mândrie”, aşteptând apariţia
„sâmburilor” noului popor şi grăbindu-se, între timp, să înveţe cât mai repede
şi mai bine noua limbă, limba latină , când de la soţii, când de la fiicele lor
(iubite ale soldaţilor romani cuceritori) ba chiar şi direct, de la soldaţii
romani năvălitori ce le-au înjosit căminele.
La Centrul Cultural Român [din New York], pe data de 26 octombrie 1999, am
aflat de la o altă somitate, de origine română, prof.dr. în arheologie Ioan Pisso,
că dacii au învăţat latina
, de la romani, prin băile de la Sarmisegetuza lui Traian! De ce prin băile
romane şi de la nişte soldaţi cam fără haine pe ei?
De fapt tot dânşii ne spun că ne tragem din „doi bărbaţi cu… braţe
tari”! Astfel de declaraţii „istorice” te fac să-ţi doreşti să fii orice, numai
român nu!
Domnilor , Dacia a fost cotropită de romani în proporţie de numai
14% şi pentru o perioadă istorică foarte scurtă, de 164 de ani. 86% din
teritoriul Daciei nu a fost călcat de picior de legionar roman. Este greu de
crezut că într-o aşa de scurtă perioadă istorică, dacii să fi învăţat latina , fără ca pe 86%
din teritoriul lor să-i fi întâlnit pe soldaţii romani. Dar dacă nu de la
romani au învăţat dacii latina
, atunci de la cine? – se întreabă aceiaşi demni urmaşi ai lui Traian?
Herodot ne spune că cel mai numeros neam din lume după indieni
erau tracii. Dio Casius ne spune şi el: „să nu uităm că Traian a fost un trac
veritabil. Luptele dintre Traian şi Decebal au fost războaie fratricide, iar
Tracii au fost Daci”. Faptul că dacii vorbeau „latina vulgară”, este „un secret” pe care
nu-l ştiu numai cei ce refuză să-l ştie.
„Când sub Traian romanii au cucerit pe daci la Sarmisegetuza n-au
trebuit tălmaci, afirmă Densuşianu şi asta schimbă totul. Deci dacii şi romanii
vorbeau aceeaşi limbă!” Dacă astăzi se consideră că 95% din cunoştinţele
acumulate de omenire sunt obţinute în ultimii 50 de ani, să vedem cum şi
noţiunile noastre despre istoria poporului daco-român pot evolua. Când nu de
mult s-a publicat teoria evoluţiei speciei umane în funcţie de vechimea
cromozomală, s-a ajuns la concluzia că „prima femeie” a apărut în sud-estul
Africii.
Următorul pas uriaş a fost în nordul Egiptului, iar de aici, în
Peninsula Balcanică. Când profesoara de arheologie lingvistică Marija Gimbutas,
de la Universitatea din Los Angeles , California , a început să vorbească
despre spaţiul Carpato-dunărean ca despre vatra vechii Europe, locul de unde
Europa a început să existe, am fost plăcut surprins şi m-am aşteptat ca şi istoricii
noştri să reacţioneze la fel. Dar, din partea lor am auzit numai tăcere. Când
profesorii Leon E. Stover şi Bruce Kraig în partea „The Indo-European
heritage”, apărută la Nelson-Hall Inc., Publishers , 325 West Jack son
Boulevard, Chicago , Illinois 60606 , vorbesc la pagina 25 despre Vechea Europă
a mileniului 5 î.d.H., care-şi avea
locul în centrul României de azi, să nu fim mândri? Când studiile
de arheologie moleculară ne îndreptăţesc să ne situăm pe primul plan în Europa
ca vechime, nu-mi este uşor să le răspund unor persoane care nu citesc nici
ceea ce spun inteligent alţii despre noi şi nici măcar ce scriu eu. Studii
impecabile cromozomale, la nivel de mitocondrie, folosind PCR (polimerase chain
reaction), pot determina originea maternă a unor mumii vechi de sute şi mii de
ani.
Teoria genoamelor situează spaţiul carpato-dunărean ca fiind, nici
mai mult nici mai puţin decât, locul de unde a început Europa să existe, locul
unde acum 44.000 de ani sosiseră primele 3 Eve şi primul Adam. Când am scris
„Epopeea Poporului Carpato-dunărean” şi volumele „Noi nu suntem urmaşii Romei”,
„În căutarea istoriei pierdute” şi „Călătorie în Dacia – ţara Zeilor”, m-am
bazat pe astfel de cercetări, dar şi pe cartea unei somităţi în domeniul
preistoriei Europei, D-l V. Gordon Childe, profesor la Universitatea din Oxford
, Anglia , căruia i se publica, în anul 1993, la Barnes&Noble Books, New
York , „The History of Civilization” , „The Aryans”. El explorează într-un mod
fascinant originea şi difuzarea limbilor în Europa preistorică. Între paginile
176-177 publică şi o hartă arătând leagănul aryenilor în timpul primei lor
apariţii; şi minune mare, spaţial Carpatodunărean este cel vizat! Când roata,
plugul, jugul, căruţa cu două, trei şi patru roţi apar pentru prima dată în
lume pe teritoriul nostru, dacic, când primul mesaj scris din istoria omenirii
se găseşte tot pe teritoriul nostru, la Tartaria, când primii fermieri din
Europa sunt descrişi pe acelaşi spaţiu, într-o perioadă când Anglia abia se
separa de continent şi din peninsulă devenea insulă – 6,500 î.d.H.,
(vezi John North, „A new interpretation of prehistoric man and the
cosmos”, 1996, Harper Collins Publishers, 1230 Avenue of Americas , New York , 10020, Chronology), nu-ţi vine a crede că
tocmai cei pentru care aduni aceste informaţii formidabile despre poporul şi
spaţiul pe care îl ocupa ţara noastră, te
decepţionează!
Nu de mult, la Primul Congres Internaţional de Dacologie,
Bucureşti, hotel Intercontinental, domnul profesor doctor în istorie Augustin
Deac ne vorbea despre „Codex Rohonczy”, o cronică daco-românească, însumând 448
pagini, scrisă în limba română arhaică, „latina vulgară”, cu alfabet geto-dac..
Pe fiecare pagină se aflau scrise circa 9-14 rânduri. În text sunt intercalate
86 de miniaturi executate cu pana, care prezintă diferite scene laice şi
religioase. Direcţia scrierii este de la dreapta la stânga şi textul se citeşte
de jos în sus. Descoperim că în bisericile vechi, daco-româneşti, cultul
ortodox se exercita în limba „latina vulgară”, chiar până în secolele XII-XIII,
când s-a trecut la oficierea cultului în limbile greacă şi slavonă. Codexul
cuprinde mai multe texte, ca „Jurământul tinerilor vlahi”, diferite discursuri
rostite în fata ostaşilor vlahi înaintea luptelor cu migratorii pecenegi, cumani,
unguri, o cronică privind viaţa voievodului Vlad, care a condus Vlahia între
anii 1046-1091, imnul victoriei vlahilor, conduşi de Vlad asupra pecenegilor,
însoţit de note muzicale etc. Atunci se miră şi se întreabă, pe bună dreptate,
domnul profesor doctor în istorie Augustin Deac: „de ce institutele de
specialitate ale Academiei Române au rămas pasive la descoperirea şi
descifrarea acestui document istoric, scris în limba dacoromână, latina dunăreană, într-un
alfabet geto-dacic existent de milenii, cu mult înaintea celui latin al
romanilor?” Dar, după orientarea ideologică ce o au, cei sus amintiţi ar fi
preferat ca acest diamant să nu se fi descoperit. Academia Română ar fi trebuit
să organizeze o mare sesiune ştiinţifică cu caracter nu numai naţional, cât mai
ales internaţional. Dar şi ei, la fel ca şi „românii adevăraţi”, vajnici urmaşi
ai lui Traian, vor să arate om enirii ce înseamnă să fii umil şi să-ţi
dispreţuieşti strămoşii, trecutul şi neamul…
Faptul că NOI, Românii, suntem strămoşii tuturor popoarelor latine
şi nicidecum o rudă marginală a latinităţii, ar trebui să ne facă să ne mândrim
şi nicidecum să căutam contra argumente, precum cei lipsiţi de înţelepciune
care îşi taie cu sârg craca de sub picioare…
(Ion Enache)
(Ion Enache)
Sursa: worldwideromania.com
ne informeaza Ion Lazu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu