PACE CELOR CE VIN
BUCURIE CELOR CE RĂMÂN
BINECUVÂNTARE CELOR CE PLEACĂ
Vineri, 30 martie 2018
Detachment is sacrifice.
The
kind-hearted Governor, did not want Jesus to be awarded a death sentence. He
lamented that a great and noble man was being crucified for no fault of His. He
told Jesus, “You are a great man. These stone-hearted people are trying to kill
You without any reason.” Jesus replied, “I am happy that at least you
understand My goodness!” Finally before crucifixion His mother, Mary, came near
Him and started shedding tears. Jesus consoled her saying, “Why do you cry,
mother? The body is like a water bubble. Let them do whatever they wish with
this body. Don’t think they are trying to kill Me. I have no death!” Mary then
asked, “Are You not my son?” Jesus replied, “Of course! I am related to you
physically as a son - but, ‘I am I’ only. You are all like children to Me. All
of you are embodiments of Divine.” Thus, Jesus attained the highest level of
spirituality, having gone through all tests. Jesus was not merely a human form.
He was the Embodiment of Divine Self, verily. (Divine Discourse, Dec 26, 2007)
Detașarea este sacrificiu.
Milosul
Guvernator (Pilat din Pont, n.tr.) n-a dorit condamnarea la moarte a lui Iisus.
El se căina că un om superior și nobil era crucificat fără nicio vină
personală. El i-a spus lui Iisus: „Ești un om superior. Acești oameni cu inima
de piatră caută să te dea morții fără niciun temei.” Iar Iisus i-a răspuns: „Mă
bucur că măcar tu înțelegi bunătatea Mea!” În final, înainte de răstignire,
Maica Domnului a venit lângă Fiu și a început să plângă. Iisus a consolat-o,
spunându-i: „De ce plângi, mamă? Trupul acesta este ca spuma pe apă. Facă
aceștia orice vor cu trupul! Nu te gândi la faptul că vor să Mă omoare, căci Eu
nu am moarte!” Maria L-a întrebat apoi: „Nu ești Tu fiul meu?” Iisus a răspuns:
„Desigur că sunt! Sunt înrudit cu tine, prin trup, ca fiu – dar „Eu sunt Eu”
numai. Voi sunteți pentru Mine ca niște copii. Toți sunteți întrupări divine.”
Astfel, Iisus a atins nivelul suprem de spiritualitate, trecând prin toate
încercările. Iisus nu era doar o formă umană. El a fost cu adevărat întruparea
Sinelui Divin. (Discursul Avatarului, 26 decembrie 2007)
Sathya Sai
Baba, www.radiosai.org
Evaluarea numerologică a zilei
„Numărul constituie substanţa tuturor
lucrurilor” (Pitagora, Metafizica)
Configurația
zilelor de 3, 12 și 21 martie se reia astăzi și ne orientează spre aspectele
materiale/financiare ale vieții. Cu drag, cu multe vorbe frumoase vehiculate
între partenerii asocierilor, se pot rezolva probleme concrete, se pot regla
plăți, se poate reaminti, cu zâmbetul pe buze, dar cu exactitate, cine/ce
datorii are și la cine.
În aspectele
de umbră ale zilei, vorbele în exces mai mult încurcă lucrurile decât să le
clarifice, unii le vor interpreta greșit și se vor crispa, mai ales când este
vorba de administrarea resurselor financiare comune partenerilor.
Vulnerabilitate:
stomacul şi nervii. (A.D.)
CALENDARUL CREŞTIN ORTODOX
Vineri, 30 martie 2018
Sf. Cuv. Ioan Scărarul; Sf. Euvula,
mama Sf. Pantelimon
http://basilica.ro/30-m-sf-cuv-ioan-scararul-sf-cuv-euvula-mama-sfantului-pantelimon/,
https://ro.wikipedia.org/wiki/Scara_Raiului
Cuviosul
Ioan Scărarul a fost fiul lui Xenofont şi al Mariei și s-a născut în anul 523,
în Palestina. Xenofont a avut doi fii: Ioan şi Arcadie. Mergând la şcoală în
Berit (azi Beyrut), în Fenicia, o furtună a scufundat corabia cu care
călătoreau. Prin voia lui Dumnezeu ei au scăpat cu viaţă, ajungând în părţi
diferite. S-au călugărit amândoi, Ioan şi-a păstrat numele, Arcadie s-a numit
Gheorghe. După o perioadă s-au întâlnit la Ierusalim cu părinţii lor, care au
intrat şi ei în monahism.
Dorind să
urmeze pilda vieţii Cuvioşilor Antonie şi Ilarion, Ioan s-a retras în Muntele
Sinai la bătrânul pustnic Macarie, în Mănăstirea „Sfânta Ecaterina”. După patru
ani de noviciat, tânărul este primit în rândul călugărilor. După moartea
călugărului Macarie, petrecută după 19 ani de la venirea sa în mănăstire, Ioan
hotărăşte să se dedice şi mai mult rugăciunii şi contemplaţiei, retrăgându-se
într-o chilie săpată în munte, la o distanţă de câţiva kilometri de mănăstire.
Despre această perioadă din viaţa sfântului nu ştie nimeni detalii. Deşi era
ultimul lucru pe care şi l-ar fi dorit, faima lui Ioan a crescut într-atât,
încât a devenit o adevărată autoritate duhovnicească în timpul său. După 40 ani
de viaţă în singurătate, întreruptă doar de călătoriile la mănăstire, pentru
primirea Sfintei Împărtăşanii, şi de vizitele unor monahi care căutau sfat şi
lămurire, Ioan a fost ales de călugării de la mănăstirea din vârful Muntelui
Sinai şi de sihaştrii care trăiau prin împrejurimi, să le fie întâistătător.
Avea atunci 75 ani.
Ioan
Scărarul, deşi era o persoană modestă, căreia nu-i plăcea să vorbească prea
mult despre sine, trezise atâta admiraţie, încât se auzise despre el până la
Roma. Aşa se face că însuşi papa i-a trimis o mare sumă de bani, pentru a-i
folosi la întreţinerea spitalului mănăstirii sau pentru a ajuta pelerinii
veniţi de departe. Dacă după modelul vechi, fiecare monah bătrân avea câte un
tânăr învăţăcel pe care-l deprindea cu tainele ascezei, înmulţirea numărului
tinerilor în mănăstiri a ridicat problema unei noi maniere de educare a
acestora, mai sistematice. Din acest motiv s-a simţit nevoia compunerii unui
„tratat de îndrumare a vieţii duhovniceşti“, un manual care să-i ajute mai ales
pe stareţii de mănăstiri cu mulţi călugări tineri. În acest sens, ideea
alcătuirii unui îndrumar pentru tinerii novici i-a venit stareţului Mănăstirii
Raithu, situată pe ţărmul Mării Roşii, la distanţă nu foarte mare de Mănăstirea
Sinai. Şi-a dat seama, însă, că o asemenea operă nu putea fi scrisă de oricine,
ci doar de un monah înţelept şi cu experienţă ascetică, dar totodată şi bun
cunoscător al psihologiei şi firii omeneşti. De departe, cel mai capabil în
epocă pentru un astfel de demers era Sfântul Ioan, stareţul Mănăstirii Sinai.
Primind scrisoarea stareţului de la Raithu, Ioan a răspuns cu modestie că se va
strădui să împlinească porunca primită, deşi el nu este în stare să înveţe pe
alţii, aflându-se încă la vârsta la care el însuşi învaţă de la alţii.
Pentru a se
face cât mai bine înţeles în explicarea complexului drum spre dobândirea
sfinţeniei, Ioan a imaginat progresul duhovnicesc ca pe o scară, iar fiecare
treaptă reprezenta o virtute. În total, a imaginat 30 de trepte, după numărul
anilor pe care Mântuitorul îi avea atunci când a început propovăduirea
Evangheliei. Din acest motiv, cartea scrisă de Ioan, stareţul Mănăstirii Sinai,
s-a numit „Scara“, iar autorul ei a rămas cunoscut în veacurile ce au urmat ca
„Ioan Scărarul“. Acurateţea cu care sunt prezentate ispitele întâmpinate de cei
angajaţi în drumul spre desăvârşire, cât şi remediile propuse de Sfântul Ioan
în „Scara“ au provocat un extraordinar interes pentru această lucrare, nu doar
în epocă, ci până în zilele noastre.
„Scara“ a
devenit o fascinantă lectură nu numai pentru călugări, dar şi pentru creştinii
interesaţi de creşterea duhovnicească şi de mai buna înţelegere a complexului
peisaj sufletesc. Tot datorită succesului de care s-a bucurat, „Scara“ a fost
introdusă şi în slujbele Bisericii, la mănăstiri citindu‑se în întregime pe durata Postului Mare. Apăsat de povara bătrâneţilor, după patru ani de
stăreţie la mănăstirea de pe Muntele Sinai, Sfântul Ioan Scărarul, în vârstă de aproape 80
ani, hotărăşte să plece din nou în singurătate la chilia sa, unde îşi petrecuse
cea mai mare parte a vieţii sale, trecând la Domnul la 30 martie 649 (?).
Treptele Scării (după traducerea N.
Corneanu) sunt:
1. Despre lepădarea de lume
2. Despre neîmpătimire, adică neîntristare
3. Despre înstrăinare
4. Despre ascultare
5. Despre pocăință
6. Despre amintirea de moarte
7. Despre bucuria plânsului
8. Despre nemâniere și blândețe
9.
Despre ținerea de minte a
răului
10.
Despre grăirea de rău
11.
Despre limbuție și tăcere
12.
Despre minciună
13.
Despre trândăvie
14.
Despre preaiubitul și vicleanul stăpân care este stomacul
15.
Despre puritate și înfrânare
16.
Despre iubirea de arginți
17.
Despre sărăcia alergătoare către cer
18.
Despre nesimțire (indolență, insensibilitate)
19.
Despre somn și rugăciune și despre cântarea de psalmi în comun
20.
Despre privegherea trupească și duhovnicească
21.
Despre nebărbăteasca temere
22.
Despre slava deșartă
23.
Despre mândrie și blasfemie
24.
Despre blândețe, simplitate, nerăutate și viclenie
25.
Despre minunata smerenie
26.
Despre deosebirea gândurilor (discernământul).
27.
Despre isihia (liniștea) trupului
și sufletului
28.
Despre sfânta și fericita rugăciune
29.
Despre liberarea de patimi (apathia), despre desăvârșire și despre
învierea sufletului
30.
Despre legătura celor trei virtuți, adică credința, nădejdea și
dragostea.
Tot astăzi, facem
pomenirea Sfântului Prooroc Ioad; a Sfântului Cuvios Ioan; a Sfintei Euvula,
mama Sfântului Pantelimon; a Sfântului Ioan, patriarhul Ierusalimului; a Sfântului
Mucenic Zaharia cel Nou.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne,
miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Alexandra Dogaru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu