George ANCA:
Psihanaliza cosmică a lui Victor Săhleanu
Cei siguri că ne vom reîntâlni cu
părinţii, cu străpărinţii, cumva cu boema-prieteni, încrezători mai mult în
nemurire decât în psihanaliză, unii/unele ani-luminându-se mental printre
coroanele creaţiei, vultureşti, dacă nu, bătrâneşte, în sunetele, chiar
big-bang, din Rig Veda – Rugăciunea unui dac – Doctrina secretă, vor fi
practicând o psihanaliză cosmică, malgre ils memes (lipsă semne diacritice la
mine, nici net-ul nu merge după asasinarea doctorului poet Nicolae Neagu sau
lansarea de ieri a romanului – ţoapele în piese şi show-uri de-ale sale – lui
Puşi Dinulescu Gaşca şi diavolul). Avataruri – savante sau poetice – ne
urmăresc de sub uitare, interdicţie, ne înţelegere. Poate consolator, să
recitim (let us) Cosmos uman de Victor Săhleanu, Pelerin, Bucureşti, 2009,
selecţie, note şi îngrijire ediţie de Elena Liliana Popescu şi Adrian George
Săhlean.
Poezie? Poesis? Intenţie de mesaj şi
claritate. (Avertisment).
Îmbrăţişez de-a valma omenirea / şi
totuşi nimeni nu-i la pieptul meu. (“Poem pentru Petrarca”1960).
Astăzi sunt poezie pentru noi / mai
multe lucruri ca altădată.
Luna trece printre vârfuri de brazi /
În variantă eminesciană a peisajului.
Vor fi întotdeauna necesare şi alte
versuri / pentru dragostea mereu aceeaşi şi alta.
Există cuvinte şi silabe / şi, pe de
altă parte, obiecte şi emoţii. Versurile sunt potrivirea silabelor şi
cuvintelor / semnalizând realitatea profundă, / ritmurile şi rimele corespund,
de fapt, / periodicităţilor ascunse sub aparenţă – eternelor reîntâlniri şi
eternului mers în spirală. / Lumea e o infinitate de corespondenţe / şi
descoperirea lor e poezie./Lumea e o infinitate de corespondenţe, de simboluri,
de metafore şi de semne.
Rima este poezie pentru că este
cosmos uman, / ordonare reuşită a eterogenului / într-o unitate superioară vie.
Rima este rigoare acceptată liber / care se cere transcensă de frumuseţe / şi
totodată este o încercare / a valorii poetice a ideii: / o strofă este o întâlnire
ingenioasă / a regulilor gramaticii, gândirii şi versificaţiei – / o triplă
rigoare însuşită voit / pentru a vehicula mai convingător poezia
Noi semnalăm poezia din lucruri /
celor ce o au în ei.
Există poeme care, ca şi muzica,/
relevă inepuizabilitatea miraculoasă a lumii.
În noi aşteaptă vibraţia latentă / şi
ne cutremurăm auzind cele patru sunete / ale simfoniei a cincea.
Trecem grăbiţi printr-o lume de
simboluri / şi privirea noastră şterge luciul obiectelor.
Să fim pregătiţi pentru orele /
latitudinii şi longitudinii noastre. / Totul poate fi surpriză / pentru cel ce
s-a pregătit.
Să-l recitim pe Robinson Crusoe.
Versurile ne dezvăluie poezia de
detaliu a universului.
Elementul de bază este cel
infinitezimal.
Există o demnitate şi o mândrie pur
vegetale.
Iată, sunt medic / şi dincolo de ceea
ce cercetez şi scriu / vin în contact cu suferinţa umană.
Dar în faţa mea stă un om / a cărui
libertate este dureros limitată; / el nu se mai poate exprima în trăiri /
aderenţa sa la ore este tragică.
Iată sunt medic / şi niciodată nu voi
abandona poezia.
Iată, poezia / este mai densă decât
orice ştiinţă. / Drumul meu duce la realitate / prin poezie, înapoi către ea.
(“Artă poetică ”,I 1971)
Dar tu? Ce
te vei face, când nu vei mai avea
pe cine să
rechemi din zilnicul apus?
Ce îţi va
face mâna când nu va mângâia?
Ce îţi va
face gândul, când clipele de-acu
Nu vor mai
fi simboluri a tot ce nu ţi-am spus?
Eu – nu voi fi cu tine. Dar tu? Vei mai fi tu?
Elegie (I),
1961
Între noi
doi – gratii
şi nu ştim
care dintre noi este înapoia lor.
Şi nu ştim
dacă sunt gratii de cuşcă (cine e fiara?)
de colivie
(cine are aripi?)
sau de
închisoare (cine e temnicerul?)
Mai are sens
să vorbim de “afară”?
Spaţiul
acesta nu are decât înlăuntruri
dincolo este
un alt dincoace
şi ni se
pare numai – că putem ieşi
păşind
printre nori…
Gratii, 1970
Cu inima
prea mică pentru ce-am vrut să ştiu
alcătuit din
spaime, din farsă şi regrete
m-am
înfrăţit cu trupul un secol prea târziu?
O,
iedera-ndoielii… nelămurită sete,
cum îmi
întoarse calea întru CUVÂNT şi VIU!
Încheiere
autobiografică, 1963
“Necesare şi alte versuri”, cu
poetica lor – pe care Victor Săhleanu o expune “didactic” silabă – cuvânt – rimă – vers – strofă –
poem. Altfel, însă, cu siguranţă, decât la “şcoala de literatură”, deja
revolută când, la mijlocul vieţii, prins probabil în atmosfera literară
post-obseda(n)t proletcultistă se apucă de poezie, renascentist, de sonetul lui
Petrarca, de mâna lui Dumnezeu-sculptorul), în continuitate cu Poetical
Principle, al lui Poe şi psihanaliza focului, cu pădurea-templu a corespondenţelor
baudelairiene, cu sahridaya sanscrit (cititorul cunoscător – la Săhleanu chiar în previbraţie). Se cere
pregătit timpul – “orele latitudinii şi longitudinii noastre”, prezentul şi
trecutul-viitorul. Intră în scenă medicul, contactant suferinţei, al limitelor
libertăţii, al aderenţei tragice, în fapt, poetul fără abandon, nevermore.
Rime-idei în citatele de mai sus –
avea-mângâia, dar mai ales apus-spus, acu-tu (Elegie) sau, în “încheiere” –
ştiu-târziu-viu, regrete-sete – ţin ariergarda hexametrilor în terţine (ultima,
rămasă distih, ca pentru final-lacună-wagneriană). “Gratii”, sugerate chiar şi
de paranteze, trimit la supralimitările, infra-extra, ale libertăţii. În
“Elegie IV” (1964), rimele ultimei strofe sunt opoziţii ontologice – mie-veşnicie,
carnal-transcendental:
Nici tu nu
ştii. Şi-mi împrumuţi şi mie
cu focul –
când de spirit, când carnal
refuzul de a
fi doar veşnicie
pe rugul
unui eu transcendental.
Când şi
când, amar umor sau paradox:
“dar eu eram
de mult piesă de muzeu
şi muzeul nu
mai era vizitat de nimeni (“Piese de muzeu”, 1970)
“Fiecare
alfabet este o elegie posibilă” (“Poem informaţional”, 1969)
“Să privim
lucrurile cu umor”
Spuse Oedip,
scoţându-şi ochii. (“Antropologie”, 1970)
“O!
geografia de cicatrici!” (“Poem la o cafea neagră”, 1970)
“Nimic nu se
întâmplă
întâmplător
pe lumea asta” (“N-avem alt glob”, 1971)
“Numai eu
ştiu
că aceasta
nu este India visată
pentru care
am semnat contracte
cu regii şi,
mai cu seamă
cu sufletul
meu” (“Cristofor Columb”, 1969)
“în
autobiografie este prea multă istorie
prea mult
bios
prea multă
grafică
prea mult eu
…….
Extirpă-ţi
laringele
smulge-ţi
limba
pentru ca
exprimarea ta să fie pură.” (“Artă poetică II”, 1970)
“Cred mult
în oameni. Iată de ce caut un om” (“Noul Diogene” 1995)
“Niciodată,
nimeni, nu ne dă ce căutăm, până la capăt:
niciodată nu
vom putea da altora tot ce vor.
Ne vom mişca
fiecare pe cerul celuilalt: tu, până ce scapăt –
eu, până va
veni un nor nou, sau un dor.
Antologatorii – Elena Liliana Popescu
şi Adrian George Săhlean – au selectat poeme din cărţile: Liturghia iubirii Ed.
Viaţa medicală românească, 1995, Poem didactic, Litera, 1970, Eminescu, 1971,
Marea şi dragostea, Litera, 1977, Fişe în facsimil, Viaţa medicală românească,
1995, Poeme într-un vers, Viaţa medicală românească, 1995. O operă poetică
aproape secretă, pierzându-se, aparent, printre celelalte zeci şi zeci de
titluri pe domenii de la antropologie şi psihanaliză la informatică şi
sexologie. De-acum de şi-ar începe cariera, ori prin poeme să se revină la
creaţia fausticului autor ce se numea, însuşi, un ornitorinc, anume pentru
proteismul tentacularelor tentaţii transformate în cărţi şi papers (măturate
devastator de diversiunea-represiune cu numele “meditaţia transcendentală”). Să
se fi confirmat şi proverbul invidia medicorum pessima?
Şi numai titlurile poemelor, şi
puţinele citate de aici intermediază o invitaţie la meditaţia asupra unui
creator neliniştit şi măsurat, genial şi trist. Cheia s-ar putea afla în vastul
său jurnal, inedit încă (şi încă): “frământări anume (pe care eu le cunosc) din
imensul său jurnal – cu însemnări de la conflicte social-politice şi
profesionale până la dinamicile vieţii intime – au fost transfigurate creator
în meditaţii existenţiale, în elegii, în poeme de dragoste, ş.a.m.d. Pe vremea
compunerii lor, eu nu ‘vedeam’ în tatăl meu decât pe cel care se scula întotdeauna
mai devreme cu o oră pentru a-şi aduce la zi jurnalul, cu scrisul lui mărunt,
incredibil de ordonat şi lizibil” (“Amintiri despre tatăl meu” de Adrian George
Săhlean, în deschiderea antologiei, p.10)
Am avut onoarea să lansez “liturghia”
şi “fişele”, într-o aură de admiraţie pentru renascentistul autor, deodată
tăcut, până am lansat împreună, “cu participare inernaţională” (americană)
traducerea Luceafărului eminescian datorată “fiului meu” Adrian George Sahlean,
când parcă recita o mantră. Iar de 1 iulie, 2009, recitându-i
rimele-cosmos-uman, în sala oglinzilor, n-avem decât să privim atent, interior,
spre un portret de priviri albastre bucurându-ne.
——————————
Dr. George
ANCA
http://www.logossiagape.ro/2019/12/04/george-anca-psihanaliza-cosmica-a-lui-victor-sahleanu/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu