Liberalii lui
Dostoevski în România
Vitalie Pastuh-Cubolteanu
04 Martie 2020
Marele
scriitor rus, Feodor Mihailovici Dostoevski
descria în romanul „Idiotul” un
fenomen degradant din Rusia ţaristă: „Ei bine, faptul descoperit de mine e că
liberalismul rusesc nu este un atac asupra stărilor de lucruri existente, ci un
atac împotriva existenţei înseşi a lucrurilor, că în loc să atace numai ordinea
existentă, ei atacă lucrurile în sine, că în loc să atace rânduielile ruseşti,
ei atacă Rusia însăşi. Liberalul meu a
ajuns să renege până şi Rusia, cu alte cuvinte, urăşte şi biciueşte propria
mamă. Orice eşec, orice eveniment nenorocit pentru Rusia îl face să jubileze.
Urăşte obiceiurile naţionale, istoria, istoria ţării, totul [...] se jenează să
pronunţe cuvintele « dragoste de patrie »; ba însăşi noţiunea aceasta au
eliminat-o, considerând-o primejdioasă şi vrednică de dispreţ”.
Patologia
liberalismului descrisă de către finul psiholog rus ne indică două tulburări
psihice tipice fenomenului: dereglarea logicii incompatibilă cu posibilitatea
dezvelirii adevărului şi dereglarea morală. Idioţenia aceasta cognitiv-morală
nu este un fenomen pur rusesc. Dacă s-ar face cumva ca Feodor Mihailovici să
treacă astăzi prin Ţările Române, mai ales prin părţile lui Mitică, şi-ar vedea
tipul liberalului rus de la sfârşitul
secolului al XIX-lea.
Necuratul idioţeniei liberalismului rusesc a intrat în
miticii de la Bucureşti şi în pornopostmoderniştii din stânga Prutului. Dai de
ducă-se pe pustii a liberalismului ruso-românesc în presa cu ifose de elită, în
unele emisiuni la radio şi TV. Unul din puţinele merite ale regimului de la
Chişinău este neadmiterea la TV naţională a atacurilor postmoderniste asupra
patriei. La Bucureşti, constatăm cu stupoare şi durere, se admit.
La Chişinău
şi în toată Moldova de Est duc o
activitate de iluminism naţional multe personalităţi din ştiinţă, cultură şi
artă, care trudesc la opera maturizării
conştiinţei naţionale româneşti, asupra cultivării pioşeniei faţă de „România -
Grădina Maicii Domnului”, pe care o visăm reîntregită şi unitară. De ce ni se
spurcă lucrul nostru tocmai de la
Bucureşti?
Dacă
batjocorirea României ar veni dinspre imperialismul rus - dar nu vine! - noi am
înţelege această ură. Dacă ar veni ura din partea separatiştilor
moldovenismului primitiv, am înţelege - separatiştii chişinăuieni vor păstrarea
lor în sinecurile aparatului birocratic, sinecure cu perspectiva clară de
dispariţie după Reunire. Dar ura împotriva Patriei o vedem în unele emisiuni TV din Bucureşti!
Ştim că nu
există păduri fără secături. Dar de ce permite denigrarea publică a Patriei de
către secăturile din România? De exemplu, la mijlocul lui februarie 2008, la
TVR, câţiva flăcăi (flecăi, cum se mai spune prin unele sate), sub pretextul
realizării criticii literare, manifestau ură faţă de România,
faţă de patriotism. Exact ca în descrierea făcută de Dostoevski. Unul din
flăcăi a declarat că niciodată nu a iubit România - nici când era republică
socialistă, nici când este republică capitalistă.
Un tip,
în acea emisiune, declara cu mândrie
radioasă că pe timpul României socialiste dorea pătimaş ca un stat puternic să
atace România şi s-o distrugă! Iar moderatorul emisiunii, un moşneag hârşit, nu
a protestat, nu i-a obrăzat pe mutanţii antiromâni: ce faceţi mă, derbedeilor?!
Încuviinţa satisfăcut, cu lopata palmei mâinii drepte ridicate, ca un profesor
- pe elevii pricepuţi. Dacă vă pute
România, de ce nu vă căraţi naibii de aici? Oare nu de atâta pentru că sunteţi
plătiţi pentru a batjocori Ţara şi Neamul?
Patriotismul
este şi stima faţă de trecut. Genialul poet rus, Aleksandr Sergheevici Puşkin a indicat cu precizie diagnosticul
secăturilor care nu stimează trecutul patriei: „Sălbăticia, ticăloşia şi
ignoranţa nu stimează trecutul”. Care
componentă a diagnosticului puşkinist predomină la antiromânii din pădurea
noastră? Cred că ticăloşia.
Mihai
Eminescu ne explica tragedia românilor -
ridicarea în pătura diriguitoare a gunoiului social şi moral, prin existenţa,
ca la oricare popor cucerit, a mecanismului selecţiei inverse. În ţările libere
de ocupaţie străină, selecţia socială este firească: se ridică valorile. Ca rezultat, scria Mihai Eminescu,
„Avem apoi deasupra acestui popor o pătură superpusă, un fel de sediment de
pungaşi şi cocote, răsărită din amestecul scursăturilor orientale şi
occidentale, incapabile de adevăr şi de patriotism”.
Parte a
sedimentului de pungaşi şi cocote, mutanţii antiromâni sunt în solda
străinilor, utilizându-şi decadenţa morală ca berbece asupra valorilor şi
identităţii poporului român, pentru a distruge această identitate şi a uşura
astfel cucerirea economică totală şi ireversibilă a României. Cât timp inimile noastre sunt vii
pentru onoare şi adevăr, să strângem rândurile, amintindu-ne de sfatul
ilustrului profesor universitar din Iaşi, Ioan Găvănescu: poporul român „va
putea dezvolta o civilizaţie românească la nivelul civilizaţiilor mari
europene, înlăturând din calea dezvoltării sale pericolele ce i se opun din
partea elementelor străine”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu