DESPRE
DRAGOSTE, POEŢI ŞI POEMELE LOR DEVASTATOR-IUBITOARE
Grupaj
de DAN ŞALAPA
~*~
DRAGOSTEA
(Un fragment din Noul
Testament, Sf. Apostol Pavel, A doua epistolă către Corinteni, 13. 1-13, dar
aşezată sub formă de versuri albe, modalitate de a da o expresivitate relativ
modernă a celebrului mesaj, pe care „epistolă” o putem considera, dincolo de
particularitatea ei religioasă, morală, una din cele mai frumoase poezii de
dragoste ale lumii...)
-
Chiar dacă aş vorbi în
limbi omeneşti şi îngereşti
şi n-aş avea dragoste,
sunt o aramă sunătoare
sau un chimval zăngănitor.
Şi chiar dacă aş avea
darul prorociei
şi aş cunoaşte toate
tainele şi toată ştiinţa;
chiar dacă aş avea toată
credinţa,
aşa încât să mut şi
munţii
şi n-aş avea dragoste,
nu sunt nimic.
Şi chiar dacă mi-aş împărţi toată averea pentru hrana săracilor,
chiar dacă mi-aş da
trupul să fie ars,
şi n-aş avea dragoste,
nu-mi foloseşte la nimic.
Dragostea este îndelung răbdătoare,
este plină de bunătate;
dragostea nu pizmuieşte;
dragostea nu se laudă,
nu se umflă de mândrie,
nu se poartă
necuviincios,
nu caută folosul său,
nu se mânie,
nu se gândeşte la rău,
nu se bucură de
nelegiuire,
ci se bucură de adevăr,
acoperă totul,
crede totul,
nădăjduieşte totul,
suferă totul.
Căci cunoaştem în parte
şi proorocim în parte;
dar, când va veni ce
este desăvârşit,
acest „în parte” se va
sfârşi.
Când eram copil,
vorbeam ca un copil,
simţeam ca un copil,
gândeam ca un copil;
când m-am făcut om mare,
am lepădat ce era
copilăresc.
Acum, vedem ca într-o
oglindă,
în chip întunecos;
dar atunci, vom vedea
faţă în faţă.
Acum, cunosc în parte;
dar atunci, voi cunoaşte
deplin,
aşa cum am fost şi eu
cunoscut pe deplin.
Acum, dar, rămân acestea
trei:
credinţa,
nădejdea
şi
dragostea;
dar cea mai mare dintre
ele este dragostea."
*
BREAKING NEWS
Poezia modernă este aşa:
cobori din transcendent
şi iei cuvintele la rost,
le învârţi bine pe vârful limbii,
le zgârii cu creionul pe ochi,
le înţepi în retină cu degetul arătător,
să înveţe ce-i ăla, respectul pentru noi viziuni,
apoi te iei de Dumnezeu
ca de fratele mai mic, în copilărie,
te baţi cu el pe burtă, şi-i spui tu, cu t mic,
imediat, ordonezi cuvintele după cum
e mai bine să fie lucrurile neclare,
ca la revoluţia bine regizată,
adică, să dai impresia de reformă,
nu neparat trebuie să fie ceva reformat,
iar dacă iese ceva din asta,
e ok, te vei alege cu statutul de poet reformist,
te vor copia mulţi, te vor adula şi mai mulţi,
iar cu toţii nu vor îndrăzni să-ţi spună că greşeşti,
chiar dacă simt asta din când în când
adiind dinspre rafturile bibliotecilor închise,
nu ţi-o vor spune pentru că sunt deja în mrejele
noului val, al poeziei moderne,
şi cum dracului, tocmai ei, să spună
că poezia modernă e naşpa rău de tot?
Dacă vreunul, însă, îţi va sufla în ciorbă,
ţie, poet modernist până-n pânzele albe,
lasă-l să facă spume la gură de atâta zicere,
tu taci ca un sfinx tulburat doar de trecerea
inutilă a morţii prin preajma lui,
keep calm zice facebook-ul în situaţii dintr-astea,
câinii latră, ursul trece ca timpul prin urechile acului!
Dumnezeu, vei constata, după ce vei scrie vreo
douăzeci de volume de versuri cu transcendentalul coborât
în farfuriile de după masa de prânz,
în ciorapii fetei de la etajul trei,
în subsolul prin care se plimbă şobolanii protejaţi de lege,
în casa de bani a băncii recent înfiinţate,
desigur, în scopuri caritabile,
în faţa Mall-ului unde se lipesc afişele noului film ’enşpe D,
ba chiar şi în turla bisericii asezonată cu echipament I.T,
aşa, după toate acestea, spuneam,
Dumnezeu nu-şi va prezenta demisia,
iar tu te vei mira ca viţelul la Poarta 9
de ce nu mai încap sentimentele pe ţeava puştii,
şi de ce îngerilor nu le-au crescut bărbi de rockeri,
de ce luna încă mai atârnă ca toanta pe cer,
şi de ce volumele tale de versuri nici măcar nu ard
vârâte de tinerii rebeli în sobele cu focul bine stârnit...
Priveşte la ecranul smartphone-ului, acum,
vei primi în regim de breaking news un e-mail anonim,
pregăteşte-te de ce este mai inutil,
întotdeauna mesajele de tipul acesta
sunt lipsite de orice bine ca şi de orice rău, invariabil,
oricât de atent învelite-n staniol de import China,
ele sunt perfect lipsite de sens şi de brand,
orice ţi-ar spune, însă, tu citeşte-le
şi resuscitează-le prin recitire,
smartphone-ul tău valorează, totuşi,
o mică avere în această lume virtuală
până peste cap şi ce este dincolo de cap,
resuscitarea mesajelor
face parte din raţiunea modernismului,
despre care clasicii spun că este doar o zeamă de vorbe,
un fel de moarte anunţată în post scriptum-ul
felicitărilor de Anul Nou pe stil foarte vechi,
o zeamă de vorbe pe care moderniştii
se reped s-o ia de model, dar se-mpiedică
de transcendentul care iese la plimbare
exact când nu au nevoie de el,
exact pe unde crezi că eşti doar tu, singur,
la braţ cu muza ta, cu buze şi sâni siliconaţi,
o sorcovă ţipătoare ca un claxon second hand...
**
DECLARAŢIE
DE ABANDON
Nu pot să nu scriu
despre braţele acestea
Care mă susţin, braţele
mele,
Atâta cât mi-a mai rămas
din ele;
Merg de-a lungul acestei
cărări
Şi mă-mpiedic ca beat de
vorbele lor,
Sunt singur în faţa
meandrelor de sub paşi,
Strig după unul, strig
după altul,
Mi se promit mereu alte
pingele la pantofi,
Eu am carne crudă deja
în bocancii sfârşiţi,
Bietele braţe mă susţin
ca şi când s-ar despărţi de oase...
Văd un capăt de linie
şi-un autobuz hârşit,
Un şofer trist ca o zi
de salariu tăiată,
Autobuzul e plin de
vorbele lor, de ei
Şi de zâmbete lor
parfumate, corectate cu silicon,
E un vaier de-a lungul
cărării, dar ei petrec
Şi îmi spun că e bine,
că e totul ok,
Braţele mele se strâng
împrejuru-mi şi plâng,
Ce bine, îmi zic, îmi
mai preiau din lacrimi,
Că nu le mai puteam duce
singur, pe toate,
Plângem laolaltă ca
nişte prinţi alungaţi din cetate,
Autobuzul se mişcă
înspre un înainte care nu mai există,
Dar ei, ei şi-au cumpărat bilete până la staţia
următoare,
Care nu mai există decât
în cărţile false de geografie tembelă,
Aşa că stau pe loc, şi
aşteaptă ziua de mâine,
Să vină vreun şef de
autobază, ceva, un şef, nu-i aşa,
Care să le prelungească
traseul confirmat de iluziile lor;
Eu plâng sprijinit de
braţele-mi obosite
Şi încerc să mă spăl de
vorbele lor cu greaţa
Ce mă cuprinde
instantaneu, ca un ropot de ploaie de vară,
Şoferul coboară, îi
înjură pe toţi călătorii aceştia bezmetici,
Şi pleacă acasă
ameninţând cu greva generală...
Eu mă spăl cu greaţa-mi
purificatoare, iau creionul, iau foaia,
Şi scriu toate acestea
ca pe o declaraţie de dragoste abandonată,
Ca pe un certificat de
naştere în braţele mele triste...
***
POEMUL DE LA MIEZUL NOPŢII
~*~
- Ziua bună,
mânuitorule şi mântuitorule!
Provoc poeţi,
cum îmi e firea
şi caracterul! -
îmi strigă
zâna-nebuna.
- Eu dau
imaginea şi cuvântul,
hai, iată, prin
mine,
Universul te
cheamă
să născoceşti un
poem
până la miezul
nopţii.
Te încumeţi? -
mai zise ea
şi dispăru ca
iluzia
de pe buzele
raţiunii...
Ce miez de
noapte să aştept,
ce aşteptare să
născocesc,
unde să stau să
nu sperii umbrele nopţii,
cu ce să
ademenesc fantasmele
şi să scriu
poemul,
să nu dezamăgesc
zâna-nebuna?
Poemul stă ca o
felină între cutele nopţii,
are dinţii mai
ascuţiţi
decât provocarea
zânei-nebuna,
iar eu trebuie
să-l prind de gât
şi să-i smulg
răcnetul prelung,
şi să fac
sclipiri din el,
să şi le prindă
zâna-nebuna la brâu,
să danseze
printre culorile luminii...
Poemul stă
încordat la o margine de geană,
ştie că tot îl
voi prinde-n palmele sorţii,
ştie că nu are
scăpare,
cum nici eu nu
am scăpare din ghearele lui,
suntem ca două
fructe crescute din aceeaşi sămânţă...
Ştie la fel de
bine ca mine, care mă fac a nu-l observa,
ştie ca şi mine
că nu avem scăpare unul de altul,
şi, totuşi, ne
agăţăm de speranţa că zâna-nebuna
ne va izbăvi de
noaptea aceasta,
noaptea în care
noi doi hotărâsem invers,
el să fie
poetul, iar eu să fiu poemul...
Noaptea trece ca
o gară printr-un tren hoinar,
şi se apropie
miezul nopţii
ca un stâlp de
marginea drumului...
- Poeme, hai,
lasă, hârjoana,
vino să te
strâng între cuvinte,
să te traduc
pentru ceilalţi pasageri din tren,
hai, că vine
controlul - zâna-nebuna -
şi ne cere
biletul până la staţia următoare,
hai, îţi zic,
dă-ţi jos masca de zorro
al suferinzilor
de înnoptare,
vine zâna-nebuna
şi ne cere tainul -
pe tine să te
prindă-n imagini,
pe mine să mă
spânzure de cuvinte...
- E imediat
miezul nopţii, poeme,
vino, hai să
facem schimb de straie,
hai, totuşi, să
ne deghizăm unul în celălalt,
vom juca teatru,
ca să zic aşa,
poate ţine
figura şi scăpăm de zâna-nebuna
măcar până
mâine-noapte,
când ne vom
preface în hohot de râs
şi-n cireşe
amare, poate aşa
vom avea un
respiro,
poate aşa vom
putea-o lua de la capăt,
şi o vom pune pe
zâna-nebuna
paznic peste
miezul nostru de noapte
şi, mai ales,
peste născocirile noastre,
peste mânuirile
mele
şi peste
mântuirile tale, poeme,
hai...
~*~
DAN SALAPA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu