Picasso, artistul fără
sfârșit
Grid Modorcea, Dr. în arte
25 Iunie 2020
Unul dintre
cei mai prolifici artiști ai lumii, dacă nu cel mai prolific, este spaniolul
Pablo Picasso, care a realizat peste 5 000 de lucrări, de toate genurile, ulei,
gravură, desene, sculptură, ceramică, instalații, și în toate a fost genial.
Gândiți-vă că Brâncuși este autorul doar a 232 de lucrări, opera de maturitate
(1911-1943) fiind considerată perfectă, desăvârșită. După „Țestoasa
zburătoare”, din 1943, el n-a mai sculptat nimic până la moarte, datorită unei
mari depresii în iubire, poate fiindcă nu se mai credea în stare să termine o
lucrare, fiindcă pe unele le șlefuia câte 17 ani!
Picasso încă
nu termina nimic. Deși a fost prieten cu Brâncuși, se deosebeau radical. Dar
Brâncuși a fost mai bun prieten cu Matisse, cum
reise din expereința lor americană (vezi „Brâncuşi în America”), dovadă
că Matisse a fost una dintre obsesiile lui Picasso, mai ales când a aflat că
Matisse e mai bine vândut în America decât era el. În posteritate însă, și-a
luat însutit revanșa, fiindcă nu există artist mai vândut ca Picasso, a ajuns
să fie mai vândut ca toți artiștii lumii la un loc! Fiindcă a fost mai prolific
decât toți. Pe când ceilalți sunt epuizați, având opera toată vândută, Picasso
e inepuizabil, apare mereu un „nou” Picasso. Crea într-una, iar lucrările sale
erau vraiște prin curte, le mozoleau caprele sau le ciguleau găinile, așa cum
vedem în filmul „Surviving Picasso” (Picasso, artist și demon -1996), realizat
de James Ivory, cu Anthony Hopkins în rolul lui Picasso.
Cred că
Picasso nu a fost un demon, nu e bine definit ca demon, a fost un mare
vitalist, de o energie debordantă, care își împărțea viața între momentele de
creație, foarte serioase, când intra în transă, și momentele de relaxare, în
care intră și pasiunea sa pentru femei. Dar caracterul său dominant este
ludicul, cum vom vedea.
James Ivory
a avut ideea să prezinte biografia lui Picasso într-un nucleu al vieții cu
totul deosebit, legat de relația sa cu Françoise Gilot (Natascha McElhone),
care avea 23 de ani cand l-a cunoscut. El avea 60 și era de mult un monstru
sacru... Dintre femeile celebre pe care
le-a avut, Françoise este singura care i-a supraviețuit lui Picasso, singura
care a avut puterea să scape de sub vraja lui și să-l părăsească, împreună cu cei
doi copii pe care îi făcuse cu el. Când și-a făcut bagajele și a plecat, lui
Picasso nu-i venea să creadă. Striga: „Nimeni nu-l părăsește pe Picasso!”. Dar
Françoise îi spune că nu a cunoscut-o deloc. Ea era pictoriță, l-a ajutat mult
pe Picasso în munca sa, fără să-i prindă însă secretul artei. Când ea l-a
întebat care e acela, Picasso i-a răspuns: „Pictura nu se învață, se
descoperă/se fură”.
Dar când
Françoise îl părăsește, el avea deja o înlocuitoare, fiindcă se încurcase cu
ceramista Jacqueline Roque (Diane Venora), așa cum, când a început într-un mod
foarte original, șocant, non-conformist, relația cu Picasso, Françoise a
înlocuit-o pe Dora Maar (Julianne Moore). De altfel, Picasso nu abandona
niciodată o relație, trecea de la o femeie la alta și voia în același timp să
le aibă pe toate. A practicat un fel de harem sui-generis. Fiecare femeie îi
oferea altceva. Iar el rămânea același bărbat charismatic și nestatornic.
Picasso nu
putea fi stăpânit. Fiindcă nu putea fi cunoscut. Se purta atât de firesc încât
le dezarma pe partenerele sale, iar ele credeau că-l stăpânesc. Interesant că
nu el le cucerea pe ele, ci ele l-au cucerit pe el. Ele au venit spre el ca
spre un magnet. Timp de 10 ani, Françoise a luptat pentru a supraviețui în
relația cu Picasso, impunându-și personalitatea, dar el i-a alunecat mereu
printre degete, fiindcă avea aceste treceri alambicate, alunecoase, dar cu
efect radical, de la tirania creației, la farmecul vieții, la nevoia de
distracții și petreceri, care îi hrăneau capriciile. Se pare că a fost cel mai
necredincios bărbat al epocii, pe cât era de celebru ca artist. Dar Françoise a
găsit puterea de a-l părăsi, fără a înceta însă să-l iubească. Și după ce l-a
părăsit, ea îl vizita.
Episodul
Françoise din viața lui Picasso a fost cel mai interesant. Numai ea a avut curajul
să-l întrebe de ce nu crede în Dumnezeu, fiindcă nu l-a văzut niciodată
închinându-se, rugându-se sau ducându-se la biserică. Nu avea nici o icoană în
casă. Și, drept răspuns, el a dus-o într-o vizită la Matisse (Joss Ackland),
care arată ca un beduin. Casa lui e plnă de tablouri cu femei. Nici Matisse nu
are icoane în casă. Și el îi explică ei: „Nu sunt credincios în sensul
tradițional al credinței, dar pictura este un act de religiozitate, nu-i așa,
Picasso? Artistul, când pictează, se roagă”.
Picasso a
făcut ravagii în viața femeilor care l-au iubit. Olga (Jane Lapotaire), prima
lui sotie a înnebunit, Marie Thérèse (Susannah Harker) l-a adorat fără speranță
și s-a supus total capriciilor sale, Dora Maar, jucată de Moore ca o mască
japoneză, nu și-a mai găsit liniștea sufletească după ce Françoise i-a luat
locul, iar Jacqueline Roque a rămas doar cu orgoliul de a fi fost a doua doamnă
Picasso...
Filmul este
povestit din perspectiva lui Françoise, ea este naratorul principal, și
unghiurile ei de vedere nu-l pun întotdeauna într-o lumină prea bună pe rege.
Se știe că numeroasa familie a lui Picasso n-a fost deloc încântată de ideea
unui film povestit din perspectiva uneia dintre partenerele lui de viată. Poate
de aceea filmul nici nu a fost dus la festivaluri, inclus în competiții,
Anthony Hopkins, care face un rol memorabil, nu a luat nici un premiu pentru
această interpretare, de nicăieri. Oscarul i-a fost adus pentru rolul din
„Tăcerea mieilor” (1991).
Filmul putea
să ia un premiu pentru decoruri, pentru operele expuse, căci James Ivory a
reconstituit cu minuție atmosfera anilor ’40-’50, când Picasso era rege. Casele
unde a trăit Picasso, atelierele, interioarele, tot ce înseamnă atmosfera
epocii, au fost reconstituite cu grijă, implicit carnavalul la care el a luat
parte sau corrida, inclusiv celebrele Cafe de Flore și Brasseria Lipp. Pentru
Ivory a fost extrem de dificil să redea atelierul și creația lui Picasso,
fiindcă familia sa nu i-a îngăduit să arate nici o pânză a pictorului, nici
măcar o reproducere!...
Filmul însă,
rod al prieteniei lui Ivory cu Picasso, este plin de momente geniale, cum este
secvența când soția sa, Françoise, îl vede în fața șevaletului și spune: „De
nouă ore stai în picioare, și nu mai termini odată tabloul acela!? Când termini?”.
„Niciodată, răspunede Picasso. Niciodată un tablou nu e terminat. Dacă l-aș
termina, aș fi mort”. La fel, un american vine încărcat doldora de bani,
fiindcă Picasso făcea afacerile cu banii cheș,
și vrea să cumpere nouă lucrări. Picasso îi spune că nu are decât șase.
Dar acesta?, zice americanul și arată spre un șevalet acoperit cu o pânză.
Picasso ridică pânza, și i-l arată. Se
văd două linii frânte, pe un funal galben. Americanul zice, îl cumpăr și pe acesta,
după ce-l termini. „Dar e terminat!”, îi spune Picasso, spre uluiala
cumpărătorului. Sigur că era terminat, în stilul „tabou neterminat”.
În America,
cel mai prezent artist al lumii este Picasso. Cred că nu există galerie să nu
aibă o lucrare de-a lui. Și nici o licitațiile de la Casele Christie’s și
Sotheby’s fără un Picasso. E cel mai solicitat, cel mai vândut, deținând de ani
de zile recordul de vânzări. Până acum doi ani, când l-a detronat „Salvator
Mundi” al lui Leonardo, el a fost number one în topul vânzărilor. Dar în top
10, el ocupă 4-5 poziții. Am văzut mii de lucrări Picasso. Există galerii
dediacte numai gravurilor sale. Sau desenelor, iar la Christie’s licitația de
ceramică Picasso are loc de ani de zile non-stop. Prolificitatea lui a fost
copleșitoare. Peste tot Picasso. În Manhattan, ai senzația că artistul mai
trăiește și că poduce întruna. În
America, un singur artist pare să-l fi concurat, Andy Warhol, care a știut
să-și facă o publicitate tipic americană, greu de atins, dar valoarea lui
artistică este sub Picasso. Americanii sunt în top 10 datorită colecționarilor
lor, care își fac artiștii valoroși prin sumele investite în ei, nu prin arta
lor.
Marea
lovitură a venit de la un european anonim, când a achiziționat tabloul lui
Leonardo cu jumătate de miliard de dolari, doborând toate recordurile și
blocând astfel agresiunea americană, eveniment la care am participat direct și
pe care îl descriu în volumul „Artişti români la New York”. Picasso a fost mai
modest, ținea banii într-o cutie și când Françoise l-a întrebat, de ce îi ține
așa, de ce nu-i duce la bancă?, el răspunde: „Sunt mai sigur pe ei în cutia mea
decât la bancă, fiindcă băncile dau faliment, nu vezi, toată ziua auzi de
milionari care se aruncă de la etaj”!
Singur,
Picasso se poartă în toate cele în mod atipic. Arta lui este ca și viața lui,
neterminată. El picta, desena sau concepea instalații cu fiare vechi luate de
la cimitirul de mașini, ori cu lucrări de ceramică, continuu, așa cum îi era și
iubirea, trecea de la o femeie la alta, le iubea pe rând, dar și pe toate în
același timp. Când Marie-Thérèse se păruiește cu Dora Maar, care să rămână cu
Picasso, și-l întreabă pe care o alege, el spune că le iubește pe amândouă.
Cadrul este excelent. Picasso lucra la un tablou urcat pe o scară, iar ele se
băteau lângă scară! Așa cum o iubește și pe Françoise, apoi pe Jacqueline, pe
care o descoperă în atelieul de ceramică. Trecea de la o femeie la alta, fără
să se despartă definitiv de nici una, cum am spus. Ele îi sunt supuse, ca niște
sclave. Excepție pare să facă Françoise, de aceea filmul este și centrat în
marea lui parte pe momentul Picasso-Françoise. Un rol important îl are familia
ei, tatăl, foarte dur, dar și bunica, mereu lângă ea, care îi dă sfaturi cum să
reziste în fața acestui „afemeiat bătrân”. Da, dar bunica nu știe cât de
fascinant este acest bătrân! Le înrobește pe femei. Iar arma lui supremă este
jocul.
Natura
ludică a lui Picasso este dominantă. De aici și concepția lui că arta nu poate
fi terminată niciodată, căci ea este joc, se tot continuă, dintr-una într-alta,
dintr-un stil într-altul. Nu există artist care să fi trecut prin atâtea faze
ca Picasso. Natura sa ludică îl făcea să treacă de la un stil la altul, în
funcție de culoarea preferată și de felul cum îi curgea linia. Se plictisea să
uzeze de același stil. Îi plăcea să se joace, așa cum se juca cu copii săi. La
fiecare pas, el făcea scamatorii, își schimonosea fața, iar felul cum se
îmbrăca și se expunea era de tot hazul. Imaginea dominantă este aceea de clown.
Picasso a fosat un mare clown. Și imaginea laitmotiv este aceea a unui personaj
care suflă din trompetă. Era mort după carnavaluri, după coride, după circ și
alte spectacole sau peteceri, iar apariția sa era aceea a omului cu trompetă, a
artistului care suflă din goarnă. Își anunța prezența, atenție, sunt eu, am
venit, a apărut Picasso!
Acest model
a fost împrumutat la noi de un poet, Paul Daian, care, la Târgul de carte
„Gaudeamus”, își face simțită prezența sunând din trompetă. Și Paul a mai venit
cu o inovație, a adus și un cocoș de munte, pe care îl purta pe creștet. Dar și
cocoșul este picassian. Este genial în film momentul când Picasso îi arată lui
Françoise un tablou cu un cocoș decapitat, pe care tocmai îl lucra. Și-i
explică ei: „Cocoșul decapitat sunt eu, iar cuțitul de alături ești tu, care
m-ai decapitat”. Nu întâmplător și Brâncuși, care a iubit și el multe femei,
după ce a sculptat cocoșul său ca pe o rachetă, a strigat în stilul lui
Flaubert: „Cocoșul sunt eu!”
Whitney
Museum, cel mai mare muzeu de artă contemporană al Americii, a avut ideea
genială să organizeze acum câțiva ani o expoziție mamut, la toate etajele,
dedicată artei neterminate, operelor pe care o serie de mari artiști ai lumii
nu au apucat să le termine, punând în discuție cazurile cele mai răsunătoare
din istoria artei, de la „Sculptura ecvestră” a lui Leonardo la „Sagrada
Familia” a lui Gaudi, de la „Mormântul Papei Iulius al II-lea” neterminat de
Michelangelo și „Schimbarea la față” a lui Raphael la celebrul „Palat al
sovietelor” (Boris Iafan, 1937), ce se voia cel mai mare monument din lume.
Această idee
a fost teoretizată și de Umberto Eco în „Opera aperta”, fiindcă opera rămâne
mereu deschisă. La acest capitol trebuie inclusă și direcția lansată de
Kandinsky, care și-a numit unele lucrări cu titlul „Untitled”. Acest lucru se
întâmpla în anul 1910. Faptul a generat o întreagă mișcare a operelor numite
„fără titlu”, fiind un alt mod de a exprima că o lucrare este neterminată. Însă
sub această formulă s-au strecurat multe mediocrități și s-a dezvoltat
dezinvolt arta kitsch, sub toate formele ei. De aceea, e bine să reținem un
citat din Rembrandt van Rijn, pus ca un criteriu al expoziției: „O operă este
completă dacă intențiile artistului au fost realizate". Dacă nu ar fi
acest criteriu ferm, ar însemna că orice epavă poate fi considerată operă de
artă. Și toate mediocritățile s-ar da drept artiști, iar kirtsch-urile lor
încurajate.
Interesant
este cazul „Recviem”-ului lui Mozart, rămas neterminat, dar Mozart, pe patul de
moarte, a avut ideea de a-i destăinui unui elev secretele, care l-a terminat
și, după moartea compozitorului, l-a prezentat ca fiind o operă terminată. Nu
acest lucru se poate spune despre „Simfonia neterminată” a lui Schubert, dar
cine, ascultând-o, spune că o astfel de simfonie ar fi neterminată? Și Brâncuși
și-a numit Coloana de la Tg. Jiu „Stâlpul nesfârșitului”, ca fiind neterminată,
fără sfârșit, dar tocmai că este o lucrare fără sfârșit terminată, fiindcă
sugerează infinitul.
Istoria
artei este plină de astfel de exemple miraculoase. Iar Whitney Museum, devenit
The Met Breuer, ne-a oferit prilejul de a rememora cultura din această
perspectivă insolită. Artiștii care au explorat o astfel de estetică unfinished
se numără printre cei mai mari practicanți, iar expoziția „Unfinished” îi aduce
în prim-plan pe Tițian, Rembrandt, Turner și Cézanne. Iar dintre artiștii
moderni și contemporani, ne întâlnim cu lucrări neterminate ale lui Varhol,
Jackson Pollock sau Robert Rauschenberg, a căror operă nefinită a generat în
întregime noi direcții ale artei, estompând alternativ distincția dintre a face
din plăcere și a executa o comandă. Acest fapt a condus la extinderea limitelor
artei în spațiu și timp, precum și la recrutarea de elevi, poate la nașterea de
noi școli de artă, pentru a finaliza obiectele pe care acești artiști le-au
început.
Și mă
gândesc imediat la curentul pe care l-a generat grafia lui Jean-Michel
Basquiat, și el prezent în expoziție, a cărui operă poate fi considerată un
model pentru ideea de unfinished, de operă neterminată. Tocmai ceea ce este
non-finito, în cazul lui este definitiv finito. Și tot curentul graffiti este o
lungă continuare, poate fără sfârșit, a ceea ce Basquiat a lăsat doar mâzgălit.
Bucuria acestei expoziții este cu atât mai mare cu cât Catalogul ei extinde
subiectul pentru a include opere neterminate în literatură și film, precum și
pentru a arăta rolul conservatorului în a elucida o înțelegere mai profundă a
gândirii artistice pe tema neterminat.
Expoziția
„Unfinished” a fost un miracol, fiindcă ne-a oferit o istorie a artei în opere
neterminate! Ceva de nesperat, o mare fericire să vezi opere de Leonardo da
Vinci, Michelangelo, Tițian, Rembrandt, Van Gogh și zeci de alți mari artiști
ai lumii cu opere neterminate, având explicațiile de rigoare. În spatele
fiecărui tablou expus, neterminat, există o poveste, uneori cât un roman, ca în
cazul tablourilor lui Rembrandt.
Dar în cazul
lui Picasso, acest concept, „unfinished”, face parte din ars poetica lui, este
organic, nu s-a petrecut fiindcă artistul a murit și nu și-a teminat nu știu ce
lucrări, a murit cu ele pe șevalet, ca în cazul lui Juan Miró, cum am avut
ocazia să văd o expoziție dedicată fabulosului său atelier. Dimpotrivă, el
credea că un tablou nu poate fi terminat, că mereu mai ai ceva de lucrat la el.
Și de ce să-l termini, când poți face altul? Ce n-ai terminat aici, încerci să
temini în următorul, și dacă nici în acesta nu termini, te așteaptă altă pânză
albă. Și tot așa, la infinit. Dacă ai ceva de spus, spui mai departe. Cred că
și Leonardo ar fi fost de acord cu Picasso, fiindcă și marele renascentist
italian avea o natură ludică, nici el nu și-a terminat zeci de lucrări
începute. Nemaivorbind de proiecte. Istoria artei este o operă fără sfârșit,
fiecare artist îl continuă pe altul, nimeni nu poate pune punct în acest
univers fără de margini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu