Domniţa Bălaşa -
prinţesa marilor pătimiri brâncovene
Viaţa ei a
fost mereu o rană deschisă şi destinul, un lung blestem. A trăit mari dureri
şi a trecut prin umilinţe greu de închipuit, pentru ca într-un târziu,
descoperind iertarea şi mila creştină, să dăruiască oamenilor un spital, o
şcoală şi cea mai frumoasă biserică din Bucureşti: Domniţa Bălaşa. Fiică a
domnitorului cel Sfânt, Constantin Brâncoveanu, Domniţa Bălaşa stă ascunsă în
spatele unui brâu înalt de blocuri cernite. Stă şi îşi spune povestea
mistuitoarelor ei tristeţi - tăcută şi împietrită de durere. Dârză ca toţi
cei din neamul Brâncovenilor, Bălaşa continuă să ne privească de la înălţimea
soclului ridicat de Karl Storck, singurul pământean în stare să-i
surprindă resemnarea princiară a ochilor ei adânci şi nostalgici, de om născut
parcă anume să sufere toată viaţa. Om demn şi integru. Om al mântuirii, ce va
fi biruit într-un târziu şi teama, şi slăbiciunea de a nu avea dreptul să fie
slab niciodată.Paştele însângerat Rar întâlneşti o poveste mai amară şi mai
plină de ciudăţenii ca cea a Bălaşei. Ceva s-a arătat a fi împotriva ei de la
bun început - poate căsătoria impusă de părinţi, când nu avea nici 15 ani;
poate insistenţa familiei de a pleca, încărcată cu giuvaere şi bani mulţi la
Stambul, pentru a pregăti nunta fratelui său, cu fiica lui Antioh Cantemir.
Oricum, semne de luare-aminte au fost, dar nimeni nu le-a luat în seamă: nici
că o cometă a traversat cerul Valahiei trei nopţi la rând; nici că la nunta
Bălaşei a fost adus un cocoş fript întreg, cu tot cu pene pe el, iar cineva
dintre rudele mirilor s-a ascuns sub masă şi a început a cânta
"cucuriguuuu", fără să ştie că asta însemna ghinion şi piază rea
asupra familiei şi a celor prezenţi. Întâmplare sau nu, imediat după nuntă,
fiica cea mare a lui Constantin Brâncoveanu, Stanca, s-a îmbolnăvit grav. În
câteva ore, era deja în agonie, începând să aiureze că-l vede pe Brâncoveanu în
lanţuri, pe drumul spre Stambul, în timp ce familia lui e decapitată rând pe
rând. Nimeni nu a vrut să asculte sau să ia în seamă vedenia fetei. O săptămână
mai târziu, în chiar Săptamâna Patimilor, Mustafa Aga, trimisul sultanului la
Bucureşti, intra în Palatul Domnesc, cu eşarfa neagră a morţii în mână.
Soarta lui Constantin Brancoveanu şi a familiei era pecetluită la modul cel
mai tragic cu putinţă.
Tablou votiv
înfaţişându-l pe Constantin Brâncoveanu, împreună cu soţia, Marica, şi copiii
lor, de la Mânăstirea Hurez
Aşa cum stă
ascunsă între blocurile de pe cheiul Dâmboviţei, biserica Domniţa Bălaşa e
frumoasă şi plină de nostalgii, ca o zi minunată de toamnă. O zi păstoasă şi
bine pârguită. O zi de echilibru plenar, cu un soare galben ca mierea, ce se
strecoară prin filtrul superbelor vitralii neoclasice, plasate chiar în punctul
în care lumina răsare şi apune zi de zi. Nimic nu transpare din drama
Domniţei, care se afla la Stambul, fără să ştie că tatăl şi fraţii ei erau la
doar câteva străzi distanţă, torturaţi şi ucişi unul sub privirea celuilalt, în
ordinea crescătoare a vârstei şi a rangului domnesc, într-o succesiune dramatică,
apăsătoare şi fără de sfârşit. A doua zi, va veni rândul ei să fie închisă cu
lanţuri la picioare, în Ceauş Emini, temniţa femeilor, pentru a mărturisi ce
comoară a mai ascuns, în afara celor 100 de pungi cu galbeni şi juvaere găsite
asupra ei. Nu e greu de imaginat durerea Domniţei; uluiala şi neputinţa de a
înţelege coşmarul prin care trecea. Într-un târziu, va fi aruncată în aceeaşi
celulă şi mama ei, Doamna Marica, de la care va afla despre drumul durerii,
făcut de Brâncoveni până la Stambul, aşa cum va afla întreaga oroare a
decapitării fraţilor şi a iubitului ei tată. Până să treacă prin iatacurile
Seraiului şi apoi să fie vândută ca roabă în Caucaz, Domniţa va mai trăi o
ultimă umilinţă - aceea de a vedea pe fereastra temniţei, cum trupurile Brâncovenilor
erau batjocorite cu huiduieli şi râsete, într-o sinistră procesiune purtată pe
străzile Stambulului. Eliberată într-un târziu din robie, va reveni la
Bucureşti, dar fără ca liniştea să mai coboare vreodată asupra ei. Răul
fusese deja făcut. Domniţa Bălaşa pierduse tot ce putea fi mai de preţ pentru
ea: iubirea, inocenţa, duioşia şi, mai ales, încrederea în oameni. De acum,
nimic nu o mai putea face fericită - nici renumele familiei, nici faptul că
mama ei va reuşi cu mult zbucium să îngroape în pridvorul bisericii "Sf
Gheorghe cel Nou", din Bucureşti, osemintele martirului domnitor.
Domniţa îşi va căuta alinarea în singurătatea şi în liniştea paradisiacă a
livezii din prundul Dâmboviţiei - un loc de grădină, cu flori şi stupi forfotind
de albine; un loc pe care va ridica pentru sine un paraclis, iar pentru oameni,
un spital şi un azil de bătrâni - toate pecetluite sub un blestem greu, ce va
ajunge până spre zilele noastre. Blestem cumplit, ca nimeni să nu se atingă în
vreun fel de zidurile Spitalului Brâncovenesc ori de biserica Domniţei, iar
de nu va asculta aceasta şi va mişca din locul ei măcar o cărămidă, "să
fie ucis cu tot neamul lui, grabnic şi nemilos, într-o zi de mare
sărbătoare", ceea ce s-a şi întâmplat în 25 decembrie 1989, cu cei din
familia Ceauşescu.Biserica în care nu s-a slujit nicio înmormântare
Biserica "Domniţa
Bălaşa" din Bucureşti
Din toată
suferinţa Domniţei nu a mai rămas astăzi decât povestea unei vieţi amare şi o
biserică răpitor de frumoasă. Cu greu găseşti în Bucureşti o biserică mai
elegantă şi mai atent împodobită - în ceea ce priveşte detaliile - ca ea. În
fiecare duminică, la aceeaşi oră, neabătut şi spijinit energic în bastonul său
cu intarsii de argint, apare epitropul testamentar al bisericii, Constantin
Bălăceanu Stolnici. Salutând discret şi înclinând uşor capul în semn de
preţuire plină de respect, intră pe uşa din dreapta altarului şi se aşează pe
jilţul său pregătit special, pentru a da bineţe Domnului şi a participa în felul
său, tăcut şi boieresc, la întreaga coregrafie mistică de dinaintea Sfintelor
Daruri. Scaunul din altar este locul lui preferat, locul unde se lasă pătruns
de emoţia liturgică a rugăciunilor şi unde gândurile renunţă la goana lor
frenetică, pentru a se odihni câteva momente, măcar pentru a admira un cânt sau
o icoană a Mântuitorului. Dincolo de gravitatea funcţiei lui de epitrop şi de
faptul că e un Brâncovean prin alianţă, Constantin Bălăceanu Stolnici vine la
Domniţa Bălaşa cu dragostea şi bucuria primei iubiri. Se simte nespus de bine
aici şi îl încântă fiecare amănunt, chiar dacă ochiul descoperă, când şi când,
unele mici abateri de la erminia ortodoxă. Dacă îl întrebi ce înseamnă
biserica pentru el, academicianul Bălăceanu Stolnici tresare uşor, cade o
clipă pe gânduri şi apoi se miră cu blândeţea lui de om subţire şi educat,
mărturisind că Domniţa Bălaşa este, în primul rând, o biserică de familie.
Dincolo de istoria ei plină de tristeţi şi evenimente nedorite, e biserica de
care se simte legat emoţional. E o biserică vie, contradictorie şi greu de
descris. O biserică a încercărilor de tot felul, dar şi a liniştirii liturgice
- biserică de suflet. Altcumva, nu poţi să-i găseşti
Naosul şi catapeteasma
bisericii "Domniţa Bălaşa"
niciun
cusur. La ea, totul e potrivit şi pe măsură. E mare, dar fără să deranjeze. E
foarte bizantină, dar are nenumărate elemente occidentale - în special
vitraliile comandate în Germania, cu stemele Brâncovenilor şi ale Ţării
Româneşti. Mai sunt şi micile ancadramente gotice sau statuile acelea funerare
din interior, care nu se potrivesc cu ortodoxia tradiţională, dar ce mai
contează? Domniţa Bălaşa e foarte bizantină în fibra ei lăuntrică, în
respiraţia icoanelor şi în muzicalitatea zidurilor... În tot Bucureştiul nu
găseşti o biserică mai muzicală, mai sonoră ca ea. Nu întâmplător, pe aici au
trecut mari conducători de cor şi mari compozitori de muzică bisericească.
Aici a fost corul "Carmen" şi tot aici au cântat cei mai mari cântăreţi
de la Opera Română. Dimpreună cu frumosul şi acustica excepţională a
locului, tradiţia a impus ca la Domniţa Bălaşa să se promoveze liturghia
somptuoasă şi mai puţin predica savantă. Întâmplător sau nu, aici nu au fost
niciodată predicatori mari. Au fost însă liturghisitori aleşi pentru modul
profund în care slujeau. Asta i-a atras pe oameni şi a făcut ca Domniţa Bălaşa
să devină, încetul cu încetul, o biserică de renume, căutată - mondenă chiar.
Nu întâmplător, în perioada interbelică, marile familii boiereşti ale
Bucureştiului îşi făceau nunţile şi botezurile în acest loc. Nu întâmplător,
la Bălaşa nu s-a săvârşit niciodată vreo înmormântare! Biserica Bălaşa a fost
şi va rămâne pe vecie o biserică de sărbătoare. O biserică a cununiei şi a fastului
aristocratic. Chiar şi acum e coadă pe lista de aşteptare la ceremoniile de
nuntă. Chiar şi acum, biserica Domniţei e considerată o alegere de bun gust
şi de rafinament. Fără să ştie prea multă istorie, noua protipendadă
bucureşteană se include în această tradiţie nobiliară şi de bonton a
bisericii; tradiţie explicabilă măcar prin faptul că Bălaşa nu a fost
niciodată parohie, ci un discret paraclis patriarhal, preferat deloc
întâmplător de mai marii Bisericii noastre: Iustinian şi Teoctist - iubitori
de linişte, de frumos, de discrete sonorităţi psaltice. Părul lung şi alb, de
monah ortodox, al Monseniorului Ghika
Prinţul Vladimir Ghika
În orice
anotimp şi moment al zilei, la Domniţa Bălaşa e mereu linişte şi lume aleasă -
lume care ştie să păstreze cum trebuie rânduiala şi buna cuviinţă a sfântului
lăcaş. Refugiat pe scaunul lui de epitrop testamentar, Constantin Bălăcenu
Stolnici surâde mulţumit de eleganţa şi frumosul oamenilor veniţi din toate
colţurile Bucureştiului. Priveşte în jur prin nelipsiţii lui ochelari cu
lănţişor de argint, oftează uşor şi îşi sprijină o clipă bărbia pe degetele lui
reunite nostalgic într-un gest de aducere aminte, parcă retrăind vremurile când
părinţii îl ridicau în braţe să poată săruta icoanele din faţa altarului, iar
Monseniorul Ghika îl mângâia pe creştet vorbindu-i despre Dumnezeu, cum numai
el putea să vorbească - simplu, interiorizat şi blând, fără a încerca vreo
clipă să supere sau să facă tulburări prozelitiste. Acelaşi Vladimir Ghika, pe
care Bălăceanu Stolnici l-a avut mentor în copilărie şi apoi îl va reîntâlni
ca student, prin 1950, înainte de arestare, aşa cum mergea pe cheiul
Dâmboviţei, cu barba albă şi părul său lung, de bătrân monah ortodox; extrem
de slab şi de spiritualizat, încât aveai impresia mereu că vântul stă să-l
doboare dintr-o clipă în alta. Un Sfânt, fără doar şi poate, şi un creştin
curajos, care cuteza să spună serios, fără a se gândi nicio clipă că face doar
un banal joc de cuvinte: "Am devenit catolic, pentru a fi un bun
ortodox".
Monseniorul
venea des la biserica din coasta Tribunalului. Îi plăcea mult Domniţa Bălaşa,
admirându-i sfiala, lipsa de ostentaţie, micile concesii ecleziologice şi
amestecul aparte de ornamente gotice cu erminia bizantină, în faţa unui
iconostas plin de icoane şi motive florale româneşti. Se simţea bine şi
împăcat sufleteşte în această biserică, de parcă Domniţa Bălaşa i-ar fi şoptit
pe scurt şi cu alte cuvinte chiar istoria încercărilor ce aveau să-l aştepte
nu peste mult timp: arestarea, prigoana şi despărţirea de lucrurile lui cele
mai dragi: crucea, reverenda şi Biblia cea sfântă. Ca şi viaţa lui de ascet şi
misionar creştin, biserica Bălaşa a avut numeroase piedici şi poticneli, fiind
dărâmată şi refăcută de mai multe ori - fie din pricina marelui cutremur de la
1838, fie prin putrezirea patului de stejar de la fundaţia clădirii. Ca şi
întâmplările din viaţa Monseniorului, biserica s-a năruit de mai multe ori, la
fiecare nouă refacere întâmplându-se mereu ceva important şi plin de durere -
o epidemie de holeră, o inundaţie catastrofală. Nici măcar Domniţa nu s-a
bucurat deplin de ridicarea bisericii, aşa cum o ştim cu toţii astăzi. Asemenea
legendei meşterului Manole, s-a prăpădit înainte de închiderea şi zugrăvirea cupolei,
grăbindu-se spre lumi mai bune şi lăsând continuarea lucrării, Saftei
Brâncoveanu şi urmaşilor care vor fi iubit ca ea în egală măsură: liniştea şi
frumosul.
"Întristarea"
- monumentul funerar al Domniţei Bălaşa, operă a sculptorului Ion Georgescu,
realizată în 1884
Ca într-o
oglindire tainică şi ciudată, destinul Bălaşei îl va fi premers pe cel al
Monseniorului - prin renunţarea la avere şi, mai ales, prin mila fără măsură
arătată celor bolnavi, săraci şi singuri. Amândoi au avut vocaţia
apostolatului şi a sacrificiului de sine. Amândoi au plecat din această
viaţă, acceptând durerile şi nedreptatea în felul lor demn şi creştineşte, ca
nişte martiri. Constantin Bălăceanu Stolnici priveşte cu anume regret icoana
Sfinţilor Brâncoveni din faţa altarului şi oftează, ştiind prea bine că
suferinţa martirică a domnitorului s-a împlinit şi prin marile femei
Brâncovene, Bălaşa şi Marica - două Sfinte, obligate să retrăiască mereu
oroarea morţii celor dragi, fără să poată părăsi vreo clipă temniţa propriilor
însingurări şi gânduri apăsătoare. Va veni cu siguranţă o vreme când femeile
Brâncovene vor fi puse la loc de cinste. Loc de aducere aminte şi de
închinare, cum se cuvine cu toate femeile mironosiţe - singurele care nu l-au
părăsit pe Hristos ridicat pe Cruce. Singurele care i-au udat sfintele
picioare cu lacrimile lor. Din scaunul lui de epitrop testamentar, bătrânul
descendent al familiei Brâncoveanu caută să nu piardă niciun moment important
al Liturghiei. Când şi când, îşi face adânc şi ceremonios semnul crucii,
ridică privirea spre marea frescă a Maicii Domnului din cupola altarului şi
surâde plin de încredere. Nimic nu rămâne fără plată. Există o dreptate,
care, după un timp sau altul, vine în chip negreşit şi răsplăteşte pe cel
răbdător, cu bună credinţă. Dacă Monseniorul Ghika e deja propus pentru
beatificare, de noul Papă, Domniţa Bălaşa, dimpreună cu mama ei, îşi va găsi
cândva loc în icoana familiei Sfinţilor Brâncoveni, cu toate onorurile şi
canonizarea datorate celor martirizaţi prin îndelunga lor suferinţă.La 90 de
ani, Constantin Bălăceanu Stolnici priveşte senin viitorul, amintindu-şi de
cuvintele Nunţiului Apostolic, episcopul Périsset, care spunea că singura
nădejde de reînviere spirituală a Apusului a mai rămas doar ortodoxia. Repetă
cuvintele memorabile ale episcopului, tot mai convins că, indiferent cât de
greu va fi şi oricât de multe crize economice vor veni peste noi, ortodoxia va
birui până la urmă, iar biserica Bălaşa, cu întreaga lui lucrare de epitrop,
nu se va pierde niciodată.
Acad. Constantin
Bălăceanu Stolnici, epitropul testamentar al bisericii
Aşa cum stă,
înconjurată de blocuri cenuşii, biserica Bălaşa e apărată din toată părţile.
Pe soclul dăltuit de marele Karl Storck, Domniţa stă şi veghează, întregind în
felul ei tăcut, paza. E suficient să o priveşti, ca să-ţi dai seama că nimic nu
o va schimba din hotărârea ei. În minuţia şi adaosul lor estet, detaliile îi
arată stirpea nobilă şi aleasă - de la paftaua ce-i închide ferm şi elegant
mijlocul, până la buclele ce se revarsă domol de sub işlicul de sobol împodobit
cu diamante şi panaş de pene fine. Discrete şi puse parcă anume să nu fie
văzute de prima dată, stau rânduite jur împrejurul gâtului şiragurile de mărgăritare
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu