Cruce – Jertfă şi Răscumpărare a
Generaţiei mistice dacoromâne
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Dumnezeu pregăteşte fiecărui suflet
timpul necesar pentru curăţire, luminare
şi desăvârşire în actul cunoaşterii spre
mântuire.” (Virgil Maxim)
Pe Crucea Mântuitorului nostru
Iisus Hristos au pătimit deopotrivă
Dumnezeirea Treimii, Maica Domnului, întregul Cer şi o parte dintre Aleşii
pământului.
Crucea Hristică este rădăcina aşezării noastre în Vatra binecuvântată
a veşniciei, trunchiul menirii noastre ca fiinţă religioasă, corola
suferinţelor, mireasma mistică a jertfirii întru Dumnezeu şi Neam, dar şi Potirul
răscumpărării întru biruinţa Învierii.
Crucea poartă în trup sângele Jertfei şi-n spirit potirul
Răscumpărării creştinului.
Crucea Neamului poartă în trupul şi spiritul ei
zămislirea dacoromânilor şi întocmirea apartenenţei şi permanenţei lor Hristice:
trădarea şi vânzarea pe ,,30 de arginţi”
de către Iuda, uneltirile saducheo-fariseice, condamnarea
Irodo-Ana-Caiafică, lanţurile şi
biciuirea, scuiparea şi denigrarea, oţetul şi fierea, trestia şi suliţa,
piroanele şi cununa de spini, lacrimile de sânge picurate din sufletul Mamei, suferinţa
şi cutremurarea Ucenicilor, jalea şi tânguirea Mironosiţelor, dar şi
îmbrăţişarea Tatălui ceresc, mângâierea Duhului Sfânt, Apoteoza bucuriei
Fecioarei Maria, Liturghia slăvirii cereşti, splendoarea cântării pământului,
răscumpărarea vieţii întru Înviere.
Crucea suferinţei Generaţiei mistice - înnoitoare
a tineretului dacoromân împlinită prin jertfa dragostei creştine capătă
frumuseţea ortodoxă a tainei divine care ia chipul fiinţării dumnezeeşti întru
Hristos Mântuitorul nostru printr-o permanentă şi sacră creaţie filocalico-mistică. “Tot ce a fost în Aiud a fost creaţie. Fără
creion şi hârtie, memotehnic, s-au creat mii de versuri, ştiinţă atomică, în
matematică, în fizică, în medicină. Multe au rămas necunoscute. Prin asta trăieşte un neam şi un individ,
prin creaţie, şi tot prin asta supravieţuieşte...” (Mărturia monahului
Atanasie Ştefănescu, deţinut religios la Aiud, în Atitudini, anul XI, nr. 59, Martie-2019)
Jertfa este un act curat, suprem,
sfânt, desăvârşit prin care se întrupează în iubirea creştinului jertfitor dragostea
Dumnezeiască a Mântuitorului Hristos. “Aceasta
este porunca Mea: să vă iubiţi unul pe altul, precum v-am iubit Eu. Mai mare
dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru
prietenii săi. Voi sunteţi prietenii Mei, dacă faceţi ceea ce vă poruncesc!”
(Evanghelia Sfântului Apostol Ioan XV, 12-14)
Porunca
Iubirii este dată tuturor împlinitorilor dragostei divine până la sfârşitul
veacurilor, având Măsura Iubirii lui Iisus Hristos: “Precum Eu v-am iubit pe voi, aşa să vă iubiţi şi voi unul pe altul.
Întru aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea
dragoste unii faţă de alţii.” (Ioan XIII, 34-35)
Jertfa este un act al comuniunii
supreme dintre martirul creştin ortodox şi Dumnezeu, împlinită ca un Dar sacru
oferit Creatorului, ca iubire prisositoare şi dăruitoare la Darul absolut
săvârşit de Dumnezeu prin Creaţia Sa, atotprisositoare şi atotdăruitoare. “Dragostea aceasta atotprisositoare şi
atotdăruitoare a constituit esenţa
Revelaţiei Fiului lui Dumnezeu întrupat şi ea a constituit şi temelia pe care
s-a ridicat Crucea răstignirii şi
răscumpărării. Acesta este sensul adevărat al răscumpărării ca jertfă: dăruirea totală, necondiţionată din
dragoste pentru reintegrarea lumii în dragoste.” (Părintele Galeriu, Jertfă şi Răscumpărare, Ed. Harisma,
Bucureşti-1991, p. 14)
Omul – Chip
al lui Dumnezeu a fost aşezat de Atotcreatorul în Creaţia Sa, apoi reaşezat de
Hristos prin Întruparea Sa, întru Calea mântuirii, ca o Cruce a împlinirii, a
desăvârşirii între Jertfă şi Răscumpărare, printr-o perpetuă creaţie a Iubirii
– comuniune divină Om-Dumnezeu în viaţa Bisericii, a Neamului şi a lumii.
Generaţia mistică a Renaşterii
creştin-ortodoxe dacoromâne a secolului
XX, ca cea mai încercată şi mai prigonită dintre generaţiile istorice,
şi-a împletit logodna veşniciei nemuritoare, pecetluindu-şi Destinul cu sângele
mucenicesc pe Hrisovul Hristic: în suferinţă şi dor, în îndurare şi crez, în
patimi şi sărbătoare, în frângeri şi neînfrângeri, în smerenie şi înălţări, în
mocniri şi mărturisiri, în nădejde şi împliniri, în prigoniri şi purificări, în
doine şi psalmi, în apusuri şi răsărituri, în lanţuri şi descătuşări, în
persecuţii şi slavă, în cătuşe şi har, în chemări şi înnoiri, în rugi de foc,
lacrimi de sânge şi Liturghia iertării răufăcătorilor atei, sub denia Crucii
lor, întrupată Crucii Domnului, răscumpărătoare şi răsfrântă în apoteoza sacră
a Învierii.
Eroii şi Martirii acelei
Generaţii sacre de înnoire a Neamului şi-au împletit din fiorul şi fascinaţia
mistică, un acatist al voinţei, un şirag şi o metanie de doine, înfiorând sub
faldurile învârtoşatului destin soroacele crucilor şi-al răscrucilor vremii...
Spărturi de beznă s-au năpustit
peste marama sufletului Eroilor-Martiri, punând jalea în bocet de marş. Şoaptele
inimilor de Mame licăreau ca păpădiile înrourate. Boldul morţii trecea-n mireasma
hlamidei de flori. Aruncată-n noapte, vremelnicia şi ura cade peste irozi.
Iudele se vântură în elegii tenebroase şi luciferice. Îndurările se prefac în
lacrimi de ceară aprinsă, iar rănile, devin o adiere parfumată de trandafir.
Suspinele lui Iisus şi-ale Eroilor-Martiri s-au înaripat în fluturi. Sutaşii,
gaborii păzeau lumina prelinsă din cântarea îngerilor. Trâmbiţa Sărbătorii vesteşte
chindia Ospăţului. Razele de soare se aşează senin peste gătiţii nuntaşi, peste
smeriţii asceţi care şi-au transfigurat prin har sufletele în sihaştri.
Crăiasa Maria Vlaherna cumpăneşte
Taina Vinului şi-a Vieţii nemuritoare. La Dumnezeiasca privire, Apa s-a însufleţit
înmiresmată de savoarea vinului. Pâinea s-a rumenit în braţele Crucii, frângându-se
în aburul ei cald, ca obrazul de copil. Crucea s-a întrupat în taina Viţei de
vie, iar untdelemnul s-a revărsat pe sprânceana Mirului. Piroanele s-au prefăcut
în Potir de cuminecare. Buretele a absorbit zenitul din surâsul Fecioarei Maria.
Oţetul s-a prelins în fagurele de miere al Neamului dacoromân. Fierea s-a
preschimbat în nectarul de albine, iar Trestia s-a frânt în unda unui nufăr
auriu. Suliţa s-a smerit incrustându-se în sceptrul demnităţii valahe. Ţarina
Olarului a rodit un camp de maci şi de învieri.
Infinitul a tras la sorţi
Viaţa.
Mironosiţele, Mamele,
Fecioarele au tămâiat cu dorul lor Slava Prea Frumosului Mire şi cununa
aleşilor miri.
Crucile Eroilor-Martiri au fost Răscrucile psalmilor
lor de dor cu psalmii de luptă.
În
cumpăna morţii jertfelnice clopotul Crucii bate dangătul nemuririi, imnul Învierii.
Pentru
Fiii dacoromâni ai Crucii, Jertfa deschide poarta răscumpărării vieţii veşnice.
Crucea
temniţei şi-a tencuit cu sânge pe mistrii veşnicia demnităţii Neamului.
Fiecare Floare îşi află mireasma în
sufletele neprihănite ale Cetei mărturisitorilor.
Fiecare Stejar creşte falnic şi veghetor din
ghinda sfinţită cu sângele jertfit.
Fiecare Brad se-nalţă pe cremenele carpatine
din care au fost zidiţi Eroii-Martiri.
Fiecare
Râu susură mărturisirea, crezul, jertfa şi frumuseţea Generaţiei mistice.
Peste
giulgiul Generaţiei mistice aprins de lumina sacră, Dorul Cerului albastru
şi-al Pământului verde şi-au pus pecetea Crucii, Jertfei, Iubirii şi
Răscumpărării noastre.
Brusturi, 24 Iunie 2020- Nașterea Sf. Ioan
Botezătorul- Sânzienele- Nașterea României Nepieritoare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu