Polemici...Magda URSACHE
ERA GRAFOMANILOR
Aș vrea să
încep acest foileton dorind criticilor literari ce le dorește Dan Culcer
(„Asymetria”): „Bună libertate de opinie!” Vremile nu-s chiar propice pentru a
urma un decalog ca acela formulat de Daniel Cristea-Enache. Iată-l: „-să citești
o carte înainte de a scrie despre ea - să nu minți cititorul lăudând o
manufactură lamentabilă și demolând o operă importantă-să nu faci servicii de
presă, depromo,de reciprocitate avantajoasă -pecuniar - să nu furi munca altuia - să
nu calomniezi, să nu denigrezi, să nu lansezi atacuri la persoană, să nu-ți
ridici, „polemic”, poalele-n cap - să fii curios, neblazat, atent la cei ce vin
în spațiul literar-să nu crezi că literatura începe și se termină cu aceștia,
dimpreună cu tine-să admiți că poți greși, recunoscând, onest, când ai făcut-o-să
te bucuri când citești o carte bună a unui adversar de idei-zece, să iubești
literatura Sigur că sunt destui critici de întâmpinare care vorbesc cu pricepere,
dar sunt mulți care o fac (și-s mai vocali) cu nepricepere. Cât despreautori!
Dacă n-ai talentul de a ajunge sub reflectoare și aștepți selecția naturală,
clachezi. Scrii scrisori fără număr fiecărui critic care contează, te-ai scos.
Emil Brumaru
i-a trimis fix 500 lui Eugen Simion, ca, după ‘89, să nu-l mai cunoască. A
spus-o academicianul la lansarea unei cărți, la Casa cu absidă, cu poetul de
față. Cu puțin efort piaristic, poți ajunge un Kierkegaard de București sau un
geniu de obor. Vă amintiți? Pe principiul „Puterea are totdeauna dreptate”, un
subtil eseist l-a lansat cu fast maxim pe Mischiu, pseudonimul poetului
prim-ministru Radu Vasile, liberalul cu ghiul. Maiorescu n-a pomenit-o ca poetă
pe Regina Elisabeta-Carmen Sylva, nici Lovinescu. Călinescu i-a publicat doar
poza în Istoria sa. Se spune că Regina a fost șocată că Eminescu n-a
considerat-o mare poetă. „Dar sunt regină!” „Nu și Regina poeziei”.
Prin
contrast: filosoful G. Liiceanu, în dialog cu Iosif Sava, susținea maximum de
laudatio: cultura intrase în Patapievici „precum cenușa aceea mitologică,
cămașa lui Nessus, în trup care îți arde trupul și se absoarbe în el și se face
una cu el”.
Și încă: „El
este, cultural vorbind, „în pielea goală”, pielea lui e haina lui și aceasta
este cultura”. De unde „senzația că a descins printre noi direct din paradisul
culturii”. Nu-i cam gol Împăratul?
Trăim timpuri ale tuturor posibilităților de
exprimare? Un prozator en herbe poate
debuta, după critica nouă, în manualul de-a noua, în locul lui Rebreanu,
pesemne. Sunt și greve de lectură, cititori avizați, excedați de aceste
judecăți de valorizare, ocolesc librăriile. Laudeledeșarte au micșorat și
interesul, și accesul la cultură. Dar ține seama critica de sancțiunile pieței
de carte?
Sigur că se întâmplă o inevitabilă perimare a
textului, cărțile se vestejesc asemeni plantelor, însă noua critică e gata să
ude ficuși de plastic, sperând că vor crește și că vor umbri crinul:
Eminescu. Cititorul complice cu clasicii nu se lasă derutat de observații injurioase.
Nu și
tinerii autori fără feed-back. Îi găsesc cărunți, bizari,primitivi, cadavre,
mumii (unele cu „fascinație spectrală”, totuși, ca Bacovia, considerat „autor de
poezie retardată”). Capodopera plătește asta? Aș spune că da. Însă locul lor, al
scriitorilor, e dorit de „scrietori” fără însușiri, prea multe însușiri
dăunând succesului de scenă literară. Tupeul a devenit lege a promovării.
Se poartă
„gloria”obținută prin scandal. Ca să nu mai exemplific cu Băgău, amintesc de Evangheliștii, piesa
jucată la Ateneul Tătărași. Atei mungenizați aplaudau cu foc blasfemia. Cât
despre literatura porno (atât de prețuită de popa Tabără, la Pro Tv), mi-l aduce
în minte pe un pușcăriaș de drept comun, versificator. Eliberat, a pus de un
viol al poeziei și – culmea-a fost apreciat de presă. Citesc în cartea Zăvor de
rouă că Paulei Romanescu i-a fost dat
să audă, nu oriunde, ci la un cenaclu
școlar, cum o jună copilă recita cu aplomb: „gura mea plină de sexul tău”. A
oprit-o. I-a amintit, zâmbindu-i fabulos creaturii neechivoce, faptul că
genitorii i-au spus, în cei 7 ani de acasă, că nu se vorbește în public cu gura
plină.
Viață de
cărțar? Ba viață de piar (PR). O prozatoare închipuită mă blestemă cu furie
oarbă în ajunul Crăciunului că n-am scris despre Ea, femeie bas-bleu, cu premii. Îi spun că premiile agonisite prin
plecăciuni la cei care jurizează nu fac nici cât o ceapă degerată (în cazul ei,
praz, praz degerat).
Să-i fi adus
aminte că Arghezi era enervat de laude? Prefera să fie înjurat de Toma ca „putrefact”decât lăudat de Moraru-Șelmaru-Răutu.
De-a
surda. Mă mulțumesc să-i trimit înapoi banii lăsați în carte. Nu fac servicii
de promo răsplătite pecuniar. Pare a fi în exclusivitate problema autorului
să fie receptat, evaluat, primit în USR. O face tocmindu-și cronici. M-am trezit
și eu cu telefoane, serile: „Vreau să comand o cronică”, varianta fiind „Cât mă
costă o cronică?” Încerc să nu mă mai enervez ca la început și spun: credeți că
aici se comandă ocronică așa cum ai comanda o pereche de pantaloni sau o
scurtare de fustă? Că tot se poartă literatură „subfustată”.
Acești
înghițitori de pixuri, de pixeli, de penițe - trăim în era grafomanilor - pot fi
periculoși.
O poetă
cotizantă la Filiala Iași (numărulmare al scriitorilor cu carnet dovedește că
nu scriitorii, ci lectorii sunt pe cale de dispariție) mă plesnește din priviri
de câte ori mă vede pe stradă, ca și cum i-am luat „dreptul la nemurire”. Cum
vede extratereștri în bucătărie (fapt comentat latelevizor, pe o Antenă), îl
îndeamnă pe unul dintre ei: „hai/vino/îți las veșnicia!”; „Închide ochii/
brațele-ți desface!/ Primește-mă!”. Mă rog, cu ochii închiși, ar fi posibil. Și
asta pentru că-mai cântă poeta -: „cineva fuge din mine/ cineva stă”.
Dan C.
Mihăilescu le spune scriitorinci, vocabulă derivată din ornitorinci. Un
ornitorinc e un animal ciudățel: mamifer, dar depune ouă (deși nu strigă
cotcodac atunci când le face) și-și hrănește puii cu lapte. Deci se află între
ordine: mamifer ovipar. E cam cât o cârtiță (pare orb și greoi ca o cârtiță),
are cioc de rață, gheare unite printr-o membrană, tot carața, coadă ca rața,
mers ca rața. Or, știm de la Nae Ionescu: „Numai rața nu ratează”.
Scriitorincul
e și el între genuri: poet când scrie proză și prozator când se vrea poet. Și
câte metode nu are să te înduplece să scrii despre el! Intră cu
complimente privind specialitatea destinatarului, precizează că nu trebuie să trimiți
contravaloarea cărții, că are destule gratuități; bun cuvânt gratuități! Pe urmă
îți promite că vei fi invitat la un festival, chiar premiat la bal. Să zicem că
însăilezi o recenzioară din milă/silă.
După, ești
rugat să-i strângi bani pentru o lansare de carte, cam 40-50 de exemplare, „ca
să merite drumul până la Iași”. În
caz de refuz, dezvoltă o
magdaursachefobie și primești scatoalce pe Messenger. Pentru astfel de specimene
dialogul elegant a apus.
Prietene ale Augustinei Vișan-Arnolds-au scris ultra-binevoitor
multe prefețe și postfețe. Nu se mai compune roman-fluviu, ci
critică-fluviu. Știu un critic-munte sau un critic-fluviu care scria despre
toți. Ca să nu se mai simtă vizat altcineva, îi spun și numele: Zaharia
Sângeorzan. Scria la fel, și despre ea,
și despre el, ca-n șlagărul socialist, pe baza a vreo trei verbe și câteva
epitete lăudăcioase.
E
suficient ca un critic de oarecare
renume să publice o cronicăprietenoasă unui autor de rime de tip
Eufrat-castraveți, cum ironiza Topârceanu, că o droaie de „criticatori
mimetici” (mulțumesc, Virgil Diaconu!) îi calcă pe urme cu sensibilitate și
sensibilizare afectivă. Oare cât îl costă pe un veleitar ca un critic mai
răsărit să pună pariu pe el ca pe un cal de Letea? Și cine îl mai aducecu
picioarele pe pământ, după ce a cârpit cerul cu stele? Într-o recenzie despre o
prozatoare sandra browniană de Milcova apărut o greșeală revelatoare: că scrie
„literatută”. Perfect adevărat. Norocul e că găștile mai intră-slavă
Domnului!-în disoluție, altfel ce minți șhakespiriene, don’ le, ce titani, ce
artiste cu har (rimând cu veleitar) avem de-a lung de malurile Bahluviului! Nu
spunea Cezar Ivănescu să fim atenți pe stradă, să nu călcăm vreun geniu pe
bătătură? Critica deplasată, spre a-i spune ca Liviu Papuc, ipocritica, așa cum o
numește Petru Pistol (Cf. Critice și ipocritice) și-a cam pierdut autoritatea.
Vă întreb:
cum să mai cred într-un critic de modă
nouă, pardon, de critică nouă, care, după ce laudă maculatură la greu,
demolează (sau ar vreael) o carte bună ca „necompetitivă”, ceea ce mă face să-l
învinuiesc de înșelăciune? Și cum să mai am încredere în opinia unui manager al cutărei edituri, făcând reclamă în
exclusivitate editurii respective?
Dar,
revenind la decalogul lui Dan Cristea-Enache, răspund la poruncile sale:
1. Da, citesc
neapărat o carte înainte de a scrie despre ea
2. N-am
lăudat „manufacturălamentabilă”.
3. Sunt împotriva criticilor (im)presari, cu tarif pus pe frunte, ca lăutarii.4. Nu fur, plagiatul(furt intelectual) e cea mai urâtă formă de furt.
5. M-am
„bucurat”de multe atacuri la persoană, dar nu răspund oricui. Proverb românesc:
„Dacă daicu pietre în toți câinii care te latră, nu mai ajungi la capătul
drumului.”
6. Da, sunt curioasă
la ce apare în spațiul literar,deși curiozitatea mănâncă pisica, mai exact
timpul ei. Mă vreau cititor „de subțire”, nu de garbige.
7. Smerenia
eprincipala lecție predată de Petru Ursache. Am învățat-o.
8. Fac mea
culpa când greșesc.
9. Da, există o mică/ mare fericire:a scriscititului.Cum să înfrunți vremi potrivnice decât față-n față cu masa de lucru?
10. Iubesc literatura. De zece ori mai mult.Și îl întreb, la rândul meu, pe D.C-E dacă și-a încălcat vreodată cele 10 porunci.
Și dacă Da,
De ce, D.C.? N.B.Precizare pentru cititorii mei: Nu am făcut și nu fac parte
din niciun partid politic postdecembrist. Rămân pe baricada mea de centru.
Rolul
scriitorului nu este acela de a lustrui clanțe de partide. Când Alianța Civică
a devenit PAC, am renunțat la calitatea de membru. Dacă pentru unii, care vor
pocnete și împușcături (ținta fiind Sorin Lavric), precizarea mea nu e
suficientă, e treaba lor. Dea Domnul înțelegere, la ceas greu, între români.
În mie., 7 apr. 2021 la 01:08, Marian
Ilie <marianilie60@gmail.com> a scris:
Inca un dar minunat
De la Ramnicu Sarat
Nu l-am dat imediat
Ca am fost aglomerat
Asa ca am asteptat
S-aveti timp de lecturat...
MAGDA URSACHE
ERA GRAFOMANILOR
Aș vrea să
încep acest foileton dorind criticilor literari ce le dorește Dan Culcer
(„Asymetria”):
„Bună libertate de opinie!” Vremile nu-s chiar propice pentru a urma un decalog
ca acela formulat de Daniel Cristea-Enache. Iată-l:
„- să
citești o carte înainte de a scrie despre ea
- să nu
minți cititorul lăudând o manufactură lamentabilă și demolând o operă
Important.
- să nu faci
servicii de presă, de promo, de reciprocitate avantajoasă- pecuniar
- să nu furi
munca altuia.
- să nu
calomniezi, să nu denigrezi, să nu lansezi atacuri la persoană, să nu-ți
ridici,
„polemic”,
poalele-n cap.
- să fii
curios, neblazat, atent la cei ce vin în spațiul literar
- să nu
crezi că literatura începe și se termină cu aceștia, dimpreună cu tine
- să admiți
că poți greși, recunoscând, onest, când ai făcut-o
- să te
bucuri când citești o carte bună a unui adversar de idei
- zece, să
iubești literature.
Sigur că
sunt destui critici de întâmpinare care vorbesc cu pricepere, dar sunt mulți
care o fac (și-s mai vocali) cu nepricepere. Cât despre autori! Dacă n-ai
talentul de a ajunge sub reflectoare și aștepți selecția naturală, clachezi.
Scrii scrisori fără număr fiecărui critic care contează, te-ai scos. Emil
Brumaru i-a trimis fix 500 lui Eugen Simion, ca, după ‘89, să nu-l mai
cunoască. A spus-o academicianul la lansarea unei cărți, la Casa cu absidă, cu poetul
de față.
Cu puțin
efort piaristic, poți ajunge un Kierkegaard de București sau un geniu de
obor.Vă amintiți? Pe principiul „Puterea are totdeauna dreptate”, un subtil
eseist l-a lansat cu fast maxim pe Mischiu, pseudonimul poetului prim-ministru
Radu Vasile, liberalul cu ghiul.
Maiorescu
n-a pomenit-o ca poetă pe Regina Elisabeta- Carmen Sylva, nici Lovinescu.
Călinescu
i-a publicat doar poza în Istoria sa. Se spune că Regina a fost șocată că Eminescu
n-a considerat-o mare poetă. „Dar sunt regină!” „Nu și Regina poeziei”. Prin contrast
: filosoful G. Liiceanu, în dialog cu Iosif Sava, susținea maximum de laudatio:
cultura intrase în Patapievici „precum cenușa aceea mitologică, cămașa lui
Nessus, în trup care îți arde trupul și se absoarbe în el și se face una cu
el”. Și încă: „ El este, cultural vorbind, „în pielea goală”, pielea lui e
haina lui și aceasta este cultura”. De unde „senzația că a descins printre noi
direct din paradisul culturii”. Nu-i cam gol Împăratul?
Trăim
timpuri ale tuturor posibilităților de exprimare? Un prozator en herbe poate debuta,
după critica nouă, în manualul de-a noua, în locul lui Rebreanu, pesemne.
Sunt și
greve de lectură, cititori avizați, excedați de aceste judecăți de valorizare,
ocolesc librăriile. Laudele deșarte au micșorat și interesul, și accesul la
cultură. Dar ține seama critica de sancțiunile pieței de carte? Sigur că se întâmplă
o inevitabilă perimare a textului, cărțile se vestejesc asemeni plantelor, însă
noua critică e gata să ude ficuși de plastic, sperând că vor crește și că vor
umbri crinul : Eminescu.
Cititorul
complice cu clasicii nu se lasă derutat de observații injurioase. Nu și tinerii
autori fără feed-back. Îi găsesc cărunți, bizari, primitivi, cadavre, mumii (
unele cu „fascinație spectrală”, totuși, ca Bacovia,considerat „autor de poezie
retardată”).
Capodopera
plătește asta? Aș spune că da. Însă locul lor, al scriitorilor, e dorit de „scrietori”
fără însușiri, prea multe însușiri dăunând succesului de scenă literară.
Tupeul a
devenit lege a promovării. Se poartă „gloria”obținută prin scandal. Ca să nu
mai exemplific cu Băgău, amintesc de Evangheliștii, piesa jucată la Ateneul
Tătărași. Atei mungenizați aplaudau cu foc blasfemia. Cât despre literatura
porno (atât de prețuită de popa Tabără, la Pro Tv), mi-l aduce în minte pe un
pușcăriaș de drept comun, versificator. Eliberat, a pus de un viol al poeziei
și - culmea- a fost apreciat de presă.
Citesc în
cartea Zăvor de rouă că Paulei Romanescu i-a fost dat să audă, nu oriunde ci la
un cenaclu școlar, cum o jună copilă recita cu aplomb: „gura mea plină de sexul
tău”. A oprit-o. I-a amintit, zâmbindu-i fabulos creaturii neechivoce, faptul
că genitorii i-au spus, în cei 7 ani de acasă, că nu se vorbește în public cu
gura plină.
Viață de
cărțar? Ba viață de piar (PR). O prozatoare închipuită mă blestemă cu furie oarbă
în ajunul Crăciunului că n-am scris despre Ea, femeie bas-bleu, cu premii. Îi
spun că premiile agonisite prin plecăciuni la cei care jurizează nu fac nici
cât o ceapă degerată (în cazul ei, praz, praz degerat). Să-i fi adus aminte că
Arghezi era enervat de laude?
Prefera să
fie înjurat de Sorin Toma ca „putrefact” decât lăudat de Moraru-Șelmaru Răutu.
De-a surda. Mă mulțumesc să-i trimit înapoi banii lăsați în carte. Nu fac
servicii de promo răsplătite pecuniar.
Pare a fi în
exclusivitate problema autorului să fie receptat, evaluat, primit în USR. O face
tocmindu-și cronici. M-am trezit și eu cu telefoane, serile: „Vreau să comand o
cronică”, varianta fiind „Cât mă costă o cronică?” Încerc să nu mă mai enervez
ca la început și spun: credeți că aici se comandă o cronică așa cum ai comanda
o pereche de pantaloni sau o scurtare de fustă? Că tot se poartă literatură
„subfustată”.
Acești
înghițitori de pixuri, de pixeli, de penițe –trăim în era grafomanilor – pot fi
periculoși. O poetă cotizantă la Filiala Iași ( numărul mare al scriitorilor cu
carnet dovedește că nu scriitorii, ci lectorii sunt pe cale de dispariție) mă
plesnește din priviri de câte ori mă vede pe stradă, ca și cum i-am luat
„dreptul la nemurire”. Cum vede extratereștri în bucătărie (fapt comentat la
televizor, pe o Antenă), îl îndeamnă pe unul dintre ei : „hai/vino/îți las
veșnicia!”; „Închide ochii/ brațele-ți desface!/Primește-mă!”
Mă rog, cu
ochii închiși, ar fi posibil. Și asta pentru că – mai cântă poeta- :„cineva
fuge din mine/ cineva stă”.
Dan C.
Mihăilescu le spune scriitorinci, vocabulă derivată din ornitorinci. Un
ornitorinc e un animal ciudățel : mamifer, dar depune ouă ( deși nu strigă
cotcodac atunci când le face) și- și hrănește puii cu lapte. Deci se află între
ordine: mamifer ovipar. E cam cât o cârtiță (pare orb și greoi ca o cârtiță),
are cioc de rață, gheare unite printr-o membrană, tot ca rața, coadă ca rața,
mers ca rața. Or, știm de la Nae Ionescu : „Numai rața nu ratează”.Scriitoricul
e și el între genuri: poet când scrie proză și prozator când se vrea poet. Și
câte metode nu are să te înduplece să scrii despre el! Intră cu complimente privind
specialitatea destinatarului, precizează că nu trebuie să trimiți
contravaloarea cărții, că are destule gratuități ; bun cuvânt gratuități! Pe
urmă îți promite că vei fi invitat la un festival, chiar premiat la bal. Să
zicem că însăilezi o recenzioară din milă/silă.
După, ești
rugat să-i strîngi bani pentru o lansare de carte, cam 40-50 de exemplare, „ca să
merite drumul până la Iași”. În caz de refuz, dezvoltă o magdaursachefobie și
primești scatoalce pe Messenger. Pentru astfel de specimene dialogul elegant a
apus.
Somnul
criticii de întâmpinare, de analiză ( că de direcție mai va) naște scriitorinci
mulți și mărunți. O culme a veleitarismului, imposturii, grafomaniei a fost
dentista –poetă a multor flori. Despre poezemele poeroze ale Augustinei Vișan
–Arnold s-au scris ultrabinevoitor multe prefețe și postfețe. Nu se mai compune
roman- fluviu, ci critică- fluviu.
Știu un
critic -munte sau un critic -fluviu care scria despre toți. Ca să nu se mai
simtă vizat altcineva, îi spun și numele: Zaharia Sângeorzan. Scria la fel, și
despre ea, și despre el, ca-n șlagărul socialist, pe baza a vreo trei verbe și
câteva epitete lăudăcioase.
E suficient
ca un critic de oarecare renume să publice o cronică prietenoasă unui autor de rime
de tip Eufrat- castraveți, cum ironiza Topârceanu, că o droaie de „criticatori mimetici”
(mulțumesc, Virgil Diaconu!) îi calcă pe urme cu sensibilitate și sensibilizare
afectivă. Oare cât îl costă pe un veleitar ca un critic mai răsărit să pună
pariu pe el ca pe un cal de Letea? Și cine îl mai aduce cu picioarele pe
pământ, după ce a cârpit cerul cu stele? Într-o recenzie despre o prozatoare
sandrabrowniană de Milcov a apărut o greșeală revelatoare: că scrie
„literatută”. Perfect adevărat.
Norocul e că
găștile mai intră –slavă Domnului!- în disoluție, altfel ce minți șecspiriene, don’
le, ce titani, ce artiste cu har (rimând cu veleitar) avem de-a lung de
malurile Bahluviului! Nu spunea Cezar Ivănescu să fim atenți pe stradă, să nu
călcăm vreun geniu pe bătătură?
Critica
deplasată, spre a-i spune ca Liviu Papuc, ipocritica, așa cum o numește Petru Pistol
(Cf. Critice și ipocritice) și-a cam pierdut autoritatea.Vă întreb: cum să mai
cred într-un critic de modă nouă, pardon, de critică nouă, care, după ce laudă
maculatură la greu, demolează (sau ar vrea el) o carte bună ca „necompetitivă”,
ceea ce mă face să-l învinuiesc de înșelăciune? Și cum să mai am încredere în
opinia unui manager al cutărei edituri, făcând reclamă în exclusivitate
editurii respective?
Dar,
revenind la decalogul lui Dan Cristea –Enache, răspund la poruncile sale:
1.Da, citesc
neapărat o carte înainte de a scrie despre ea.
2.N-am
lăudat „manufactură lamentabilă”.
3. Sunt
împotriva criticilor (im)presari, cu tarif pus pe frunte, ca lăutarii.
4. Nu fur,
plagiatul (furt intelectual) e cea mai urâtă formă de furt.
5. M-am „
bucurat” de multe atacuri la persoană, dar nu răspund oricui. Proverb
românesc :
„Dacă dai cu pietre în toți câinii care te latră, nu mai ajungi la capătul
drumului.”
6. Da, sunt
curioasă la ce apare în spațiul literar, deși curiozitatea mănâncă pisica, mai exact
timpul ei. Mă vreau cititor „de subțire”, nu de garbige.
7. Smerenia
e principala lecție predată de Petru Ursache. Am învățat-o.
8. Fac mea
culpa când greșesc.
9. Da,
există o mică/ mare fericire : a scriscititului. Cum să înfrunți vremi
potrivnice decât față-n față cu masa de lucru?
10. Iubesc
literatura. De zece ori mai mult.
Și îl
întreb, la rîndul meu, pe D.C-E dacă și-a încălcat vreodată cele 10 porunci. Și
dacă Da, De ce, Dan C.?
N.B.
Precizare pentru cititorii mei: Nu am făcut și nu fac parte din niciun partid
politic postdecembrist. Rămân pe baricada mea de centru. Rolul scriitorului nu
este acela de a lustrui clanțe de partide. Când Alianța Civică a devenit PAC,
am renunțat la calitatea de membru. Dacă pentru unii, care vor pocnete și
împușcături (ținta fiind Sorin Lavric), precizarea mea nu e suficientă, e treaba
lor.
Dea Domnul
înțelegere, la ceas greu, între români.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu