Ambiguitate în relațiile
ruso-americane
Corneliu Vlad
25 Aprilie 2021
Președintele
Trump copleșea Moscova cu complimente verbale și cu decizii brutale,
președintele Biden nu ezită să ofenseze, dar solicită dialog și conlucrare pe
aspectele care îl interesează. Situații care amintesc mai degrabă de
hârjonelile din recreațiile școlare sau de scene dintr-un teatru al absurdului,
daca n-ar fi vorba de relațiile dintre statele care dețin cele mai copleșitoare
arsenale de arme nucleare de care depinde soarta planetei. Iar în aceeași notă
derutantă, mai intră în joc și unii analiști politici. De pilda, un analist din
fosta lume a treia, care, parafrazând o găselniță metaforică a lui Churchill,
vorbește despre „o luptă dintre scorpioni într-un vârtej de oglinzi deformate
din spațiul unei circoteci”. Cu alte cuvinte, o stare de fapt imposibil de
înțeles.
Relațiile
ruso-americane și, prin extensie, dintre Rusia și structurile de putere
euroatlantice sunt mai complexe si mai imprevizibile decât în timpul războiului
rece, când lumea era structurată tranșant bipolar și se instalase într-o paradigmă
oarecum mai stabilă, dar nu și mai puțin periculoasă, căci își găsise un
echilibru precar al supraviețuirii în distrugerea nucleară reciproc asigurată.
Axul noului
echilibru/dezechilibru planetar rămâne, ca în deceniile postbelice, relația
Moscova-Washingon, căreia i s-a adăugat însă, ca un element nou, centrul
mondial de putere în ascensiune de la Beijing. Aceasta sinergie în trei se
structurează în principal pe confruntarea politico-militară ruso-americană și
pe confruntarea economico-strategică chino-americană. Iar daca relațiile Washington-Beijing se menține
(încă?) la un nivel al tensiunii temperat de prudență și tatonare circumspectă
a protagoniștilor, relatiile ruso-americane au cunoscut în timpul administrațiilor
de la Washington de după încheierea războiului rece un curs ascendant al
încordării.
Politologii
sunt în general de acord că aceasta involuție care afectează stabilitatea și
securitatea mondială își are originea în percepția oficială americană că
Moscova este principalul perdant al războiului rece (și trebuie tratată că
atare), în timp ce Rusia duce o politică proactivă de afirmare pe plan
internațional și se confirmă ca singurul stat care poate da S.U.A. o replică
militară pe măsură într-o eventuală confruntare.
Administrațiile
americane post războiul rece au extins arealul euratlantic până la granițele
fostei U.R.S.S. și totodată au solicitat aliaților europeni ai S.U.A. să-și
sporească efortul militar în cadrul N.A.T.O. Administrația Trump a început să
amestece cărțile, dar n-a reușit să reia jocul. Se spera că după marele semn de
intrebare afișat de Trump, Biden va clarifica dacă, în accepția Casei Albe,
S.U.A. și Rusia sunt parteneri, concurenți, rivali sau inamici. Răstimp în care
președintele Putin continuă totuși să-i numească pe interlocutorii săi
occidentali colegi. Dar un viceministru rus al afacerilor externe, Serghei
Riabkov, declară: „S.U.A. fac totul pentru a submina poziția Rusiei pe scena
internațională și noi nu vedem alte elemente în abordarea lor față de noi”.
Fapt este
că, deocamdată cel puțin, ceața care s-a lăsat pe relațiile ruso-americane nu
pare să se risipească nici în acest început al mandatului Biden. Mesajul său
despre Starea Națiunii n-a fost încă formulat și pronunțat, exprimările publice
ale președintelui american sunt mai degrabă laconice, iar mult așteptata sa
întâlnire față în față cu liderul de la Kremlin mereu amânată. În schimb,
tensiunea dintre cei doi mari crește, iar relațiile lor au coborât la un nivel
mai scăzut ca oricând. De ce? Ucraina, Navalnîi, atacuri cibernetice, amestec
în diversele alegeri americane etc. etc., susține Washingtonul. Pretexte,
afirmă Moscova. Motivele adâncirii clivajului sunt mult mai profunde, chiar
dacă, din rațiuni diferite, niciuna
dintre cele două capitale nu le formulează explicit pentru marele public. Dar
este cât se poate de clar că Washingtonul este neliniștit, de pildă, de
apropierea continuă între Rusia și China, la care, spun comentatorii
occidentali, însăși politica americană abrazivă față de Moscova și China și-a
adus o contribuție apreciabilă. Apoi, prin finalizarea proiectului Nord
Stream-2, Rusia și Germania vor dispune de o bază economică și strategică
solidă pentru relațiile lor și Berlinul are toate șansele să lanseze o nouă
politică față de Rusia. Rusia își consolidează astfel relațiile cu două mari
puteri mondiale, China și Germania, iar Statele Unite nu mai pot miza pe o o
eventuală sciziune ruso-chineză (ca în timpul președinției Nixon), așa cum
visau unii la Washington. Iar Germania, rămânând aliatul nr 1 al S.U.A. în
Uniunea Europeană, își va urmări în principal propriile interese în politica sa
estică. O situație nouă, căreia Washingtonul nu i-a găsit o paradigmă de
răspuns.
De aici,
atitudinea ambiguă, de așteptare, mereu schimbătoare și contradictorie a S.U.A.
în dialogul său cu Rusia: pe de o parte noi sancțiuni, tot mai aspre, pe de
altă parte, invitația la un summit ruso-american; pe de o parte declarații
dure, pe de altă parte asigurări că pe probleme de interes pentru S.U.A.,
consultările și conlucrarea cu Rusia vor fi menținute. Iar daca alăturăm
acestui discurs contradictoriu și diversitatea deconcertantă a politicilor
occidentale fata de Rusia obținem tabloul unei realități ambigui și labile,
deloc favorabilă unor relații stabile și de încredere reciprocă. După
încheierea războiului rece se vorbea la un moment dat la Washington despre
resetarea relațiilor ruso-americane, acum mantra pare să devină escaladarea.
Aranjament
grafic - I.M.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu