Ileana Vulpescu la 80 de ani:
„Pământul – socot – este un loc de
ispăşire, iar noi, orişicum, cobaii”
„La 80 de
ani, cum nu mă pregătesc de grădiniţă, am tras şi aceste concluzii despre
lumea-n care trăim. Pământul – socot – este ori un loc de ispăşire ori o
colonie penitenciară a altei lumi, iar noi, orişicum, cobaii. Cu aceste vederi,
am zis că, dacă tot mi s-a dat viaţă, atunci s-o trăiesc. Modest, fără fumuri,
într-o lume tot mai restrânsă. Oricum, altă viaţă nu mi-aş dori. Scriu fiindcă
am vrut să comunic în felul ăsta cu semenii mei.
Cioran are o
părere puțin măgulitoare despre scriitori: ‘Curve care se ceartă pentru același
trotuar’. Trotuarul ăsta fiind notorietatea, premiile. Dacă am primit niște
premii, le-am primit – fără temenele sau relații – pentru ce-am scris. Sigur că
majoritatea scriitorilor aspiră la premiul Nobel. Îți stabilește un anumit
statut și te umple de bani. Nici n-am visat la acest premiu, iar părerea mea că
el miroase de multe ori a politică m-a făcut să fiu bănuitoare în privința
punctului său de vedere estetic; rămâne demn de regret pecuniar.
Am trăit
până la 15 ani în regim monarhic, pe urmă în comunism şi, din 1990, în regimul
succesor acestuia, în care s-au ilustrat o mulţime de nepoţei ai Kominternului.
Bine – un bine pentru toată lumea – n-a fost niciodată-n România; şi nicăieri
pe Pământ. Nu mi-a fost drag internaţionalismul comunist, nu mi-e drag nici
internaţionalismul capitalist. Mă doare să văd că patriotismul este asimilat
sifilisului şi blenoragiei. Mă-ntristează să văd că, în comparaţie cu politica,
bordelul este o mănăstire. Că învăţământul este o parodie, că-n spitale trebuie
să-ţi aduci şi tifon de-acasă. La acest ultim capitol am bătut de departe
comunismul.
Cultura a
ajuns o aventură individuală, iar limba română din mass-media, o păsărească de
râs şi de plâns.
Ce fac eu?
Mă uit cum fuge timpul. Viaţa m-a-nvăţat să râd cu măsură şi să-mi economisesc
lacrimile.
Dacă într-un
viitor neprecizat cineva m-ar mai citi şi m-ar comenta, aş dori să se refere
doar la ceea ce-am scris. N-am nimic de ascuns autobiografic, dar îmi consider
viaţa cât se poate de banală; deşi n-am trăit-o-n dorul lelii.
La 80 de ani
– le urez tuturor (şi mai ales celor tineri) să-şi întărească vârtos cocoaşa,
să-şi poarte cu demnitate crucea şi să se bucure de fiecare clipă ca şi când ar
fi ultima”.
La 21 mai 2012 Ileana Vulpescu
împlinea 80 de ani, prilej cu care a dat aceste declarații pentru Jurnalul
Național.
Ileana
Vulpescu este filologă, lexicografă, prozatoare, romancieră şi traducătoare
română.
După o
licenţă în Litere (limba şi literatura franceză), la Facultatea de Filologie a
Universităţii din Bucureşti (1953-1958), a lucrat ca lexicograf la Institutul
de Lingvistică al Academiei şi a colaborat la redactarea lucrărilor Dicţionarul
limbii române şi Dicţionarul explicativ al limbii române (1959-1975).
A fost soţia
poetului şi traducătorului Romulus Vulpescu.
Debutul
Ilenei Vulpescu a avut loc în revista «Familia»” din iulie 1966, cu povestirea
«Scrisoare către un cunoscut». În 1976, romanul său «Rămas-bun» a fost distins
cu premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti. Cinci ani mai târziu, Ileana
Vulpescu a primit Premiul «Ion Creangă» al Academiei Române şi Premiul
«Cântarea României» pentru romanul «Arta conversaţiei». În 1987 a primit
premiul «Flacăra», pentru «Sărută pământul acesta».
Din anul
1972, Ileana Vulpescu este membră a Uniunii Scriitorilor din România. Cel mai
cunoscut roman al său este «Arta conversaţiei», care a reuşit să ajungă
best-seller înainte de 1989
În 1991,
întreaga sa activitate literară a fost încununată cu premiul «România Mare»”.
La 23 octombrie 2015, a primit un premiu din partea Fundaţiei Dignitas, precum
şi Trofeul Fundaţiei Dignitas pentru Excelenţă – 2015.
„Mă atrag
oamenii complicaţi. Mă atrag major, nimicitor, doar oamenii care mă fac să
visez, care maschează atât de bine implacabilele roţi dinţate ale imuabilelor
legi care ne guvernează, atât de bine că mă fac să le uit existenţa. Cu cât
sufletul tău intră mai profund în hăţişurile de clar-obscur ale altui suflet,
cu-atât actul fizic al iubirii devine mai greu de-nfăptuit. Nu ţi-l mai poţi
închipui. Deşi-l doreşti, nu ţi-l mai poţi închipui”
„E de
necrezut cum uită trupul. Ceea ce-ţi rămâne dintr-un om e ceea ce-l abstrage
din animalitate: gândirea lui, cuvintele, gesturile. Orizontalitatea erotică
este cel mai perisabil element al unei legături. Ai să vezi într-o zi că numai
spiritualitatea rămâne într-o iubire”
„În viaţă
trebuie să înveţi să citeşti printre rânduri şi în oameni. Să citeşti printre
vorbele lor şi chiar dincolo de ele. Uneori, un oftat povesteşte mai mult decât
un roman-fluviu, o privire – mai mult decât o bibliotecă”
„Dar pe
soartă ai dreptul să te superi. Ai dreptul să te superi… mai tot timpul! Prin
dispariția fizică nu se duce legătura sufletească. Te gândești la fel la un om
care nu mai există. Poate chiar mai mult decât atunci când exista! Și ești
îndreptățit să crezi, în măsura în care crezi că mai există o viață Dincolo de
viața asta pământeană… Îi spuneam unei prietene despre realizatorul Bernard
Pivot, de la televiziunea franceză. El avea o întrebare, cu care, invariabil,
încheia interviurile din emisiunea ‹Bouillon de Culture› . Întrebarea ‘Dacă
Dumnezeu ar exista, și v-ați afla în fața Lui, ce I-ați spune?’. Și eu vorbeam
cu prietena mea și i-am spus că, dacă m-ar invita pe mine Bernard Pivot, i-aș
spune lui Dumnezeu să nu mă mai trimită pe Pământ. Și prietena mea mi-a spus –
‘și dacă te trimite undeva unde este mult mai rău?!’. Și asta se poate… Suntem
singuri! Și când te naști, și când pieri… ești singur. Deci ambele capete ale
vieții sunt ale singurătății”
„Toată viaţa
noastră nu facem altceva decât să interpretăm cuvinte. Noi pe ale altora, alţii
pe-ale noastre. Şi cum să nu te gândeşti la ele, cum să-ţi fie indiferente,
când urmele lor sunt de neşters?”
„S-au năruit
şi se vor nărui civilizaţii, cultura însă e ceea ce supravieţuieşte
civilizaţiilor materiale, iar ea va fi etern însemnată de pecetea geniului”.
„Regimuri
vin, pleacă, țara rămâne”
„Eu sunt
înapoiată și sunt naționalistă – nu știu de ce naționalismul este taxat atât de
rău de parcă ar fi sifilis sau blenoragie, când în definitiv nu este decât atașamentul
față de țara ta și de poporul tău, fără sa disprețuiești pe nimeni altcineva.
De ce să se confunde naționalismul cu xenofobia? Nu au nicio legătură!”.
„Românul are
o vorbă: peștele de la cap se împute. Omul, văzând cum este conducerea, se lasă
și el pe tânjală. Zice: da io de ce să-mi dau sufletul când ăștia uite ce fac.
Într-o țară în care se spune „ei” și „noi”, deja este o atmosferă nesănătoasă.
Nu se poate să spui despre conducere „ei” și „noi” ceilalți. Ar trebui să fim
toți „noi”. În măsura în care simți că o conducere te reprezintă și vrea ceva
pentru binele țării și pentru binele tău, ai cu totul altă atitudine, decât
atunci când spui „ei”! Din păcate această dihotomie s-a produs. Îmi pare foarte
rău, pentru că ne-am făcut foarte mari iluzii în 1989. Și care s-au dovedit
iluzii și atât”.
„Dacă în
frunte sunt unii care nu ar merita să fie, stratul de jos e întotdeauna
sănătos, pentru că dacă nici ăla nu e sănătos se dărâmă șandramaua de la
început. Dacă șandramaua ține, ține pentru că jos, la baza piramidei, este ceva
sănătos. Adică sunt oamenii care știu carte, care își fac datoria. Adică au
niște oameni conștienți și care vor să facă ceva. Și care nu confundă o țară cu
un regim. Asta este foarte important. Să nu îți confunzi țara cu un regim
oarecare. Regimuri vin, pleacă, țara rămâne. Dacă vrei să faci ceva pentru o
țară, indiferent în ce regim, trebuie să faci”.
„Eu, fără să
fiu o optimistă, cred că totuși oamenii se vor sătura de situații anormale,
adică vor dori să trăiască într-un regim normal, un regim normal de viață.
Adică să nu li se mai prezinte în fiecare zi o surpriză care de fapt este
foarte bine pusă la punct, eu zic așa – că sunt fumigene în ochii proștilor,
dar cred că se va sătura lumea finalmente și va simți nevoia să aibă și
bun-simț, să se poarte cum trebuie și să renunțe la niște excentricități care
nu au niciun fel de valoare și care doar strică mintea oamenilor și duc și spre
o incultură întristătoare”.
„Interesul
unora este să te țină cât mai în întuneric și dacă se poate să fii cât mai
prost și mai credul. Nu vreau să-i numesc pe cei care vor așa ceva”.
„Eu nu am
niciodată încrederea că țările mari și puternice au să te pună la masă cu ele.
Aceste țări caută să se întindă și să-și întindă puterea. Noi nu suntem mari,
noi suntem mici. N-am avut ocazia să ne întindem puterea peste nimeni. Dar,
asupra țărilor mici întotdeauna va fi presiunea țărilor mari și care, așa
pentru a ne da și nouă o bomboană ne spun că o să fim mari, că o să fim egali.
Nu, niciodată nu o să fim egali cu ele. Adică dacă ar fi să ne facem niște
iluzii… eu spun așa, dacă ești prost de la natură, n-ai ce să reproșezi
nimănui”.
„Cine se
laudă astăzi cel mai tare, țări bogate, uită cum au devenit bogate. Uită ca au
devenit bogate având colonii, jefunind niște continente – America de Sud a fost
pur și simplu prădata de Spania. Sunt ca și bogătașii noștri, dar nimeni nu-i
întreabă cum au devenit bogați”.
– Ileana
Vulpescu, în interviul pentru Jurnalul Național realizat de Sabina Iosub
Arta
conversației cu țara ta. Natural, Ileana Vulpescu stăpânește perfect arta
conversației. Nu e doar un joc de cuvinte, ci este un adevăr. Incomode, logice,
reci, dar pline de har și căldură, bazate pe înțelepciunea adunată timp de o
viață, din cărți sau de la oamenii cu care s-a intersectat, vorbele și
gândurile doamnei Vulpescu pot să deranjeze, pot chiar șoca, dar nu pot fi
ignorate. Părerile domniei sale despre România de acum merită ascultate.
Sabina
Iosub: Mă bucur foarte mult să vă revăd. Vă îmbrățișez cu drag. Cum sunteți?
Ileana
Vulpescu: Draga mea, ca la vârsta asta, ca să nu-l supăr pe Dumnezeu –
mulțumitor. Adică, zile mai bune, zile mai proaste… Dar, dacă sunt în două
picioare și în toate mințile, mă rog, după propria apreciere, eu zic că e bine.
Nu am dreptul să mă plâng.
Sabina
Iosub: Aveți timp sau doriți să urmăriți ce se întâmplă în societatea de acum?
Ileana
Vulpescu: Ca să spun drept, dat fiind că ața de pe mosor se consumă, și nu mai
e multă, eu aș vrea să știu tot, dar la un moment dat atât de tare mă indispune
ce aflu, că prefer să nu aflu. Dar aflu oricum pentru că am prietene care
urmăresc tot ce se întâmplă pe lumea asta și mă informează și pe mine. Am zis
că dacă s-o întâmpla ceva așa extraordinar, ferească Dumnezeu, atunci o să aflu
și eu. Iar încolo așa, chestii de-astea care au intrat în planul de zi de zi –
DNA, fratele lui DNA, mătușa lui DNA și așa mai departe, să-ți spun drept, nu
mă mai interesează. Pentru că am învățat lecția. Am învățat – intri pe ușa
asta, ieși pe ușa cealaltă, cum ai intrat, așa ai ieșit.
Sabina
Iosub: Știu că sunteți extrem de modestă, sunteți un talent uriaș, din punctul
meu de vedere un monument de cultură… de aceea vă întreb, având dumneavoastră
un bun-simț extraordinar, când credeți că se va construi o țară de un bun-simț
și o judecată normală?
Ileana
Vulpescu: Nu știu să precizez, dar eu, fără să fiu o optimistă, cred că totuși
oamenii se vor sătura de situații anormale, adică vor dori să trăiască într-un
regim normal, un regim normal de viață. Adică să nu li se mai prezinte în
fiecare zi o surpriză care de fapt este foarte bine pusă la punct, eu zic așa –
că sunt fumigene în ochii proștilor, dar cred că se va sătura lumea finalmente
și va simți nevoia să aibă și bun-simț, să se poarte cum trebuie și să renunțe
la niște excentricități care nu au niciun fel de valoare și care doar strică
mintea oamenilor și duc și spre o incultură întristătoare. Este de neconceput
să auzi la un post de televiziune că cineva în loc de accident spune incident.
Și nu se sesizează nimeni. Trec aceste lucruri care strică de tot cultura, trec
așa neobservate. Le observă niște babe ca mine care au învățat carte la vremea
lor. Mi se pare că învățământul a ajuns foarte-foarte slab.
Sabina
Iosub: Din ce cauză, oare?
Ileana
Vulpescu: Cauzele sunt multiple. Mai întâi, copiii nu mai trăiesc o viață de
familie așa cum s-ar cuveni. Sunt copii crescuți cu cheia la gât.
Sabina
Iosub: Dar așa am fost și noi, de exemplu generația mea sau cei care au acum 50
și ceva de ani…
Ileana
Vulpescu: Da, dar una este să mai ai o conștiință legată de ceea ce este o
familie și alta este după câteva generații – lucrurile se schimbă foarte mult.
Și ceea ce nu era normal într-o perioadă este considerat normal. Părinții se
ocupă prea puțin de copii. Nu au timp să stea de vorbă cu ei, să vadă ce e în
mintea lor, în primul rând. Pentru că eu nu înțeleg – sunt copii de oameni
bogați care nu învață, dar sunt și copii de oameni modești care nu învață – cum
își închipuie acești copii că or să trăiască? Asta este o întrebare. Pe care ei
nu și-o pun. Deci dintr-o dată pornește defectul ăsta din familie. După aceea,
corpul didactic este atât de prost plătit și atât de desconsiderat încât nici
el n-am impresia că-și mai dă sufletul pentru ceea ce face. Și se creează acest
cerc vicios. După aceea profesorii sunt totdeauna sancționați că lasă corigenți
sau repetenți. Și când profesorul spune: am să te las corigent… Da, dar nici
dumneavoastră nu o să mai aveți catedră. Pentru că el știe că dacă nu are un
număr de elevi nu mai are catedră. E, în momentul în care se creează asemenea
cerc vicios în care elevul nu mai primește ceea ce ar merita de fapt și nici
profesorul nu îi dă ceea ce ar merita, pentru că nici el nu vrea să rămână fără
catedră, de aici… un concurs de interese.
Sabina
Iosub: Din care cum ieșim?
Ileana
Vulpescu: Nu se poate ieși decât dacă, așa gândesc eu, învățământul ar fi
considerat ceea ce este – baza unei societăți. Adică atâta vreme cât nu îți dai
seama că de aici pornește totul nu poți să ai pretenție la un popor de
analfabeți. Interesul, zic eu, interesul unora este să te țină cât mai în
întuneric și dacă se poate să fii cât mai prost și mai credul. Nu vreau să-i
numesc pe cei care vor așa ceva. Dar dacă e vorba să vrea omul cinstit o
societate, vrea întâi un învățământ foarte bine așezat, plătit cum se cuvine și
să nu-l mai ameninți pe profesor că rămâne fără pâine pentru că lasă corigenți.
Adică în momentul în care nu mai există niciun mijloc de a-l face pe copil, a-l
forța să învețe dacă vrea să termine o școală, este o indiferență față de
școală îngrozitoare. Cum este și o indiferență față de omul bolnav. Pentru că
se tot închid spitale, cele care sunt, nu mai sunt cum ar trebui să fie. Și
iac-așa. Adică două sectoare de viață – învățământul și sănătatea – care sunt
cu totul și cu totul lăsate în paragină, să zic.
Sabina
Iosub: Mai există valori?
Ileana Vulpescu:
Da, sigur că există. Valori există absolut în orice regimuri. Nu se poate fără
valori. Și în regimuri totalitare, dacă în frunte sunt unii care nu ar merita
să fie, stratul de jos e întotdeauna sănătos, pentru că dacă nici ăla nu e
sănătos se dărâmă șandramaua de la început. Dacă șandramaua ține, ține pentru
că jos, la baza piramidei, este ceva sănătos. Adică sunt oamenii care știu
carte, care își fac datoria. Adică au niște oameni conștienți și care vor să
facă ceva. Și care nu confundă o țară cu un regim. Asta este foarte important.
Să nu îți confunzi țara cu un regim oarecare. Regimuri vin, pleacă, țara
rămâne. Dacă vrei să faci ceva pentru o țară, indiferent în ce regim, trebuie
să faci.
Sabina
Iosub: Cine mai suntem noi acum?
Ileana
Vulpescu: Noi acum ne facem și noi vânt cu coada și zicem: suntem în Uniunea
Europeană. Mare succes, nu? Că suntem în Uniunea Europeană și că ne pândește și
euro, ceea ce o să fie de-a dreptul o catastrofă. Dar, în sfârșit, sunt și
exemple de-astea cum e Grecia care nu se lasă. Mă rog, majoritatea oamenilor
spun „te-ai împrumutat, trebuie să dai și înapoi”. Acum, depinde și la cine
te-ai împrumutat. Nu te-ai împrumutat la niște săraci, te-ai împrumutat la
niște bogătași. Și bogătașul dacă vine și îți pune cuțitul în gât, nici el nu
are dreptul să facă lucrul ăsta. Adică să te facă pe tine să rabzi de foame ca
să îi plătești lui datoriile de care n-are nicio nevoie, să fim bine înțeleși.
Nu o să ne apucăm acuma să plângem de mila bancherilor sau un stat care se
împrumută ca să nu cadă băncile, dar nu se gândește la ce se întâmplă cu cei
care sunt datori la bănci. Iar băncile să nu cumva să sufere. Nici asta nu este
o soluție. Și nu este o soluție pentru om, pentru cetățeanul unei țări.
Sabina
Iosub: Apropos de cetățean… Felul în care am involuat aș spune eu ca societate
ține de fapt de fiecare dintre noi sau de conducătorii pe care i-am avut ?
Ileana
Vulpescu: Una este conducătorul, cât ţine cu ţara pe care o conduce – asta este
foarte important, dacă chiar ţine la ţara pe care o conduce, nu face sluj în
fața nimănui, ci e conștient că trebuie să reprezinte nişte oameni faţă de care
și-a luat un angajament. Pe de altă parte, românul are o vorbă: peștele de la
cap se împute. Omul, văzând cum este conducerea, se lasă și el pe tânjală.
Zice: da io de ce să-mi dau sufletul când ăștia uite ce fac. Într-o țară în
care se spune „ei” și „noi”, deja este o atmosferă nesănătoasă. Nu se poate să
spui despre conducere „ei” și „noi„ ceilalți. Ar trebui să fim toți „noi”. În
măsura în care simți că o conducere te reprezintă și vrea ceva pentru binele
țării și pentru binele tău, ai cu totul altă atitudine decât atunci când spui
„ei”! Din păcate această dihotomie s-a produs. Îmi pare foarte rău, pentru că
ne-am făcut foarte mari iluzii în 1989. Și care s-au dovedit iluzii și atât.
Sabina
Iosub: De atunci încoace sau poate în ultimii 10 – 15 ani ați simțit că vă mai
reprezintă ceva din ceea ce ați văzut în societate?
Ileana
Vulpescu: Dragă, afară de faptul că trăiesc în România, că trăiesc în Europa,
că am o cetățenie, că am dreptul să votez – câtă valoare are votul meu nici
asta nu am de unde să știu – am simțit întotdeauna că sunt legată de țara mea.
Eu întotdeauna m-am gândit: Doamne, cum să fiu de folos țării mele? Ce să fac
să-i fiu de folos? Asta este foarte important. Cât ești de atașat de pământul
pe care te-ai născut, de oamenii lângă care ai trăit, de limba pe care ai
învățat-o. Astea sunt lucruri foarte importante. Cât ești de legat de această
comunitate? Ce este un popor în definitiv? O comunitate de teritoriu, de limbă,
de credințe, de obiceiuri. Dacă aș fi emigrat puteam să mă duc într-o țară, să
le învăț limba, să mă descurc acolo, dar n-aș fi încetat niciodată sa fiu
româncă. Şi nu m-ar fi durut de țara adoptivă, deşi trebuie să-i fii fidel
pentru că te-a primit şi să-i mulțumești de o mie de ori, dar nu m-ar fi durut
sufletul așa ca de țara mea. Sigur că eu sunt înapoiată și sunt naționalistă –
nu știu de ce naționalismul este taxat atât de rău de parcă ar fi sifilis sau
blenoragie, când în definitiv nu este decât atașamentul față de țara ta și de
poporul tău, fără sa disprețuiești pe nimeni altcineva. De ce să se confunde
naționalismul cu xenofobia? Nu au nicio legătură!
Sabina
Iosub: Ştiţi cum au fost anii 50, ați văzut și ultimii ani din societatea
românească. E o exagerare să comparăm perioadele?
Ileana
Vulpescu: Este şi nu este. Eu care le-am trăit pe toate pot să spun următorul
lucru: în 50 erau foarte multe explicații, veneam după război, după plata
datoriilor de razboi, când se luau fabrici cu totul și se duceau în Uniunea
Sovietică, când grâul nostru se ducea pe conductă tot în Uniunea Sovietică. Era
o perioadă foarte grea. Totuși, pentru cât a fost de greu atunci a existat o
soluție să nu pierim. Nu știu cât să le atribui conducătorilor, dar atribui
poporului, care era conștient încă de faptul că este un popor și trebuie să-și
facă datoria acolo unde este pentru că numai muncind cinstit poți să faci ceva
pentru o țară, indiferent de regim. Indiferent de regim. Trebuie să ai cinste
față de locul pe care-l ocupi, să-ți faci datoria acolo, nu zicând: lasă, dacă
alții chiulesc, uite ce fac ăia de la putere… Nu mă interesează ce fac ăia de
la putere, eu fac ce trebuie să fac eu. Niciodată, niciun popor nu-și iubește
conducătorii! Asta se știe de când lumea și pământul. Și cred că și
conducătorii sunt atât de deștepți să-și dea seama de acest lucru.
Sabina
Iosub: Dar nu toate popoarele își urăsc conducătorul…
Ileana
Vulpescu: Da, e adevărat că una e să nu iubești și alta este să urăști. E grav
când un popor își urăște conducătorii. Înseamnă că-i simte că nu-i reprezintă
deloc. Asta este foarte grav și cred că cine își ia obligația să conducă un
popor trebuie să fie conștient să atragă prin cinste și prin atașament față de
interesele țării. Deci ar trebui să știe să-și lege poporul de el.
Sabina
Iosub: În ce ar trebui să mai credem acum?
Ileana Vulpescu:
Ar trebui să credem, zic eu – că totuși dacă ne-a lăsat Dumnezeu undeva pe
pământ, ne-a lăsat și pe noi ca și pe alții cu, să nu spun o misiune, să facă
și ei ceva acolo. N-ai răsărit așa, e și generație spontană, reprezentăm un
trecut atât de îndepărtat de ziua de astăzi și care nici astăzi nu este foarte
lămurit deși, cum se spunea pe vremea marxismului, trecutul este mult mai
imprevizibil decât viitorul. Așa și la noi! Mereu se ceartă care au fost
primii, de unde au pornit romanii, dar noi trebuie să credem că suntem datori
acestei țări. Că nu avem dreptul să uitam câte sacrificii s-au făcut, câte
generații au fost sacrificate ca să ajungem noi astăzi ăștia care suntem.
Sabina
Iosub: Unde vedeți țara în următorii ani?
Ileana
Vulpescu: Nu știu, îmi pare rău, dar am impresia ca o văd ca pe o colonie.
Sabina
Iosub: E un cuvânt greu…
Ileana
Vulpescu: Da, e un cuvânt foarte greu și care nu place, dar eu nu am niciodată
încrederea că țările mari și puternice au să te pună la masă cu ele. Aceste
țări caută să se întindă și să-și întindă puterea. Noi nu suntem mari, noi
suntem mici. N-am avut ocazia să ne întindem puterea peste nimeni. Dar, asupra
țărilor mici întotdeauna va fi presiunea țărilor mari și care, așa pentru a ne
da și nouă o bomboană ne spun că o să fim mari, că o să fim egali. Nu,
niciodată nu o să fim egali cu ele. Adică dacă ar fi să ne facem niște iluzii…
eu spun așa, dacă ești prost de la natură, n-ai ce să reproșezi nimănui. Da
dacă faci pe prostul și îi dai înainte cu ce o să fie, cu ce minuni. Asta este
părerea mea. Am citit o mulțime de documente privind al doilea război mondial.
Și am citit documentele care priveau Cehoslovacia înainte de a fi invadată de
nemți. Și am văzut cât dezinteres era la aliații Cehoslovaciei. Aliații mari! Încât
am zis că dacă asta este, ne-am lămurit. Și întotdeauna când se bate monedă,
monedă în sensul rău, se bate tot pe țările mici, unde se întâmplă toate
nenorocirile. Se întâmplă și dincolo, în țările mari. Nici hoția, nici
tâlhăria, nici asasinatele nu s-au inventat în România sau în Albania. Ele erau
de mult răspândite în toată lumea. Iar noi, ăștia, suntem un fel de Cui al lui
Pepelea. Eu nu spun că noi suntem niște modele de dat și de pus în calendare,
dar oricum nu suntem mai răi decât alții. Ideea asta care vrea să ni se inculce
că nu există unii mai prăpădiți, mai decăzuți decât românii este greșită. Asta
o spun oameni care nu știu nici istoria altor popoare, nici a lor. Cine se
laudă astăzi cel mai tare, țări bogate, uită cum au devenit bogate. Uită ca au
devenit bogate având colonii, jefunind niște continente – America de Sud a fost
pur și simplu prădata de Spania. Sunt ca și bogătașii noștri, dar nimeni nu-i
întreabă cum au devenit bogați.
Sabina
Iosub: Aș vrea să vorbim puțin și despre dumneavoastră. Și o să vă întreb
direct: Când ai pierdut totul, așa cum vi s-a întâmplat dumneavoastră, ce mai
rămâne?
Ileana
Vulpescu: Draga mea, mai rămâne obligația pe care o ai față de propria viață.
Trebuie să consideri că așa ți-a fost soarta, în care eu cred, așa a hotărât
cine hotărăște pentru noi, că noi ne facem numai iluzia că hotărâm noi… Numai
ideea că trebuie să îți mai faci datoria după cei care nu mai sunt. Să faci
ceva pentru memoria lor și să îți faci datoria tu, față de ce mai poți să faci
tu. Afară de datorie nu te mai susține nimic. Ideea că timpul trece și vindecă,
ce să spun… timpul nu schimbă mare lucru. Totul este cât îți impui față de
alții să nu te plângi și să nu îți plângi de milă din următorul considerent –
nimeni nu este vinovat de soarta ta. Nu poți să acuzi absolut pe nimeni. Iar
cine a hotărât soarta nu face conversații cu noi…
Sabina
Iosub: Dar îi spuneți uneori niște lucruri, chiar dacă nu face conversație?
Ileana
Vulpescu: Sigur că da. Bineînțeles. Tu vorbești de unul singur și îi spui
păsurile tale, mă rog, s-or înregistra undeva, dar nu este obligatoriu să
primești niște răspunsuri.
Sabina
Iosub: Care rămâne motorul vieții?
Ileana
Vulpescu: Motorul vieții rămâne totuși munca. Este singurul lucru care te
obligă. Pentru ca să trăiești, eu vorbesc de categoria oamenilor ca noi,
trebuie să muncești. Toată viața am trăit cu credința că am să trăiesc din ce
muncesc, că nu o să primesc nimic de nicăieri. Și această idee că trebuie să
faci ceva ca o restituire pe care o faci pentru ce s-a făcut înaintea ta ca să
ajungi tu. Au fost bunicii tăi, străbunicii tăi, părinții tăi care au muncit
pentru ca să ajungă la tine. Din punctul meu de vedere munca este singura
salvare a omului.
Sabina
Iosub: Mai scrieți?
Ileana
Vulpescu: Da, mai scriu. De trei ani de când am rămas singură m-am ocupat de
niște lucruri pe care bărbatul meu le-a lăsat neterminate în sensul că nu le
făcuse note. O antologie de poezie franceză tradusă românește și niște piese de
teatru – Moliere, Marivaux traduse și la asta am făcut note. Trei ani am stat
cu nasul în fișe, în tot felul de hârțoage și, mă rog, mi-am dat cât am putut
eu să fac ceva ca să se poată publica și să nu rămână o muncă de-o viață
nevalorificată. Și după ce nu mai sunt eu, cine s-ar fi ocupat de asta? Ideea
asta de a face ceva, de a-ți propune ceva la începutul vieții, să îți propui să
ai o familie sau să îți faci o carieră, e un imbold care tot la muncă te duce.
E animal care face ceva conștient. Între toți frații noștri, alte animale
suntem singurii care ne propunem ceva pe care îl putem atinge sau nu. Important
este că ne propunem. Ăsta ar fi motorul care ne ține în viață. Pentru că
altminteri sunt foarte multe deziluzii. Sunt multe lucruri pe care ți le-ai
dori și nu le ai niciodată și să te înveți cu pierderea. De la început să știi
că viața e tot ce vrei, dar este abonată la pierdere. Se pierde tot timpul –
pierzi pe cineva, pierzi ceva. Și, să fii întărit față de această idee, că
viața e și pierdere.
Sabina
Iosub: Îmi spuneți un secret? Secretul a atâtor zeci de ani de căsnicie?
Ileana
Vulpescu: Draga mea, este așa… În primul rând dacă partenerul de viață are
aceleași idei cu tine în ceea ce privește lucrurile mari din viață. Dacă au o
corespondență de caracter, de gusturi, de concepții și înseamnă foarte multă
cedare. Adică să știi să fii așa de deștept să zici da și să faci ca tine, de
fapt. Bărbații sunt ușor de păcălit. Totul este să prinzi care-i sunt punctele
slabe și cum majoritatea sunt cam negativiști de felul lor, majoritatea, nu
spun de toți, la orice ai propune încep cu nu. Ei, tu îl lași să spună nu,
totul trebuie făcut cu foarte multă delicatețe și întotdeauna să îi acorzi
încredere partenerului. Să nu începi să scotocești, să vrei să aflii ce nu îți
spune el. Că nu e bine. E bine să știi de la început dacă ai aceleași concepții
de viață cu el. Dacă nu le ai e greu să simulezi o viață întreagă. Asta este
ceea ține o căsnicie. Și când nu s-a făcut din interes. Și acolo ține și mai
mult. Căsătoriile făcute din interes sunt cele mai durabile. Și cele proaste
sunt cele mai durabile. Sunt puține căsătorii foarte reușite în care oamenii își
sunt într-adevăr complementari unul altuia, care se înțeleg foarte bine și
chiar sunt jumătatea unul a celuilalt. Majoritatea sunt nereușite, durează și
cum zic eu, unele se termină prin dispariția unui partener, altele se termină
prin divorț și altele durează din indiferență.
Sabina
Iosub: Am citit la un moment dat într-unul din interviurile pe care le-ați dat
că spuneați că nu există fericire…
Ileana
Vulpescu: Da, continui să spun același lucru. Din punctul meu de vedere
fericirea înseamnă doar niște momente frumoase adunate. Un moment de anul ăsta,
un moment de acum zece ani… Și fericit este omul când este îndrăgostit. Asta
este o perioadă când este fericit, e generos, mintea lui nu este decât la
obiectul iubirii. Dar altminteri fericirea așa eu nu cred că există. Eu zic să
dea Dumnezeu să mă înșeț eu.
Sabina
Iosub: Ziceți asta din prea multe nefericiri pe care le-ați avut?
Ileana
Vulpescu: S-ar putea. Nu contest acest lucru. S-ar putea ca anumite nefericiri
care te iau de copil să te ducă la concluzia asta. În fond depinde, știi, așa
de mult de la viața unui om la viața altui om, sunt deosebiri așa de mari încât
s-ar putea să mă înșel. Eu niciodată nu spun ceva – Domnule, asta este literă
de Evanghelie. Nu, e o părere. Dar dacă mă întreabă cineva eu spun sincer, nu
mă simt obligată să fiu ipocrită, pentru ce? Eu spun ce cred.
COMENTARII
Silvia
Grazelia 18
octombrie, 2016 at 19:15
Excelent
articol.
Răspundeți
Gabriel
Alexandru 18
octombrie, 2016 at 19:19
Asa este
..din pacate ..de regimurile de dupa 1996..si actual..tara se duce de râpă
..iar poporul doarme
Răspundeți
Guler
Emil 18 octombrie,
2016 at 19:21
Eu nu-s dus
cu pluta sau altfel,fara scoala si educatie,insa am crezut dintotdeauna ca
neamul asta intelege istoria……a noastra si a celorlalti!Adevarat,o putem
revizui,in multe aspecte,insa sa devenim pres la altii,nici asta nu-i treaba!
Stimabila
zice bine…..mai 1000 de ani cu natiuni de sine statatoare si apoi vedem daca
costiinta ne da voie sa fim amestecati!
Dar intreb
si io ca nestiutorul……de ce nu-i obligam pe toti sa invete limba romana,tot
globul,ca noi am fost primii aici ca limba?
Ca limba
asta,bat-o focul,ne face sclavi…….cand o pierdem,gata-i pita noasta!!!!
Deci……nu-i
rau sa fii nationalist……asta-i viitorul,nu asocierea europeana fara
grai,traditie,obiceiuri si …….comanda altii in ograda ta!
No,deci…….le
aratam in decembrie ca se poate sa fim nationalisti?
Răspundeți
Mimi
Fluerasu 18
octombrie, 2016 at 19:21
Aveti
dreptate Doamna! Aveau dreptate cei care spuneau ca in mare parte romanii sunt
neam de necredinciosi.
Răspundeți
Dinu 19 octombrie, 2016 at 04:55
ADEVARATA
ISTORIE A NOASTRA:
http://www.criteriul.ro/impresionant-manifestul-dacic-sau-manifestul-pamantului-romanesc/
Răspundeți
Dorina
Bratianu 19
octombrie, 2016 at 06:48
puterea
exemplului…..
Răspundeți
Roswitha
Zaboloteanu 19
octombrie, 2016 at 06:49
O ador pe
Ileana Vulpescu.O mare DOAMNA,scriitoare…i-am citit toate operele.Suntem
binecuvintati ca mai exista oameni ca domnia sa.
Răspundeți
Dan Vitcu 19 octombrie, 2016 at 06:49
Cititi
tineri si mai putin tineri! Primii pt a afla cite ceva, iar ultimii pt a va
aminti cum era inainte sa va incartiruiti fie la sisteme vechi , fie la sisteme
noi, fie, cel mai probabil, la ambele. (cu exceptiile de rigoare)
Răspundeți
https://anonimus.ro/2016/10/regimuri-vin-pleaca-tara-ramane/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu