Dacoromâncele care au adus
omagiu Neamului prin frumuseţe, jertfă şi spirit
(partea
a II-a)
„Fii mai puţin trufaşă, Moarte!
Se cuvine să admiţi că în zadar
se crede c-ai fi de neînvins,
puternică şi temută tuturor.
Nu, nu toţi ce-i ce-ţi trec pragul,
şi mor!”(John
Donne 1572-1631)
Dacoromâncele noastre sunt descendente prin spirit, prin jertfă şi
prin frumuseţe din profetesele Sibile, din seraficele Vestale, din temerarele
Amazoane, din aprigele luptătoare Dace, din inimoasele şi zeloasele Românce
Neînvinse !
Dacoromâncele noastre prin spirit, prin jertfă şi prin frumuseţe au
pus temelie Familiei, Tradiţiei, Naţiei, Bisericii, Monahismului, Şcolii, Educaţiei,
Neamului, Culturii, Poeziei şi Artei, Statorniciei, Eroismului, Martiriului, Universalităţii
şi Dăinuirii Dorului.
Din Cartea Vieţii a Pantheonului
Veşniciei Spiritualităţii Feminine Dacoromâne răsfoim cu smerenie şi
veneraţie două file de aur cu paginile răsfrânte în lumina aurei întru chipurile
de Erou şi Martir Ecaterina Teodoroiu şi Anastasia Popescu.
ECATERINA Teodoroiu – EROINA de pe Jii
Începutul primului război mondial a găsit-o pe Ecaterina Teodoroiu
înrolată în unitatea de cercetaşe „Păstorul
Bucur” – Bucureşti, iar din vara anului 1914, în grupul de cercetaşe „Domnul Tudor” – Târgu Jiu, până în luna
Octombrie 1916.
Dragostea
creştină şi iubirea de patrie a aprins zelul ei tineresc pentru întregirea
Neamului, dezvăluindu-i aprig hotărârea de a se înrola pe front, alături de fiii
Naţiei.
Peste
tinereţea fragedă a Ecaterinei Teodoroiu se aşternuse vălul suferinţei,
pierdu-se deja doi fraţi eroi pe front, tatăl fusese luat prizonier, zeci de mii
de familii erau îndoliate după fii, soţii şi taţii căzuţi în luptă pentru
apărarea Vetrei strămoşeşti.
În fondul de
Manuscrise al Muzeului Militar Naţional – Bucureşti aflăm o scrisoare a tinerei
Ecaterina, adresată probabil generalului Ion
Dragalina, marele Erou-Martir al Neamului, prin care cerea imperios să fie
primită într-o unitate oarecare de luptă.
„Exprimându-vă curăţenia sentimentelor mele de româncă care vrea cu arma în mână să-şi dezrobească colţul de patrie cotropit,
vă rog să binevoiţi a ordona să fiu primită în oricare alt regiment sau serviciu
al diviziei dumneavoastre. Referinţe puteţi lua de la Regimentul 18 Gorj şi de
la Familia noastră Regală. Mă încred în spiritul dumneavoastră de dreptate şi
mă adresez dumneavoastă ca unui părinte pentru a-mi da putinţa să-mi urmez
serviciul pentru patrie şi a repara nedreptatea ce mi s-a făcut.” (Cronica Timpului, anul III, nr. 31,
august 2017)
În sufletul
curat, ca un boboc de floare al Fecioarei
gorjence s-a aprins focul de răzbunare împotriva cotropitorilor germani şi austro-ungari flămânzi şi însetaţi de pofta hămesită a teritoriilor
noastre binecuvântate şi hărăzite de Dumnezeu, dar şi lumina serafică în care
se reflectau Icoanele Eroilor şi
Martirilor Înaintaşilor noştri.
O familie numeroasă, patru fraţi şi un părinte şi-au frânt şi
şi-au împlinit destinul menirii
creştine în drama care le-a cerut
jertfa de sânge, înveşmântată în sacrificiul suprem pentru Ţară, pentru Popor
şi pentru Dumnezeu!
Articolul „Cum mi-am făcut datoria”, semnat de
Ecaterina Teodoroiu, grăieşte de la sine, starea viitoarei eroine şi martire a
Neamului ei pe care l-a iubit suprem: „...Tatăl meu era prizonier, iar doi din cei trei fraţi ai mei morţi în
luptă. N-am plâns, dar am simţit în suflet atâta ură şi-atâta dor să fac
ceva de seamă; o sete de sânge, de moarte, că m-am speriat singură de
schimbarea ce s-a făcut în mine... Nu mai eram copilă, vream să lupt, să pot
urma, să fiu alături de ostaşi... şi să
răzbun pe ai mei şi ţara. [...] Am întâlnit, retrăgându-se cu trupele, pe ultimul meu frate; ne-am îmbrăţişat
fără să ne spunem un cuvânt, doar o lacrimă îmi umezea ochii, pe care n-am
şters-o, căci îmi era ruşine să mă vadă plângând. El a plecat în jos, eu înspre
casa unei prietene, spre a o lua să mergem împreună. La podul Jiului însă, văd
patrule germane observând poziţiile alor noştri; n-aveam nici armă să trag în
ei, dar am fugit înapoi strigând după ajutor; ei au tras o salvă după mine fără
să mă atingă. Se-ncinge o luptă între gardiştii oraşului şi ei – eu căram
muniţii – sosind şi un grup de soldaţi, patrulele inamice au fost respinse
peste munte, iar noaptea a fost linişte. A doua zi [...], moare şi ultimul meu frate.” (Cronica Timpului...)
Această scenă
de luptă dintre românii noştri creştini-ortodocşi şi inamicii duşmani, pseudo
creştini de care aminteşte eroina noastră o descrie mai pe larg Constantin Kiriţescu în lucrarea sa de
anvergură „Istoria războiului pentru
întregirea României 1916-1918”, vol. I,
secvenţa, confruntarea din Octombrie 1916, de pe râul Jiu.
Pe la amiaza
zilei de toamnă o coloană inamică forţa să ajungă la podul de fier al Jiului.
Vestea cu iuţeală de fulger ce propaga ecoul „La pod, la pod, să nu lăsăm pe nemţi să intre
în oraş!”, a mobilizat tot ce a întâlnit în cale, ţărani, târgoveţi, jandarmi,
bătrâni, femei şi copii, înarmaţi cu ce au apucat în grabă, ca să oprească
vrăjmaşul.
„Patru copii cercetaşi, elevi ai gimnaziului
local, luau parte inimoasă la luptă. Femei
curajoase îngrijeau pe răniţi chiar lângă linia de luptă şi cărau muniţii luptătorilor.
Printre ele se distingea prin curajul şi
înflăcărarea ei o tânără infirmieră,
Ecaterina Teodoroiu, care mai târziu
va câştiga prin moartea ei eroică, dreptul de a rămâne în istorie cu numele de <<Eroina de la Jiu>>”.
Curajul, ardoarea, abnegaţia, zelul,
tinereţea, patriotismul, credinţa şi eroismul ei dovedite în însângeratele
lupte din anii 1916-1917, i-au fost
recunoscute şi apreciate de camarazi, de ofiţeri, de generali, de Comandanţi, de
Regina Maria, primind spre cinstire „Virtutea
cercetăşească” de aur, iar prin decret regal, „Virtutea militară” clasa a II-a, conferită de Regina Maria, care a
înaintat-o în gradul de sublocotenent.
Vara anului
1917, a prins-o în vârtejul luptelor, pe Dealul Secului lângă localitatea
Muncelu, cu Regimentul 43/ 59 Infanterie din care făcea parte temerara
gorjeancă.
Ziua de 22
August 1917, i-a conferit cununa de
Martir, care i-au pecetluit eroismul
ultimelor ei cuvinte: „Înainte băieţi, sunteţi cu mine!” (Cronica...)
Jertfa de sânge a Familiei Ecaterina Teodoroiu
(cinci membri) şi probabil alte sute, mii de jertfe familiale numeroase, se
apropie ca sacrificiu suprem de Jertfa Familiei Voievodului Constantin Brâncoveanu
(şase membri), dar raportând-o la înălţimea misticii jertfei creştin-ortodoxe
dacoromâne este superioară, întrucât Jertfa Familiei Teodoroiu a mers de bună
voie la moarte, cântând şi luptând pentru Ţară, pe când Familia Voievodală
Brâncoveanu a acceptat demn şi regal moartea întru Înviere pentru Neam şi
Biserică.
Oare Statul actual se poate ridica vreodată
la înălţimea eroilor şi martirilor noştri?!
Statul de astăzi stratificat prin puhoaiele
pseudodemocraţiei, în care s-au revărsat grohotişurile străine, a măturat totul
în cale, case cu oameni zgribuliți de teamă, grădini ce așteaptă parcă un ordin
ca să aibă voie să înflorească, livezile mute întrebându-se dacă și albinelor
li se va cere să zboare cu mască, morminte cu trupuri dezgolite ce cer
dreptate.
ANASTASIA Popescu – Mama SICA
„Venerabila Doamnă Profesoară Anastasia
Popescu de la şcoala „Elena Văcărescu”
din Bucureşti, cunoscută iubitoare de copii şi grijulie de hrana lor
duhovnicească, de formarea şi creşterea lor în credinţa strămoşească, merită cu
prisosinţă cuvântul de „Mamă”, cu
care nu numai copiii şi elevii ei o cheamă, ci şi toţi care o cunosc şi o
întâlnesc pentru prima dată. Bunul Dumnezeu a înzestrat-o pe mult râvnita
educatoare cu nesfârşite daruri sufleteşti, întregite apoi cu o preţioasă
experienţă pedagogică, agonisită într-o viaţă de dăruire slujirii Bisericii şi
fiilor ei. Cunoscută prin neastâmpărul ei lăuntric în împlinirea harismelor
primite de la Duhul Sfânt în Biserică, această
vrednică fiică a Bisericii şi Neamului nostru osteneşte neobosită pentru a
oferi din cunoştinţele şi fiinţa sa noi cunoştinţe călăuzitoare spre Hristos. Privind-o cum îşi mângâie cu vorba şi cu
privirea elevii şi cum aceştia îi sorb cuvintele, vezi întrupată comuniunea
de sfântă iubire între pedagogul-părinte şi fiii săi – îl vezi şi îi auzi
vorbele Sfântului Apostol Pavel
adresate Galatenilor: „O, copiii mei,
pentru care sufăr iarăşi durerile naşterii, până ce Hristos va lua chip în
voi.” (4, 19). Cu astfel de mistuiri ale bunilor
credincioşi se „zideşte şi se împlineşte
Trupul lui Hristos” (Efeseni 4,12) prin
care se manifestă în istorie Biserica.” (Binecuvântare şi preţuire, Teoctist
– Din mila lui Dumnezeu Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, în prefaţa
lucrării, Mama Sica, Cum să-i învăţăm pe copii Religia, Ed. Anastasia, Bucureşti-1995,
p. 8)
Anastasia Popescu a fost unul dintre marii DASCĂLI creştini a
Ţării, pe care am avut privilegiul să o cunosc către vara anului 1993, când
lucrurile, evenimentele erau încă tulburi, confuze, încă însângerate, fără să
se întrevadă nădejdea pe care mulţi au sperat-o, între ei situându-mă ca un
mare novice, strigând că am scăpat de robie, când tocmai se lucra de zor la
jugul neosclaviei, mai diabolic decât orice opresiune.
În lumea mea
teologică auzeam deseori exclamaţii elogioase despre Mama SICA...
Ca să mă
dumiresc am întrebat aproape îmbujorat, ca un elev, deşi eram profesor:
-
Cine este
Mama Sica?
-
Cum? Tu
nu ştii?! Este cea mai eminentă profesoară, pensionară, care predă Religia
ortodoxă la multe şcoli, zilnic de dimineaţă până seara, fără vreun alt câştig,
decât dragostea ei nemărginită pentru elevi şi care de curând P.F. Părinte
Patriarh Teoctis i-a acordat înalta cinste (la ceremonie patriarhul a exclamat
că distinsa profesoară l-a onorat...) oferindu-i Crucea patriarhală.
„În
ziua de astăzi se spune că noi, mărturiseşte Mama Sica, educatorii,
trebuie să dăm copiilor libertate absolută. Prin aceasta se ajunge la tirania
copiilor asupra părinţilor şi asupra societăţii. Cel mai bun lucru este ca
disciplina şi libertatea să se întrepătrundă, altfel educaţia nu-şi are rostul.
În şcoală, noi căutăm să îndepărtăm răul, dar uităm să încurajăm binele. Veşnic
intrăm în clasă şi admonestăm cu glas ridicat, dar, prin aceasta, îl îndepărtăm
pe copil şi îl inhibăm. Dacă el capătă frică de educator şi nu mai e prietenul
lui, atunci ai influenţat în rău caracterul de care trebuia să ai grijă. Noi
trebuie să îl facem pe elev să lupte contra răului şi să-l învingă, căci,
nicicum, contactul cu răul nu se poate evita, nu-l poţi ţine în turn de fildeş.
Elevul trebuie să se învingă mai întâi pe sine, după ce a învăţat să
deosebească binele de rău. Profesorul este numai un aliat, un prieten la
nevoie. Aceasta este disciplina liberă! Fără această disciplină liber
consimţită a elevului, nu te numeşti pedagog.”
(Mama Sica, Cum să-i învăţăm pe copii Religia, Ed.
Anastasia, Bucureşti-1995)
M-am
interesat la ce Şcoală predă şi în ziua următoare am grăbit către domnia sa, pe
care am găsit-o la Şcoala domnească „Elena
Văcărescu” - Bucureşti, în mijlocul elevilor, ca Regina între albinele sale slujitoare. Pe vremea aceea, în anii
1992-1993, elevii erau cuminţi, educaţi, frumoşi, smeriţi, îmbrăcaţi cu gust,
manieraţi, setoşi de învăţătură, de sfaturi, de urmat pildele marilor Dascăli.
La fel erau şi părinţii lor, la fel erau şi studenţii, indiferent de natura
profesiei lor.
S-a
desprins cu greu din zumzetul albinelor,
ce-ţi da impresia că Mama Sica era
un Zarzăr uriaş împodobit cu cele
mai hărnicuţe vieţuitoare ale planetei, ce planau de pe o creangă pe alta, de
pe o floare pe alta, să încarce săculeţii
de mireasma suavă a florilor pe care apoi, le polenizau pentru a da rod
îmbelşugat omului.
M-am
trezit cu emoţie în faţa unei Doamne distinse,de viţă aristocrată prin
educaţia, cultura, suferinţa, iubirea, dăruirea şi jertfa cu care s-a format şi
pe care le-a desăvârşit în activitatea de vârf desfăşurată cu zel în rândul Cetăţuilor, forum naţional al
Studentelor Creştin-Ortodoxe, plătind cu ani grei de temniţă alături de toate
camaradele sale, pentru îndrăzneala de a-L iubi pe Dumnezeu, pentru dragostea
de Neam şi de Patrie, pentru Cultură, pentru spirit, pentru educarea sau
aducerea tineretului în rândul Tradiţiei străbune, creştin ortodoxe.
În
timpul dictaturii regale a călăului Carol al II-lea şi a premierului-patriarh
la fel de odios şi de tristă amintire, Miron Cristea, în Decembrie 1938, în
lagărul de la Sădăclia-Basarabia, situat în interiorul Schitului Sădăclia, întâlnim arestată o parte a aristocraţiei
creştine feminine: „prinţesa Ioana
Cantacuzino, doamna Alexandra Russo, Anastasia
Popescu, Elena Bagdad sau Sofia Cristescu.” (Cezarina Condurache, Sfinţii Închisorilor – 28 de biografii
exemplare, Ed. Evdokimos-Fundaţia Profesor George Manu, Bucureşti, 2015, p.
246)
La
manifestaţia naţională din 6 Octombrie 1940, Marieta Iordache, şefa Cetăţuilor
pe ţară – organism de redeşteptare naţional-creştină privind apărarea
Tradiţiei, Adevărului, Libertăţii, Dreptăţii, Iubirii ortodoxe, a Românismului,
deci, trăia biruinţa înlăturării celui mai odios conducător pe care l-a avut
Dacoromânia, „alături de Anastasia Popescu sau Lucia Scurtu Popşor.” (ibid., p.
246)
Regimul proletar ateo-comunist „grijuliu
şi atent” i-a dăruit mulţi ani de
închisoare.
Chipul sobru, haric, înrămat într-o ţinuta vestimentară simplă, arăta o
croială profesionistă, de gală, alături de un mers uşor, elegant, măsurat,
apăsat şi princiar.
Pentru multe clipe am rămas înmărmurit, aşa ca în faţa unei Icoane
făcătoare de minuni, eu care eram mândru precum filosoful, poetul, filologul Friedrich Nietzsche, înzestrat genetic
cu o croială atletică, numărându-mă, cred eu, între primii dintre cei mai
eleganţi profesori ai Capitalei, cu o garderobă de „fiecare zi”, de „marcă”,
predominând albul, şi uneori,
asemeni Geniului nepereche - Mihail
Eminescu, când era invitat de regina Carmen Silva la un banchet literar în palatul Pelişor, mergea însoţit de două costume elegante,
boiereşti, pe care le schimba la timp în momentele evenimentului, la rându-mi
foloseam câte două costume pe zi, când îmi exercitam vocaţia, misiunea,
profesia, arta, asumarea modelelor Înaintaşilor dragi.
Așa
simțeam eu atunci nevoia să-mi respect auditoriul, convins fiind că profesorul
are datoria să creeze modele demne de urmat, născând respectul celor îndrumați
pentru ținută, în complexitatea ei vocațională.
M-a
scos din uimire vocea catifelată de soprană, ce fascina în jur, chipul cu ochii
negri în care strălucea atâta bunătate şi o infinită dragoste creştină, rar
întâlnită.
Amintirea acelei emoţionante întâlniri mi-a rămas vie, vibrându-mi încă
în suflet chiar dacă au trecut mulți ani !
Înțeleg că, astăzi, caut frumusețea acelor ani deoarece nu mă pot
regăsii în realitatea degradantă a acestor zile !
Nu
pot crede că Nația care a avut asemenea valori, multe dintre ele dând jertfa
supremă cu convingerea măreției Neamului său românesc, a ajuns să accepte până
și umilirea morților dragi !
Știu și cred că trebuie să luptăm, pentru că boala aceasta sau oricare
ar fi ea, este adesea necruțătoare !
Dar
cred, în același timp, că trebuie să o facem respectându-ne demnitatea și
tradițiile strămoșești !
Cine
își uită trecutul se aseamănă unui copac fără rădăcini purtat de orice vânt
haihui !
Din lemnul lui nu se va putea face niciodată nici BISERICĂ sufletului și
nici CASĂ trupului acestui Neam !
Ferice de Patria în care au sălășduit Harul,
Frumuseţea, Jertfa şi Spiritul!
11
Aprilie 2021 + Sf. Ier. Calinic de la
Cernica – episcopul Râmnicului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu