VASILICA GRIGORAȘ - EPI„GRAME” DE
BIJUTERII LIRICE
Epigrama
este o „formă fixă de poezie, cu un conținut satiric, umoristic, aforistic sau
poetic”, scrisă cu inteligență, har și
perspicacitate. Are titlu și o strofă (catren) formată din două părți -
una declanșează curiozitatea, cealaltă, printr-un vers surpriză, dezleagă
necunoscuta ecuației, traduce enigma situațională. Această alcătuire dă naștere
unei tensiuni care se manifestă printr-o scânteie, un flash, un licăr mucalit,
un dar neașteptat pentru cititor, ce poartă numele de „poantă”. Pe lângă această
cerință esențială a epigramei (poanta), pentru ca un catren să fie epigramă,
acesta trebuie să distreze cititorul și să nu fie ridicol.
Începuturile
epigramei datează din antichitate. Latinul Marcus Valerius Martialis (Marțial)
s-a autodeclarat inventatorul și părintele epigramei prin ars poetica: „Eu sunt
acel ce va trăi în veacuri/ Prin marea artă de a spune fleacuri,/ Ceilalţi să
cânte fapte mari şi crunte,/ Eu voi cânta pe cele mai mărunte”.
Epigrame
s-au scris și se scriu în multe țări, însă în Epoca Luminilor, preluând modele
din antichitate, acestea au constituit o modă. Demn de precizat și faptul că
epigrama s-a impus în timp tocmai prin nevoia omului de a se destinde, dar și
de a-și arunca săgeți unii altora, cu dorința de a demasca anumite tare ale
societății și „defecțiuni”, derapaje ale omului: lăcomia, ipocrizia, hoția,
ignoranța, minciuna, intoleranța, corupția, falsitatea, favoritismul, lăcomia,
lenea, alcoolismul, infidelitatea... Astăzi, în România spiritul epigramatic
este mai viu ca niciodată, ființând printr-o largă mișcare în interiorul unor
societăți, asociații, cenacluri, cluburi, concursuri, festivaluri... Epigrama
beneficiază de multe definiții; amintim punctul de vedere al lui Ion Barbu: „E
o cobră care mușcă,/ Dar și arma ce rănește,/ în trei versuri te ochește/ Și-n
al patrulea te-mpușcă.” O definiție mai blândă și gingașă a epigramei întâlnim
la Girel Barbu: „floare cu trei petale și un spin”.
Din punct de
vedere logic, epigrama poate fi considerată un raționament deductiv. În primele
trei versuri se emit ipoteze, iar în ultimul vers se formulează concluzia, care
decurge din enunțurile anterioare. În cazul epigramei, e adevărat și faptul că
din ipoteze se pot trage mai multe concluzii, însă epigramistul respectă
spiritul acestei specii literare și o alege pe cea cu haz (fie și haz de
necaz), pipărată sau chiar acidă. Doar formal se poate vorbi de un raționament
deductiv în literatură, deoarece aici intervine creativitatea, imaginația,
mijloacele artistice specifice care deturnează/atenuează rigoarea.
Inginer de
profesie, dar și scriitor, poet, epigramist, eseist, autor de maxime și
aforisme, critic literar, jurnalist, Vasile I. Vulpașu, mărturisește că în
cazul domniei sale, incitarea interesului și aplecarea spre epigramă se trag
din lecturile scrierilor marilor epigramiști ai neamului: Alexandru O.
Teodorescu (Păstorel), Cincinat Pavelescu, George Corbu, Elis Râpeanu, Petre
Gigea-Gorun, Vasile Larco, Al. Clenciu, Nica Janet... Catrenele citite îi
atingeau sufletul și mintea și-i creau o bună dispoziție. „Cu pași timizi și
mărunți” începe a explora tărâmul epigramei de mână cu „epitafuri, șarje
amicale, farafastâcuri și anecdote epigramiste, epigrame”, apoi, la un moment
dat publică epigrame în volume de autor.
Am primit în
dar, și-i mulțumesc, cartea „Epigrame”: (Scrise între anii 1972-2015), apărută
în anul 2016, la Editura PIM, Iași. În deschidere, cititorul este întâmpinat de
un „Exordiu”, semnat de renumitul epigramist ieșean, Vasile Larco, o invitație
pertinentă și inspirată la lectură, apoi de un „Cuvânt înainte” al autorului,
cu aceeași bună intenție de a scoate în evidență talentul și meritele unor
epigramiști români, iar cu umor și spirit auto-critic își etalează modestia,
afirmând că pe tărâmul epigramei, mai „șchioapătă” uneori. Motivează faptul că
epigramele sale ar avea oarece carențe prin lipsa „urechii muzicale”, și este
de datoria sa să avertizeze cititorul să nu se aștepte să întâlnească vreo
bijuterie ori vreo perlă printre aceste scrieri. Însă, vă avertizez, dragi
cititori, este o farsă a autorului pentru a ne testa capacitatea de a discerne
ceea ce este bun, valoros de ceea ce este lipsit de valoare. În realitate,
autorul ne „servește pe tavă” umorul, fără ca domnia sa „să se întindă la
cașcaval”, pentru că știe foarte bine că „lauda de sine nu miroase a bine”.
Epigramele
incluse în carte sunt distribuite în patru capitole: „Replici, provocări,
păreri”; „Femeia, înger sau demon”; „Politice”; „Diverse”.
Vasile
Vulpașu ne spune că primul capitol este scris „cu toată aprecierea și stima
autorului” față de personalitățile destinatare ale poemelor. Începe periplu său
epigramistic arătându-și prețuirea față de excelența și polivalența unor
epigramiști de marcă ai umorului românesc: George Corbu - „Nu e corbu din poveste,/
Îi cunosc a sa măsură,/ S-a văzut prin multe teste; N-o să-i scape-orice din
gură!”; George Zarafu - „Din epigrame scoate bani,/ Se vând ca micii pe grătar/
Și face taxe de mulți ani,/ Doar dânsul este... cămătar!”; Al. Clenciu -
„Doamne, câte și mai câte/ Despre Clenciu s-au mai spus;/ Știe doar să
întărâte/ Și-i mereu pe... clenciuri pus!”; Alexandru O. Teodoreanu (Păstorel)
- „Păstori sunt mulți la orișicare stână,/ Pe când în epigramă, un rebel,/ E
unul, și așa o să rămână,/ Recunoscut, pe nume... Păstor(el)!”. Lista
personalităților care îl inspiră pe autor este mult mai lungă. Autorul a țintit
cu dibăcie vreo sută și ceva de colegi din „gașca” satirei și umorului, cărora
le-a dedicat epigrame, mulți dintre aceștia părtași ai Cenaclului epigramiștilor
olteni. Cu abilitate, Vasile Vulpașu exploatează în compunerea de epigrame
sensul literar al numelor celor cărora le sunt dedicate epigramele: Păstorel,
Gorun, Șchiopu, Corbu, Papuc, Robu, Dulgheru, Păun, Buzna, Potcoavă, Urdă,
Plăcintă, Moise, Cocioabă, Leu, Țeposu, Morar, Plămădeală, Poiană, Hanu, Popa,
Precupețu, Albu, Topor, Zarafu, Clenciu, Controlor, Bartolomeu, Păcală, Piru,
Arcaș, Mărginitu, Grădinaru, Moraru, Colțatu, Micuț, Bivolu, Păsărică, Cimpoi,
Șchiopătescu...
Deși
epigrama este un mod liric de a înțepa, de a lovi, atenția în exprimare și
politețea la Vasile Vulpașu sunt și un soi de curtoazie față de „victime”.
Autorul alege ca poantă varianta care nu zornăie, nu face zgomot, nu
șfichiuiește fără inimă, ci înțeapă fără să doară, ironizează cât să atragă
atenția, atinge ca o boare de zefir primăvara, crează bună dispoziție,
declanșează zâmbetul și râsul, e adevărat, uneori de râsu-plânsu.
Pentru un
epigramist, slăbiciunile omenești sunt un dar divin, îi „sar în ochi”, fără a-l
orbi, iar descoperirea acestora îi gâdilă orgoliul. Și, Doamne, de când lumea
și pământul, femeia este considerată cea care are cele mai multe cusururi.
Vasile Vulpașu dedică un capitol acesteia, pe care o vede „demon”, dar și
„înger”, ceea ce îl exonerează de acuzația că ar fi misogin, ca mulți alții. Este cunoscută și
recunoscută dualitatea femeii, iar autorul nu face altceva decât să măsoare
aceasta cu unitatea etalon a moralei și constată deraierile femeii din toate
vremurile, mult mai acute astăzi, când scara valorilor este răsturnată,
interesul pentru bani fiind cel care ne ghidează. În această logică, autorul ne
spune că totul se poate cumpăra, până și omul a devenit marfă: „Are șaișpe ani/
Și un gust nestins de bani,/ Chiar de face pe timida,/ Se întinde... ca omida!”
(Inițiere).
Asemenea
celor mai pricepuți în ale condeiului ironiei, prin epigramă autorul scoate în
evidență o parte din ispitele femeii, ea însăși ispitită de atracțiile vieții,
în fapt, carențe ale educației și obiceiuri „neortodoxe”, precum: frivolitatea, înșelăciunea din fragedă
tinerețe până la senectute: „Pe alee un tataie/ Duce-n lesă o potaie,/ Dar un
tânăr cu valută/ Duce-n brațe-o... parașută!” (Dimensiuni ale timpului).
Mergând mai departe cu raționamentul, din păcate, în multe cazuri, „tataie” cu
bani „ține în lesă” fete tinere, însă autorul creează ridicolul situației, în
care acesta este „dus de nas” sau, bietul ignorant ajunge la medic: „Ușor
fetița a sedus,/ Când bani în palmă el i-a pus,/ Iar bătrânelul, că-i de vină,/
E astăzi cu .... penicilină!” (Ea tinerică, el galant); „Gânduri nu avea
ascunse/ Și nici la femei oprire,/ La Dermato el ajunse, Că n-avea...
acoperire!” (Unui amant feroce).
Adulterul și
trădarea sunt o sursă de inspirațe inepuizabilă. N-am întâlnit epigramist care
să nu „sancționeze”, să nu aibă ca țintă a arcului sarcastic acest viciu. Un
vechi proverb al românilor spune limpede că „Ulciorul nu merge de multe ori la
apă” și, deși se știe acest lucru, sunt unii creduli care speră că în cazul lor
nu este valabilă această zicere, sperând că iubirile lor extraconjugale vor
rămâne necunoscute: „Ce-am iubit e un mister,/ Soarta domnu-mi va decide,/ Să
nu afle, -atâta sper,/ Soața mea, că m-ar ucide!” (Iubirile mele trebuie să
rămână mister) Câtă naivitate să mai crezi în mister în astfel de situații,
însă conștienți de păcat, speranța în iertarea Domnului este mai fierbinte ca
niciodată. Probabil merg pe ideea că „ceea ce-i frumos și lui Dumnezeu îi
place”. Naivitate, soața, deși va afla, nu-l va ucide, însă va da socoteală
cândva, undeva mai Sus!!!
Poate felul
de a fi al femeii, dorința de trădare, de înșelare se explică și prin simpla și
modesta dotare intelectuală și, din ignorață, dar cu infatuare își scoate în
evidență doar atu-urile fizice într-o formă, uneori indecentă: „Se tot laudă
prostește/ Cu ce are în dotare,/ De la gât pân’la picioare/ Dar de cap ea...
n-amintește!” (Unei femei înfumurate); „Ea pare drept comoară,/ Așa-i, discuții
nu încap,/ Că multe are pe afară/ Dar prea puține are-n cap!” (Unei anume femei
frumoase) Autorul vine cu o idee năstrușnică de a sancționa prostia: „Ce vă
spun nu e în van,/ Mai mulți bani în visterie/ Va aduce, an de an,/ Noua
taxă... de prostie!” (Proiect de hotărâre, taxă de prostie)
Dar să le
acordăm circumstanțe atenuante, „nu este nici o rușine să te naști prost,
rușine e să mori prost”, spunea poetul Marin Sorescu și să sperăm că mai au
timp de îndreptare, dezvoltare, evoluție... Și dacă, din vechime bărbatul este
considerat cuceritor, vânător autentic, autorul ne-amintește că lucrurile nu
stau chiar așa, pentru că, uneori poate fi pradă: „Teatru joacă mult femeia,/
Tot întinde-a vieții coardă/ Vrând s-aprindem noi scânteia/ Și-apoi știe să
ne... ardă!” (Ah! Femeia!) Să fie inteligență, să fie viclenie, să fie dorință
de iubire? Cred că din toate, câte puțin.
Femeile sunt
de multe ori deosebit de mofturoase, fac „fițe” fără motiv, „își dau aere” când
nu te aștepți și până la urmă, chiar „se dau în stambă”. Toate acestea fac
parte din farmecul feminin. Pentru autor, femeia este „carte fără sfârșit” și
„mister neelucidat”. Bărbatul o vrea alături și o iubește, însă nu reușește s-o
„citească”, pentru a o cunoaște cu adevărat și a-i dezlega misterul: „Femeia
este-o vastă carte/ Pe care-n viață o iubești,/ Deși îți este a ta parte,/
Chiar toată viața n-o citești!” (Femeia, cartea fără sfârșit); „Spun și eu,
doar vorba-ceea,/ Am în spate un trecut:/ În ce-a afirmat femeia/ Doar naivii
au crezut!” (Femeia, un mister neelucidat) Și, totuși lucrurile stau cu totul
altfel. Mare tristețe ar fi în lume ca femeia să fie văzută și apreciată doar
„fără cap”... Femeia este indispensabilă bărbatului, iar autorul îl îndeamnă pe
acesta s-o aprecieze pentru că: „Femeia-i înger pentru tine,/ Și-un sfat ți-l
dau, să-l poți reține/ Pe care-o iubești, să fie-a a ta,/ Altminteri foarte
mult vei regreta!” (Unui bărbat) Și chiar nu-i nicio glumă în chestia asta, să
fie un apropo la infidelitatea bărbaților, la superficialitatea sentimentelor
lor? Ca întotdeauna, adevărul este undeva la mijloc, infidelitatea aparține în
aceeași măsură femeilor și bărbaților.
Dintotdeauna,
o temă generoasă de abordat în epigramă a fost și este politica. În politică se
întâlnesc caractere, atitudini și manifestări… diverse. Dacă se spune despre
femei că, uneori „își pun poalele în cap”, epigramiștii ne dovedesc prin
catrenele loc că politicienii, cei mai mulți bărbați, „se dezbracă în văzul
lumii”... de bunele maniere, de principiile sănătoase, arătându-și viciile
înrădăcinate adânc în ființa lor: corupția (mita), eludarea legii, afaceri
oneroase, favoritismul și nepotismul, alegeri trucate, lenea, traseismul,
desfrâul.... În situații jenante, prinși în cursă și strânși în laț sunt
parlamentari, guvernanți, primari, juriști, profesori...: „Soarta nu-i atât de
bună,/ Mita-i rară și puțină,/ Iar cu cât ia într-o lună,/ Poate, doar, să-și ia mașină!” (Unui
parlamentar); „Dacă n-ai serviciu, casă/
Și nici ce să pui pe masă,/ Vrei să scapi de-acest amar?/ Fă-te „frate” cu-n
... primar!” (Când relația contează); „Vor câștiga doar cei mai buni,/ de nu
cumva vor fi minuni;/ Că e posibil, dintre toți/ Să mai existe și... nepoți!”
(La examen); „Cam la fel sunt de-i miroși,/ Vorbe goale, din păcate;/ Ei ne
vând pe rând gogoși/ Doar că unele-s... umflate!” (Unor candidați)
Sensibil la
tot ceea ce se întâmplă în țară, Vasile Vulpașu ironizează amara situație
actuală: „Munca-i treabă de poveste,/ Astăzi importăm făină,/ Cam așa de-o
vreme este:/ Grâu puțin, enorm neghină!” (În România) Acest lucru se întâmplă
cu sprijin substanțial de la: „De Ne A-ul lucră-ntruna,/ Cei de „sus” nimic nu
iartă,/ Fac și mare e lacuna,/ Din corupție o artă.” (Cerc vicios)
În capitolul
„Diverse”, autorul identifică și ironizează alte puncte vulnerabile din
societatea de astăzi: „Mereu te-ntrebi, nedumerit,/ De ce nu-i câmpul
înverzit,/ Au dispărut păduri, livezi,/ Pe „sus” doar uscături mai vezi!”
(Cumplita poluare) Epigramistul se uită și în grădina în care, el însuși este
pom sădit pentru a da roade, și observă că unii din tagma colegilor, scriitori,
poeți, epigramiști se află acolo de „florile mărului”,: „De la Dumnezeu e
darul/ Și aceasta e uzanța;/ Unii au talent cu carul/ Alții doar cu...
tărăboanța!” (Despre talent); „Tu, nasul prea pe sus îl salți/ Și-o vorbă aș
putea să-ți zic;/ Observ, cap ai ca și ceilalți,/ Doar că în el nu ai nimic!”
(Unui coleg ce ține nasul pe sus); „Dorința ta-i bătută-n cuie,/ Dar am un sfat
și cred că-i just:/ Că vrei enorm să ai statuie,/ La început să-ți faci un
bust!” (Unui tânăr scriitor); „Toți îl știu că scrie bine,/ Dar să-i spun acum
îmi vine:/ Epigramele ștanțate/ Sunt cu poame-mprumutate.” (Unui epigramist)
Nici medicii
nu scapă de ironia autorului; „Doctor bun, nimic de zis,/ Spun la toți ce-mi
ies în cale:/ O tonetă și-a deschis,/ Unde vinde plicuri... goale!”, (Valorificare).
De salutat
și apreciat autoironia autorului: „Multe-n viață mi-au ieșit,/ cam așa cum
mi-am dorit,/ Numai una-mi pare dramă/ Vorba e... de epigramă.” (Nouă bune, una
proastă); cu toate acestea, mărturisește că e „Bolnav de epigramă”: „De îmi
place, de nu-mi place,/ Epigrama nu-mi dă pace, Printre umoriști de soi/ Cresc
și eu un fin altoi!” Citindu-i epigramele, nu putem să-i dorim decât
„însănătoșire” din acest punct de vedere!!!
O carte, cu
un larg orizont spre universul umorului românesc. Autorul explorează sensurile
peiorative ale multor cuvinte din lexicul limbii române: parașută, ciupercuță,
buruiană, omidă, poștă, poamă, felină, balcoane, cocoș, neghină..., acestea
situându-se în cele mai multe situații în versul-poantă al catrenului. De
asemenea se regăsesc multe expresii, unele devenite argouri: foc și pară,
fructul interzis, gogoși umflate, o mână spală pe cealaltă...
Respectă cu
rigurozitate metrica, ritmul, rima și poanta, toate instrumente și componente
de bază ale epigramei de calitate. Umorul, satira, hazul și râsul sunt elemente
congruente ale catrenului epigramistic.
Deși declară
„război” abaterilor societății și viciilor omului, autorul duce o luptă onestă,
fără trădări, fără alianțe necinstite. Are bucuria de a scormoni și a scoate
răul la suprafață pentru a fi vizibil și propune o schimbare în bine a ceea ce
este nepotrivit în firea omului. Nu aruncă cu piatra, ci atrage atenția prin
pocnetul înalt al biciului îndreptat spre un nărav, o ipocrizie, o lipsă de
virtuți ori abundență de greșeli... Arcul cu care țintește este judicios
folosit, atât cât să atingă obiectivul pironit, fără a nimici.
Epigramele
lui Vasile Vulpașu impresionează prin suplețea umorului și stilul elegant și
subtil de exprimare. Din start spune NU obscenității și trivialității,
preferând să dea glas spuselor sale într-un spirit firesc, cu suplețe și
armonie. Arma sa este aluzia fină.
Meșter în a
alătura și uni „cuvinte potrivite”, autorul imprimă epigramelor sale aură și
grație delicate care dau tot farmecul acestui gen literar, deși nu le privează
de ținuta satirică destul de pronunțată. Cum altfel ar fi reușit să transmită
cititorului tablouri hilare într-o formă neîntrecută, precisă, poetică și
pitorească în cele mai mici și mai interesante amănunte?
Nu în
ultimul rând, un plus de valoare dau cărții inspiratele caricaturi ale
cunoscutului și talentatului artist plastic, Costel Pătrășcan. Reușește o
îmbinare ingenioasă a desenului cu textul, sporind mireasma și flacăra
umorului.
Și pentru ca
volumul să se constituie într-un tot unitar, care să glăsuiască amplu despre
cine este cu adevărat Vasile I. Vulpașu, acesta adaugă la sfârșitul cărții „În
loc de epilog”, „Autoportret și
Bio-bibliografie”.
„Epigrame”: (Scrise între anii 1972-2015)
sunt „Grame” doar ca formă, însă sunt autentice și prețioase „bijuterii lirice”
prin conținutul de umor. Humorul este un leac pentru cititor, este pilula cu
ingrediente naturale de care avem atâta nevoie. Epigramele lui Vasile Vulpașu
sunt crâmpeie satirice înflorite în pădurea verde a literaturii române, așezate
cu grijă într-o carte tonică și, în aceeași măsură instructivă care ne
relaxează și ne menține spiritul treaz prin verva și farmecul dezacordurilor
situaționale, dar și prin tonul hazliu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu