ALBINĂ ÎNTR-UN STUP DE CĂRȚI (II)
dr. Valentina Teclici
Îmi saltă
inima de bucurie când citesc o cronică despre cartea Oanei Frențescu (Iași), un
alt poet cu rădăcini hușene, Hușul fiind orașul în care am crescut și învățat
alfabetul meseriei de om, și-am făcut primii pași în lumea scrisului. Este
vorba de <Nevoia de serenitate a Oanei Frențescu>, titlul recenziei la
volumul „Refugii în albastru”, (Iași, PIM, 2019), culoarea considerată adesea
simbolul a tot ce este legat de spiritualitate.
Pentru Oana
Frențescu „Poezia arde dezlănțuit sfâșiind mătasea sângelui”, lirica ei abundă „de imagini în armonii de albastru”,
paradoxul e mereu prezent „plinul este gol, ființele sunt bântuite de neființe,
lumea se clătină la tot pasul”, cuvântul „sânge” e laitmotivul ei preferat și geometria
existenței sale are forme multiple, în funcție de trăirile eului liric: „ploaia
cade în cercuri ca niște puncte mari/ îndoind bulevardele orașului” (Locuiesc
într-o sferă).
Vasilica
Grigoraș nu scapă prilejul de a filosofa, „Omul are capacitatea, asemenea
păsării Phoenix, de a renaște din propria cenușă. Acest mister se află în
faptul că omul are o legătură sacră atât cu pământul, cât și cu cerul”,
referindu-se la poezia „Suntem”: „Pământul pe care calc mi-a pregătit sub
tălpi/ o nouă formulă de legătură cosmică, / între mine și iarbă,/ între restul
sfios de pași în abis.” Speranța descoperirii și trăirii înduhovnicite este
soluția întru toate, la fiecare pas, la fiecare respirație și privire spre
înalt: „În deschiderea închisă între cer și pământ,/ Dumnezeu nevăzut
conversează cu tine/ c-un har neștiut” (În fiecare zi). Volumul de versuri al
Oanei Frențescu impresionează prin bogăția de figuri de stil – epitete,
comparații, simboluri, alegorii, oximorone.
Recenzia
<Reflexia adevărului în oglinda sufletului> este focalizată pe cartea
„Oglinzi de suflet” (Editura Liric Graph, 2020) a treizecea carte de poezie a
poetului medic Viorel Birtu-Pîrăianu,
Poetul, un
„peisagist al stărilor sufletești” este dezamăgit de adevărul în care trăim.
Soarta omului fiind „imprevizibilă pentru că aripile zborului său se atrofiază
treptat ori sunt rupte fără milă”. În poezia „Aripi arse”, poetul se
confesează: „eu sunt nebunul lumii/ azi râd și plâng pe cioturi goale// mă
prăbușesc în hău și mă trezesc erou/ între perfecte și imperfecte clipe// e
lumea oarbă și iubirea crudă/ pe chipul meu, demoni înfloresc// aicea toate nu
mai au vreun rost”.
Autorul
volumului „Oglinzi de suflet” este prezentat ca un „Poet al monotoniei
cotidiene, al plictiselii depresive”, lirica sa fiind „expresia fidelă a lumii
de azi, o contemporaneitate samavolnică” în care „viața este un joc, însă jocul
cu mintea și sufletul este doar chin, amărăciune și întunecime.”
Despre lirica
poetului constănțean Viorel Birtu-Pîrăianu aflăm că „este un produs, o
consecință a lucidități gândirii sale, a unui spirit de observație cerebral,
discret și fin” iar volumul recenzat „abundă în figuri de stil, metafore
eclactante prin formă, însă, unele întunecate prin conținut”, reflectare fidelă
a stărilor sufletești ale autorului.
<„Vânzătorul
de lumină”, Metaforă sau realitate?> se intitulează recenzia cărții
„Vânzătorul de lumină” (Omega, Buzău, 2018,) semnată de Girel Barbu, „un bard
popular”, binecuvântat de credința strămoșească care „într-un autentic demers
literar, elogiază duios și tandru viața patriarhală” a plaiurilor natale. În
poezia acestui autor, Vasilica Grigoraș a descrifrat influențe ale altor poeți,
cum ar fi Octavian Goga, Mihai Eminescu, Vasile Militaru fie ca stil, fie prin
tematica aleasă, dar aceste influențe nu micșorează valoarea cărții.
Tematica
poeziei lui Girel Barbu include „câteva repere majore ale credinței ortodoxe”
dar și ale realității actuale a societății românești: „Criză nu e, că nu-s
bani”, „Criză nu e, că nu-i pîine”, „Criză nu-i că e șomaj”, ci în opinia
autorului „Criză este de credință!”, „Criză e de fapte bune!”, „Criză e
de-nțelepciune!”. În ceea ce privește lipsurile materiale, financiare „Criza
vine, criza trece”, însă în plan spiritual „Consecințele rămîn!” (Criza vine,
criza trece). Volumul de versuri al bardului buzoian este „O carte cu
binecuvântată mireasmă teologică, LUMINA fiind Dumnezeu întreit”, comentează
recenzenta.
<Tresăriri la „Ecoul strigătului mut”>
este titlul recenziei scrise pentru volumul „Cu timpul de mână” (Editura
Scripta manent, Napier, 2019) al poetei hușene Dorina Carp Nenici, cu care am
conexiuni care țin de mână nu numai timpul și trecutul cu amintiri impregnate
de muzică și poezie, ci și prezentul prin colaborări de la distanță.
Poezia
Dorinei Nenici, evident înclinată spre melancolie, tumultul interior, tristețe,
anxietate este echilibrată de spiritul reflexiv și interogativ al poetei,
care-i pune timpului ireversibil și incert întrebări existențiale, cât și de
credința sa în Dumnezeu.
Vasilica
Grigoraș, afirmă: „Lirica poetei hușene este pătrunsă de fiorul religios,
efemerul se înfrățește cu harul divin. Poeta este permanent în căutarea
epifaniei, a revelației divine, considerând că ispășirea omului de păcat poate
fi atinsă doar prin credință, iar în credință, iubirea este totul, este leac:
„să punem lesne dragoste-n ură” prin „Împărtășanie”.
În acest
volum, al doilea publicat până în prezent de Dorina Carp Nenici, recenzenta observă
„o nouă forță a autoarei care stimulează demersul liric, ceea ce dovedește
dorința Dorinei de a accede spre o nouă etapă de cucerire a cetății poeziei”.
Titlul
acestei recenzii <Deversări de cuvinte și idei> se referă la „Repaus de
eternitate” (PIM, Iași, 2019), cel de-al doilea volum de poezie publicat de
poetul Mihai Savin.
Remarcând că
problematica principală a acestui volum este timpul și eternitatea, Vasilica
Grigoraș folosește această ocazie pentru a împărtăși cu noi cunoștințele sale
de filosofie, religie și fizică cuantică. Pentru poetul Mihai Savin preocupat
de „raportul dintre efemer și etern, între trecere și stagnare, între variabil
și imuabil”, „eternitatea este sinonimă cu veșnicia”, de aceea e nevoie de
„repaus de eternitate”, cum inspirat a ales titlul cărții.
Vasilica
Grigoraș observă influența poeziei lui Nichita Stănescu în unele tematici și
expresii literare generate, cred eu, de similarități spirituale și de cultură
existente între cei doi poeți. În lirica acestui poet „dragostea, deși o
constantă, este o realitate în mișcare”; femeia este dualitate și paradox a tot
și a toate „femeie, ești a frumosului ș-a dracului,/ a lutului greșit și a
ceramicii ornamentată” (femeie); drama zidirii Anei (Monastirea Argeșului),
simbolul sacrificiului în creație își găsesc un spațiu în edificiul cărții,
cuvântul este pivotul sublim al creației în toate aspectele eternizării,
deoarece „cuvântu-i sărbătoare în tristă carte” și „din văzduhul diafan al
cuvântului/ pornește un strigăt către arbori/ precum și prognozele atingerii
tale,/ de miezul nopții revendicate.” (știam).
Cronica de
carte <Cu „Insomnia iubirii” spre Eden> se referă la „Insomnia iubirii”
Editura Doxologia, Iași, 2020, al treilea volum al poetului Florin Gheorghiu,
un alt hușean, care locuiește în Grecia de peste 30 de ani, de care mă leagă
amintiri din România dar și din Grecia, unde am fost invitată de familia sa
pentru 10 zile în anul 2013. În acest volum de versuri, Florin Gheorghiu își
etalează cu dezinvoltură bogata cultură generală, abilitatea de a observa
mediul și societatea în care trăiește cât și tenacitatea de om de știință de a
face din iubirea cu multiplele ei fațete, un obiect de studiu.
Vasilica
Grigoraș, comentează că poezia de sorginte filosofică a lui Florin Gheorghiu se
apropie de proza lirică, specifică vechii Elade. „Astfel, rapsodul român și-a
dat mâna cu aedul elen și cântă împreună iubirea în manieră aparte, îmbinând
spontaneitatea cu efortul intelectual sistematic.”
Poetul a
„conceput poezia cu spiritul treaz (insomnie) în chip rațional, spre căutarea
tâlcului adânc al existenței umane (iubire), plecând de la izvoare antice. În
acest sens, scrierea sa are un stil profund; se poate spune că este o poezie
deosebită care se adresează și cititorilor instruiți, dar și celor cu dorința
neostoită de receptare de varii și noi cunoștințe. (…) Iubirea profundă a
poetului pentru Pământ, pentru oameni, pentru flora și fauna acestuia, este
laitmotivul, care ca un fir roșu străbate întregul volum, de la prima, până la
ultima sa poezie.”
Vasilica
Grigoraș intitulează cronica de carte scrisă pentru volumul „Icoane vii”
(Editura Mușatinia, Roman, 2020) <Dorul – sfântă unire, dulce amintire>,
alcătuită de poeta, eseista și scriitoarea timișoreană Mariana Gurza și editată
împreună cu soțul ei. Cartea este
dedicată părinților lor și publicată cu ocazia comemorării unui an de la
plecarea la Domnul a mamei Marianei.
Mariana
Gurza îndrăznește să îi deranjeze pe cei dragi „din acea lume necunoscută”
pentru a le trasmite dorul ei. Dragostea Marianei Gurza pentru cei plecați, în
special pentru mama ei, este profundă și infinită precum durerea ei, precum
credința ei creștină și puterea rugăciunii: „Te rog mamă, iartă-mi durerea/ Te
strig, te chem, mă arde tăcerea...// Te vom purta în rugă sfântă/ Mama
mea, cea blândă...” (Rugă) „Un șir de
mătănii,/ Unduit lângă candela ce arde/ Îmi duce ruga/ Spre tine, MAMĂ!/
Lacrima prinsă-n șirag/ Mai poartă și acum/ Mirosul tău de bucovineancă,/ De
viorea,/ De iubire./ Acum, îmbrăcată în lumină/ Îmi zâmbești din înalturi...”
(Un șir de mătănii…)
Pentru toți,
dorul poetei este: „O lacrimă şi o rugăciune. O lacrimă de poet ce s-a ridicat
pe un petec de cer. Pentru toţi cei plecaţi… Un îndemn spre meditaţie în prag
de seară pentru acei poeţi ce plâng durerea lumii...” (De ce plâng poeții)
Citându-l pe
Lucian Blaga: „Dorul este un organ de cunoaștere a infinitului”, Vasilica
Grigoraș conchide: „Poemele și eseurile din această carte sunt candele aprinse
de focul curățitor al DORULUI. Prin esența lor bine articulată de fiorului
liric primenesc lacrima, adâncesc trăirile, înalță rugăciunea și limpezesc
dorința de a accepta și de a merge înainte.”
În capitolul
„POEZIE”, Vasilica Grigoraș a cules nectarul din creația înmiresmată și plină
de culoare a zece poeți, ceea ce întărește sintagma lui Vasile Alecsandri ca
„românul s-a născut poet”, expresie pe cât de folosită, pe atât de definitorie
pentru harul poporul nostru și de dragă multora dintre noi.
(va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu