marți, 20 aprilie 2021

Stanciulescu Alexandru - DOAR O VORBĂ......! cu GÂND DE SEARĂ

 



DARNICIA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Contemplând Universul, vad peste tot extraordinara marinimie a lui Dumnezeu în binefacerile Sale naturale: fata pamântului este ca o masa somptuoasa, garnisita din belsug cu mâncaruri diferite, pregatite cu cea mai mare atentie si de cea mai generoasa Gazda. Adâncurile marilor, daruiesc, de asemenea, omului hrana sa. Si ce sa zic de animale, patrupede si pasari? Câta generozitate pentru a asigura omului hrana si îmbracaminte. Darurile Domnului sunt nemarginite. Vezi tot ce rodeste pamântul vara si toamna! Tot crestinul, dar mai ales preotul, trebuie sa imite darnicia lui Dumnezeu. Masa lui sa fie pregatita pentru toti, ca masa Domnului. Zgârcitul este dusmanul lui Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67.

 

 

AS VREA SA MOR AICI

Compozitorul Arvo Part

 

 

Am cunoscut un baietas care s-a întâmplat sa ajunga într-o zi într-un loc foarte placut, un loc serios, oarecum, si frumos. Un baietas care avea, poate, vreo zece ani. Si iata ca el a spus: „Aici e atât de bine si frumos; as vrea sa mor aici”. Avea înca toata viata înainte! De unde astfel de gânduri? Însa aceasta a fost un fel de pauza… În viata lui s-a deschis dintr-odata ceva neobisnuit pentru dânsul si el a grait asa. Iata. Pentru ca un calculator sa scoata un asemenea gând, cu totul nou, ar fi trebuit sa faca miliarde de calcule în fiece secunda, iar calculatoarele cele vechi ar fi avut nevoie de câteva zile, pe când în sufletul omenesc se naste dintr-odata un astfel de gând. Vedeti, ce bogatie, ce masinarie avem sub stapânirea noastra… nu stiu unde… si în inima, si în cap , si în trup în acelasi timp… Si muzica e un fel de limba straina mai ciudata; ea traduce, într-un chip oarecare; în toate aceste situatii, ea este ca un fel de mijlocitor.

 

 Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii, puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 113-114.

 

  

INFRUMUSETAREA MORMINTELOR

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Varuirea si înfrumusetarea mormintelor sunt un simbol al oamenilor celor fatarnici. În zadar le este munca înfrumusetarii mormintelor pe dinafara, daca acestea „înauntru sunt pline de oase de morti si de toata necuratia” (Matei 23, 27). „Oasele celor morti” sunt un simbol al inimii împietrite si al mintii omenesti pline de ratacire, care nu lasa ca Duhul Sfânt sa patrunda înauntru. „Necuratia” întruchipeaza multe alte vicii si patimi. Toate viciile si le ascund oamenii fatarnici cu prefacuta evlavie si virtute, precum mormântul cel frumos ascunde întru sine un mort.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 59



CEASORNICUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un ceasornic, odata ce a fost întors, merge neîncetat si fie ca noi dormim sau suntem treji, lucram ori nu facem nimic, el îsi urmeaza mersul sau necontenit, pâna când arcul i se destinde de tot si se opreste mecanismul. Asa este si viata noastra: de la nastere si pâna la moarte ea întruna se scurge si se scurteaza. Fie ca ne odihnim sau trudim, veghem sau dormim, stam de vorba cu cineva ori stam în tacere, viata noastra îsi savârseste cursul ei necontenit, îndreptându-se spre sfârsitul sau, si astazi este deja mai aproape de ispravire decât ieri sau alaltaieri, iar în ceasul acesta – mai aproape decât cu o ora în urma. În acest chip, fara sa bagam noi de seama, viata noastra se scurteaza! Asa trec ceasurile si clipele! Însa nu putem sti când se va opri mecanismul si când pendulul îsi va înceta bataile sale. Pronia Domnului a ascuns de noi acestea ca sa fim mereu pregatiti pentru savârsire, orisicând ne-ar chema la El Stapânul si Dumnezeul nostru. „Fericite sunt slugile acelea pe care stapânul, venind, le va afla priveghind” (Luca 12, 37). Nefericiti sunt dar cei pe care-i va gasi cufundati în somnul pacatului! Aceasta întâmplare si cugetarea asupra ei te învata, crestine: 1) ca vremea vietii noastre se scurge fara încetare; 2) ca ne este cu neputinta sa întoarcem timpul care a trecut; 3) ca trecutul si viitorul nu ne apartin, ci doar ceea ce avem acum este al nostru; 4) ca nu ne este dat sa ne cunoastem sfârsitul; 5) ca prin urmare, mereu, în orice ceas, trebuie sa fim gata pentru a iesi din viata aceasta, daca vrem sa murim fericiti. 6) De aici întelegem ca unui crestin i se cuvine sa se afle în necontenita pocainta si în nevointa cea întru credinta si cucernicie. 7) Si precum vrea sa fie gasit la sfârsitul zilelor sale, asa trebuie sa se straduiasca a fi în orice vreme a vietii lui, întrucât nu stie dimineata de va ajunge sa mai prinda o seara, iar seara nu cunoaste de va mai apuca sa vada zorii unei alte zile. Caci vedem uneori ca, aceia care de dimineata umblau sanatosi, seara zac fara suflare pe patul mortii, ori cei ce-au adormit la sfârsitul zilei nu se mai trezesc dimineata, caci ramân sa doarma pâna ce va suna trâmbita Arhanghelului. Or, cele ce s-au petrecut cu altii se pot savârsi si cu tine si cu mine, de vreme ce noi toti nu suntem feriti de nicio întâmplare cu putinta.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 121

 

 

SAMANTA DE MUSTAR

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Samânta de mustar este simbolul Împaratiei Cerurilor, în întelesul cresterii ei de la ceva foarte mic catre ceva urias. Mântuitorul, vorbind poporului în pilde despre Împaratia lui Dumnezeu, spune ca „asemenea este grauntelui de mustar pe care, luându-l un om l-a aruncat în gradina sa, si a crescut si s-a facut copac, iar pasarile cerului s-au salasluit în ramurile lui” (Luca 13, 19). Aceasta înseamna ca Împaratia Cerurilor în sufletul omenesc va deveni mai mare decât orice altceva care creste în suflet. Ramurile sale vor atinge Cerul si Îngerii lui Dumnezeu vor veni pe aceste ramuri.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 43



SIMTUL VAZULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Vederea este simtul cel mai nobil si desavârsit dintre toate cele cinci simturi exterioare; aceasta nu contribuie doar la conservarea vietii trupesti, ci slujeste omului cu precadere în privinta nevoilor sale spirituale. Diferenta existenta între foloasele aduse sufletului si cele aduse trupului este atât de mare pe cât de mare e diferenta între nevoile duhului si cele ale carnii, precum si aceea dintre arte si stiinte si nevoile vietii cotidiene. Artele frumoase se datoreaza ochiului. Dupa cum ne arata Istoria antropologiei, prin intermediul vederii omul este introdus în lumea frumusetii spirituale si materiale, a gratiei, ordinii, armoniei, stralucirii, maretiei, sublimului si miracolelor; ea strabate înaltimile, distantele si, ramânând nemiscata, contempla, ca de pe un tron înalt si maret, întreaga lume. Îsi încordeaza ochii si patrunde în universul microscopic si plin de mistere al creatiilor invizibile; si de acolo, înaltându-se mai presus de ceruri, intra în universurile infinite ale titanilor, ale pietrelor de temelie a întregii creatii si cutreiera în universuri invizibile asemenea unui locuitor al înaltului care paseste deasupra cerurilor. Cu adevarat, cât de minunata e vederea!

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 100.

 

 


CE ESTI TU AZI...

Parintele Paisie Olaru

 

 

Aducerea aminte de moarte este de mare folos, ca smereste pe om si ne da râvna pentru rugaciune si uneori si lacrimi. Sa mearga fratii din manastire mai des în cimitir si sa vorbeasca cu cei morti, ca ei îi vor învata cam asa: „Ce esti tu azi, am fost noi ieri; si ce suntem noi azi, vei fi tu mâine!” Acest cuvânt este foarte adevarat si poate fi de folos. Sa lasam grijile cele trecatoare, vorba multa, mândria, prietenia cu cei lumesti si sa ne rugam mai mult. Este de folos celor mai tineri si tuturor sa citeasca zilnic din Noul Testament, Vietile Sfintilor si învataturile Sfintilor Parinti, ca încetul cu încetul sa le urmeze si viata.

 

Parintele Paisie Olaru, Parintele Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 58-59



C O A S A

Parintele Ilie Cleopa

 

 

Daca vedem ca într-o câmpie bine înflorita au intrat niste cosasi si cu coasa lor nemiloasa taie si doboara la pamânt multime mare de iarba si de flori frumoase, care acum împodobeau pamântul cu culorile lor frumoase si cu mireasma lor si daca ne aducem aminte ca si pe noi ne asteapta coasa mortii, care nu are mila de copii, de tineri si de batrâni, ci pe toti, prin dureri si suspine negraite ne scoate din viata si ne duce în vesnicia veacului celui fara de margine, apoi negresit ca dintr-o cugetare ca aceasta mare folos pentru sufletul nostru adunam si spre trezvie si grija de mântuirea noastra ne desteptam. Sa ne aducem aminte caci ca iarba si floarea câmpului suntem asemenea, care azi înfloreste, iar mâine se arunca în cuptor. Fiindca o mica fierbinteala, un junghi sau o mica suparare sau o alta întâmplare, scoate pe om dintre cei vii si-l duce în tarina pamântului si toata cinstea si podoaba lui, ca un vis a trecut si ca un fum ce-l goneste vântul s-a stins de pe pamânt.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37.

 

 

 

MAMA SI COPILUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

O mama buna îsi creste copilul în cântec sfânt si rugaciune. Acestea sunt primele daruri pe care o mama, o femeie crestina, le poate face copilului ei. Cântecul de leagan si rugaciunea, murmurate usor, linistesc si dezvolta în firea noului nascut sentimente nobile si curate. Mama si copilul sunt doua fiinte care nu pot fi despartite. Cine nu cinsteste pe mama întristeaza si raneste adânc pe fiul mamei. Cine iubeste pe fiu aduce cea mai mare bucurie mamei. Asa este în viata noastra a tuturor. Asa este si în viata cea dumnezeiasca, în viata cea cereasca.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 68-69

 

 

ICOANELE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Icoanele sunt o necesitate a naturii omului. Poate oare firea noastra sa se lipseasca de imagine? Poti oare sa-ti aduci aminte de un obiect sau o fiinta care nu sunt de fata fara sa ti le „imaginezi”? Oare nu Însusi Dumnezeu ne-a dat capacitatea de a ne imagina? Icoanele sunt raspunsul Bisericii la una din necesitatile stringente ale naturii noastre.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 387



TRANSPARENTA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Razele soarelui strabat aerul transparent care se contopesc, ca sa spunem asa, cu lumina, desi aceasta, ca un element subtil ce este, poate oricând sa îl paraseasca. Apa de izvor, cristalul, sticla sunt de asemenea strabatute de lumini si se fac una cu ea. Numeroase corpuri capabile sa reflecte sau sa refracte lumina sunt scaldate sau stralucesc de lumina soarelui, sau a unei surse de lumina, primesc si caldura de la ea. La odajdiile cusute cu fire de aur sau de argint, în fiecare sclipire straluceste lumina soarelui. Exact la fel si alesii neamului omenesc, sufletele dreptilor, devin penetrabile Luminii Dumnezeului Ratiunii, stralucesc de lumina Lui, se dizolva în ea. Întocmai si fiecare particica din Sfintele si Datatoarele-de-viata Taine, prefacute în Trupul si Sângele Stapânului Însusi este, toata, numai lumina, stralucire, caldura, viata. Nici cea mai marunta p articula nu ramâne neprefacuta în lumina si viata Dumnezeirii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 441

 

 

GANDURILE OMULUI

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

Omul socoteste, de obicei, ca toate gândurile sunt ale lui, proprii, opera sa izvorând de la el însusi. Cu toate acestea, este neadevarat, chiar daca omul proclama ca duhul sau, partea lui launtrica, nu se supune influentei puterii duhovnicesti, nici celor bune, nici celor rele. În realitate, duhul omenesc suporta influenta unei multimi de puteri duhovnicesti exact în acelasi fel în care asupra trupului actioneaza o multime de forte fizice.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 80

 

 

CANDELA LAUNTRICA

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Pentru ospatul Tau de nunta, Stapâne, îmbraca-ma cu strai vrednic, pe care sa-l gateasca în mine, înca de aici, harul Tau. Învredniceste-ma sa aprind atunci si candela, pe care sa mi-o daruiasca îndurarile Tale.

 

Si asa, cu bucurie voi iesi ca sa Te întâmpin, preaslavindu-Te si binecuvântându-Te cu nadejdea de a fi partas Dreptilor si Sfintilor care din veac bine au placut înaintea Ta.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 56.



POMUL VIETII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

        „Dupa roadele lor îi veti cunoaste” (Matei 7, 16). Din roadele binecuvântate, placute si datatoare de viata ale Liturghiei – preasfintele Taine ale Trupului si Sângelui Domnului – vei recunoaste ca Liturghia este de la Dumnezeu, ca este inspiratia Duhului Sfânt si ca Preasfântul Duh, Datator de Viata, respira în toate rugaciunile ei, în toate rânduielile ei sfinte.

 

          Ce minunat pom al vietii este Liturghia! Ce frunze are el, ce roade poarta el! Nu numai roadele, ci chiar si „frunzele pomului sunt spre tamaduirea neamurilor” (Apocalipsa 22, 2). Caci cine nu a simtit în sufletul sau un mare câstig duhovnicesc, pacea si fericirea, fie si numai pentru faptul de a fi stat cu evlavie la dumnezeiasca Liturghie? Ceea ce aduce roade bune, este bun si în sine; aceasta este o lege a naturii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 95-96

 

 

E R O S U L

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

            Iubirea, aceasta iubire, erosul, iubirea trupeasca, pamânteasca, nu dureaza mult. Nu dureaza prea mult. În rare cupluri se pastreaza aceeasi iubire ca si la început. Pâna la urma ea se raceste si traieste sotul lânga sotie din niste obligatii sociale. Iubirea a disparut. Erosul! Aceasta este iubirea pamânteasca, lumeasca. Oamenii normali se uita la iubirea sufleteasca. Îsi iubeste omul femeia numai pentru ca e femeie si pentru ca are nevoie de trupul ei?! Nu! O iubeste ca pe o partenera. O iubeste ca pe o prietena scumpa. Dupa iubirea aceasta trupeasca despre care am vorbit vine cea sufleteasca. Aceasta trebuie cultivata. Sigur ca la baza ei e tot credinta, adica respectarea poruncilor lui Dumnezeu. Adica dupa iubirea aceasta care se epuizeaza, tânarul si tânara îsi încheie ciclul de dragoste trupeasca si devin doua personalitati care se completeaza una pe alta.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 77

 

 

ROADE PARGUITE

Sfantul Teofan Zavoratul

        

 

             Vazând roadele bine coapte, lucratorul de pamânt sârguieste sa le culeaga, ca sa nu sufere vatamare: si Tu, Mântuitorule, îi culegi pe cei alesi, care cu dreptate se ostenesc.

 

           Iar noi, cei lenesi si slabi cu voia, staruim în învârtosarea noastra si roada noastra ramâne întotdeauna nepârguita, fiindca nu ne hotarâm sa ne ostenim, fara a ne cruta pe noi însine, ca sa ne pârguim în faptele cele bune si sa fim adunati pe drept în jitnita vietii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 86-87



DEFORMAREA

Parintele Rafail Noica

 

 

Tot omul cauta adevarul, cauta viata, de unde vine si unde este destinat sa mearga. Si îndraznesc sa mai aduc aicea si alt cuvânt al Parintelui meu duhovnic: „Nici un om nu vrea sa pacatuiasca”. M-am uimit atunci, fiindca eu stiam ca toti vrem sa pacatuim, dar este interzis. Nu-i adevarat! Omul nu cauta pacatul. Pacatul este, în general, o deformare. Pacatul n-are fiinta în sine, nu exista, fiindca Dumnezeu nu l-a facut si, ce nu a facut Dumnezeu, nu exista.

 

Parintele Rafail Noica, Cultura Duhului, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 126-127

 

 

PATRIA NEPIERITOARE

Fericitul Trifon Turkestanov

 

 

Doamne, atât de bine este a fi oaspete al Tau: vântul e plin de înmiresmare, muntii tind catre ceruri, apele, asemenea unor oglinzi nemarginite, rasfrâng aurul razelor si usurimea norilor. Tainic sopteste întreaga fire si toata e plina de mângâiere; si pasarile, si jivinele poarta în sine pecetluirea dragostei Tale. Blagoslovit e pamântul-maica cu frumusetea lui trecatoare, cel ce desteapta în noi nazuirea patriei celei nepieritoare, unde, întru acea frumusete la care stricaciune nu se mai suie, rasuna în veci: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 124

 

 

PLOAIA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca pamântul fara ploaie se usuca si nu mai rodeste. Întelege de aici ca asemenea si sufletul cel neadapat cu roua cuvântului si a harului dumnezeiesc se usuca si se face neroditor. Trupul nostru se istoveste prin foame si prin sete, iar apoi, de nu este întarit prin mâncare, ajunge sa moara. Prin aceasta esti povatuit ca, asa precum în fiece zi cauti mâncare si bautura pentru trupul tau, sa cauti neîncetat a dobândi si pentru suflet hrana, apa si mângâiere din cuvântul Domnului, pentru ca sa nu moara în veci sufletul tau, fiind istovit de foame si de sete.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 75







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu