Mirabilys
Mirabilys
"Modalitatea
lui Krishnamurti de a rămâne calm în orice situație.
„Filozoful Krishnamurti (cunoscut și ca
mare învațător spiritual) a întrebat auditoriul la una dintre conferințele pe
care le-a ținut spre sfârșitul vieții sale: “stiți care este secretul meu?”.
Oamenii îl ascultau cu întreaga atenție,
căci un învațător de talia lui Krishnamurti trebuia să aibă un secret
extraordinar, care-l adusese la atât de mare întelepciune.
“Pe mine nu mă deranjează nimic din ce mi se întâmplă; acesta-i
secretul”, a spus filozoful.
Dar, haideți să vedem “cum se poate să nu te deranjeze nimic din ce ți
se întâmplă” și ce implicații are “absența deranjului”, ca și “prezența” lui
sub forma protestului, iritării, supărării, deprimării, furiei, fricii etc.?
A fi deranjat – indiferent prin ce stare interioară – înseamnă a te opune
curentului vieții și aceasta se întâmplă pentru că privești evenimentele și
lumea prin ochelari prea strâmți. Ocazia de a te simți “deranjat” se ivește tot
timpul; la fiecare pas se poate să fii din cale afară de deranjat. În trafic te
poți simți enervat din cale afară. Pe stradă te pot deranja gunoaiele, hârtiile
aruncate, oamenii îmbrăcați prost, fețele lor triste, aerul poluat, autobuzul
care întârzie, vecinul, administratorul, șeful, colegul de birou și tot așa.
Provocarea la „deranj” poate apărea de oriunde; pâna si pe un câmp pustiu te
poate enerva pustiul însuși, vântul sau arșița.
Intrebarea este: dacă te lași deranjat de lucruri atât de mărunte, ce
faci când te părăsește partenerul de viață, când dai faliment sau ceva
important pentru viața ta iese invers decât ai sperat? „A nu te lăsa deranjat”
nu este posibil fără a decide că poți să accepți lumea, viața, condițiile
experienței umane și tot ce se întâmplă. Dacă vei fi deranjat de un lucru cât
de mărunt astăzi, mâine vor fi două lucruri mărunte care te vor agasa. Și apoi
vor fi trei, pâna când tot ce se întâmplă, fie si ceea ce majoritatea oamenilor
ar considera o binecuvântare, va deveni pricină de deranj. Te vor enerva toate.
Te vor deprima. Te vor înfuria.
Vei vedea de jur împrejur doar ce te
scoate din sărite, ori ceea ce merge prost. Vei atrage in câmpul tău interior
doar ceea ce-ți displace profund și astfel viața îti va confirma că universul
este ceea ce vezi. Si acum, cine să te contrazică? Cine să-ti spună că viața-i
frumoasă, că există și o parte pe care nu o vezi, atâta vreme cât mintea ți-e
împresurată cu imagini și percepții, dar și cu realitați care îți confirma
viziunea?
A ajunge in stadiul în care „nimic nu te deranjează” nu este posibil
printr-un salt simplu, de tipul „nu mai vreau să mă deranjeze ceva”! Acesta
este un exercițiu spiritual de mare putere si profunzime, care trebuie exersat
zi de zi, în toate împrejurările vieții.
A nu fi deranjat, înseamnă „a accepta” în întregime ceea ce vine, ceea
ce este chiar acum. Dar „acceptarea” aceasta presupune transpirație spirituală.
Înseamnă a înțelege că-n spatele tuturor întâmplărilor poate fi un sens pe care
nu-l vezi cu mintea și nu-l poți înțelege cu logica.
Acceptarea nu se poate face prin forță. Ea începe de la o decizie, aceea
de „a accepta” orice se întamplă și a face exercițiul acesta în toate
întâmplările vieții. A venit un tsunami peste tine și ți-a măturat fericirea.
Dacă nu ai în spate un exercițiu spiritual de acceptare a lucrurilor neplăcute,
dar mărunte, tsunami-ul „vieții” te pune la pământ. A nu fi deranjat nu
presupune a simți o ură atroce sau o iritare fierbinte pe care nu o exprimi din
politețe (cum se întâmplă atât de des). Numai puterea reala a Vieții, puterea
interioară reală te ajută să rămâi senin în mijlocul furtunii și să simți că
prezența furtunii sau a soarelui – după caz – nu este un accident.”"
Karmapa
"Then in terms of the nature of mind,
the true nature of mind, I don’t know what I could say about that. It’s just
there. Usually we think of the true nature of mind as something really high,
and although I haven’t done a lot of practice in relation to the true nature of
mind, if I speak from my own experience of this, I could say that eventually we
will return to what we were bored with in the beginning and discover that was
it.
So we start off by thinking that what we
have right now is too simple, too ordinary. The true nature of mind must be
something special, something high, something prettier than what we have now.
And what we have now doesn’t really satisfy our desires, it’s not very
attractive to us, but if you put some serious effort into your practice, then
eventually I think that recognizing the true nature of mind means returning to
that place where you started with——your boring unattractive, not new, not high,
mental state——and actually recognize that it has been what you’re looking for.
Recognizing the true nature of mind isn’t
a case of getting something new, it’s a case of recognizing what is old in some
ways, what has been with you this whole time and recognizing that it is nothing
other than that. So it’s not like getting some new possession. Maybe there has
been a past model of the iPhone, and we wait for the next model to come out.
There has been iPhone 3, now there is iPhone 4, and we are all waiting for
iPhone 5 to come. We are all waiting with great hope for the iPhone 5, but I
think the practice of working with the true nature of mind is one of
recognizing what our current iPhone can do, appreciating the iPhone that we have
now.
Not only that, but learning how to use the
iPhone that we have now. Sometimes we don’t take the time to learn how to use
the iPhone, and then because of our lack of knowledge of how to use it, we
think that it is boring, we think that it is unattractive, and we wait for the
next iPhone to come out. We think that would be much better. So if we approach
the nature of mind with an attitude that thinks it has to be something new, it
has to be something high, it has to be something that’s prettier than what’s
going on now, then maybe, just maybe, that’s a mistake.
When we talk about the true nature of
mind, when we say “nature,” it means the actual state, the actual situation
that the mind is in. It’s simply a matter of recognizing what is there, what is
actually there. So sometimes what is tricky for us to understand is that the
reason we have not recognized the true nature of our mind is not because it is
too profound, or too difficult. It is because it is too simple or too easy. The
masters of meditation of the past say that we fail to recognize the true nature
of mind because it is so simple that we fail to trust it.
So the true nature of mind is simply what
we are right now, it is our uncontrived natural state. Since we are in such a
habit of living our lives in contrived states, and states where we are always
adding concepts onto things, it’s difficult for us to return to the way we
naturally are."
Gyalwang Karmapa teaching on the Nature of
Mind, 2011.
Calligraphy 'Awakening from Slumber' by
Karmapa.
„Atunci, în ceea ce privește natura
minții, adevărata natură a minții, nu știu ce aș putea spune despre asta. Este
doar acolo. De obicei ne gândim la adevărata natură a minții ca la ceva cu
adevărat înalt și, deși nu am Nu am făcut multă practică în legătură cu
adevărata natură a minții, dacă vorbesc din propria mea experiență despre asta,
aș putea spune că în cele din urmă ne vom întoarce la ceea ce ne-am plictisit
la început și vom descoperi că asta a fost.
Așa că începem prin a ne gândi că ceea ce
avem acum este prea simplu, prea obișnuit. Adevărata natură a minții trebuie să
fie ceva special, ceva înalt, ceva mai frumos decât ceea ce avem acum. Și ceea
ce avem acum nu ne satisface cu adevărat dorințele, nu ne este foarte atractiv,
dar dacă depui un efort serios în practica ta, atunci în cele din urmă cred că
a recunoaște adevărata natură a minții înseamnă să te întorci în acel loc de
unde ai început. cu——starea ta mentală plictisitoare, neatrăgătoare, nu nouă,
nu înaltă——și recunoașteți de fapt că a fost ceea ce căutați.
Recunoașterea adevăratei naturi a minții
nu este un caz de a obține ceva nou, este un caz de a recunoaște ceea ce este
vechi în anumite privințe, ceea ce a fost cu tine în tot acest timp și de a
recunoaște că nu este altceva decât asta. Deci nu este ca și cum ai obține o
nouă posesie. Poate că a existat un model trecut de iPhone și așteptăm să iasă
următorul model. A existat iPhone 3, acum există iPhone 4 și așteptăm cu toții
să vină iPhone 5. Toți așteptăm cu mare speranță iPhone 5, dar cred că practica
de a lucra cu adevărata natură a minții este una de a recunoaște ceea ce poate
face iPhone-ul nostru actual, apreciind iPhone-ul pe care îl avem acum.
Nu numai asta, ci și să învățăm cum să
folosim iPhone-ul pe care îl avem acum. Uneori nu ne facem timp să învățăm cum
să folosim iPhone-ul și apoi, din cauza lipsei noastre de cunoștințe despre cum
să-l folosim, credem că este plictisitor, credem că este neatractiv și așteptăm
următorul iPhone să iasă. Credem că ar fi mult mai bine. Deci, dacă abordăm
natura minții cu o atitudine care crede că trebuie să fie ceva nou, trebuie să
fie ceva înalt, trebuie să fie ceva mai frumos decât ceea ce se întâmplă acum,
atunci poate, doar poate, asta este o greșeală.
Când vorbim despre adevărata natură a
minții, când spunem „natură”, înseamnă starea actuală, situația reală în care
se află mintea. Este pur și simplu o chestiune de a recunoaște ce este acolo,
ce este de fapt acolo. Deci, uneori, ceea ce ne este dificil să înțelegem este
că motivul pentru care nu am recunoscut adevărata natură a minții noastre nu
este pentru că este prea profundă sau prea dificilă. Se datorează faptului că
este prea simplu sau prea ușor. Maeștrii meditației din trecut spun că nu
reușim să recunoaștem adevărata natură a minții pentru că este atât de simplă
încât nu avem încredere în ea.
Deci, adevărata natură a minții este pur
și simplu ceea ce suntem acum, este starea noastră naturală neconcepută.
Deoarece avem un astfel de obicei de a ne trăi viața în stări artificiale și
stări în care adăugăm mereu concepte asupra lucrurilor, este dificil pentru noi
să ne întoarcem la felul în care suntem în mod natural.”
Predarea Gyalwang Karmapa despre natura
minții, 2011.
Caligrafie „Trezirea din somn” de Karmapa.
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu