Dialog cultural la kilometrul 0
Florentin Popescu : Dacă după îndepărtații noștri ani de colegialitate la
Liceul „B.P.Hasdeu”din Buzău nu ne-a fost dat să ne întâlnim decât mai mult
prin reviste ( îndeosebi după 1990), iată că a venit momentul să-ți fiu amfitrion
în „Bucureștiul literar și artistic”, publicație pe care ai onorat-o de câteva
ori prin articole foarte bune și apreciate de cititori. Ei, bine, cititorii
sunt dornici să te cunoască și sub acest aspect – de repondentă la un interviu
din care să se poată contura, măcar în linii generale, portretul eseistei,
romancierei, pamfletarei, cronicarului literar, editoarei Magda Ursache.
Cu ce propui să începem? S-o luăm cronologic, de la anii de școală și de la
legăturile tale cu Buzăul, de la statornicirea în „Orașul marilor iubiri”,
Iașiul, de la „Cronica”, unde ai fost redactor responsabil de Secția Poezie, de
la volumul de debut A patra dimensiune (1973) sau
să venim mai încoace.
Magda Ursache: Dragă Fleurentin, să începem cu laguna Bibliotecii „V.Voiculescu”
din Buzău, unde m-am simțit cel mai bine în copilăria și-n adolescența mea, una
mai tristă decât alta. M-am născut la București. Tata, avocat strălucit la
Baroul bucureștean , a fost sfătuit să plece altundeva ca să scape de pușcărie
politică (era membru PNȚ) și s-a refugiat la Buzău, în casa bunicilor mei. Și
pentru mine, și pentru Alexandru Marinescu –tata- cititul, într-o ierarhizare a
valorilor existenței, e pe primul loc. Nici acum nu mă împac cu gândul că n-o
să pot citi tot ce-aș vrea să citesc. Am mereu ceva de citit la mine ( nu ceva,
ci ceva anume). Sunt dependentă de citit și începutul de orbire m-a îngrozit. Casa
devenise un maldăr de hârtii imposibil de descifrat. Și nimic nu-i mai trist
decât o bibliotecă necitită. Am făcut două operații și lecturile au putut din nou
să-mi suplinească existența, grație doctorului oftalmolog Andrei Irimia.
Cred că în biblioteca din Buzău mai sunt volume care se deschid singure la
câte o pagină re-re-recitită de mine. Aud, însă, că s-a mutat într-un mall, ca
să se întoarcă Alex.Oproescu, bibliograful emerit, însurat cu ea, cu biblioteca,
în mormânt. „Nu mai întreb ce vremuri bat afară” e un vers tragic al Doctorului
Vasile Voiculescu, pe urmele căruia ai mers cu folos, Fleurentine. Lasă-mă să
te apelez așa, toți bunii mei prieteni au și un nume de la mine, pe lângă cel
din buletin.
Am citit mult pe sub băncile liceului. Bonomul, jovialul biolog Aurel Pițu
m-a iertat că, în ora lui, citeam Nopți
la Serampore. Știa că riscam exmatricularea dacă mi-o confisca. Mi-a luat-o
din mână, a deschis fermoarul mapei, a pus romanul lui Eliade acolo și a tras
fermoarul la loc. Cel mai drag profesor, Domnul Trandafir al meu: Păturescu de
română. M-a dus în biblioteca liceului și mi-a arătat Istoria literaturii române de la origini până în prezent: „Citește
cât poți de aici.” Mirosul ei mi-a intrat în piele. Decisiv, m-a influențat
profesorul de istorie Cristescu. Gândea ca tata. Eruditul istoric era grand seigneur, deși purta –deliberat – din primăvară până-n toamnă, un
basc proletar ponosit și teniși albaștri, la care pusese placheuri. Călca toate
consemnele programei. De 7 noiembrie, când se serba Marea Revoluție din
octombrie (sau invers), ne vorbea despre oroarea
revoluțiilor. Despre cea franceză, de
la 1789, ca ruptură a ordinii. Mi-a împrumutat o carte
prohibită, Istoria românilor de N.
Iorga, pentru care s-a făcut închisoare corecțională în anii stalinismului.În Index librorum prohibitorum, „opera” lui
Al.I Ștefănescu, puișorul de tigru al Ninei Cassian, fata cu zestre ilegalistă,
Nicolae Iorga figura cu 29 de titluri condamnate la epurare. Eminescu, doar cu
11. Biblioteca lui Cristescu era bibliotecă-pericol. Nu și-a epurat-o. Elevilor
favoriți le împrumuta orice, oricât de rară era cartea.
Pe scara Liceului „Hasdeu”, am urcat de multe ori, invitată de directorul
Ionel Banu, să-mi lansez cărțile.N-am avut niciunde public mai bun, cititori
mai avizați decât elevii de acolo. Sper să fie și acum la fel hasdeienii, bine
antrenați pentru lectură. De ce spun asta ? Pentru că am auzit recentuț, la TV,
un dialog: „Când plouă, merge un pic de
citit?” Și celălalt: ”Ce ești nebun,ești prost? Eu când plouă număr bani.”
Cultura nu face rating. Cul-tura,
da. Scriitorese încinse și grotești încing paginile romanelor de consum. Divertismentul
e rege (gol). Dive, descheiate la toate instinctele și divi, tatuați până-n
dinți, umplu ecranele.O cantautoare de succes se arăta agasată de Frații Jderi, lectură școlară obligatorie, care i-ar fi stricat rău o
vacanță de vară. Ce s-ar fi făcut cu Solenoid
?
E un timp bolnav, virusat, îmi concezi, nu-i așa?, dacă prind înălțime doar
in-cultura și sexualitatea extravagantă. Deunăzi, pe Digi 24, Nora Iuga
susținea că Dumnezeu este sex. Poate vrea să-l seducă la 90 de ani și să facă
sex cu El. Iar Dumnezeu,o știm cu toții, e generos.
Fl. Popescu : În 1975, ai fost forțată să pleci din redacția revistei
„Cronica” și ai avut interdicție de semnătură până în 1989. După ‘90, însă, ai revenit în arena literară și ai devenit o
prezență dorită și așteptată de multe reviste culturale din țară.
Eu cunosc motivația acestui succes de public, dar presupun că mai sunt și
oameni care n-o cunosc. Te rog să le mărturisești de ce și prin ce
au fost/sunt de fiecare dată interesante materialele publicate de tine și de ce
se citesc cu atâta curiozitate?
Magda Ursache: Cunoști motivația? Atunci spune-o tu. Mie făloșenia mi se pare prostească
și nu miroase bine. Printre multele lecții pe care le-am învățat de la Petru se
numără și modestia.
Cât despre eliminarea din presă pentru o greșeală de tipar -uf!- , am
povestit-o de prea multe ori. N-a fost vina mea. Corectoarea pe care Valer
Mitru , tehnoredactorul, o numea Krupskaia- așa-zisa nevastă a lui Lenin-, o ființă rigidă, a îngropat ca pisica
greșeala (aranjată, pentru că n-a
scos-o din pagină, a lăsat-o acolo), iar eu am fost dată afară, deși plătisem
tirajul (cinci mii de lei, sumă mare atunci, vreo patru salarii). Nu corectura
trebuia să corecteze? Eu eram cap limpede și nu mă avertizase nimeni. Putea
să-mi spus conița asta că-i o astfel de bombă în pagină. Eram, chipurile,
prietene. Acel cărcat-cărcat-cărcat ternar (soluția de- a ocoli cuvântul verde a găsit-o
Romulus Vulpescu, prin eufonicul r)
a apărut în preajma unui citat din Ceaușescu. De ancheta Securității am scăpat
, dar de la PCR mi s-a transmis ( prin Corcaci, activist) că, dacă mai dau ceva
la presă, va urma alta, mult mai dură. Au urmat două reduceri de activitate
(eram ultima venită și nu conta decât vechimea) de la Universitate
(titularizarea o obținusem cu cea mai mare notă și cu felicitări rectorale în
Sala Senat) și de la Institutul „A. Philippide”, unde predasem norma anuală în
trei luni: o monografie de revistă, cum mi se ceruse. Ceea ce nu mi-a folosit
la nimic, ca omului din Tecuci motorul. Nu-s nici nostalgică, nici ostalgică,
dar trebuie să spun că oribilele constrângeri sociale facilitau o anume
libertate individuală. Cine are identitate nu și-o pierde. Biblioteca m-a
salvat. Și da, visez biblioteci.
După ce Leonțâcă, așa cum îi spunea Mihai Ursachi, m-a scos de la
„Cronica”, am adunat toate plachetele poeților despre care scrisesem ori urma
să scriu și le-am dăruit vecinului care deținea bibliotecă la metru. N-am mai
putut scrie despre poezie decât puțin , cu greu. O rană prea adâncă se vindecă
pe termen lung, spre deloc.
„Nu te supăra pe Poezie, Magda”, mi-a spus Petru. Pusese bun început pe
drumul meu literar: recenzia la Rod
de Cezar Ivănescu.
Petru m-a ghidat pe nesimțite, după ce ne-am cunoscut, spre lecturi
esențiale. Am primit spor util de învățătură. Da, nu prea puteam să țin pasul
cu lecturile lui dificile. Nu-i e dat oricui să umble la braț cu Platon, ca Petru
Creția, cu Hegel, ca Vasile Gogea, pe contrasens cu Nietzsche, să-l citească în
tren pe Hartmann, ca Petru Ursache. Dar în câte domenii nu m-a depășit Petru!
Recunosc: n-am capacitatea lui de înțelegere mistică. Mic tratat de estetică
teologică , deși intitulat cu
smerenie mic, e mare, nu mic. În spital, tot cartea lui Dumnezeu, Noul
Testament, o adnota. În patria celestă, pe care Petru o iubește cât a iubit și
patria de jos, în bibliocaelli, tot
asta face, sunt sigură.
M-a ridicat pe umerii lui, m-a vrut mai sus decât puteam fi. M-a ajutat să
urc panta. Nu până-n vârf. Îl cita pe Arsenie Papacioc: Viața e drum în
deal și vale. E mai ușor la
deal. „Magda, cine spunea? Pentru a scrie trebuie să scrii. Blanchot, nu? Atunci scrie!”
Din ceasurile răvășitoare ale șomajului m-a scos prezența lui. Am avut
nevoie vitală de echilibrul lui, de calmul lui, de sfatul lui ziditor. Am traversat
eșecuri, strâmbătăți, ură, invidie (marca
Târgului Ieșilor, Dulcele), dar și bucurii esențiale: simple,
ocrotitoare, îngerești chiar. Petru mă ajută și acum. Găsesc imediat pe secretair-ul lui plicul cu fișe
trebuitoare, citatul care-mi trebuie. „Scrie, Magda, scrie.”
Cenzura era ochi și urechi. În Ecluza,
Radu Mareș narează că erau cenzurate și testicolele calului voievodului dintr-o
statuie. „Scrie, Magda, scrie ca și cum n-ai trăi în socialism.” Așa am făcut:
am predat la Cartea Românească două romane ( ce să fi făcut în realul ceaușiu
decât să evadez în imaginar?), dar Bălăiță le-a lălăit cât a putut, deși mă
acoperea de laude. Le-am publicat la editurile ieșene Timpul și Institutul European, după evenimentele
decembrii. N-a fost nevoie să schimb niciun cuvânt. Doar am adăugat, la fiecare,
câte o addendă postsocialistă.
Fl.Popescu: Nouă, cititorilor tăi (și nu suntem deloc puțini) ne-ai produs, tot după
1989, o mare revelație: ai scris și ai publicat mai multe romane. Recent, în Almanahul Renașterea buzoiană, într-un
articol pe care l-ai intitulat Ars expectandi. Mic manual de tehnica
așteptării,faci o serie de destăinuiri despre cele șase romane publicate
până acum (în treacăt, îți reamintesc că, printre alții, am scris și eu despre
unele dintre ele). Zici acolo:
„În ce am crezut când am scris cele șase romane ale mele? În discurs
ficțional impur. Orice poate intra în literatură: și războaiele, și războaiele
de țesut.Contează montajul.”
Aici te întâlnești cu laureatul Nobel de acum câțiva ani, Orhan Pamuk, care
spunea cam la fel. Iată, însă, că ceva mai la vale vii cu date de mare folos
pentru viitorii istorici literari: „Mă povestesc uneori, e drept,dar nu-s eu
nici Lia, nici Lili-Marleen, favorita mea, nici Iordana Marievici, nici Iris...Și,
deși scriu la persoana întâi, nu vreau o egografie. Confuzia de genuri nu
strică: amestec produsele imaginarului cu produse ale documentarului:
literatura non-fictivă, de non-ficțiune, cu docu-romanul, cu cartea document.
Leg proza de eseu, de jurnalism. Nici cotidianul, nici evenimentul nu mă lasă
indiferentă.”
Aceste gânduri, făcute publice, eu vin , totuși, să te întreb: Cum s-a
întâmplat/cum se întâmplă la tine? Realitatea a determinat ficțiunea sau
ficțiunea a impus impregnarea ei cu elemente din realitate?
Magda Ursache: Cred că mai bine ți-ar răspunde Camil Petrescu : „Îți trebuie imaginație
ca să vezi lumea reală.” În fapt, ce a
apărut în almanah e un fragment din romanul al șaptelea, Ars expectandi.Mic manual de tehnica așteptării, ajuns
la ediția a doua, la Eikon , în 2021. Și
e scris pe două voci narative: una a Magdei U., care e și nu e Magda Ursache,
și alta a Caterinei și a poveștii ei de iubire. Love of first sight. Două ființe, venite din vieți/culturi/religii diferite, s-au
recunoscut una ca jumătatea celeilalte. E o iubire de esență tare care aprinde
lumină în ochii femeii.Cine nu știe că dragostea aprinde lumină, ca personajele
să nu rătăcească,vai de steaua lui.
Nu mai scrisesem un roman demult. După plecarea lui Petru „în al cincilea
anotimp”, cum spune un poet trecut dincolo mult prea devreme, Aurel Dumitrașcu,
n-am mai avut cititorul meu de roman, nu altul decât Petru. Spun și eu
ce-a spus Ștefan Baciu când i-a murit Mira.
Și totuși, în vremi înguste, tulburi, din ce în ce mai strâmbe și strâmte, am
fugit în ficțiune, în lumea lui als ob. Am scris Ars expectandi pentru că
voiam un colț de ca- și-cum, de ca-și-când. Un personaj din Strigă acum..., Miron Gruia, spune că insuportabilul devine suportabil
dacă e trăit pe jumătate. Am dat viața la foc mic după ce Petru a pășit peste
pragul albastru. Vita minima (Viața după viață e titlul cărții următoare, de care
mă despart greu) durează de aproape nouă ani.
În stare de urgență, de alertă, lecturile, eseurile, publicistica n-au mai
putut suplini existența. Și chiar am avut o urgență : să pun erată la starea
apăsătoare, aproape de panică, într-o lume nesigură, ambiguă, cu masca pe față.
Mască peste tot! Așa că am scris o carte-erată, carte-antidot, carte-antistres,
carte-terapeutică. Și ce putea fi decât o poveste de dragoste cu gust de
dragoste? Între 31 iulie și 1 decembrie 2020, am vrut să stau în preajma unor
îndrăgostiți, în spațiul lor cristalin, dintre rece și fierbinte, unde-i duce
iubirea lor fără mască și mănuși de cauciuc. I-am lăsat, la sfârșitul primului
volum, iubindu-se la nesfârșit, de-a pururi și o zi, cum spune franțuzul
teribil Georges –Emmanuel Clancier, în Eternité
plus un jour. Da, o iubire pentru
totdeauna plus o zi. Și da, am încercat o rară senzație stenică. Nu m-am mai
simțit în coșmar, în cușcă, în izoletă. „Dar cine poate să te țină pe tine în
izoletă?”, m-a liniștit un prieten. „Nici
măcar Arafat.”
Ernesto Sabato spunea că purtarea măștii e o strategie, însă mie nu-mi plac
sperieturile de niciun fel. Nici măștile lui Ensor din spațiul public, din ce
în ce mai multe și mai hâde. Să ți-l citez pe Pirandello?„ Vei învăța pe
cheltuiala ta că de-a lungul vieții vei întâlni mai multe măști decât chipuri.”
Fl. Popescu : E nevoie de o anume strategie narativă pentru dragostea instant?
Magda Ursache: Nu chiar. La început e ușor: o asezonezi cu toate stelele (ai recunoscut
sintagma lui Maiorescu, din jurnal?), cu Urpflanze
a lui Goethe (în romanul meu, planta numită popular „doi bani”), cu lacul codrilor
albastru, cu fluturi și cu porumbei. Lui îi crește un colț de aripă pe umărul
stâng, al inimii, ei, pe umărul drept. Ca pe coperta lui Dan Pătrușcă, lordul
băcăuan căruia poezia îi sare pe genunchi. Ea, coperta asta m-a inspirat. Pe
urmă a fost mai greu : dragostea care
doare e greu de descris: tristețea absenței, malinconia, așteptarea...Iubirea
mare poate fi distructivă : arde, doare, omoară
Fl. Popescu: Va fi o iubire tragică?
Magda Ursache: Nu știu, acum nu știu, Fleurentin. Dar îți pot povesti ce li s-a întâmplat
criticilor mei. Caterina e iubită de
mulți ca o ființă cu CI. Am sporit lumea cu un personaj care n-are carte de
identitate, dar trăiește? Virgil Rațiu mi-a făcut cea mai frumoasă destăinuire:
„Aș fi vrut să fi scris eu acest roman. „ Je suis Magda U.”? Remus-Valeriu
Gorgioni mi-a spus că vine-n Iași s-o cunoască pe Caterina. Nu veni. Nu există
decât în capul meu. „Dar ai spus că-i vecina ta și că lucrează la Tele Next.”
Și m-ai crezut? În Iași nu e niciun Tele Nex.
Baladierul, Rodierul ,Casandrierul Șerban Codrin Denk mi-a replicat, când i-am spus că e un sâmbure
de realitate în Ars expectandi: „Nu fi inconsecvantă. De la
tine știu că realitatea e literatură.” Denk a înțeles ușor jocul meu de-a
personaj în personaj. La fel Dumitru Augustin Doman, în „Săgetătorul” de 25 mai
2021: „e un meta-roman, un roman cu sertare, nu-i pentru cititorul obișnuit al
romanelor de dragoste.” Adevărul e că nu-i floare la ureche jocul personaj în personaj
și autor în personaj. E greu de mânuit.
Sunt de multe ori confundată cu femeile mele. De hârtie. De aceea am adus-o
în scenă pe Magda U., ca să evit asta. În Amfiteatrul Liceului „Hasdeu”, când
lansam romanul Strigă acum..., o elevioară a strigat : „Dar nu
sunteți șchioapă.” Defectul de mers era al personajului.
Romanele mele sunt pline de amintiri false. Sunt și episoade care aparțin
vieții mele, nu Caterinei. Nu-s ficțiuni.Teama de a nu călca din greșeală pe un
melc e a mea. Îi tot mut pe melci de pe trotuar în iarba verde de acasă. I-am
dus pe cei doi în pădurile pe care le-am colindat cu Petru. Cum ar spune Blaga:
„păduri ce ar putea să fie ,/ și niciodată nu vor fi”. Ioan Adam, în cronica
intitulată Scrisori persane, m-a ghicit: „vibrează ceva din propria
poveste a Magdei și a Bătrânului”, dar biografemele lor „urcă spre cerul
ficțiunii”. La fel a gândit și Pr. Prof. Ioan Teșu: „Ars expectandi e despre
iubirea vieții: așadar despre durere și renaștere prin iubire, pierdere
vremelnică și câștig veșnic. Iar pentru Magda Ursache toate acestea au un nume:
Bătrânu.”
Se poate și invers: ca ficțiunea să fie luată drept realitate. Persanul meu
vorbește într-o delicios de defectuoasă limbă, care i-a dus pe câțiva cu gândul la românaraba doctorului Arafat. Numai că limba asta am
inventat-o eu , în romanul Conversație pe
Titanic, cu ceva timp înainte de 2001,
când a apărut la Editura Junimea, a lui Cezar Ivănescu. Iar Raed
Arafat nu făcea turul ecranelor cu măsuri peste măsuri. Că i-am și zis Rafalat. Am inventat românaraba asta made of Magda
U., pentru că am lucrat ani la un an
pregătitor și știu cum greșesc arabii. Au, mai ales, o limită fonetică. Astea-s inconvenientele când treci
de pe teritoriul ficțiunii pe cel al realității, în spate cu Cântarea
Pandemiei. De aceea cer mereu imunitate ficțională, deși știu că bat cuie-n
vânt. Se caută, în romanele mele, personaje reale. Or fi vii pesemne.
Fl. Popescu: Aș vrea să venim acum la o altă realitate. Pentru mine ( și nu numai
pentru mine) un aspect al biografiei tale a fost /este surprinzător de plăcut:
viața de cuplu Magda- Petru Ursache. Continui să cred că ați fost adevărate
personaje de roman.Vă completați unul pe altul cum nu prea des se întâmplă
într-un mariaj: tu, jovială,vulcanică, plină de umor. El, regretatul Petru,
cărturar interiorizat, intelectual rasat, tobă de carte și de idei, istoric
literar și etnolog de marcă.Mă gândesc uneori la cuplul vostru minunat și nu
pot să nu vă asociez unor Gerda Barbilian, Claudia Millian Minulescu, Puia
Florica Rebreanu, Ștefania Velisar Teodoreanu, Agatha Grigorescu- Bacovia,
Valentina Pituț, Irina Goanță și alte câteva doamne, soții de scriitori,
persoane care au cultivat memoria tovarășilor lor de viață, evocându-le
personalitatea după ce au plecat în altă lume ori/și editându-le sau
reeditându-le opera. În acest din urmă travaliu (fiindcă, fără îndoială, e un
travaliu) te-ai „înhămat” și tu și pentru asta meriți toată prețuirea.
Câte cărți semnate de Petru Ursache ai editat sau reeditat până acum?Ar fi
foarte interesant (și o premieră, desigur) să le oferi cititorilor și o schiță
de portret a omului cu care ai împărțit ani de viață, idei, gânduri și
sentimente, „croind” și realizând împreună proiecte culturale de valoare.Te
încumeți? Răspunzi la provocare?
Magda Ursache: Și adevăr, și provocare. Nu le-am numărat pe toate, dar le număr acum. În
Seria Etno: Etnosofia,
Etnoestetica,Gastrosofia sau Bucătăria Vie, Antropologia, o știință
neocolonială, Moartea formei,Miorița.Dosarul mitologic al unei Capodopere, Etnoistorie
și imagologie, Istorie, genocid, etnocid, Pulberea de aur, toate tipărite de Eikon. Când Valentin Ajder, eminentul editor a luat,
la Librex, Iași, premiul pentru
Serie de Autor, a spus, mulțumind juriului : „Mai vedeți pe aici, prin Târgul
de carte, altă serie de autor?” Nu mai era alta. Mai am în pregătire, aproape
sub tipar, în aceeași Serie Etno, Recurs
la Folclor. Deci zece.Va urma Dorul-Dor.
Și tot la Eikon, Titu Maiorescu. esteticianul,Mic tratat de
estetică teologică, introducerea în hermeneutica lui Mircea Eliade,
intitulată Camera Sambo,Omul din Calidor
(monografia Paul Goma), Îndrăgostiți
întru moarte sau Erosthanatos la Cezar Ivănescu...Deci încă cinci. Sau
șase? A, mai este Albumul intitulat : Petru
Ursache, omul bun al culturii românești.Total: 16. Și mai am de lucru.
Ca să scap de cea mai grea (de viețuit) perioadă din viața mea, începută pe 7 august 2013, am început să-i editez
și să-i reeditez cărțile, să restructurez ce-a rămas nestructurat, neisprăvit. Duhovnicul
meu, Părintele Ioan, mi- a spus: „Doar n-o să-l bocim acuma. Hai să facem ceva
pentru Profesorul Petru.” Mă rog, se roagă și Părintele, să mă țină
Atotțiitorul până fac tot ce am de făcut pentru el. Cred că Petru are trecere
la Dumnezeu și mă ajută în efortul de voință matinal, s-o iau de la capăt. „Dar
tu ai cărțile”, îmi spune. Și când m-au scos din presă, și când am fost pusă pe
liber, tot asta îmi spunea: „Dar tu ai cărțile”. Cât timp scriu, suntem doi. Pot
număra până la doi.
Munca asta e cel mai sigur și eficient antiinflamator, ca să scap de
durere. Dar, ca să răbdăm durerea, ne
trebuie multă putere. Petru a avut-o. Mi-a dat o ultimă lecție la răbdarea
durerii: deruta, spaima, panica pot fi învinse prin credință. O studentă a lui
de la Facultatea de Teologie, asistentă medicală, mi-a spus atunci, la Terapie
Intensivă : „Cheia este să speri când nu mai speri”. Studenții de la Teologie
îi spuneau Profesorul de Frumos. N-am auzit niciun „și de-o fi să mor” dinspre
Petru. Poate nici n-a vrut să mă sperie. Nu s-a lăsat strivit, umilit, urâțit
de frica morții. Ochii lui albaștri căpătaseră vedere nouă, dar și o anume
distanțare spirituală. Vedea Lumina.
„Ce ne spune Miorița, Magda? Nu
poți învinge Moartea, dar frica de ea poți, o poți învinge.”
Pe Petru l-au omorât, ca pe bunul
păstor, doi ( medici neisprăviți) pe unu. Era ca o pasăre albă, intrată din
greșeală la Terapie Intensivă. L- a întărit Dumnezeu să sufere demn. Și dacă
suferi cu demnitate, „împăcat și tare”, ai propriul drum al crucii. Răsplătit
înmiit de Dumnezeu. Blândul meu confesor, Părintele Ioan C.Teșu, mă consolează
că nu există moarte, ci schimbare la față:
treci pragul spre viul neîntrerupt. Petru l-a trecut chiar în noaptea Schimbării la față. Pregătit și
singur: „Logic, Magda, dacă ți-e frică de moarte, atunci înseamnă că nu crezi
în Înviere”. Îl cita pe Ioan Hrisostom.
Bătrânu nu s-a mai întors viu din clinică, dar s-a întors altfel, mai viu
decât mine. Lumea pământeană, pentru mine,
s-a strâmtat. N-am mai avut veri (vara s-a călătorit odată cu Petru).
Dorința mea cea mare? Să mă aplec spre umărul lui în tramvai și să-l găsesc
acolo. Atât. Merg la Eternitatea și mă surprind mângâind lespedea ca pe obrazul
lui. Știi când m-a ajuns greul extrem? Când n-am mai putut intra în cimitir din
cauza măsurilor pandemice. A fost vorba despre deznădejde.
Vrei o schiță de portret? Iată: directoarea clinicii blestemate l-a invitat
pe neașteptate în sala de intervenție, iar Bătrânu a avut o mică ezitare, voia
sa-mi dea telefon, să-mi spună ce se întâmplă. I-a spus pe ton ridicat: „Vă e
frică? Nu sunteți bărbat.” Habar n-avea cum trecuse Petru Ursache peste valuri
de încercări, din cauza firii lui verticale. Decanul Andriescu îl trăgea mereu la răspundere: „Calci în
toate străchinile.” „Străchini PCR?”,venea răspunsul. Pentru tot ce-a îndurat
de la politrucii fără cărți care-i invidiau cărțile, sunt sigură că va primi
„cunună de bărbăție”, cum îi spune Nil Ascetul.
Stenturile au fost o intervenție total inadecvată.Când cardiologul lui, Dr.
Georgeta Datcu, s-a întors din Antalia (n-am putut să ne sfătuim cu ea) a zis:
„ Stenturi? De ce stenturi? Nu trebuia să- i pună stenturi.” L-au împins în
moarte, a făcut stop cardio-respirator pe masă, l-au resuscitat, și-a revenit,
dar Klebsiella, bacteria ucigașă, prin instalația de aer condiționat, a făcut
restul. Petru a luat-o pe calea neîntoarsă. A plecat smerit, simplu, discret.O
s-o fac și eu la fel. Nu s-a văitat, nu mă vait.Și eu trec spre altundeva, dar
lent, prea lent. Tot trec și trec de 9 ani.
Și știi ceva? Bătrânețea nu-i dezavantaj pentru scris. Gap între generații?
Ba. Literatura nu-i nici a bătrânilor, nici a tinerilor. E teribil de
independentă. C.D. Zeletin, plecat la 82, scria, în De senectute:„Deci, împlinirea unei vârste, 80 să zicem, e mai mult
un simbol: e cu putință să-i fi împlinit încă la 70 ori să-i împlinești la 90.”
Au fost și vibrato-uri mai apăsate
în căsnicia noastră, dar eram, când comentam unul altuia ce scrisesem, într-o
„dezbinare fericită”. E sintagma lui Heidegger. Petru mi-a decupat-o.
Sentimentul nostru a durat 50 de ani în cap pentru că Bătrânu, cum îi
ziceau prietenii,era cel mai tânăr bătrân. Când s-a dus la clinică pentru un
control de rutină, aveam atâtea proiecte! Nici lui, nici mie nu ne era de
moarte atunci.Urma să plece la Sinaia, la scris, cum făcea în ultimii ani. Știam
că va veni fix la 1 septembrie și nu singur: apărea cu carte nouă. Era în stare
să-mi pună manuscrisul în brațe încă de pe peron. Abia încăpeam și eu în
relația lui conjugală cu cartea pe care o scria.
Am petrecut mult timp în singurătate să-l las să scrie. Non. Rien de rien. Je ne regrette rien. Ba nu , Piaf, taci odată! Regret, regret imens jocul nostru
de-a geografia. N-am putut pleca: Securitatea i-a respins peste 10 dosare. Apus
în Santorini? Doar pe esplanada Grădinii botanice.Veneția noastră era Ciricul,
Lacul Leman, în satul Dorobanț, iar în cafeneaua Ad-hoc de pe Lăpușneanu ne
puteam imagina pe trotuar, la Paris, bând un pastis. Regret felul cum îmi
povestea străzile Iașului, cum fuseseră ele. Acum nu prea ies, mi se par
primejdioase, traversarea lor de una singură doare prea tare.Străzile sunt
obosite, oropsite, caprifoiul nu mai miroase cum mirosea, rourusca e tristă.
Fl.Popescu : N-ați vrut să schimbați locul?
Magda Ursache: Petru n-a avut puterea să se despartă de Iași. De România, cu atât mai
puțin. „N-aș mai fi eu dacă aș pleca de aici.” Eu visam la o evadare. Mă vedeam
la Voice of America, la o revistă a exilului...Poate colaboram la BBC. Nu i-am
putut face asta, să-l conving să părăsească locul. „Până și vinul e diferit în
funcție de loc, are rădăcini în pământul lui,dar omul?” Și eu aveam multe îndoieli
că aș putea părăsi România. La urma urmelor, Jules Verne n-a fost în Carpați,
nici Whitman în California.
- Fl.Popescu: Care crezi că e
cea mai importantă carte a lui Petru?
- N-am nici o îndoială că Istorie, genocid, etnocid. Nu i-a trecut
prin minte să fugă de osteneala documentării. A fost crâncenă. A stat ani în
șir cu mintea pe atrocitățile din pușcăriile staliniste. Efectul? L-au marcat
detaliile devastatoare. Avea coșmaruri provocate de memoriile celor torturați
satanic. Spitalul i se părea o carceră, o zarcă. Își imagina că în camera de
gardă era un călugăr chinuit nopțile de o fiară : Goiciu, cumnatul lui
Gheorghiu Dej, sau un alt monstru, de același calibru.
Petru a trecut prin perioada de religie ilicită: și la Liceul Național, și
la Facultatea de Filologie.Colegul și prietenul din clasa a III-a de liceu,
Adrian Onofrei, fusese ridicat, de lângă el, de Securitate.Și cât l-a căutat.
I-a dedicat o carte.
Țărănușul orfan de tată (murise sub căruță, schija din război îi ajunsese
în inimă) a fost educat de preot și de învățător să creadă în eroi și-n martiri
(acum contestați de alde Florian), în jertfa lor uriașă de sânge. Și Petru a
crezut. În curaj și abnegație. Le-a avut. Mă uit mereu spre coperta cărții Istorie, genocid, etnocid. Un fragment a fost scos
de Adrian Alui Gheorghe, la Editura Conta, în 2010. Zorelele
albastre de pe sârma ghimpată –simbolul
suferinței împlinite prin putere spirituală. Ediția integrală, de 578 de
pagini, a apărut postum, la Eikon, în 2019. Pe copertă, crucile pictorului
exilat în SUA, Ștefan Arteni, bunul nostru prieten. Închisoarea comunistă a
fost Academia Suferinței. Or, martiriul e treapta de înălțare spre Dumnezeu. „E
Calea Apostolilor, Magda. Spre a fi viu
în eternitate cu sufletul.”
Dragă Fleurentin , schițe de portret i-am tot făcut Bătrânului în tot ce am
scris. Mai ales în cartea-dialog cu Adrian Alui Gheorghe, Supraviețuiri în post-moralia.
Fl. Popescu : În Almanahul amintit mai devreme spui că scrii „numai pentru cititorii neapărat
cultivați, avertizați”. Ai dreptate. Asta se vede, ca să zic așa, cu ochiul
liber. În mai toate articolele pe care le semnezi, te dezvălui ca o justițiară
(să fi moștenit înclinația de la tatăl tău care a fost avocat?), ca o ironistă
neiertând nimic din ceea ce crezi că frizează anormalul în cultură și în
societate: impostura, veleitarismul, cameleonismul unor scriitori după 1990,
acțiunea unora de demolare a valorilor culturale naționale, cosmopolitismul,
oportunismul, lipsa de un minim patriotism și altele.Toate astea presupun un
cod personal de judecăți și evaluări, care m-a făcut ca , într-un articol mai
vechi, să te numesc o „Doamnă Chiajna” a literelor actuale. Care este acest
cod?
Magda Ursache: Codul meu e scurt și cuprinzător : Gândește/ citește/ scrie/ și fă ce vrei
: ești liber. Și tu, care ești și cultivat, și avertizat, știi bine unde bat. Discutam
cu Petru despre augustinianul „Iubește și fă ce vrei!”. „E simplu, Magda. Nu
crezi în Dumnezeu, nici el nu crede în tine. De aceea spune Mircea Vulcănescu
martirul: credința e ori robie, ori vocație benevolă. Accentul trebuie pus pe prima parte. Întâi crede, pe urmă
fă ce vrei. Iubește-l pe Dumnezeu și fă ce vrei, ce vrea El să faci.”
Așa este și cu scrisul. Nu crezi în el, nici el nu crede în tine. Pentru
mine, scrisul nu-i robie. Îmi oxigenează existența, cum spune Serge Doubrovsky.
Am grijă să nu mă relochez, cum doresc „progresiștii”. În literatură, progresul
nu duce neapărat la mai bine.L-a depășit careva pe Shakespeare? Sau pe
Eminescu? Din fericire, „progresiștii” ăștia insolenți, care înjură de mamă, de
biserică și de țară, care se grăbesc să
batjocorească valorile culturale românești, sunt, în cele mai multe cazuri, de
un amatorism fără frontiere. Dar, cum sunt experți în sluj-slujire pe cine
trebuie, urcă în avioane prezidențiale, primesc premii pentru a-și hrăni
orgoliile, li se traduc cărți comerciale, lor și nevestelor. Asta-i treaba! În
replică, eu țin capul la suprafața hârtiei și nu mă înec defel în valul de
etichetări, ca mătușă patriotică, expirată, retardată etc.
Cât despre normalitate, știi bine că ne aflăm continuu în context cultural
neprielnic, dramatic, tragi-comic, oricum, dar nu normal. Am ajuns să mă și
întreb: ce-o fi asta, normalitate? Și mi se pare datorie civică să
reacționez.
Niculae Gheran, bunul prieten și marele păgubos, într-un e-mail din iulie
2018, mă certa cordial să nu mai contabilizez ( „ca o casieriță fișicurile de
monede”) eșecurile.Cum să n-o fac dacă văd că se întorc vremile închise? „Ca
advocată, rămâi invincibilă.Trimiterile la text trădează, ca totdeauna, atestă
seriozitatea documentării, rafinament în distileria ideilor și ironie fină. La
vremea fostelor noastre începuturi,tata își exprima entuziasmul cu vorba:
„Trăiască mă-ta și tac-tu care te-au făcut.” Fie-le țărâna ușoară.”
Fl. Popescu: În care dintre multele tale ipostaze te simți cel mai bine? În aceea de
romancier? De eseist? De pamfletar? De cronicar literar? Și de ce? Argumentează,
te rog!
Magda Ursache: Mă simt ca aspiratorul din reclamă : trei în unu. Doar trei, pentru că nu
mai sunt cronicar literar după ce mi-a zburat rubrica Liviu Leonte ( nu uita că
am avut semnătură interzisă până-n hă-hăt ’89. A fost cutremurul vieții mele,
mult mai puternic decât cel din martie ’77). I-a dat-o lui Al. Andriescu, pe
care Luca Pițu îl vedea vopsit în roz, cum au făcut cehii cu tancul sovietic,
pe vremea lui Dubcek; îi desfăcuse, ca decan, contractul de muncă la
Universitatea „Cuza”, deși Luca era într-o clasă intelectuală net superioară mai
tuturora. Ei, și stilisticianul a scris postdecembrist, în „Cronica” lui
Turtureanu, că mie îmi scrie cărțile Petru Ursache. Halal stilistician care nu
percepe diferența de stil între Bătrânu și mine. Dar dacă Petru mi le scrie și
acum ? Gata, mă opresc, să nu cad în pamflet. Deși pamfletarul, când e păstrată
măsura, cum cerea T. Maiorescu, poate se aude mai bine acum, când suntem
copleșiți de mediocritate, incompetență, jocuri de interese și corupție,
trădare și jaf. Proza am lăsat-o la o parte o vreme, considerând publicistica
mai vizibilă decât romanul. Am rămas câtva timp la marginea ficțiunii. Poate nu
i-i dat corcodușului să facă struguri. Dar, oricum aș scrie, tot la docu-roman
ajung, nu la click-lit-uri. Am discutat mult cu Bătrânu pe opțiunea: temă sau
stil? Bătrânu m-a trimis la Schopenhauer, Parerga
și Paralipomena :„numai cine scrie de dragul subiectului scrie ceva
care să merite osteneală.” Teme grave: iubire, vină, singurătate, deznădejde...
Opțiunea mea e fermă : și temă, și stil. Petru dixit : „Magda, personajul
principal ești tu și stilul tău. Ai grijă de stil.”
Fl. Popescu : Dacă ar fi să te detașezi, măcar pentru o clipă, de propria ta operă și ți
s-ar cere o judecată obiectivă a ei, pe ce palier te-ai situa în contextul
cultural contemporan?
Magda Ursache: Dragă Fleurentin, nu-i treaba mea să mă autoevaluez. În acest caz, când
devii propriul piarist literar, dispare limita, dispare cunoașterea de sine.
Hybrisul duce la tulburări de personalitate: ești normal și nu mai ești; te
supraestimezi, îți umfli nările și te pozezi prea des. Echilibrul, onestitatea
, inteligența chiar se cam duc. La mine nu merge asta.
Fl. Popescu: În fine, sunt sigur că trebuie să fi rămas pe dinafară una sau mai multe
întrebări pe care ai fi vrut să le auzi și nu ți s-au pus. Care ar fi aceea sau
acelea?
Magda Ursache : Prietene, aș fi vrut să-ți vorbesc despre prietenie, pentru că am mulți
prieteni: Lucia Negoiță, Luciola, frățica mea de suflet, care mă încurajează
necontenit, Mihaela Grădinariu, care mi-a urat să câștig toate războaiele,
Florentina Toniță, care mi-a spus că Dumnezeu mă iubește mult, de vreme ce mi-a
dăruit un om atât de frumos, ca Bătrânu și altele, și alții. Dar aș umple un
„BLA” întreg cu ei/ele.
Mă rezum, pentru că hârtia s-a scumpit, să-ți mărturisesc, cronicare ( deși m-ai poreclit Doamna Chiajna cea
neînfricată și porecla a prins), de ce mi-e frică. În aceste vremi întoarse pe
dos, când cartea se scumpește, iar cititorii n-au timp pentru ea, mă tem - și
este o viziune epocaliptică- să nu
dispară cartea pe hârtie și, odată cu ea, librăriile și bibliotecile. Întîi
dispare cititorul, apoi literatura. Și fără scriitori, cum spunea cineva,
dispare și țara. Deja țara de la țară a cam dispărut. La Lera, satul tău, sper
să fie altfel. Negolit de țărani.
Spaima , subliniez, e că se închide Calea Gutenberg din cauza
internetonților, a rețelelor. Satiricul irlandez Jonathan Swift, în Călătoriile lui Gulliver,îi vede pe
yahoos lacomi, înapoiați, proști. Poate că asocierea e nedreaptă, dar o fac.
Mă înspăimântă direcția impusă : omul plat post-religios, post-etic,
post-etnic, deci dezrădăcinat. Cea mai mare aberație pe care am auzit-o?
Cultura e rea, provoacă drame- traume, deteriorează creierul. Numai că asta se
întâmplă când n-o ai.
Fl. Popescu : Îți mulțumesc în numele cititorilor și te asigur că la „Bucureștiul
literar și artistic”vei afla întotdeauna porțile deschise.
Magda Ursache: Doar o vorbă să-ți mai spun. Ține minte: Eros e mai puternic decât
Thanatos. Moartea nu-i desparte pe cei care se iubesc.
Sursa: MARIAN
ILIE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu