Ileana
Mălăncioiu
A doua fată dintr-o serie de patru a unei familii
muscelene (Godeni), viitoarea poetă a făcut liceul la Câmpulung, absolvit în
1957, a urmat Filozofia la Universitatea din Bucureşti, luându-şi licenţa
(1968) cu Locul filosofiei culturii în sistemul lui Lucian Blaga, apoi
doctoratul cu Vina tragică, 1977. A fost redactor la Televiziune, la revista
Argeş, la Animafilm apoi la Viaţa Românească, din 1980 până în 1988, când şi-a
dat demisia în semn de protest faţă de presiunile cenzurii. Apucase să publice
din Noica, Liiceanu, Pleşu. După 1989 a lucrat la Revista 22, la editura Litera
şi la România literară.
A debutat cu poezii în Luceafărul, 1965, iar în volum
cu Pasărea tăiată, 1967. Au urmat volumele de poezii: Către Ieronim, Inima
reginei, Poezii, Crini pentru domnişoara mireasă, Ardere de tot, Peste zona
interzisă,1984, Sora mea de dincolo, Linia vieţii, 1982, Urcarea muntelui,
1985; în 1996 îi apare o antologie de Poezii la Vitruviu, în colecţia
înfiinţată de Mircea Ciobanu. Între timp îi apăruseră câteva volume antologice,
inclusiv în colecţia Biblioteca pentru toţi. Câteva ediţii bilingve, în franceză,
în engleză, în suedeză, în germană.
Eseuri şi publicistică: Vina tragică, 1978; Călătorie
spre mine însămi, 1987; Crimă şi moralitate, 1993; Cronica melancoliei, 1998; A
vorbi într-un pustiu, 2002; Recurs la memorie, 2003. Exerciţii de
supravieţuire, 2010. Unele volume au fost reeditate la edituri prestigioase.
Premii ale USR, ale Academiei.
O poezie meditativă, abstrasă din context, de o
anumită monotonie semnificativă, plasată ca sub hipnoza unui vis-coşmar, pe
care poeta încearcă să-l descifreze, să-l îmblânzească, să-l decodeze - să-l
stilizeze până la urmă. Un descântec împotriva răului ce se insinuează în
sufletul omului, totdeauna singur în faţa existenţei, a morţii prin urmare.
Trebuie să existe o motivaţie a marii forţe de persuasiune a acestor poeme,
toate înnegurate, evoluând cu o lentoare terifiantă, rău-prevestitoare,
atrăgându-te în vortexul unor spuneri oraculare, doar aparent asemenea cu
vorbirea curentă.
Dintre poetele sfârşitului de secol şi mileniu, Ileana
Mălăncioiu este una dintre cele mai importante, dimpreună cu Ana Blandiana,
Constanţa Buzea, Angela Marnescu, Nora Iuga, toate ajunse la pragul celor şapte
decenii. Ileana Mălăncioiu, o certitudine a liricii româneşti postbelice, mereu
în atenţia criticii literare, receptată cu înalte aprecieri, dar şi cu succes
constant la cititori.
Toate poetele numite mai sus şi-au câştigat un
prestigiu bine meritat, unanim considerate ca nobeliabile, dacă ruleta suedeză
ar indica vreodată şi numele României.
Am remarcat-o pe tânăra studentă încă la cenaclul
Labiş, unde a citit de câteva ori, cu mult succes şi unde avea mereu un cuvânt
greu de spus cu privire la poetul care citise în seara respectivă. Frecventa şi
alte cenacluri: Neculuţă, Junimea, unde se desfăşura inevitabilul Adrian
Păunescu. Am obţinut un autograf pe primul volum Pasărea tăiată. În Himera
literaturii, Curtea Veche, 2007, evocând serile magnetice de la Cenaclul Labiş,
îi fac poetei partea cuvenită. În Scene din viaţa literară, Ideea europeană,
2007 este adesea semnalată, în contextul de dinainte de Decembrie, la
restaurantul Uniunii scriitorilor. Am luat parte împreună la numeroase lansări
de carte la Târgurile Gaudeamus.
La începuturi, din nu ştiu care motiv sau fără vreun
motiv, îmi făcusem impresia că ar proveni dintr-o familie de basarabeni
refugiaţi ca şi ai mei. De aici un plus de atenţie, chiar o duioşie
confraternă. Când lucrurile mi s-au clarificat, sentimentul meu, în niciun fel
exprimat vreodată, nu s-a şters. Rămânem în frăţia cultului pentru Poezie.
Poezia
zilei, Ileana Mălăncioiu
*
Să
mi se ia pentru o vreme trupul,
să
rămân suflet şi atât,
să
plâng cum plâng sufletele singure
când
li se face urât.
Să
mi se lase amintirea că am fost
trup
şi suflet odată,
să
mi se lase chinul vinei mele
şi
dreptul de-a fi judecată.
Să-not
în marea Lui cea mare
şi
să mă-nfricoşeze înotul,
din
când în când să fii şi tu alături
Şi-apoi
să cred că ai pierit cu totul.
Să
nu îmi fie clar cuvântul Lui
Să-ncerc
să-l aflu şi să mă-nspăimânt
Să
mi se lase toată îndoiala
Pe
care am avut-o pe pământ.
Vis
şi realitate
Bradul
din faţa casei
mele
era
cât muntele de mare
celulele
crescute aiurea în şoldul tău
erau
cât un lagăr de concentrare.
Tu
erai singura deţinută
tu
stăpâneai lagărul monstruos
fără
milă şi fără-ndurare
tu
aveai în mijlocul lui un os
ridicat
asemenea unei spânzurători
în
care carnea ta va fi atârnată
tu
erai bradul din faţa muntelui
pe
care erai urcată
de
tine însăţi ca de soldaţii împărăteşti
puşi
să tragă la sorţi marea ta arsură
strânsă
pe trupul plin de vânătăi
ca
o cămaşă fără nici o cusătură.
Ultima
amintire
spaţiul
devora toate lucrurile din el
priveam
în tăcere în urma lor
spre
locul acela unde nu se mai vede nimic
ca-n
pântecele unui animal incolor
care
mistuie lumea şi flămânzeşte
în
chiar vremea în care mănâncă
totul
până la ultima fiinţă vie
şi
până la ultima stâncă
în
care a fost îngropat un om
şi
până la ultima cruce
pusă
în spatele său
nainte
de-a se duce
aşteptam
cu spaimă să ne vină rândul
se
apropia fantastica oră
spaţiul
devora toate lucrurile din el
şi
ne uitam neputincioşi cum le devoră.
Peste
zona interzisă
Doamne,
iar îmi este frică
Un
cal alb cu pielea scrisă
Cu
vechi cântece de moarte
A
scăpat din frâul său
Şi
începe să mă poarte
Peste
zona interzisă.
Şaua
roasă de lemn dulce
Lunecă
încet sub mine
Şi
nu ştiu cât mă mai ţine
Am
rămas pe grabănul
Ascuţit
de mâna ta
Nu
mai mult decât ajunge
Să
mă poată spinteca.
Mă
lipesc de el cu totul
Şi-ntind
mâinile spre coama
Argintie
şi spre botul
Lung
înşurubat în sine
Ca
o trâmbiţă de foc
Înălţată
către tine.
Cresc
vertebrele sub mine
Ca
vechi aripi lungi de os
Care
bat încet de dorul
Dus
al unei alte lumi
Pregătindu-l
să-şi ia zborul.
Îl
izbesc plângând în pântec
Şi-n
tăcerea brusc lăsată după ultimul cuvânt
Îi
simt coasta în picior
Ca
pe-un os ce mi s-a frânt.
M-am
rostogolit în gol
Dar
mai sunt încă legată
Cu
lanţul de vertebre
Pe
care am fost purtată.
Calule
cu botu-n sus
Calule
cu pielea scrisă
Cu
vechi cântece de moarte
Nu
mă mai târî prin pietre
Stai
–e zona interzisă –
cheamă-ţi
mânzul să mă poarte
înapoi
pe şaua veche
de
lemn dulce spre câmpie
că
ţi-l las să pască-n voie
şi-i
dau vin în loc de apă
cum
îţi dam odată ţie
şi
ţi-l pup pe botul cald
şi-n
zori îi piaptăn chiar eu
părul
lung al coamei ude
cu-un
piaptăn din osul meu:
calul
nu mă mai aude.
~*~
ILEANA
MĂLĂNCIOIU
Sursa: http://ilazu.blogspot.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu