Cum a fost falsificată originea şi
limba românilor acum 200 de ani.
Fantasma
exterminării dacilor de către romani pentru a demonstra latinitatea pură.
Istoria
românilor a cunoscut procese de mitizare şi falsficare. Pentru a servi unor
interese în special de natură politică sau naţionale, istoria românilor a fost
încărcată uneori cu aberaţii şi fantasme, hilare chiar şi pentru contemporani.
De-a lungul timpului, istoriografia
românească a cunoscut diferite etape de la pionierat la spirit critic de la
diletantism la profesionalism. În special în secolul al XIX-lea şi la începutul
secolului al XX-lea, atunci când efervescenţa naţională a cuprins toate zonele
locuite de români, au apărut numeroase teorii privind originea, dar mai ales
continuitatea românilor în spaţiul carpato-danubiano pontic. Zelul cărturarilor
români din Principatele Române, dar şi din Transilvania, de a convinge o
întreagă Europă privind temeinicia dreptului la unitate şi libertate a
românilor, a dus la apariţia unor aberaţii istoriografice sau
pseudo-ştiinţifice de proporţii. A fost mai greu ca istoria românilor să se
descotorească de ele decât să se pricopsească cu fantasme legate în special de
vechimea şi originea românilor. În secolul al XIX-lea, dar şi la începuturile
secolului al XX-lea, în special, au apărut două curente antagonice, dar la fel
de hilare prin teoriile enunţate.
Cum i-au ”exterminat” românii pe daci
La sfârşitul
secolului al XVIII-lea, în Transilvania habsburgică lua naştere o mişcare de
emancipare politico-socială românească, cunoscută sub numele de Şcoala
Ardeleană. La acest curent au aderat în special intelectuali transilvăneni de
origine română dar şi clerici. Şcoala Ardeleană a avut o importanţă deosebită
în procesul de emancipare spirituală şi politică a românilor transilvăneni,
militând pentru recunoaşterea naţiunii române majoritare alături de cea
maghiară şi germană în Transilvania. Totodată Şcoala Ardeleană a reuşit
introducerea scrierii cu caractere latine şi nu chirilice în limba română.
Din dorinţa
de a arăta cât mai concis şi mai elocvent originea şi vechimea românilor în
Transilvania, unii reprezentanţi ai Şcolii Ardelene au elaborat o teorie
aberantă, şi anume a latinităţii pure a poporului român. Este unul dintre cele
mai aberante şi uneori hilare curente ştiinţifice din istoriografia românească
şi care pe scurt a falsificat istoria originilor românilor. De altfel, acest
curent nu s-a manifestat doar în Transilvania ci a câştigat teren inclusiv în
Principatele Române. ”Pentru Şcoala Ardeleană, recursul la originea romană şi
pe cât posibil la o origine romană fără cel mai mic amestec străin, era încă
mai esenţial decât pentru precursorii săi din principate.
Militând
pentru emanciparea românilor transilvăneni, ţinuţi într-o stare netă de
inferioritate de elita conducătoare maghiară, ei foloseau originea ca pe o
armă. Urmaşi ai stăpânilor lumii, a căror limbă era încă limba oficială în
Ungaria şi Transilvania, românii nu puteau accepta la nesfârşit supremaţia unui
popor inferior lor-potrivit normelor epocii- prin ”rasă” şi origine”, arată
istoricul Lucian Boia în lucrarea ”Istorie şi mit în conştiinţa românească”. În
acest context, pentru a demostra cât mai clar originea pură latină, aberantă
pentru majoritatea istoricilor, latiniştii i-au ”exterminat” pe daci. Adică au
susţinut teoria prin care dacii au fost exterminaţi de legiunile romane.
”Neputând scăpa dinaintea romanilor, ei între
ei se omorâră”, scria argumentându-şi teoria Petru Maior în ”Istoria
pentru începutul românilor în Dachia”, apărută la începutul secolului al XIX
lea. Dornic să convingă Maior ajunge să spună că romanii cu ”strălucitul” lor
sânge nu ar fi vrut în ruptul capului să se căsătorească ”cu unele varvare cum
erau muierile dache”. Maior dar şi alţi reprezentanţi ai Şcolii Ardelene se folosesc
de citate trunchiate din Eutropius, care preciza că Dacia a fost secătuită de
partea bărbătească. Această ipoteză a stârnit zâmbete câteva decenii mai
târziu. De altfel, Titu Maiorescu în ”Critice” combătea ideea latinismului pur.
”La 1812, Petru Maior pentru a nu pomeni compilarea de citate făcută de Şincai
fără nici o critică scrie istoria sa despre începutul românilor în Dacia. În
tendenţa ce are de a dovedi că noi suntem descendenţi necorupţi ai romanilor,
Maior susţine în paragraful al patrulea că dacii au fost cu totul exterminaţi
de romani, aşa încât nu s-a întâmplat nici o amestecare între aceste două
popoare. Pentru a proba o ipoteză aşa de nefirească, istoricul nostru se
întemeiază pe un pasaj îndoios din Eutrop şi pe un pasaj din Julian, cărora le
dă o interpretare imposibilă de admis cu mintea sănătoasă, şi astfel începe
demonstrarea istorică a romanităţii noastre cu o falsificare a istoriei”, scria
Titu Maiorescu. Aceste teorii latiniste, prin care românii ar fi urmaşii
direcţi ai romanilor stabiliţi în Dacia au mai fost prezente şi anterior la
Dimitrie Cantemir sau Constantin Cantacuzino.
Cum a fost falsificată limba română
Totuşi cea
mai mare aberaţie a curentului latinist a fost falsificarea limbii române. Mai
precis, au elaborat un dictionar al limbii române, care elimina orice cuvânt
nelatin din graiul autohton. Bineînţeles a ieşit o limbă destul de diferită şi
caraghiasă. Promotorul acestui dicţionar al limbii române apărut între 1871 şi
1876 a fost iniţiativa lui August Treboniu Laurian. ”Limba reelaborată de
Laurian, după purificarea ei de elementele nelatine(grupate în glosar, în
vederea eliminării lor) şi adoptarea unui sistem ortografic etimologic, nu mai
semăna decât foarte vag cu limba română autentică.(..) Tentativa crerări unei
limbi artificiale a stârnit ilaritate şi a discreditat definitiv şcoala
latinistă”, preciza istoricul Lucian Boia în lucrarea mai sus menţionată. De
altfel Titu Maiorescu observa şi critica încă din secolul al XIX lea,
tentativele latiniştilor de a falsfica inclusiv etimologia în goana lor după
demonstrarea latinităţii pure. ”Ceea ce surprinde şi întristează în aceste
producte nu este eroarea lor în sine, căci aceasta se explică şi uneori se
justifică prin împrejurările timpului, dar este eroarea judecăţii noastre de
astăzi asupra lor, este lauda şi suficienţa cu care se privesc de inteligenţele
române ca adevărate fapte de ştiinţă valabilă, este orbirea de a nu vedea că
zidirea naţionalităţii române nu se poate aşeza pe un fundament în mijlocul
căruia zace neadevărul”, preciza Maiorescu în ”În contra direcţiei de astăzi în
cultura română”.
De la romani absoluţi la daci
absoluţi
Nu a durat
mult până la apariţia unei reacţii. Mai precis după ce au fost ”exterminaţi” de
latinişti, dacii au apărut din nou pe scena istorică prin demersurile critice
ale unor istorici profesionişti de această dată. În 1860, Bogdan Petriceicu
Haşdeu publica articolul ”Pierit-au dacii”?, începând intruziunea în cultura
românească dominată de latinism a barbaricumului dacic. Efortului său s-a
alăturat Cezar Bolliac. Nu a durat mult însă până la un nou derapaj în privinţa
originii românilor. De la începutul secolului al XX lea romanomania a fost
înlocuită cu o formă de dacomanie. Dacii au devenit un misterios centru al
universului şi singurii părinţi incontestabili ai poporului român. Pe scurt o
altă fantasmă. ”Naţionalismul autohtonist revenea la puritatea rasei, aidoma
primilor naţionalişti, doar că de data aceasta puritatea urma să fie dacică, nu
latină”, preciza Boia în ”Istorie şi mit în conştinţa românească”. Dacomania
s-a dezlănţuit furtunos odată cu arheologul Teohari Antonescu care a publicat
la sfârşitul secolului al XIX-lea o lucrare numită ”Dacia, patria primitivă a
popoarelor ariene”. Cum era de aşteptat Antonescu, transforma Dacia într-o
patrie a factorului civilizator al arienilor, un leagăn al Europei. Bineînţeles
lucrarea a fost întâmpinată cu zâmbete chiar şi în epocă. Cel care a reuşit
însă să plăsmuiască o adevărată mitologie dacică, servită drept adevăr istoric,
a fost Nicolae Densuşianu. Acesta a conceput ”Dacia preistorică” apărută postum
în care specialiştii arată că erau amestecate arheologia cu folclorul,
lingvistica cu mitologia într-o adevărată plăsmuire. ”Este, oricum, expresia
celei mai puternice doze de imaginar din istoriografia românească”, aprecia
Boia, iar cunoscutul Vasile Pârvan spunea despre această uriaşă lucrare că este
doar un ”roman fantastic”. Despre fantasmele din ”Dacia preistorică” este
grăitor fragmentul în care masivele muntoase sunt legate de giganţi, acesta
precizând că pe Caraiman de exemplu se află ”altare ciclopice”.
Cosmin Zamfirache
Cum a fost falsificată originea şi
limba românilor acum 200 de ani. Fantasma exterminării dacilor de către romani
pentru a demonstra latinitatea pură ;( de Cosmin Zamfirache,vezi Yahoo 7 iulie
)
Vă recomandăm să mai citiţi: Viaţa de
dincolo – o mitologie a morţii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu