Sfinţii
Sfântului Munte
Dacă este
adevărat că există în lume locuri a căror frumuseţe şi iradiere pot să provoace
omului entuziasm şi veneraţie şi să îl conducă la înviere duhovnicească, atunci
cu siguranţă Sfântul Munte deţine între ele o poziție proeminentă. Sfântul
Munte e înveşmântat, desigur de toate frumuseţile naturii, pe care harul lui
Dumnezeu le-a dăruit cu generozitate acestuia, ca unui alt Paradis. E împodobit
de asemenea de frumoasele sfinte mănăstiri, de schituri, şi chilii cu superba
lor arhitectură, perfect adaptată mediului natural precum şi cu relicve de mare
valoare, sfinte moaşte şi alte obiecte consacrate care sunt tezaurizate aici.
Îl împodobesc toate acestea, făcându-l să semene cu un alt cer, cu strălucirea
lor.
Mai mult
decât cu acestea, Grădina Maicii Domnului, după cum numeşte credinciosul popor
grec Sfântul Munte, se laudă, jubilează, este luminată şi este preamărită
pentru bărbaţii virtuoşi şi sfinţi care au practicat asceza acolo, în diferite
timpuri şi vremi. Pentru sfinţii săi! Deoarece din primii ani ai istoriei
athonite, cu ajutorul lui Dumnezeu şi protecţia Maicii Domnului, au strălucit
pe el asceţi şi Părinţi sfinţi şi minunaţi, a căror amintire este eternă. Toţi
aceşti preafericiţi, ca alţi atleţi, şi-au petrecut viaţa în acest loc, printre
mii de nevoinţe şi dificultăţi, şi, având acest Athos sfânt drept scară, au
urcat la ceruri.
Prezenţa vie
a Maicii Domnului, protectoarea Sfântului Munte şi nevoinţele ascetice ale
personalităţilor sfinte aghioritice, fac din fiecare parte a Sfântului Munte,
un loc al teofaniei. Pelerinul contemporan, călătorind prin Sfântul Munte,
cunoscând locul şi istoria lui, simte acest lucru şi sesizează prezenţa lui
Dumnezeu la fiecare pas pe care îl face.
Iar în acest
punct aş dori să le mulţumesc organizatorilor manifestării de astăzi, care are
loc în cadrul Festivalului internaţional de artă sacră „Filocalia”. Să le
mulţumesc pentru posibilitatea pe care mi-au dat-o de a veni de pe îndepărtatul
Athos, aducând în binecuvântatul pământ al României binecuvântarea Maicii
Domnului și a Părinților athoniți și să comunic cu un public atât de select și
„filocalic”. Sper, pentru rugăciunile părinților, ca prezenta conferință să
devină un tovarăș util în această căutare a sufletului fiecăruia dintre noi.
Mănăstirile
obștești, schiturile, chiliile, colibele, drumurile, cimitirele, peșterile și
locurile de asceză care stau atârnate în locuri îndepărtate și inaccesibile,
rămân martori tăcuți viețuirii minunate și îngerești a cuvioșilor Părinți
athoniți, iar pentru noi, cei mai tineri, monahi și închinători, o invitație
permanentă pentru imitarea lor.
În Sfântul
Munte, din secolul al IX-lea până în zilele noastre, au trăit mai mult de patru
sute de sfinți. Există, desigur și un mare număr de sfinți necunoscuți nouă,
care au bineplăcut lui Dumnezeu și au fost cinstiți de Acesta.
Sfântul
Munte este poate singurul loc din întreaga lume unde nu s-a născut nimeni, dar
a fost – și cu harul lui Dumnezeu rămâne și astăzi – un loc unde mii de oameni
au renăscut în Hristos.
Sfinții
Bisericii noastre pot fi cinstiți în mod special într-un loc, însă aparțin
pleromei întregii Biserici. Și știm foarte bine că pe pământul ortodox al
României, mulți dintre sfinții athoniți se bucură de cinstire din partea credincioșilor.
Și care român nu îl cunoaște pe Sfântul Atanasie Athonitul, Sfântul Grigorie
Palama, Sfântul Nifon, patriarhul Constantinopolului, Sfântul Nicodim
Aghioritul? Cine nu a beneficiat de învățătura sfinților noștri contemporani,
părintele Paisie Aghioritul și Porfirie Kavsokalivitul? Sau care român nu știe
de sfântul Paisie Velicicovski (+ 1794), care după un timp pe Athos a trăit în
România, la Iași și în mănăstirile Neamț și Dragomirna, aducând aici duhul
monahismului athonit și al Filocaliei? Sfântul Paisie și ucenicii săi au
realizat pentru evlaviosul popor român traduceri îngrijite ale Părinților greci
ai Bisericii.
Este semnificativ faptul că după abia zece ani de la prima ediție
a Filocaliei în grecește, în 1793, avem prima ei traducere în slavonă, limbă în
care se scriau atunci textele bisericești în România. Această lucrare a
cunoscut ediții repetate și a stârnit atât în România cât şi în alte ţări
balcanice un mare interes pentru Părinţii asceţi ai Bisericii.
În
conformitate cu sursele, pe Sfântul Munte avem prezenţă monahală românească
încă din secolul al XI-lea. De la căderea Imperiului bizantin şi ulterior,
domnitori din Ţara Românească, cunoscând beneficiul duhovnicesc pe care l-ar
avea în ţara dvs. contactul cu Sfântul Munte, i-au oferit multe daruri, i-au
consacrat multe metocuri şi s-au dovedit a fi noii ctitori a multe mănăstiri
atonite, contribuind la restaurarea lor. În paralel, Hariton (mort la 1381),
unul dintre primii mitropoliţi ai Ungro-Vlahiei, care a pus bazele organizării
Bisericii româneşti, era aghiorit.
Unul dintre
cei mai cinstiţi sfinţi aghioriţi în România este sfântul Nicodim Isihastul, de
origine greaco-sârbă, întemeietor al mănăstirii Tismana. Sfântul Nicodim a
venit în Ţara Românească din Sfântul Munte în jurul anului 1360. A constituit
un transmiţător al iradierii şi renaşterii monahismului în Ţările române,
deoarece el însuşi, cu ajutorul ucenicilor săi, a întemeiat şi a organizat în
România mănăstiri chinoviale după modelul şi ordinea Sfântului Munte.
Mănăstirea Tismana este cea mai veche mănăstire care s-a păstrat în România şi
a devenit, printre altele, un vestit centru de caligrafiere şi copiere a
manuscriselor.
Încheind
această scurtă paranteză referitoare la sfinţii aghioriţi care sunt în legătură
directă cu ţara dvs. binecuvântată, şi care au lăsat o valoroasă şi veşnică
moştenire şi care continuă să se roage pentru noi toţi, ne vom referi la
sfântul Nifon al II-lea, patriarhul Constantinopolului (mort la 1508), acest
strălucit luminător al pământului românesc. Sfântul Nifon, călugăr athonit de
la mănăstirea Dionisiu, a contribuit în mod decisiv la reorganizarea Bisericii
româneşti şi la apărarea Ortodoxiei, în timp ce a dat noi impulsuri vieţii
duhovniceşti. O parte a sfintelor sale moaşte se păstrează la Curtea de Argeş,
unde în fiecare an mii de credincioşi vin pentru a-i cinsti memoria sa.
În cele din
urmă, mare a fost câştigul duhovnicesc pe care l-a dobândit poporul român
dreptcredincios din lucrarea sfinţilor români athoniţi Gheorghe de la Cernica
(mort la 1806), a sfântului Antipa de la mănăstirea Căldăruşani (mort la 1882)
şi a neomartirului Pahomie (mort la 1810).
Iubiţii
mei fraţi în Hristos!
Sfinții
athoniți, proveniți din toate popoarele ortodoxe, s-au consacrat total lui
Dumnezeu. Prin intermediul diverselor nevoințe ascetice, s-au curățat de patimi
și au devenit vase alese, vrednice să primească harismele dumnezeiești. Și
ulterior au devenit continuatori străluciți ai adevăratei tradiții monahale
ortodoxe.
La sfârșitul
secolului al XVIII-lea, sfântul Nicodim Aghioritul, care a fost primul care a
scris Slujba Sfinților Athoniți precum șiCuvântul de laudă la
adresa acestora, notează că sfinții athoniți s-au arătat cu adevărat tuturor
celor care locuim pe Sfântul Munte, dar și tuturor ortodocșilor, binefăcători
permanenți și apărători și păzitori nu numai cu cuvintele lor, dar și cu
faptele. Nu doar cu sufletul, ci și cu trupul, nu doar vii, ci și după moartea
lor.
Sfântul
Munte s-a numit sfânt de la sfinții lui. Conform sfântului Nicodim Aghioritul,
Sfântul Munte înseamnă „loc al sfințeniei. Loc al curăției. Loc pe care au
călcat atâtea picioare sfinte. Loc în care pământul a fost frământat cu
sângele, cu sudorile ascetice și cu lacrimile sutelor și miilor de Părinți
cuvioși. Sfântul Munte este loc al virtuții și al sfințeniei”.
Drumul spre
îndumnezeire, cultivarea spiritualității ortodoxe și dobândirea ei prin
intermediul nevoințelor, a constituit și continuă să constituie, cu harul lui
Dumnezeu, cel mai puternic sprijin al vieții pe Sfântul Munte. În acest ținut
al pocăinței și laborator al sfințeniei, au fost conduși de-a lungul
parcursului luminos bimilenar al secolelor, pe drumuri ale mântuirii,
nenumărați sfinți, „prieteni” adică ai lui Dumnezeu, care strălucesc cu razele
dulci ale vieții și minunilor lor, mulțimea poporului credincios.
Conform
tradiției ortodoxe, cei mai potriviți pentru a vorbi despre sfinți și sfințenie
sunt chiar sfinții. Aceștia pot să înțeleagă și să interpreteze corect prin
prisma experienței lor de sfințenie, faptele și învățăturile acelor persoane
sfinte care au avut un scop principal, pe care l-au și îndeplinit: să
binevoiască Domnului și să se unească cu Acesta.
Smerenia
mea, care nu am sfințenia și trăirea lor duhovnicească, și care cu harul lui
Dumnezeu și cu iubirea maternă a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, locuiesc
în aceleași locuri sfinte cu persoane athonite sfințite, pot doar în linii mari
să schițez, „în oglindă și în ghicitură”, câteva dintre bogatele harisme-roade
ale nevoințelor lor ascetice și ale învățăturilor lor luminoase. După cum
spunea și bătrânul Porfirie Kavsokalivitul, unul dintre ultimii în lanțul aurit
al personalităților de cuvioși athoniți: „Cu adevărat, acestea trebuie să le
trăiască omul pentru a le înțelege… Doar cel care trăiește această stare, o
trăiește și o simte”.
Motivația
părinților athoniți asceți de a se supune la necazuri de bunăvoie și la
felurite lipsuri, nu o constituia ura pentru trup și viață, ci „viața mai
multă”, care izvorăște din dragostea lui Hristos, când aceasta lucrează și
aprinde inima. Ei au dorit să se răstignească pentru lume și să își omoare
complet patimile lor, să se îngroape în mormântul smereniei și să învie cu
Hristos prin nepătimire.
Cu trupul
munceau și își slujeau frații lor, cu mintea însă și cu inima vorbeau
întotdeauna cu Dumnezeu, în rugăciune. Răpiți în extaze și contemplări ale
slavei lui Dumnezeu, pregustau de pe aici bunătățile de care trebuie să se
desfete cei ce-L iubesc pe Domnul.
Pe Sfântul
Munte se menţine flacăra necreată a vieții Bisericii. Iar personalitățile
athonite sfințite constituie una dintre manifestările acestei lumini neîntinate
și sfinte și o mărturie în plus despre harul divin: a vieții și experienței
aghioritice în zilele noastre.
Acești
martiri ai voinței au așezat credința ca temelie neclintită a mântuirii lor.
Toate, de la experiențele lor divine pline de har, până la vederile
descoperitoare și profețiile lor precum și până la învățăturile lor cucernice,
dau mărturie și adeveresc prezența continuă a Sfântului Duh în toate aceste
personalități sfințite ale Părinților athoniți, care cu viața lor au scris un
nou Pateric, demonstrând adevărul și actualitatea povestirilor și descrierilor
din sinaxare.
Trăind ei
înșiși în norul sfânt al harului lui Dumnezeu, au putut să conducă la
Ierusalimul cel de Sus, să învețe rugăciunea minții, să ghideze în viața
duhovnicească, să îi întărească în încercări și ispite pe alții. Mulți dintre
acești părinți îmbunătățiți au sprijinit nu numai o mulțime de monahi athoniți
cu care conviețuiau dar și poporul lui Dumnezeu, transmițându-le ethosul
spiritualității athonite și arătându-le libertatea veacului viitor.
Prin
cuvântul lor plin de experiență divină, au atins sufletele însetate, au unit
cuvântul luminat cu trăirea vie, și au transferat teologia din sfera gândirii
în viața personală. Au inspirat în credință mii de oameni, altminteri pierduți.
Au mângâiat suflete lipsite de speranță, au luminat cu înțelepciunea și harul
lor mulțimea de căutători ai adevărului. Alții, precum fericitul contemporan,
părintele Porfirie Kavsokalivitul, au lăsat ca din interiorul lor să se
răspândească lumina și bucuria Învierii pe care au trăit-o și au primit-o din
viața și experiența athonită. Au dobândit puteri din izvoarele athonite
inepuizabile pentru puțini ani și s-au transformat în reformatori universali ai
vieții duhovnicești în Hristos.
Părinții
athoniți îmbunătățiți ai ultimului secol au continuat tradiția bimilenară a
Sfântului Munte și s-au așezat în lanțul de aur al cuvioșilor părinți. De
altminteri, timpul aghioritic poate fi contemporan doar cu veșnicia.
Personalitatea
cu adevărat impresionantă și bogată în harisme a părintelui nostru contemporan,
Porfirie Kavsokalivitul, s-a cultivat într-un loc în care tradiția
duhovnicească a rămas vie până astăzi. De la primii locuitori ai bătrânului
Athos și până la ultimii părinți îmbunătățiți, cu toții alcătuiesc o familie
duhovnicească, în care toate sunt în comun: cugetul ascetic, realizările
duhovnicești, harismele duhovnicești. De altfel, sentimentul continuității
istorice a tradiției aghioritice constituie piatra din capul unghiului pentru
parcursul spiritual al Sfântului Munte.
Pe de altă
parte, din viața părinților athoniți contemporani transpare și continuitatea
tradiției athonite. Aceste personalități ascetice, cu autenticitatea
simplității și vieții lor monahale, reafirmă permanent taina credinței și
adeveresc prezența lui Dumnezeu în lumea noastră, confirmând posibilitatea pe
care o avem cu toții de a fi în comuniune cu Dumnezeu și de a participa la
veșnicie.
Viața multor
oameni care au cunoscut sfinți și alți părinți îmbunătățiți athoniți și s-au
aflat în contact cu ei s-a schimbat radical, deoarece prezența lor era
determinantă și le-a pecetluit existența.
Sfinții
athoniți și alte personalități aghioritice sfințite au fost, printre altele,
adevărați părinți duhovnicești, au ajuns la mari măsuri duhovnicești și din
acest motiv au putut să acționeze ca pedagogi și chiar ca sfătuitori în
chestiuni de familie, într-un anumit mod.
Pedagogia pe
care o aplicau, bazată pe slujirea paternității spirituale, nu era alta decât
pedagogia Părinților Bisericii, care se păstrează până în zilele noastre, prin
tradiția isihastă și filocalică a Bisericii noastre.
Conform
sfântului Simeon Noul Teolog, părintele duhovnicesc este prezența vie a lui
Hristos. Este cel desăvârșit, omul renăscut în Hristos. Este un reflector al
luminii dumnezeiești în lumea noastră. Este, am putea spune, pedagogul absolut.
Astfel de modele de pedagogi, de sfătuitori ai tinerilor dar și ai oamenilor de
fiecare vârstă, prin intermediul cuvântului lor, au fost și continuă să fie, cu
ajutorul harul lui Dumnezeu, sfinții athoniți dar și alte personalități
athonite sfințite. Oameni ai iubirii desăvârșite, ai iubirii jertfelnice, ai
desăvârșirii lăuntrice duhovnicești și ai sfințeniei.
Sfântul
Atanasie Athonitul este considerat întemeietorul, fondatorul monahismului
athonit chinovial, odată cu construirea Marii Lavre (anul 963). Următorul fapt
exprimă caracterul ascetic al pedagogiei sfântului Atanasie.
Odată,
demonii au convins un monah nepăsător să îl omoare pe sfânt. Și acela a ieșit
pe ușa chiliei starețului cu cuțitul în mână. Când însă a deschis ușa și
sfântul l-a îmbrățișat prietenește, atunci ucenicul nerecunoscător și ucigaș ca
intenție, a lăsat să îi cadă cuțitul din mână, a îngenuncheat și și-a
mărturisit intenția sa. Sfântul Atanasie l-a iertat imediat. Și nu s-a limitat
doar la acest lucru, ci de atunci înainte l-a înconjurat pe acel călugăr cu și
mai multă grijă. Smerenia de bunăvoie este marcă a vieții autentice în Hristos
și izvor al nemuririi. Cuviosul s-a eliberat de sine, adâncit în abisul milei
divine, de unde a dobândit iubire pentru ucigașul său potențial.
În efortul
de a deveni model pentru discipolii săi, sfântul Atanasie s-a îngrijit de
nevoile tuturor călugărilor din mănăstirea sa și în special de cei bolnavi, pe
care îi slujea personal.
Prin
îndrumarea spirituală, adică într-un mod mistagogic și duhovnicesc,
personalitățile sfinte ale Muntelui Athos au contribuit la propria lor
„naștere” și „renaștere”, în contact cu acești oameni duhovnicești.
Nu au
învățat propunând reguli morale abstracte. În principal îndrumau în cadrul unei
profunde relații personale. Îl iubeau pe om așa cum era, cu neputințele și
defectele sale. În același timp, acționau cu prudență pedagogică și cu viziune
psihologică, utilizând metode pedagogice flexibile.
Învățau nu
numai cu cuvântul, dar și cu tăcerea lor, adesea prin simpla lor prezență. De
exemplu, în Viața cuviosului Acachie Kavsokalivitul (+ 1730), a unui mare sfânt
athonit al secolului al XVIII-lea, se spune că printre multele sale harisme,
avea duh făcător de pace într-o asemenea măsură, încât cei care erau încercați
de gânduri de răzbunare, doar îl vedeau și chipul său plin de har îi liniștea
de acele gânduri rele.
Amintindu-ne
de-a lungul anilor de persoana cinstită a părintelui Paisie Aghioritul (+ 1994)
precum și de sfaturile și învățăturile sale luminoase, care întotdeauna picurau
balsam în inimile tuturor celor care, mai mult sau mai puțin, am avut
binecuvântarea să-l întâlnim, mi-a rămas sentimentul că toate câte a suferit cu
răbdare în viața sa de asceză, și anume: lipsuri, suferințe, ispitiri,
deplasări obositoare, deranjuri și oboseli de la pelerinii nenumărați, și în
cele din urmă boli cumplite, le-a suferit din dragoste de Dumnezeu și om. Iar
în mănăstirile în care a slujit, în interiorul și în exteriorul Sfântului
Munte, și pe când trăia în singurătate, viața lui era o continuă slujire a
iubirii. A unei iubiri fără granițe, care, deoarece era sinceră și rezultat al
sufletului său îndumnezeit, îi odihnea pe toți cei care o gustau. Chiar și în
perioada de dinaintea cuvioasei sale adormiri, deși din pricina bolii sale
cumplite, avea dureri sfâșietoare, acesta, jertfindu-se pentru frații săi, i-a
slujit cu lepădare de sine și jertfă de sine, pe toți cei care alergau la el
pentru a-i ajuta.
Dar și din
învățătura sa bogată, care se referă în mod amănunțit la toate temele vieții în
Hristos, și care realmente ne „trezește duhovnicește”, îl vedem pe părintele
vorbind „cu durere și dragoste” despre noi toți.
Din panteonul
virtuților, dragostea – distinctă între celelalte – pare să anime întreaga
viață și învățătură a părintelui Paisie. Spunea ascultătorilor săi, subliniind
puterea dragostei: „… Deoarece nu știm ce ne așteaptă, atât cât puteți, să
cultivați dragostea. Acest lucru este cel mai important dintre toate: să aveți
între voi dragoste adevărată, frățească, nu mincinoasă. Întotdeauna atunci când
există interesul bun, mila, dragostea, se lucrează corect. Bunătatea, dragostea
este putere”.
Una din cele
mai bune expresii ale dragostei este să ne rugăm pentru alții. Adevărul acesta
precum și valoarea lui sunt subliniate de părintele: „Rugăciunea făcută din
inimă îi ajută nu doar pe alții ci și pe noi înșine, deoarece ajută să apară
bunătatea lăuntrică. Atunci când ne punem în locul celuilalt, apare în mod
natural dragostea, durerea, smerenia, recunoștința noastră față de Dumnezeu, cu
cântare continuă de slavă, iar atunci rugăciunea noastră pentru aproapele
nostru este bine-primită de către Dumnezeu și îl ajută”. Iar la întrebarea
referitoare la cum înțelege când s-a folosit altcineva de rugăciunea sa,
răspunde: „Este anunțat de mângâierea divină pe care o simte în interiorul său,
după rugăciunea sa îndurerată, din inimă, pe care a făcut-o. Trebuie însă mai
întâi ca durerea celuilalt să o faci propria ta durere iar apoi să faci și
rugăciune din inimă. Dragostea este însușire dumnezeiască și te anunță”.
Iubirea este
condiția pentru a atinge rezultatul scontat al cercetării greșalelor celuilalt,
iar acest fapt este subliniat de părintele Paisie: „Atunci când îl cercetăm pe
cineva din dragoste, fie își dă seama de dragostea noastră, fie nu, are loc o
schimbare în inima lui, deoarece suntem mișcați de dragostea curată. În timp ce
cercetarea care are loc fără dragoste și empatie, îl face pe celălalt fiară,
deoarece răutatea noastră se izbește de egoismul lui… Atunci când îl tolerăm pe
celălalt din dragoste, el simte acest lucru”.
Jertfa
pentru semenul nostru este imitare a lui Hristos. „Să învățați să vă bucurați
atunci când dăruiți altora”, spunea fericitul părinte și afirma în continuare:
„Acești oameni care se dăruiesc fără a se lua în calcul pe ei înșiși ne vor
judeca poimâine”… „Hristos însuși este mișcat atunci când îl iubim pe aproapele
nostru mai mult decât pe noi înșine și ne umple cu bucurie divină. Îl vezi pe
Cel ce nu s-a limitat la «iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți» ci s-a
jertfit pentru om”. Și completează: „Nu este cu putință să vină iubirea lui
Hristos în noi dacă nu eliminăm sinele nostru din dragostea noastră și nu îl
dăruim lui Dumnezeu și chipurilor Sale și nu ne dăruim întotdeauna celorlalți,
fără să vrem ca alții să ni se dăruiască”.
Insistând
asupra auto-dăruirii jertfelnice ca expresie a dragostei desăvârșite, părintele
ne sfătuiește: „Sacrificiul pentru aproapele presupune marea noastră dragoste
pentru Hristos. Toți cei care au disponibilitatea bună de a fi milostivi, dar
nu au nimic și suferă din această cauză, fac milostenie cu sângele inimii lor”.
Și pentru a-i întări pe cei care cultivă împărăteasa virtuților, completează:
„Cei milostivi, deoarece întotdeauna îi hrănesc pe ceilalți cu dragoste,
întotdeauna sunt hrăniți de dragostea lui Dumnezeu și de binecuvântările Sale
bogate”.
Unul dintre
părinții athoniți contemporani care a fost una din cele mai însemnate prezențe
duhovnicești ale secolului trecut, este părintele Porfirie Kavsokalivitul (+
1991), cunoscut deja în întreaga lume ortodoxă. Este vorba despre un fenomen
extraordinar al vieții și chemării dumnezeiești.
A rămas în
conștiința oamenilor ca părinte duhovnicesc plin de discernământ. În acest mod,
a putut să îi ajute în diverse feluri și cu diverse mijloace. Considera fiecare
om ca personalitate unică și irepetabilă, respectând trăsăturile distincte ale
fiecăruia, precum și libertatea lor personală. Asculta cu atenție, răbdare și
condescendență problemele lor. Devenea primitor al necazurilor lor. Le
răspundea cu bunătate și bunăvoință diferitelor întrebări. Sfătuia, povățuia și
îi sprijinea pe cei slabi de înger. Nu se supăra din cauza prezențelor adeseori
supărătoare ale anumitor fii duhovnicești, nici din cauza indiscrețiilor și
momentelor când deveneau agasanți.
Îl accepta
pe semenul său așa cum era, cu neputințele și particularitățile
comportamentului său. Nu a încercat niciodată să îl introducă în propriul său
stereotip. Nu îl interesa înfățișarea exterioară a oamenilor și mai ales a
tinerilor. Privea cele mai adânci straturi ale sufletului lor, deoarece știa
că, dacă se pune ordinea în lumea interioară a omului, automat se vor pune în
ordine și cele exterioare. Și aceasta deoarece știa tragedia absenței iubirii
din epoca noastră, care are ca rezultat singurătatea, tristețea, nesiguranța,
stresul și temerile.
Spunea
părintele Porfirie: „Cele ce vreți să le spuneți copiilor voștri, să le spuneți
și în rugăciunile voastre. Copiii nu ascultă cu urechile: doar atunci când vine
harul divin și îi luminează, atunci ascultă ceea ce dorim să le spunem, atunci
când vreți să spuneți ceva copiilor voștri, spuneți Preasfintei Maria și aceasta
va lucra. Această rugăciune a voastră va deveni un suflu puternic, mângâiere
duhovnicească ce alină, îmbrățișează și atrage copiii”.
Iubiții mei
frați întru Hristos!
Spiritualitatea
înaltă a vieții părinților athoniți sfințiți, întotdeauna dinamizantă, vie și
plină de vigoare, sparge stăvilarul timpului, depășește vijeliile istorice
nepotolite și aventurile umane, pentru a răsuna ca o alarmă spirituală
prezentului neliniștit, încețoșat și zgomotos.
Omul
contemporan, al tehnologiei digitale și al descoperirilor științifice de
importanță istorică, a învățat să mânuiască mașinile dar nu și pe sine însuși.
Nu reușește să trăiască neinfluențat de sindromurile dizolvante ale robiei
întregii firi. Este zdrobit de ideologii uriașe.
Fie ca
drumul sfințit parcurs pentru a-l întâlni pe Hristos de către sfinții și
părinții athoniți îmbunătățiți, să ne lumineze viitorul și să ne inspire de a
ne umple viața noastră de „lupta cea bună” în tranșeele harului divin, care
este „dragoste nesățioasă”, după Sfântul Siluan Athonitul, cel mai recent sfânt
athonit.
Modul și
drumul îndumnezeirii și mântuirii omului este veșnic și sigur: este drumul
sfinților!
Personalitățile
athonite sfințite, atât ale trecutului cât și ale zilelor noastre, de la cuviosul
Petru Athonitul, primul sfânt locuitor al Athosului și până la părinții noștri
contemporani Paisie Aghioritul și Porfirie Kavsokalivitul, au ajuns la locul
iubit, unde toți am fost chemați să locuim.
Și deoarece
trăim vremuri grele, în care criza economică ne macină societatea, aș vrea să
închei cu un mesaj optimist – aș vrea să cred, adresat ascultătorilor mei.
După cum a
scris Dostoievski, „frumusețea va salva lumea”. Frumusețea sufletului va salva
lumea, chiar dacă în jurul nostru toate par să se prăbușească, după cum pare să
se întâmple în timpul nostru. Dar nu trebuie să ne pierdem curajul. Să reintrăm
în sufletul nostru, să se unească acesta cu Dumnezeu, și din interiorul acestei
uniri și concentrări vom putea, cu ajutorul lui Dumnezeu, să traversăm în
siguranță marea furtunoasă a vieții noastre.
Vă mulțumesc
mult! Hristos a înviat!
Prelegere
susţinută la Arad, la data de 25 mai 2013, cu ocazia Festivalului Filocalia, şi
tradusă din limba greacă de Diac. Florin Toader Tomoioagă, asist. dr. al Universităţii
din Oradea.
Sursa:
pemptousia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu