Revolutia
din Turcia va trimite statul creat de Mustafa Kemal în istorie
Mustafa
Kemal le-a spus turcilor: “Să aruncăm fesul, care stă pe capetele noastre ca un
simbol al ignoranței și fanatismului și să purtăm pe cap pălăria, simbolul
lumii civilizate.
Să arătăm că nu există nicio diferență între mentalitatea
noastră si cea a popoarelor moderne.” Și ca să arate că nu se limitează doar la
exerciții retorice, menite să-i atragă admirația lumii civilizate, a abolit
Sultanatul în 1922, a proclamat Republica în 1923 și a abolit Califatul în
1924. Tot el a desființat școlile religioase și a interzis medievalul cod de
legi Sharia, înlocuindu-l cu codul civil elvețian, codul penal italian și codul
comercial german. Întorcea astfel spatele celor șase secole de istorie otomană
dominate de islam, distrugând, credea el atunci, fundamentul religios pe care
se ridicase, totuși, cel mai puternic stat musulman cunoscut până atunci de
istorie.
Datorită
reformelor kemaliste, Turcia a devenit conform Constituției din 1924 un stat în
care religia era total separată de exercițiul guvernării, principiul
“laicității” fiind înscris, în 1937, în Constituție. A fost încurajată
egalitatea femeilor cu bărbații, Mustafa Kemal acordându-le femeilor în 1934
dreptul de vot și dreptul de a fi alese în parlamentul turc.
De remarcat că
acest lucru s-a întâmplat cu 10 ani înainte ca generalul De Gaulle să
recunoască acest drept femeilor din Franța.
Pe 31
ianuarie 1997, Bekir Yldiz – primar al orașului Sincan și membru marcant al
partidului islamist Refah – a organizat la Ankara o conferință intitulată
“Seară pentru Ierusalim”. Dorea astfel să se facă remarcat de Necmettin
Erbakan, șeful Refah și al guvernului. Tribuna sălii de conferințe era
acoperită de un drapel verde pe care era scris în arabă numele lui Allah, în
timp ce peretele din spate era acoperit de o uriașă fotografie a moscheii
Al-Aqsa, încadrată de portretele șefilor Hezbollah și Hamas. În sală, femeile
stăteau separate de bărbați. În fața numerosului auditoriu și în prezența
invitatului de onoare, ambasadorul Iranului în Turcia, Bekir Yldiz a ținut un fulminant
discurs, pronunțându-se în favoarea instaurării în țară a legii Sharia.
Intervenția
armatei turce, garanta Constituției și a laicității statului, nu s-a lăsat
așteptată.
Pe 4 februarie, în timp ce o coloană de tancuri traversa
demonstrativ orașul, Bekir Yldiz era inculpat pentru “provocare la ură” și
“apologia unei organizații teroriste”, dar și pentru încălcarea articolului 312
din Codul Penal, fiind acuzat de “încercare de subminare a republicii laice”.
Devenea astfel pasibil de o pedeapsă privativă de libertate până la 5 ani.
Ambasadorul Iranului a fost declarat persona non-grata și expulzat. Sute de
școli coranice private au fost închise, iar mii de studente, ce veneau la
cursuri acoperite de văl, au fost trimise acasă. Pe 28 februarie 1997, Consiliul
Național de Securitate, controlat de către militari, i-a prezentat lui
Necmettin Erbakan o listă cu 18 măsuri anti-islamice, ce trebuiau implementate
urgent. Generalii turci au făcut presiuni asupra liderilor partidului Căii
Drepte – partener de coaliție cu Refah -, îndemnându-i să părăsească coaliția
guvernamentală. Islamistul Necmettin Erbakan a fost nevoit să-și prezinte
demisia. Pe 16 ianuarie 1998, Curtea Constituțională interzicea partidul Refah,
acuzându-l că ar fi “un centru de activități contrare principiilor laicității”.
Lui Necmettin Erbakan, lui Bekir Yldiz și unor deputați Refah li s-a interzis
orice activitate politică pe timp de cinci ani.
Cum s-a
ajuns aici? Cum a fost posibil ca în piața centrală a Sincan-ului, în fața
statuii lui Mustafa Kermal, să fie așezată, provocator, macheta moscheii
Al-Aqsa? Totul a pornit de la Necmettin Erbakan și Confreria Milli Görüș.
Dacă Turcia
nu a putut să-l aibă pe Hassan Al-Banna și a sa Frăție Musulmană, ca Egiptul,
l-a avut în schimb pe Necmettin Erbakan și creația sa, Milli Görüș. Erbakan a
înființat Milli Görüș (Calea Națională Religioasă) în 1969, apariția Confreriei
reprezentând și nașterea islamului politic pe scena politicii turcești moderne.
Programul “Căii Naționale” glăsuia: “Fiecare membru al Căii Naționale trebuie
să se angajeze în jihad, pe drumul trasat de Allah. Pentru că jihadul se
realizează cu bunurile și viața, fiecare membru trebuie mai întâi să-și
îndrepte toată atenția către Allah și să fie gata în fiecare moment pentru
jihad.”
Drapelul
mișcării era și el foarte explicit: Europa colorată în verde, culoarea
islamului cuceritor, înghițită de o semilună uriașă. Voința de islamizare a
Europei afișată de Milli Görüș arăta clar că membri ei sunt hotărâți să-și ia o
revanșă istorică. Și această revanșă, credea Erbakan și cred urmașii săi de
azi, nu putea fi transpusă în realitate decât prin întoarcerea la rădăcinile
islamului autentic, a valorilor și tradițiilor sale. Virusul Occidentului
trebuia eliminat din organismul societății turcești. Pentru că, spunea atunci
nostalgicul Califatului turc: “Europenii sunt bolnavi. Noi le vom da
“medicamentele” necesare. Europa întreagă va deveni islamică. Vom cuceri Roma.”
În 1970,
Erbakan a înființat partidul Ordinului Național – care era considerat aripa
politică a confreriei islamice – al cărui program politic era clar
anti-occidental și anti-laic. Atât Milli Görüș cât și Ordinul Național militau
deschis pentru introducerea studierii în școli a gânditorilor islamici
Al-Ghazali (1058 -1111) și Ahmed Shirindi (1564-1624) – cunoscuți pentru
hotărârea fanatică cu care s-au împotrivit, fiecare în vremea lui, “noutăților
condamnabile”. Într-un singur an, Milli Görüș a reușit să-și formeze în
teritoriu structurile necesare, permițându-i astfel lui Necmettin Erbakan, care
a candidat ca independent, să câștige în 1970 un loc în parlamentul Turciei.
Lovitura de
stat din 1971, efectuată de armată – gardian al laicității și depozitară a
moștenirii lui Mustafa Kemal –, a tăiat temporar aripile confreriei islamiste
și a reprezentat pentru Erbakan și unii dintre colaboratorii săi începutul
exilului în Elveția și Germania. Occidentul nu se putea dezice, așa că a
acordat, iar, mânat de patologica sa toleranță, ospitalitate dușmanilor care îi
doreau sfârșitul. Franța îl găzduia în acea perioadă pe ayatollahul Khomeini,
cel care susținea că Islamul nu poate fi autentic decât dacă este și politic.
El a dovedit că acest lucru este posibil, instaurând în Iran teocrația și
domnia legii lui Allah – Sharia. “Sejurul” european îi va permite lui Erbakan
să înfiltreze Milli Görüș și în Germania. Dupa 30 de ani, la sfârșitul anilor
’90, tentaculele
Confreriei cuprinseseră și alte țări din Europa occidentală.
În 1999,
Milli Görüș dispunea în Germania de o rețea formată din peste 500 de moschei,
având peste 26000 de membri și sute de mii de simpatizanți. În 2001, guvernul
german a dat islamului aceleași drepturi pe care le aveau Bisericile creștine,
permițând islamiștilor din Milli Görüș să țină cursuri de religie în școli și
sa aibă acces la fonduri guvernamentale consistente. Acești bani vor permite
Confreriei să-și întărească puterea și influența, adăugând la rețeaua de
moschei și o rețea media compusă din publicații religioase și posturi de radio.
În tot acest timp, germanii au continuat să combată, cu vigilență și hotărâre
veșnic treze, pericolul mereu actual al nazismului.
Reîntors în
Turcia, Necmettin Erbakan a înființat Partidul Salvării Naționale, care punea
islamul în centrul programului, al strategiei și al acțiunilor sale. N-a așteptat
mult și votul turcilor dornici să retrăiască gloria zilelor de altădată l-a
propulsat, în 1974, în coaliția guvernamentală. Partidul Salvării Naționale
obținuse în alegeri un semnificativ procent de 12%, preluând în noul guvern
conducerea a patru ministere importante. Imediat, Erbakan și-a folosit
influența pentru a introduce în direcția Afacerilor Religioase, 5000 de imami
și muezini membri ai Milli Görüș. După lovitura de stat din anul 1980, armata
îi interzice lui Erbakan și partidului său să mai participe la viața politică,
dar în urma referendumului din 1987 i se ridică interdicția și revine în
fruntea unui nou partid – Refah (Partidul Prosperității).
Convingerile
lui Necmettin Erbakan nu fuseseră afectate de exil, de repetatele eliminări de
pe scena politică și nici de trecerea anilor.
La 13 mai 1991, sublinia într-un discurs ținut în orașul Sivas că
jihadul este pilonul de bază al Refah și Milli Görüș. El spunea în uralele
numeroșilor susținători:“Partidul Refah este o armată. Trebuie ca fiecare să
muncească din toate puterile pentru ca această armată sa crească. Refah este
armata războiului islamic. Nu poți să acționezi individual spunându-ți că îți
duci astfel propriul tău jihad. Acțiunile purtate fără acordul cartierului
general înseamnă dezbinare. Dacă lupți, lupți aici! Ești musulman? Atunci ești
obligat să fii un soldat al acestei armate. Și nu poți fii musulman fără să dai
bani pentru Jihad. Noi suntem cu toții musulmani.
Trebuie să susținem Refah
pentru că ne dorim jihadul. Pentru ce toți cei care luptă pentru Refah vor
merge în Paradis? Pentru că Prosperitate înseamnă să lupți pentru a face să
domnească ordinea coranică.”
Cuvinte
simple, mobilizatoare, pe înțelesul milioanelor de turci trăitori pe
întinderile podișului anatolian. Chemarea la jihad pentru prosperitate și
ordine coranică i-a adus lui Erbakan un succes surprinzător la alegerile din
1995, Refah obținând 21% din voturi și devenind astfel primul partid al țării.
Ajuns prim ministru în 1996, Erbakan a început imediat să strângă legăturile cu
țările arabe. A urmat “episodul Sincan” și o nouă eliminare de pe teren.
Erbakan primește o condamnare la închisoare de doi ani și patru luni. Se părea
că ascensiunea islamismului turc a fost oprită definitiv. Dar Erbakan își
crescuse cu grijă urmașii, iar Milli Görüș era omniprezentă.
Pe firmament
a apărut strălucind steaua unuia dintre discipolii săi – Recep Tayyp Erdogan.
Provenit din mijlocul poporului, musulman pios, șeful organizației de tineret a
Milli Görüș în Istanbul și liderul filialei Refah din marele oraș de pe
malurile Bosforului, Erdogan a devenit repede purtătorul de cuvânt al celor
“fără voce”, a maselor de musulmani pioși din Anatolia, atât de disprețuiți de
elitele kemaliste. A ajuns în 1994 primul primar islamist al Istanbulului,
promițând printre alte construcția de minarete în întreg orașul. În 1998 a fost
condamnat la patru luni de închisoare pentru că a recitat la un miting din
versurile, considerate subversive, gânditorului naționalist-islamist turc Zia
Gokalp: “Moscheile sunt cazărmile noastre, minaretele lor sunt baionetele
noastre, cupolele sunt căștile noastre, iar credincioșii sunt soldații noștri.”
Alături de
Abdullah Gül, altă stea a Refah și Milli Görüș, Erdogan a înființat în 2001
Partidul Dreptătii și Dezvoltării (AKP). Peste un an, noul partid islamist a
fost marele câștigător al alegerilor, cu 34,22% din voturi! Generalii turci
trăiau în plin coșmar: un partid islamist câștiga din nou alegerile, iar
liderii lui se afișau peste tot, pentru prima oară în era Turciei republicane,
împreună cu consoartele lor acoperite de hijab!
Abdullah Gül a ocupat în 2002
funcția pe prim ministru, în timp ce Taypp Erdogan își termina sentința de
suspendare din viața politică, primită pentru declamarea poemului cu mesaj
islamist.
A urmat un
nou triumf electoral al AKP în 2007 și, spre disperarea taberei laice,
președinte al Turciei a fost ales de către parlament după trei tururi de
scrutin, cu toată împotrivirea armatei, islamistul Abdullah Gül. Acesta s-a
instalat la palatul Cankaya împreună cu soția ce umbla în permanență acoperită
de văl. Se căsătorise cu ea când aceasta avea doar 14 ani! Așadar, prim
ministru era islamistul Tayyp Erdogan, iar islamistul Abdullah Gül, partenerul
său, ajunsese președintele republicii! Coșmarul era în plină desfășurare.
Islamiștii monopolizau conducerea statului turc. Sute de înalți ofițeri au fost
trecuți în rezervă, sau arestați, judecați și condamnați pentru “complot
împotriva Statului”. Armata turcă și-a pierdut astfel prerogativele politice, ajungând
în slujba “puterii civile”, rămânându-i doar sarcina de a combate terorismul și
de a apăra frontierele. Singura forță garantă a laicității era astfel înfrantă.
Pe 19
decembrie 2012, organizația “Reporters sans frontiers” raporta că Turcia
devenise cea mai mare închisoare pentru ziaristi, din întreaga lume: 72 de
profesioniști mass-media erau déjà închiși! Ceilalți “funcționau” supunându-se
autocenzurii. Portul vălului islamic a fost autorizat în universități, iar cel
al hijabului în liceele religioase. În 2013, Sadik Yakut, vicepreședintele
parlamentului turc, declara:“Turcia a făcut o eroare istorică permițând
înființarea școlilor mixte (băieți și fete) după modelul occidental”, iar
Erdogan se pronunța contra căminelor studențesti mixte. Tot el aprecia
egalitatea între femei și bărbați “contra naturii”, susținând că Islamul a
arătat clar care este locul femei în societate: “maternitatea”. În prezența
uneia dintre fiicele sale, aflat la o întrunire având ca temă emanciparea
femei, Erdogan a spus: “Nu putem pune femeile și bărbații pe picior de
egalitate, este contra naturii.”!
Mustafa Kemal era dat jos de pe soclul său!
În ultimele
5 zile, după ce încercarea de lovitură de stat pusă la cale de o parte a
armatei a eșuat, în Turcia au avut loc evenimente care au provocat consternarea
cancelariilor occidentale. Reacția lui Recep Erdogan a depăsit și cele mai
pesimiste previziuni. Pentru că, Erdogan, AKP și Milli Görüș așteptau prilejul
ăsta demult și erau pregătiți.
15200 de
persoane din Ministerul Educatiei au fost date afară!
8777 de
funcționari din Ministerul de Interne au fost dați afară.
7850 de
ofițeri de poliție au fost dați afară.
6000 de
soldați au fost arestați.
2745 de
judecători au fost concediați sau arestați!
1577 de
cadre universitare au fost obligate să-și dea demisia!
1500 de
funcționari din Ministerul de finanțe au fost demiși!
614 jandarmi
au fost dați afară.
492 de
funcționari din Min. Afacerilor Religioase au fost concediați!
370 de
ziariști sunt anchetați!
103 generali
și amirali au fost arestați.
47 de
guvernatori de districte au fost demiși!
30 de
guvernatori de provincii au fost demiși!
Le-a fost
retrasă licența de emisie tuturor posturilor de televiziune și radio
"banuite" a avea legături cu liderul religios, opozant, Fethullah
Gulen!
În aceste
momente, când puțini o realizează și au curajul să o spună, in Turcia are loc o
Revoluție islamică – ca în Iran în urmă cu 40 de ani. Scopul ei: să dea
lovitura finală statului laic fondat de Mustafa Kemal si să proclame Turcia,
Stat islamic. Liderul ei este Recep Erdogan, susținut în teritoriu de uriașa
retea a organizației Milli Görüș - care și-a trimis încă din primele ore ale
loviturii de stat adepții în stradă.
Care a fost
în aceste condiții prima reacție a Uniunii Europene? Uniunea Europeană i-a
cerut lui Erdogan să nu legalizeze pedeapsa cu moartea! Prea târziu, Turcia
modernă a fost executată!
Sursa:
https://bogdancalehari.wordpress.com/2016/07/20/acum-in-turcia-are-loc-o-revolutie-islamica-care-va-trimite-statul-creat-de-mustafa-kemal-in-istorie/
http://www.susam-sokak.fr/article-esquisses-sur-la-turquie-des-annees-1990-7-les-chars-a-sincan-58961702.html
Scrisoare de multumire:
Stimată Doamnă Prof. Maria Neagu, București,
Vă mulțumesc mult pentru că ați binevoit să redirecționați și către Nevrednicia Noastră această analiză acribică, privitoare la evenimentele îngrijorătoare din Turcia, din ultimele zile. Este mai rău decât pe vremea Sultanatului, când Padișahul mai asculta totuși de Ulemale și de membri Divanului Sublimei Porți.
Citez din memorie, dar actuala situație creată de Erdogan, îmi aduce aminte de o scenă menționată de cronicile otomane, din timpul domniei unui Sultan (mi se pare că tot Mehmed II Cuceritorul a fost ? [1451-1481]), căruia un sclav i-a raportat că un alt sclav eunuc ar fi furat din grădina de legume a Palatului o lubeniță (pepene verde) și ar fi înfulecat-o în grabă. Sclavul reclamat a fost chemat de sultan și întrebat, dacă acuza este adevărată, iar scopitul servitor a negat. Atunci sultanul a chemat hadâmbul cu sabie, poruncindu-i să-i sparga burta acuzatului, pentru a constata, dacă are urme de lubeniță în mațe. Sclavul acuzat a murit în chinuri groaznice, pentru o lubeniță...., dreptatea șariei..!
Nu știu cum reacționează politicienii români la aceste realtăți din Turcia, de după puciul împotriva lui Erdogan, dar nu cred să fi tras vreo învățătură, pentru că toată perioada post-decembristă a fost dominată de o curtare excesivă a acestei țări, pentru că așa era „ordinul de la primărie”, de peste ocean,iar românii sunt zeloși și pro și contra. Acest lucru s-a văzut și înainte, în atitudinea față de sovietici, așa că pe mine nu mă mai miră nimic... Marele nostru Rege Carol I, când veneau miniștrii la el să-i spună că ar trebuit făcut și construit cutare sau cutare obiectiv, le răspundea calm: dragii mei, noi trebuie să construim în România mai întâi caractere, adică oameni cu șira spinării dreaptă, nu încovoiată, nici aplecată, care să depășască psihologia iobagului, dar și pe aceea a slugii viclene și leneșă. Chiar și în occident se cunoaște acest deficit al românilor, motiv pentru care se și comportă apusenii așa cu noi. Necazul este că nici politicienii nu s-au dezbărat de acest stil slugarnic, față de cei mai tari și puternici.
Principesa Maria, înainte de-a ajunge regină, sugera politicienilor să devină filo-români, mai degrabă decât a se grăbi atunci să ajungă filo-francezi, după cum s-a întâmplat și mai târziu, cu filo-filo-filo-///////, ca să nu le mai spun pe nume.... Numai că tot nu s-au învățat minte, nici acum.
După patru secole de stăpânire otomană, când românii au fost beliți de toată vlaga financiară, scăpând creștini curați, pentru că domnitorii români n-au acceptat islamizări și moschei, pe teritoriul Principatelor, decât în regiunile de RAIA (Dobrogea, Orșova, Giurgiu, Brăila și Turnu Măgurele), așa cum s-a întâmplat în Bulgaria, Serbia etc., acum se cochetează cu Erdogan, pentru moscheie în București, peste nevoile reale ale numărului de musulmani. Dar, dacă Turcia este un stat laicist (pe hârtie sic !), atunci ce treabă are un șef de stat să ceară construcție de moscheie ? Și ce treabă are un șef de Guivern sau chiar și de Stat, din Romînia, să promită acest lucru lui Erdogan, o problemă care, după modesta mea părere, le depășește atribuțiile. Acest lucru trebuia să-l facă Marele Muftiu din Constantinopol, care să ia legătura cu Muftiul din Constanța și să-i ceară acest lucru, care, la rândul său, trebuia să ceară sau să întrebe Guvernul Român. Asta era calea normală, numai că ai noștrii s-au și repezit să înghită momeala, că altfel, ”n-ar fi ai noștri...”.
Mai bine ar pune la puct spitalele și ar construi drumurile, că ne piere națiunea, din lipsă de asistență medicală normală și în urma accidentelor de circulație, iar banii celor condamnați pentru corupție, rămân neatinși ori, poate s-au și evaporat, prin conturile din strüinütate.
Vă doresc multă sănătate și spor în activitate, sugerând să faceți cunoscut această analiză, pe care mi-ați redirecționat-o și mie, că poate o să folosească, adică cei care conduc această țară vor deveni mai înțelepți, mai prudenți și vor dovedi o coloană vertebrală dreaptă.
Preot Dr. Ioan Marin Mălinaș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu