INTÂLNIRE CU FRED ASTAIRE AL ROMÂNIEI
Motto: O lectură plăcută este tot așa de
folositoare sănătății noastre,
ca și exercițiile fizice corporale. (KANT IMMANUEL, 1724-1804,
filozof german)
În lumea
polivalentă a consacraților din domeniile artei, științei și culturii
românești, numele de VASILE MENZEL este binecunoscut și apreciat de
zeci de ani, însumând în caratele definirii sale o personalitate unicat: Dr. Diplomat în arte, muzician, compozitor și
instrumentist, coregraf și dansator, poet, prozator, dramaturg, și regizor.
Oamenii de specialitate subliniindu-i calitățile creativ-artistice prin asemuirea sa, fie cu celebrul star american FRED ASTAIRE al anilor 1932-1962, fie cu la fel de cunoscutul cântăreț și dansator francez MAURICE CHEVALIER, al acelorași perioade de timp, fie cu inegalabilul LEONARDO DA
VINCI, în ceea ce privește multitudinea preocupărilor. Mi-aș permite să-i punctez paleta calităților artistico-regizoralo- scenice
și meticulozitatea profesională, cu cele ale regizorului LIVIU
CIULEI.
Toate acestea, ca idee de comparație artistică ce
întărește și mai mult EUL personalității valorosului om de cultură. Vorbind
despre artă, amintindu-mi cu emoție și despre reflecțiile unui cunoscut și
apreciat scriitor - medic condeier francez
ELIE FAURE (1833-1937) care spunea că ”aceasta reflectă năzuințele omului
de afirmare, în mijlocul lumii care l-a produs, iar formele artistice se organizează
sub imboldul tendințelor majore ale lumii contemporane”. De aceia, ideea
realizării unui interviu, în fapt o discuție-dialog cu mai vechea mea cunoștință
și prieten între-ale lui ”HIPOCRATE”, VASILE MENZEL, m-a preocupat de mai mult
timp, cunoscându-i interesul și documentarea sa și în domeniul științelor
medicale, pe lângă sprijinul biografic acordat de mine în acest domeniu, ca
medic, publicist și președinte de Cenaclu de satiră și umor educativ-sanitar,
din care a făcut parte mulți ani. Format și realizându-se
artistico-sceno-regizoral în cadrul Școlii Românești de Teatru, a avut ca
maeștri pe: A. POP. MARȚIAN - artist emerit, EUGENIA POPOVICI - artistă emerită, MARIETA
SADOVA, apoi ION
LUCIAN - artist emerit, N. AL. TOSCANI, OLIMPIA ARGHIR, MIHAI LUNGEANU, YANIS VEAKIS, etc.
Amintindu-și și acum cu
nostalgie de primele sale roluri de actor din piesele ”Mozart și Salieri ” de Pușchin, în regia Eugeniei
Popovici, unde l-a jucat pe Mozart și a cântat la pian muzica sa, (caz unic). Și
în film, și în teatru, muzica se auzea de pe bandă. Apoi, ”Nu puneți dragostea la încercare” de Basilio
Locatteli (Comedia del Arte) unde l-a
jucat pe Arlechino, scriind și muzica la spectacol, în regia lui George Carabin.
A mai jucat într-o piesă ”Capcana” de Robert Thomas, rolul Daniel. După această piesă, marele regizor american, Alfred Hitchcok, a făcut
film. A urmat piesa ”Nu se știe
niciodată” de G.B.Shaw, rolul Filip
Clandon în regia Lui Yanis Veakis și multe altele. În jur de 60 de roluri.
Publicul spectator l-a aplaudat cu multă căldură de-a lungul prezenței sale pe
scara timpului la: Teatrul Satiric Muzical ”C.Tănase ” (1958-1960), Teatrul
”Maria Filotti” (1968,Brăila), Teatrul de Nord-Satu Mare, (1969-1971), Teatrul
Național, (1972-1973), Teatrul” Ion Creangă, (1973-!990), Teatrul ”Excelsior” (!990-2016),
toate din București, etc.
Valoroase edificii
cultural-artistice, unde și-a etalat măestria actoriciască, talentul de compozitor,
cântăreț (singur ori în tandem cu fratele său Eugen, formând celebrul duet vocal
”Frații MENZEL”), orchestrator, instrumentist (pian
și chitară), co-repetitor, coregraf, fiind bine primit de critica literar - teatrală. În același timp,
ca poet și scriitor, a publicat o suită de articole și volume, mult apreciate de
publicul cititor. Dar, după acest preambul, de punere în temă, să intrăm în
continuare și în intimitatea acestui inimos și prolific om de cultură.
Reporter- Stimate
maestre, o mulțime de calități vă caracterizează ca om de artă, cultură,
publicistică, încât „nu știu” cu ce să încep mai întâi și-ntâi... Totuși, socot
că ar fi de interes în debutul discuției noastre și câteva date biografice,
legate de locul de naștere, familie școală și mai ales, primele preocupări
artistice, cu și fără suspans, dacă a existat, dar mai ales, care a fost
factorul determinant, în alegere dumneavoastră artistică ?
V.
Menzel- M-am născut în orașul Bacău pe data de 25 Nov.1939. Am fost cinci copii la părinți: doi băieți și trei
fete mai mari care ne-au crescut, întrucât mama a murit când aveam un an. A
venit războiul, apoi refugiul (de colo- colo) până într-un final când am ajuns
la București. Aici tata a început să-și exercite hobiul său, învățându-ne toate
stilurile de dans, spre disperarea noastră căci doream să ne jucăm. Am bodogănit
noi atunci, am plâns, dar ulterior ne-a prins bine. Scoala primară, am făcut-o
la ”Silvestru„ și la ”Ciovica” iar liceul, la ”Neculce”, în spatele primăriei
sectorului 1. Pe când eram elev, am adunat un grup de copii, am inprovizat o
scenă deasupra unui garaj și....... am început să jucăm teatru!
Ne-a plăcut foarte mult dar, ”
joaca noastră de-a teatru” s-a curmat, atunci cînd proprietarii ”Scenei” au
demolat-o. Noroc că la școala ”Ciovica”, împreună cu fratele, am fost selectați
în corul școlii. Unde, aleși soliști, alături de Ileana Cotrubaș, mai
târziu celebra solistă a Operei Metrpolitan din SUA, am devenit
”celebrii”. Și așa am fost racolați de oameni de muzică. La facultate, urma să
dau la Construcții, să-l urmez pe fratele meu, dar neavând un examen medical
(Wasserman) nu au vrut să mă înscrie. Mi-am dat seama că nu sunt supărat, ci
dimpotrivă ! Am început să fluier o melodie și să țopăi... Numai că, ajuns
acasă și spunându-le că nu mi-au primit dosarul, totul s-a transformat în
tragedie. Noroc că n-a durat mult. Ulterior, am dat la Facultatea de Teatru (
IATC ”I.L.Caragiale) și am intrat de prima dată.
R - Se știe că, polivalența genurilor
actoricești jucate, definește în timp marele actor, cât și pe regizorul
meticulos, varietetea rolurilor presupunând o experiență în timp,
siguranță de sine și bineînțeles, inițiativă creatoare... Ce genuri v-au plăcut
mai mult- în calitate de actor- dar și de regizor și cum ați reușit să dominați
inerentele emoții ?
V.M- La
început am fost înclinat să cred că în comedie mă simt mai bine, însă ulterior
m-am îndreptat spre dramă unde, la fel, am avut reușite. În cele din urmă le-am iubit pe
amândouă în egală măsură. Un actor matur și cu experiență realizează că cele
două genuri sunt complementare. Am avut bucuria să joc și în muzicaluri, unele
scrise special pentru mine, datorită pregătirii mele în domeniile muzicii și
dansului, calități pe care nu le au toți actorii. În privința emoțiilor, n-am scăpat
de ele niciodată dar am reușit să le stăpânesc. În calitate de regizor, mi-au
plăcut repetițiile la piesele scrise de mine fiindcă mi-au pus cele mai mari
probleme.
R – Ați avut
o vastă experiență actoricească, dar și de muzicolog și dansator. Cum ați reușit
a le împleti în cursivitatea scenică ? Vă rog să exemplificați, amintind și
despre elemente de regie...
V.M – Nu a
fost ușor, dar întrucât lucrurile nu se
fac toate deodată, am parcurs fiecare
palier în parte, după care le-am asamblat. În plus, am avut și câte un asistent
care urmărea repetițiile mai ales pe perioada cănd eram eu în scenă în calitate
de actor. Desigur această muncă uriașă costă. La unul din spectacolele unde am
scris: piesa, muzica, versurile, am jucat rolul titular și cu care am avut un
succes extraordinar; dar am fost și coregizor, am clacat și spectacolul nu s-a
mai putut relua. Spectacolul s-a numit ”De la STAN și BRAN la ....Muppets ”. A
fost unul din marile mele regrete, deoarece se preconiza să se facă un mare
turneu în lume.
R – Din
literatura de specialitate se știe că Arta subliniază o activitate umană, ce
are ca scop nemijlocit, producerea valorilor estetice, ce utilizează mijloace
de exprimare, cu caracter senzorial,în esență reprezentând o operă realizată
prin desfășurare artistică. Context în care TEATRUL evidențiază la rându-i,
aceeași calitate a spectacolului scenic, realizat însă, la confluența mai
multor specialități: literatură, muzică,....Ca expert în domeniu, cum ați
îmbinat aceste aspecte de factură artistică?
V.M – În
primul rând, după cum ați remarcat și dumneavoastră, TEATRUL este cea mai
complexă artă. El adună aproape toate celelalte arte la un loc: arta scrisului,
(literatura dramatică-textul), arta picturii ( scenografia-decorul), arta
costumelor, arta dansului ( coregrafia), arta actorului-vorbirea scenică, arta
muzicii ( muzica de scenă), arta eclerajului (luminile scenice).....Toți acești
realizatori conlucrează cu coordonatorul principal-Regizorul- care are o anume
viziune pe care toți trebuie să o respecte. Richard Wagner, atrage atenția în
cartea sa ”Opera și drama”, că la crearea unui spectacol, nici unul
din compartimente nu trebuie să iasă în evidență, pentru a nu strica
omogenitatea. Regizorul trebuie să știe să armonizeze lucrurile, întocmai ca
dirijorul unei mari orchestre. Sunt bucuros că am avut prilejul să-mi apară o
carte în domeniu la Librăria Eminescu
din București, intitulată ”Polifonia
artelor în teatrul muzical ”.
R – După
câte știu, spectacolul, de orice gen, presupune un Scenariu, un Decor și,
bineânțeles, actori talentați. Aceasta sub aspect de suprastructură. Este
cunoscând și faptul că textul scenariului intră și în obligația regizorului,
mai ales în ceeace privește punerea în scenă, vizând indicațiile actoricești
cât și scenice. Dar mai există și-un Sufleur... Cum reușește Regizorul să
dirijeze întregul angrenaj artistic și mai ales, când și el participă ca actor?
V.M – N-aș
vrea să insist pe acest subiect, întrucât am răspuns în mare mai sus. Aș vrea
doar să adaug, referin-du-mă la Sufleur, cum că acesta are o foarte mare
importanță, deoarece în caz de greșeală, el restabilește situația creind o
stare de siguranță. Dar menirea lui nu este numai asta. Tot el este cel care
corectează textele, păstrând la regie un text în caz că, un actor sau mai mulți
sunt înlocuiți.
R – Se cuvine ca, în acest context, să relatați
cititorilor, în ce măsură v-au ajutat în activitate, cunoștințele dumneavoastră
medicale și cum ați reușit să vă împărțiti timpul, între atât de multe și
frumoase activități ?
V.M – Pentru
mine, includerea în acțiunile educativ-sanitare ale Cenaclului de satiră și
umor ”HIPOCRATE SE AMUZĂ” , condus de dumneavoastră a însemnat o mare bucurie și
o mare oportunitate. Am avut prilejul să învăț multe lucruri necesare mie, din
punct de vedere medical , am beneficiat de ajutor în situații cheie, dar am și reușit
și să păstrez contactul cu publicul medical și nu numai, în mod direct,
neavând nevoie de o scenă.
R - Iar în final, îl rog pe scriitorul și
publicistul Vasile Menzel, să puncteze câteva din titlurile volumelor sale de
versuri- detașând câteva eseuri-,
reținând și sincerele mulțumiri ale publicistului care l-a intervievat.
V.M - Din
cele unsprezece volume de poezie publicate aș dori să amintesc doar câteva : Jolly Joker, ( 1999), cu traduceri în franceză, Am văzut magnolie plângând, (2000), cu traduceri în engleză și franceză, Fac un plonjon în ziua
de mâine, (2003), Ruj pe buze, 2009,
(ambele traduse în engleză, Iubește-mă și
ia-mă cu tine, (2013). Referindu-mă la eseuri, menționez: Meditație sub cerul frumosului liber, Înobilarea ființei prin armonia culturii, (ambele înregistrate la Radiodifuziunea română), Maeștrii Ravel, Stravinski și Milhaud
au cochetat cu jazz-ul, publicat în revista Trivium, (2006). O parte din
cele în jur de 100 de eseuri, au fost publicate la reviste din România, SUA,
Canada) Aici, mi-aș permite să adaug doar câteva dintre premiile și
distincțiile acordate în ultima vreme. - Premiul
întâi pentru poezie (Costinești
1990), Premiul ”Amita Bhose” înmânat de Excelența Sa, Ambasadorul Indiei la București, Premiul pentru Întreaga Activitate oferit de Primăria Municipiului Bucureșți, Titlul de Societar de Onoare acordat de Teatrul” Excelsior„ din
București și Ordinul Național ” Serviciul
Credinciosla” în grad de Cavaler, conferit de Președenția României. Nu aș vrea să
închei înainte de a vă prezenta un scurt poem din prima mea carte intitulată Frumusețea candorii și a vă mulțumi, la
rândul meu, pentru interviu și pentru prietenia acordată.
UNIVERSUL ÎMPIETRIT
( Fragment )
Bogată și săracă
E lumea-n drumul meu.
Bogată-n umilințe,
Săracă-n Dumnezeu
Dr. George M Gheorghe,
medic, scriitor și publicist
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu