LA COLOCVII
cu
George Anca
26 iulie
2016 5 pm Calderon 39 colocviu CLASIC –
recital Rodian Dragomir și Marilena Apostu; intervenții: Puiu Dănilă, Ștefan
Dimitriu, Puși Dinulescu, George Anca, Dinu Dumitrescu, Constantin Poenaru,
Viorel Speteanu – teatru de poezie Puși Dinulescu, Gheorghe Dănilă, Gabriela
Tănase, Vali Pena, Liliana Popa, Cătălin Codru, Vali Ortan, Florentin Streche –
lansare de carte Rodica Anca
eseuri Puși
Dinulescu, ziarul național
FB 22.7.2016
(like) – Florin Costinescu, Pavel Șușară, Daniel Vorona, Doru Braia, Adrian
Majuru, Aurel Buricea, Vali Pena/Rodica Anca, Doina Cernica, Murgeanu Ion /Ion
Vinea, Elena Popescu/Adrian G Sahlean, Dorin Croitor, Dumitru Ichim.
Interviu –
Călin Georgescu
George Anca
blog – Mariana Gurza
Colocviile
de Marți
Marți 26
iulie 2016, 5 pm, Calderon 39
Tema: CLASIC IERI-AZI-MÂINE
Recital:
Rodian Drăgoi și Marilena Apostu
Intervenții:
Puiu Dănilă: Un clasic în teatru
Ștefan Dimitriu: Clasic – tot ce e
valabil
Puși Dinulescu: Clasicul Leonid
Andreev
George Anca: Corespondențe poetice la
Adrian Maniu
Constantin Poenaru: Ziariști clasici
Dinu Dumitrescu: Clasic în tehnică
Viorel Speteanu: Istoria noastră
clasică
Teatru de poezie
Gheorghe Dănilă, Puși Dinulescu,
Gabriela Tănase, Vali Pena, Liliana Popa, Catalin Codru, Vali Ortan, Florentin
Streche
Lansare de carte
Rodica Anca: Dantele de hârtie, Bibliotheca, 2016
Coordonator
: Dr. George Anca
Parteneri:
Asociația Culturală Româno-Indiană,
Academia Internațională Mihai
Eminescu, Societatea de Etnologie din România, Societatea Medicilor Scriitori
și Publiciști Români, Fundația Alexandru Philippide, Asociația Culturală
Aromâmească, Fundația Dumitru Drăghicescu, Fundaţia Culturală Ithaca, Liceul de
Artă Dinu Lipatti, Centrul Român de Istoria Presei, Teatrul Robert Calul.
Puşi Dinulescu
Prin
literatură...
Mă gândesc
ce siguri sunt de ei oamenii care au reuşit în viaţă, sau care , cel puţin, aşa
cred ei, că au reuşit în viaţă. Şi nu numai ei cred asta, ba şi nevestele,
iubitele, copiii, bunicii, iar uneori chiar şi subalternii.
Majoritatea
acestor indivizi, din păcate, sunt nişte imbecili perfecţi. Dar sunt, totuşi,
şi ei, oameni, pentru că nu există castori sau muscoi imbecili, nici cârtiţe
sau leoparzi, cu atât mai puţin albine sau furnici.
Şi totuşi,
imbecilii ăştia sunt aşa de aproape de fraţii noştri din mediul animal!
În primul
rând, pentru că nu-i interesează decât mâncatul, sexul şi, hai, să zicem, onoarea. Fiindcă, orice s-ar
spune, leii sau tigrii au onoarea lor, nu sunt ca bondarii şi boii, care se
pare că nu sunt interesaţi la capitolul ăsta.
Dar, de
fapt, nu e vorba de onoare, ci de fudulii, aşa cum au şi taurii, dar boii, nu.
Deci e o
chestiune tot sexuală, tot instinctuală.
Dar de ce mă
refer la ăştia? Când, de fapt, eu vreau
să vorbesc acuma despre literatură, că ăştia nici vorbă să citească, cel mult
vor să facă asta, pentru că dă bine.
Gabriel
Liiceanu, prietenul de odinioară al domnului Băsescu, definea undeva cu
strălucire prostia ca încremenire în proiect. Probabil că nici asta nu citise
încă domnul Băsescu atunci, când afirma, în 2009,
că tocmai
citeşte Levantul lui Mircea Cărtărescu, deşi mai afirmase şi cu vreo doi-trei
ani în urmă că trudeşte la această distinsă lectură. Încremenise oare în
proiect sau pur şi simplu minţea, fiindcă să joace rolul lui Sisif, care tot
încearcă aşa, în prostie, să urce un deal absolut inutil, nu mi se pare a fi în
firea fostului nostru preşedinte. Dar cum să mintă, oare, un preşedinte al unei
ţări atât de civilizate şi rafinate, chiar, ca spirtul, cum este fascinanta şi
iremediabila noastră Românie? Nu, nu, eu nu cred. Eu cred, mai decrabă, că o fi
avut, bietul om, cele mai bune intenţii şi o fi vrut să-şi înţeleagă
intelectualii. Dar ce să vezi? Se aşezase, desigur, într-u fotoliu d-ăla, în
care se intră până-n gât, îşi luase populara lui stacană cu whisky, în care
plutea un cub de gheaţă mult mai puţin periculos decât cel care lovise
Titanicul, dar... dar... veni şi-un somn dulce şi uşor crocant, ca o prăjitură
cu nuci, făcută de bunica şi pe-aici
ţi-e drumul, prin ţinuturile parfumate ale Sudului, prin lupanarele din porturi
îndepărtate sau în braţele suave ale vreunei blonde cu popou mare, cu ţâţe mari
şi cu surâs de zeiţă...
Experienţa asta se pare că-l încântă
peste măsură pe imprevizibilul nostru de-atunci preşedinte şi de câte ori se
simţea mai împovărat de grijile ţării, mai descurajat din luptele voiniceşti cu
primul lui ministru, se ducea iar la
fotoliul acela adânc, pe măsuţa de lângă care îl aştepta nepreţuita carte,
deschisă şi crăcănată pe primele pagini. Servitoarea venea iar cu stacana, blocuşorul
plutea pe lichidul arămiu... O zilele frumoase de la Aranjuez...
Iar preşedintele de azi nu prea pare
interesat de literatura modernă, păstrând o distanţă politicoasă faţă de
intelectuali.
Ce face atunci bardul nostru naţional
de ocazie? Mai suportă chiar mofturile preşedintelui perpetuu al scriitorilor,
care până la urmă îi dă totuşi un premiu naţional de literatură, blagoslovit
doar de un secretar de stat din Ministerul Culturii, însă... O, unde-s
vremurile când un ditamai preşedinte-jucător se apleca peste paaginile lui, din
fotoliul ăla adânc... unde?
Dar, lasă, poate-l citeşte odată şi
odată chiar doamna MerKel, care văzând
cât sunt de groase cărţile poetului de la Dunărea de jos, dă un telefon
şi ea la Stockholm şi printre altele le zice şi de băiatul nostru...
Mai ştii? Că altfel cum?
Cit jeg e in
literatura româna!
2009-10-15 ·
17:03:09 | Autor: Ziarul National
Luati ca pe
o birfa ce-o sa va povestesc. N-am confirmari, dovezi, trei surse, asa cum
rigiie deontologii. Herta Müller e foarte suparata pe români, desi n-avem nicio
vina ca tatal ei ar fi fost ofiter Waffen SS (repet, nu validez informatia) si
l-au condamnat rusii. Asta ni s-a intimplat tuturor, am patimit cu totii din
cauza rusilor, mai mult sau mai putin. Iliescu, deloc. In orice caz, ma bucur
pentru Herta Müller. Nu fiindca a luat Nobelul, ea nu merita nici mentiune la
Arici Pogonici, ci pentru ca a scapat de rapanoasa lume culturala din România.
Vine, frige, urla o mostra de jeg, domnilor! Schita “Lantul slabiciunilor”, a
lui Caragiale, e jucarie in comparatie cu grozavia prezentata mai jos. In
ultimul numar din “România Literara”, Alex Stefanescu il marteleaza pe Pusi
Dinulescu, deoarece acesta a publicat o carte in care il dezbraca pe Nicolae
Manolescu la poponeata tavalita prin toate baltoacele interesului. In aceeasi
revista, dar pe prima pagina, Manolescu il slaveste pe Stefanescu, dar nu
fiindca ar avea vreun merit. Vrea sa-l anihileze, spera ca subalternul lui sa
nu candideze la presedintia Uniunii Scriitorilor, functie pe care o detine
autorul Istoriei de gasca a Literaturii Române. Ăsta e motivul pentru care
acesti (ma sfiesc sa-i numesc ticalosi, deoarece ii respect) domni se cobzaresc
intre ei. Cind am citit “România Literara” si am vazut magaria, am ramas mut.
Dar nu cunosteam dedesubturile. Le-am aflat din “Academia Catavencu”, fiind
dezvaluite de Stefan Agopian. Si aici intru eu in mocirla. Pusi Dinulescu e
prieten bun cu Dan Dumitrescu, Dan cu mine, iar eu am fost coleg de clasa, la
Sfintul Sava, cu Ioana Fruntelata. Pe vremea lui Ceausescu, Stefanescu a lucrat
sub conducerea lui Nicolae Dan Fruntelata, la “Scinteia Tineretului”. Cind
domnului Fruntelata i-a aparut un volum de poezii, Stefanescu l-a glorificat ca
pe Baudelaire. Dupa ce s-a transferat la “Flacara”, obiectivul Stefanescu a
facut muci urmatorea carte de versuri a lui Fruntelata. Sper ca va dati seama
ca-mi iesea demonstratia si fara sa ma bag pe mine in culisele viciate pe unde
bintuie Stefanescu. Dar am preferat sa fiu sincer. Si sa va avertizez ca acest
mare intelectual ceausist, care a zis, in 1996, ca si-ar dori sa fie portar la
Cotroceni, pentru ca devenise presedinte Emil Constantinescu, este salteaua pe
care s-au odihnit toti sefii lui.
FB 22.7.2016
like
Florin
Costinescu
VÂNZĂTOAREA
DE ROUĂ
Vindea o
florăreasă rouă
la colţul
unei străzi subţiri:
“Aceasta-i
rouă de pe nalbe,...
aceasta-i de
pe trandafiri…”
Sclipeau
rotunde boabele fluide
pe raze
înşirate lunecând
“Am rouă
proaspătă, de floare
culeasă-n
zori, la primul vânt…”
Ce clipă-a
plâns-o-n destrămare,
ce aripi au
purtat-o, moi,
spre
masa-ngustă-a florăresei
ce ne îmbie
şi pe noi?
Să cumpărăm
de măr sălbatic
puţină rouă
luminând,
în palmă ne
va crşte fructul
din floarea
ce-o avem în gând,
Dar
florăreasa unde este?
Dar strada
unde-a dispărut?
Ne scufundăm
încet în roua
a unui ultim
început…
Pavel Susara
Brigăzile
antitero tocmai scotocesc printr-o moschee din Paris, in cautare de ceva arme,
simpla recuzită pentru rugăciunile dreptcrediciosilor. Dar corectii politic si
tot neamul de alti labagii progresisti, stangisti, feministi, gaysti etc. sa
nu-si facă probleme, fiindcă, asa cum se stie, moscheile nu au nicio legătură
cu islamul, sunt exclusiv institutii supuse depresiei, crizelor de singuratate
si altor disperari, atât de explicabile când încă mai exista prin preajmă
nist...e chestii satanice, care se avanta spre cer si pe care necredinciosii le
numesc catedrale. E dreptul lor, nu, al moscheilor, sa facă un mic depozit de
arme fiindcă le-au stresat groaznic cruciadele acum vreo mie de ani, asa că
trebuie să se mai elibereze si ele cumva de acest stres istoric de neimaginat!
Haideți, bagati proteste, imbalosati monitoarele, urlati la agresorii albi si
crestini sa-si ia labele de pe sărmanii islamisti care nu pot ajunge,
individual, la Allah decât dacă sunt insotiti de cohorte de cadavre creștine.
Daniel
Vorona
cu pumnii
strânşi mă uit la tine
(şi) cu
ochii închişi te părăsesc
.
...
:Dumnezeu
poate să numere vrăbiile până dă de apă în piatră jumătate
din ziua
care a mai rămas cere să fiu pedepsit în faţa mea las
morcovul să
fie mâncat de câini (nu mă înteresează sarea linsă de vaci)
*
nişte oameni
au desenat o pasăre pe asfalt
după trei
zile
pasărea a
zburat oamenii au rămas cu aţa
.
...
:nu e joi ca
un pelerinaj la o moară dispărută în miezul târziu al zilei
şi eu am un
ochi închis pentru mine am un ochi deschis pentru alţii
am părul
nepieptănat de parcă aş cere iertare
cerealelor
integrale dar eu urăsc cocorii şi nu-i
frumos să
urăsc frumos este să scuip pe toate
la timpul
lor pe jertfa noastră umană mituită ca o fanfară învinsă am
stat aşezaţi
multă vreme sub formă de triunghi
ca nişte
grămezi de cărbune ca nişte animale
tolănite la
piciorul pianului îmbrăcat în civil nu-i
cunoşteam
gamele nici simţ baroc nu aveam era frumos pentru că
puteam urî
retraşi în lumina neoanelor stinse a florilor şi-a ierburilor
.
(eram atât
de trişti încât devenisem gri
parcă eram
de plastic coclit
şi nimeni nu
ne-a spus nimic deosebit)
ps
acum sau
niciodată în nopţile de vară vine o umbră la mine (o fi tot
ea pasărea o
fi tot ea amăgita) şi îmi şopteşte a
poruncă
decât o democraţie bolnavă mai bine o dictatură sănătoasă
*
cu un vapor
pe cap vom urca pe
scară sau
vom alerga prin noroi
.
...
:joi mă urc
la mare doar acolo mă dau cu fruntea de zid ca un eretic în afară
de sânii tăi
alte femei îmi vor lumina
ochii atunci
când voi ieşi de sub clopotniţa de apă şi sare cu alge sub unghii
până la
desfigurare vor spăla batiste
vom aprinde
focul nu vom scoate o vorbă vom plimba câinii şi ne vom fluiera
.
(în cântecul
meu subjugat de tine
fir cu fir
şi suplimentar ca laptele roșu
sub lupă
memorăm mari tulburări)
.
tu ieşi
despletită identică şi goală din haine şi miroşi toată a lină lumină
scoborând
din calendar eu zic mişcă-ţi fundu' să îţi studiez mersul triumfător
celălalt
tată al meu (din pământ) strigă la mine mă învaţă obrăznicătura
.
am tăiat
valul te-am căutat din piatră de șapte ori am
strigat - mã
las a fi înspre mine -
dar numai în
lumina luminii lumină fiind eu te-am aflat
.
(am ieșit
din foc mi-am
luat crucea
şi am venit)
ca sã plec
din nou mai
tânãr mai
neviermãnos
mã întorc
.
nepieptănată
de un secol tu plângi lângă un pian de
parcă
această
comuniune de
păsări n-ar fi martoră la un cutremur
.
sting
lumânarea îmi dau jos pantalonii de lemn cu care măsor o
adâncime a
oglinzii spontan mă risipesc în tine ca şi cum mi-aş cere iertare
ca şi cum aş
intra într-un cort ca şi cum aş intra într-o mănăstire
.
îmi ceri
sânge și rãzbunare până spre seară altcineva împrãștie
melancolii
și alte insecte înfășurate în cămăși de bumbac
(în jurul
mulțimii sughit subțire ca un câine mângâiat de stãpân)
.
nu aprind o
ţigară car bomboane cu o pălărie pentru
aceia şi
pentru acelea care
cântă pe
stradă cu ochii închişi ca într-un cor creştin
ps
ţi-ai uitat
umbra în apa despletită şi goală femeie balsam rece ca un biopotasium
nu te cunosc
nu vreau să te aud
trupul tău
este o mare acoperită de alge (mi se împăiejeneşte privirea) se
iluminează
frigul orele zilele anii
îl rog pe
Dumnezeu să-mi fie numai mie voce numai în iubire să-mi prefacă ura
*
capul întors
înspre clanța smulsă de la a șaptea ușă
.
:eu m-am
fost născut fără motiv pentru a putea muri...
ca o pasăre
kivi ca o pasăre elefant am luat
dictatorul
de ceafă am să-l îngrop în oala de noapte
Doru Braia
P R E C I Z
A R E
Aflu, prin
intermediul unei postări a dnei Narcisa Iorga, că un post TV ar fi lansat ideea
și revendicarea de a se organiza pentru Radu Beligan funeralii naționale și a
se declara chiar și doliu național, comparat fiind cu Maria Tănase.
Fac
precizarea că, în 1963, la înmormântarea Mariei Tănase au participat,
într-adevăr, sute de mii de oameni (ca și la Corneliu Coposu, dealtfel), dar nu
au fost funeralii naționale și nici nu s-a decretat doliu național !
Adrian
Majuru
Salonul – o
poveste de viaţă
Ce ar putea
însemna în istorie două-trei decenii de pace? Care ar fi putut fi modificările
de substanţă ale vieţii de acasă pentru aceia care puteau investi în propriul
confort? Salonul, de bal sau literar, de întâlnire şi taifas, se naşte dintr-un
sincretism cultural şi necesitate socială, într-o perioadă de relaxare socială.
La 1800 salonul nu exista în reşedinţele urbane din Valahia şi Moldova. Apare
timid în marile palate aristocratice, în locul unor camere vaste cu divane
orientale pentru oaspeţi neprevăzuţi cum erau ofiţerii armatelor austriece sau
ţariste. Aceasta se întâmpla către anii 1806 şi 1815. Urmează o perioadă de
tranziţie, când primele saloane proiectate şi frumos ornamentate după modelul
lor european, au apărtu şi la bucureşti dar fără să fie iubite de protipendadă.
Erau numai pentru străini. O descriere fidelă a acestei perioade, cuprinsă
între 1816 şi 1835 o avem de la pictorul Barabas Miklos.
Acesta ne-a
lăsat mărturii despre boierul Cantacuzino, care, „aparţinând şi el înaltei
aristocraţii române, se cerea să imiteze moda europeană şi deoarece casa lui
era frecventată şi de generalii ruşi, şi-a aranjat-o cu mobile moderne, căci
portul european nu prea se potrivea cu divanele turceşti late, pe cari oamenii
se aşterneau fără papuci. Vizitându-l odată după această metamorfoză, de abea
mi-am putut reţine râsul întrând în odaia lui, unde am văzut vreo zece boieri
fumând din nişte ciubuce lungi, însă şezând fiecare turceşte lângă câte un
scaun pe jos, dar cu jobenul pe cap şi cu aripile fracului tăvălite pe
duşumulele odăii! Cantacuzeno însuşi şedea pe canapea, însă celorlalţi boieri
le şedea mai bine să stea pe pământ cu picioarele încrucişate după moda lor
veche şi fiindcă pe atunci nici turbanul nu se lua de pe cap, uitaseră să-şi ia
jobenul. Această scenă era aşa de ridicolă, încât ar fi meritat să o desenez”.
(Andrei Verres, «Pictorul Barabas şi Românii», Cultura Naţională, Academia
Română, Memoriile Secţiunii Literare, seria III, tomul IV, M.E.M. 8, Bucureşti,
1930, pp.379-381).
După 1835 şi
mai ales începând cu mijlocul secolului al XIX-lea reşedinţele aristocratice
ale Bucureştilor şi Iaşilor au fost remodelate în interior astfel încât salonul
devine pe deplin piesa de rezistenţă a socializării oficiale dar şi de alcov.
Într-un astfel de salon a concertat Franz Liszt în februarie 1847, şi anume în
reşedinţa prinţesei Cleopatra Trubetzkoy de pe podul Mogoşoaiei, casă pe care o
putem admira si azi. Deloc somptuoasă şi fără etaj. Peste 50 de ani, către
1900, Salonul formase déjà două generaţii de “consumatori” fideli. Nu era numai
locul de cunoaştere, de intrare în societate, de reprezentare şi afişare, era
şi cel mai potrivit loc pentru a începe cariera sau pentru a o consolida, mai
ales în cazul literaţilor, muzicienilor, pictorilor, intelectualilor în
general. Dar era şi un spaţi al tranzacţiilor, al negocierilor, al
preliminariilor oricărei afaceri.
Limba de
salon a fost la începuturi greaca înlocuită treptat de limba frnaceză către
anii 1830-1860. Piesele de mobilier şi costumele, eticheta, gesturile şi
atitudinea, regulile scrise şi cutumele trec de la o generaţie la alta. Pentru
fiecare individ socializarea de salon era un examen social prin care trebuia
să-şi personalizeze cât mai bine vestimentaţia şi accesoriile ei, vocabularul,
direcţia şi variaţiile conversaţiei în funcţie de fiecare vorbitor şi fiecare
subiect; discreţia elegantă a flirtului dar fără să-l elimine definitiv din
aşteptările celuilalt.
Dincolo de
eticheta obligatorie societatea de salon oferea fiecăruia şi posibilitatea de a
fi “altfel” mai ales după 1920, când se impune jazz-band-ul, foxtrotul,
shimmy-ul, dansuri venite de peste ocean. Patefonul va înlocui treptat
orchestra şi instrumentiştii. Salonul cândva aristocratic s-a multiplicat în
replici mai mici, în majoritatea reşedinţelor interbelice, şi urma să intre
într-un adevărat rulaj de cotidian urban al clasei mijlocii. Regimul comunist a
interzis socializarea de salon, arestând pe toţi aceia care se adunau
“clandestin” pentru a asculta muzică la patefon sau pentru a juca un rând de
cărţi. Privilegiaţii regimului însă s-au bucurat discret de confortul burghez
al spaţiului şi al tipurilor de socializare şi distracţie pe care le presupunea
viaţa de salon.
Aurel
Buricea
AUD - CUM -
PLANGE – DUMNEZEU
singuratatea
ma invata pe de rost...
toate
gandurile imi sunt memorate
si posteste
cu mine ultimul post
chiar si
tristetea are acum frate
tata s-a
cuibarit intr-un colt de cer
chipul lui
trece prin visele mele
dreptatea
plange printre gratii de fier
invata viitorul
marsuri rebele
toamna aduna
umbra celor ce-au fost
peste inima
mea bolnava de dor
maine voi
gasi in taina adapost
prin
viscolul de lumina calator
spiritul meu
, iubito , aproape-i de tine
de-aud cum
ninge Dumnezeu prin mine
Vali Pena
O, Părinte,
Caută-mi
inima în răsuflarea gheţarilor
închişi de
veşnicii în negurile peşterilor;
Caută-mi
gândurile în crucea văzduhului...
unde se
lovesc toate stihiile împărăţiei Tale;
Caută-mi
trupul umflat şi murdar sub
rădăcinile
păcatelor ce cresc ca sălciile
găunoase
lângă apa vieţii;
Găseşte-mi-le,
Doamne, şi adună-le dinaintea
bunătăţii
Tale, spală-mi-le cu lacrimile Tale
de Părinte
iertător şi purifică-mi-le cu
flacăra
puterii Tale divine de tot ce e rugină
şi
putreziciune în ele şi lasă din mine, doar
un pumn de
cenuşă curată;
Amestec-o cu
sângele din rănile palmelor
Tale şi
plămădeşte din ea un nou Adam,
purificat,
iar pe mine nu mă mai scoate
din coasta
lui, ci lasă-mă să trăiesc în el
şi prin el,
până la sfârşitul lumii
Rodica Anca
Doina
Cernica
Vasile
Alecsandri a fost sărbătorit la 195 de ani de la naştere la Mahala - Cernăuţi,
în aşezarea Aniţei Nadriş, condusă azi de descendenta sa, primăriţa Elena
Nandriş, printr-o frumoasă manifestare care a adunat împreună talente locale,
reprezentanţi ai Bibliotecii Regionale ,,M. Ivasiuk" (Natalia Fileag,
Maria Dovhan), ai Bibliotecii Bucovinei ,,I. G. Sbiera Suceava (Gabriel
Cărăbuş, Alis Niculică) pe Gheorghe Botă, primarul Cernaucăi, pe scriitorii şi
publiciştii Maria Toacă, Doina Cernica, Dimitrie Covalciuc, precum şi
responsabile ale unor biblioteci româneşti din regiunea Cernăuţi regiunea Cernăuţi
Murgeanu Ion
Ion Vinea –
Declin
O tristeta
întarzie în mine
cum
zaboveste toamna pe câmp,
nici un
sarut nu-mi trece prin suflet,...
nici o
zapada n-a descins pe pamânt.
Cântecul
trist, cantecul cel mai trist
vine cu
clopotul din asfintit,
îl auzi în
glasul sterp al vrabiilor
si raspunde
din umilinta talangilor.
E toata
viata care doare asa,
zi cu zi pe
întinderea stepelor
între arborii
neajunsi la cer,
între apele
ce-si urmeaza albia,
între
turmele ce-si pasc soarta pe câmp
si între
frunzele care se dau în vânt.
Elena
Popescu
Hymn to Life
(Imn Vieţii)
I
We long
forever for the Sea...
from the sea
of Remembrance
We long for
the Distance
from the
distance to the Horizon
We long
forever for the Sky
from the sky
of Memory
We long for
the Ephemeral
from the
ephemeral in Nature
We long for
the unborn
In what is
born
Or the
unknown
in what is
known
II
Within you
lies the poet
Within you,
poetry
Within you
lies the prophet
Within you,
the prophesy
Within you
lies the voice
Within you
the silence
Within you
lies the thought
Within you
the never-thought
Within you
the quest
Within you
the fathomless
Within you
the question
Within you
lies the answer
III
Nothing
unchanged
Nothing
impermanent
Nothing
undiscovered
Nothing
ignorant
IV
Remembrance
lies hidden
in all that
is unknown
Immortality
is hidden
in all that
has been lost
Find the
truth
In what was
forgotten
Only He is
all-knowing
of all that
is created.
ELP
English
version by Adrian G Sahlean
Dorin
Croitor
Şi timpul
te-nghesuie-n umbră
ca spuza
zăpezii copacul la rod învoit prea târziu,
te cerni
prin propria viață
chibzuit ori
nemeritat,
căutând aur,
de cele mai multe ori galben,...
scormonind
alte vieți cu propria ta furtună,
lăsând
dovezi, cel mai adesea nesincere
că ai sau ai
fost iubit.
Nu plecăm cu
remuşcări dar trăim cu ele,
ca vântul în
lațul orgei
căutând
să-şi definească recviemul,
ca salcia
plângând despletit şi prostește
deasupra
apei propriei vieți.
Dumitru
Ichim
PSALM, DIN
NOU, AL RUGULUI
Să-i crezi
tot nevăzutul, altfel iubire nu e,
Că inima nu
doare, cum un copac ar spune.
Pe unde-a
căzut gândul, e boarea Ta ce suie,...
Mai mult
decât de-o ușă, n-ai cum vorbi de strune.
Eu Te iubesc
când visul de coajă se dezbracă
Parfum, nu
înflorire de-abecedar cu teascul.
Am numai
două brațe spre cina mea săracă,
Nu soarele
orbește, ci-orbita lui - Damascul!
De ce mi-o
faci țepușă? Sunt propria mea vină,
De
parcă-adânc de codri mă strigă: Saul, Saul!
Tu dacă-mi
ești lumină, din altfel de lumină,
De ce-ai
noptat cu-ascunsul în ieslea unui staul?
Nemistuit
Ți-e rugul, din frumuseți străine,
Că te
descalți pe cruce, ca să ajungi la mine!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu