Dialog la Ottawa cu plasticianul
Vasile Moşanu
Vasile
Moşanu este un artist complex, care a pictat biserici, a făcut vitralii,
portrete în ulei, acril şi desene în creion.
În prezent lucrează
la Northern Art Glass din Ottawa. Până acum, a avut nenumărate expozitii
personale şi de grup în Republica Moldova, în România, Rusia, Estonia, Canada,
SUA, Franţa…
Are lucrări
în muzeele din Chişnău şi Yakutia şi în colecţii particulare.
Este membru
al Uniunii Internaţionale a Artiştilor Plastici (AIAP), de la Paris, de sub
egida UNESCO şi al uniunii de profil din Republica Moldova.
Pe Vasile
Moşanu şi arta lui i-am cunoscut prima dată la o serbare populară, la
Festivalul Lalelelor din Ottawa. Auzisem de el încă din România, dar i-am
descoperit lumea minuată, răsărită ca o fântână de lumină şi culoare, de-abia
pe continental nord-american.
Ne-am
distrat amândoi copios de faptul că România s-a prezentat atât de elegant
printre cârnăciorii nemţeşti şi suvenirurile de pe glob şi am promis să
continuăm discuţia.
Expoziţia
intitulată Imagini dincolo de aparenţe, organizată în onoarea lui de către
Carmen Tarţa şi de Ambasada României de la Ottawa, mi-a dat prilejul să pot
cunoaşte mai în amănunt arta lui Vasile Moşanu şi crezul său artistic.
Tablourle
lui sunt de o cromatică năvalnică, plină de viaţă, care te cuceresc, te privesc
adânc în suflet şi te silesc să-ţi deschizi şi tu inima în faţa lor.
“Vreau să
transpun pe pânză modul meu de-a vedea şi de-a înţelege viaţa. Acum, stilul meu
e o sinteză. Din punct de vedere tehnic şi al drumului artistic, vreau ca
puterea şi maiestuozitatea vitraliului şi a culorii să fie transmise uleiului
şi, mai apoi, privitorului” mi se adresează direct, prieteneşte, maestrul.
Observ că în
în multe lucrări, cum ar fi Lorina, Helena, Dialog, predomină roşul, albul şi
auriul.
“Roşul
inseamnă iubire, putere, albul-puritate, iar auriul-spiritualiate. Adică,
lumina din noi”, mi se destăinuie artistul.
Înainte să-i
spun că stilul său seamănă cumva cu impresionismul, îmi ia gândul şi-l pune la
perete. “Nu e nici pointillism, nici impresionism. Eu doar le-am studiat şi mă
folosesc oarecum de ele, pentru că vreau să le integrez în propria mea
tehnică”, continuă cu pasiune pictorul.
“În prima
etapă pui culoarea, atunci când vrei să redai un obiect sau o fiinţă din
natură, apoi dai viaţă materiei respective şi, la urmă, îi pictezi spiritul,
adică lumina care vine dinăuntru”.
Apartamentul
lui Vasile Moşanu este plin cu minunăţiile care-i fac cinste lui şi nouă, ca
români. Tablourile, în ulei, în acril, sticlă sau creion, aleargă de la o
tematică la alta, de la religie la natură, la portrete vii, la gânduri şi
condiţii umane.
“Am trecut
prin mai multe etape”, îmi explică domnul profesor.
“Uite,
Povara şi Sărmanul Dionis sunt fantastice, mistice, sunt din perioada mea de
simbolism. În Mesagerii şi Madonele, am trecut la etapa spirituală, iar acum
doresc să fac o fuziune între modernism şi spiritualitate”, adaugă absorbit de
gânduri şi de propriile-I culori, basarabeanul care ne încântă şi ne aduce nume
bun românilor din Canada şi de peste tot din lume.
“Lucrez la
planşe mari, dar ca să nu-mi pierd mâna, fac şi peisaje. Ele sunt pentru mine
ca un soi de document de călătorie. Uite, astea sunt din România, din Carpaţi,
acestea din Basarabia, din Canada şi… din Siberia”.
Ochii mi se
dilată în faţa unei astfel de poveşti.
“Am fost în
Siberia cu Uniunea Artiştilor Plastici, pe vremea când eram la Chişinău. Am
vrut să merg până în nord, până la Yakutsk. Am şi tablouri la muzeul de acolo.
Uite, portretul acesta, Siberian Girl, l-am făcut atunci”.
Liniile şi
culorile sunt sobre şi-mi dau seama că lumea aceea, unde ziua şi noaptea au un
alt ritm, iar lumina îşi dezvăluie, dacă eşti norocos, jocul său cromatic, nu
se lasă descoperită de către oricine.
“Am făcut 40
de tablouri acolo”, continuă Vasile Mosanu.
“Am fost
până în jurul insulelor Noua Siberie, unde ne-a prins o mare furtună. Nimeni nu
locuieşte prin părţile alea, doar cercetătorii de la staţiunile ştiinţifice.”
Îmi dau
seama că aventura şi explorarea necunoscutului, a locurilor periculoase, sunt
aerul şi apa pe care artistul le absoarbe şi le retrăieşte prin lucrările sale.
“Pictam
şpate în spate cu un coleg, ca să fim gata să ne apărăm dacă ar fi apărut
lupii. Lupii de acolo-s mari, ca nişte tigri. Într-o mâna ţineam pensula, iar
în cealaltă un…topor, ca să ne apărăm la nevoie”, spune Moşanu liniştit, ca şi
cum ar fi trăit aşa de când se ştie.
Simt un fior
rece pe şira spinării şi-mi imaginez lupii siberieni, veniţi în şir indian,
gata să-şi adulmece si să-şi ia în primire prada.
“Când a
auzit căpitanul vasului de isprava noastră, îndată ne-a trimis nişte marinari
ca să ne păzească şi să ne ia înapoi la vapor”, mai spune maestrul, vădit
încântat de vara lui siberiană.
Revin la
lucruri mai…normale.
“Ce-a zis
soţia?” îl întreb.
“Păi nu i-am
spus pe unde-am fost şi ce-am făcut, decât după ce ne-am întors”, râde hâtru
moldoveanul nostru.
Schimb puţin
registrul şi mă întorc la primii săi paşi în pictură.
Când, cum,
de ce?
“Eu îs din
Ungheni. Ce să zic? Am ştiut de pe la vreo 4-5 ani că asta mi-e chemarea.
Făceam caricaturi şi alte desene încă de mic. Dar, m-a atras şi poezia”,
deapănă firul vieţii, interlocutorul meu.
Eu zâmbesc
cu subînţeles şi adaug:”Tot românul e poet”.
“Aşa e, zice
şi pictorul, doar că am vrut să folosesc culoarea şi imaginile pentru a-mi
scrie propria poezie. Am mângâiat şi versurile altora, făcând ilustratie de
carte pentru editura Litera din Chisinău, la volumele lui Eminescu, Vieru şi
ale Anei Blandiana”.
După care
maestrul continuă cu descrierea vieţii de elev. Aşa am aflat că a fost un
şcolar foarte bun, că a făcut 4 ani la Colegiul de Arte Plastice din Chişinău
şi că, la recomandarea profesorilor şi pe baza notelor foarte mari, a fost
admis la facultate, la Tallinn (Estonia). Îmi dau seama că Nordul are o anumită
fascinaţie şi un anume rost în destinul lui Vasile Mosanu. Tot acolo a
cunoscut-o şi pe soţia sa.
“La Tallinn
se intra foarte greu. Estonienii nu acceptau studenţi din alte republici (ale
fostei Uniuni Sovietice, n.r.), dar atunci ne-au primit şi pe noi. Toţi
străinii eram într-o grupă, iar estonienii, separaţi. Am învăţat şi estonă,
pentru că materiile de specialitate erau în estonă, iar cele generale, de
exemplu, Istoria Artei, erau în rusă. Tallinn e un oras minunat. Ei toţi sunt
sub un million şi jumătate,în toată ţara, dar aveau de pe atunci 400 de artişti
plastici profesionişti. Estonienii dau foarte mult pe artă în general şi, în
mod special, pe muzică. Noi, ca studenţi, aveam încă din anul II de facultate
propriul atelier, în centrul vechi al oraşului, atelier plătit de
universitate”, povesteşte cu multă căldură Vasile Mosanu.
“Ştiu că la
Chişinău aţi predat şi la Facultatea de Arte”, intervin eu.
“Da, prin
anii ’85-‘86 s-a deschis şi la noi Academia de Arte Frumoase, odată cu
perestroika, pentru că până atunci n-am avut mulţi ani învăţământ superior în
domeniu”, işi aminteşte artistul. “Acolo am predat desenul, pictura şi
compoziţia”.
Discuţia
continuă cu amintirile din Chişinău,
“Am pictat
şi Catedrala Tuturor Sfinţilor”, îmi spune maestrul şi-mi arată poze cu
frescele din biserică.
Din nou,
realizez că la Vasile Moşanu, culoarea are o menire aparte: îţi vorbeşte, te
învăluie, te-mbie şi te ascultă.
Intuieşte
încotro vreau să mă întorc cu dialogul, aşa că domnul profesor îşi duce mai
departe destăinuirea, cu calm şi tact pedagogic.
“Am făcut
frescă monumentală şi vitralii în facultate. Partea aceasta m-a atras cel mai
mult şi este specialitatea mea. Am fost foarte fericit că am studiat la Tallinn
pentru că acolo m-am cizelat în vitralii şi în arta pe şi din sticlă. Ştii, în
Evul Mediu, cei care pictau vitraliile nu erau simpli meşteri, erau mari
artişti. E nevoie de multe cunoştinţe de pictură ca să faci vitralii. Şi mai
trebuie să ştii şi arhitectură”, adaugă maestrul..
“Da,
înţeleg”, răspund ca o elevă cuminte. “Dar, vreau să remarc faptul că în
tablourile dumneavoastră cromatica are ceva special. E o lumină care te
străbate şi care te străpunge’, mai spun eu fascinată de misterele din spatele
lucrărilor semnate de Vasile Moşanu.
Artistul
zâmbeşte cu tâlc. “Păi, asta şi vreau, să aduc din tehnica şi efectul
vitraliilor în pictura pe ulei şi invers. Însă, vitraliul rămâne cel mai bun
mod de-a exprima ceea ce vezi în profunzime, pentru că fiecare fiinţă şi obiect
chiar, are lumina sa proprie. Energia sa. Uite, las întotdeanuna ca nuanţa de
dedesubt să se întrevadă si să apară o anumită transparenţă şi, odată cu ea, o
imagine tridimensională. Orange-ul şi albastrul nu se iubesc şi apare o
distanţă între ele cele două, ceea ce dă o anumită profunzime”, îmi explică
dascălul.
“În
facultate am făcut şi arte textile. E foarte greu, însă îţi formează ochiul. Un
specialist în tapiţerie poate distinge până la 400 de nuanţe de gri”, mai zice
maestrul.
Rămân cu
ochii mari, lărgiţi de uimire.
Privirea îmi
cade pe unul dintre pliante şi pe câteva referinţe critice. Pentru Constantin
Spînu, relevant pentru arta lui Vasile Moşanu este contrastul dintre lumină şi
întuneric. “Este un artist al contrastelor”, scrie Spînu. În timp ce pentru
Roger Calverley , arta lui Moşanu are ceva inspirat din iconografia bizantină,
ajutându-ne să descoperim, noi ca privitori, spiritul şi frumuseţea din fiecare
dintre noi. Cu ajutorul picturilor lui Vasile Mosanu, Calverley crede că putem
“redezvălui eternul în tranzitoriu şi măreţia perpetuă a fiinţei umane”.
Maestrul îmi
întinde o a două ceaşcă de ceai, veritabil, şi aşteaptă blând să mai pun
întrebări.
“Ce-au zis
cei din Canada?”, întreb eu abrupt.
“Ei mă ştiu
mai mult ca autor de vitralii, aşa că expoziţia de la Ambasada României din 26
mai e un bun prilej de-a vedea şi altceva. Aici am lucrat pentru bisericile
catolice, luterane si prezbiteriene din zona Ottawa-Gatineau, dar si pentru
cele de la Niagara si din alte locuri. M-am înscris şi la Uniunea Artiştilor
Plastici din Ottawa şi am participat la Salonulde Toamnă. Am trimis tablouri şi
acasă, la Chişinău şi la Paris, oriunde sunt invitat.”
Ochiul mi se
opreşte asupra portretelor pline de lumină, primăvară şi bucurie.
“E-al
Lorinei, fata mea, iar acesta este al soţiei, Ana”, îmi dă explicaţiile
necesare.
“Vor fi cu
mine la amabasadă”, mai adaugă artistul cu drag.
“Lorina a
făcut Finanţele la Chişinău iar aici, în Canada, a studiat Dreptul. În vara
trecută i –am făcut şi nunta”, zice tata cu mândire şi mulţumire.
Încerc să
nu-mi arăt admiraţia.
“Nu toţi
artiştii trag la jugul familei”, zic.
“Da?”, se
miră , plin de candoare, răzeşul Mosanu.
”Eu pe toţi
pe care-i ştiu ţin tare mult la familie. Toţi foştii mei studenţi sunt oameni
la casele lor”, continuă cu seriozitate profesorul. ”Sunt unii care consideră
că egoismul te ajută să lucrezi, dar nu prea cred. Nu le pot da dreptate. Vezi,
aici e vorba de arborele vieţii. Rădăcinile sunt ţara, poporul din care te
tragi. Tu creşti şi trebuie să dai roadă. Fără familie, fără copii, viaţa nu-i
întreagă şi nu-ţi poţi împlini rostul. Pictorii adevăraţi ţin la familie”,
conchide, sincer, interlocutorul meu.
Şi-l cred,
pentru că-i văd tablourile care lasă ca lumina venită de sus să ne călăuzească
şi nouă drumul şi să ne ajute să (re) descoperim simplitatea, puritatea şi
trăinicia vieţii.
realizat de
Cristina Balaj Mihai 5/26/2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu