ALEXANDRU IOAN CUZA-un DESTIN, o
CONŞTIINŢĂ, o CRUCE!
reflectat în viziunea
spiritualităţii publicistice a lui Mihail Eminescu
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Porţi un frumos şi scump nume, numele lui
Alexandru cel Bun.
Să trăieşti dar mulţi ani, o Doamne! ca prin
dreptatea Europei,
prin desvoltarea instituţiilor noastre, prin
simţămintele tale
patriotice să mai putem ajunge la acele
timpuri glorioase ale
naţiei noastre, când Alexandru cel Bun zicea
ambasadorilor din
Bizanţ că România nu are ocrotitor decât pe
Dumnezeu şi sabia sa.
Să trăieşti, Măria ta! ” (MIHAIL KOGĂLNICEANU)
În sânul fiecărei epoci, în pieptul fiecărei generaţii sunt coborârile şi
suişurile acelui context social-istoric în care limba, religia, cultura,
tradiţia câştigate şi păstrate prin jertfele milenare ale sângelui sfânt,
Neamul, Naţiunea, Poporul nu trebuie doar să vieţuiască, ci să rămână cu voia
Domnului suverane destinului suzeranităţii lor .
Gândul, cuvântul, fapta,
menirea, năzuinţa, lupta, jertfa, mărturisirea trebuie să aparţină doar Fiinţei
Unităţii Naţionale a Românilor-PANROMÂNISMUL.
Prin Tudor Vladimirescu, Revoluţia de la 1821, a încercat instituirea
Dreptăţii sociale, astfel ca Patria să
devină norodul...,iar Statul să
fie românesc şi fiecare liber.
Revoluţia de la 1848, a încercat să pună lângă libertate şi
noţiunea de proprietate, astfel ca pasul următor să uzurpe vasalitatea de sub
jugul străin pentru a se putea înfăptui visul măreţ de aur al Unirii Principatelor
Române.
Orchestrarea şi dirijarea Revoluţiei
de la 1848 a aparţinut masonilor, printr-o subtilă sugestie s-a indicat în
programul revoluţionar din Ţara Românească şi art. 21, care prevedea: „emanciparea israeliţilor şi drepturi
politice pentru orice compatrioţi de altă credinţă.”
În Ţara lui Ştefan cel Mare programul
revoluţionar: „Dorinţele partidei
naţionale în Moldova” a fost
elaborat de boierul-cărturar Mihail Kogălniceanu care, la art. 27, se stipula: „emanciparea graduală a israeliţilor
moldoveni.”
Unitate în cuget, în idei, în simţire, în
credinţă, în dreptate, în faptă, în mărturisire, în dorinţă politică, pentru ca
toţi românii să devină Fiinţa naţiei creştine româneşti al cărei trup politic
să fie Statul naţional coslujitor fidel naţiei sale.
Cauza unităţii unei naţiuni
este întotdeauna o cauză sfântă şi se cuvine ca toţi fiii ei să o
împărtăşească, ca pe Pâinea cea de toate
zilele.
„Nu poate fi fericire fără libertate, nu poate fi libertate fără putere
şi noi românii nu vom putea fi puternici până nu ne vom uni cu toţii într-unul
şi acelaşi corp politic. Unitatea naţională dar e singurul principiu de viaţă,
singurul principiu de mântuire pentru noi.” (Nicolae Bălcescu, 65/ II,
107-113)
După destrămarea idealului
politic Daco-România, înfăptuit de Mihai Viteazul, ideea refacerii unităţii
politice a Daco-României are o cromatică vlaho-ruso-austriacă. Ţarina
Imperiului rus Ecaterina a II-a i-a scris în această privinţă împăratului
austro-ungar Iosif al II-lea la 17 Septembrie 1782, în Messager de Vienne:
„Va trebui cred de a se stabili de mai ’nainte şi pentru totdeauna că
între cele trei imperii (cel balcanic cu secundo genitură rusească la
Constantinopol, cel rusesc şi cel austriac) va
trebui să existe un stat autonom, totdeauna neatîrnat de cele trei împărăţii
limitrofe. Acest stat despre care e vorba de a-l reconstitui, şi care a existat altădată sub numele de Dacia,
va putea cuprinde Moldova, Ţara Românească şi Basarabia sub guvernul unui
monarh creştin, aparţinînd ritului ce domneşte în aceste posesiuni şi asupra
calităţilor personale şi a devotamentului căruia cele două Curţi imperiale să
se poată întemeia pe deplin. E bine de a se stabili totodată că noul stat, al
cărui suveran va fi ereditar, trebuie să rămîie cu totul neatîrnat şi că nu va
putea fi nicînd anexat nici la Austria, nici la Rusia şi asemenea că aceste
două imperii nu vor permite nicicînd ca acest stat să fie cîndva supus unei
alte puteri.
Graniţele acestui nou stat vor trebui să fie
delimitate despre partea Poloniei şi Rusiei prin Dnipru şi Marea Neagră, iar despre Austria prin
linia de achiziţiuni pe care le-am garantat M. V. Împ. printr-o clauză secretă
a tratatului nostru, şi apoi prin Olt,
până unde el se varsă în Dunăre.
Despre Turcia noul stat ar avea drept graniţă Dunărea până la gurile ei.” (Apud., Mihai Eminescu, Publicistică, Chişinău, Carte moldovenească-1990, p. 295)
Iosif al II-lea răspunde că în
principiu este de acord, doar că această dorinţă o poate decide numai „soarta armelor.” „La acestea caută să adăugăm că Iosif II avea de gînd a uni acestui stat şi Ardealul, a da în el preponderenţă
elementului românesc şi de a-l ţine întreg în atârnare de Austria. Singurul
punct care-l supăra era confesiunea greco-orientală a românilor; de acolo
încercări de-a cultiva repede poporul şi de a-l apropia de catolicism.”
(ibid., p. 296)
Bogdan Petriceicu Haşdeu, alt
mare boier-cărturar, os domnesc, titan al enciclopediei şi rafinat condeier al
publicisticii româneşti, cercetând direct în Colecţia legilor ruseşti, tomul 18, p. 44, descoperă că
de fapt ideea reînfăptuirii Daciei Mari a
aparţinut vlaho-dacoromânilor.
Pe la 1767, Muntenia şi
Moldova erau încă sugrumate de jugul grecilor-fanarioţi, iar Ardealul gemea sub
biciul habsburgic care le sfâşia trupul şi viaţa. Sub această povară a
deznădăjduirii vlahii s-au orientat spre o mână regală salvatoare, trimiţând
soli la Petersburg în susţinerea cerinţei idealului lor.
„Aşadară mai mulţi locuitori din câteşitrele ţări s-au înţeles unii cu
alţii şi, alegând deputaţi, i-au trimis în Rusia la împărăteasa Ecaterina cea
Mare, cerând ca ea să le acorde undeva aproape de Kiev un teritoriu întins,
unde ei să fundeze o republică românească sub protecţiunea Rusiei, însă
cârmuindu-se după legile româneşti, în limba românească şi având magistraţi
naţionali români. Între celelalte, articolul 19 din acest act cerea următoarele: <<Rugăm pre înalta graţie imperială ca să ne acorde o diplomă de garanţie;
însă numai neamului nostru românesc, sub care se înţeleg locuitorii a
câteşitrei principate, anume moldovenii, muntenii şi transilvănenii, popor de o
limbă şi o credinţă.>>” (Apud., B. P. Haşdeu, Opere IV. Publicistică politică. Academia
Română. Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, Univers enciclopedic,
Bucureşti-2007, p. 134)
Prin urmare cred că lucrurile
s-au desfăşurat sub norma raţionamentului lor: deputaţii vlahilor au venit la
Petersburg cu actul propunerii alegerii unui Principat autonom pentru ei, dar
frumoasa şi înţeleapta ţarină Ecaterina a II-a, a cântărit îndelung, alegând
varianta cea mai bună şi mai nobilă pentru ambele părţi şi s-a pronunţat după cum
am văzut în scrisoarea trimisă monarhului Iosif al II-lea.
Ţarina Ecaterina a II-a, a fost poate cel mai mare monarh pe care l-a avut Rusia în întreaga ei istorie, demonstrând
alături de caracterul de cremene, de natura ei complexă, veselă, veşnic
îndrăgostită, veşnic iubitoare de viaţă, suverana artei, culturii şi modernizării
urbane, conştientă de regalul ei Destin. Pe lângă această Corolă de calităţi
rare, avea şi o extraordinară calitate de adaptare, aşa cum o rezuma prinţul
Wiazemski: „Multe lucruri din istoria
noastră se pot explica prin faptul că un rus, adică Petru cel Mare, s-a
străduit să facă din noi nişte germani, în timp ce o germancă, Ecaterina cea
Mare, a vrut să facă din noi ruşi.” (Vladimir Fedorovski, Viaţa Secretă a Ţarinelor. Trad. N.
Constantinescu, Ed. Bogdana-2001, p. 105)
Procesul de modernizare istorică
a societăţii moderne româneşti descende în contextul „renaşterilor” naţionale
privind autodeterminarea şi întregirea etnică.
Graţie tratatului de la 30
Martie 1856, al Congresului de la Paris s-au pus noile baze ale organizării
legislative a Principatelor Române în cele două vestite capitale: Iaşi şi
Bucureşti, ambele sub cupola Cetăţii Focşanilor unde s-au îmbrăţişat Muntenia
şi Moldova, întru aşezarea fiecărui român în posesia dreptului său legitim
garantat, care s-a făcut auzit printr-o dorinţă unanimă în vocile Adunării
Ad-hoc. Conferinţele de la Paris nu s-au identificat cu dorinţele Principatelor
Române, dar „zarurile fuseseră aruncate”
şi oamenii politici români au trecut Rubiconul spre Unire, cu două mari
deziderate: unul de excepţie, românesc-Unirea
Principatelor sub un Regat Român, altul de inepţie,
cosmopolit, ocult: prinţul străin care, a fost amânat până după detronarea Românului Cuza, perioadă ce a culminat
cu epoca prea aplecării noastră către
străini, exerciţiu de repetaţiune şi astăzi.
Stindardul Constituţiunii putea
aşadar, îmbrăţişa toţi românii din ambele Principate.
Înainte mergătoare măreţului
eveniment al alegerii Domnului Unirii, s-au cernut două profeţii ale unui român
iubitor de Moşie, aduse la lumină românilor de unul din numărul foii României din anul 1858:
„Cine ni s-a alegi de Domn nu o
va gâci strigătul partidelor, ci o vroinţă din sus care, când timpul ei va fi
sosit, însufleţi-va inimile deputaţilor prin sloboda-nţălegere şi sfătuire
fiecărui dintr-înşii cu ceilalţi ş-a tuturor împreună. Acea voinţă din sus nu
va alege de Domn p-unul din acei ce se sprijină de vuietul partidelor
împuindu-se-şi ţărei, ci p-un român ce nu ţinteşte la scaunul domnesc, însă,
alegându-să, va priimi-ncredinţata lui povară cu frica lui Dumnezeu...”
Şi cea dea doua proorocie, ca
toate proorociile s-a împlinit asemeni celei dintâi:
„... Va muri pentru sine şi
pentru rudele sale, pentru prietenii şi cunoştinţele sale, pentru duşmanii şi
rău-voitorii de-nainte, va-nvia pentru a se jertfi-n tot ceasul binelui ţărei!”
Să trăiască Măria Sa Vodă!
(Apud., B. P. Haşdeu, Opere IV. Publicistică politică. Academia
Română. Fundaţia Naţională pentru Ştiinţă şi Artă, Univers enciclopedic,
Bucureşti-2007, p. 13)
Dacoromânul are caracteristica
sa genetică ancestrală întrupată întru credinţă, omenie, libertate şi adevăr:„Rău
sau bun, românul e adevărat. Inteligent fără viclenie, rău-dacă e rău-fără
făţărnicie; bun fără slăbiciune; c’un cuvînt ni se pare că atît calităţile, cît
şi defectele românului sînt întregi, neînchircite; el se arată cum este.” (M. Eminescu, Articole politice, Ed. Minerva, Bucureşti-1910, p. 89)
Clasa politică dominantă în
Regatul Român s-a distins prin absoluta ei improductivitate. Dacă mama,
ţăranul, meseriaşul, negustorul, învăţătorul, preotul – clasa pozitivă a
societăţii prestează munca lor în valoarea beneficiului naţional, avocatul
propriului beneficiu, demnitarul propriilor interese, arheologul fără o urmă a
descoperirii sale, filologul academician cu o consacrare închipuită sunt angrenaţi
doar în tulburare şi dezordine socială, neputând întemeia un stat adevărat
naţional.
„O
populaţie flotantă nu poate reprezenta stabilitatea instituţiilor, nu poate
reprezinta sentimentul înrădăcinat al ideiei statului, al armoniei şi
solidarităţii intereselor naţionale.” (Mihail Eminescu, Opere
Complete Colecţia Opera Omnia, Coordonator Gheorghe Buzatu, Tipo Moldova,
p. 559)
Gena politică a roşilor-liberali descende din funesta Dinastie
fanariotă, primind parcă testamentar caracterul nemilos de exploatare viscerală
a poporului, făcând cu uşurinţă jocul celui ce le aduce foloase şi tot cu
uşurinţă debarasându-se apoi de el.
„...
nici cînd roşii n’au venit la putere prin propriile lor forţe, ci totdeauna sub
o firmă străină... totdeauna însă ei s’au introdus sub auspiciile şi protecţia
unui om de Stat străin de partidul lor, pentru a-l înlătura mai pe urmă, a
dizolva adunările cărora îşi datorau venirea la putere şi a alege, cu toate
mijloacele nelegitime, altele, din partea cărora să fie siguri, stăpîni
absoluţi, necontrolaţi de nimenea.” (Mihail Eminescu, Opere
Complete..., p. 560)
Nenorocirile repetate căzute
asupra poporului român sunt puse în scenă de distribuţia intrigilor străine, cu
prestarea figurativă a liderilor români politici care acceptă rolul unei
politici-economice internaţionale în defavoarea celei naţionale.
„Partidul
roşu din ţara noastră este o creaţiune a politicei străine căci tuturor le
trebuia un element incult şi demagogic de care să poată uza. În această
calitate partidul acesta a pus mîna pe aceste idei şi le-a exploatat ca un
mijloc comun de agitaţie politică contra elementelor sănătoase şi cuminţi ale
ţării.”
(Mihai Eminescu, Publicistică, Chişinău..., p. 295)
Liderii roşii: C. A. Rosetti
şi I. C. Brătianu şi-au slujit propriile interese, pe cele ale apusenilor, ale
oculţilor şi când n-a mai rămas nimic şi pe cele ale românilor.
Programa politică a lui C. A.
Rosetti, agent rus infiltrat în Revoluţia de la 1848, dictată de „conaţionalii săi transdanubieni”, s-a circumscris unui singur
scop: „de-a înlesni tuturor străinilor
din ţară libertatea de a exploata,
căci libertatea de a munci n’a cerut-o nimeni, de vreme ce-a existat
totdeauna.” (Mihai Eminescu, Opera
Politică 1880-1883, Ed. Eminescu, Bucureşti-2000, p. 482)
Desigur şi I. C. Brătianu
şcolit la Paris, uns de masonerie a avut şi el rolul său special în Revoluţia
de la 1848, apoi în detronarea lui Cuza şi aducerea pe tron a lui Carol
Hohenzollern, domnind politic şi economic alături de rege ca un mare Vizir.
„Sigur d. Brătianu a spus în senat, că cestiunea drumurilor dumisale de
fier se trata fără participarea ţării între Berlin şi Viena. Dar orice cestie,
orice fleac de cestie devine în timpul guvernului roşiilor o întrebare de
existenţă sau de neexistenţă a ţării.” (Mihai Eminescu, Publicistică, op. cit., p. 216)
Cât de fidel se reflectă
astăzi la aproape un veac şi jumătate partidul roşu-liberal din vremea
profetului Mihail Eminescu şi partidul domnilor Johannis Werner Klaus şi
Ludovic Orban. Deşi par patrioţi ei n-au fost, nu sunt şi nici vor fi. Deşi par
campionii anticorupţiei ei au acumulat averi peste averi, dar nu prin muncă, ci
prin chibzuinţa afacerilor veroase.
Deşi par cu ifose şi aere de carte, ei sunt lipsiţi total de cultură.
„Arate-ni-se, în adevăr, un
învăţat în şirul roşilor, un autor însemnat în orice ramură, un economist, un
juristconsult? Nu e nici unul... Singura raţiune e incapacitatea fundamentală a
roşilor... Ce le lipseşte dar? Totul, afară de număr şi un organizator.” (Mihail
Eminescu, Opere Complete..., p. 560)
Astăzi, „bogaţii” de ei în „intelighentie”,
nu au nici număr şi nici organizator măcar.
Ei reprezintă o formaţiune
hibridă, pretinzându-se română, dar ajutaţi de elementul alogen încredinţează
puterea străinilor. Naţionalitatea nu aparţine doar limbii, ci în mod expres şi
imperios moralei creştine, spiritului-religios şi culturii Naţiunii. „Geniul
neamului românesc e o carte cu şapte peceţi pentru generaţia dominantă.”
(Mihail Eminescu, Opere Complete..., p. 575)
În perioada domniilor demnilor
Voievozi, a lungii Dinastii voievodale, Geniul românesc era parte integrantă,
cu o limbă românească literară, cultă, frumoasă şi definitorie a
dacoromânismului suveran şi suzeran. „Nicolae
Bălcescu e de altminterea o dovadă că în limba românească pe vremea lui
şi-nainte de dînsul era pe deplin formată şi în stare să reproducă gîndiri cît
de înalte şi simţiri cît de adînci, încît tot ce s-a făcut de atunci încoace în
direcţia latinizării, franţuzirii şi a civilizaţiei <<pomadate>> au fost curat în dauna limbii noastre.”
(Mihai Eminescu, Publicistică. Chişinău,
Carte moldovenească, 1990, p. 79)
Totul se împlinea ca
prosperitate şi spirit: populaţie, progres, limbă, religie, cultură.
Muntenia sub Matei Basarab atinsese
3 milioane de cetăţeni, iar cultura creştină se revărsa bogată şi frumoasă
peste marginile ţării. Misiunea Domnului valah pentru Neamul şi Moşia sa lăsată
de Dumenzeu, Dacilor era conştientă şi asumată: „Doamne!-veniră străinii în moşia
noastră şi’şi spurcară mîinile lor cu mite şi îndrăzniră a vinde şi a
cîrciumări sfintele Tale şi a goni pe moşneni şi în avutul lor a băga
pe străini, fum de ruşine vecinilor
noştri... oameni străini nouă, nu cu legea (religia) şi
cu neamul, cu limba şi cu năravurile
cele rele.” (Apud., Mihail Eminescu, Opere...,
p. 575)
Distincţia pe care o face
Domnul nostru muntean este destul de limpede între „lege” şi „rasă”, între „confesiune” şi naţionalitate!
Uzurparea Dinastiei voievodale
cu ajutor boieresc autohton prin substituirea elementului străin, samavolnic,
fanariot a strivit totul: aristocraţia românească, populaţia, bunăstarea,
tradiţia, rânduiala, cultura. „În scurt timp populaţia de trei milioane a
Ţării româneşti scade la 700.000, şi aceasta într’o mizerie ne mai auzită.”
(Mihail Eminescu, Opere..., p. 575)
După pedeapsa jugului secular
al grecilor-fanarioţi, Domnul din Cer S-a îndurat şi ne-a trimis pe Domnul
Tudor, cu pandurii şi cu revoluţia dreptăţii sociale, sub care: „populaţia creşte repede, limba se dezbracă
în mai puţin de două-zeci de ani de cuvintele greceşti, turceşti,
etc.,...progresul real şi repede al rasei române o face matură pentru unire...
Se va observa că în timpul de la 1821-1866, se tipăreau şi se citeau cărţi, că
rasa română este cea setoasă de cunoştinţe şi capabilă de a pricepe adevărul.
Ei bine, după 1866 se ivesc tot fenomenele ce se constată pentru epoca de la
1700-1821. Populaţia autochtonă scade şi sărăceşte; cărţi nici se tipăresc,
nici se citesc; pătura dominantă, superpusă rasei române n’are nici sete de
cunoştinţi, nici capacitate de a pricepe adevărul... Un adevărat sediment de pungaşi şi de cocote. ” (Mihail
Eminescu, Opere..., p. 575-576)
Ţăranul român valah a rămas
reprezentantul muncii lui cinstite şi harnice cu rădăcinile adânc înfipte în
Tradiţia strămoşească, în credinţa creştin-ortodoxă, în moşioara sau bucăţica
lui de pământ. El nu şi-a dorit mai mult, decât focul în vatră, icoana pe
perete, crucea încrustată în pâine, în port, casa doldora de copii, iarba verde
din curte, un petic de pădure şi un ogor de semănat. Nu râvnea la celălalt!
Se spune că în vremea domniei
marelui Voievod cult Matei Basarab,
Vodă nu se ocupa numai de cultură, ctitorii, diplomaţie, ci şi de Moşia cea
Mare a Ţării, nelăsând străinul să devină stăpân în Patrie lui, dându-se pildă
de adevărat Stăpân: „care, dacă afla că
un străin cumpărase o moşie în ţară, scotea numai decît banii din pungă şi i-o
răscumpăra numaidecît, pentru ca nu un străin să fie proprietar în ţară.”
(Mihai Eminescu, Publicistică. Chişinău,
Carte moldovenească, 1990, p. 216)
Ţăranul nostru n-a căutat în
altă parte decât la vatra lui şi la cea a Neamului. El n-a umblat decât în
portul regal naţional mulţumind lui Dumnezeu şi Maicii Sale în graiul dulce şi
sfânt al limbii dacoromâne pe care a cântat-o cu sufletul său frumos pururea.
După ce ţăranii au scăpat
rupţi, sfâşiaţi, sfârtecaţi, împuţinaţi din luptele cu vrăjmaşii străini, au ajuns
ca vita de povară, de jug sub greul car al roşilor, care după ce le-a luat şi
puţinul ce le-a mai rămas, le-a strâmbat credinţa şi le-a stâlcit limba noastră
sacră cu păsăreasca lor răpitoare, cu croncănitul unei sintaxe cosmopolite.
„Niţică
franţuzească învăţată de la vr’un coiffeur sau de la v’ro guvernantă, rătăcită prin Bucureşti, cetirea de romanuri
rele şi de scrisuri beletristice asupra Statului, iată cultura oamenilor ce
pretind a voi să discute cu noi probleme serioase de Stat şi de la cari am
putea jura, că n’am auzit nici cînd un contra-argument serios la vr’una din
întâmpinările noastre. Sofisme (deşertăciuni n.a.) cîte vreţi. Panglicării retorice,
generealizări de ceea ce s’a susţinut în parte, strîmbări a tezelor ce s’a
stabilit în genere, întortocheri de cuvinte, jucării cu înţelesul îndoit pe
care-l poate avea o expresie lexicală, d’astea cîte vreţi. Nici odată, dar nici
odată un argument ad rem, dedus din natura lucrurilor, dictat de
iubirea de adevăr.” (Mihail Eminescu, Opere..., p. 572)
Voievodului Grigorie Ghica,
care făcuse din Iaşi capitala culturii, adunase în jurul său ilustre
personalităţi: Alecsandri, Ioan Ghica, Hurmuzachi, Kogălniceanu, Laurian,
Mavrogheni, Negri, Panu, Ralet, Sturza ş.a., fiind un înflăcărat militant al
Unirii.
„Anastasie Panu, care a văzut în Grigorie Vodă Ghica pe adevăratul
promotor atât al Unirii cât şi al tuturor ideilor de reformă politică şi
socială, l-a proclamat în Ad-hoc
<<marele om al României>>.” (Eminescu, Opere VII. Publicistică. Coordonator ediţie: acad. Mihai Cimpoi,
Ed. „Gunivas”, p. 347)
Cei doi fii-prinţi ai
Voievodului Ghica, Ioan, general de
divizie, deputat în Adunarea Ad-hoc şi Constantin
consilier la Curtea de Casaţie au votat pentru alegerea lui Alexandru Ioan Cuza
ca Domn al Unirii Principatelor Române. Ioan a primit demnităţile Afacerilor
străine, a Ministerului de război, a elaborat alături de C. Negri proiectul
secularizării averilor mănăstirilor patronate de greci, iar după alungarea lui
Cuza a devenit vicepreşedinte al Constituantei. Ca ambasador la Viena,
Constantinopol şi la Sankt-Petersburg a pus mai presus de toate, de viaţă, de
familie, prestigiul României sale dragi şi frumoase.
Faţă de poporul român,
respectiv de ţăranul român smerit aşezat în firea lui şi prea cuminte rânduit
de Creator, n-a prea cutezat nimeni să-l restitue dreptăţii creştine din sfera
politicului, afară doar de – „singurele
reforme mai mult sau mai puţin priitoare treptei ţărăneşti le-a făcut un domn
absolutist, Cuza-Vodă, Dumnezeu să-l ierte!”
(Mihai Eminescu, Publicistică. Chişinău, Carte
moldovenească, 1990, p. 201)
După anul revoluţionar 1848,
liberalii-roşii prin fraze pretinse patriotice s-au erijat în revoluţionari, în
formatori de epocă. În perioada mandatului lui Cuza Vodă, roşii au stat pe
tuşă, până când le-a reuşit lovitura de stat de la 1866, când l-au substituit
pe Domnul pământean cu un principe străin, acaparând capitalul realizat sub
Cuza, la reuşita cărora, ruşinoasă şi laşă au contribuit şi parte a
conservatorilor.
Din vremea Voievodului
favorabil Unirii Grigore Ghica, în sânul conservatorilor s-a născut partidul
unionist, care a favorizat alcătuirea divanului Ad-hoc, care după unire s-au
identificat cu năzuinţele tradiţionale ale poporului român.
Primejdiile cele mari,
nenorocirile grele s-au abătut atunci când grindina şi furtuna au căzut în interiorul
ţării, provocând marile avalanşe distrugătoare ale străinilor.
Superficialitatea,
pasivitatea, uşurinţa, nesocotinţa, reaua credinţă, falsa religiozitate,
absenţa majoră a moralei, a culturii, toate aceste stări nefireşti cuibărite în
sânul poporului, marcate de micimea inşilor politici provoacă astfel marea
Dramă şi profunda Tragedie ce covârşesc un popor cu o natură creştină, omenoasă,
demnă, eroică, martirică, darnică şi mult prea iertătoare.
Misiunea unui stat naţional
într-o societate modernă creştină trebuie să ţină cont permanent de însuşirile
caracteristice tradiţionale, milenare ale Neamului.
„Trebuie să fim un strat de cultură la gurile Dunărei; aceasta e
singura misiune a statului român şi oricine ar voi să ne risipească puterile
spre alt scop pune în joc viitorul urmaşilor şi calcă în picioare roadele
muncei străbunilor noştri...Legăturile de sînge şi identitatea individualităţii
naţionale faţă cu unii, comunitatea tradiţiunilor istorice şi identitatea
vederilor religioase faţă cu alţii ne deschid şi netezesc calea înrîurirei pacinice
şi binefăcătoare pe care trebuie să păşim cu cea mai deplină buna-credinţă.”
(Mihai Eminescu, Publicistică. Chişinău...,
p. 213)
Ideea clară a reunirii ţărilor române în
Trunchiul-Mamă Dacia Mare înfăptuită de Mihai Viteazul a fost aprinsă permanent
în sânul ţăranului credincios, al clerului, al marilor boieri ai condeiului,
foarte puţin în rândul Voievozilor şi deloc în rândul ierarhilor Bisericii
Ortodoxe.
Dincolo de graniţă Ideea Unirii a fost sprijinită de împăratul Napoleon
al III-lea care, vrând să îndepărteze influenţa rusească din Imperiul Otoman şi
să ridice în Orient prestigiul Franţei a sprijinit, dar nu cu multă tărie
Unirea Principatelor Române.
Conflictul între ruşi şi turci
s-a declanşat în anul 1853. Trupele ţariste au uitat de voinţa fostei mare suverane Ecaterina cea Mare, din 1782 şi au
invadat fără opunerea cuiva ţările române, silind retragerea din scaune a lui
Barbu Ştirbei şi Grigore Ghica. Salvarea noastră a survenit în urma coaliţiei
franco-anglo-piemonteze care au declarat război ruşilor, obligându-i să se
retragă din Principatele române.
Au plecat ruşii de la noi, dar
au venit austriecii tot ca invadatori, preocupaţi mult de grija ocrotirii noastre, gândind că vor rămâne
până la urmă stăpâni.
Conflictul militar s-a mutat
în Crimeea, unde aceeaşi coaliţie a înfrânt trupele ţariste ocupând Sevastopolul,
obligând ruşii să ceară pacea care s-a încheiat la Paris în 1856, patronată de
Napoleon al III-lea. Privitor la clauza românilor, Tratatul sublinia
următoarele: Sudul Basarabiei-Cahul, Bolgrad şi Ismail revin trupului moldav, Marea
Neagră devine neutră, Regulamentul Organic desfiinţat, iar Principatele Moldova
şi Ţara Românească rămân sub suzeranitatea otomană, înlăturându-se astfel
protectoratul rusesc.
Împăratul francez a dorit
chiar atunci Unirea Principatelor, dar s-a opus diplomatic Austria insinuînd că
românii nu vor să se unească. Puterile garante au lăsat ţările valahe pe seama
dorinţelor românilor care au fost consultaţi prin adunările Ad-hoc.
Turcii au numit în Principate
doi caimacani: Alexandru Ghica în Muntenia, favorabil Unirii şi Teodor Balş,
iar după moartea lui, bulgarul Vogoridi în Moldova, omul austriecilor,
înverşunat Unirii, falsificatorul alegerilor privind divanul Ad-hoc moldav.
Convenţia de la Paris-1858, a pus
în balanţă soarta românilor, sprijinitorii Unirii fiind: Franţa, Prusia, Rusia;
iar duşmanii Unirii: Anglia, Austria, Turcia. Astfel stând lucrurile s-a
convenit că Principatele se pot numi Unite, dar cu doi domni pe viaţă, două
capitale, două guverne, desfiinţarea privilegiilor boiereşti, Principatele rămase
tot sub suzeranitatea Porţii şi sub protectoratul Puterilor garante, având în
comun legile, o curte de casaţie, o comisie electorală, toate la Focşani.
UNIREA PRINCIPATELOR ROMÂNE
În Moldova trei grupări
boiereşti îşi disputau favoritul la domnie: una îl dorea pe fostul domn Mihail
Sturza, a doua pe fiul acestuia Grigore Sturza, iar a treia în fruntea căreia
se aflau Mihail Kogălniceanu şi Costache Negri îl susţinea pe boierul de viţă
colonelul Cuza, prefect de Covurlui, sub Vogoridi şi vicepreşedinte al
Divanului Ad-hoc în Moldova. La 5 Ianuarie 1859, Adunarea legislativă l-a ales
Domn.
În Muntenia erau de asemenea
mai mulţi candidaţi, dar cum favorit era Gheorghe Bibescu-fost Domnitor, s-a
amânat alegerea lui în vederea pronunţării Moldovei. Cel care a înclinat
balanţa în favoarea alegerii tot a lui Cuza a fost boierul doctor în Drept Vasile Boerescu, un eminent orator al
epocii sale, care şi-a electrizat auditoriul:
„Pentru ce suntem împărţiţi în
două câmpuri? Pentru ce ne numim noi şi voi? Au nu suntem toţi români? Au nu
avem toţi aceeaşi patrie? Au nu suntem toţi fiii aceleiaşi mume?... Să ne unim dar toţi asupra principiului de
Unire, asupra acestui mare principiu ce are să reînvieze naţionalitatea
noastră. Să ne dăm mâna ca fraţii şi să cugetăm că suntem muritori, că avem să
mai trăim câţiva ani şi că copiii şi strănepoţii noştri au să moştenească un
viitor glorios creat de noi! A ne uni asupra principiului unirii este a ne uni
şi asupra persoanei ce reprezentă acest principiu! Astă persoană este Alexandru
Ioan Cuza, domnul Moldovei.” (Apud., Gheorghe Adamescu, Elocuenţa română, Ed. Librăriei Alcalay
& Co., Bucureşti, f.a., pp. 122-124)
Lupta pentru întâietatea
puterii politice se purta între vechii boieri conservatori ai lui Barbu Catargiu,
mare orator, mare patriot dar împotriva împroprietăririi ţăranilor şi
roşii-liberali capitalişti conduşi de C. A. Rosetti şi I. C. Brătianu, aserviţi
străinilor.
Conservatorii erau
aristocraţi, patrioţi luminaţi,
jertfitori pentru ţară, în timp ce roşii-liberali erau iluminaţii care jertfeau
ţara pentru scopurile lor cosmopolite.
Cuza nu-i suporta decât pe
ţărani şi tocmai de aceea voia să domnească autoritar.
Doi ani de zile Cuza a domnit
peste cele două ţări valahe, conform Convenţiei de la Paris. Ca să unească cele
două ţări într-una singură îi trebuia aprobarea Porţii.
Inspirat Cuza l-a trimis la Constantinopol pe
diplomatul Costache Negri, care a reuşit. Însuşi Cuza l-a vizitat pe sultan în
1861, fiind primit cordial şi cu mari onoruri. Turcii au făcut un pas mai
departe convingându-şi aliaţii să accepte şi să respecte Unirea definitivă. Congresul
de la Paris-1856, Conferinţa de la Paris-1858 şi Convenţia din 1858, prevedeau
în Principate: drepturi politice pentru creştini, iar pentru celelalte culte „dispoziţii legislative.”
Cuza, deşi a rămas în
legalitate faţă de Puterile Garante, cercurile israelite din ţară şi din afară
nu l-au iertat, punând şi ele umerii la detronare Domnului Unirii.
Ca să poată înfăptui reforma
agrară, Cuza a trebuit să dea lovitura de stat în 3 Mai 1864, asmuţându-şi mai
tare vrăjmăşia duşmanilor politici interni.
Domnia lui Alexandru Vodă Cuza
a fost scurtă, fiindcă duşmanii l-au împuns în coastă tot timpul, pentru că a
făcut greşala fatală de a se debarasa de omul cel mai puternic, cel mai inteligent,
cel mai folositor lui şi ţării, sfetnicul-prieten Mihail Kogălniceanu, iar ca
domnie a fost lipsit de autoritatea unui adevărat suveran.
(Petre P. Panaitescu, Istoria Românilor, Ed. Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti-1990, p. 292-300)
Complotul urzit împotriva Domnului pământean ales al Unirii.
La ţesătura urzelii meschinei
uzurpări din luna Mai 1864, s-au ostenit: mitropolitul Moldovei Calinic
Miclescu, cu binecuvântarea, directorul
ziarului liberal Românul,
politicianul roşu C. A. Rosetti, soţii dr. Lamberti, medicul Mitropoliei, deputatul
Panait Balş şi ministrul Constantin Şuţu. Ultimii doi complotişti în cazul
reuşitei lovituri, aveau deja în mânecă Asul Chintei roiale: Constantin Şuţu,
principe-caimacan de Valahia şi Panait Blaş, principe-caimacan de Moldova.
Trădarea nu este completă dacă nu participă şi un înalt ierarh ortodox
la ea.
Frământătura Drojdiei
iudeo-fariseico-greco-fanariot în rândul Clerului superior ortodox
român-ispravnic pe Moşia lui Hristos, a dospit aluatul trădări.
„D. dr. Lamberti, soţul doamnei Lamberti şi medic al casei sâtei
mitropolii, a fost aginte principal
al unora, din răi-cetăţeni, cari aveau de scop a aduce prin luptele lor din
întru căderea Domnului Alexandru Ioan I, iar prin stăruinţele din afară de a
dobândi rumperea Unirii şi numirea d-a dreptul a doi Domni, unul în Bucureşti
şi altul la Iaşi.” (Monitorul oficial,
10 Mai 1864)
Partizan adevărului, spirit
franc, dârz, capabil, român, inimos cu ţărani cărora le-a dat a cincea parte
din teritoriul ţării: „Cuza Vodă a alungat acele adunături de bizantini
sodomiţi, punerea în luptă cu biserica naţională, oploşiţi aci nu pentru
răspândirea creştinătăţii, ci pentru a populariza uzura, adulteriul,
concubinajul şi păcatele Gomorei. Acea lepră imorală de greci n-o putea scoate
decît Cuza din ţară.” (Mihai Eminescu, Publicistica. op. cit., p. 396)
Aşadar, în capul lui Cuza au
sărit pe rând: israeliţii din lăuntru şi din afară, grecii bizantini, grecii
fanarioţi, roşii-liberali şi o parte din uzura conservatorilor.
„Monstruoasa
coaliţie”:
liberalo-conservatoare înzestrată cu ranchiună politică, ranchiună ocultă,
orgoliu, laşitate şi trădare şi-a urzit diabolicul complot, reuşit în 11/ 23 Fenruarie 1866: silirea sub ameninţare vitală să abdice; silirea
părăsirii ţării, neîngăduirea să mai vină vreodată în ţară, aducerea unui
principe străin, „de bună voie şi
nesilită de nimeni,” constituind astfel în istoria noastră naţională un „blam politic fără precedent. Beneficiarul,
străin, al tronului, prinţul Carol de Hohenzollern-Sigmaringen nu i-a mai
permis niciodată lui Cuza revenirea în ţară, pe pământul căreia poate ar fi
dorit să moară. A „îngăduit”, doar,
să fie adus în sicriu, de la Heidelberg şi să fie înmormântat la moşia lui,
Ruginoasa, în 1873.” (Conf. univ.dr. G. D. Iscru, Istoria Modernă a Româmiei, vol. 2, Casa de Editură şi Librărie „Nicolae Bălcescu”, Bucureşti-1998, p.
79)
Prin lovitura de stat „monstruoasa
coaliţie” a călcat în picioare voinţa naţiunii, punînd în pericol Statul,
Unirea, Românitatea creştină, economia, ţărănimea, comerţul, meseriile
tradiţionale şi aducând un surplus de ciocoime, un surplus al datoriei publice,
un surplus de exploatare, un surplus de demagogie politică, un surplus de
imoralitate în stratul gros al bogaţilor, o infuzie a „plăgii postulantismului”, întreţinerea a 40-50 000 de postulanţi: „boieri noi, săraci, dar fudui şi
pretenţioşi”, căţăraţi în spinarea înconvoiată a ţărănimii. (E. A., IX, p.
343)
După
detronarea lui Vodă Cuza de către liberalii-roşii, cu fiecare clipă, cu fiecare
zi, cu fiecare an, pătura ţăranilor, întreaga natură românească prestatoare de
bunuri naţionale a devenit sub monarhia străină tot mai asuprită, tot mai
apăsată de import.
„Astăzi patrusprezece ani era mare mişcare în Bucureşti şi în ţară. O
conspiraţie se urzise în contra lui Vodă Cuza, care n’ar fi izbutit nici când
dacă o seamă de naturi criminale, care spre ruşinea ţării şi a oştirii, făceau
parte din puterea armată, n’ar fi ridicat cu laşitate mâna lor nelegiuită
contra Domnului ţării. Mişcarea care purta în fruntea-i stigmatul trădării de
Domn, a unuia dintre domnii cei mai
patriotici din câţi au fost
vre-odată în ţările Dunării române, cată să aibă în caracterul ei întreg
sămânţa unor rele şi mai mari... Clase numeroase, cari aveau un drept la muncă
şi cari azi sunt lipsite de ea, fiindcă, fideli teoriei <<om şi om>>, le-a pus să concureze cu universul
întreg, persistă şi azi în aceeaşi veche orbire, ameţite de fraze
liberale-cosmopolite, ca şi când fraza ar fi fost cândva un echivalent al
muncii reale şi al câştigului real.” (Mihai Eminescu, Opera Politică 1880-1883, Ed. Eminescu, Bucureşti-2000, p. 21-22)
Fărădelegea complotului din 11
Februarie 1866, s-a impus prin stigmatul celei mai odioase laşităţi
politice. Pe obrazul fiecărui Român: soldat, ofiţer, general, ţăran, învăţător,
profesor, preot, gânditor, om de cultură vor curge lacrimi de ruşine faţă de
crima, fărădelegea, laşitatea, mişelia „monstruoasei
coaliţii”, liberalo-conservatoare.
„Actul de la 11 februarie
însă, participarea gardei palatului la răsturnarea Domnului e o infamie şi o
laşitate.” (Mihai Eminescu, Publicistica.
op. cit., p. 396)
Se spune din Bătrâni că suntem
ca Neam, ca Naţie, ca Popor o SEMINŢIE a CONTROVERSELOR, a PARADOXULUI, a
ANTINOMIILOR: aleşi şi abjecţi, biruitori şi învinşi, credincioşi şi cruzi, divini şi diabolici, erudiţi şi nărozi, frumoşi şi farisei, generoşi şi avari, hotărâţi şi mişei, iubitori şi
iude, înălţători şi învinşi, jertfitori şi jalnici, karmici şi atrofiaţi, liberi şi sclavi, martiri şi mişei, nobili şi
proletari, ortodocşi şi atei, patrioţi şi apatrizi, răbdători şi aprigi, suverani şi vasali, şoimani şi şovăitori, temerari şi trădători, ţanţoşi şi obedienţi, universali şi uşuratici, verticali şi versatili, walahi şi venetici, ziditori şi uzurpatori.
Altfel, spus dacoromânii au
toate darurile cereşti şi toate deşertăciunile pământeşti!
„Pe cât de mare fu curajul şi clarviziunea strămoşilor ce înfăptuiră
unirea la 1859, alegându-şi Domn pământean pe ALEXANDRU IOAN CUZA, pe atât de
inexplicabilă fu acceptarea trădării înfăptuită de inamicii coalizaţi.”
(Petru Gheorgheoni, Năzuinţi şi
Dejnădejdi. Ed. „Gândirea
Românească”, Bucureşti-1993, p. 170)
Cel mai marcat, îndurerat de
acea infamie, de odioasa laşitate a rămas Eminescu.
[...]„Vor trece veacuri şi nu va exista român căruia să nu-i crape
obrazul de ruşine de câte ori va răsfoi istoria neamului sau la pagina lui 11
februarie şi stigmatizarea acelei negre felonii va răsări pururea în memoria
generaţiilor, precum în orice an răsare iarba lângă mormântul vândutului Domn...Trădarea lui Vodă Cuza, o pată pentru vecii vecilor pe steagul ţării. ” (Timpul,
27 februarie 1882)
Asupra trădătorilor şi laşilor complotişti de
la 11 Februarie 1866, împotriva
Domnului Unirii, marele poet Vasile Alecsandri a aruncat blestemul său şi al
ţării:
„Blestemul ţării tunând să
cadă/ Pe capul vostru nelegiuit.”
Domnul pământean a domnit
conform timpului său între democraţie şi autoritarism.
Poetul, filosoful, profetul Mihail Eminescu l-a cunoscut direct pe
Alexandru Cuza la Dobling-Viena, în ultima zi a anului 1869, pe când era la
studii universitare în Austria.
Prin cumnatul lui Cuza,
Theodor Rosetti, Eminescu ştia tot ce intenţiona Domnul, diplomaţia sa şi tot
ce se năpustea asupra lui din lăuntru şi din afară: înverşunarea
roşilor-liberali, ostilitatea Marilor Puteri, care nu-i puteau ierta faptul că
Domnitorul român şi boierii săi i-au învins, alegându-l Domn, contrar
prevederilor lor, chiar a doua zi după finalizarea Tratatului de la Paris şi mai ales obţinerea suveranităţii absolute
în relaţiile interne, dreptul dinastic ereditar ş.a. (E. A., XI, p. 20)
Clarvăzătorul vremurilor
Eminescu, îl considera pe Domnul Cuza, una dintre marile personalităţi
emblematice voievodale ale românilor, preţuindu-i măsura domniei: „istoriceşte cea mai însemnată de la
fanarioţi încoace”..., care prin „actele
de suveranitate au adus imense foloase materiale şi morale statului.”(E.
A., IX, p. 343)
Micile
fapte, ispite omeneşti inerente, nu l-au tras în jos spre cădere pe Cuza Vodă, ci
faptele copleşitoare ale înfăptuirilor
sale privind modernizarea societăţii româneşti, prin numeroasele sale reforme
în: armată, justiţie, administraţie, economie, sănătate, învăţământ, finanţe, presă,
împropietărirea a 40.000 de ţărani, Constituţia-Statutul Organic, legea
instrucţiunii publice, prin care învăţământul primar devenea pentru prima oară
gratuit şi obligatoriu, organizarea Curţii de Conturi, propăşirea culturii, extirparea
corupţiei, secularizarea averilor bisericeşti străine neamului românesc, recâştigarea
autonomiei Bisericii Naţionale, impunerea unei rafinate diplomaţii în plan
extern, înfinţarea unei şcoli în Bucureşti pentru Românii din Macedonia şi
Pind, intensificarea acţiunii de a înlătura jurisdicţia consulară, sancţionarea
politicianismului corupt, laş şi perfid a liberalismului roşu antiromânesc.
Alexandru Ioan Cuza a privilegiat neamul nostru cu înfiinţarea la
Iaşi a primei Universităţi româneşti
în Octombrie 1860, spre slava lui şi a românilor.
Ion Ţiriac, marele sportiv, marele antrenor, marele magnat, marele
român, care a cinstit România şi tricolorul ei pe întreaga planetă, a bătut
timp de 15 ani la porţile străinilor, totuşi încântaţi de năzuinţa sa, apoi la
porţile românilor, preşedinţi, premieri, lideri de partid socio-democraţi,
roşi-liberali, care au încremenit când braşoveanul de aur le-a propus pe banii,
munca, truda şi bucuria sa înfiinţarea unei Mega Universităţi româneşti care, să fie suverană tuturor
universităţilor lumii.
Aşa ceva se întâmplă o dată la
1000 de ani în istorie, şi ei,
epigonii, cosmopoliţii, fanarioţii, nedezminţindu-se, rămân duşmanii Neamului
nostru creştin ortodox.
Alţii, precum guvernatorul
B.N.R., Isărescu a luat cu japca Arenele Naționale de tenis obligându-l să
organizeze turneul București la Budapesta !
Astăzi în societatea
contemporană domneşte ipocrizia, impostura, infantilismul.
Dacă vine un Român să
dăruiască mult Ţării lui este alungat. Dacă vine un străin să ia degeaba ori
prin fraudă fiscală sau juridică pământ, provincie, ţară este bine primit!
Toţi PRIVILEGIAŢII harului întru Hristos şi Neam sunt PROSCRIŞI de politicieni!
Prin energia, capacitatea,
voinţa, iubirea sa de Patrie, Domnul Cuza s-a dorit arbitrul conlucrării între
conservatori şi roşii-liberali, înclinând balanţa democraţiei înspre
autoritarism, măsură impusă de ordinea şi stabilitatea naţională, de
adversităţile „roşilor” aşezate în
calea reformelor domneşti.
Profetul Mihail Eminescu
care, s-a născut, a crescut, s-a întărit în lupta demnităţii şi a jertfirii
pentru binele poporului său, a văzut în Cuza pe marele Bărbat de Stat, înzestrat
cu voinţă, răbdare, inteligenţă, curaj, fermitate, excelent organizator,
credinţă, onoare, jertfă, dragoste. Scuturând din temelii moşierimea, Cuza a
înlesnit promovarea celei mai numeroase, celei mai reprezentative, celei mai
jertfitoare pături a naţiunii, ţărănimea-forţa naţională cea mai productivă.
Marele gânditor şi înţeleptul
publicist Mihail Eminescu şi-a folosit Timpul în sprijinul Vremii domniei naţionale a lui Cuza,
acuzând însă dur pătura „roşilor”-liberali
care boicotau reformele, nesocoteau eforturile de aşezare a stabilizării
sociale (cesiunile, desele schimbări de guvern), subminau drepturile Domnului,
obligându-l astfel să-şi impună lovitura de stat: „ [... ] este dat a vă rosti dacă ţara trebuie să fie şi în viitor
lăsată pradă agitaţiunilor deşerte care de mai mult de 5 ani desconsideră
naţiunea, compromite securitatea ei şi împiedică orice progres, [vă este
dat-n.n.] de a hotărî dacă naţiunea
română este demnă de libertăţile publice cu care am voit şi voiesc a o înzestra
şi pe care o majoritate privilegiată i le refuză.” (Monitorul oficial-2 Mai/ 1864)
Cu spiritul său profund, cu
erudiţia sa ce trece dincolo de lucruri, în chipul evidenţei, Gazetarul de
Aur-Eminescu nu se aventurează în polemica politică, ci face o distincţie netă
între autoritarismul naţional a lui Cuza şi absolutismul liberal al lui Ion C.
Brătianu-Vizirul:
„Absolutismul nu este pururea şi pretutindenea o nenorocire [...]
absolutismul sincer, întemeiat ca
atare pe dreptul public al poporului, absolutismul nu se ruşinează de sine
însuşi şi care crede că, prin o birocraţie energică, cu învăţătură de carte şi
incoruptibilă, se poate produce mai mult bine decât prin discuţiile adese
sterpe ale unor parlamente inculte. Dar a avea un absolutism bazat pe minciuna
parlamentară însemnează a avea o companie de esploatare în capul ţării, care,
păzind cu ipocrizie formele esterioare ale parlamentarismului, e despotică nu
în folosul statului şi a populaţiunilor, ci în folosul [a] o mână de oameni
lacomi de avere şi moraliceşte putrezi.” (E. A., XIII, p. 190)
Nici regele Carol I, adus plocon
de Vizirul-Brătianu cu masoneria română dirijată de cea internaţională nu scapă
de justiţiarul Eminescu, care punând pe talerele dreptăţii: regimul pământesc al
lui Cuza şi cel străin german al lui Carol de Hohenzollern, ultimul înclină balanţa
sub greutatea corupţiei: „[...] faţă cu
guvernul de emancipare politică şi socială a lui Vodă Cuza se va ’ncepe de-acum înainte, în zilele lui Carol
îngăduitorul, a doua ediţie a domniei fanarioţilor.” (E. A., XIII, p. 279)
Demnitatea comportării
Domnului uzurpat de liberali, în exil a fost edificatoare: refuzul de a se
alătura opozanţilor lui Carol I, refuzul de a onora cele două mandate de
senator de Mehedinţi-semn al preţuirii sale de către românii de seamă.
Pentru Eminescu şi pentru
posteritatea sănătoasă la minte şi la suflet a naţiunii, Cuza Vodă s-a aşezat
în Phanteonul ROMÂNILOR CREŞTINI ORTODOCŞI, ca emblemă de intransigenţă şi
model de democraţie autoritară.
Interzicerea revenirii în ţară
în timpul vieţii şi nu după moarte a Domnului pământean Alexandru Ioan Cuza, de
către regele străin Carol I este ceva fără precedent care, pur şi simplu te
lasă mut, stupefiat, interzis de o atare fără de lege.
-Cât de mult se aseamănă
liderii germani politici între ei!
ŞI era Vodă aşezat în sicriu,
într-un vagon deschis, împodobit cu cununi de flori şi cu perdele negre
„S-a aflat atuncea prin sate că
are să-l aducă pe Vodă Cuza cu trenul, pe la Burdujeni... Era vară, cald şi
frumos, şi câmpiile numai o verdeaţă...Şi cum s-a dat vestea prin sate, a
început a porni norodul de pretutindeni, ca să iasă înaintea trenului, prin
gări...Am umblat şi eu noaptea două poşte şi m-am dus să-l aştept, în gară la
Liteni...Era atunci într-o Duminică, şi lume de pe lume, norod mult se
strânsese într-o parte şi-n alta a drumului de fier...Şi-am aşteptat noi, am
aşteptat, şi într-o vreme s-a arătat şi trenul, venind încet, încet, ca la
înmormântare...Şi oamenii tăceau cât vedeam cu ochii în lungul liniei şi toţi
stăteau cu capul gol...Trecea trenul şi pe urmă se luau şi ei încet în urma
lui...Dar în gară la Liteni s-a oprit...Şi era Vodă aşezat în sicriu, într-un vagon deschis, împodobit cu cununi de
flori şi cu perdele negre...Şi cum s-a oprit vagonul, a început a sui norodul:
bătrâni, femei,copii, bărbaţi, toţi se suiau ca să-l vadă şi să-l sărute...M-am
suit şi eu,-şi l-am văzut cât era de frumos, de voinic, şi tânăr încă...parcă
dormea...şi parcă zâmbea, ca atunci, în sara ceea când a stat în faţa vornicului
şi a zâmbit...M-a pălit aşa o jale pentru părintele nostru, că am început a
plânge...Şi toţi pe câţi i-a făcut el gospodari pe pământul ista, toţi la câţi
făcuse dreptate şi erau acolo-toţi lăcrămau...Şi tot se petrecea lumea, şi-l
sărutau şi i se închinau...Şi după aceea iar a pornit trenul acela, cu sicriul,
printre ogoarele pline de holde, ogoarele oamenilor, de dânsul dăruite.” (Mihail Sadoveanu, „Cuza Vodă”în „Povestiri de
sară”-1910)
Astăzi ne găsim ca pe vremea
uneltitorilor roşii împotriva lui Cuza, cu o Românie a lor, răvăşită de morală,
spulberată de sărăcie, lipsită de cultură, absentă de cult, inundată de
farisei, plină de obedienţi, de laşi, de trădători, de mişei, de impostori,
saturată de minciuni, fărâmiţată de politicianism, impregnată de populism,
lipsită de aristocraţia elitelor creştine, de oamenii de caracter, de
demnitate, credinţă şi iubire.
O ROMÂNIE LIPSITĂ DE ROMÂNIA!
Fond de carte bibliofil DUMITRU
IONESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu