Mai gangster decât gangsterii
Grid Modorcea, Dr. în arte
10 Februarie 2019
Celebrul
regizor englez Ridley Scott (n. 1937), autor printre altele al filmelor
„”Alien, „Hannibal”, „”„Robin Hood”, „Prometheus”, „The Martian”, „Gladiator”,
„Black Hawk Down”, a realizat și o altă performanță, filmul „American Gangster”
(2007), o adevărată saga de aproape 3 ore (157 min.), o replică la filmele cu
mafia ale lui Francis Ford Coppola și Martin Scorsese, abordând frontal cazul
unui gangater negru din Harlem, Frank Lucas, care a depășit în fapte criminale
și imaginație mafia italiană. Frank a reușit să aducă în America droguri pure
din Asia de sud-est, în primul rând din Vietnam, în chiar timpul conflagrației
dintre Statele Unite și Vietnam. El aducea drogurile, mii de kilograme, prin
intermediul avioanelor militare, mai exact, le ascundea în sicriile soldaților
americani uciși, care erau transportați acasă. Și drogurile le vindea la
jumătate de preț față de piața drogurilor, plină de droguri falsificate. El
însă vindea drogul pur. S-a dus personal la Saigon și a aranjat cu comandanții
de acolo tot traficul. Mituise ofițeri, piloți, soldați, șoferi, o întreagă
rețea care lucra pentru el. Iar în America, în special în New York și New
Jersey, cumpărase polițiști și detectivi de la serviciile speciale, de la
brigăzile anti-drog, făcând din aceste orașe o piață de desfacere a industriei
albe, care a dus la dezastrul fizic și moral al populației, îndeosebi al
tinerilor.
Istoria se
petrece în anii ’70. Corupția paraliza
poliția, tributul pentru războiul din Vietnam împovăra societatea americană,
iar soldații se întorc de pe front fie în cutii de lemn, fie dependenți de
opiu. Filmul are o structură de document, de reportaj. Aflăm fapte criminale,
de distrugere în masă, care se petrec cu concursul poliției. Mii de kg de
droguri pe care le lansează Mafia, ajung în venele narcomanilor. Plătită
regește, justiția închide și ea ochii la afacerile cu prafuri. Pe acest fond
criminal, apare Frank Lucas (Denzel Washington), un negru din Harlem, care îi
întrece pe toți. Moartea șefului său îi deschide o poartă spre inima imperiului
alb, el lunându-l ca model și construindu-și propria cetate albă, cu reguli
noi. Cu un simț al eticii stradale ieșit din comun, pozând într-un mare lord,
îmbrăcându-se în blănuri extravagante, el lansează pe piață un drog mai pur și
la un preț mai scăzut, devenind noul superstar al orașului.
Polițistul
Richie Roberts (Russell Crowe), care se ocupa de rețeaua de traficanți de
droguri, simte că afacerea începe să scape din mâinile Mafiei, și că un om de
culoare domină scena narcoticelor. Dar Lucas este foarte abil. Încă nu a exista
o persoană care să fie ca o ciumă din umbră, dar din interior, ca o calamitate
asupra sistemului, lucrând exact după legile americane. Frank era american. El
se autoeducase și ajunsese să se comporte ca Marele Gatsby, ca un mare tycoon.
Violența din unele scene, în care își ucide partenerii în stilul lui Al Capone,
arată că în realitate era o fiară. Avea o familie numeroasă, cu zeci de rude,
pe care le-a pus la treabă, să lucreze în rețeaua drogurilor. Le-a dat anumite
firme sociale, sub umbrela cărora să lucreze cu droguri clandestin. Din
pachetele expediate din Saigon sau Bankok, făceau pachețele mici, pe care le
comercializa sunt numele de „vraja albastră”. Acest titlu era marca afacerii
lui Frank, care declara presei că „Vraja albastră” trebuie să bată la vânzări
băutura „Pepsi-cola”.
Ridley Scott
creează un adevărat labirint în jurul personajului Frank, fenomental
interpretat de Denzel Washington, care ne convinge că el era stăpânul Americii.
Apar și fragmente din documentarele epocii, inclusiv din discursurile lui
Nixon, care declara că problema cu care se confruntă azi America nu este
războiul din Vietnam, ci mafia drogurilor. Și se declanșeză un adevărat război
între poliție și mafie. Și, la fel ca în cazul lui Eliot Ness, polițistul
incoruptibil care i-a venit de hac lui Al Capone, și aici apare Richie Roberts,
jucat de un alt monstru sacru al ecranului, Russell Crowe, care se dovedește la
fel de incoruptibil. Deși avea probleme personale, căci nevasta i-a cerut
divorțul și i-a luat și copilul, el reușește să creeze o rețea de polițiști
curați, care să urmărească afacerile lui Frank. Cu o tenacitate ieștită din
comun, Richie dă peste numeroase probe, găsește și un turnător în sânul
bandei/rudelor lui Frank, și întocmește un adevărat dosar, cu probe imbatabile
împotriva lui Frank și a bandei sale.
Finalul îl
prinde pe Richie și ai lui urmărind o dubă în care se află drogurile aduse cu
un avion militar în coșciugul soldaților americani morți în Viertnam și duse la
uzina clandestină unde ele erau cântărite și transformate în pachețele pentru
vânzare. Aici are loc o încăierare cu adevărat istorică, o luptă pe viață și
moarte între mafie și poliție. Până la urmă Frank este prins, are loc procesul
lui și este condamnat la 70 de ani închisoare, dar pentru că s-a dovedit
cooperant și i-a dezvăluit lui Richie toată rețeau de detectivi și polițiști
corupți, i s-a mai redus pedeapsa cu 15 ani. Ceilalți vinovați au fost închiși,
iar unul dintre polițiștii din capul serviciilor speciale, detectivul Trupo
(Josh Brolin), se sinucide. Curățenia generală se face în mare forță, cu
precizie și fără milă. Richie se dovedește un simbol al dreptății, un gladiator
într-o mare metropolă, la fel de dur ca și Frank, dar în semn opus, căci acesta
rămâne un simbol al crimei organizate. O imagine cumplită a Americii, greu de
crezut prin ce război al drogului au trecut cartiere celebre ca Manhattan,
Bronx, Harlem, Queens, care au fost sub controlul lui Frank și al oamenilor
lui.
Este uluitoare
lecția pe care negrii au dat-o atunci albilor în ceea ce privește răul. Scott
îi arată mai cumpliți decât gangsterii italieni. Rochie chiar îi spune acest
lucru lui Frank, că el nu se poate numi seamăn nici al americanilor, nici al
italienilor și că din simbol al oamenilor de culoare, care ar trebui să-l
urmeze în bine, îl urmează în rău. Numai mama lui Frank îi spune că răul
trebuie să aibă o limtă, oprindu-l să ucidă polițiști, dacă o vei face, i-a
spus ea, eu te voi părăsi, toate rudele te vor părăsi, toți cei care te urmează
acum te vor părăsi! A trebuit să mai treacă decenii, până negrii aveau să
dovedească, prin Barack Obama, că pot să fie la cel mai înalt nivel un exemplu
bun de urmat. Confruntarea forțelor din realitatea pe care o redă acest film,
având ca simbol Polițistul și Infractorul, dominați de un cod al onoarei, va
antrena în final schimbări majore în societatea new-yorkeză. Filmat în New York
și Thailanda, pelicula acoperă perioada 1968-1974 și marchează începutul
sfârșitului malefic al duelului lege-fărădelege, apelând la doi inamici,
deveniți aliați în lupta pentru reinstaurarea legii, pentru că, în final, Frank
devine cooperant, cum am spus, îl ajută pe Richie să-i identifice pe toți
infractorii și polițiștii corupți.
Ridley Scott
s-a folosit în „American Gangster” de echipa lui din „Gladiator”, Russell Crowe
în primul rând, pe scenograful Arthur Max, pe autoarea costumelor Janty Yates,
dar mai întâi de toate a apelat la scenaristul de top Steven Zaillian,
încununat cu Oscar pentru faimosul „Schindler’s List”, dar expert în filme cu
mafia („Gangs of New York”). Poliția a instalat pacea pe străzile New
York-ului. Dar și filmele anti-mafie, precum cele semnalate mai sus, au reușit
să stopeze răul, arătând fața lui hidoasă. Filmul are în America un mare rol
educativ. El ține loc de școală. Cine merge azi la New York, nu-i vine să
creadă că în urmă cu câteva decenii pe străzile lui se puteau petrece asemenea
fapte. Acum e pace. Oare pentru cât timp?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu